Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:29

LDRD schreef:
Ho Bandida, mag ik dan even toevoegen dat ik er geen 3 jaar afblijf, maar ze zolang ze als veulen thuis staan wel het een en ander leer. Voetjes geven, meelopen, vast staan enz. Daarna gaan ze naar de opfok en ga ik weer verder prutsen als ze 3 jaar zijn...of zelfs dan nog niet eens.

Hier voeren ze in de winter ook niet veel uit. Genoeg pauze is inderdaad ook belangrijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:30

Hermelientje schreef:
Je slaat de spijker op de kop. Helaas zie je die "will to please" niet als je steeds aan het corrigeren of straffen bent, die zie je pas als je het over belonen hebt, daarom is het natuurlijk ook zo'n onderschatte gedragseigenschap.

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:31

spatter schreef:
sulei(huplupup, wat een moeilijke naam :o )
ik bedoel met opvoeding niet een paard wat tam wordt maar een paard wat meewerkt en de regels kent
netjes voetjes geeft, aan de kant gaat als ik er aan kom, rustig stil staat, vast gebonden kan worden, je netjes volgt(tot in de trailer)
zich gewillig overal laat aanraken tot in zijn koker aan toe
oortjes vrij laat knippen, laat toileteren enz

Ook daar heb ik nooit problemen mee, zelfs niet als ze vanuit de opfok nog maar een dag thuis zijn. Ik doe vast iets verkeerd :P
Overigens is het eerste wat ik doe, op dag 1, een goeie toiletteerbeurt. Ben je toch al snel een paar uren mee bezig en doorgaans zijn ze daarna kipmak...

dejavu

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:36

Paarden die zo uit de kudde geplukt worden, zijn inderdaad vaak het braafst. Naar mijn idee komt dat idd doordat ze elkaar fijn opgevoed hebben en dus wel een bepaalde taal spreken. :) Ook is het zo dat ze vaak alles als nieuw ervaren en op die manier door alles overdonderd worden zodat ze vergeten van hun kracht misbruik te maken. De mens is een nieuw fris element in hun leven. :)
Daarbij is het gemakkelijker om dus op een nulpunt te beginnen dan met een driejarige die de afgelopen jaren een aantal keer is uitgebroken of is gaan hangen bij het poetsen. Laat maar lopen, is mijn motto.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:37

ik heb er nog eens overnagedacht..maar ik denk dat het opvoeden van het paard ook met je
eigen grenzen en normen en waarden te maken heeft. Dus je eigen opvoeding. Mijn moeder
is altijd heel consequent geweest naar mij toe, liet me zelfs jankend in de winkel liggen als
ik mijn zin niet kreeg. Binnen een no-time liep ik weer netjes naast mijn moeder in de winkel
hoor :Y) . Toch heb ik het conseqent zijn moeten leren, niet zo zeer op de grond maar wel
des te meer in het zadel.

Wat betreft eigen grenzen, als ik wil dat mijn paard stilstaat, moet
hij ook echt stilstaan. Dus niet een voetje 3 cm naar voren of naar achteren verplaatsen,
want de volgende keer is het 1 pas. Wat betreft het schuren hij mag alleen schuren tegen
mijn handen en als ik het zeg. IK vind het niet fijn om heel de stal door geduwt te worden.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die daar maling aan hebben, en je hebt er zeker dieren
bij die intelligent zat zijn om beetje bij beetje de leiding over te nemen..

Schoppen precies hetzelfde, paard schoptricht ge, schop ik hem 3 keer zo hard terug
ongeacht de situatie. terwijl er ook mensen zijn die zeggen JAAA MAAAR hij was heel erg fris..
Niks JA MAAR als mijn paard dat een half jaar geleden gedaan zou hebben, dan was hij
nu een frikandel want dan kon ik na zijn operatie hem niet aan de hand meenemen en
zijn wond in zijn hoef verschonen. Dit heeft maanden geduurd, natuurlijk werd hij fris
en een sprongetje hier en daar nam ik hem niet kwalijk als hij maar uitkeek voor mij en
dat deed ie..

Je moet geen exusses gaan verzinnen voor je paard, als het gedrag is wat eigenlijk
niet door de beugel kan. En ik vind dat misschien sneller dan een ander ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:40

dejavu schreef:
Paarden die zo uit de kudde geplukt worden, zijn inderdaad vaak het braafst. Naar mijn idee komt dat idd doordat ze elkaar fijn opgevoed hebben en dus wel een bepaalde taal spreken. :) Ook is het zo dat ze vaak alles als nieuw ervaren en op die manier door alles overdonderd worden zodat ze vergeten van hun kracht misbruik te maken. De mens is een nieuw fris element in hun leven. :)
Daarbij is het gemakkelijker om dus op een nulpunt te beginnen dan met een driejarige die de afgelopen jaren een aantal keer is uitgebroken of is gaan hangen bij het poetsen. Laat maar lopen, is mijn motto.

Plus dat ze geen negatieve ervaringen hebben met mensen.... en daardoor alles best vinden en geen angst kennen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:43

Inderdaad, sllth, terwijl voor het ene paard een negatieve ervaring niet per definitie doorslaggevend is in zijn gedrag, maar bij de ander wel. Afhankelijk van het paard. Daarbij blijft het laten lopen naar mijn idee het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:44

Consequent zijn is de sleutel. Er zijn heel erg veel mensen die dat niet kunnen zijn omdat ze niet snappen dat een paard anders denkt dan mensen, namelijk niet en dus alles heel letterlijk neemt en ook niet meer dan dat. Je kunt wel verschillende dingen koppelen, maar je moet ze elk afzonderlijk leren en daarna de combinatie opzetten. Veel mensen gaan te snel naar het volgende voordat het paard comfortabel is en nemen dus te snel aan dat logisch is voor het paard, wat het zelden is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:50

Mijn idee is dat tegenwoordig alles zielig wordt gevonden.
Er wordt gezegd ..ach laat maar of hij vind het zo leuk.
Ik zit in de honden en ook daar zie ik het gedrag in de loop van de jaren veranderen.
Mensen hebben geen tijd meer.
Gaan naar een curcus maar oefenen niet.
Als ze op hun vingers worden getikt over het gedrag van hun hond komen ze niet eens meer terug op de club.
In mijn ogen is het geen tijd meer hebben ook het probleem met kinderen. Hup naar de oppas en als ze thuis komen eten,even tv en hup naar bed. Ouders te moe om er wat mee te doen. Hoeveel ouders ik hier niet hoor zuchten dat hun kinderen in de vakantie thuis zijn :(

In de paarden heb je nu veel stromingen alleen mensen horen de bel luiden maar weten niet waar de klepel hangt! Ze denken dat NH alleen paardje aaien is en oei oei als je toch je paard een keer aanpakt!

Het wordt weer tijd voor no nonsens. Kinderen die weer U zeggen, honden als vriend maar het blijft een hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:53

Kohtje, wat heb je dit mooi geschreven!
Ik vul het nog even aan, een paard wat zich misdraagt heeft meer ontzag voor een mep met je vlakke hand, dan dat je hem voorzichtig toucheert met zo'n oranje wortelstokkie, die je te pas en te onpas op vage websites kunt bestellen.
En bij een recalcitrante dondersteen kom je ook in 2009 nog altijd verder met een hengstenketting dan met een halsring ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:53

kazary schreef:
Dat er meer gefokt mak worden op een karakter dat voor meer mensen toegangkelijk is dan alleen maar voor Edward Gal.

Dan hebben we het hier alleen maar over KWPN paarden.... Dat de paarden karaktervoller zijn geworden is 1 ding, maar er is nu ook gewoon 10x zoveel onkunde dan vroeger. Er zijn nu zoveel onkundige mensen die een paard aanschaffen. Als het KWPN daar 'toegankelijke' paarden voor moet gaan fokken, kunnen ze beter een stamboek voor cavia's op gaan richten.

Het fokdoel van het KWPN is nu eenmaal een sportpaard fokken dat op topniveau meekan. Als je echt alleen maar recreatie wil rijden moet je gewoon geen KWPN-er kopen (al zijn er zat KWPN-ers waarmee dat ook gewoon kan, maar de kans is groter dat je dan een passend paard vindt binnen een ander ras)

En nogmaals: er zijn ruiters die zelfs de braafste meegaande paarden over de kook heen helpen, of daarvan draken weten te maken. Daar valt echt niet tegenop te fokken.

randalinpony schreef:
Mijn belangrijkste voorwaarde was namelijk karakter en de betreffende hengsten hadden een 9 voor karakter.

Ik kom echt zelden een lager cijfer in het officiele keuringsrapport van hengsten tegen... Ze hebben bijna allemaal een 9 en zijn in de omgang allemaal 'eerlijk en betrouwbaar'. Eigenlijk nog nooit gelezen: hengst gedraagt zich in de omgang abnormaal waardoor men de box niet zonder gevaar voor eigen leven kan betreden. Nu zijn de mensen die met dekhengsten omgaan doorgaans routiniers en ervaren paardenmensen, dus in hun opzicht en beleving is iets ook niet zo heel snel abnormaal en kunnen zij wel met enigzins 'afwijkende' karakters omgaan. Zij hoeven ook niet de hele dag met Vossie te knuffelen en te koetelen, dus als Vossie liever gewoon niet aangehaald wil worden maken ze daar niet meteen een 'karakterpunt' van (of kennen ze het paard direct een in het verleden opgelopen trauma toe)

Lovely schreef:
Bij de mens krijgen veel paarden de alfa rol opgedrongen.

Voor vrijwel iedereen is goed paardrijden en goed met paarden omgaan gewoon moeilijk... Maar het is natuurlijk makkelijker je paard als 'moeilijk/dominant' te bestempelen (want als je paard moeilijk is moet jij dan wel erg goed zijn) dan van jezelf te erkennen dat je gewoon (nog) niet handig genoeg bent.

En natuurlijk is er verschil in karakter, en kun je zo al zien dat bepaalde paarden NIET bij bepaalde mensen gaan passen. Maar als je vele verhalen op bokt leest heeft iedereen wel een moeilijk paard, met een moeilijk karakter. En de problemen die zij hebben hebben dan ook meestal dezelfde overeenkomsten. De oorzaak is ook meestal hetzelfde: de paarden krijgen gewoon te weinig duidelijkheid en gaan zelf grenzen op zoeken. Dat doet ieder paard. De oplossing kan per paard verschillen, maar meestal zit dat hem enkel in de dosering; een brutale doordouwer zul je eens een keer een schop voor zijn donder moeten geven en voor een rillerige angstige is een stemverheffing misschien al voldoende. Maar bij beide moet je ingrijpen op het juiste moment.

De kunst is om: 1. goed in te kunnen schatten met wat voor type je te maken hebt (en daar gaat het al vaak fout) en 2. op het juiste moment een goed gedoseerde 'straf' uit te delen (maar natuurlijk ook op het juiste moment een beloning)

Mijn ene paard is een brutale rillerige (voor de geinteresseerde: hij voert Amor, Purioso en Courville bloed...). Ik vind de combi van brutaal en rillerig zelf het lastigst om mee om te gaan (ik ga mijn paard dus niet als moeilijk bestempelen ;) ) Hij is vliegensvlug en superslim. Hij kan dus keurig braaf aan het werk zijn (en oh wat gaat dan alles makkelijk) Maar als hij de deur van de binnenbak open ziet staan (deur richting de stal)... Hij kan er dan 4 keer zonder iets te doen langslopen, maar de 5e keer floept hij razendsnel het gat van de deur in (levensgevaarlijk als je er opzit!!! de deurpost is namelijk niet zo hoog). Deze 'grap' heeft hij van de ene dag op de andere bedacht. Nu weet ik dat hij dat kan doen, dus ben ik het voor en is het geen probleem (meer). Maar ik moet dus ALTIJD alert zijn, want hij bedenkt ook zo weer een nieuwe grap. Het lastige met hem vind ik dat je timing heel exact moet zijn; als je hem al in gaat zitten houden omdat je denkt dat hij wat gaat doet, doet hij het juist (en krijg je heel veel spanning). Als je even niet alert bent en denkt dat hij het niet doet, doet hij het ook. Ik moet dus echt letten op hele minime signalen die aangeven dat hij wat van plan is; fractie van spanning in het lichaam, iets draaien van zijn oor, een fractie terugkomen of iets versnellen in tempo...

Zo kan hij van de ene dag op de andere ook bedenken dat we NIET de wasplaats opgaan. Zeker te weten dat hij daar nooit een 'trauma' heeft opgelopen MAAR zo gedraagt hij zich voor iemand die hem niet kent wel. Omdat ik weet dat het weer een van zijn streken is zou ik hem het liefst een schop voor zijn donder geven (die ieder paard bij zo'n streek en dergelijk gedrag gewoon verdient) maar daar is hij te rillerig voor. Dan krijg ik hem helemaal niet meer in de buurt van de wasplaats en is meneer zwaar beledigd. Bij hem werkt negeren en gewoon doorgaan. Het touwtje goed vasthouden, gewoon even laten spartelen en geen centimeter toegeven. Na een kwartier geeft hij het op, slaakt een diepe zucht en loopt dan weer net als altijd gewoon de wasplaats op. (je ziet hem dan denken; sh*t, deze truc werkt niet... Oke, morgen dan maar wat anders bedenken :+ ).

Nogmaals; ik zal mijn paard en zijn karakter niet als 'moeilijk' bestempelen, ook al vind ik het soms wel moeilijk. Want zijn karakter levert ook zoveel pluspunten op; hij leert namelijk vliegensvlug. Waar ik bij mijn andere paard maanden heb moeten oefenen om een wissel er in te krijgen; hij snapt het meteen. Zijn 'rillerigheid' maakt dat als je hem eenmaal voor elkaar hebt dan hij ook heel makkelijk en licht te rijden is. Tegen de tijd dat ik in staat ben om al zijn grappen te voorzien heb ik dus het ideale paard :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:01

Goed stukje Jasmijn!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:08

Jasmijn het is wél een grappig paard als ik dat zo lees. En die oortjes, iets spannen van de rug e.d. voel jij kennelijk wel En andere mensen net niet. En dan gaat het vaak mis.

Ik ben het zeker eens dat dominant en karakter heel verschillende dingen zijn.

Mijn vriendin heeft een quarterhorse die in de wei dominant is en onder het zadel heel lief en braaf is, en als je de teugels neerlegt en een minuutje gaat staan, slaapt hij bij na in.

Wiz is zeker niet dominant in de wei. Maar wel een eigenwijs portret bij vlagen. Je moet het bij hem ook hebben van de subtiele signalen. Boosheid voel je aankomen door iets spannen van de rug e.d. Dan kun je hem er door rijden of een werkje aan de hand laten doen.

Lan is wel dominant, én slim. Zij is in vrijwel iedere groep waar ze ingestaan heeft de alfamerrie en zo gedraagt ze zich ook. Zij mag als eerste drinken (alle paarden gaan ook aan de kant), zij heeft het hek, maar zij drijft ook eventueel gezeur keurig uit elkaar. Besluit wanneer de groep gaat slapen en waar gegraasd wordt.

Vroeger was ze niet eenvoudig. Ook al omdat ze als moederloos veulen verwend is geweest en van haar moeder niet geen paardengedrag heeft mee gekregen. Haar moeder overleed bij de geboorte. Dat paardengedrag heeft ze geleerd van de pony die nog steeds haar maatje is. En uiteindelijk heeft ze dat haar nakomelingen ook geleerd. Zoals gezegd: die driftige acties vond ik het moeilijkst. En ze pakte me met dingen die ik zelf eng vond. Zoals een dreigsteigerje met de achterhand naar beneden langs de stijle helling van de rivier. Tot ik dacht dan de Vecht maar in. Wel een tik met de zweep gaf en ze heeft het nooit meer gedaan. Dat maakt haar niet speciaal moeilijk. Wel is ze bij vlagen ingewikkeld geweest. Inmiddels kan er een kindje van 3 opzitten die inderdaad met haar solt. In de wei is ze nog steeds dominant. Om te rijden nog steeds grappig. Want soms verrassend en ze is wel betrouwbaar. Alhoewel ze wel probeert. Bijvoorbeeld of ze bij de hoefsmid mag gaan zitten als het haar te lang duurt. De hoefsmid voelt de beweging, zegt NEE en toch maar niet. Maar bij de nieuwe hulp van de hoefsmid is het lekker wel gelukt :D :)

Ik zie daar de lol niet direct van in. Zij wel. Want ze was het zat. En ze bereikte wat ze wilde ;)

Heel veel verschillende typen paarden, deels wel dominant. Deels niet. En allemaal met karakter. Hoewel heel verschillend.

En een driejarige is niet zo vaak dominant (behalve kleine testjes). Daarom gaan mensen er met drie opzitten. Doorgaans kun je zo wegrijden. Wat proberen gebeurt pas tegen dat ze wat ouder zijn, wat minder overdonderd en wat zekerder van zichzelf.
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-04-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:09

dejavu schreef:
Lovely schreef:
Een dominantieprobleem 'is' er niet, je moet er zelf toe besluiten, maar mensen roepen het gewoon een beetje graag omdat het een goed excuus is om vooral niet je beste beentje voor te zetten iets te doen aan de verhoudingen.

Klopt als een zwerende vinger. Het is te gemakkelijk om je eigen tekortkomingen af te schuiven op het paard.

Zie je bij honden toch ook?
Hond gromt en blaft, gedraagt zich vreselijk naar andere honden en mensen, en dan is het dier "dominant".

Terwijl die echt dominante dieren zo heerlijk zijn in de omgang..... zo relaxed en zelfverzekerd...... die hoeven helemaal niet idioot te doen......

Zelfde geldt voor paarden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:12

Jasmijn ik denk dat jij een leuk paard hebt en idd niet voor iedereen. Maar zo blijf je bezig en dat is ook leuk. Als zijn grappen niet doelbewust zijn om je te verwonden of dood te trappen, is het gewoon een erg aanwezig paard en dat is leuk. Jij snapt hem en weet er mee om te gaan en idd daar gaat het om. Zo als ik al eerder zei, elk paard heeft een eigen aanpak nodig, maar de meesten die zien dat niet en dan creeer je ook problemen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:20

Bandida schreef:
suleilitha schreef:
Mooi, dan ben ik niet de enige die deze ervaring heeft.

2-1 dan, want mijn ervaring is het niet, ik vind de voordelen van correct opvoeden vanaf veulen makkelijk boven 'er 3 jaar afblijven' gaan. En verkeerde opvoeding aan grondwerken of clickeren toewijzen vind ik ook een brug te ver.

Al is afblijven wel nog steeds te verkiezen boven 3 jaar veel contact met mensen, maar van een verkeerde soort.
En dat is dan weer nog steeds te verkiezen over 3 jaar gelijk wat met mensen, maar geen contact met zowel leeftijdsgenoten als oudere paarden.

Dit ben ik helemaal met je eens. De leukste paarden die ik ken zijn deskundig en correct opgevoed en in de hand geweest de eerste drie jaar en hebben ook contact gehad met zowel leeftijdsgenoten als oudere paarden.
Clickeren is in mijn opzicht niets meer of minder dan een "mechanisch manier" om braaf te zeggen dus hoe dat ooit een paard kan verpesten is mij een raadsel (tenzij de timing verkeerd is maar ja dan is een braaf op het verkeerde moment even erg). Van Parelli weet ik helemaal niks dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Grondwerk dat is toch gewoon werk aan de hand zonder dat je er als ruiter opzit, of heb ik dat mis? Ik snap ook niet hoe dat een paard kan verpesten. De hengst Weyden had toch ook zijn hele opleiding tot en met Grand Prix met grondwerk geleerd heb ik eens gelezen, zijn baasje hoefde maar "ga netjes staan" te zeggen en hij stond vierkant. Sven Rothenburger hoefde alleen de "ruiterknopjes" er maar op te zetten en hij kon hem zo meenemen naar de Olympische spelen. Mensen vertellen mij altijd dat het een uniek en leuk paard was (in tegenstelling tot de meeste andere hengsten bij de hengstenhouder), volgens mij had hij ook wat fans op bokt. Dus hoezo verpest? Ik snap werkelijk niet waarom mensen bij voorbaat al allerlei methodes afkraken terwijl ze er weinig kennis van lijken te hebben. En dat er mensen zijn die zeggen "uit een boek kan ik niks leren" vind ik nog vreemder. Je kunt op zoveel plekken iets leren als je maar wilt. Soms kan dat van ervaren paardenmensen zijn maar ik heb ook wel eens een achtjarig kind gezien waarvan je heel veel kon leren over een originele en leuke manier om een pony iets bij te brengen.

@Jasmijn
Heel leuk hoe je de omgang met je paard en zijn karakter omschrijft, en dat is nou de kunst om te herkennen dat het bij zo'n paard niet werkt om er nog eens "druk van achteren" bij te doen in zo'n wasplaats situatie. Heeft je 15 minuten gekost maar kan je uren en een hoop ellende schelen in de toekomst.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:22

kohtje schreef:
Mijn idee is dat tegenwoordig alles zielig wordt gevonden.

Dat is volgens mij ook zo. En gedrag wordt vaak verkeerd geinterpreteerd. Bij mijn paard zouden veel mensen direct allerlei 'oorzaken' toekennen aan het ineens niet de wasplaats opwillen, of door het gat van de deur de bak uit rennen (angst, rugproblemen, pijn etc). Maar hij mankeert niets en is gewoon uitgekookt en slim. Dat is hij zijn hele leven al. Dat was hij als veulen al (de opfok belde mij of ik hem a.u.b. wilde komen halen want hij liep overal waar hij niet mocht lopen, sprong over het hek, ging onder het draad door, door de sloot en liet zich niet vangen... En als ik dan kwam om hem te halen kam hij blij hinnekend aangalloperen) Het is gewoon een boef. Je moet hem aanpakken, maar hem wel in zijn waarde laten. Als je met hem gaat teuten met een oranje stick dan lacht hij je keihard uit. Als je hem bij de wasplaats tijdens zo'n streek een aai over zijn bol gaat geven omdat je denkt dat hij bang is dan veegt hij de hele stal met je aan en krijg je hem echt nooit mee de wasplaats op.

kohtje schreef:
Het wordt weer tijd voor no nonsens. Kinderen die weer U zeggen, honden als vriend maar het blijft een hond.

Amen. Eerst gewoon eens iets met gezond verstand proberen op te lossen voordat er een batterij aan specialisten wordt uitgenodigd. Als je er bijvoorbeeld zelf altijd bij bent op de wasplaats, en wassen nooit een probleem is. En dat is het vandaag ineens wel, dan is de kans groot dat er hier dan even een grens opgezocht wordt en is de meest voor de hand liggende oplossing om deze grens duidelijk aan te geven bij je paard.

Anya schreef:
Jasmijn het is wél een grappig paard als ik dat zo lees.

Als je zijn kop ziet kun je ook niet kwaad op hem blijven :o Hij haalt echt streken uit, maar hij zal bijvoorbeeld NOOIT trappen, bijten, je omver lopen o.i.d. Hij is super aanhankelijk en dol op aandacht. Ik ben dol op hem, en die streken? Ach het houdt mij scherp, iedere dag is weer anders. Ik kan er gelukkig ook vaak om lachen (nou ja, achteraf dan.... Als je hem voor de 24ste keer van het net keurig gemaaide tere gazonnetje van de (boze!!!)pensionhouder moet plukken die hij voor de zoveelste keer heeft verwoest kun je hem wel wat aandoen) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:22

Hermelientje, er zijn helaas nog altijd veel mensen die het aan de lopende band voor elkaar krijgen om met hun zelfstudie gedoe aan de hand van boeken, dvd's etcetera jonge paarden zeer deskundig te verknallen maar ach, dat levert mij weer vele uren van nuttige tijdsbesteding op, zo moet ik dan maar denken ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:30

Hermelientje schreef:
Heel leuk hoe je de omgang met je paard en zijn karakter omschrijft, en dat is nou de kunst om te herkennen dat het bij zo'n paard niet werkt om er nog eens "druk van achteren" bij te doen in zo'n wasplaats situatie.

Zodra er meer mensen bijkomen om te 'helpen' wordt het alleen maar van kwaad tot erger. Hoe meer aandacht je besteed aan dat gedrag bij hem, hoe erger het wordt.

Hermelientje schreef:
Heeft je 15 minuten gekost maar kan je uren en een hoop ellende schelen in de toekomst.

De wasplaats is nu ook zeker geen probleem meer... Maar morgen kan dat net zo goed de trailer zijn hoor ;) Maar wij weten nu dat deze aanpak bij hem werkt dus duurt zulks nooit langer dan een kwartiertje :D

Mijn andere paard daarentegen 'overtuig' je nog wel eens door hem een keer een flinke tik te geven... Maar ook dat is zelden nodig eigenlijk.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:40

suleilitha schreef:
Hermelientje, er zijn helaas nog altijd veel mensen die het aan de lopende band voor elkaar krijgen om met hun zelfstudie gedoe aan de hand van boeken, dvd's etcetera jonge paarden zeer deskundig te verknallen maar ach, dat levert mij weer vele uren van nuttige tijdsbesteding op, zo moet ik dan maar denken ;)

Het is niet of/of maar en/en.

Als je bijvoorbeeld een instrument goed wilt leren spelen lukt dat echt niet alleen uit een boek en zonder veel te oefenen, maar kennis van de muziektheorie kan helemaal geen kwaad en dat vind je dan weer in een boek.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ouders die het hardste roepen dat ze geen opvoed dvd's nodig hebben juist het meeste geholpen zouden zijn door eens wat van die technieken consequent toe te passen. Verknallen lukt namelijk ook prima zonder boeken en dvd's.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:43

Volgens mij maakt het werkelijk niets uit of je ervoor kiest of je het paard in 'de opfok' zet of hem daar af en toe uit plukt om hem wat bij te brengen.

Dezelfde mensen die geen probleem hebben om een driejarige netjes op te voeden, hebben namelijk ook geen problemen met een eenjarige.

En de mensen die het toch niet snappen, die hebben er ook weinig aan om het paardje tot zijn derde met rust te laten.

Zelfstudie? Toen ik met VD begon was er nog geen boek te krijgen. Ik ben begonnen aan de hand van boekjes over gedragsbiologie en door in circussen een beetje te kijken wat er gebeurde.

Dát en genoeg doorzettingsvermogen en fantasie heeft mij en mijn paarden menig gezellig uurtje opgeleverd. 't beest ging liggen als ik opsteeg, wel zo handig :Y) . Het kon ook jassen openmaken, dekens van zijn rug trekken of van de grond oprapen, en zoveel.
Mis is er nooit wat gegaan.

Ik heb ooit een paar menlessen gehad. Ik beleer de boel zelf, heb ook voor anderen beleerd en ik zal er misschien geen Z-mennen mee worden, maar het gaat heel prima, ben nu bezig er een te betuigen voor een tweespan, en als dat goed gaat ga ik rustig door voor het vierspan.

Zo ben ik ook met beleren en opvoeden van jonge paarden begonnen zonder enige hinder van kennis, behalve uit boekjes en wat ik bij anderen afkeek. Ik ben nooit verongelukt, en die paarden werden fijne dieren.

Ik gebruik allerlei handigheidjes uit allerlei stromingen. En het meeste komt uit boekjes.

Het zal wel als arrogantie worden afgedaan hier op bokt, maar de reden dat ik eigenlijk weinig problemen tegenkom als ik mijn paarden iets nieuws wil leren of als ik op een vreemd paard stap, is dat ik redelijk overtuigd ben dat dat allemaal wel goed zal komen.

En ik denk ook dat veel jonge paarden verkloot worden doordat de eigenaar veel te onzeker is. Juist het dan weer naar die, dan weer naar die zijn lippen werken, maakt het paard helemaal gek.
Onverstoorbaarheid is niet alleen voor paarden een goede eigenschap. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:46

Mwah, jij weet volgens mij heel goed wat je mogelijkheden en onmogelijkheden zijn, Randalin en dat kan ik niet van iedereen zeggen ;) Verder was je er zonder een dosis paardengevoel ook met zelfstudie niet gekomen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:47

Hermelientje schreef:
suleilitha schreef:

Als je bijvoorbeeld een instrument goed wilt leren spelen lukt dat echt niet alleen uit een boek en zonder veel te oefenen, maar kennis van de muziektheorie kan helemaal geen kwaad en dat vind je dan weer in een boek.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ouders die het hardste roepen dat ze geen opvoed dvd's nodig hebben juist het meeste geholpen zouden zijn door eens wat van die technieken consequent toe te passen. Verknallen lukt namelijk ook prima zonder boeken en dvd's.

Je hebt tenmiste iemand nodig die je helpt met vertalen van dvd naar de praktijk. Want die is doorgaans weerbarstiger. Met alleen een pakweg parelli dvd aan de gang gaan met je paard, zonder dat je eerst enige kennis ooit hebt opgedaan levert meestal niet het gewenste succes op. Ik denk dat dat is wat Sul bedoelt te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:52

Ja, dat was inderdaad de strekking van mijn post, Anya.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:09

Hermelientje schreef:

Ik vind het zelf altijd leuk en interessant om boeken en artikelen te lezen. Ik heb vanalles in de kast staan; van Monty Robberts tot Ankt tot Steinbrecht. En ik krijg ook nog eens de 3 bladen waar ook vaak vele interessante artikelen in staan (hoefslag, IDS en P&S). Maar ik denk wel dat ik weet op welk type suleilitha doelt... ;) Van die types die alle boeken en merchendice van bijvoorbeeld Parelli hebben, een jong paard kopen en als het dier 7 jaar oud is kunnen ze er nog steeds niet op rijden en veegt dat beest nog de hele bak met ze aan (ik kan je echt levende voorbeelden aanwijzen van dergelijke types) Maar als je ze hoort praten!!! Nou dan zou je haast geloven dat ze de wijsheid in pacht hebben. Ze kunnen dan leuk nakwaken wat in het boek staat en koppelen er dan ook vaak nog hun eigen interpretatie aan. En ze vinden ook altijd nog andere mensen die ze (tegen betaling) gaan helpen. En als je ze dan vraagt waarom ze zelf nog steeds geen fatsoenlijk buitenritje met hun paard kunnen maken, dan hebben ze daar altijd een verklaring voor; dan is het paard er nog niet aan toe, of doen ze het gewoon 'rustig aan'... hebben ze het juiste zadel nog niet gevonden, of heeft het paard net last van een scheet die dwars zit...

Zulke mensen interpreteren ook bijvoorbeeld het gedrag van een haflinger die met opengesperde bek met klauwende voorbenen op je afkomt tijdens het longeren als 'angst'. Het paard op dat moment even flink met de zweep bewerken is wat hun betreft dan ook uit den boze, want dan kon hij wel eens een trauma krijgen. :+ (die betreffende haflinger; daar moesten dus kinderen mee aan de gang, en zij ging hun wel even 'helpen')

Hermelientje schreef:
Mijn persoonlijke ervaring is dat ouders die het hardste roepen dat ze geen opvoed dvd's nodig hebben juist het meeste geholpen zouden zijn door eens wat van die technieken consequent toe te passen.

Technieken kun je nog over twisten, maar consqeunt zijn is gewoon het allermoeilijkst. Want je moet dat niet alleen voor je paard zijn, maar ook voor jezelf. Dus ook met je paard aan de slag als het een keer regent, ook niet toegeven aan de 'strijd' omdat je vandaag moe bent, net dat beetje lef hebben om toch te zorgen dat je het laatste woord hebt etc. Goed met paarden omgaan vraag nogal wat van het karakter van een mens, en niet iedereen beschikt naast 'feeling' over de juiste karaktereigenschappen om goed met paarden om te gaan.

randalinpony schreef:
maar de reden dat ik eigenlijk weinig problemen tegenkom als ik mijn paarden iets nieuws wil leren of als ik op een vreemd paard stap, is dat ik redelijk overtuigd ben dat dat allemaal wel goed zal komen.

Op zich is een portie zelfoverschatting/overmoedigheid ook nooit weg... Als je er van overtuigd bent dat het goed gaat, GAAT het meestal ook goed. Je kan jezelf beter overschatten dan dat je te angstig en te afwachtend bent. dat laatste brengt het slechtste in (met name jonge)paarden naar boven.

Je kan in eerste instantie beter een zelfverzekerd/zichzelf overschattend iemand zonder enige kennis van zaken op een jong paard zetten, dan een angstige ruiter die misschien al op een hoger niveau rijdt. De eerste zal namelijk het paard meer geruststellen, omdat diegene door zijn zelfverzekerdheid ook niet gespannen zal zijn. Maar om een paard echt goed (ot op hoger niveau) op te kunnen leiden heb je uiteindelijk beide nodig. EN de zelfverzekerdheid EN de rijtechnische kennis, ervaring en feeling.