Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brando090309 schreef:vorame schreef:Ik kies voor mijn paard het spuitje.
In zijn eigen land.
Slachten kan met paniek gaan, spuitje kan met paniek gaan.
Maar beide kan ook goed gaan.
En dan kies ik voor een spuitje en hoop dat dat goed gaat.
Wel kies is voor eerst narcose zoals ook bij liggend castreren gebeurd.
3 spuitjes in totaal dus.
sufmaker, dan narcose zodat ze al gaan liggen en dan het uiteindelijke spuitje.
Dat is bij mijn paard op precies die manier gegaan (ook op z'n eigen land trouwens), eerst een spuitje om hem al wat slaperig te maken, daarna een spuitje voor onder narcose te brengen en als hij dan goed en wel op de grond lag te slapen (toen ging alles nog goed) heeft de dierenarts pas het uiteindelijke spuitje te geven en toen begon hij te beven als gek, dat duurde ongeveer 10min. Hij is niet meer recht gekomen ofzo maar het is wel echt heel bizar als je dat ziet gebeuren... maar misschien gaat het spuitje altijd gepaard met stuiptrekkingen? of niet? Misschien was het voor mij gewoon een enge ervaring maar voor m'n ruin misschien niet... ik weet het echt niet
Citaat:Waarom het bij de ene wel goed gaat en de ander niet als het op deze wijze gebeurd weet ik niet.
Maar op deze wijze komt het naar mijn weten niet veel voor.
Ik heb ook verhalen gehoord van een paard die 3 keer geschoten moest worden (eigenaar erbij dus geen broodje aap)
Alles kan mis gaan. Dan kies ik toch wat voor mijn gevoel beter is.
En dat is thuis in de vertrouwde omgeving.
Ondanks de verhalen van niet goed gaan.
Tumba schreef:Ik zou mijn pony niet naar de slacht kunnen doen, met de gedachte dat ze staat te stressen
omdat ze weet dat ze doodgaat, dan een pin door haar hoofd krijgt, en vervolgens in stukjes word gehakt.
Abeltje77 schreef:Tumba schreef:Ik zou mijn pony niet naar de slacht kunnen doen, met de gedachte dat ze staat te stressen
omdat ze weet dat ze doodgaat, dan een pin door haar hoofd krijgt, en vervolgens in stukjes word gehakt.
Dat weet ze niet, dus dat stressen zal hoogstwaarschijnlijk wel meevallen. Die pin door haar hoofd klinkt cru, maar een dodelijke injectie doet hetzelfde. En in stukjes worden gehakt... tja... of dat, of ze worden gekookt en er wordt lijm van gemaakt. Ook niet zo'n lekker idee.
Judje schreef:Christah:
Als je je paard laat schieten betekend dat niet dat hij opgegeten kan worden (kan ook alsnog opgehaald worden door de Rendac) en daarnaast kan hij ook thuis geschoten worden met een schietmasker.
Daarnaast ben ik benieuwd of je het topic gelezen hebt wat betreft het 'vredig' inslapen.
Daarbij vind ik het apart dat je in je 2e alinea vermeld dat Duncan zeer eenkennig is en ook gespannen is op de trailer en vreemd terrein en in de laatste alinea staat er weer dat je hem alleen wilt laten inslapen vanwege egoïstische redenen.
Gaat dit om twee verschillende pony's soms?
Christyj138 schreef:Het liefst wil ik als ik er kom dat ze dood in de wei of de stal liggen, dat je niet weet wat er gebeurt is.
Brando090309 schreef:Dat is bij mijn paard op precies die manier gegaan (ook op z'n eigen land trouwens), eerst een spuitje om hem al wat slaperig te maken, daarna een spuitje voor onder narcose te brengen en als hij dan goed en wel op de grond lag te slapen (toen ging alles nog goed) heeft de dierenarts pas het uiteindelijke spuitje te geven en toen begon hij te beven als gek, dat duurde ongeveer 10min. Hij is niet meer recht gekomen ofzo maar het is wel echt heel bizar als je dat ziet gebeuren... maar misschien gaat het spuitje altijd gepaard met stuiptrekkingen? of niet? Misschien was het voor mij gewoon een enge ervaring maar voor m'n ruin misschien niet... ik weet het echt niet
Abeltje77 schreef:Tumba schreef:Ik zou mijn pony niet naar de slacht kunnen doen, met de gedachte dat ze staat te stressen
Dat weet ze niet, dus dat stressen zal hoogstwaarschijnlijk wel meevallen. Die pin door haar hoofd klinkt cru, maar een dodelijke injectie doet hetzelfde. En in stukjes worden gehakt... tja... of dat, of ze worden gekookt en er wordt lijm van gemaakt. Ook niet zo'n lekker idee.
randalinpony schreef:Citaat:En weet je wat pas zielig is? Een paard laten lijden voor niets.
Ik denk dat het welzijn van paarden op heel veel punten is verbeterd nu het een hobbydier is, maar op sommige punten was het vroeger echt wel beter... dan ging een paard met klachten (=pijn) gewoon de worst in.