Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:16

Maar een manegepony moet ook beginnende ruiters dragen, vaak elke dag. Als dat allemaal zwaargewichten zijn die lopen te hotseklotsen op de rug is dat niet bepaald fijn voor het dier. :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:37

Ik heb het al eerder gezegd, het is aan de manege eigenaar om het werk zo in te delen dat een dier niet alleen de hele tijd beginners of zware mensen hoeft te dragen, maar dat het afwisselend werk heeft. En niet elk zwaar persoon is een beginner. Ik weet niet hoe het zit met de gewichten in nederland, maar het kan zo zijn dat er maar 1 of 2 per week komen, natuurlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat een manege alle dagen, de hele dag door, alleen beginnerslessen heeft, met alleen zware mensen in al die lessen.
Daarbij wordt er in beginnerslessen waarin ruiters nog hotsen meer gestapt dan gedraafd. Dus het hotsen wordt beperkt.
Aan de longe beginnen wanneer zich men vast kan houden aan voltigesingel of zadel kan trouwens veel problemen in die richting voorkomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:06

Is precies wat ze op mijn manege doen ;) maar toch, met pony's zit je al sneller aan een grens dan met paarden. Blijft lastig mocht er echt iemand komen met zwaar overgewicht...

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:21

Bij de manege waar ik rijd mogen ze volgens mij boven de 90 niet op het paard maar ik rijd western en dan hebben ze al zo'n zwaar zadel op ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:37

Ik vind het een goeie zaak dat er gezegdt wordt: sorry dit kan niet. Overgewicht is een groeiend probleem in onze samenleving. En het probleem wordt nog veel groter als mensen het ook nog eens normaal gaan vinden. Opmerkingen als: ik kan er niks aan doen. Vallen bij mij in het verkeerde keelgat. Het paard kan er toch ook niks aan doen dat jij te zwaar bent. Als je met je overgewicht bij een turn vereniging komt zullen ze ook zeggen dat je te zwaar bent.
Tuurlijk is het vervelend als je door omstandigheden te zwaar bent en is het heel moeilijk om weer op een normaal gewicht te komen en is het heel vervelend allemaal. Maar er is maar een kleine catagorie die er echt niks aan kan doen.

lor1_1984

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:42

Ik ben veel te zwaar en rij geen paard, ben niet gestopt ivm m'n gewicht (woog toen minder dan nu), maar omdat ik geen plezier meer had in het paardrijden.
Terug beginnen gaat niet eerder gebeuren dan wanneer ik minstens 30kg ben afgevallen.
Bij mij heeft m'n gewichtstoename meerdere oorzaken, maar komt het vnl door stress (emotie-eter) icm onregelmatig en ongezond eetpatroon.
Ik vind dat ik het een paard niet kan aandoen om er op te gaan zitten, ook niet als het een groot, stevig gebouwd paard is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:02

Lor1 _/-\o_ , ik vind jou echt stoer!! Stoer dat je hier gewoon even meldt dat je te 'zwaar' bent, stoer dat je ook gewoon even mededeelt waarom én stoer dat je weet dat jouw huidige gewicht het paard waarschijnlijk in de weg zit. Meid, ik hoop dat het lukt met de gewichtafname en dat je in de toekomst er weer lekker op uit kan trekken met een paard.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:28

thnx. :o
Ik hoop het ook, maar eerst afvallen en mezelf weer op de rit krijgen, daarna kijken we wel verder. :)
Maar mijn droom is wel om over een paar jaar een mooi merrieveulen (fjord) te kopen met een goede afstamming en die zelf op te leiden en in te zetten voor de fok.
En er een leuk bijrijd(st)ertje voor te zoeken die haar uitbrengt op wedstrijden of serieuzer doorrijdt.
Maar zelfs mét overgewicht is dat mogelijk, enkel zal ik dan moeten denken aan grondwerk/vd/mennen/lange lijnen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:03

Lor1, als je op die manier met gezond verstand omgaat met paarden dan is er ook niets aan de hand, toch? Het zij je gegungd meid. En weet je, door op de grond bezig te zijn met zo'n paard bouw je ook een band op én ben je tegelijkertijd gezond bezig doordat je meer beweegt!!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:10

@lor1 dat noem ik nou verantwoordelijkheids- gevoel naar het paard toe. Welke fjord wil er nou niet zo'n baas? Succes met je plannen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:18

Als een manege echt geen geschikt paard heeft voor een bepaalde persoon kunnen zij dat tactisch aanbrengen, op de weegschaal zetten echter doe je gewoon niet! Als iemand te groot/zwaar is voor een paard zie je onmiddellijk dat het plaatje 'niet klopt' en dat het paard er last van ondervindt. En ze mogen niet zeggen 'je bent te dik', als manege kunnen ze zeggen dat ze geen geschikt paard hebben maar met je gezondheid en of je wel/niet te dik bent hebben ze niks te maken.

Ik vind ook niet dat een vaste gewichtsgrens zin heeft, je moet gewoon per paard en per ruiter kijken of het paard geen last ondervindt. Een goeie ruiter van 100 kg kan een paard minder in de weg zitten dan een slechte ruiter van 60 kg.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:43

Absoluut ! Daarnaast vindt ik zelfs dat de KNHS er wel eens een onderwerp van discussie van mag maken! iemand die meer als 100 kg weegt (eigenlijk vind ik 90 ook al een max) wat moet die dan op een kwpn-er ? Wat moet die in de wedstrijdsport en zeker op hoog niveau (je verwacht toch ook dat je paard in conditie is?? Maar die ruiter hoeft daar niets voor te doen?) Daarnaast is het ook geen gezicht een jasje waar ze uitknappen een plastron die van kin naar borst (die zie je niet eens meer) door loopt en een broek die op knappe staat... Maar dat heeft misschien weer met stijl te maken ;) en ben ik absoluut van mening dat je de beweging van je paard in de weg zit met een paar dikke bovenbenen en een dikke kont in het zadel is nou ook niet bepaald een pretje voor het betreffende paard! Ik ken dikkere ruiters die daar een passend paard bij zoeken (koudboed) die meer gewicht kunnen dragen,want ook dikkere mensen moeten kunnen rijden!!!!

Dus als iemand een manege heeft vindt ik dat deze in het belang van zijn beesten mag zeggen dat iemand te dik is, let wel....op een tactische wijze! En iemand die een eigen paard heeft moet gewoon zelf even nadenken! Paardrijden is een SPORT!

En we hoeven ook geen magere latten te zijn maar er is toch zeker wel een grens?! En mensen met een ziekte door medicijnen daarvoor zijn absoluut paarden waar ze heel veel plezier mee kunnen hebben en gewoon lekker kunnen rijden. :j

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:47

GeekGirl schreef:
Een goeie ruiter van 100 kg kan een paard minder in de weg zitten dan een slechte ruiter van 60 kg.

Hoe wil die ruiter van 100 kg dan meegaan met de beweging? Dat kan niet! Kijk maar om je heen,ze worden altijd omhoog gedrukt door hun bovenbenen!
Daarnaast is er altijd veel meer druk op de rug door hun,zeg maar te dikke zitvlak in het zadel waardoor de verdeling van de kussens niet goed is (vaak omdat het zadel stomweg toch te klein is).

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:49

@ Lor1 RESPECT misschien iets met aangespannen doen? Maar ik denk dat jij wel afvalt zoals ik dit zo lees! Succes!!!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:50

Scandicnr1 schreef:
Absoluut ! Daarnaast vindt ik zelfs dat de KNHS er wel eens een onderwerp van discussie van mag maken! iemand die meer als 100 kg weegt (eigenlijk vind ik 90 ook al een max) wat moet die dan op een kwpn-er ? Wat moet die in de wedstrijdsport en zeker op hoog niveau (je verwacht toch ook dat je paard in conditie is?? Maar die ruiter hoeft daar niets voor te doen?) Daarnaast is het ook geen gezicht een jasje waar ze uitknappen een plastron die van kin naar borst (die zie je niet eens meer) door loopt en een broek die op knappe staat... Maar dat heeft misschien weer met stijl te maken ;) en ben ik absoluut van mening dat je de beweging van je paard in de weg zit met een paar dikke bovenbenen en een dikke kont in het zadel is nou ook niet bepaald een pretje voor het betreffende paard! Ik ken dikkere ruiters die daar een passend paard bij zoeken (koudboed) die meer gewicht kunnen dragen,want ook dikkere mensen moeten kunnen rijden!!!!

Dus als iemand een manege heeft vindt ik dat deze in het belang van zijn beesten mag zeggen dat iemand te dik is, let wel....op een tactische wijze! En iemand die een eigen paard heeft moet gewoon zelf even nadenken! Paardrijden is een SPORT!

En we hoeven ook geen magere latten te zijn maar er is toch zeker wel een grens?! En mensen met een ziekte door medicijnen daarvoor zijn absoluut paarden waar ze heel veel plezier mee kunnen hebben en gewoon lekker kunnen rijden. :j

het eerste stukje vind ik nergens voor nodig :n
dit is gewoon belachelijk :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:07

GeekGirl schreef:
Als een manege echt geen geschikt paard heeft voor een bepaalde persoon kunnen zij dat tactisch aanbrengen, op de weegschaal zetten echter doe je gewoon niet! Als iemand te groot/zwaar is voor een paard zie je onmiddellijk dat het plaatje 'niet klopt' en dat het paard er last van ondervindt. En ze mogen niet zeggen 'je bent te dik', als manege kunnen ze zeggen dat ze geen geschikt paard hebben maar met je gezondheid en of je wel/niet te dik bent hebben ze niks te maken.

Ik vind ook niet dat een vaste gewichtsgrens zin heeft, je moet gewoon per paard en per ruiter kijken of het paard geen last ondervindt. Een goeie ruiter van 100 kg kan een paard minder in de weg zitten dan een slechte ruiter van 60 kg.

Ik denk eerlijk gezegd dat het handiger/eerlijker is dat je gewoon een gewichtslimiet steld als manege. Dan hoeft er ook geen discussie te zijn over of iemand nu goed genoeg rijd om te kunnen rijden ondanks dat ze erg zwaar zijn.
Dat van die goede en slechte ruiter vind ik nogal een dooddoener, uiteraard is een goede ruiter van 100kg waarschijnlijk fijner voor het paard dan een slechte van 60kg, maar ik zou mijn paard er toch niet aan wagen en zoek wel gewoon een goede ruiter van rond de 60 kg :Y)

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:20

En waarom dan wel Ponylies? Het is een sport en dan moet je in conditie zijn,dat wordt namelijk ook van het paard verwacht. Ik vind het nogal unfair om te denken dat je zomaar op je paard kunt stappen met alle verwachtingen en zelf nog niet de moeite wil doen om wat aan jezelf te doen! (mensen met medicijnen daar gelaten! Maar die zoeken meestal zelf al een geschikt paard)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:50

en hoe wil je dat controleren?? een weegschaal bij de voordeur ?? beetje respectloos en voor veel mensen een manier om niet eens meer naar een manege te durfen wellicht omdat ze zich ervoor schamen.
ik ben het er mee eens dat er een grens moet zijn, maar ben ook van mening dat je ook naar de manier van rijden moet kijken.

iemand die heel klein is en dikker kan heel anders zitten dan een lange dame met een maatje meer.
en als je ziet hoe fors de kindjes van tegenwoordig zijn..... denk niet dat er veel belgen meelopen in lessen voor meiden van 11 jaar zonder al teveel ervaring en geloof mij er lopen heel veel te dikke kinderen rond.
nu word er veel gezegd over wedstrijdruiters die te zwaar zijn maar vind dit voor kinderen net zo gelden.
de waarheid doet weleens pijn maar een ruiter die zichzelf in de weg zit en dus ook paard doet voor dit dier net zoveel pijn maar dan op een andere manier.

wat ik denk is dat er eens een spiegel voorgezet moet worden voor te dikke mensen die persse willen rijden, maak maar eens een filmpje en laat de plus en minpunten zien, zit ze het paard in de weg onderbouw waarom, denk dat veel mensen het niet eens zien! je zit lekker bovenop het paard, beestje loopt netjes zijn rondjes, voor jou een geslaagde dag, wat wij langs de kant zien en misschien wel de moeite van het paard, word vaak niet begrepen als je dit zomaar tegen ze zegt.

ik hield mijn benen tever naar achteren, foto's en filmpjes gemaakt, probleem opgelost want ik zag at ik fout deed en ik zag de reactie van het paard daarop, heel nuttig vond ik het.

breng het respectvol maar zeg er wel wat van is mijn motto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:55

Een manege mag dat omdat het hun paarden zijn waar jij op rijdt ;)
Maar aardig of begripvol is anders..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:17

passieAppel schreef:
Een manege mag dat omdat het hun paarden zijn waar jij op rijdt ;)
Maar aardig of begripvol is anders..

maar het is nauutlijk wel begripvol tegen over het paard om er een te zwaar iemand op te laten rijden. :+

ik vind niet dat dit met aardig of begrip te maken heeft . Dit is in belang voor het paard . ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:37

Je bent als manege nog altijd een bedrijf met een verantwoordelijkheid naar je dieren die naar mijn idee zwaarder zou moeten wegen dan de "gevoelens" van de klant. Uiteraard is het erg vervelend/confronterend wanneer je iemand moet vertellen dat ie echt te zwaar is om op je paard te rijden maar je bent het je dieren wel verplicht!! Uiteraard moet je het met een beetje tact brengen je mag mensen niet meer kwetsen dan "nodig" maar ik vind eigenlijk wel dat je beter gewoon eerlijk kan zijn. Een beetje een normaal persoon kan toch wel begrijpen en waarderen dat een manege zuinig is op zijn paarden.

Overgens vind ik een weegschaal bij de deur wel een beetje overdreven gesteld, je zou toch alleen bij een twijfelgeval ooit eens kunnen overwegen om ze op de weegschaal te zetten maar ik vraag mij ernstig af of er nu veel mensen zijn die daarover liegen. En hoeveel echt te zware mensen je sowieso over de vloer krijgt als manege??

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:43

ik vind het niet meer dan normaal dat je als manege om het welzijn van je dieren denkt.
en als er dan een ruiter komt die te zwaar is voor de beschikbare paarden moet je ook vriendelijk duidelijk kunnen maken dat er momenteel geen plek is maar dat de ruiter van harte welkom is als er een "idealer" gewicht is bereikt.

dan laat je zien dat je niet negatief tegenover die persoon staat, maar dat je dit gewoon doet uit zorg voor je dieren. en een echte dierenliefhebber zal dit dan toch kunnen begrijpen ?

(Ik las in het begin ergens: laat de te zware ruiters dan lekker een eigen paard kopen. dat is toch zeker geen verantwoorde oplossing?)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:39

als alle te zware ruiters een eigen paard zouden kopen, dan heb je nog het probleem niet opgelost nee, het blijft zo dat er een te zware ruiter op een paard zit, dus nee daar ben ik het niet mee eens. en niet iedereen heeft geld voor een eigen paard, zeker kinderen niet die in een fase zitten dat ze persse op paardrijden willen.
een manege moet inderdaad aan zijn paarden denken en ik vind dus dat er geweigerd mag worden maar wel met een onderbouwing waarom, sommige meiden snappen het gewoonweg niet of vinden het maar onzin want het paard loopt toch gewoon??.....

hahahahaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:28

@_Cha
bij ons mag je ook niet als je te zwaar bent, maar de baas van onze manege heeft niet een weegschaal ofzo :o
ze zegt wel dat als je te lang bent of te zwaar dan mag je niet op kleinere pony's dan een fjord.
maar dat gaat wel ver metdie weegschaal, maar ik snap het ook wel, omdat ze ook naar de gezondheid van de pony's/paarden kijkt. en dat is op zich wel goed. maar je kan ook te ver gaan!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:48

Je moet een grens stellen aan het gewicht en kritisch kijken naar de rijstijl van iedereen onder dat gewicht ;).