Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:14

:D maar over het algemeen zijn Metall-nakomelingen wel aardig daar ken ik er nu pas een van met een karakter ...dat schimmeltje van paar pagina's terug

Schoonzus heeft een Kennedy.... beest kan geweldig lopen wanneer ze zin heeft en dat is dus blijkbaar niet zo vaak.

Ligt ook aan de ruiter natuurlijk maar je moet toch ergens op af gaan. Je kunt niet elke hengst leuk vinden en bij nakomelingen kijken.
Je eigen ervaring is het beste :j en daar ga je vanuit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:15

Pinda_Dipje schreef:
Ik zal een nakomeling nooit per definitie afschrijven op afkomst, al blijf ik graag ver weg van Jazz, Flemmigh, Ferro en Krack bloed. Tenzij er een uitzonderlijk goede en stabiele moederlijn tegenover staat. Ik zie nu eenmaal graag paarden die zich gemakkelijk laten rijden in allerlei omstandigheden; Sensibel en pittig, maar altijd nuchter en rijdbaar. Ik heb diverse nakomelingen gereden van bovengenoemd bloed, danwel langdurig in mijn directe omgeving gehad, waarbij je aan het merendeel als gemiddeld amateur-ruiter echt je vingers niet wilt branden.

Ik rijd liever op karakter, dan op een bomexplosie van gangenwerk. Dat laatste laat zich door een goede ruiter nog behoorlijk corrigeren, karakter daarintegen is iets waar je mee doet dealen zoals het is, dat kan maar beter direct goed zijn.

Precies!
Vandaar ook dat sommige lijnen bij mij een oranje lampje doen aangaan. Ik ben op mijn hoede met bepaalde lijnen. Ik zal voor dergelijke paarden minder moeite doen.
Het paard van mijn instructeur heeft ook wel "beruchte" namen in het lijstje staan. Toch stap ik daar zonder terughoudendheid op; sterker nog, ik grijp elke kans aan om op dat beest te kruipen!

mobart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:20

Pluutje schreef:
Zou gewoon even contact opnemen dan, eigenaresse is erg vriendelijk hoor ;)

Mobart natuurlijk ook, of ben jij niet opzoek?

Nee ben niet opzoek, zou wel willen :Y)

is aan het googlen naar al die hengsten namen :=

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:32

Precies, Belisar is ook niet echt mijn ding. Ken alleen maar draken aan die zijde; Eenmaal een dier op stal gehad dat zich vreselijk misdroeg maar onder een technische ruiter voorbeeldig kon lopen. Maargoed heb je het weer; Meestal niet geschikt voor een gemiddelde amateur- Zo zonde, want die zijn we rijker dan topruiters helaas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:40

Pinda_Dipje schreef:
Precies, Belisar is ook niet echt mijn ding. Ken alleen maar draken aan die zijde; Eenmaal een dier op stal gehad dat zich vreselijk misdroeg maar onder een technische ruiter voorbeeldig kon lopen. Maargoed heb je het weer; Meestal niet geschikt voor een gemiddelde amateur- Zo zonde, want die zijn we rijker dan topruiters helaas.

En daarmee beschrijf je precies de kern van het hele probleem: 80% van de paarden wordt gefokt voor 10% van de ruiters. Maar wat erger is, zeker 50% van de ruiters laat zich opkloten of wijs maken dat ze toch wel ergens dicht in de buurt van die 10% zitten. Lees niet verder dan dit topic........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:41

Zelf valt mij het Van Norel bloed steeds meer op als simpelweg goed werkwillig.
Of specifieker: merries die teruggaan op dat oudere Van Norel bloed.
De huidige lichting Van Norel hengsten heb ik het (nog) niet zo mee, maar merries met Cabochon, Vincent en Apollonios die kun je er prima bij hebben.

Maar ik ben tegelijkertijd van mening dat het wel per mens verschillend is.
Ik kan bijvoorbeeld totaal niet overweg met zenuwachtige, rancuneuze typetjes zoals Arabiertjes. Doe mij maar eentje die op zijn tijd een klap verdient, die ook krijgt en dat ook accepteert. Beetje brutaal heb ik ze het liefst. Ik kan me voorstellen dat een ander liever een wat onzekerder paard heeft.
Daarom heb ik waarschijnlijk vooral zo'n moeite met "oh, dat is een X, die moet ik niet" en dat half bokt dan denkt dat het aan bloed-X ligt. Terwijl het eigenlijk aan die betreffende mens-in-combinatie-met-bloed-X ligt.

Seven

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:47

Daar ben ik het mee eens, het oudere van Norel bloed heeft veel werklust kunnen heel heet zijn maar zijn wel handelbaar en vloeien makkelijker af zelfs met kennedy bloed er in .

Je kan ook niet voor iedereen fokken want dan moet je elke dag een ander dier op e wered zetten iedereen heeft andere ambities en voorkeuren. Ik moet en kan niets met een heel flegmatisch dier ik wil 1 die zelf loopt en ook mee wil denken dingen aanbied etc die zijn wel wat sensibleren dan anderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:58

Seven schreef:
Daar ben ik het mee eens, het oudere van Norel bloed heeft veel werklust kunnen heel heet zijn maar zijn wel handelbaar en vloeien makkelijker af zelfs met kennedy bloed er in .

Je kan ook niet voor iedereen fokken want dan moet je elke dag een ander dier op e wered zetten iedereen heeft andere ambities en voorkeuren. Ik moet en kan niets met een heel flegmatisch dier ik wil 1 die zelf loopt en ook mee wil denken dingen aanbied etc die zijn wel wat sensibleren dan anderen.

Maar iets breder fokken zou het paardenbestand in NL wel ten goede komen.

Of zoals van Loon zegt: ik fok mijn eigen paarden. Het zal me aan mijn anus oxideren of ze er mooi uitzien, ze moeten betrouwbaar en veilig zijn, de rest is bijzaak! Je kunt vanalles zeggen en vinden van manege van Loon, maar hier heeft hij wel de kern van de zaak te pakken voor zijn bedrijf; daar kan menige toko een puntje aan zuigen.......

Gup01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:59

hoi hoi, ik meld me ook even.
Dit topic bekijk ik regelmatig en vanwege de enorme aanwezige kennis, zou ik daar zomaar heel veel aan kunnen hebben in de toekomst! Ik rijd momenteel een vast paard bij en af en toe andere paarden, maar het gevoel van een eigen paard hebben lijkt steeds meer te gaan kriebelen. Geen haast dus, maar wel degelijk aan het orienteren op wat er zoal is. Ik ben geen dressuurtype, meer springen, buiten bezig zijn en vooral die band samen op te bouwen. Tot nu toe is de smaak heel uiteenlopend en kwijl ik bij topics over Berbers, PRE's maar de laatste tijd ben ik als een blok gevallen voor de RMH. Alles wat ik er tot nu toe over lees, spreekt me aan. Behalve de prijs :\ Sowieso lijk ik een zwak te hebben voor de wat duurdere paarden, terwijl ik eigenlijk mijn eerste paard in een lagere prijsklasse zoek. Ik hoef geen topknol qua prestaties, eerder een goed smoelende koele kikker die het leuk vindt om (ook alleen) op pad te gaan met me. Liefst een ruin. En dat alles terwijl ik uber-verliefd ben op de pittige KWPN merrie die nu dus rijd.
Eens kijken wat er allemaal voorbij komt! Misschien tips of de gouden kruising met bovengenoemde eigenschappen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:00

Vooral dat veilig is wel een leuke optie die ik toch weet te waarderen :D

Wil er iemand exterieurmatig mijn 8 jarige eens bekijken? Foto's via pb want het dier staat niet officieel te koop :D
Zaterdag testen!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:02

Ja natuurlijk ik wil ook een fijn rijdier fokken die exterieur en beweging combineerd met werkwilligheid :j
Ik ben van mening dat een goed exterieur mee werkt aan goede bewegingen maar ook aan de werkwilligheid een dier die niet kan zal ook minder graag doen. Daarnaast moet het karakter gewoon goed zijn dier moet de wil en de drive hebben.

kom maar op belsje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:11

Dees schreef:
Daarom heb ik waarschijnlijk vooral zo'n moeite met "oh, dat is een X, die moet ik niet" en dat half bokt dan denkt dat het aan bloed-X ligt. Terwijl het eigenlijk aan die betreffende mens-in-combinatie-met-bloed-X ligt.

Klopt, ik wil bijvoorbeeld nooit meer een Baccarat (arabiertje, ja) afstammeling hebben. Op zich niets mis mee, maar het combineert niet met mij. Dat is iets dat je dan de fans niet duidelijk kunt krijgen, want die vinden ze geweldig, maar ik kan er niet lekker mee uit de voeten. En dat ligt niet aan het arabierenbloed, want er zijn genoeg arabieren waar ik best mee om wil gaan, maar puur om een aantal karaktertrekken die Baccarat heel zuiver doorgaf.
Mijn jonge paard had bij mij ook een "oranje lampje" staan, opa is Uniform. Dat paard heb ik goed in de ogen gekeken en ofschoon ze inderdaad een aantal Uniformtrekjes heeft, staat er ook het nodige tegenover. Ze is niet gemakkelijk, maar wel heel leuk :+

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:11

[quote="ikke"][quote="Pinda_Dipje"]
Ik zal een nakomeling nooit per definitie afschrijven op afkomst, al blijf ik graag ver weg van Jazz, Flemmigh, Ferro en Krack bloed. Tenzij er een uitzonderlijk goede en stabiele moederlijn tegenover staat. Ik zie nu eenmaal graag paarden die zich gemakkelijk laten rijden in allerlei omstandigheden; Sensibel en pittig, maar altijd nuchter en rijdbaar. Ik heb diverse nakomelingen gereden van bovengenoemd bloed, danwel langdurig in mijn directe omgeving gehad, waarbij je aan het merendeel als gemiddeld amateur-ruiter echt je vingers niet wilt branden.

Ik heb zelf een Flemming merrie gehad.
Heerlijk dier om te rijden. <3
Toen ik er M2 mee was verkocht,tijdje later kwam ik haar weer tegen op concours had de amazone haar een touwtje om de hals....voor het wegspatten. }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:13

Belsje schreef:
Vooral dat veilig is wel een leuke optie die ik toch weet te waarderen :D

Wil er iemand exterieurmatig mijn 8 jarige eens bekijken? Foto's via pb want het dier staat niet officieel te koop :D
Zaterdag testen!

Je mag best foto's PB-en, maar ik waarschuw je wel dat ik geen blad voor de mond neem en ik wars ben van potentie en belofte. Die onzin slijten ze maar aan een ander.
Als je nu nog durft, PB gerust.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:14

ikke schreef:
En daarmee beschrijf je precies de kern van het hele probleem: 80% van de paarden wordt gefokt voor 10% van de ruiters. Maar wat erger is, zeker 50% van de ruiters laat zich opkloten of wijs maken dat ze toch wel ergens dicht in de buurt van die 10% zitten. Lees niet verder dan dit topic........

Precies het probleem van onze Koninklijke Warmbloed Paarden fokkerij. Afgelopen jaren uit interesse al vele discussies gevoerd met diverse sportpaardenfokkers welke niet onverdienstelijk zijn geweest de laatste decennia, en hen bevoelt naar hun motivaties om bijna tot vervelends toe met iedere commerciele hengst die ten tonele verschijnt te fokken. Zij hebben bij mij credit; Ze hebben immers een naam en slijten met grote regelmaat talentvolle jonge dieren aan eveneens bovengemiddelde talentvolle ruiters. Zij staan in direct contact met 10% van de ruiters, waardoor hun fokproducten een realistische kans in de sport verwerven.

Dit in tegenstelling tot de velen particulieren en hobby-stallen die Nederland rijk is, en die elk jaar tesamen met al hun onkunde en verbazing hobbymatig een veulentje fokken, en onterecht hopen de nieuwe topper van Edward Gal te gaan fokken. Zij fokken de paardenmarkt dood, en brengen met sommige commercieel uitgedachte combinaties mensenlevens in gevaar door hun dier bij gebrek aan die 'droomruiter' maar te verkopen aan een willekeurig 14-jarig tienermeisje en haar onwetende ouders die de naam van de hengst enkel kennen van een gemiddeld studiosport-uurtje dat terugblikt op het laatste paardenWK of OS. "Dat is dan vast een goeie!" Doodzonde!

Nee, ik weet het veel meer te apprecieëren wanneer men gericht fokt voor de amateur-ruiter met fijne, bewerkbare karakters. Helaas tegenwoordig zeldzaamheid in plaats van regel. Ben daarom nog steeds blij met het gedachtengoed van de fokkers van mijn merrie; Tevens de fokker van LL's paard.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:16

Het toeval wil dat ik een tijdje geleden naar een rhodium ben wezen kijken. Die was echt superbraaf, niks niet ril en kijkerig.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:20

Johnnydepony schreef:
Het toeval wil dat ik een tijdje geleden naar een rhodium ben wezen kijken. Die was echt superbraaf, niks niet ril en kijkerig.

Dat is nu juist het punt, je moet een dier ook niet per defintie afschrijven op afkomst. Maar het merendeel zijn rotte appels onder amateur-ruiters, en dan heb je een enkeling (als uitzondering op de regel) dat werkelijk een wereldpaard is, zelfs onder een amateur. Maargoed daar staat dan vaak een fijn moederlijntje tegenover...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:28

Ik heb ook een Rhodium en dat rillerige en sensibel herken ik wel. Het soms de bak niet rondkomen ook, maar ik ben de 1e die zegt dat het aan mij ligt. Toch is die daarbij heel nuchter, want schrikken doet die niet snel en helemaal niet heftig, alleen zadels en vreemde dingen aan zijn lijf zijn niet leuk. Maar goed, als ik een fractie te ver naar voren ga zitten staat die stil. Dus als hij 'vervelend' is, krijg IK strafkamp.

Wij gingen met onze zoektocht voor een functioneel bewegend paard, met een braaf karakter. En dat hebben we. Dat de 1e keer zadels passen eindigde in een rodeo en de 1e keer vanaf de andere kant een dekje opgooien eindigde op een liggend paard, hadden wij niet verwacht na de 2 keer proefrijden en de keuring. :D Een betere ruiter had er veel meer uit gehaald, maar ik rijd leuk mijn wedstrijdjes, mijn moeder rijdt leuk rondjes op hem en ik kan op mijn gemak een buitenrit maken en hij is super verkeersmak.

Alleen de 'mindere' verhalen over Rhodium en zijn nakomelingen hoorden wij pas nadat we hem hadden gekocht _O- Ik denk dezelfde soort verhalen als tita gehoord heeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:37

Met de fokkerij van steeds hetere en sensibelere paarden belichten we denk ik slechts 1 kant vh verhaal.. wat denken jullie van het gemiddelde niveau van de ruiters en amazones tegenwoordig? Of erger nog: van de instructie?

Ik zou graag willen werken aan een betere rijstijl bij mijzelf. Maar waar kan je tegenwoordig terecht voor een gedegen opleiding?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:39

Pletje123 schreef:
Met de fokkerij van steeds hetere en sensibelere paarden belichten we denk ik slechts 1 kant vh verhaal.. wat denken jullie van het gemiddelde niveau van de ruiters en amazones tegenwoordig? Of erger nog: van de instructie?

Ik zou graag willen werken aan een betere rijstijl bij mijzelf. Maar waar kan je tegenwoordig terecht voor een gedegen opleiding?

Tja.... Goed punt. Ik ben ook niet echt fan van jonge paarden en onervaren ruiters. Liever eerst een leerpaard, maar goed, ik heb 3 'leer'paarden/ervaren paarden gehad en vond daarna ons nieuwe jonge paard wel heel lastig. Ik denk dat ik ook niet zo snel meer een jong paard zou willen, dat laat ik liever over aan de ervaren mensen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:52

Pletje123 schreef:

Zo waar... Geef momenteel les aan 3 gevorderde manege-ruitertjes en daar merk je de grondslag van het probleem al. De basis ontbreekt volledig.
Alle ORUN-cursussen hebben ons geen goed gedaan. En de échte paardenmensen zijn op één hand te tellen. Of je loopt tegen allerlei 'goeroes' aan die hun rij-stijl als enige juiste aan je op proberen te dringen, terwijl ik juist een verlengstuk zoek op de wegen die ik reeds bewandel. Volkomen hopeloos, en de echte oude rotten in het vak raken inmiddels ook steeds dun bezaaider... Een niet meer te doorbreken vicieuze cirkel.

Zoek inmiddels alweer 6 jaar naar een geschikte instructeur... Without success... :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:59

Ik heb gelukkig een hele goede hier vlakbij, maar zij geeft liever geen les in de avonduren en met een hardwerkende man en twee kinderen is overdag voor mij geen optie ;) Het liefst heb ik wekelijks les. Ik ga nu per 1 september rijden op de club, daar geeft een dame les op een manier die mij vanaf de zijlijn wel aanspreekt. Nu nog kijken hoe het vanaf het paard is ;)

Maar ik ga wel proberen om regelmatig bij mijn favoriet terecht te kunnen voor een les. Super vanuit de basis!

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:00

Waratje schreef:
Dees schreef:

Klopt, ik wil bijvoorbeeld nooit meer een Baccarat (arabiertje, ja) afstammeling hebben. Op zich niets mis mee, maar het combineert niet met mij. Dat is iets dat je dan de fans niet duidelijk kunt krijgen, want die vinden ze geweldig, maar ik kan er niet lekker mee uit de voeten. En dat ligt niet aan het arabierenbloed, want er zijn genoeg arabieren waar ik best mee om wil gaan, maar puur om een aantal karaktertrekken die Baccarat heel zuiver doorgaf.
Mijn jonge paard had bij mij ook een "oranje lampje" staan, opa is Uniform. Dat paard heb ik goed in de ogen gekeken en ofschoon ze inderdaad een aantal Uniformtrekjes heeft, staat er ook het nodige tegenover. Ze is niet gemakkelijk, maar wel heel leuk :+

Wat is er mis met Baccarat? Wij hebben ook een ruintje van Baccarat staan. Super dier, heel braaf en heel betrouwbaar in de omgang.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:07

Pletje123 schreef:

Het niveau in NL? Daar kunnen we kort over zijn: ver beneden het vriespunt! Oftewel: K(waar stond die ook alweer voor?) Uitermate Teleurstellend!
De goede niet te na, begrijp me niet verkeerd; er loopt best wat goed volk rond, die WETEN waar ze over praten, die ook betaalbaar zijn voor welwillende hobbyisten en die verder kunnen kijken dan hun neus lang is.
Probleem voor de meesten is dat de snelheid waarmee men door de rubrieken jaagt, veel belangrijker is dan de kwaliteit van rijden die men aan de dag legt. Tel daarbij op dat het gros van de juryleden helemaal niet in staat is om dat af te straffen in de ring, veelal omdat ze zelf die kennis ook niet hebben.
Om met wijlen Rien Poortvliet te spreken: het hebben van een prijzenkast is ook een hobby.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:08

Lezen cids... Baccarat-in-combinatie-met-mens-Waratje gaat niet goed.
Dat is nou net het hele punt! Het ligt dus nooit alleen aan de hengst ;)

Leuke uitspraak van wijlen Rien Poortvliet!