Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:29

Def schreef:
Ik zal ook nog mijn pony haar omstandigheden schetsen..
Pony, 10 jaar 1.52 Z2 dressuur startgerechtigd tussen de paarden. Trainen ongv. Vijf keer per week in de buitenbak, want hebben geen binnenbak. Een keer in de twee a drie weken maken we een buitenrit.
Ik ben onlangs verhuist naar stal waar ze snachts op stal staat.
Ik ben niet verhuist om het op stal staan, maar om andere redenen.
Hoe ze tot twee maand geleden stond:
24/7 buiten het gehele jaar rond.
Kale weide met op gezette tijden kuil bijgevoerd.
Of een weide met strookbegrazing.
Drie kwart kilo sportmuesli van marstall per dag. Haalde ik haar gewoon even uit de wei om het te geven.
September eerste x jachtmodel scheren en in december nog een keer een jachtmodel.
Goede dekens op. Mijn horseware dekens hebben nog nooit regen doorgelaten ook al was het de hele dag zeiknat. Ik werkte ook met twee waterdichte dekens over elkaar voor de warmte als dat nodig was.
Pony stond gewoon in kudde verband met merries en ruinen met in het outdoorseizoen ijzers. In de winter ijzerloos.
Wat betreft glucose piek... Je bent sowieso nog eerst aan het poetsen vlechten wassen, naar je wedstrijd aan het rijden, je inschrijfgeld aan het betalen aan het opzadelen stiften draaien etc. Tegen die tijd heeft je paard genoeg rust gehad om niet gelijk te hoeven lopen na het eten.
Op de terugweg in trailer een goede zweetdeken om en paard is droog als je thuis komt en kan zo de wei weer in onder dikke dekens.
Spierpijn kunnen ze er lekker snachts uitlopen in de wei.
Ik deed wel altijd als we terug kwamen van wedstrijd even extra kuil neerleggen zodat er even goed gegeten kon worden.

Verder is het voor de mens niet echt fijn als je geen stal hebt waar je kunt vlechten en wassen etc. Als het weer slecht is of het vriest hard. Nu heb ik een zwart paard en hoef ik alleen twee achterbenen te wassen. Bij vorst waste ik die benen ook niet. Vanaf het M krijg je daar toch geen punten meer voor en het ivoordeel van vorst is, is dat de wei hard en droog is en dus geen modderpoten...
Wij hadden ook geen warm water op stal, dus wij werkten altijd met waterkoker.

even offtopic,
maar wat heb jij een gruwelijk gaaf paard zeg! het is echt alles in 1 je ziet er de haflinger in terug maar ook de groninger, echt een super goed gelukte combi!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:31

Wow mdh echt? Dit ga ik onthouden. Ik was wekelijks staarten hier maar mijn merrie pist en poept er op dus perfect word het nooit. Handig als ik eens leuke foto's wil.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:38

Gypsy schreef:
Wow mdh echt? Dit ga ik onthouden. Ik was wekelijks staarten hier maar mijn merrie pist en poept er op dus perfect word het nooit. Handig als ik eens leuke foto's wil.

hahaha echt :)

Ik heb een tinker die, thank god, helemaal zwart is...
enige nadeel... 2 witte achtervoetjes :(
omdat hij natuurlijk flink wat haar heeft en wij alleen maar koud water hebben is wassen in de winter echt een drama!! koude verkleumde vingers die niet meer willen bewegen... koud chagrijnig woest paard die het idee van een blijf-van-mijn-lijf-huis spontaan meerdere malen door zijn hoofd laat schieten...
en maar opnieuw en opnieuw en opnieuw wassen omdat die rot sokken maar niet wit willen worden...
nee, mij niet meer gezien, ik was hem hooguit 2 keer, de eerste keer met betadine de tweede keer met groene zeep, dan laat ik het drogen spuit ik een hoop antiklit er over heen, borstel ik zijn sokken uit en gaat hij terug de wei in...
(als het erg modderig is blijft hij op het harde, als we vlak voor de volledige afmest dag zitten wordt hij savonds gebandageerd, losjes het is alleen voor het schoonhouden, niet voor de ondersteuning)
volgende dag die spuitbus er licht over en het dier heeft geen gele vlekken meer :D

(niet te veel spuiten, dan wordt het onnatuurlijk wit)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:40

Ideaal! Bedankt voor de tip. *\o/*

M_D_H

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:41

:D niks te danken :))
zijn ook mensen die talkpoeder in de benen wrijven, maar hij ben ik niet zo'n voorstander van eigenlijk :n

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:44

Hahaha MDH ik heb je schoonmaak manier echt met een glimlach gelezen, te grappig!!

Op de shire keuring kun je speciaal wit poeder kopen, hiermee maken ze de sokken wit voor op de keuring, alle poetsplekken zijn dan wit van het poeder hihihi [':

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:45

Ik was zijn benen en zet hem in een schone stal met veel stro. Mocht er de volgende dag een vies plekje zijn. Was ik het er met droogshampoo zo af. Werkt prima.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:46

Heb ik ook wel eens gehoord maar lijkt mij idd zo'n zootje worden dat er onnatuurlijk uitziet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:47

baudyh schreef:
Ik was zijn benen en zet hem in een schone stal met veel stro. Mocht er de volgende dag een vies plekje zijn. Was ik het er met droogshampoo zo af. Werkt prima.

Even offtopic: Wat is dat voor droogshampoo en hoe heet het? Werkt het goed? Dit zou voor wedstrijden echt een ideale oplossing zijn (Was de witte benen en vieze plekken altijd de dag van tevoren, maar soms zijn er toch weer plekjes op de dag zelf).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:53

Geen idee welk merk eigenlijk. Zal vanavond ff kijken op stal. Werkt goed. Gebruik het al jaren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:57

Nadiine__x schreef:
Hahaha MDH ik heb je schoonmaak manier echt met een glimlach gelezen, te grappig!!

Op de shire keuring kun je speciaal wit poeder kopen, hiermee maken ze de sokken wit voor op de keuring, alle poetsplekken zijn dan wit van het poeder hihihi [':

Oh jah, dat ken ik ook ja.
Ik hou niet zo van poeders.
In de Heinekenstallen gebruiken ze bijvoorbeeld ook dat witte poeder nadat de benen zijn afgespoeld en afgedroogd. Dat wat nog nat is op de benen kleeft dan aan dat poeder, het poeder borstelen ze er daarna weer van af en dan zijn de benen volledig droog. Zo proberen ze daar mok te voorkomen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:47

Ik hoop dat je hoe dan ook niet bandageerd voor de steun gezien je de standaard manier van bandageren nog geen steun zou geven als je zijn bloedtoevoer af zou knellen.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:07

koop maar peeskappen zonder neopreen dan. neopreen ademt niet..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:09

De kap zelf ook niet RdLFoto :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:53

Ayasha schreef:
Ik hoop dat je hoe dan ook niet bandageerd voor de steun gezien je de standaard manier van bandageren nog geen steun zou geven als je zijn bloedtoevoer af zou knellen.

de enige keer dat ik bandageer is heel losjes op stal als hij schoon moet blijven, of bij paarden die gekoeld moeten worden, bandage om het been tuinslang over de rug en tussen de bandage en het hele been wordt perfect gekoeld... beter als wanneer je zelf de slang vast hebt en het scheelt nog tijd ook :))

maar goed, dit topic gaat niet over hoe ik scheer, was of bandageer, dit topic gaat over of spartpaarden 24/7 buiten kunnen staan...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:27

Er kwam hier de vraag hoe je het met een 24/7 buitenpaard doet op wedstrijden: nou heel simpel... hééél vroeg op en wassen en knotten. Maar maakt toch niet uit. Wij willen op wedstrijd, niet hij. Hier een voorbeeldje van die van ons

Afbeelding

en dit een uurtje na de shoot toen ze hem teruggezet hadden en hij even gerold had (5 minuutjes nadat hij teruggezet was en hier was het nog dróóg). Ja, dan denk je wel eens: al dat werk. Maar hey, hij doet heel veel voor ons, mag hij dan ook zichzelf zijn :D

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:37

Babootje schreef:
Ik geloof dat jij niet helemaal in de werkelijkheid leeft; een weiland ophogen en draineren... Ik denk niet dat de boer daar de centjes voor heeft als hij het uberhaupt al zou overwegen.
Maar goed, 24/7 buiten betekent schuilstal, betekent een pak haar of een deken. De deken moet dan wel bestand zijn tegen soms dagenlange hoosbuien. Dat is er - kan ik je zeggen - niet 1. En dan is het nog te hopen dat de andere paarden hem er niet afslopen. De beste bescherming is dan toch altijd nog een pak haar. En dat is met een sportpaard geen succes.
Naar buiten? Absoluut mogelijk, maar 24/7 het jaar rond zie ik niet gebeuren

Jij ziet het niet gebeuren; nou, ik kan je vertellen: het gebeurt. Ik ken er verschillende die gewoon buiten staan, 24/7 en die ook gewoon meedraaien in het wedstrijdcircuit en dat zeker niet onverdienstelijk......

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:03

Babootje schreef:
De deken moet dan wel bestand zijn tegen soms dagenlange hoosbuien. Dat is er - kan ik je zeggen - niet 1. En dan is het nog te hopen dat de andere paarden hem er niet afslopen. De beste bescherming is dan toch altijd nog een pak haar. En dat is met een sportpaard geen succes.

Wat is dat nou voor vreemd stelling: mijn twee pony's staan het hele jaar door buiten met dezelfde deken (Rhino met liners) in soms dagenlange hoosbuien en er is nog nooit een druppeltje doorgekomen. De dekens worden ieder jaar gewassen en dan nóg komt er niets doorheen. Kwestie van investeren, maar dan heb je ook wat. Die van ons is ook geschoren, maar staat gewoon - met deken dus - in de winter overdag en 's zomers 24/7 buiten. Wél passen we de dikte aan aan de temperatuur :D Ik gebruik al meer dan 10 jaar Rhino dekens en ze blijven perfect waterdicht én heel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:34

Netje schreef:
Babootje schreef:
De deken moet dan wel bestand zijn tegen soms dagenlange hoosbuien. Dat is er - kan ik je zeggen - niet 1. En dan is het nog te hopen dat de andere paarden hem er niet afslopen. De beste bescherming is dan toch altijd nog een pak haar. En dat is met een sportpaard geen succes.

Wat is dat nou voor vreemd stelling: mijn twee pony's staan het hele jaar door buiten met dezelfde deken (Rhino met liners) in soms dagenlange hoosbuien en er is nog nooit een druppeltje doorgekomen. De dekens worden ieder jaar gewassen en dan nóg komt er niets doorheen. Kwestie van investeren, maar dan heb je ook wat. Die van ons is ook geschoren, maar staat gewoon - met deken dus - in de winter overdag en 's zomers 24/7 buiten. Wél passen we de dikte aan aan de temperatuur :D Ik gebruik al meer dan 10 jaar Rhino dekens en ze blijven perfect waterdicht én heel.

Daar noem je wel een voorwaarde..........

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:47

Tip is om horseware dekens tweedehands te kopen. Doe ik ook altijd. Vaak een prima prijs en nog steeds superwaterdicht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:56

Ceriadwen schreef:
Omdat een goed sportpaard (een ECHT sportpaard) niet te vergelijken is met het paard dat met hangen en wurgen eindelijk na jaren de L uit is, en al zeker niet met het huis/tuin/keuken recreatiepaard.

Niet qua reacties, niet qua karakter, niet qua temperament, niet qua lijf, niet qua benodigdheden. mensen die denken dat een jong goed sportpaard hetzelfde tikt als hun 18 jarige recreatie (niet respectloos bedoeld) haflinger en daar hun mening op baseren dat een sportpaard 24/7 buiten moet kunnen hebben de feiten gewoon fout en hebben blijkbaar niet de capaciteiten om te zien dat er buiten hun eigen wereld ook nog een andere wereld is waar andere do's en dont's gelden.

Dit dus precies :) .

Ik zei het al eerder, het is toch juist oneerlijk om van een paard topprestatie's te verwachten maar je stalmanagment daar niet op aan te passen?

Dat is hetzelfde als verwachten dat Sven Kramer goud op de olympische spelen haalt op een dieet van chocoladerepen, omdat jij ook kan schaatsen op een dieet van chocoladerepen.

Als je toppsport doet, moet je je leven als mens aanpassen. Dat geld voor een paard net zo goed.

Dat lijkt mij duidelijk. Alleen ben je als eigenaar van een paard wel verantwoordelijk voor de keuze's van een ander levend wezen en als je dus topsport beoefend met een paard moet je dus zijn leven dusdanig aanpassen dat topsport mogelijk is, maar dat ook de welzijn van het paard niet uit het oog verloren wordt.

Wat volgens mij prima gaat als een paard overdag gewoon buiten staat :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:03

Gypsy schreef:
Natuurlijk, maar die is überhaupt nodig voor het bedrijfsmatig houden van paarden. Je ziet niet vaak iemand die er pas na aankoop van een lap grond achterkomt dat hij er geen manege mag beginnen terwijl hij dat van te voren wel van plan was. Kwestie van prioriteiten?

Ik ben geen bofferd maar gewoon een heel lastig en vervelend mens. :+

Nou dat eerste is hier in de buurt gebeurd :+ man had een paar miljoen gewonnen, wilde een manege bouwen. Vergunning gekregen, begonnen met bouwen en nu ligt het al tijden stil, omdat ze toch niet alles rond kregen met de verzekeringen..
Dag paar miljoen.. Want dat was niet zonaar een manege, nee die werd echt prachtig! Zonde..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:15

Ik VrAag mij af wat er dan anders is aan je voeren of stalmanagement als je een paard op stal hebt of in de wei?
Mijn paard stond eerst 24/7 en nu snachts binnen maar die krijgt niets anders aan ruw of krachtvoer. Dat is hetzelfde gebleven.

Daarnaast kun je je afvragen wat nou een echt sportpaard is .
Er zijn ook genoeg vuilnisbakken die zo door de klassen vliegen en nooit zonder winstpunten thuis komen.
Of bloederige kwpners die een belabberde ruiter hebben die jaren in de L blijven steken...
Je kunt een ' sportpaard' fokken maar alles hangt samen met de combinatie, talent en doorzettingsvermogen van de ruiter en het karakter van het paard.
En nu zullen er paarden zijn die absoluut veel meer aanleg hebben door hun genen, maar als bovenstaande niet goed komt is er geen sport paard meer te bekennen... kijk maar naar totilas. Waarvan ik hoop dat hij lekker in de wei staat in ieder geval overdag ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:15

ruitje schreef:
Dat verhaal van 'die ene dierenarts die zijn dravers wel 24/7 buiten heeft staan' geloof
ik wel... als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd wel iemand die dat doet :) . Ik ken ook meerdere dierenartsen die hun draver niet zo hoiden. Dat ze verschoond blijven van ' alle blessures die dravers altijd hebben' ( ? ) vind ik een mooie kreet.... Jij denkt dat als echt bewezen is dat dravers langer mee gaan en beter presteren als ze hier in Nederland 24/7 buiten staan, ze niet allemaal zo zouden staan ?

De behoeftes van een paard veranderen wel, het zou juist oneerlijker zijn als je wel meer prestaties verwacht maar daar niet je managment op aanpast.

Waarbij ik nogmaals wil zeggen dat dravers denk ik procentueel gezien het meeste buitenkomen van alle sportpaarden, niet alleen ivm het lichamelijke aspect, maar ook ivm het geestelijke aspect.... Ze moeten hun hoofd leeg kunnen maken :)

Verkeerd verwoord... sindsdien is het hier veel meer gebruikelijk geworden om de dravers buiten te houden. Maar je noemt het zelf al... dat dravers het meeste buitenkomen van alle sportpaarden en ik ben best geneigd dat te geloven.En je kunt toch absoluut zetten dat dravers sportpaarden zijn. De reden die je noemt, haalde ik ook al aan, ivm het argument dat sportpaarden niet zoveel buiten zouden kunnen komen omdat ze onder druk staan... denk juist dat het om die reden van belang is dat juist sportpaarden zoveel mogelijk buiten komen. Inderdaad om het hoofd leeg te maken,echt te ontspannen en ook omdat de beweging die ze buiten krijgen veel beter is voor het bewegingsapparaat en de doorbloeding.

Deze man paste zijn management aan middels voermachines, zoals ik al noemde, maar ik begrijp best dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. Ik zie zelf ook wel dat het in een aantal gevallen wellicht niet haalbaar is, die 24/7, maar onder de juiste omstandigheden (goede ondergrond, voerapparaat middels chip, schuilstal,droge ligplaats etc) is het wel theoretisch niet alleen mogelijk, maar ook beter voor het paard.

In geval dat niet mogelijk is, denk ik dat het streven van zoveel mogelijk buiten staan met andere paarden een goede optie is. Maar dat is bij sportpaarden helaas nog lang niet gangbaar (trouwens ook niet altijd bij andere paarden)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:41

Def, Ik denk dat je dan toch weer zit met de definitie sportpaard, want bij jou zal het voor je prestatie weinig uitmaken of de verhouding krachtvoer/ruwvoer in de ene maand wat anders is dan de andere maand. Daarnaast zal er in jouw paard veel minder krachtvoer gaan dan in een draver.

Een paard heeft bij ons zoveel energie nodig dat je voor onze sport er vrij veel krachtvoer in moet krijgen, zonder de hoeveelheid ruwvoer uit het oog te verliezen want dat is niet gezond en krijg je maagklachten. Dat is dus pas echt voeren, niet ' 1,5 kilo bix' , nee er gaan zoveel verschillende soorten voer en supplementen in, daar moet je echt precies van weten wat je paard nou aan ruwvoer binnen krijgt om daar je krachtvoer op aan te passen.

Ik denk dat het niet gaat om de 'aanleg' van het paard, maar de prestatie's die hij moet leveren. Op die manier is een haflinger in de klasse 4 endurance wat mij betreft net zozeer sportpaard dan een arabier in die endurance. Waarbij je bij die haflinger waarschijnlijk meer moet aanpassen in je training en stalmanagment dan bij de arabier, omdat die meer talent heeft en dus gemakkelijker tot de zelfde prestatie komt.

Wat betreft post hierboven: Met voermachine's is inderdaad al veel meer mogelijk natuurlijk, alhoewel ik nog steeds denk dat het oog van een eigenaar beter is dan een machine? Mocht het theoretisch mogelijk zijn hier in Nederland, zou ik mijn dravers ook 24/7 buiten zetten. En ik denk wel meer trainers ook.
Het gebeurt nu sporadisch met koerspaarden( jonge paarden en paarden op tijdelijke rust worden juist vaak dag en nacht gezet) en eigenlijk gebeurt het met koerspaarden alleen als laatste redmiddel ( d.w.z., als een paard veel talent toont, maar het geestelijk niet aankan en dus heel erg druk is in de wedstrijden, dan trainen ze het paard op, zetten het daarna dag en nacht en koersen alleen nog maar, dus je kunt dan minder trainen, maar omdat het paard dan zoveel talent heeft maakt dat minder uit, het is belangrijker dat ze geestelijk oke zijn dan )