EsBianc schreef:@ Concorde: Wat je zegt over zadels hoeft niet altijd waar te zijn. Als ik op een dressuurzadel zou zitten, 18 inch met een diepe zit, dan zit dat niet fijn voor mij. Ik pas er gewoon niet goed in. Ik heb nu een 17,5 inch zadel met een vrij vlakke zit. Het zadel zou voor mijn kont wat groter mogen, maar ik heb er zelf geen last van met rijden, rijd fijn. Het zadel is gecontroleerd met een elektronische pad, en de drukverdeling is gewoon goed, ondanks dat het zadel aan de kleine kant is voor mij.
Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat dit bij iedereen zo is, maar dit is bij mij zo. Bij anderen zal misschien het zadel wel verkeerd liggen omdat er teveel achterin het zadel gezeten word. Maar dit is denk ik per paard en ruiter verschillend, en als je zeker wil weten dat je zadel goed ligt, dan moet je dit gewoon laten controleren.
Dat is zo hoor, ligt ook aan het model van je zadel, maar met die extreem-diepe-zit trend van nu kom je t wel regelmatig tegen, dan is op die lepel gaan zitten echt killing voor de rug van je paard.
Ik heb een KN Symphony, die zijn ook niet erg diep. Maar heb ook wel met zadels gereden waar ik maar krap aan in een 18 inch kon (en ik ben weliswaar lang dus moet ook mn benen kwijt, maar heb maatje 29 jeans..)
Mijn springzadeltje is 17 inch (close contact) en daar pas ik zat in, dan verzuip ik op een 18 inch. Maar een 17 inch dressuurzadel is me toch echt te klein aan de kont