gohya schreef:@Vendoux
Ik weet wat jij bedoelt,we hebben hier ook een D.A. die een draagbaar scan aparaat heeft.
Hij heeft een keer een scan/echo gemaakt van een pony die een peesklap had.Zo kon hij zien dat de pezen door de midden waren.Wel ging dit aparaat op stroom en volgens mij kan je met dit aparaat ook scannen op dracht via de buitenkant v.d. buik.
Klopt Gohya! Een echo apparaat kun je voor meerdere soorten scans gebruiken. Ze zetten er vaak een andere kop op.
Hier onder een stukje over de apparatuur die mijn kliniek gebruikt!
Beeldvormende diagnostiek
Op onze praktijk beschikken we voor het in beeld brengen van zowel botdelen, pezen en banden alsook diverse organen (b.v. hart, lever, darmen etc.) over moderne röntgen- en echografische apparatuur.
Met name de echografie is ons 'paradepaardje'. We beschikken over een zeer modern echo-apparaat met enorm veel technische mogelijkheden, zelfs in humane ziekenhuizen zijn van er dit type maar enkele beschikbaar. Naast dit stuk techniek is het natuurlijk ook belangrijk iemand te hebben die het apparaat kan bedienen en de beelden kan interpreteren. Sander de Blaauw is hierin onze meest ervaren persoon. Als student reeds heeft hij veel extra tijd gespendeerd om zich deze techiek eigen te maken, hedentendage voert hij het gros van de echografische onderzoeken uit (ook voor de andere artsen) en zorgt middels internationale bijscholing ervoor om de laatste ontwikkelingen op het gebied bij te houden. Groot voordeel van echografie ten opzichte van veel andere technieken (zoals CT-scan en MRI) is, naast het feit dat de kosten over het algemeen veel lager liggen, dat het onderzoek door een geoefend persoon vaak snel en voor het paard weinig belastend is uit te voeren .