Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:01

Amen, NeverGiveUp

En ja die van mij wel hoor, mits ze correct is losgereden en ik al een paar jaar verder was met haar, Casper is 4 jaar oud geloof ik, wat verwacht je nou van zon jong dier met zon lang lijf als dat tuigers hebben, het onmogelijke?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:34

minimelona schreef:
Amen, NeverGiveUp

En ja die van mij wel hoor, mits ze correct is losgereden en ik al een paar jaar verder was met haar, Casper is 4 jaar oud geloof ik, wat verwacht je nou van zon jong dier met zon lang lijf als dat tuigers hebben, het onmogelijke?

correctie 6 jaartjes jong ^^ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:52

dan nog meiss, hoe lang is die nou helemaal onder het zadel en eigenlijk bij jou? trouwens wel beter hoor hij is in ieder geval lekker uitgegroeid...

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:53

Ik verwacht ook niet dat ze dat in een maand kunnen maar ik heb twee tuigers gehad en het was vreselijk veel werk om
ze ontspannen en los te krijgen, een heb ik er zelf ingereden en die deed het uiteindelijk het beste, maar eerlijk is eerlijk, als je
ze ontspannen hebt en je galoppeert met ze over het strand is het wel net of je vliegt :D

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:59

minimelona schreef:
dan nog meiss, hoe lang is die nou helemaal onder het zadel en eigenlijk bij jou? trouwens wel beter hoor hij is in ieder geval lekker uitgegroeid...

oo neee het was ook niet bedoeld van dan moet die alles wel gewoon kunnen :p hij is nu ongeer 2 maanden onder het zadel, nog niet erg lang dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:27

maar dat komt juist ook door die lange ruggen, ik vond het gewoon knap van mijn paard dat ze het nog voor elkaar kreeg ook uiteindelijk.

Van dat vliegen dat klopt zeker wel ja! Hihi wij zongen altijd dat liedje van Herman van Veen, als we met het 2span met de kar over het strand vlogen, hond mee, die gek zag ik af en toe gewoon onder de benen van paarden verdwijnen in het water, ging bizar genoeg altijd goed en dan vol gas en bleeren;
Opzij, Opzij, Opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, want wij hebben ongelogelijke HAAST! We moeten vliegen, rennen, vallen en weer opstaan, we moeten hier niet langer blijven staan enz.
Was echt geweldig altijd, ook onder de man hoor...

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:15

nou idd amen, NeverGiveUp.

die van mij loopt ook als een trein, mooi de lengte buiging hol en bol links en rechts.
Dus ik ben helemaal dol op mn tuiger als rijpaard.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:19

beleerd als driejarige in enkel en tweespan, alleen zadelmak gemaakt. toen niets mee gedaan onder het zadel.
Vorig jaar een beetje parelli (madame is ook van adel en is dominant) de zaken duidelijk gemaakt en ik heb ze nu een half jaar fanatiek onder het zadel!

ow btw ze is nu zes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:02

Hoe gaat het nu?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:13

kohtje schreef:
Hoe gaat het nu?

Uhhm jaa xd het is de laatste tijd weer wat achteruit gegaan.
Ongeveer een week geleden ben ik er weer na een tijd afgedonderd, stapte op had de beugels nog niet goed tepakken en hij bokte als een gek weg en ja daar lag ik eh haha.
Er weer op gegaan geen gebok meer wel gestijger en protest maar het ging wel redelijk :)

De laatste les was hij echt niet normaal meer aan het bokken ( heb filmpjes maar die moet ik dat even op de pc zetten )
Ben gelukkig wel blijven zitten :D Ik was hem op sommige stukken nu wel voor en had hij dus niet de kans te kloten maar helaas bij sommige stukken nog niet, maar ik leer al steeds meer!

Met het longeren was hij vandaag ook ineens weer heel erg raar bezig, hetzelfde als op de vorige stalling. Zal zn dag wel niet zijn geweest, dus maak me er maar niet te druk om..

Heb al meerdere keren zonder zadel gereden, niet heel intensief maar eerst even aan de longe en dan los een beetje rond hobbelen, ik merk dat hij dan heel voorzichtig doet en erg goed naar mn stem luisterd :) Vandaag voor het longeren ben ik gaan wandelen en dacht laat ik er eens op gaan, er liep uiteraard een vriendin naast die hem vast hield, was ook zonder zadel en was ook super braaf!

Morgen weer les en ik ben benieuwd, ik denk dat het wel goed gaat omdat hij wel spierpijn zal hebben van vandaag :p
Maar ik zal eens kijken of ik de filmpjes erop kan zetten en kan laten zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:36

Als hij zo braaf is zonder zadel... en met zadel zo aan het bokken en protesteren... is het zadel dan wel goed?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:40

ik wil het zadel nog een keer nagekeken laten hebben om toch zeker te weten dat dit het niet is..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:44

Zou het zadel er niet meer op leggen totdat de passer is geweest!
Overigens hebben ze helaas vaak moeilijke zadel-ruggen... Dus niet onwaarschijnlijk. :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:03

idd wijs om alles maar uit te sluiten toch?!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 18:56

eventjes een heel erg klein updateje ( de filmpjes erop zetten lukte niet :( ) :

Ik was laatst ziek dus mn mama ging lessen, ze zei dat het goed ging maar dat ze ook wijnig van hem vroeg, niet meer dan stap draf aan de longe en hooguit een kwartier. Nou dachten we allemaal dat het daar wel aan gelege zou hebben dat hij wat braaf was. Dan zou je kunnen zeggen rijd dan een lange tijd alleen zo en bouw het later op, maar dat hebben we in het begin ongeveer 2 a 3 weken gedaan en toen langzaam iets langer en los maarja als je iets meer van hem vraagt gaat die nukke en zint het em niet :p

Ook aan de longe weer verzet, volgens mij heb k vandaag een goede aanpak gevonden want op het eind liep die weer een paar rondjes zo mak als een lammetje :)

Ook zijn we net naar de vorige eigenaar gegaan om alles uit te leggen.
Dat we denken dat het toch niet ons paardje is, hij te slim is voor ons, teveel karakter ( echte doozetter := ) en hij het rijden ook geen bal aan vind.. Mn moeder als een lijpe gelijk roepe dat ik er om de haverklap aflig, oei wat was ik boos :\ Vorige eigenaar dacht toen dus echt dat ik niet kon rijden.. diepe schaamte.. ik achteraf vragen waar dat goed voor was zegt ze : ja mischien wilt hij em dan wel terug nemen! Jaaa doeeg ga lekker jezelf belaggelijk maken ( sorry dit is even een beetje woede die weg moet :p ) Maargoed, toen vroeg ze of hij mischien iemand weet die hem wel zou willen kopen, jaa hij wist mischien wel iemand die zou willen ruilen van paard, hij gaat die man binnenkort bellen en vragen of hij interesse heeft, zo ja gaan we even een kijkje nemen! Moeders word het gevecht inmiddels ook wel zat, geduld raakt op, en zijn nu dan toch wel naar een oplossing opzoek.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:19

Hoe zit het dan met het verhaal dat hij terug zou kunnen naar de oude eigenaar? Ruilen zou ik niet doen ,gewoon verkopen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:25

Ja we hebben er niet direct naar gevraagt, maar als hij het had gewild dan had hij het wel gezegt. Hij heeft wel aangeboden hem een weekje in de vakantie voor de kar te nemen, maar dat heeft voor ons geen enkel nut omdat wij dat toch niet gaan doen..

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:11

@canela, dat ben ik niet met je eens. dat het geen zin zou hebben.
Het heeft voor jullie in die zin zin dat hij geen gelegenheid heeft om tegen te spreken en dat tie gewoon moet doen wat van hem gevraagd word.
Dus van dat aanbod zou ik in ieder geval gebruik maken.
Want het is een dominatie strijd die jullie niet op kunnen lossen en deze man waarschijnlijk wel.
kijken of het paard dan ook zoveel praatjes heeft.
En als je slim bent ga je met het paard mee en leer je er een hele hoop van.
Word het paard en jij nooit slechter van.
Hoe gaat de man met hem om etc etc etc.

Al doen jullie het paard ooit verkopen, ruilen of weet ik wat.
Probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren hoe andere mensen met de paarden omgaan.
AL ben je nu niet van plan om iets met een kar te doen. Wie weet in de toekomst zeg nooit nooit!
Maar het allerbelangrijkste is dat je de gelegenheid heb om te kijken hoe die beste man met jullie paardje omgaat!
Grijp die kans! Hij word een week getraind, fantastisch toch!!!!!

Dus ogen en oren open bij welke discipline dan ook!
kan je zoveel profijt van hebben! nu en in de toekomst.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:20

wie weet wil hij je ook met andere vraagstukken helpen, of loopt er daar iemand nog op het erf rond.
Waar je wijzer van kan worden.
Ik zou paard inladen en spullen meenemen en gaan!

En lukt het dan thuis nog niet, ben je weer een ervaring rijker en wijzer. en is er niks geen man overboord.
kun je gewoon nog een beslissing nemen over hoe en wat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:24

ik zou hem niet ruilen maar gewoon verkopen...en dan gewoon op zoek naar een wat ouder paard wat wel geschikt is voor jullie.En dan niet teveel op het uiterlijk letten maar op het karakter.
Het is gewoon heel veel waard als je rustig een buitenrit kunt maken,ook je moeder, zonder dat jullie verongelukken.
Dit paard was te jong,teveel karakter voor jullie ervaring....
Iets te hoog gegrepen.Dat vermoeden had ik al bij topic nummer 1.(en dan nog de stalhouder betichten van bemoeizucht???hij heeft gewoon gelijk gehad,gevaarlijke situaties!)

Succes met het volgende paard,neem daar de tijd voor anders herhaalt de geschiedenis zich weer.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:51

@riegje : nou kijk hij kan dan wel aangepakt worden maar onder de koets is die sowieso altijd braaf geweest engeen gemekker, maargoed.. en hik bood het aan omdat wij dan dus op vakantie zijn en niks met em kunnen doen.. dus erbij zijn word m niet

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:59

@geerke : nounou, je overdrift dat met de stalhouder wel een beetje, want dat ging niet om dingen die gevaarlijk waren maar om hoofdstel omdoen etc. en ja klopt hij is ook tehoog gegrepen, wist ik na een paar weken ook wel. Maar we wilden het wel met veel hulp proberen . En nu met 4 x per week driekwartier les van en erg ervaren iemand gaat het nogsteeds niet. Zei heeft zelf ook een paard die ontzettend moeilijk was maar daar kan ze nu al heel veel mee, ze wilt er liever niet op vanwegen zn streken. En nogsteeds denk ik ook dat het niet erg slim is om hem door te laten rijden door een profecioneel iemand omdat ik dan nogsteeds niet wijzer ven geworden

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:08

Hoe zit het nu met het zadel dan?

Weekje terug voor de kar zal geen uitkomst bieden, want het is iets tussen jullie en paard, wat hem waarschijnlijk gewoon niet gaat worden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:37

Strik er om en een paard kopen wat bij jullie past. Dit keer goed kijken ,rijden en de tijd nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:45

hmpf, het is maar goed dat Casper een maatje te klein is naar mijn zin en ik toch al helemaal het geld niet heb voor een 3e paard, anders was ik hem denk ik serieus gaan halen