mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:24

Chaos schreef:
amyz schreef:
Een kennisje loopt idd een hengstenstage, daar is het heel normaal om een hengst met een plank voor zn kop te slaan alsie niet luistert :n

Maar dat is idd het jammere, dat er vaak geen tijd is om een hengst of andere etterbak op een nette manier op te voeden.. en dat levert in mijn ervaring het soort hengsten op die het heersende vooroordeel ook daadwerkelijk waarmaken. Mijn hengst is de grootste sul die je onder de paarden zult vinden denk ik zo'n beetje, maar das idd een mazzeltje, dat weet ik gerust ook wel :P Opvoeding is lang niet alles, karakter weegt ook ernstig mee..
Maar goed, ik dwaal af :)

Zo heb ik altijd ergens erg prettig mogen werken. Was toen 15. Totdat er een uitging en ik met de eigenaar kwam te werken. Hij ging alle paarden met een bamboestok langs, want paarden hadden pas respect voor hem op het moment dat ze achter in een hoekje gingen staan op het moment dat hij het stalgebouw binnenkwam. Niet luisteren? Ook dan een bamboestok. Hij heeft het mij ook letterlijk zo gezegd, na die dag ben ik gestopt. Compleet in shock. Gelukkig daarna altijd bij fijne stallen gewerkt. :) En bamboe komt écht heel hard aan.

Dat vind ik dus ook te gek voor woorden.
Heb inderdaad ook genoeg hengsten meegemaakt die zo heerlijk waren in de omgang en makkelijker dan welke ruin/merrie dan ook. We hebben er nu een staan die zo makkelijk is....lijkt wel homo :+ . Hengstige merrie ervoor...pfffff moet ik daar anders van worden. Echt zo'n lekker knulletje!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:35

Een hoefsmid hoeft mijn paardjes niet te trappen.
Want merk ik dat een smid zijn geduld verliest,vraag ik hem vriendelijk om dan maar te stoppen :+
Heb zelf 2 mini`s,het ruintje is bekappen wel gewend,maar wil nog weleens klieren met zijn achterbenen.
Geef hem dan zelf op zn kop,en als de smid hem dan een tik geeft of duw vind ik dat geen probleem.(hij kent het,dus moet gewoon niet zeuren!).
Heb nu een jaarling merrietje en die is nog nooit bekapt(gelukkig was het ook nog niet nodig,de smid vond haar er prima opstaan kwa hoefjes).
Maar daar voorzie ik wel wat problemen mee,als het nodig is.
Het is er eentje met een drakenkarakter als ze iets niet wil.
En hoefjes geven,vind ze ze absoluut niet noodzakelijk :+
Suuzepuus heeft het een paar keer voor elkaar gekregen....maar de laatste keer beet mevr dus plots venijnig(Iets waar ze wel van geleerd heeft....want Suuzepuus auw,merrietje ook even auw) ;)
Je zag bijna het kwartje vallen,dat ze nu toch echt iets fouts deed...
Maar zolang haar hoefjes in orde zijn,en ze ze nog niet netjes geeft...ga ik het een smid niet eens aandoen.
In geval van nood en zou het echt moeten,zijn er vast wel oplossingen te vinden....
Heb 1 maal een smid gezien die zn geduld verloor en hoop dat nooit meer mee te maken.
Dat ging toen niet om mijn paardjes,maar die van iemand anders.
Het paard waar het omging was een gelderse jaarling merrie...totaal groen,kon ook geen hoefjes geven(nooit geleerd ook).
Zowieso een heel angstig beestje.
Het was bloedheet die dag,smid had het erg druk...maar was op de hoogte van het feit dat deze merrie nog niets gewend was kwa hoefjes geven.
Hij ging dus proberen,wat na 4 minuten al ontaarde in stompen uitdelen....merrie steeds meer over de zeik en angstiger natuurlijk.
Smid gaf niet op,merrie steeds angstiger(dominant volgens de smid) en ze haalde uiteindelijk bliksemsnel uit met haar achterbeen.
Smid werd geraakt...gelukkig niets eraan overgehouden....maar heeft het paard ontzettend in haar buik staan trappen.
De voorbenen had hij met een praam voor elkaar gekregen,maar bij de achterbenen werkte dit dus niet.
Ik was erbij met nog 2 anderen,en we hebben de smid ook gezegd nog voor hij die trap kreeg,om er maar mee te stoppen.(tenslotte niet ons paard,en de eigenaresse moest dan eerst maar even gaan oefenen).
Smid was dus zelf eigenwijs,en ging door,gevolg die trap,en ander gevolg een paard wat nu helemaal schuw is,door die trappen in haar buik.
Ben echt geen softy,en in geval van nood een praam of een flinke tik en waarschuwing oke.....maar een paard vol in de buik trappen vind ik echt not done!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:52

En als je, zoals ik, nou een paar keer te maken hebt gehad met een hoefsmid, die zelf onrustig en ongeduldig is? En dat op je paard projecteert daardoor, moet ik het dan normaal vinden dat 'ie mijn steeds meer onrustig wordende paard schopt of slaat?
Ja, ik heb bij mijn Shetje vroeger eens zo'n man gehad, die altijd gestresst was en liep te vloeken en te tieren om niets. Vond het niet gek dat mijn jaarling Shet daar onrustig van werd. Ik werd dat zelf ook door zijn gedrag.

Sommige hoefsmeden ervaar ik als onbehouwen types, sorry, maar het is mijn eigen ervaring (vorig jaar nog een staaltje van meegemaakt bij mijn huidige paard, maar die heb ik tegen gehouden en hoeft niet meer terug te komen). Ken gelukkig ook hele goeie, geduldige smeden, hoor, dat zeker. Maar ik heb er een paar meegemaakt, pfffff...... Nou, die hoeven echt mijn paard niet te slaan/schoppen, want dan kunnen ze meteen vertrekken. :wave:

Chaos

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:41

Twiggy, nee natuurlijk niet. Logisch toch. Als je een smid hebt die niet op normale wijze met paarden kan omgaan -en die smeden zijn er- dan kun je beter op zoek naar een ander.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:25

Chaos schreef:
Twiggy, nee natuurlijk niet. Logisch toch. Als je een smid hebt die niet op normale wijze met paarden kan omgaan -en die smeden zijn er- dan kun je beter op zoek naar een ander.

Kan je vertellen dat ik dat ook zeker heb gedaan, hoor. Ben overgestapt op NB jaren geleden en dat bevalt tot nu toe het best. Zowel in het bekappen als in de benadering. :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:30

Het gedrag van een paard hangt ook af van hoe je smid is natuurlijk. Mijn paard was in het begin angstig bij de smid, draaide zijn achterhand weg, sprong opzij enzo. Maar inplaats dat wij (smid en ik) er boos op werden of hem een mep gingen verkopen hebben we er wat mee staan lachen, mijn smid heeft paard aan hem laten ruiken, overal eens geaaid en nu is bekappen geen probleem meer, paard moet niet vastgehouden worden en blijft netjes staan. Had hij hem dan wel gestraft, dan zat ik nu met een onhandelbaar paard bij de smid.

HeleneDas

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:37

Als mijn shet alleen ff zn been niet wilt tillen hoeft ie niet gelijk een trap te krijgen, maar mijn shet trapt eigenlijk niet...
En stel dat ie het doet mag die best een schop hebben, ( lees: niet een keiharde schop hoor) Mijn shet mag niet trappen, bijten of andere rare dingen. ik moet er veilig een kindje bij in de wei kunnen laten lopen. Bijten= tik, andere dingen zoals niet stil staan is gewoon ff BLIJF STAAN! Het gevolg is dat me pony niet wegloopt als die op de deel staat te wachten als ik fftjes omdraai, dat hij niet ergens in of uit gaat zonder dat ik het zeg, niet in zakken voelt, kan die wel is doen maar als ik Diez zeg is het klaar!
Ik vind dat mn pony behoorlijk goed luisterd, maar helemaal trappen of slaan vind ik het niet kunnen!

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:32

ja ene kant wel andere kant niet.
succes ermee