Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:28

Dankjewel voor de felicitaties :D

Fijn dat ze vandaag nog gebeld hebben Seven! Of is dit over een andere?

xalm

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:38

Hier een stille meelezer. Ik ga morgen bij een 3 jarige carambole hengst kijken, ben zeer benieuwd. Dit wordt mijn eerste bezichtiging iemand nog belangrijke do's en dont's?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:43

xalm, in ieder geval niet te afwachtend zijn.
Gewoon een beetje brutaal zijn en dingen die jij belangrijk vindt om te weten, vooral vragen en bekijken
Zoals hoefjes krabben, benen voelen etc. etc.
Ben zelf altijd wat afwachtend geweest, schaamde me altijd voor de verkopers. Maar ik lees hier van sommigen dat ze zelfs het paard zelf nog opmeten enz. Dus nu ben ik ook wat 'brutaler' en kijk bij elk paard hoe hij reageert bij zijn oren enz.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:47

Geryon, dat schamen dat ken ik heel goed. Ik had het ook altijd. Kwam omdat ik totaal geen verstand had van een paard kopen.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:52

Ja, ik heb al een heel lijstje voor mezelf gemaakt wat ik allemaal wil doen (idd benen voelen oren voelen rug voelen etc), daarnaast een lijstje met vragen trailermak etc en wat ik allemaal wil zien, vrij bewegen, eventueel vrijspringen, op het harde draven en onder het zadel.. Hoop dat ik zo niets over het hoofd zie. En gelukkig is hij al helemaal klinische en rontgelogische goedgekeurd. Alleen heb ik helemaal geen verstand van die keuringen en heb ik geen idee hoe of wat zo een keurings rapport eruit hoort te zien..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:59

xalm klinische zou ik zelf opnieuw laten doen heb de mijne 3 week op proef is gelijk gekeurt en goed gekeurt en gister op nieuw bekeken door mijn da voornamelijk de longen en hart gezien deze dik 6 maand stil had gestaan en nu redelijk aan de bak moest dacht ik ff extra controle maar alles is gelukkig goed en gezond.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:21

Ik ben voor mezelf ook lijstjes aan het maken waar ik volgend jaar op wil letten :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:40

ik trek altijd een x ad staart (niet te hard hoor). Als ie dan gelijk uithaaldt dan mag ie bijven staan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:00

Ja aan de staart trekken zacht, in oortje en lip knijpen zachtjes doe ik ook :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:24

Hoezo knijp je in oor en lip dan? Dat had die van mij niet gepikt toen, of wel gepikt, maar dan was hij zich dood geschrokken :D

Wij lieten de paarden altijd op het harde rechtuit stappen en draven, op de harde volte draven en daarna vrij bewegen in paddock. Daarna onder het zadel.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:25

MyWishMax schreef:
Hoezo knijp je in oor en lip dan? Dat had die van mij niet gepikt toen, of wel gepikt, maar dan was hij zich dood geschrokken :D

Wij lieten de paarden altijd op het harde rechtuit stappen en draven, op de harde volte draven en daarna vrij bewegen in paddock. Daarna onder het zadel.

Knijpen is misschien een groot woord, maar wel er even aanzitten om te kijken of ze niet opvallend reageren.
Heb namelijk wel eens gehoord dat een meisje van stal dit niet had gedaan, en het paard achteraf gedrogeerd was..
Men zegt dat een paard uberhaupt wel iets moet reageren als je aan oor of lip zit, de een zal misschien een hekel eraan hebben en echt vervelend doen.
Een ander zal er iets op reageren, als ze maar een reactie tonen!

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:45

Goeie tips allemaal! Ik vertrek zo richting Groningen vanuit Almere, wordt een gezellig dag tripje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:18

Nouja, voor drogeren doen wij een bloedtest :D Die van mij reageert zelfs nog als hij helemaal platgespoten is op knijpen in zijn oren/lip. Die bloedtest zat bij ons standaard bij de keuring.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:23

MyWishMax schreef:
Nouja, voor drogeren doen wij een bloedtest :D Die van mij reageert zelfs nog als hij helemaal platgespoten is op knijpen in zijn oren/lip. Die bloedtest zat bij ons standaard bij de keuring.

Aha, ja niet iedereen doet een standaart bloedtest, vandaar..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:31

Bij mij zat de bloedafname er ook standaard bij. Een test wordt echter pas uitgevoerd als er bedenkingen zijn. En de kliniek keurde volgens een standaard procedure van de KNM voor Diergeneeskunde als leidraad.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:35

Ik heb bij de keuring van mijn paard 2 weken terug inderdaad ook bloed laten afnemen en als er dan achteraf (volgensmij wel binnen een bepaalde tijd) verdenkingen zijn kan je dit bloed laten testen. Dit zat niet standaard bij de keuring (klinisch) maar koste nog geen 20 euro.

De da vroeg mij of ik het bloed anders sowieso wilde laten testen maar hier zaten vrij hoge kosten aan en de da vond het zelf niet nodig.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:40

KimJenda schreef:
Ik ga zaterdag voor 2e keer bij paard kijken, en wil dan ook beslissing nemen!

Spannend, heb je het paard al laten zien in dit topic zo niet om welke spetter gaat het :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:48

SteffiiY schreef:
MyWishMax schreef:

Knijpen is misschien een groot woord, maar wel er even aanzitten om te kijken of ze niet opvallend reageren.
Heb namelijk wel eens gehoord dat een meisje van stal dit niet had gedaan, en het paard achteraf gedrogeerd was..
Men zegt dat een paard uberhaupt wel iets moet reageren als je aan oor of lip zit, de een zal misschien een hekel eraan hebben en echt vervelend doen.
Een ander zal er iets op reageren, als ze maar een reactie tonen!

Daar trek je een bloedje voor; heb je gelijk ook een idee of de interne voedingshuishouding een beetje klopt.......
Drogeren is niet alleen koopontbindend; het is misleiding en daar kun je als koper heel vervelend over doen! Punt is alleen dat je het wel onomstotelijk moet kunnen bewijzen en een bloedmonster is dat onomstotelijke bewijs, mits op het juiste moment (tijdens de keuring) afgenomen.

Die van mij mag je gerust in z'n oor knijpen, zal je niet veel (lees: helemaal geen) reactie op krijgen.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:56

Mchll__ schreef:
KimJenda schreef:
Ik ga zaterdag voor 2e keer bij paard kijken, en wil dan ook beslissing nemen!

Spannend, heb je het paard al laten zien in dit topic zo niet om welke spetter gaat het :D

Ik ga bij deze voor 2e keer kijken:

http://link.marktplaats.nl/557269776

De hengst waar xalm vandaag naar toe gaat heb ik ook aan gedacht om te gaan kijken. Erg leuk dier zo op foto!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:56

Die van mij heb ik bij de bezichtiging wel een beetje geetterd haha :') ind aan neus zitten, wat in lippen knijpen, oren vastpakken, tandjes kijken etc, aan staart getrokken, beetje klopjes geven op het lichaam en hoofd (GEEN tikken!) gewoon om te zien wat zn reactie was. NIKS :P
Heeft ie nu nog steeds geen boodschap aan, hij kijk je alleen wat dom aan van; Waar ben jij mee bezig? >;)

Leuk dier Kim! Vind hem wel dun van bouw, zeker voor zn hoogte! Dan heb je vaak wel wat front, op de foto;s lijkt ie echt een ukkie :D
Vind em kwa bespiering ook niet echt "vol", maar dat kan aan mij liggen :P
& hij heeft ook zo'n leuke schoft, zoals mijn peeeerd. Leuk met zadels passen.. not.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:06

Als ik een paard ga bezichtigen doe ik het vaak in 1 en dezelfde routine;
- Voorstellen aan de eigenaar
- Inleidend praatje zonder teveel informatie over mezelf prijs te geven (zo krijg je een objectiever beeld van het paard, dan wanneer de eigenaar al voorkennis heeft over wat je precies zoekt en hier dan met een mooi verkoopspraatje op in speelt)
- Ik laat de eigenaar de box inlopen en houd mezelf nog even afzijdig, observeer het gedrag van het paard en de houding van de eigenaar (Komt het paard direct op zijn baas af? Wat doet het orenspel? Opgewekte indruk? Angst? Is de eigenaar erg dominant over het paard? Indien ja, is dat misschien in de toekomst wellicht een probleem als ik zelf een zacht gekookt eitje ben?)
- Eenmaal buiten maak ik voor het eerst contact met het dier, laat hem/haar rustig aan mijn handen snuffelen en aai eerst op de hals, dan laat ik de eigenaar even een rondje stappen met het paard zodat ik kan observeren hoe het dier op de omgeving reageert (kijkerig? relaxt? schrikachtig vluchtgedrag?)
- Opnieuw contact maken, lipje omhoog om het gebit te controleren, neusgaten schoon, ogen fris, dan voorzichtig benen betasten (schiefels, oneffenheden, verdikkingen, schoonheidsfoutjes), daarna bevoel ik de wervelkolom op verdikkingen, bespiering, zadeldrukkingen en overgevoeligheid (wegdrukken rug), til ik de staart op (Ogen de genitalien fris, geen diarree/ontstekingen), en loop vervolgens nog een rondje om het paard voor aan algehele indruk.
- Paard aan de longe, stap, draf, galop linksom en rechtsom (onregelmatigheid, tact, lengtebuiging)
- Op asfalt paard aan de longe, stap en draf, linksom en rechtsom
- Poetsen (hoe reageert het dier op diverse borstels, mogen oren en hoofd betast worden?)
- Zadelen (Singeldrang? Neemt hij makkelijk het bit aan? En op watvoor bit wordt hij of zij gereden?)
- Eigenaar eerst opstappen (Blijft het paard netjes staan? Reageert het rustig of blijft het relaxt, bokken/steigeren/wegschieten, manier van gereden worden?)
- Bij goed gevoel neem ik het paard over, ik begin rustig en tast in korte tijd zo veel mogelijk af. Ik blijf niet hangen op een oefening, als het niet direct lukt probeer ik gewoon iets anders. Na 15 minuten stap ik af.

Indien nog steeds enthousiast maak ik een nieuwe afspraak, waarbij ik het ook wenselijk acht het paard een sprongetje te zien maken, wellicht klein buitenritje (stukje langs de weg), stukje rechtuit in stap en draf. En dan besluit ik of ik over wil gaan tot keuring. Daarbij laat ik voor de zekerheid altijd bloed afnemen, controleer ik het paspoort op entingen en eventuele bijzonderheden. In tussentijd doe ik navraag bij bijvoorbeeld de KNHS m.b.t. laatst gelopen niveau, bij het stamboek voor eventueel bekende afstammelingen en controleer ik het chipnummer om zeker te weten dat ik niet te maken heb met een gestolen paard bijvoorbeeld.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 10:28

Ik doe het bezichtigen als volgd:

Geef eigenaar hand maar geef niet mn levens verhaal.
-Bekijk het dier in de stal met halster om doen er uit halen hoe reageerd het dier, vriendelijk, afwachtend etc.
-Dan wil ik het dier los zien bewegen in de bak, draven en galop zonder erg gejaagd te worden. Hoe is het dier fel of sloom erg zenuwachtig of juist heel cool.
-Dan wil ik het dier aan de hand van me af zien stappen en draven om te zien hoe het dier beweegd recht of juist wijd gaat.
-Ik zie het dier dan ook graag even op stand beoordeel de bouw en tast delen af

Ik zie dan graag hoe het dier gezadeld en getuigd word, hoe reageerd het dier en hoe ligt het tuig.
-Voorrijden vraag ik dingen zoals een paar x op het zelfde punt naar voren zetten wat doet het dier als je dan ineens op t zelfde punt niets vraag neemt deze de touwtjes in eigen handen en verruim/versnel daar weer?

Als het goed lijkt ga ik dr zelf op ik voel alle gangen 5 min aan en vraag voor t niveau wat oefeningen, als dat goed lijtk ga ik een keer weer kijken of ik moet helemaal verliefd zijn en denken dat dit HET paard is dan heb ik aan 1 x kijken genoeg :D

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:12

Ik lees mee, ben stilletjes aan opzoek naar een nieuw maatje maar heb absoluut geen haast. Maar vind het leuk om jullie te volgen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:17

Wat een handige tips!! Die ga ik even op mijn lijstje zetten :D (Begint haast op een klein handboek te lijken voor mijn 'droompaard', haha!)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:25

Op zich handig...
Al vraag ik me af in hoeverre je je hart nog laat spreken wanneer je de bezichtiging zo klinisch aanpakt.
Je kunt elke beginnende liefde ook suf-redeneren.

Tuurlijk moet je je verstand meenemen naar een bezichtiging. Maar kies je paard uiteindelijk wel met je hart, want uiteindelijk is dat de enige manier om er echt plezier van te gaan hebben.
Dus als je een bruine merrie zoekt van 1.68m. M2 dressuur, is het echt geen schande om thuis te komen met een voskleurige ruin van 1.72m die nog amper B kan lopen.
Het gaat er uiteindelijk om dat je hart van binnen een klein sprongetje maakt elke keer dat je hem weer mag begroeten.

Nou ja, en dan heb je echt geen 20-30 bezichtigingen meer nodig hoor. Als de eerste het is, koop die dan ook maar :D
Tenminste, dat is mijn ervaring. Vanaf de keer dat je hem gezien hebt, ga je alles toch vergelijken en dat halen die anderen nooit. Was bij mij altijd zonde van mijn tijd om verder te zoeken.