Hermelientje schreef:Het is niet of/of maar en/en.
Als je bijvoorbeeld een instrument goed wilt leren spelen lukt dat echt niet alleen uit een boek en zonder veel te oefenen, maar kennis van de muziektheorie kan helemaal geen kwaad en dat vind je dan weer in een boek.
Ik vind het zelf altijd leuk en interessant om boeken en artikelen te lezen. Ik heb vanalles in de kast staan; van Monty Robberts tot Ankt tot Steinbrecht. En ik krijg ook nog eens de 3 bladen waar ook vaak vele interessante artikelen in staan (hoefslag, IDS en P&S). Maar ik denk wel dat ik weet op welk type suleilitha doelt...
Van die types die alle boeken en merchendice van bijvoorbeeld Parelli hebben, een jong paard kopen en als het dier 7 jaar oud is kunnen ze er nog steeds niet op rijden en veegt dat beest nog de hele bak met ze aan (ik kan je echt levende voorbeelden aanwijzen van dergelijke types) Maar als je ze hoort praten!!! Nou dan zou je haast geloven dat ze de wijsheid in pacht hebben. Ze kunnen dan leuk nakwaken wat in het boek staat en koppelen er dan ook vaak nog hun eigen interpretatie aan. En ze vinden ook altijd nog andere mensen die ze (tegen betaling) gaan helpen. En als je ze dan vraagt waarom ze zelf nog steeds geen fatsoenlijk buitenritje met hun paard kunnen maken, dan hebben ze daar altijd een verklaring voor; dan is het paard er nog niet aan toe, of doen ze het gewoon 'rustig aan'... hebben ze het juiste zadel nog niet gevonden, of heeft het paard net last van een scheet die dwars zit...
Zulke mensen interpreteren ook bijvoorbeeld het gedrag van een haflinger die met opengesperde bek met klauwende voorbenen op je afkomt tijdens het longeren als 'angst'. Het paard op dat moment even flink met de zweep bewerken is wat hun betreft dan ook uit den boze, want dan kon hij wel eens een trauma krijgen.
(die betreffende haflinger; daar moesten dus kinderen mee aan de gang, en zij ging hun wel even 'helpen')
Hermelientje schreef:Mijn persoonlijke ervaring is dat ouders die het hardste roepen dat ze geen opvoed dvd's nodig hebben juist het meeste geholpen zouden zijn door eens wat van die technieken consequent toe te passen.
Technieken kun je nog over twisten, maar consqeunt zijn is gewoon het allermoeilijkst. Want je moet dat niet alleen voor je paard zijn, maar ook voor jezelf. Dus ook met je paard aan de slag als het een keer regent, ook niet toegeven aan de 'strijd' omdat je vandaag moe bent, net dat beetje lef hebben om toch te zorgen dat je het laatste woord hebt etc. Goed met paarden omgaan vraag nogal wat van het karakter van een mens, en niet iedereen beschikt naast 'feeling' over de juiste karaktereigenschappen om goed met paarden om te gaan.
randalinpony schreef:maar de reden dat ik eigenlijk weinig problemen tegenkom als ik mijn paarden iets nieuws wil leren of als ik op een vreemd paard stap, is dat ik redelijk overtuigd ben dat dat allemaal wel goed zal komen.
Op zich is een portie zelfoverschatting/overmoedigheid ook nooit weg... Als je er van overtuigd bent dat het goed gaat, GAAT het meestal ook goed. Je kan jezelf beter overschatten dan dat je te angstig en te afwachtend bent. dat laatste brengt het slechtste in (met name jonge)paarden naar boven.
Je kan in eerste instantie beter een zelfverzekerd/zichzelf overschattend iemand zonder enige kennis van zaken op een jong paard zetten, dan een angstige ruiter die misschien al op een hoger niveau rijdt. De eerste zal namelijk het paard meer geruststellen, omdat diegene door zijn zelfverzekerdheid ook niet gespannen zal zijn. Maar om een paard echt goed (ot op hoger niveau) op te kunnen leiden heb je uiteindelijk beide nodig. EN de zelfverzekerdheid EN de rijtechnische kennis, ervaring en feeling.