Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:19

Mariska88 schreef:
eigenlijk vind ik het net zo iets als een gordel om doen in de auto,
voor mij heel vanzelfsprekend
maar dat is niet voor iedereen zo
eigen verandwoording

Hier ben ik het wel mee eens! :)
Eigen risico, net zoals in de auto áls er wat gebeurt..
Heel af en toe rij ik wel zonder cap maar als er dan wat gebeurt is dat mijn eigen schuld en met cap voel ik me toch iets veiliger..

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:22

monica08 schreef:
Mariska88 schreef:
eigenlijk vind ik het net zo iets als een gordel om doen in de auto,
voor mij heel vanzelfsprekend
maar dat is niet voor iedereen zo
eigen verandwoording

Hier ben ik het wel mee eens! :)
Eigen risico, net zoals in de auto áls er wat gebeurt..

Hier ben ik het mee eens ik vind met cap rijden veel fijner maar als ik alleen een rondje weiland doe dan durf ik wel zonder ;)

quartprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:00

Ik rijd altijd met een cap en een body protector want men mama kan wel eens veel zeuren dat ik voorzichtig moet zijn en zo en ik vind het ook als je paard verschiet of een onverwachte beweging maakt kan het wel eens dat hij op je gaat staan en dat overleef je volgens mij niet of je kunt heel hard op je hoofd vallen en een hersenschudding hebben en dat lijkt me ook nie zo prettig !! Want ik ken een jongentje dat mee deed aan een jumping wetstrijd met zijn eigen paard maar het had pas gereden maar ze zeiden dat het parcour veilig was maar toen gleed het paard uit en viel half op het jongentje het paard wou direct rechtstaan en kwam recht met zijn hoef op de borstkast van de jongen !! :o maar uiteindelijk bleek dat het paard nog de jongen geen schrammetje hadden (ok de jongen had wel een paar schrammetjes maar niks erg:p) en dus vind ik da je toch zeker je cap op kunt doen want straks bezeer je je nog !! ;)
florrtje schreef:
Hey hey,

heb hier al eens een topic geopend en had toen 24 pagina's commentaar... positief, maar steeds kwam het woordje 'cap' terug
't was alsof mijn CD-speler vernieuwd moest worden omdat hij steeds bleef haperen.

Ik rij nu eenmaal ALTIJD zonder cap.
gelijk met welk paard of op welke paard,
3 jaarse paardjes, op wandel, springen,...

Ik wil graag jullie mening hierover.
ik ben van mijn paard gevallen en had mijn nier gescheurd, ook heb ik al gehoord dat de cap je hoofd beschermd maar gewoon de schok doorgeeft naar wat er onder zit, namelijk je nek.
ookal heb ik gehoord dat het de schok kan verergeren.

volgens mij loopt het een beetje fifty-fifty...
maar mijn mening hierover is : het zit gewoon tussen je oren dat het je bescherming bied...
't zou niet de eerste keer dat een frutseltje zich helemaal uitwaait in de paardensport!
zo zijn getten eigenlijk heel slecht en bieden geen verluchting aan de spieren etc in de benen van het paard en houden het zweet vast wat ook niet steeds gezond is voor de benen... een schaafwondje kan heus geen kwaad hoor, als je het goed verzorgt, vind dat we soms teveel op uitzicht!

maar dus,
graag jullie mening over het onverantwoord zijn van zonder cap rijden...
mij ambeteerd het gewoon eigenlijk als mensen doordrammen over die cap op mijn hoofdzetten.
terwijl je toch min of meer elkaars mening moet respecteren.
na 1 keer heb ik het echt wel gehoord hoor! :)

Liefs Florrtje

K.imberly

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:33

Toen ik nog op mijn pony, wat toen mijn verzorgpony was, kon rijden reed ik veel in de weilanden van de boerderij waar ze stond. daarbij had ik eigenlijk nooit een cap op. maar als ik naar buiten ging, van het erf af wel. of als ik zonder zadel ging galloperen. Maar zonder cap rijden kan wel, alleen je moet goed opletten hoe het paard/pony is. de pony waar het bij mij om gaat is rustig, schrikt vrijwel nergens van. en er is eigenlijk maar 2 keer iemand echt vanaf gevallen. Ze kon wel rare uitwijkingen maken, en heel snel gaan. maar ik kan daar wel tegen, als je een goede zit in het zadel hebt dan val je er niet zo snel af. Dus het ligt ook wel aan jezelf.

al geef ik wel toe dat het slim is als je een cap altijd draagt, voor de zekerheid. ik ben alleen te eigenwijs en koppig om hem altijd op te zetten:P

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:05

Weet je wat mij zo stoort, de meeste mensen die zonder cap rijden zeggen dat het eigen risico is!

Tuurlijk, vergeet eventjes de hulpverleners die jouw van de straat af mogen schrapen, die dat aan je ouders/familie/partner mogen vertellen..

De ziekenhuis onkosten die je maakt worden mooi verhaalt bij derest van nederland die netjes hun premies betalen en misschien wel netjes hun cap dragen..

Ik was net met mijn hond aan het wandelen, toen kwam ik langs de plek waar meer dan 10 jaar geleden een tienermeisje is verongelukt met haar paard. Paard steigerde, meisje viel eraf, had wel een cap op (zon ouderwets onveilig ding), meisje had schedelbasisfractuur omdat die cap afviel (met zon elastieke bandje), en haar ouders en nabestaanden hebben nog altijd verdriet..

Dat het jezelf niets uitmaakt, prima, maar denk alsjeblieft wat verder door!!!

Er zijn veel meer mensen bij betrokken dan jij als er iets mis gaat.

En als men dan zegt dat kan ook met cap, tuurlijk kan dat ook, maar als we als buitenstaanders weten dat je er alles aangedaan hebt, hoeven we ook niet achteraf te zeggen, HAD hij/zij maar een cap gedragen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:17

ja hoor, gaan we weer!
Nee ukoldaatje, ondanks dat mag iedereen het toch zelf weten. Je mag immers zelf ook weten of je rookt enz. En daaraan hangen ook nogal wat indirecte gevolgen die voor de naaste omgeving en de rest van de maatschappij van invloed zijn.
Zelfde met ongezond eten en andere risicovolle hobbys. Zolang het geen direct gevaar voor een ander oplevert, is iedereen vrij in die keuze! Dat ik zonder cap rij, doet niet pijn aan jouw hoofd (mocht ik vallen)
Om jouw argument kunnen we wel vanalles verbieden, beperken enz. Leuke wereld zouden we dan in leven. Er zijn i.m.o al teveel betuttelende regeltjes. Helaas is dat blijkbaar nodig voor de grote (domme) massa.

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:02

iedereen moet lekker zelf weten wattie doet natuurlijk maar ik zet tegenwoordig altijd mn cap op... met de nadruk op tegenwoordig want tja ook ik vond het een onding en vond het er raar uitzien... totdat ik van een paard afviel die in mn val naar mn hoofd sloeg. sindsdien graag ik altijd mn cap en ik moet zeggen vind het wel een fijn gevoel dat ik m op heb. Of ik het onverantwoord vind om zonder te rijden, nee dat niet dat is aan jezelf... maar ik doe het niet meer!

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:09

ik heb altijd mijn cap op, ben 1 x met mijn achterhoofd op de balken gevallen en ik weet zeker als ik hem niet had opgehad had ik hier niet meer gezeten..
persoonlijk vind ik het niet handig als mensen hem niet dragen maar is eigen keus net als roken, drinken ect ect je doet het jezelf eventueel aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:35

oh joy een nieuw cap-topic.
Caps zijn niet wettelijk verplicht. Er is geen enkele reden om een cap te dragen anders dan dat je het zelf noodzakelijk vindt.

En of je dat noodzakelijk vindt hangt af van je eigen inschatting. Het is een beschermmogelijkheid, net als een bodyprotector, handschoenen, veiligheidsschoenen of een harnas. Maar geen verplichting.

Net zoals er geen verplichting is een cap te dragen op de fiets, terwijl toch zo'n 50 procent van de fietsongelukken (en dat zijn er veel meer dan ongelukken met paarden) wel enig hoofdletsel (dat kan een kras zijn of een gat in de kop) met zich brengt.

Het argument dat anderen mij van de straat zouden moeten schrapen zonder cap, snijdt geen hout. Ook zonder cap bestaat een gereden kans dat iemand van de straat geschaapt moet worden. Daarbij is de kans op 'straat schrapen' als gewone deelnemer in het verkeer vele malen groter dan als ruiter (zie daarvoor de statistieken).

Een cap levert drogveiligheid. Ik zou willen dat al die mensen die moord en brand schreeuwen over het verplichten van de cap eens de helft van de tijd zouden spenderen aan het gewoon fatsoenlijk opvoeden van hun paard. Ze zouden leren stil te staan, echt goed aan het been hebben, tijd besteden aan schriktraining, gewoon geregeld met ze naar buiten gaan zodat het normaal wordt buiten te rijden i.p.v. dat je ze met een slof moet tegenhouden omdat ze alleen maar willen rennen. Dat zou al zoveel schelen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:42

Anya schreef:
...
Een cap levert drogveiligheid. Ik zou willen dat al die mensen die moord en brand schreeuwen over het verplichten van de cap eens de helft van de tijd zouden spenderen aan het gewoon fatsoenlijk opvoeden van hun paard. Ze zouden leren stil te staan, echt goed aan het been hebben, tijd besteden aan schriktraining, gewoon geregeld met ze naar buiten gaan zodat het normaal wordt buiten te rijden i.p.v. dat je ze met een slof moet tegenhouden omdat ze alleen maar willen rennen. Dat zou al zoveel schelen.

Dat doe ik ook allemaal. Paard is braaf, binnen en buiten, overal langs te rijden door mij. En ik ben ook nog nog nooit van dit paard gevallen (klop af!! :D ). Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het risico neem om zonder cap te rijden. Is voor mij gewoon een extraatje. Zit me niet in de weg, en mocht ik hem een keer nodig hebben omdat ik met mijn hoofd op straat val (door onvoorziene omstandigheden), dan ben ik vast heel blij dat ik 'm op heb.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:44

daar is ook niks tegen.. als dat jou een fijn en veilig gevoel geeft, moet je dat doen. Al ga je in een harnas op je paard zitten. Net zoals er geen wettelijke plicht is tot het dragen van een cap, is er geen verbod op het dragen van een harnas ;)

Zolang iedereen maar begrijpt dat het eigen keus is. En ik word langzamerhand niet goed van de bemoeizuchtige capdragers die blijven zeuren over mijn al dan niet cap dragen. Want dat is MIJN verantwoordelijkheid. Niet die van anderen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:50

Laten we dan ook gelijk de klimsport gaan beoefenen zonder gezekerd te zijn, als je valt kan je ten slotte je rug beschadigen als je wel vast zit.

Ik rijd altijd met cap, ik heb liever een beschadigde nek dan m'n hoofd in puin mocht er iets gebeuren. Daarnaast, als je valt en je hebt geen cap op gehad, vergoed de verzekering het niet...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:53

En dat is dus flauwekul. Hoe kom je erbij. Tenzij de verzekering een speciale clausule heeft staan waarin staat dat je verplicht met een cap moet rijden keert de verzekering gewoon uit.

Nogmaals dat jij een cap wilt dragen.. gewoon lekker doen. Dat je uberhaupt wilt klimmen (ik moet er niet aan denken, met of zonder zekering), moet je lekker doen. Maar kom me niet aan met flauwekul. Zoals je verzekeringsargument. Kletsica is dat.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:57

Nou ja, k heb het meerdere keren zien gebeuren, wees jij dan blij dat het voor jou in ieder geval wel het geval is.

En wat ik net neerzet is mijn mening, zoals ik het zie, dat jij dat flauwekul vind, tsja, dat kan ik niet helpen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:03

Meid je weet echt niet waar je het over hebt. Het is niet zo. Tenzij je valt onder een ander soort regeling. Bijvoorbeeld stel jij rijdt bij een FNRS manege en valt. Stel de manegehouder is aansprakelijk voor jouw val omdat je op zijn paarden rijdt, dan val je onder de verzekering van die manege. Dat geldt ook als je op je eigen paard tijdens een les valt en geen cap draagt. Dan nog betaalt de ziektekostenverzekering en de wa-verzekering WEL uit. Hooguit verhalen ze het dan op degene die de cap in zijn bedrijf verplicht heeft gesteld en niet voldoende opgelet heeft op jij de daar verplichte cap wel draagt. Dan heeft de verzekeraar van de eigenaar van de FNRS manege een capclausule opgenomen. Dat kan heel goed.

Maar een gewone WA-verzekering of een gewone ziektekostenverzekering betaalt gewoon uit bij een gewone privé-persoon. Zo simpel is het en niet anders.

Jij hebt ergens de klok horen luiden en niet uitgezocht hoe het werkelijk zit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:17

er zijn zat mensen die klimmen zonder vast te zitten aan lijnen! Omdat ze dat leuker vinden ja! Er zijn ook mensen gedood ondanks dat ze vastzaten, net zoals er voorbeelden zullen zijn van mensen met letsel door een val van een paard, terwijl ze een cap droegen. (onlangs nog een eventingruiter, dacht ik)
Autoracen blijft ook gevaarlijk met een helm, gordels, rolkooien enz enz. Zullen we de risicosporten dan maar helemaal verbieden? Want mensen die alleen maar dammen betalen niks minder verzekeringspremie! Of zullen we toch zelf maar blijven beslissen wat we doen, zelf het risico inschatten en uitmaken hoe we ons al dan niet beschermen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:18

Ik vind ook zeker niet dat het verplicht moet worden hoor. Ieder voor zich. Maar ik vind het wel 'verantwoordelijker' als je mét cap rijdt. Naar mijn mening houd je dan meer rekening met de mogelijke consequenties. En dat er nog 100000 andere consequenties van paardrijden zijn is natuurlijk waar. Maar ik probeer die dingen te doen die de risico's zo veel mogelijk beperken, en daar hoort voor mij oa rijden met een cap bij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:11

dat is je goed recht. Maar draag jij hem al als je je paard poetst? En veiligheidsschoenen? En een bodyprotector? En op de fiets? En je rookt en drinkt uiteraard niet? ;) enz enz.
En zo mag iedereen het risico voor hem/haar zelf inschatten en niemand die daar ook maar iets mee te maken heeft. Of jij het verantwoord voor jezelf vindt, kun alleen jij bepalen. Of het dat voor mij is kun je niet weten. ;) en dus niet beslissen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:28

Doe maar rustig hoor!

Mijn hele stuk begint met: "Ik vind ook zeker niet dat het verplicht moet worden hoor. Ieder voor zich. Maar ik vind het wel 'verantwoordelijker' als je mét cap rijdt. Naar mijn mening ...."

Ik leg dus jou helemaal niets op!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:01

en mijn mening is dat jij dat niet kan weten. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:11

Laat maar... Ik heb namelijk in al mijn post helemaal niets over iemand anders, DUS OOK NIET OVER JOU, gezegd. Alleen over wat mijn mening is, en wat ik doe. Wat jij met jouw hoofd doet, moet je helemaal zelf weten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:14

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:23

Waarom moet hier het 10 000e topic over geopend worden?
Gebruik de zoekfunctie en er staan er zo 10 voor je neus.
ontopic:
Als jij zonder cap wil rijden moet je dat lekker doen, en de consequenties zijn voor jezelf.
Ik snap niet dat mensen zo zeiken over een cap, het kan heel veel narigheid voorkomen en zelfs de dood!
Dus blijf vooral zonder cap rijden zou ik zeggen heel verstandig :Y)

MiriamGN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:39

Een cap is er niet voor niets.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:51

Moderatoropmerking:
Blijven jullie wel aardig en respectvol naar elkaar toe?