rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:56

_Marinke_ schreef:
Nouja in de basissport betekent een volte uitsluiting (dat is in de B dus al zo), lijkt mij dat dat op het niveau van hen ook zo is. ;)

Vraag me trouwens af wat enkele bokkers uit dit topic op dit rondje aan te merken hebben (vast wel genoeg), het is bitloos en gewonnen. :+

Dit vind ik niet onaardig om naar te kijken hoor. Paard lijkt beheerst op de hindernis af te gaan en er hoeft niet met 80 kilo in de mond gehangen te worden. Duidelijk niet het geruk en gepluk wat ik bedoelde

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:57

gummie schreef:
Als ik het goed heb begrepen heeft TS het ook niet over ALLE springruiters, ze noemt ook uitdrukkelijk een engelsman en een duitser. En TS heeft het over het invoeren van een beoordeling van rijstijl. Dus als de rijstijl prima is, zal die beoordeling ook goed zijn, toch? Snap dan ook niet waarom er een filmpje van Gerco Schroder wordt getoond in dit topic. TS valt over de rijstijl van een aantal springruiters. Het aanhalen van die ruiters die niet zitten te sleuren en trekken is dan niet echt relevant. Het bewijst misschien zelfs dat TS gelijk heeft en dat dat "geruk en gepluk" zoals het wordt genoemd, niet nodig hoeft te zijn... Anders zouden ze het allemaal wel doen?

Althans, zo had ik het begrepen...

Is er misschien ook een filmpje van die duitser en fransman? (vraag aan TS)

Zo bedoelde ik het inderdaad. En het feit dat een volte uitsluiting betekend vind ik dus bullshit :+ Omdat je je paard vriendelijk terug wilt rijden word je uitgesloten? :? Omdat je 'een andere route' kiest om toch over de juiste hindernis heen te gaan, word je uitgesloten? :? Schiet mij maar lek, maar dat is toch echt je eigen keuze lijkt mij, de strafpunten voor tijdsoverschrijding?

En er zal vast wel een flimpje zijn :j Maar ben niet goed in die dingen terug vinden :')

_Marinke_

Re: rijstijl bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:02

Een volte betekent idd uitsluiting, en tijdsoverschrijding is strafpunten. ;)
Je mag elke route nemen die je wilt nemen, als je maar in een bepaalde volgorde over de hindernissen gaat en geen volte rijd. :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:03

_Marinke_ schreef:
Je mag elke route nemen die je wilt nemen, als je maar in een bepaalde volgorde over de hindernissen gaat en geen volte rijd. :)

Dus als je een 's' rijd, is het wel goed? :')

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:09

Yep, zolang je je eigen lijn niet kruist is het geen fout.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:12

Dit gaat heel slecht vallen bij sommige,
Maar toch zeg ik het maar.

Springen is voor iedereen die niet kan dressuur(en).

Ik vind dat elke springruiter minstens een L proefje dressuur moet lopen voor deze mag gaan springen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:16

Friezuhn schreef:

Ik vind dat elke springruiter minstens een L proefje dressuur moet lopen voor deze mag gaan springen.

_O- _O- _O-
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 18-09-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:17

Friezuhn schreef:

Hahahahahahahhahahahahahaahahaahahaahhaahahaahhahahahahahahahahahahahaah

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:18

En dressuur is voor mensen die niet kunnen springen, denk even na voordat je iets plaatst. :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:21

Whahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha _O- _O- :')

Dat is toch wel de meest geniale opmerking van het hele topic! :') :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:23

Friezuhn schreef:

_/-\o_ _O- _/-\o_ _O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:27

Friezuhn schreef:

:) Oke, een paard moet dressuurmatig sowieso heel goed voor elkaar zijn, voordat hij een parcours kan springen.
Andersom is het moeilijker.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:46

mika11 schreef:
Friezuhn schreef:

:) Oke, een paard moet dressuurmatig sowieso heel goed voor elkaar zijn, voordat hij een parcours kan springen.
Andersom is het moeilijker.

Inderdaad.
Moet je voor de gein maar eens kijken bij de foto's die gemaakt worden op het cross terrein na een enjoy the ride rit.
Je haalt de dressuurruiters er zo tussenuit en dan niet in paardvriendelijk opzicht. :+

Mijn paard heeft nogal veel snelheid en ja, de moet ik wel eens afremmen in een parcours of cross.
Neemt niet weg dat ik thuis altijd train op rust en controle, maar ja, in het heetst van de strijd gaat het wel eens anders dan je hoopt.
Bij dressuur is het vaak andersom, met losrijden en thuis wordt er niet al te vriendelijk getraint en in de proef is alles netjes en op orde.
Er zou wat mij betreft (zowel bij dresuur als bij springen) op het voorterrein meer gecontroleerd mogen worden op paardvriendelijkheid.

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:11

Friezuhn schreef:

Ik durf ervoor in te staan dat alle ruiters die op het EK gestart hebben ALLE oefeningen beheersen die in een Z2 dressuurproef gevraagd worden, maar dat terzijde.
Ik wil je toch eens aanraden om een landelijke springwedstrijd te gaan bezoeken (bij de paarden, dat wel) en kijken hoe veel ruiters hun paarden loswerken. Ik het zo het gevoel dat je daar nog wel wat kunt leren. Ik wil trouwens niet beweren dat er geen rotte appels in de springsport zitten, maar dat is bij dressuur/SGW/mennen etc. toch echt niet anders.

Daarnaast wil ik nog even benadrukken dat een volte telt als een ongehoorzaamheid en dat pas bij de tweede ongehoordzaamheid de combinatie uitgesloten wordt, maar dat bedoelen veel bokkers hier ook geloof ik.

Over het welzijn van de paarden ga ik me niet uitlaten. Dat zou zonde van de energie en tijd zijn.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:18

Friezuhn schreef:

hahahahahahaha
sorry hoor maar het gemiddelde L nivo is om te janken bij amateurs dus wat zou dit toevoegen??
De EK top springruiters kunnen wel beter dan het Lnivo van amateur rijdend nederland........ _O-

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:19

Daarnaast wil ik nog even benadrukken dat een volte telt als een ongehoorzaamheid en dat pas bij de tweede ongehoordzaamheid de combinatie uitgesloten wordt, maar dat bedoelen veel bokkers hier ook geloof ik.

Over het welzijn van de paarden ga ik me niet uitlaten. Dat zou zonde van de energie en tijd zijn.[/quote]
DANK U , GIJ SNAPT HET!!!! *\o/*

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:39

Er zitten overal wel rotte appels tussen maar om nou meteen de sport de rug toe te keren.. Zoals eerder genoemd zijn er ook een paar leuke combinaties. Ik denk, laat het tegendeel zien in de sport. Laat je lol in de sport niet door een ander verpesten.

Haha, die opmering van Friezuhn is echt mooi! Maargoed, ik vind ook dat je als springruiter je paard met een simpele ophouding en zit moet kunnen.. 'remmen'. En dat zeg ik die donderdag voor het eerst heb gesprongen met mijn paard (jaja 40 hele centimeters! :) )

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:54

met een simpele ophouding zet je mijn paard stil voor'n hindernisje van 40cm..
in een parcour van een 1.20 is dat toch even anders hoor..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:12

Springruiters kunnen hun paard wel met een simpele ophouding en zit 'remmen' hoor. Alleen in een parcours of met springen niet..

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:57

Friezuhn schreef:

Je zou voor de grap eens bij echte springruiters op stal moeten gaan kijken. bv Jos Lansink heeft zijn paarden dressuurmatig zo voor elkaar en los, daar kan menig dressuurruiter een voorbeeld aan nemen!!!
Als je ziet hoe die paarden daar dressuurmatig gewerkt worden en wat ze allemaal kunnen dan zou je verbaasd zijn. Oke een keertwending en appyement laten ze in de ring niet zien, maar neem van mij aan dat de meeste springruiters indien nodig dit zo met hun paarden kunnen laten zien!
Misschien niet voor een 9 maar zeker wel voor een 7!!!

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:19

dots83 schreef:
Friezuhn schreef:

Je zou voor de grap eens bij echte springruiters op stal moeten gaan kijken. bv Jos Lansink heeft zijn paarden dressuurmatig zo voor elkaar en los, daar kan menig dressuurruiter een voorbeeld aan nemen!!!
Als je ziet hoe die paarden daar dressuurmatig gewerkt worden en wat ze allemaal kunnen dan zou je verbaasd zijn. Oke een keertwending en appyement laten ze in de ring niet zien, maar neem van mij aan dat de meeste springruiters indien nodig dit zo met hun paarden kunnen laten zien!
Misschien niet voor een 9 maar zeker wel voor een 7!!!

idd bij jos werken ze de paarden grandioos goed los, weet ook zeker dat dit niet de enige bekende ruiter is dit doet doet!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:27

JessAndHope schreef:
Dit vind ik niet onaardig om naar te kijken hoor. Paard lijkt beheerst op de hindernis af te gaan en er hoeft niet met 80 kilo in de mond gehangen te worden. Duidelijk niet het geruk en gepluk wat ik bedoelde

Als hij wel met 80 kilo in de mond gehangen moest worden had de ruiter wat extra gewichten mee moeten nemen. :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:33

_Marinke_ schreef:

Een volte telt toch als weigering? en alleen als je een volte maakt in lijn naar de hindernis.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:58

Skygirl schreef:
_Marinke_ schreef:

Een volte telt toch als weigering? en alleen als je een volte maakt in lijn naar de hindernis.

correct! maar volgens mij is het ergens anders in het parcours alleen geen weigering als je de volte om een andere hindernis maakt zeg maar

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:42

Quebelle schreef:
met een simpele ophouding zet je mijn paard stil voor'n hindernisje van 40cm..
in een parcour van een 1.20 is dat toch even anders hoor..

Hmm tsjaa parcour van 1.20 heb ik nog nooit gedaan dus daar doe ik maar geen uitspraak over. Ik heb wel eens een enkele sprong van 1m gedaan, ik kan me wel voorstellen dat van een heel parcours het paard wel wat heter word. Bij die hindernis van 1 m merkte ik wel dat ik iets lastiger doorkwam omdat het paard gefocust was op het springen, maar van trekken was zeker geen sprake het bleef echt bij een ophouding.
Trekken (voor een hindernis) vind ik gewoon not done. En als dat nodig zou zijn bij de springsport, sorry maar dan ben ik tegen de springsport. (Ben ik niet, want ik heb gisteren dat filmpje gezien van Nick...? En dat is voor mij genoeg bewijs dat trekken niet nodig is)
Goed, ik ben dan misschien totaal geen springruiter maar ik heb wel mijn mening over trekken en weet ik het. En ik heb echt wel respect hoor voor springruiters als Jos Lansink. Ik heb laatst nog een heel mooi dekje van hem gekocht en ik investeer niet in iemand als ik diegene niet zou mogen;)