Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:43

Ik zou zonder twijfel voor in laten slapen kiezen. Dit om meerdere redenen.

Ik ben zelf vegetarisch, het eten en doden van dieren gaat volstrekt tegen mijn gevoel in. Ik begrijp dat niet en kan het tegen over mezelf niet verantwoorden.
Nu realiseer ik me prima dat je niet alle dieren in leven kan houden en dat de dood soms beter is voor het dier. Maar het dan ook nog opeten, nee.
Het slachten van een koe of varken vind ik al iets verschrikkelijks. Laat staan het slachten van mijn eigen zeer geliefde viervoeter. Nee, dat kan ik tegenover mezelf niet uitleggen.

Daarbij komt dat vooral Duncan zéér eenkennig is. Daarbij ook nog eens zeer gespannen in de trailer en op vreemd terrein. Laat staan in wat voor paniek hij moet zijn als hij met de trailer naar een slachthuis wordt gebracht door mij. Waarbij ik natuurlijk ook extreem gespannen en emotioneel zal zijn. Dan zal ik er niet tot het laatste moment bij durven zijn, niet bij het slachten. Dus die laatste momenten zullen voor hem een en al stress zijn. Nee, dat doe ik hem niet aan.

Liever laat ik hem gewoon hier thuis op ons eigen terrein inslapen, waarbij ik er rustig tot de laatste momenten voor hem bij kan zijn. Ik denk dat dit voor mijn paard het beste is, mocht het ooit zover moeten komen.

Voor de pony zou ik puur uit egoïstische redenen voor inslapen kiezen. De pony is niet gespannen op de trailer en is een allemansvriend. Dus voor hem zal slachten een stuk minder stressvol zijn. Toch zou ik het niet over mijn hart kunnen verdragen om de pony naar de slacht te brengen. Dat is voor mij zoiets onmenselijks. Dat is gewoon mijn gevoel, ik weet dat anderen daar anders over denken. Maar nee, ik kan dat niet.

Judje

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:19

Christah:
Als je je paard laat schieten betekend dat niet dat hij opgegeten kan worden (kan ook alsnog opgehaald worden door de Rendac) en daarnaast kan hij ook thuis geschoten worden met een schietmasker.
Daarnaast ben ik benieuwd of je het topic gelezen hebt wat betreft het 'vredig' inslapen.

Daarbij vind ik het apart dat je in je 2e alinea vermeld dat Duncan zeer eenkennig is en ook gespannen is op de trailer en vreemd terrein en in de laatste alinea staat er weer dat je hem alleen wilt laten inslapen vanwege egoïstische redenen.
Gaat dit om twee verschillende pony's soms?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:33

te zien in haar profiel lijkt het mij dat ze het over 2 pony's heeft... verder heb ik hier al gereageerd dus kan niets nuttigs meer vermelden :o

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:11

Mijn voorkeur ligt bij de slager, tenzij het paard niet meer te vervoeren is of andere zaken zoals paniek bij vreemden, artsen e.d.

Wat ik me nog wel afvraag: hierboven lees ik dat een paard ook op eigen terrein geschoten kan worden, eerder in het topic las ik van niet. Hoe zit dat nou?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:20

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:24

Brando090309 schreef:
vorame schreef:
Ik kies voor mijn paard het spuitje.
In zijn eigen land.

Slachten kan met paniek gaan, spuitje kan met paniek gaan.
Maar beide kan ook goed gaan.
En dan kies ik voor een spuitje en hoop dat dat goed gaat.
Wel kies is voor eerst narcose zoals ook bij liggend castreren gebeurd.
3 spuitjes in totaal dus.
sufmaker, dan narcose zodat ze al gaan liggen en dan het uiteindelijke spuitje.

Dat is bij mijn paard op precies die manier gegaan (ook op z'n eigen land trouwens), eerst een spuitje om hem al wat slaperig te maken, daarna een spuitje voor onder narcose te brengen en als hij dan goed en wel op de grond lag te slapen (toen ging alles nog goed) heeft de dierenarts pas het uiteindelijke spuitje te geven en toen begon hij te beven als gek, dat duurde ongeveer 10min. Hij is niet meer recht gekomen ofzo maar het is wel echt heel bizar als je dat ziet gebeuren... maar misschien gaat het spuitje altijd gepaard met stuiptrekkingen? of niet? Misschien was het voor mij gewoon een enge ervaring maar voor m'n ruin misschien niet... ik weet het echt niet

Waarom het bij de ene wel goed gaat en de ander niet als het op deze wijze gebeurd weet ik niet.
Maar op deze wijze komt het naar mijn weten niet veel voor.

Ik heb ook verhalen gehoord van een paard die 3 keer geschoten moest worden (eigenaar erbij dus geen broodje aap)

Alles kan mis gaan. Dan kies ik toch wat voor mijn gevoel beter is.
En dat is thuis in de vertrouwde omgeving.
Ondanks de verhalen van niet goed gaan.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:26

Thanx voor de link!

Volgens dat bericht mag het thuis, maar dus wel met een verklaring van de dierenarts. Ik zal daar eens navragen of dat nog steeds het geval is.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:29

Ik zou mijn pony niet naar de slacht kunnen doen, met de gedachte dat ze staat te stressen
omdat ze weet dat ze doodgaat, dan een pin door haar hoofd krijgt, en vervolgens in stukjes word gehakt.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:36

Citaat:
Waarom het bij de ene wel goed gaat en de ander niet als het op deze wijze gebeurd weet ik niet.
Maar op deze wijze komt het naar mijn weten niet veel voor.

Ik heb ook verhalen gehoord van een paard die 3 keer geschoten moest worden (eigenaar erbij dus geen broodje aap)

Alles kan mis gaan. Dan kies ik toch wat voor mijn gevoel beter is.
En dat is thuis in de vertrouwde omgeving.
Ondanks de verhalen van niet goed gaan.

Mja, zo blijkt wel, ik heb zodanig veel pech met hem gehad, het moest weer lukken dat ook dat niet ging zoals het hoorde te gaan. het is echt frustrerend met momenten, naast ons hebben we mensen die hun paarden echt aan hun lot over laten (die paarden staan nu nog met HOPEN winterhaar, voeten die ruim 2 jaar geen hoefsmid meer hebben gezien, etc, etc) maar bij die mensen gaat er nooit iets mis, die dieren blijven maar gaan en worden dan nog eens 25 jaar.
Mijn ruin kreeg echt de beste verzorging en zodra het verkeerd ging kwam er een dierenarts bij. Toen hij arthrose kreeg en bleek dat hij niet meer 'deugde' voor de sport heb ik hem op rust gezet en stond hij dag en nacht op de weide met een ander paard. Hij had het daar echt naar z'n zin. En toen ook dat niet meer ging besloot ik dat hij genoeg had afgezien en besloot ik hem uit z'n lijden te verlossen maar ook dat moest verkeerd gaan!
ps: Sorry voor men negatieve taal maar ik moet er toch ff m'n hart over luchten... :s wel even off-topic maar goed, ik laat het hierbij hoor :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:39

Dan moet jij jezelf ook geen verwijten maken.
Jou paard voelde jou liefde wel. Die wist dat jij het beste met hem voor had.
En je hebt gehandeld uit liefde voor hem. Ook het spuitje.
Dat is altijd goed! :(:)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:44

Tumba schreef:
Ik zou mijn pony niet naar de slacht kunnen doen, met de gedachte dat ze staat te stressen
omdat ze weet dat ze doodgaat, dan een pin door haar hoofd krijgt, en vervolgens in stukjes word gehakt.

Dat weet ze niet, dus dat stressen zal hoogstwaarschijnlijk wel meevallen. Die pin door haar hoofd klinkt cru, maar een dodelijke injectie doet hetzelfde. En in stukjes worden gehakt... tja... of dat, of ze worden gekookt en er wordt lijm van gemaakt. Ook niet zo'n lekker idee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:48

De meeste paarden die ik hier heb gehad werden juist 1 brok stress als de dierenarts zagen :D .

Ik had vroeger een heel lief paard die gek was van alles en iedereen. Ook de dierenarts liet ze tamelijk goed toe. Totdat ze een keer een verstopping had en dr een hele buis door haar neus geboord moest worden. Paard was not amused, en de volgende keer toen de veearts voor routine dingen kwam had je die blik moeten zien "Oh nee niet jij weer!" en koppig in de achterhoek van de stal gaan staan, terwijl ze bij andere zo nieuwsgierig is. En heel wantrouwend met gespannen spieren blijven kijken naar de VA terwijl die nog helemaal niets had gedaan. En dat is zeker niet het eerste paard wat ik heb meegemaakt die zich plots heel vreemd ging gedragen bij het ruiken van de VA.

Dus, waarom er automatisch vanuit gaan dan slacht de optie is met het meeste stress voor het paard. Dat hangt gewoon per paard af. Er zijn paarden bij die zich super op hun gemak voelen bij de veearts, er zijn er bij die je heel hard moet kalmeren bij de jaarlijkse injectie. Is het eerlijk, indien dit paard wel heel gewoon is om naar nieuwe vreemde terreinen te reizen, om zo'n paard te laten inslapen als hij al bloednerveus wordt van het zien van een VA? (En uiteraard ook is het eerlijk om een paard te laten slachten als hij al bloednerveus wordt bij het zien van een trailer).

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:24

Abeltje77 schreef:
Tumba schreef:

Dat weet ze niet, dus dat stressen zal hoogstwaarschijnlijk wel meevallen. Die pin door haar hoofd klinkt cru, maar een dodelijke injectie doet hetzelfde. En in stukjes worden gehakt... tja... of dat, of ze worden gekookt en er wordt lijm van gemaakt. Ook niet zo'n lekker idee.

Ze merken het echt wel, als ze in de slachtrij staan en het beest voor hun wordt vermoord...

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:27

Tumba heeft gelijk! ze zien gewoon hoe de rest word vermoord.

Echt zielig om een beesje te vermoorden! Ik ben er zwaar op tegen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:30

Hmm, als je gewoon even had gelezen dan wist je dat paarden slachten iets totààl anders dan koeien aan de lopende band slachten....

Met andere woorden, bij een goede slachter worden de paarden 's morgens als eerste geslacht, als er nog niets anders geslacht is. Niks in het rijtje staan, niks zien hoe anderen sterven, gewoon trailer af, 20 seconden wandelen en poef dood.

Maar goed, ik raad je aan eerst eens wat te lezen in het topic alvorens je dingen roept die helemaal niet waar zijn...

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:21

rooslinde24 schreef:

En wat heb jij gegeten vanavond?
Lees eerst het topic even, zoals hierboven al staat. Een beest vermoorden moet toch hoor...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:51

Judje schreef:
Christah:
Als je je paard laat schieten betekend dat niet dat hij opgegeten kan worden (kan ook alsnog opgehaald worden door de Rendac) en daarnaast kan hij ook thuis geschoten worden met een schietmasker.
Daarnaast ben ik benieuwd of je het topic gelezen hebt wat betreft het 'vredig' inslapen.

Daarbij vind ik het apart dat je in je 2e alinea vermeld dat Duncan zeer eenkennig is en ook gespannen is op de trailer en vreemd terrein en in de laatste alinea staat er weer dat je hem alleen wilt laten inslapen vanwege egoïstische redenen.
Gaat dit om twee verschillende pony's soms?

Het gaat inderdaad om twee paarden. Misschien niet duidelijk, maar mijn paard noem ik altijd bij zijn naam Duncan, en de pony (Bartje genaamd) noem ik altijd 'de pony'. Voor mezelf heel duidelijk, maar las het net terug en kan me voorstellen dat het niet duidelijk is. Het gaat dus om een paard Duncan en een pony Bartje oftewel 'de pony'. ;)

Overigens wist ik niet dat een paard ook thuis geschoten kon worden. Dit zou dan ook zeker een optie zijn. Het schieten op zich is niet iets waar ik op tegen ben. Daar zou ik me dan eens in moeten verdiepen. Kan me namelijk best voorstellen dat dat voordelen biedt ten opzichte van inslapen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:24

Christyj138 schreef:
Het liefst wil ik als ik er kom dat ze dood in de wei of de stal liggen, dat je niet weet wat er gebeurt is.

Dat is alleen maar fijn als je ziet dat hij/zij in zijn slaap overleden is.
Als je aan de stal of weiland ziet dat je paard een doods strijd geleverd heeft wordt je ook niet blij.
Helaas hebben maar weinigen het "geluk" hun hoog bejaarde paard vredig ingeslapen te vinden.
Vaak moet je die rottige beslissing maken ( soms bij jonge paarden).

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:08

Brando090309 schreef:
Dat is bij mijn paard op precies die manier gegaan (ook op z'n eigen land trouwens), eerst een spuitje om hem al wat slaperig te maken, daarna een spuitje voor onder narcose te brengen en als hij dan goed en wel op de grond lag te slapen (toen ging alles nog goed) heeft de dierenarts pas het uiteindelijke spuitje te geven en toen begon hij te beven als gek, dat duurde ongeveer 10min. Hij is niet meer recht gekomen ofzo maar het is wel echt heel bizar als je dat ziet gebeuren... maar misschien gaat het spuitje altijd gepaard met stuiptrekkingen? of niet? Misschien was het voor mij gewoon een enge ervaring maar voor m'n ruin misschien niet... ik weet het echt niet

Het hoeft niet aan het spuitje te liggen.... mijn paard is een natuurlijke dood (hersenbloeding) gestorven, ik was erbij. Hij heeft ook een doodstrijd van- ik denk een kwartier of zo- geleverd. Hij stond nog 1 keer op, maar kon eigenlijk niet, viel weer en was toen heel snel weg. Maar dit ging dus wel gepaard met stuiptrekkingen, in zijn geval gingen de achterbenen heel snel heen en weer. Was een akelig gezicht. Maar ik heb me laten vertellen dat ze op dat moment dat de stuiptrekkingen plaatsvinden al 'weg' zijn en er zelf niets van merken.
Ik heb geen keuze hoeven maken..... ik hoop het eigenlijk ook nooit te hoeven doen.

Maar ik denk dat ik als het dan toch zou moeten, zou kiezen voor de slacht. Dan moet het paard nog wel goed te vervoeren zijn.
Met het geven van een spuitje heb ik nare ervaringen met een hond, die had een erg sterk hart, uiteindelijk rechtstreeks in het hart gespoten omdat de hond anders niet dood te krijgen was? Duurde allemaal veel te lang, lijkt me vreselijk als dat bij je paard ook zo lang moet duren.

Beslissen over het leven van je paard is al moeilijk genoeg, hoe het leven dan eventueel beëindigd gaat worden doet er dan toch niet zo veel toe. Dat is voor ieder heel persoonlijk, als je maar kiest voor je paard, dan is het altijd de juiste beslissing. Onnodig laten lijden is ook niets.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:37

Abeltje77 schreef:
Tumba schreef:

Het klinkt misschien raar maar afgelopen weekeind had ik het erover met iemand en die zei ook het verdriet blijft groot maar je moet beseffen dat een paard niet doorheeft wat hji achterlaat en dat er mensen zijn die hem/haar zullen missen.
Dus wat daarna met het dier gebeurt dat ligt totaal aan de eigenaar hoe die ermee omgaat.
Ik heb mijn paard zelf weggebracht naar de slager en geen moment van stress meegemaakt het ging zo snel dat hij nooit tijd gehad heeft om te beseffen waar hij was. Maar zie de overige topics over de excursie's van het slachten bij van der Veen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:54

rooslinde24 schreef:
Tumba heeft gelijk! ze zien gewoon hoe de rest word vermoord.

:roll:

ik zou even het hierboven genoemde topic over slachterij nijkerk lezen.

En weet je wat pas zielig is? Een paard laten lijden voor niets.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:25

Citaat:

Ik denk dat het welzijn van paarden op heel veel punten is verbeterd nu het een hobbydier is, maar op sommige punten was het vroeger echt wel beter... dan ging een paard met klachten (=pijn) gewoon de worst in.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:44

sinds ik heb gezien hoe een slacht van een paard gaat kies ik absoluut voor de kogel. gaat snel en levert nagenoeg geen stress op.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:47

randalinpony schreef:
Citaat:

Ik denk dat het welzijn van paarden op heel veel punten is verbeterd nu het een hobbydier is, maar op sommige punten was het vroeger echt wel beter... dan ging een paard met klachten (=pijn) gewoon de worst in.

Ik moest het even drie keer lezen, maar nu snap ik het denk ik (ligt aan mij hoor, tis nog vroeg).

Je bedoelt te zeggen dat er nu teveel wordt doorgegaan met een paard dat pijn heeft, en dat het vroeger veel sneller einde oefening was. Ben ik het mee eens. Het hele inslapen/slachten is voor de eigenaar heel vervelend, maar wat weet een paard er nou van? Die weet toch niet wat er gebeurd. Dus in sommige gevallen zou voor paardlief veel sneller voor de dood mogen worden gekozen.