Def schreef:Ik zal ook nog mijn pony haar omstandigheden schetsen..
Pony, 10 jaar 1.52 Z2 dressuur startgerechtigd tussen de paarden. Trainen ongv. Vijf keer per week in de buitenbak, want hebben geen binnenbak. Een keer in de twee a drie weken maken we een buitenrit.
Ik ben onlangs verhuist naar stal waar ze snachts op stal staat.
Ik ben niet verhuist om het op stal staan, maar om andere redenen.
Hoe ze tot twee maand geleden stond:
24/7 buiten het gehele jaar rond.
Kale weide met op gezette tijden kuil bijgevoerd.
Of een weide met strookbegrazing.
Drie kwart kilo sportmuesli van marstall per dag. Haalde ik haar gewoon even uit de wei om het te geven.
September eerste x jachtmodel scheren en in december nog een keer een jachtmodel.
Goede dekens op. Mijn horseware dekens hebben nog nooit regen doorgelaten ook al was het de hele dag zeiknat. Ik werkte ook met twee waterdichte dekens over elkaar voor de warmte als dat nodig was.
Pony stond gewoon in kudde verband met merries en ruinen met in het outdoorseizoen ijzers. In de winter ijzerloos.
Wat betreft glucose piek... Je bent sowieso nog eerst aan het poetsen vlechten wassen, naar je wedstrijd aan het rijden, je inschrijfgeld aan het betalen aan het opzadelen stiften draaien etc. Tegen die tijd heeft je paard genoeg rust gehad om niet gelijk te hoeven lopen na het eten.
Op de terugweg in trailer een goede zweetdeken om en paard is droog als je thuis komt en kan zo de wei weer in onder dikke dekens.
Spierpijn kunnen ze er lekker snachts uitlopen in de wei.
Ik deed wel altijd als we terug kwamen van wedstrijd even extra kuil neerleggen zodat er even goed gegeten kon worden.
Verder is het voor de mens niet echt fijn als je geen stal hebt waar je kunt vlechten en wassen etc. Als het weer slecht is of het vriest hard. Nu heb ik een zwart paard en hoef ik alleen twee achterbenen te wassen. Bij vorst waste ik die benen ook niet. Vanaf het M krijg je daar toch geen punten meer voor en het ivoordeel van vorst is, is dat de wei hard en droog is en dus geen modderpoten...
Wij hadden ook geen warm water op stal, dus wij werkten altijd met waterkoker.
even offtopic,
maar wat heb jij een gruwelijk gaaf paard zeg! het is echt alles in 1 je ziet er de haflinger in terug maar ook de groninger, echt een super goed gelukte combi!!