Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:42

Citaat:
Citaat:

Jammer dat mensen toch blijven door gaan met dat excuus. De gemiddelde man weegt 83 kilo. Er zullen vast en zeker veel mannen zijn die 90 kilo wegen 120, 70 en 80, maar het gemiddelde is gewoon 83.
[/quote]

Ik weet niet waar je dit haalt maar het klopt niet!
Stel: een man heeft een BMI van 25 (wat heel gezond en normaal is).
Een man van 1.80 m weegt dan 81 kg
Een man van 1.85 m weegt dan 85.5 kg
Een man van 1.90 m weegt 90 kg!
En er zijn nog wel genoeg mannen die langer zijn dan dat.

Dus als een normale gezonde vent van 1.90 m van jullie al niet meer op een warmbloedpaard mag stappen, dan vind ik persoonlijk dat er hier in het topic flink overdreven wordt. Ze zijn niet van suiker he!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:55

Onze eigen grenzen doen er niet toe.... De feiten/ dus het rekensommetje, dat je moet los laten op de combinatie paard/ruiter geeft de doorslag.
Ieders eigen smaak, mening of voorkeuren doen er niet toe... dan kun je immers doen waar je zin in hebt en loopt het volledig uit de hand....

Ik vind dat er met respect gesproken wordt, anderzijds valt me ook op dat sommige mensen zo rigide in hun mening zijn dat zelfs een DA ze niet op andere gedachten kan brengen.... in zo'n geval trekt het paard aan het kortste eind vrees ik.[/quote]

Wat is het rekensommetje? ben ik wel benieuwd na, kan ik gelijk even voor mijzelf kijken..

Het is mijn paard, dus mijn smaak, mening doet er dan toch toe? Overigens als mijn dierenarts en fysio zouden zeggen dat ik er niet meer op zou mogen stappen, zou ik dat ook niet meer doen. Maar beide geven aan dat het geen probleem is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:38

Rapperijder schreef:
Ik weet niet waar je dit haalt maar het klopt niet!
Stel: een man heeft een BMI van 25 (wat heel gezond en normaal is).
Een man van 1.80 m weegt dan 81 kg
Een man van 1.85 m weegt dan 85.5 kg
Een man van 1.90 m weegt 90 kg!
En er zijn nog wel genoeg mannen die langer zijn dan dat.

Dus als een normale gezonde vent van 1.90 m van jullie al niet meer op een warmbloedpaard mag stappen, dan vind ik persoonlijk dat er hier in het topic flink overdreven wordt. Ze zijn niet van suiker he!

Er zijn ook nog een hoop mannen in nederland die kleiner zijn en dus minder wegen....

Daarbij gaat het hier om een beginner!

Ik zou een beginner van 80/90 kg niet een uur op mijn paard laten hobbelen/rijden.
Een ruiter van 1.90m en 100 kg, maar die veel beter rijdt dan ik, mag er van mij zo op.
Iemand met flink overgewicht, daar hangt het van de persoon af, hoe deze is gebouwd en hoe deze rijdt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:53

Helemaal eens met Superwoman.

Ligt er ook aan wáár dat gewicht in zit he, spieren heb je onder controle, vet niet, da's allemaal 'loos' gewicht dat je mee moet zeulen en een eigen leventje wil gaan leiden. Een zware gespierde kerel die goed kan rijden heeft de boel dan onder controle, iemand met 'gewoon' overgewicht aan vet zal t daar veel moeilijker mee hebben.

Hoe vaak je wel niet mensen op concours ziet, flink zwaar, veel te groot voor hun zadel (want onze beste zadelmakers menen nog steeds de standaard 18 inch echt groot zat is, hoewel mij het verschil tussen de toch echt wel iele '17 inch ruiters- formaat smalle tiener' en de zwaardere mensen mij echt wel groter lijkt dan 1 inch in kontmaat! Een inch is 2 1/2 cm....) zitten achter op de lepel van hun diepe dressuurzadel (want die is nodig ivm geen onafhankelijke zit, en dat geldt trouwens voor allerlei ruiters hoor, heeft niets met je gewicht te maken) in de rug van het paard te drukken. Die komen níet op mijn paarden. Nu niet, dan niet, nooit niet.
Beginners zijn voor een paard zowieso al moeilijk (je brengt het paard uit zijn evenwicht als je niet goed zitten kan, en het is inmiddels aangetoond dat een paard hierdoor meer energie verbruikt) Stappen is weer heel anders dan draven/galoperen.
En dat is helemaal niet neerhalend bedoeld, maar met flink overgewicht heb je het imo in general gewoon moeilijker met je lijf! Er is in verhouding meer waar je controle over moet houden (spieren versus overig) en dat maakt het denk ik lastiger.

Friezen zijn trouwens idd geen gewichtdragers, die hebben vaak een zwakke rug.
Ik zou gaan voor een grote, stevige Tinker oid. Sterke, korte gespierde rug en eentje die volwassen is en gewoon goed in conditie. Maak de rijsessies niet te lang.

Ik kan me wel voorstellen hoe ongelofelijk frustrerend het moet zijn als je overgewicht hebt waar je zelf niets aan kan doen |o

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:52

Tinkers, Shire's, Friezen, Trekpaarden?

EsBianc

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:20

@ Concorde: Wat je zegt over zadels hoeft niet altijd waar te zijn. Als ik op een dressuurzadel zou zitten, 18 inch met een diepe zit, dan zit dat niet fijn voor mij. Ik pas er gewoon niet goed in. Ik heb nu een 17,5 inch zadel met een vrij vlakke zit. Het zadel zou voor mijn kont wat groter mogen, maar ik heb er zelf geen last van met rijden, rijd fijn. Het zadel is gecontroleerd met een elektronische pad, en de drukverdeling is gewoon goed, ondanks dat het zadel aan de kleine kant is voor mij.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat dit bij iedereen zo is, maar dit is bij mij zo. Bij anderen zal misschien het zadel wel verkeerd liggen omdat er teveel achterin het zadel gezeten word. Maar dit is denk ik per paard en ruiter verschillend, en als je zeker wil weten dat je zadel goed ligt, dan moet je dit gewoon laten controleren.

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:44

Tinkers? Shire?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:59

EsBianc schreef:
@ Concorde: Wat je zegt over zadels hoeft niet altijd waar te zijn. Als ik op een dressuurzadel zou zitten, 18 inch met een diepe zit, dan zit dat niet fijn voor mij. Ik pas er gewoon niet goed in. Ik heb nu een 17,5 inch zadel met een vrij vlakke zit. Het zadel zou voor mijn kont wat groter mogen, maar ik heb er zelf geen last van met rijden, rijd fijn. Het zadel is gecontroleerd met een elektronische pad, en de drukverdeling is gewoon goed, ondanks dat het zadel aan de kleine kant is voor mij.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat dit bij iedereen zo is, maar dit is bij mij zo. Bij anderen zal misschien het zadel wel verkeerd liggen omdat er teveel achterin het zadel gezeten word. Maar dit is denk ik per paard en ruiter verschillend, en als je zeker wil weten dat je zadel goed ligt, dan moet je dit gewoon laten controleren.

Dat is zo hoor, ligt ook aan het model van je zadel, maar met die extreem-diepe-zit trend van nu kom je t wel regelmatig tegen, dan is op die lepel gaan zitten echt killing voor de rug van je paard.
Ik heb een KN Symphony, die zijn ook niet erg diep. Maar heb ook wel met zadels gereden waar ik maar krap aan in een 18 inch kon (en ik ben weliswaar lang dus moet ook mn benen kwijt, maar heb maatje 29 jeans..)
Mijn springzadeltje is 17 inch (close contact) en daar pas ik zat in, dan verzuip ik op een 18 inch. Maar een 17 inch dressuurzadel is me toch echt te klein aan de kont :+

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:58

GEEN_ZIN schreef:

Even self-Quote om te zeggen dat de post FOUT is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:25

Concorde schreef:
Dat is zo hoor, ligt ook aan het model van je zadel, maar met die extreem-diepe-zit trend van nu kom je t wel regelmatig tegen, dan is op die lepel gaan zitten echt killing voor de rug van je paard.
Ik heb een KN Symphony, die zijn ook niet erg diep. Maar heb ook wel met zadels gereden waar ik maar krap aan in een 18 inch kon (en ik ben weliswaar lang dus moet ook mn benen kwijt, maar heb maatje 29 jeans..)
Mijn springzadeltje is 17 inch (close contact) en daar pas ik zat in, dan verzuip ik op een 18 inch. Maar een 17 inch dressuurzadel is me toch echt te klein aan de kont :+

Maar de maten van de zadels heeft ook te maken met de lengte van de rug...
Meeste paarden kúnnen geen groter zadel op, dus maken de fabrikanten deze ook niet.
Ik ben het met je eens dat er veel ruiters zijn die op/in een te klein zadel zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:56

maar juist veel tinkers (die hier vaak genoemd worden) hebben een korte rug, waar dus een 18,5"zadel waarschijnlijk niet fijn op past.. dus een maatje 46+ kont past dan toch niet op een tinker?? of begrijp ik het nu verkeerd?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:48

juval schreef:
maar juist veel tinkers (die hier vaak genoemd worden) hebben een korte rug, waar dus een 18,5"zadel waarschijnlijk niet fijn op past.. dus een maatje 46+ kont past dan toch niet op een tinker?? of begrijp ik het nu verkeerd?

Dat begrijp je goed :Y)
En paarden met een lange rug, zijn meestal ook geen goede dragers...
Het is gewoon moeilijk als je zwaarder bent óf een lastige bouw heb.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:51

ik pas met 46 in een 17,5 inch :Y)

weet je wat ik zo vreemd vind,heel veel mensen zeggen neem een paard met een korte gespierde rug,die kunnen veel meer hebben,maar aan de andere kant past daar een groter zadel dan niet op,dus wat is het nou :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:59

Ellen__ schreef:
ik pas met 46 in een 17,5 inch :Y)

weet je wat ik zo vreemd vind,heel veel mensen zeggen neem een paard met een korte gespierde rug,die kunnen veel meer hebben,maar aan de andere kant past daar een groter zadel dan niet op,dus wat is het nou :+

Dat is dus ook het moeilijke eraan.
Korte rug is idd beter om te dragen, maar heb je dus ook minder ruimte voor een groot zadel.
(Als jij het over het zadel heb in je profiel, moet ik zeggen dat ik 'm wat klein vind en niet zo lekker vind liggen hoor.)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:58

Ik heb ook een 17,5 inch met maat 46. Voor mij zou ie iets groter mogen, al heb ik er geen last van. Maar ik heb m vooral gekocht omdat ie goed lag op mijn pony.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:00

ik heb ook 46... (ben weer bijna terug naar 44 :) ) en heb gekozen voor een Stubben dressuurzadel, 18" met vlakke zit en zonder keilkussens.. dat was in mijn geval volgens de zadelmaakster het meest comfortabel voor mij en paard.. tot nu toe hebben we er ook veel plezier van.
op zich lonkt de massimo trail 18,5" ook wel, maar daar moet ik nog even voor doorsparen.
afvallen lukt redelijk, ik hoop eind van het jaar maatje 42 te hebben..
mijn paard heeft wel een vrij lange rug verder, en ze is sterk zat, maar toch. Mn gevoel zegt dat ik moet afvallen voor haar, ze wordt toch ook al een jaartje ouder.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:02

Ja ik heb ook een stubben met een vlakke zit. En Ellen, ik vind je zadel idd ook aan de kleine kant (maar zo lang jij en je paard er geen last van hebben is dit niet erg). Ik vind je roze outfit echt heel gaaf! Vooral dat roze borsttuig!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:38

nee is zeker niet het zadel uit mn pro :n
heb nu gelukkig een veel beter zadel :j
@esbianc we hadden dus beiden wel last van dat zadel :x het kwam mijn houding ook niet echt ten goede...
daarom heb ik m al een tijdje verkocht en heb nu een stübben scandica die super ligt,zowel voor het paard als voor mij :j
bedankt voor je compliment :o :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:41

Een flinke tinker lijk mij wel geschikt!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:51

GEEN_ZIN schreef:

Ik denk geen friezen, die hebben over het algemeen een zwakke rug ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:02

EsBianc schreef:
Ik heb ook een 17,5 inch met maat 46. Voor mij zou ie iets groter mogen, al heb ik er geen last van. Maar ik heb m vooral gekocht omdat ie goed lag op mijn pony.

Als het zadel goed ligt, maar jij niet op de juiste plaats zit (doordat hij te klein is) Kan het zadel nog de druk niet goed verdelen...
Tis dus belangrijk om naar beide goed te kijken.

juval: mensen met een ronde kont kunnen idd beter voor een platter zadel gaan ;)
Knap dat je zo aan het afvallen bent +:)+

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:10

superwoman schreef:
EsBianc schreef:

Als het zadel goed ligt, maar jij niet op de juiste plaats zit (doordat hij te klein is) Kan het zadel nog de druk niet goed verdelen...
Tis dus belangrijk om naar beide goed te kijken.

juval: mensen met een ronde kont kunnen idd beter voor een platter zadel gaan ;)
Knap dat je zo aan het afvallen bent +:)+

Ja, klopt. Maar zoals ik al in een eerder berichtje zei: Mijn zadel is gecontroleerd met een elektronische pad, en daardoor kunnen ze op de computer zien hoe de drukverdeling is. En die was goed. Dit zal natuurlijk niet bij iedereen zo zijn, maar bij mij iig wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:15

EsBianc schreef:
Ja, klopt. Maar zoals ik al in een eerder berichtje zei: Mijn zadel is gecontroleerd met een elektronische pad, en daardoor kunnen ze op de computer zien hoe de drukverdeling is. En die was goed. Dit zal natuurlijk niet bij iedereen zo zijn, maar bij mij iig wel.

idd, zal bij de meeste niet zo zijn.
Bij mij ook niet :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:54

waar kan je je zadel laten controleren met zo'n electronische pad?

en ik heb kledingmaat 44,maar zit niet helemaal lekker in een 17,5 inch,alleen op erg platte modellen zoals wintec zit ik prima bij 17,5 inch.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:59

Dan kan bij Carl Langeraap, kun je bereiken via Ruiterstad, Oirschot (NB).