Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:58

gohya schreef:
@Vendoux
Ik weet wat jij bedoelt,we hebben hier ook een D.A. die een draagbaar scan aparaat heeft.
Hij heeft een keer een scan/echo gemaakt van een pony die een peesklap had.Zo kon hij zien dat de pezen door de midden waren.Wel ging dit aparaat op stroom en volgens mij kan je met dit aparaat ook scannen op dracht via de buitenkant v.d. buik.

Klopt Gohya! Een echo apparaat kun je voor meerdere soorten scans gebruiken. Ze zetten er vaak een andere kop op.
Hier onder een stukje over de apparatuur die mijn kliniek gebruikt!

Beeldvormende diagnostiek

Op onze praktijk beschikken we voor het in beeld brengen van zowel botdelen, pezen en banden alsook diverse organen (b.v. hart, lever, darmen etc.) over moderne röntgen- en echografische apparatuur.

Met name de echografie is ons 'paradepaardje'. We beschikken over een zeer modern echo-apparaat met enorm veel technische mogelijkheden, zelfs in humane ziekenhuizen zijn van er dit type maar enkele beschikbaar. Naast dit stuk techniek is het natuurlijk ook belangrijk iemand te hebben die het apparaat kan bedienen en de beelden kan interpreteren. Sander de Blaauw is hierin onze meest ervaren persoon. Als student reeds heeft hij veel extra tijd gespendeerd om zich deze techiek eigen te maken, hedentendage voert hij het gros van de echografische onderzoeken uit (ook voor de andere artsen) en zorgt middels internationale bijscholing ervoor om de laatste ontwikkelingen op het gebied bij te houden. Groot voordeel van echografie ten opzichte van veel andere technieken (zoals CT-scan en MRI) is, naast het feit dat de kosten over het algemeen veel lager liggen, dat het onderzoek door een geoefend persoon vaak snel en voor het paard weinig belastend is uit te voeren .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:01

linsim26 schreef:
maar gohya de da kwam vandaag..en die ging dus scannen of kan dat bij jullie niet?

succes in elk geval! ben echt benieuwd.

Hij komt vandaag óf morgen,ik word gebelt als hij komt.
Ik weet niet of deze veearts ook een scan heeft,maar fyanne word gewoon weer opgevoeld.
Scannen,echo,opvoelen,het maakt mij niet uit als ik maar zekerheid krijg.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:02

Vind het zooooo spannend! :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:05

Vendoux schreef:
Vind het zooooo spannend! :o

En anders ik wel! vandaag of morgen zullen we het weten [hoop ik,hahaha].

_R_G_

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:30

Nou ben heel benieuwd!
Hou het even in de gaten

(ik heb nog 2 goede foto's van wel en niet drachtig, ik zal eens kijken of ik die kan vinden, niet dat je dan iets weet maar misschien kun je vast wat vergelijken tot de DA is geweest)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:36

_R_G_ schreef:
Nou ben heel benieuwd!
Hou het even in de gaten

(ik heb nog 2 goede foto's van wel en niet drachtig, ik zal eens kijken of ik die kan vinden, niet dat je dan iets weet maar misschien kun je vast wat vergelijken tot de DA is geweest)

Oke is goed,vergelijken kan nooit kwaad.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:25

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:30

Wow die witte pony!wat een buik zeg? zag je bij haar ook bewegingen/dikke bulten uitsteken in haar buik?
Bij de fries zie ik dezelfde buik als bij fyanne.Wat mij gister ook is opgevallen is dat de kont van fyanne kleiner lijkt geworden en haar staart ligt veel platter dan voorheen.
Veearts heeft trouwens gebelt en hij komt vanmiddag!
Ik ben de hele middag op de wei tot een uur of 4,dus even geduld voor jullie.
Zodra ik thuis ben ben ik op bokt.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:56

Wij hebben idd bij die witte pony ook heel lang gedacht dat ze drachtig was toen we haar kregen, maar er had dat jaar geen hengst bij gestaan. Ik zag toen ook golvende bewegingen, maar dat waren haar darmen/maag enzo.
De rede dat ze zo dik is omdat ze in het verleden minimaal 6 veulens heeft gehad (en misschien wel meer) Ze heeft dus echt een uitgelubberde buik om het zo maar te noemen.

Bij die fries, die dus wel drachtig was (en nu weer) zie je idd dat de kont dunner word en de staart platter, ook word ze erg sjaggie, maar dat kan natuurlijk per paard verschillen.

Ik ben echt heel erg benieuw en ga straks zeker op bokt kijken wat de DA zei.
Succes vanmiddag iig!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:04

Vendoux schreef:
Vijf merries... En tja zit bij een hele moderne kliniek ( 11 Da's) waar ze beschikken over de laatste technieken! En die hebben die scan altijd bij als het gaat om drachtige merries of hormonale problemen. Het gaat idd beter op de kliniek maar de oogkas meting kon prima thuis! En als ik het geld er voor neer wil leggen waarom zou mijn veearts dat dan niet doen?! En bij ons scannen ze altijd, ook op tweelingdracht. Maar jij wil duidelijk niets leren :+

Aan welles nietes spelletjes heeft TS niks. Jij zult het wel weten, je gaat ook vast al net zo lang mee als ik in de paardenwereld. Prima!

Ik zit ook bij een heel moderne kliniek , maar bij ons doen ze wel altijd inwendige scans. Maar het kan mij niet schelen hoor. Het gaat om het paard van TS en die is opgevoeld en ze gelooft de DA niet. Dus geef ik aan dat ze bij mij altijd worden gescand. Inwendig. Waarom moeilijk doen over het wel of niet kunnen scannen uitwendig.

Als TS het wil en die goede man heeft zo'n ding dan zou ik dat doen. Want met dit weer wil je toch niet een oud paard buiten laten bevallen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:09

Inwendige scans zijn duidelijker en vooral in het begin van de dracht (als het veulen nog klein is) is dat fijner en ze kunnen de grote van het veulen/eitje ed dan makkelijker bepalen.
Maar bij de (simpele) vraag drachtig of niet, bij een vermoedelijke dracht van langer dan 6 maanden, kun je ook via de buitenkant scannen. Dit gaat sneller (alleen wat alcohol op de flank en klaar) en is dus goedkoper.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 13:28

@haboshof
Het is niet zo dat ik die man niet wíl geloven,maar hij wist het zelf ook niet 100% en aangezien ik allerlei veranderingen zie,wil ik het gewoon zeker weten.Ook al omdat zijn vrouw zei dat het miss. niet goed te voelen was omdat het veulen diep zou liggen,ja dan twijfel je nog meer.Omdat ik idd. een paard in febr. niet buiten wil laten bevallen,dit is de enige reden dat ik zekerheid wil.Ik heb van een bokker een adresje gekregen van een goede veearts,dus kan altijd overstappen naar die veearts als de mijne er steeds naast zou zitten.
Ik ga nu naar de wei,laterzzzz.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:51

even een stille meelezer hier,ben toch wle heel erg benieuwd wat de veearts er van vind!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:11

Na 4 uur eindelijk zullen we het allemaal zeker weten.... :)

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:07

Citaat:
Aan welles nietes spelletjes heeft TS niks. Jij zult het wel weten, je gaat ook vast al net zo lang mee als ik in de paardenwereld. Prima!

Ik zit ook bij een heel moderne kliniek , maar bij ons doen ze wel altijd inwendige scans. Maar het kan mij niet schelen hoor. Het gaat om het paard van TS en die is opgevoeld en ze gelooft de DA niet. Dus geef ik aan dat ze bij mij altijd worden gescand. Inwendig. Waarom moeilijk doen over het wel of niet kunnen scannen uitwendig.

Als TS het wil en die goede man heeft zo'n ding dan zou ik dat doen. Want met dit weer wil je toch niet een oud paard buiten laten bevallen?

Practise what you preach.. Het gaat idd om het paard van TS ik deel mijn ervaring met haar..waar op jij gaat zitten posten dat het geen dat ik ervaren heb niet kan.. Heeft ze lekker veel aan! Mijn hele punt was dat scannen ( zowel in- als uitwendig) meer duidelijkheid geeft als opvoelen.

Maar om bij t topic te blijven.. ben erg benieuwd wat TS ons straks te vertellen heeft! :o

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:13

Guttegut... ik zat nog te slapen zeker...

Ik bekijk de foto's van de fries.... zonder de tekst te lezen, enkel zag ik ( geloof ik := ) staan, "10 maanden dracht" en "net voor de dracht"...
:oo Zie ik ineens een foto met een wit klein frummeltje, mijn pc had overigens ook last van een hapering, dus ik dacht :oo Kwam dat uit die fries???? :? :D

:o Sorry.... terug naar de orde van de dag!

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:19

:D Dat zou een verrassing zijn.. Zag trouwens van de week op bokt een topic over een vlak kleurig Fries veulen! Heel apart gezicht, wel mooi!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:51

Kaja schreef:

Ik bekijk de foto's van de fries.... zonder de tekst te lezen, enkel zag ik ( geloof ik := ) staan, "10 maanden dracht" en "net voor de dracht"...
:oo Zie ik ineens een foto met een wit klein frummeltje, mijn pc had overigens ook last van een hapering, dus ik dacht :oo Kwam dat uit die fries???? :? :D

_O- this bijna weekend :)

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:57

Heb eem tijdje mee zitten lezen. Is wel erg spannend voor je. Heel veel succes.
Ben benieuwd wat de uitslag is......

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:28

ik zeg drachtig!:)

al ben ik geen veearts.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:32

Ooo ik ben ook zo benieuwd...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:35

gohya schreef:
Wow die witte pony!wat een buik zeg? zag je bij haar ook bewegingen/dikke bulten uitsteken in haar buik?
Bij de fries zie ik dezelfde buik als bij fyanne.Wat mij gister ook is opgevallen is dat de kont van fyanne kleiner lijkt geworden en haar staart ligt veel platter dan voorheen.
Veearts heeft trouwens gebelt en hij komt vanmiddag!
Ik ben de hele middag op de wei tot een uur of 4,dus even geduld voor jullie.
Zodra ik thuis ben ben ik op bokt.

Hmm, tja, als de kont lijkt ingevallen, dan kan het zijn dat de banden aan het verweken zijn.
In dat geval is ze dus zeker wel drachtig.
Dus kom nu maar eens op met de uitslag :P

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:39

Spannend !!!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:44

Kaja schreef:

Hahaha
Nee word lastig die witte is minimaal 10 jaar ouder haha

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:27

Nog niks bekend?