Welke kruising jouw interesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:30

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:59

set_elkol schreef:
ja op die manier kan je discussiëren over wat onder kruisingen valt :) maar ik snap je

Gelukkig :) anders is bijna alles wel een kruising.
En ik ben ook heel gelukkig met een papierloze dus wie weet wat daar allemaal inzit voor een bloed.

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:01

Een tinker x haflinger dat is echt super mooi! Je zou er geen spijt van hebben :+

Set_Elkol

Re: Welke kruising jouw interesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:02

Ineke, wat leuk ik zie er vooral veel IJslander in terug :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:41

Snooki schreef:
:)
Kruisingen.. heb ik het over.. haflingerxfries.. fjordxhaf, friesxdraver, arabierx.... dat soort kruisingen heb ik niks mee.

Álle NRPS'ers en KWPN'ers zijn kruisingen, dus dat zei je wel degelijk. Als ik bijvoorbeeld mijn fjordenmerrie dek met een goedgekeurde NRPS hengst krijg ik er gewoon vol NRPS papier bij, of is dat dan ook ineens geen kruising?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:46

Nies_ schreef:
Snooki schreef:
:)
Kruisingen.. heb ik het over.. haflingerxfries.. fjordxhaf, friesxdraver, arabierx.... dat soort kruisingen heb ik niks mee.

Álle NRPS'ers en KWPN'ers zijn kruisingen, dus dat zei je wel degelijk. Als ik bijvoorbeeld mijn fjordenmerrie dek met een goedgekeurde NRPS hengst krijg ik er gewoon vol NRPS papier bij, of is dat dan ook ineens geen kruising?

Maak je niet zo druk over wat er precies is gezegd. Lees mijn posten en de reacties van set_ekel nog eens dan snap je het wel denk ik.
Je begrijpt mij volgens mij niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:49

Ik begrijp best wat jij bedoelt en ben het er in veel gevallen zelfs wel mee eens. Maar er zijn eveneens veel mislukte 'ras'paarden, van hop we doen maar wat. Dus om nou de bewering te doen dat kruisingen lelijk zijn vind ik nergens op slaan en eigenlijk zelfs een beetje dom om de reden die ik net al aanhaalde.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:00

Waarom nou je mij nu dom..?.. Beetje raar als ik mijn eigen mening geef.
En als je het nog eens leest dan zie je dat ik vaak geen mooie kruisingen heb gezien dus vind jou post nu erg vreemd over komen. En vind het niet leuk dat jij mij dom noemt terwijl je zelf niet goed mijn post leest.

Ik doe nergens de bewering dat alle kruisingen niet mooi zijn.

Kom op zeg.. hou het leuk

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:05

Over smaak valt niet te twisten, iedereen kent vast wel mooie en lelijke paarden of dat nu kruisingen zijn of raszuivere dieren dat hoeft niet eens zo heel veel uit te maken. Zo vind ik Ijslander kruisingen vaak niet mooi, maar een raszuivere Ijslander vind ik ook niet mooi, er zullen ook genoeg mensen zijn die mijn merrie een lelijke tank vinden, die mensen houden vast sowieso niet zo van Fjorden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:12

Ik zeg nergens dat je dom bent en ik denk ook niet dat het nodig is om zo in de aanval te gaan. Verder ga ik er niet meer op in als het zo moet.

Depende, ja, maar wat is lelijk? Kijk, arabieren vind ik 'lelijk', maar ik zie echt wel het verschil tussen een 'mooie' arabier en eentje waar gewoon echt niks van klopt en dat laaste zie je wel vaak bij kruisingen en dat heeft ook niet zo veel met smaak te maken (wel iets natuurlijk).

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:17

Nog twee maandjes wachten en dan loop er ook een (hoop ik leuke) kruising in mijn wei. Mijn Friese merrie is gedekt door een tinker. We wouden graag een mooie bonte, ietwat rustigere aanwinst, zodat mijn dochter er later mee verder kan. We houden het veulen dan dus ook.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:19

Hou het gezellig jongens!

Ik zie soms kruisingen langs komen waar ik denk WAUW! Heerlijk al die aparte kleurtjes en vooral als er dan ook nog flink behang aan zit <3 .
Maar vaker zijn het mwaah paardjes om te zien en dan denk ik ja waarom niet binnen het stamboek gebleven? Dat zegt natuurlijk niets over het karakter, en dat is voor mij wel het belangrijkste. Ik zou dan ook alleen een kruising fokken als het met karakters matcht of wat toevoegt.
Ik heb mijn huidige paard ook gekocht omdat ik zo gek was op het karakter van zijn moeder vroeger (ex verzorgpaard) daar wou ik graag een veulen van, als het een kruising was geweest en hij was wel correct gebouwd en goed karakter had ik m ook gekocht.

als het veulen voor eigen gebruik is zie ik totaal geen probleem in het kruisingen fokken.

Kruizingen met haflinger vind ik meestal wel leuk; x fries, x schwartswalder Fuchs, x tinker
Een arabo-fjord lijkt mij ook wel wat
Laatst bijgewerkt door jorretje op 10-04-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:28

Nies_ schreef:
Ik zeg nergens dat je dom bent en ik denk ook niet dat het nodig is om zo in de aanval te gaan. Verder ga ik er niet meer op in als het zo moet.

Depende, ja, maar wat is lelijk? Kijk, arabieren vind ik 'lelijk', maar ik zie echt wel het verschil tussen een 'mooie' arabier en eentje waar gewoon echt niks van klopt en dat laaste zie je wel vaak bij kruisingen en dat heeft ook niet zo veel met smaak te maken (wel iets natuurlijk).

Over het algemeen vind ik het nog wel meevallen met de verkeerd gebouwde kruisingen, tuurlijk zit er wel een wat tussen waarvan je denkt is die gekruist met een giraf. Ik vind wel dat je als fokker van een bewuste kruising moet streven naar een zo correct mogelijk dier, bij sommige combinaties denk ik op voorhand al dat je er een enorm verkeerd gebouwd dier uit krijgt. Natuurlijk geld dat net zo goed voor fokken binnen een stamboek, als je een kleine compacte merrie hebt en je zet daar een grote lange hengst op kan je ook wel eens onaangenaam verrast worden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:30

Als je heel bewust kijkt naar beide ouderdieren vind ik dat een kruising prachtig uit kan pakken, en ik hoop dan ook dat het bij mijn keuze ook het geval zal zijn. We zullen het over een jaar zien :D Ik denk dat het goed uit gaat pakken.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:32

Mijn pony is papa van een knap veulen gekruist met een haflinger.
Simba, mijn pony dus, is half New Forest (andere deel weten we niet).
Het veulen is goed gelukt, mooi gebouwd en heeft een super karakter!

Moet zeggen dat ik de meeste kruisingen met Haflinger wel leuk vind (arabier, new forest, welsh). Je krijgt dan leuke veelzijdige pony's met net iets meer body :j

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:46

Mijn eerste paard was een kruising arabier met haflinger. Dus warmbloed met koudbloed zeg maar. Die was heel goed gelukt, naar mijn mening. Het was dan wel een maat e pony, maar ik ben gewoon tussen de paarden gestart met goed resultaat. Hij had heel goede benen en een fijn karakter. Ik heb er heel lang plezier van gehad. Nu heb ik een ruin, dus fokken zit er niet in. Als de ouderdieren goed (en gezond) zijn, kun je een fijn paard krijgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:04

set_elkol schreef:
Ineke, wat leuk ik zie er vooral veel IJslander in terug :)

Klopt, het is een sjieke Ijs :D Qua karakter klopt het bij Levi ook. Een spring in het veld, maar wel stoer en koel in zijn koppie. Super eerlijk en werkwillig, maar wel een pony met humor :D

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:23

iloveyoujorg schreef:
yape schreef:
Fjord met ijslander lijkt me wel eens grappig om te zien :)

Sorry dat ik het topic binnen kom vallen maar ik heb een IJslander x fjord.
( voor foto's zie profiel)

Wat leuk! Echt precies wat ik in mijn hoofd had :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:01

Volgens mij heb ik al eens eerder gereageerd over mijn kruising Arabier x New Forest.
We hebben ook nog een Fries x Percheron staan. Hij heeft ontzettend veel body en wordt ook vaak gezien als het oude type fries :)

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 10:11

ankehoix, ik vind hem inderdaad anders dan de moderne Friezen, veel mooier!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:16

set_elkol schreef:
ankehoix, ik vind hem inderdaad anders dan de moderne Friezen, veel mooier!

Ja precies, hij was ook gefokt met als bedoeling er dus zo'n type 'fries' uit te krijgen. Helemaal gelukt :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:17

:wow: wat een paard!

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:24

Ik zie graag een Haf x Fries!
Zelf heb ik er ook ééntje en wat een leuke beestjes qua karakter.
Intelligent, eigenwijs, curieus, aanhankelijk (x10),...

Afbeelding Afbeelding
(haar manen waren vorig jaar links van haar, nu rechts...) bizarre merrie

Een Fjord x Haf spreekt me anders ook wel aan! :-)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:53

Nies_ schreef:
Ik begrijp best wat jij bedoelt en ben het er in veel gevallen zelfs wel mee eens. Maar er zijn eveneens veel mislukte 'ras'paarden, van hop we doen maar wat. Dus om nou de bewering te doen dat kruisingen lelijk zijn vind ik nergens op slaan en eigenlijk zelfs een beetje dom om de reden die ik net al aanhaalde.

Hier zeg je het toch.. |o
Dus denk dat wij elkaar maar beter kunnen negeren!

Die fries x percheron is prachtig! Lijkt op een oude fries, heel mooi! :j
Heeft ie ergens wit? Ik vind ze super als echt pikzwart zijn

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 11:57

ze vindt de bewering dom, niet jou.