Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:42

Ariebren schreef:
Ariebren schreef:
Nee hoor hengsten zijn heel gezellig en ze maken je op tijd weer even wakker.
Je bent en blijft bezig met dieren die heel wat groter en zwaarder zijn dan de standaard kat of hond.

Mijn hengst, ziet eruit als een watje.
Maar zijn hormonen werken echt nog.

Dit is het resultaat als ze altijd samen lopen.

Fijn dat dat zo kan Ariebren, helaas kan dat niet altijd op deze manier.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:53

deruijter schreef:
@lifaya nou ik heb liever een beetje een dominant mannetje als zo'n zak patat haha.

Ik hoop toch niet dat het over een hengst gaat.....
Vind dit in mijn ogen best een gevaarlijke uitspraak....

Want wat vind je dan fijn aan een dominant paard??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:59

ja hoor, dit is mijn andere hengst met zijn twee verloofdes.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:31

Dat is wel fijn om te zien hoor :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EY8VSQU6.jpgDie van mij werd een heel arrogant heerschap, niet naar de mens, maar het werd in de wei met de andere hengst dusdanig vervelend en het ging van kwaad naar erger. Beiden zijn geruind.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:32

Barcelano schreef:
deruijter schreef:
@lifaya nou ik heb liever een beetje een dominant mannetje als zo'n zak patat haha.

Ik hoop toch niet dat het over een hengst gaat.....
Vind dit in mijn ogen best een gevaarlijke uitspraak....

Want wat vind je dan fijn aan een dominant paard??

nee ik had het over mensen niet over paarden met die uitspraak haha. :D

deruijter

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:41

@mindim,
dan corrigeer ik punt 2. ik dacht dat je wel begreep dat ik met rijden ook het omgaan met hengsten bedoelde.

Zoals ik al vaker heb gezegd kan dit bij elk geslacht voorkomen, en is hier geen uitzondering op hengsten, en als dit wel is zou graag een bewijs daarvan zien.

Nee ik zeg niet dat je ervan moet uitgaan dat een hengst poeslief is, maar je moet nooit van het ergste uitgaan, want dan is er niks meer veilig op de wereld.

Ik ben misschien niet zo heel oud, maar ik ben opgegroeid tussen de paarden, ik heb veel gekeken en veel geleerd bij familie en bij bekenden en natuurlijk van mijn eigen vader op onze springstal.
Wij hebben veel hengsten gehad, ik heb er ook zadelmak gemaakt en ingereden, dus ik vind dat ik best mag meepraten hierin. Het klopt dat sommige mensen veel meer ervaring hebben, maar dit wilt niet altijd zeggen een beter ervaring. En de mensen met meer ervaring en een betere ervaring daar kan ik van leren natuurlijk.

Als je goed leest, deed deze persoon net zo tegen mij (of andere) als ik tegen die persoon.
Dus hier kun je niet de schuld geven aan mijn leeftijd.
Ik laat gewoon niet over me heen lopen en dit is nu eenmaal mijn karakter.
Ik vind verder niet dat ik respectloos heb gedaan en ik neem mensen zeker wel serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:44

Ik heb geen merries in de buurt staan maar ik ga toch ook de omheining op m'n stuk land aanpassen en "hengstproof" proberen maken.

Proberen, want als ze er echt uit willen, dan gaan ze er ook wel uit, eender wat je hebt staan. maar da's met elk dier wel zo denk ik dan.

Het enige verschil met een hengst is wel dat je'm nog steeds kan castreren als hij echt loopt te klieren. dat kan je niet bij een ruin of een merrie.
Ik raad je aan om een tijdje met wat "geschiofte" paarden te werken of met erg dominante paarden, vooral merries dan, daar leer je ook erg veel van. En ik laat me nu bij het inrijden ook begeleiden door iemand die zelf lang een hengst heeft gehad en er kennis van heeft, veiligheid gaat immers voor alles.

Vond die ene optie "kies een laat gecasrteerde ruin" nog niet zo'n slecht idee. Wel de looks en de pit, maar niet de hele rompslomp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:50

Niet de hele rompslomp? En laat gecastreerde ruin kan bij een hengstige merrie nog steeds "all the way gaan" en ik zou als merrieeigenaar mijn merrie niet bij een dergelijke ruin in de wei willen hebben staan. Afgezien van de verwondingen die een merrie op kan lopen, heb je ook nog kans op infectiegevaar, een vuile merrie als je wel wilt dekken (met alle gevolgen van dien) of in het ergste geval een onvruchtbare merrie.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:54

En niet te vergeten een gewonde ruin (merries kunnen ook flink uithalen)

oeps ik lees net dat er stond 'hengstige merrie'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:04

deruijter schreef:
@mindim,
dan corrigeer ik punt 2. ik dacht dat je wel begreep dat ik met rijden ook het omgaan met hengsten bedoelde.
Ik vind rijden en omgaan met paarden 2 verschillende dingen. Rijden doe ik niet, ik sta er liever naast. Je kan in het ene goed zijn in het andere niet. ik ken mensen die top rijden, maar er naast eigenlijk soms helemaal niets van het paard begrijpen. Ik zie liever dat men eerst de baas op de grond is en dan er pas op.

Zoals ik al vaker heb gezegd kan dit bij elk geslacht voorkomen, en is hier geen uitzondering op hengsten, en als dit wel is zou graag een bewijs daarvan zien.
Je moet inderdaad bij elk paard consequent zijn, maar een hengst bij wie de hormonen spelen, ligt het toch wel iets anders. Zekers met een merrie onder je neus en nooit mogen dekken. Een gefrustreerde hengst is zo mogelijk nog erger.
Kijk als je een zeer consequent iemand bent en sterk in je schoenen staat en je er bewust van bent, van wat een hengst zoal bezig houd. Nou prima houd dan een hengst (alhoewel ik er zonder dekkingen niet het nut van zie). Maar aan de reacties van TS af te klezen, zou ik zeggen, nee niet doen.

Nee ik zeg niet dat je ervan moet uitgaan dat een hengst poeslief is, maar je moet nooit van het ergste uitgaan, want dan is er niks meer veilig op de wereld.
Je moet gewoon realistisch zijn en in je achterhoofd houden, wat je in huis haalt. En niet alleen om de reden van dat het zo mooi staat. Tuurlijk kan dat een reden zijn, maar als men er verder niet ovre nadenkt, dan vind ik het een slechte reden. Weet dat ze als een blad aan boom kunnen omkeren, wees niet verrast. dat bedoel ik.

Ik ben misschien niet zo heel oud, maar ik ben opgegroeid tussen de paarden, ik heb veel gekeken en veel geleerd bij familie en bij bekenden en natuurlijk van mijn eigen vader op onze springstal.
Wij hebben veel hengsten gehad, ik heb er ook zadelmak gemaakt en ingereden, dus ik vind dat ik best mag meepraten hierin. Het klopt dat sommige mensen veel meer ervaring hebben, maar dit wilt niet altijd zeggen een beter ervaring. En de mensen met meer ervaring en een betere ervaring daar kan ik van leren natuurlijk.
Ik zeg nergens dat je niet mee mag praten hoor ;)

Als je goed leest, deed deze persoon net zo tegen mij (of andere) als ik tegen die persoon.
Dus hier kun je niet de schuld geven aan mijn leeftijd.
Ik laat gewoon niet over me heen lopen en dit is nu eenmaal mijn karakter.
Ik vind verder niet dat ik respectloos heb gedaan en ik neem mensen zeker wel serieus.
Dan zie je dat anders dan ik.
Ik heb ook niet gezegd dat je respectloos reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:09

deruijter schreef:
En niet te vergeten een gewonde ruin (merries kunnen ook flink uithalen)

oeps ik lees net dat er stond 'hengstige merrie'

In principe kunnen alle paarden flink uithalen. Zo zal de ene hengst dat wel doen en de andere niet, evenzo als met ruienen en merries. Het gaat me meer er om met welke intentie ze dat doen. We hebben hier oa een ruin, die bokt en haalt uit. Bedoeld ie niet boos, helaas is mijn merrie vol geraakt.
Ik ken ook wel een merrie die heel bewust mensen uit haar wei jaagt met haar achterbenen.
Maar hormonen doen rare dingen met je, zowel met mens als dier, het gedrag is veelal niet echt leuk en de stemming ook niet. Kijk naar vrouwen in de overgang of sexueel gefrustreerde kerels, de een huppelt er leuk door heen en blijft relaxed en bij de ander veroorzaakt het vanalles..

Nanda1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:12

ik heb 4 jaar op een hengst gereden die zowel in de weide als gewoon in zijn stal tussen de merries heeft gestaan.
ook met buitenritten heb ik geen problemen met hem gehad en kon je bij wijze van spreken een bom naast hem laten afgaan en dan zou die er nog niet vandoor gaan.

wel werd hij af en toe eens heen hengst als een van de merries hengstig was maar ook dan kon je hem gewoon nog rustig rijden.

mijn hengst was gewoon een rustig beestje die je af en toe gewoon geen hengst kon noemen hahah.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:15

Mindim schreef:
deruijter schreef:
@mindim,
Ik vind rijden en omgaan met paarden 2 verschillende dingen. Rijden doe ik niet, ik sta er liever naast. Je kan in het ene goed zijn in het andere niet. ik ken mensen die top rijden, maar er naast eigenlijk soms helemaal niets van het paard begrijpen. Ik zie liever dat men eerst de baas op de grond is en dan er pas op.
als je rijdt op een hengst, neem ik aan dat je er ook mee kan omgaan.

Je moet inderdaad bij elk paard consequent zijn, maar een hengst bij wie de hormonen spelen, ligt het toch wel iets anders. Zekers met een merrie onder je neus en nooit mogen dekken. Een gefrustreerde hengst is zo mogelijk nog erger.
Kijk als je een zeer consequent iemand bent en sterk in je schoenen staat en je er bewust van bent, van wat een hengst zoal bezig houd. Nou prima houd dan een hengst (alhoewel ik er zonder dekkingen niet het nut van zie). Maar aan de reacties van TS af te klezen, zou ik zeggen, nee niet doen.

Aan reacties heb je niet zo heel veel, ze twijfelt niet aan het feit of ze het wel kan, maar of het waar is wat ze over hengsten beweren.

Je moet gewoon realistisch zijn en in je achterhoofd houden, wat je in huis haalt. En niet alleen om de reden van dat het zo mooi staat. Tuurlijk kan dat een reden zijn, maar als men er verder niet ovre nadenkt, dan vind ik het een slechte reden. Weet dat ze als een blad aan boom kunnen omkeren, wees niet verrast. dat bedoel ik.
realistisch zijn is iets anders als van het meest ernstige uitgaan.

Ik zeg nergens dat je niet mee mag praten hoor ;)
Zo kwam het wel over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:24

Voor de TS misschien wel leuk om zich eens te gaan verdiepen in eerdere hengstentopics. Ik ga er een paar voor haar opsnorren en verder me uit deze discussie terugtrekken, omdat ik inmiddels van mening ben dat iedereen het recht heeft om zijn eigen ervaringen te maken. Ik hoop alleen voor degene die die ervaringen zelf willen maken, dat ze er zonder al te grote kleerscheuren onder vandaan komen. Omdat omgaan met een hengst potentieel levensgevaarlijk kan zijn.

Edit: lees even alle links in onderstaand topic door. Heb je ze globaal te pakken.

[OPG] een hengst castreren of hengst laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:36

Laatste post deruijter en dan kap ik er mee.

Niet iedereen die op een paard rijd, kan er op de grond ook mee omgaan, net zoals het andersom geldt. Dus nooit ergens van uit gaan.

TS vraagt of we denken of een hengst iets voor haar is in de OP.
Als je een hengst die niet mag dekken in dezelfde categorie gooit als een merrie die niet drachtig mag worden, moet je je naar mijn inzien al iets beter inlezen.

Ze wil een 2 jarige die ze zelf goed kan inrijden en omdat die goedkoper zijn, prima, maar je moet vooral een jonge hengst wel enorm goed opvoeden, kan ze dat. Haar andere paard leert schooien en hapt om voer, ze snapt niet dat men dit respectloos vind. Ze denkt alleen aan het rijden van de hengst, het inrijden zal gebeuren door iemand met hengsten ervaring. daar twijfel ik niet aan, maar hoe gaat het thuis. Vooral met een merrie op stal. Deze reacties zeggen me wel wat hoor.

Je moet realistisch zijn met de buiging naar het negatieve, dat valt het nooit tegen. Als je het doet met een buiging richting positieve, dan kan je nog wel eens op je neus vallen en dat is nog veel minder. Ik zeg niet dat je er maar van uit moet gaan dat alle hengsten staatsgevaarlijk zijn, maar ook niet dat ze maar brave en gemakkelijk in de omgang zijn.

Dat het over kwam dat je niet mee mag praten, snap ik niet. Hoezo dat dan?

Ik hoop dat TS wat ervaring gaat opdoen bij een hengstenhouderij of ergens waar ze met hengsten werken, misschien bij Zoer? Ik weet niet waar je woont in Drenthe en ja je moet er wat voor over hebben.

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:52

lifaya schreef:
deruijter schreef:
Ariebren, in een kudde in het wild is de hengst meestal de baas, en als een merrie van een andere hengst
dragend is en het veulen word geboren kan de hengst het veulen willen doden. Ik zeg daarmee natuurlijk
niet dat dit altijd zo het geval is :)

Heb je het echt fout :)) De merrie is de baas :') de hengst dient enkel voor nageslacht. Je hebt 1 leider en dat is de merrie

Uuumm.... Volgens mij is een hengst degene die toch echt dominant gedrag laat zien en de baas wíl zijn juist.. Haha, het kan dat ik het al die tijd fout heb gedacht maar een hengst staat wel Echt bekend als leider van een kudde of stoet! Zelfs een niet-paardenmens zou zeggen dat een hengst de leider is..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:55

Door163 schreef:
Uuumm.... Volgens mij is een hengst degene die toch echt dominant gedrag laat zien en de baas wíl zijn juist.. Haha, het kan dat ik het al die tijd fout heb gedacht maar een hengst staat wel Echt bekend als leider van een kudde of stoet! Zelfs een niet-paardenmens zou zeggen dat een hengst de leider is..

Dat een hengst dominant gedrag laat zien betekent het niet dat het een leider is :P Het zijn pennyverhaaltjes dat de hengst leider is. Een kudde heeft namelijk 1 leider en dat is een wat oudere merrie. Zij bepaald waar de paarden heen gaan etc. Er zitten soms 2 volwassen hengsten in een kudde, of meer, die "beschermen" de kudden en dienen als spermadonor :Y) , de rest gaat naar "bachelor"kuddes toe :P Soms heb je groepen van 10 jonge hengsten bij elkaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:59

Ik heb ook altijd geleerd dat de merrie de baas is.. Tis toch niet voor niets een alfa-merrie?

Dus als je pit wil.. Zoek een leuke merrie op :+

Edit: TS, hiermee wil ik dus aangeven dat het karakter van een paard niet altijd volgens het boekje van de natuur gaat... Soms tref je een hengst met pit, een andere keer een ruin en misschien eindig je wel met een merrie.. Maar erbij gerekend dat je paarden aan huis staan, je ouders er snoepjes inproppen waardoor je ruin nu schooit en hapt... Lijkt het mij op dit punt niet wijs om een hengst in huis te halen.. :)

Ik zou ook wel een hele leuke gave zwarte groot Gelders hengstenkanon willen..

Maar ik ben geen mens om een hengst te houden. Dat loopt echt niet goed af en dat weet ik van mezelf dus neem ik genoegen met een ruinen en een merrie.. Zijn af en toe ook echt wel vervelend en pittig genoeg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:02

Door163 schreef:

Dat zie je fout. De hengst is degene die de kudde beschermt, die beslist of de kudde moet vluchten, hij plaatst zichzelf tussen de kudde en het gevaar. Dus hij is de leider wanneer er gevaar dreigt, maar verder is de alfa merrie de leider. Zij houdt de kudde bijeen in dit soort situaties en de hengst drijft op, de merrie bepaald ook de richting.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:06

zou het zeker niet doen .
om alle reactie's die hier al gegeven zijn .
zelf heb ik een merrie een ontzettend heet ding .
denk af en toe ook dat ze hengst is ofzo .
en dan ben ik toch wel beetje bang als 600 kilo ineens een stuk groter wordt en zo naast me staat .
moet er af en toe zelf al niet veel van hebben .
negeert me totaal en doet waar ze zelf zin in heb .
bij het minste geringste der staart omhoog , en wordt helemaal gek .

als je een heet paard wilt zou ik gewoon lekker verder gaan zoeken .
je hebt er genoeg :D

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:17

[url][/u[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/195/gallantlittlebanditandh.jpg/]Afbeelding[/url]rl]

Dit is ook een hengst. Zo kan het dus ook.
Moet wel zeggen als er geen kind op zit brult die het uit, krult zijn nek en laat merken dat het een hengst is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 02:28

Ik moet soms wel een beetje om de reacties lachen! :) De alfa merrie is de baas in de kudde. De hengst verdedigt de kudde.

En natuurlijk kun je je hengst alles leren en zo mak maken als een lammetje. Ik kan ook overal rijden en mijn paarden overal naast parkeren, er bij wijze van spreken onderdoor kruipen, etc. Geen enkel probleem! Maar dat neemt niets weg van het feit dat het wel hengsten zijn en blijven en dat ze onder invloed zijn van hormonen die kunnen (!) zorgen voor een bepaalde drift. Die invloeden en reacties zul je niet hebben bij een ruin. En ook niet bij een merrie, want die reageert weer anders ten tijden van hengstigheid.

Maar TS, je moet het zelf ervaren. Elk paard en ook elke hengst is anders en ook weer anders in de handen van een ander mens. Zoek een paard wat bij je past en waar je plezier van zult hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:53

deruijter schreef:

Je moet niet vergeten dat de 'paardenervaring' en begeleiding van de meeste mensen hier op bokt er tótaal anders uitziet dan jouw ervaring. Ik schat dat de ervaring van TS er totaal anders uit ziet dan de jouwe.
Je moet beseffen dat jij in een heel andere postitie zit. Je redeneert ook te veel vanuit je eigen positie.

Hoe jij probeert te overtuigen op bokt dat er met hengsten niks mis is, is gewoon niet verstandig, omdat hiermee onervaren mensen in de verleiding komen om onverstandige dingen te doen. Bovendien krijgt de onervaren ruiter toch een verkeerd beeld van hengsten en vooral hengsten in de sport. Menig ruiter/amazone overschat zichzelf en leeft wat paarden betreft toch in een soort droomwereld.

Besef dat jij in omstandigheden bent waarin het waarschijnlijk wél verantwoord is, maar dat bij 95% van de andere bokkers het gewoon niet verantwoord is.

En dan benadruk ik nog maar eens dat je in de dressuursport uiteindelijk meer last dan gemak hebt van het 'hengst zijn'. Dat zou om te beginnen de voornaamste reden moeten zijn om er uberhaupt niet aan te beginnen of je ze verder nou 'aan' kunt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:30

deruijter schreef:
''De 2 belangrijkste paarden in een kudde zijn de merrie die leider is en de hengst. De merrie is de leider en let op gevaar door de omgeving in de gaten te houden. De hengst wordt eigenlijk ook als leider gezien, hij let nog meer op gevaar als de merrie en verdedigt de kudde als het moet. De andere paarden zijn aan de leider, eigenlijk 2 leiders, ondergeschikt. Hieronder op plaatje 1 zie je hoe de leider de omgeving in de gaten houdt'' Lees ik op de eerste beste site die ik kan vinden op google.

Leuk programma eens gezien.

De leidende hengst staat achteraan in de kudde, die houdt alles in de gaten. Zijn de sterkste, virielste paarden, die slapen staand, horen alles, zien alles...deze hengst geeft de richting aan van de kudde, dus daarom staan wij ook middenachter onze paarden als we longeren, een drijvende hulp....dus gaat de hengst zijwaarts, drijft hij de kudde naar die andere kant. Hij hoort en ziet gevaar al kilometers ver aankomen...paarden kunnen geluiden uitfilteren, ze kunnen kmerts ver horen als ze zich concentreren en in het wild zijn het ook vlaktes, waar geen verstoring is van mensenhanden...Als er gevaar is dan drijft hij zijn kudde in een andere richting.

De hengsten lopen vooraan in de kudde, als buffer voor de merries en veulens, zij gaan er ook als eerste aan, zij moeten vechten voor de kudde.

De alfa merrie is de baas...merries krijgen status in een kudde als ze ongeveer 11 jaar zijn geworden...merries hebben een oerinstinct om de routes naar de waterplaatsen te kunnen vinden..Eenmaal er geweest en ze weten de weg. Deze merries leiden de kudde naar steeds de eerstvolgende waterplaats....ook al zijn ze er een jaar of langer niet geweest, ze kennen de weg feilloos.

De alfamerrie houdt ook in de gaten dat de overige hengsten geen hengstige merries dekt....die houd de overige hengsten weg bij de merries, maar ook bij de merries is er rangorde....

De overige hengsten vormen een groep, de vrijgezellen en elk jaar is er wel weer 1 die het aandurft om de leidende hengst te tarten om te kijken of hij sterker is....

Dan was het leuk te weten dat paarden schimmels in een kudde mijden, die geef licht af in het maanlicht...paarden met de zelfde kleur elkaar opzoeken..
Daarom zullen veel ruinen ook niet buiten plassen, als dan alleen in hoog gras...omdat de spatten op hun benen een geurspoor voor roofdieren geeft. In de mest liggen doen ze in het wild al helemaal niet...en bijzonder te zien dat mijn schimmel in de hoek poept en plast en er niet in gaat liggen...bijzonder schoon is...

Maar eenmaal buiten meteen gaat rollen in het liefst de kleimodder, zodat hij donker wordt en stinkt naar de grond....zich dus beschermd voelt...dus niet alleen voor de insekten.

Paarden eten minimaal 1 meter van af hun mest, omdat ze kennelijk een oerinstinct hebben om niet besmet te worden door wormen....maar omdat ze rond trekken, ze op plekken weer grazen waar ze minimaal een jaar niet zijn geweest een wormenbesmetting niet snel voor zal komen...

Was een prachtige documentaire...

Ik vind het sowieso boeiend om te zien hoe paarden met elkaar omgaan.....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:55

Grappig ik lees net dat stukje over Edward Gal en dit zegt hij:

Hoe lang duurt het voor je een paard goed kent?

Edward: “Dat ligt aan zowel de ruiter als het paard, maar het duurt ongeveer een jaar. Ik was met Romanov bijvoorbeeld nog nooit op wedstrijd geweest. Een hengst gedraagt zich altijd anders tijdens het dekseizoen dus dat zorgt weer voor een nieuwe situatie.”