rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:32

Ja dat klopt :j Hij is in het "museum" van Roy Rogers gezet en dat is altijd onderhouden door zijn zoon geloof ik. Meen vorig jaar iets gelezen te hebben ergens dat het opgedoekt werd uiteindelijk en het paard ook te koop was....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:57

jamiroquai schreef:
Hiposjuhhh, wat is daat zo speciaal dan? Zijn ze in de 70's blijven hangen, of is het juist pracht en praal?

Voor de Pennymeisjes:

Herinnert iemand zich nog de verhalen van Wodka, en zijn baasje Monique Schins?
Dat meisje zat bij mij in de klas, die bestond dus echt. Geniaal!

Jaaah dat was toch zo'n verhaal in de Penny? Was dat niet dat verhaal dat zogenaamd door het paard zelf werd verteld? Geen idee gehad dat het een verhaal was dat echt was zeg.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:10

En lig het aan mij of waren de ouders toen ook veeeeel relaxter?
Tenminste... de mijne 'dumpte' me op de manege en heel soms bleef ze kijken, maar stond dan vooral gezellig te kletsen met de andere moeders.
Tegenwoordig bemoeien ze zich met alles! Ze gaan de instructrice wel even vertellen op welke pony hun kind wel of niet moet rijden en staan langs de kant allemaal van die goedbedoelde aanwijzingen te bléren.
De rand van een paardenbak of de rand van een voetbalveld... het maakt geen verschil meer :')
Fantastisch en herkenbaar topic trouwens :D

jamiroquai

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:16

Het verhaal werd inderdaad vanuit het paard vertelt. Het was geimporteerd uit polen en stond op een manege. Toen heeft Monique die gekocht- of gekregen.

Volgens mij heeft ze hem later weggedaan omdat hij toch te pittig was, maar ik weet het niet zeker.

Mijn ouders waren nooit op de manege, keken ook nooit naar een les. Ik was altijd met een vriendinnetje, samen onafscheidelijk. Toen werd er niet aan gedacht of dat wel of niet verantwoord was!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:28

Leuk zo en nostalgie-topic :) Heel herkenbaar ook, de tijd van viltendekjes, spullen in slechts een paar kleuren en no-nonses.

Vrijwel ieder paard kon alle disiplines een beetje. Op een wedstrijd van de ponyclub deed je zowel dressuur, als springen en spelletjes. Aan het einde van de dag nog de prijsuitrijking te paard en met het vaandel van iedere club en in tenu. :D
Was toch zo slecht niet dat gevoel van saamhorigheid en veelzijdigheid.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:25

en 1 keer per jaar was er een "open dag" die ongetwijfeld in die periode een andere naam had ;) Dan kwamen er kinderen die mochten dan een rondje op de pony's rijden en ow wat was je trots als jij naast jouw lieveling mocht lopen met zo'n vreemd kindje op z'n rug :D Je voelde je dan heel wat hoor, want jij wist alles al :j

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:27

en ontworming hadden we in 1972 nog n-o-o-i-t van gehoord....!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:32

kimberley82 schreef:
En lig het aan mij of waren de ouders toen ook veeeeel relaxter?
Tenminste... de mijne 'dumpte' me op de manege en heel soms bleef ze kijken, maar stond dan vooral gezellig te kletsen met de andere moeders.
Tegenwoordig bemoeien ze zich met alles! Ze gaan de instructrice wel even vertellen op welke pony hun kind wel of niet moet rijden en staan langs de kant allemaal van die goedbedoelde aanwijzingen te bléren.
De rand van een paardenbak of de rand van een voetbalveld... het maakt geen verschil meer :')
Fantastisch en herkenbaar topic trouwens :D

Ik werd ook gedumpt en werd aan het einde van de dag opgepikt. Toen ik 9 was kreeg ik een trap voor m'n kont als ik het waagde om een lift te vragen :') Met de fiets moest ik.
Rijden ging met lage neusriem en hele dikke opgevouwen dekens ipv sjabrakjes.

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:44

Oowja Trigger die was geweldig. Helemaal verliefd op dat gouden kleurtje was ik. Natuurlijk was Trigger ook nog eens buitengewoon slim en perfect afgericht.... Nu is hij inderdaad opgezet en niet zo lang geleden verkocht omdat het museum niet meer rendabel was.
Ik hoor wel mensen over de smid maar de smid bij ons kwam niet aan huis. Daar moest je te paard naar toe. In zo'n ouderwetse smidse met een groot vuur kreeg je paard dan nieuwe sloffen en dan weer terug. Ik vond het een feest om allerlei paarden naar de smid te brengen want dan kon je weer een uurtje rijden heen en terug. Heerlijk toch! Dat je dan een uur op een krap plekje stond te kijken naar de smid en je verbaasde over de vakkundigheid van die man, dat was een mooie bonus.
Edit:
Over die makkelijke ouders die had ik ook, mijn ma is doodsbang voor paarden en komt echt niet in de buurt en mijn pa was aan het werk. De tijden zijn wel verandert hoor, prestatiegerichter en banger. Banger want er zijn zoveel enge verhalen over misbruik, dat vind ik wel erg. maar alle ouders die langs de ring staan te tieren mogen van mij een stadionverbod krijgen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:22

Ik kan me ook wel voorstellen dat de ouders van nu veel bezorgder zijn- en gedeeltelijk terecht, want eigenlijk werden wij ook maar gewoon aan ons lot overgelaten.
Soms viel er iemand en die brak zijn arm. Niemand van de manege keek er dan naar, kwam je met zo'n geknakte arm thuis, dat soort barbaarse dingen.

Als je moeder naar de les kwam kijken schaamde je je zowat.

Ik moest meer dan een half uur fietsen, de berg op (Zuid Limburg, Ubachsberg), ik ben nooit gebracht hoor. Als je niet ver wilde fietsen, bleef je toch gewoon thuis? Heel gemakkelijk.
maar ik heb daar nooit moeite mee gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:06

Ik moest ook op de fiets tenzij het heel hard regende ofzo. Ik sprak meestal wel af met wat andere meisjes uit mijn les om met elkaar mee te fietsen. Had je in ieder geval alvast de voorpret!
Heel in het begin had ik mijn cap zelfs op de fiets op...hahahaha :o

Een binnenbak was er destijds niet dus na een fietstocht in de regen ging je ook nog rijden in regen.
Ben misschien wel wat afgehard toen want ik ben nog steeds geen mooi weer-rijder :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:49

Ik was toen ook afgehard, maar ben nu toch wel een mooi weer rijder......... Oeioeioei, waar is het misgegaan met mij? -O-

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:51

jamiroquai schreef:
Ik was toen ook afgehard, maar ben nu toch wel een mooi weer rijder......... Oeioeioei, waar is het misgegaan met mij? -O-

:D toen je ouder werd :j

hahahahahahaha tenmiste dat is mijn ervaring :j

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:20

jaja op de fiets en dan je cap al op, zeer retro poetskist onder de snelbinders met daarin ook je boterhammetjes (niks geen patat eten en chocola kopen), onze manegepony's stonden in 'de ark' (een oude schuur) vast aan de muur met een soort halsband. Beesten stonden de hele dag in de wei en werden alleen rond lestijd met zn 25-en aan de muur gebonden in die schuur, met zo'n 50 cm ruimte tussen ieder paard...
Mijn eigen pony later stond bij een boertje, we waren er iedere dag. Was het koud in de winter dan ging je in de mesthoop staan met je (rubber)laarzen en werd het vanzelf warm, paarden kregen weidegang, hooi, suikerbieten en allemaal een schep haver (shetjes EN de wedstrijdpaarden allemaal 1 schep, lekker uitgebalanceerd) in een stenen voerbak.. mijn vriendin en ik deelden ook een zadel trouwens, voor het springen haar fries en mijn welchje hadden toevallig dezelfde maat (yeah right) nostalgie...

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:25

onne schreef:
Er komt steeds meer boven drijven, en wat was je blij als je een prive pony mocht uit stappen.
Of als je de opdracht kreeg om een paard op te zadelen en voorop moest rijden in het park als begeleiding.
Toen ik mijn pony kreeg stond ze ook later in een stand, omdat ze beet naar alles en iedereen die voorbij kwam.
Idd alles kon in die tijd, ik weet nog wel dat we voltige les kregen op een groot paard, we moesten bokkie springen om er op te komen, helaas lukte dit niemand, dus gat gegraven peerd met z'n achterbenen er in en hoppa het lukte .
Toen mijn pony nog van de manege was had ik ook een deken gemaakt, gut wat stond dat beest voor l*l met die panterdeken op.

Kennen jullie nog patroulie springen , dus drie naast elkaar en een voor op, lekker met die prikkend knieen.
Toevallig nog oud groenesteiners hier ?

jep ik heb ook op groenestein gereden haha moest er ook aan denken toen ik dit topic las

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:36

Dat verhaal van dat zadel voor de Fries en de Welsh.... :')

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:05

Patroulle springen heb ik volgens mij nog ooit gedaan.... Blauwe pleken tot en met. Maar dat was met paraderijden niet veel beter

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:42

Hier een proefje uit een proevenboekje uit 1979:

B 1 Paarden B2 Pony's

In draf lichtrijden, tenzij doorzitten wordt gevraagd
Rijtijd: 7 minuten

1. Bij A binnenkomen in arbeidsdrag richting B en hoefslag links volgen. Bij A afwenden tussen D en X stap; tussen X en G halthouden en groeten. Voorwaarts in arbeidsdraf, hoefslag rechts volgen.
2. Voor A doorzitten, bij A grote acht, daarna lichtrijden.
3. Van K naar M van hand veranderen; op het midden enkele passen middendraf.
4. Tussen M en C stap. Bij C grote volte eenmaal rond
5. Van H naar F van hand veranderen. daarbij de hals laten strekken.
6. Bij A arbeidsdraf, doorzitten
7. Bij E door een S van hand veranderen, doorzitten
8. Bij B in arbeidsgalop
9. Bij E grote volte eenmaal rond
10. Tussen M en C arbeidsdraf
11. Bij E doorzitten; bij K linksomkeer, halve volte 10 m. Tussen H en C arbeidsgalop rechts aanspringen.
12. Bij A grote volte eenmaal rond
13. Tussen H en C arbeidsdraf
14. Van M naar K van hand veranderen, daarbij de hals strekken.
15. Bij A afwenden, tussen D en X stap. Tussen X en G halthouden en groeten. Voorwaarts in vrije stap en over C-M-X-K-A de rijbaan verlaten.
16. Verzorging van het geheel
17. Houding en zit van de ruiter, juistheid der hulpen
18. Het gereden zijn in het algemeen, constante aanleuning en ongedwongenheid, goed doorlopen van hoeken en wendingen, overgangen.

Max totaal 200 punten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:43

Ja, zo ken ik ze ook nog. Zijn ze nu anders dan?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:53

LEUK topic!
Er komen heel herkenbare dingen voorbij!
Manen invlechten deden we met witte plakbandjes(?) gewoon zo'n rol wit tape, vlechten stonden schots en scheef en dik dat ze waren maarja, wit moest.. :D Heb het idd al eens vaker gezegd, wat er tegenwoordig allemaal besteed wordt op en aan een pony..we hadden gewoon 1 halster, 1 hoofstel (met lage neusriem!) en 1 zadel. Ik had een zadel van mezelf (oh was er zo trots op) en dat ging dan op elke pony die ik reed, ik ben het merk kwijt maar het was een fantastisch zadel met een heerlijke zit, en..ik had een schabrak van bont! Jaja..bijpassend bij de leverkleur van het zadel.
Paarden werden langs de weg zonder zadel naar het land gebracht, als ik naar de stallen toeging was dat op het fietsje, kan me maar weinig herinneren of mijn ouders weleens kwamen kijken..nooit of niet vaak in ieder geval. Als je van je knol afviel, jammer dan, opstaan en weer doorgaan. Ben ook weleens met gebroken tenen thuisgekomen omdat een tuigpaard even leuk ronddraaide op mijn voet. Ik had laarzen aan en ben die dag doorgegaan maar 's avonds begon het toch wel erg zeer te doen :D
En met zijn allen in de vrachtwagen op kamp, leuk hoor!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:00

Wat ik het meest mis aan vroeger ik rij al va 1976 is dat je gewoon fouten mocht maken. Ik viel voor dat de les begon soms wel drie keer van mn shet %) als ik hem al uit het ponyhok kreeg waar hij met 6 anderen in stond :wave: en dan riep er niemand dat hij te sterk, moeilijk of wat dan ook was.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:02

@tosadog waarschijnlijk had jij ook zo'n stubben kinderzadeltje net als iedereen. En oh ja dat sjabrakje rijd ik nog steeds mee.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:36

He wat leuk om een groenesteyner tegen te komen, heb er heel wat jaren rond gehangen, later ging ook mijn dochter daar rijden.
En mijn moeder ook nog even , maar zei was eigenlijk in de kantine te vinden ( bar dienst )
Boekje uit 79 heb ik ook nog liggen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:43

Soms vind ik het echt soort jammer dat ik die tijd gemist heb :+ Mijn opa reed vroeger met de veewagen veel voor ponyclubs en rijverenigingen, en als ik al die verhalen dan hoor en die fotos zie had ik dat ook wel mee willen maken. := Lijkt me echt geweldig, veel minder individualistisch

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:16

JJane schreef:
Wat ik het meest mis aan vroeger ik rij al va 1976 is dat je gewoon fouten mocht maken. Ik viel voor dat de les begon soms wel drie keer van mn shet %) als ik hem al uit het ponyhok kreeg waar hij met 6 anderen in stond :wave: en dan riep er niemand dat hij te sterk, moeilijk of wat dan ook was.

Helemaal mee eens! Tegenwoordig word elke handeling of elk karakter van een paard maar dood ge-annaliseerd :')
Toen ging je er gewoon mee om en reed je er gewoon mee verder.
Tuurlijk is het fijn dat er nu veel meer vanuit het paard word gekeken, maar daar kan je ook in doorslaan.
Kan me niet herinneren dat de pony's waar ik op heb leren rijden nou zoooo ongelukkig waren.