Pinda_Dipje schreef:Ik zal een nakomeling nooit per definitie afschrijven op afkomst, al blijf ik graag ver weg van Jazz, Flemmigh, Ferro en Krack bloed. Tenzij er een uitzonderlijk goede en stabiele moederlijn tegenover staat. Ik zie nu eenmaal graag paarden die zich gemakkelijk laten rijden in allerlei omstandigheden; Sensibel en pittig, maar altijd nuchter en rijdbaar. Ik heb diverse nakomelingen gereden van bovengenoemd bloed, danwel langdurig in mijn directe omgeving gehad, waarbij je aan het merendeel als gemiddeld amateur-ruiter echt je vingers niet wilt branden.
Ik rijd liever op karakter, dan op een bomexplosie van gangenwerk. Dat laatste laat zich door een goede ruiter nog behoorlijk corrigeren, karakter daarintegen is iets waar je mee doet dealen zoals het is, dat kan maar beter direct goed zijn.
Precies!
Vandaar ook dat sommige lijnen bij mij een oranje lampje doen aangaan. Ik ben op mijn hoede met bepaalde lijnen. Ik zal voor dergelijke paarden minder moeite doen.
Het paard van mijn instructeur heeft ook wel "beruchte" namen in het lijstje staan. Toch stap ik daar zonder terughoudendheid op; sterker nog, ik grijp elke kans aan om op dat beest te kruipen!