Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:22

Dat ben ik wel met je eens. Orun cursus en mensen zijn gediplomeerd instructeur. Deurne is ook een grote ponyclub geworden, dat is ook niet meer wat het was zoals vroeger.
Met de zweep slaan hoeft net niet, maar weten waar ze het over hebben is toch wel prettig. En dat is vaak niet meer.

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:43

crossmonster schreef:
Die irritante flapper springschoenen worden godzijdank ook niet veel meer gebruikt, dat waren net een soort hawai-rokjes, en die dingen maakten een herrie , was echt niet stoer in elk geval :')

wij hadden er op een gegeven moment 3 tegelijk die in de springles reden met die ondingen, horen en zien verging je! we noemden ze ook wel de "kleppertjes".

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:48

kazary schreef:
Geen paarden artikel maar wel uit de gratie:
Parade en 8 tallen.

Het achttal oefent bij ons nog behoorlijk fanatiek geloof ik.... Ze hebben er in elk geval ontzettend veel lol in. Maar je hoort het inderdaad niet echt veel meer.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:15

Op wedstrijd is achttal afgeschaft. Daar is nu een zes tal voor op de plaats gekomen.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:43

O, aha. Ze rijden volgens mij ook geen wedstrijden, alleen af en toe een demo.

Wat je volgens mij ook niet veel meer ziet, zijn van die linnen poetstasjes. Die hadden wij vroeger allemaal, en daarna kwam er zo'n open poetskistje met handvat voor in de plaats. Ik zie nu soms meisjes lopen, en dan denk ik: poetskist, waar ga je met dat kind naartoe?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:31

echt leuk al die nostalgie
maar veel dingen die uit de "mode" zijn lijken toch ook vaak weer terug te keren
ben persoonlijk blij met de "comeback'' van de lage neusriem, als die op de goede
hoogte aan het hoofdstel zit kan er weinig fout gaan met vastmaken
zie nogal eens rare creaties bij de gecombineerde exemplaren, sperriem door de bitringen(zal
makkelijk sturen),sperriem boven het bit(?) hoge neusriem over de bakstukken heen en ga zo maar door
gebruik zelf voor de shet of zijn hoofdstel met lage neusriem of een engelse zonder sperriem
en voor mijn paard een engelse zonder sperriem

rubberen bitringen waren echt ondingen, kreeg ze nooit normaal in, paard liep altijd op die
dingen te kauwen, moest je ze weer uit hun mond vissen :+ je zag ze vroeger ook nog
wel in combi met een bustrens en heb ze ook wel eens aan een pelham gezien,
maar hoe ze die erom kregen ?
koordsingel is op zich niets mis mee, zolang er maar geen knopen inzitten, zag je nog
al eens op de manege vroeger, o ja en als er een singelstoot stuk was zaten soms
allebei de gespen op 1 stoot :n

Nonce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:39

dia248 schreef:
crossmonster schreef:
Die irritante flapper springschoenen worden godzijdank ook niet veel meer gebruikt, dat waren net een soort hawai-rokjes, en die dingen maakten een herrie , was echt niet stoer in elk geval :')

wij hadden er op een gegeven moment 3 tegelijk die in de springles reden met die ondingen, horen en zien verging je! we noemden ze ook wel de "kleppertjes".

Ik vond het juist wel een leuk geluidje ! :D Helaas bijna niet meer te krijgen.
Wel handig: Als er 1 onderdeel van kapot ging, kon je er gewoon weer 1 "aanreigen", nu moet je hele springschoen weg....

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:46

Bokriempje heb ik nog aan mijn springzadel, vaak blij mee geweest met jonge dingen!
Chaps met klittenband en franjes zie je sporadisch nog wel, maar tape om frontriemen niet meer, wel af en toe nog touwsingels. Labeltjes hebben we ook nog aan de hoofdstelen van de manege pony's.
Cap met kindingetje heb ik ook nog gehad, en stoer dat je je voelde!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:48

In het begin zag ik koordsingel staan, dat hadden we vroeger op de manege altijd.
Echt onhandig en eigenlijk helemaal niet zo veilig. Vind die moderne toch veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:00

Knor schreef:
Strikjes en lintjes mogenneit (meer) op wedstrijd, manen vet is voor de hoeven, schijnt de hoorngroei te stimuleren omdat het lichaams - eigen is. Ik gebruikt he tniet, vet sluit af, je kunt beter zorgen voor een goede ondergrond en voldoende vocht voor de hoeven

Goh, dat is nieuw. Ik ben (op koninginnedag, zo'n 3 jaar geleden) nog gestart met oranje strikjes in de manen! Je kan wel nog elastiekjes kopen met strikjes er vast op.

Echt uit de gratie (in mijn moeders tijd al oud) is een zadel met houten(!) "kussens" die kunnen bewegen. Je kon ze schuiner zetten met een smal paard en minder schuin met een breed paard. De zitting zat dan zo'n 5 cm boven de kussens, dus je paard voelen/zithulpen geven was een heel stuk lastiger. Dit was volgensmij een oud legerzadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:32

Zadels met stegen zijn ook uit, al zie je ze bij gangenpaarden nog wel.
En inderdaad panelenzadels, al kun je ze nog steeds nieuw kopen hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:33

Oh zo'n oud legerzadel lag ook nog op de fokkerij waar ik een tijdje werkte, wat een raar ding :+

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:47

Arabesk schreef:
Oh zo'n oud legerzadel lag ook nog op de fokkerij waar ik een tijdje werkte, wat een raar ding :+

Raar ding? Hmm, ik heb ook nog zo'n zadel in de "collectie", maar vind het een heerlijk zadel om mee te rijden. Voor de techneuten/knutselaars onder ons (including me) is een oud cavaleriezadel echt een heel leuk studie-object :D.

Volledig demontabel, enige wat je nog hebt is een schroevendraaier om het ding uit elkaar te krijgen. 10 kg pruts-plezier!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:57

dia248 schreef:
crossmonster schreef:

Ik vond het juist wel een leuk geluidje ! :D Helaas bijna niet meer te krijgen.
Wel handig: Als er 1 onderdeel van kapot ging, kon je er gewoon weer 1 "aanreigen", nu moet je hele springschoen weg....

Ik vond ze juist erg handig. Ze waren altijd op maat te maken. Dat flapperen? Ach, het had wel wat tijdens een parcours :D
Veel erger vond ik de Click-Out beugels. Erg veilig, goede kwaliteit ook, maar arggggggg één beugel begon altijd te piepen tijdens het lichtrijden. Stapeldol werd ik ervan en mn paard ook. Op een dag waren ze gestolen :( :D Mochten jullie iemand tegenkomen met één piepende beugel, geef me even een seintje! :Y)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:26

Oeps, ik. :D
Maar met wat olie piept hij niet meer en ze zijn nog steeds niet uit hoor. Liggen nog vol op in de winkel. En ik heb juist het idee dat er steeds meer mensen mee rijden.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:28

Dan moeten wij toch eens ernstig praten!!! :( :D
Helaas die van mij bleef piepen, als een muis die op zn staart gestapt werd.
Een liter olie hielp daar nog niet aan. Valt me mee dat ze nog verkocht worden, was in iedergeval een slim systeem.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:20

germie schreef:
Maar eigenlijk is een enkelgebroken bustrens ook uit de gratie. Vroeger had elk manegepaard zo'n bustrens. Tegenwoordig een enkelgebroken watertrens, en als het een eigen paard betreft koop je een KK bit of een Myler.

Ik zweer nog steeds bij de "standaard"bustrens. En ik rij ook altijd zonder sporen: je paard aan het been krijgen kan ook door middel van overgangen. Krijg je beenspieren van. Eigenlijk heb ik het liefst alles basic/ ouderwets: standaardbustrens, lage neusriem, geen sporen, geen zweep, geen beenbeschermers, geen transportbeschermers. Gaat toch maar broeien en is niet goed voor de pezen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:23

beantsje schreef:
Nou nog eentje dan, van ongeveer 10 jaar geleden; zo;n kitscherig hoofdstel met allemaal koperen passanten.

O ja, die heb ik gehad! Ik was er zo blij mee en zo zuinig op, iedere keer poetsen...en toen was alle koper groen en kon ik hem zo weer weggooien. Whatta waist of energy!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:35

Kunnen jullie ook zo slecht weggooien?
Ik laatst, met mijn laatste kastverhuizing; ik heb er zo'n groen emmertje hoevenvet met laurier uitgehaald, nog voor 3/4 vol omdat ik inmiddels weet dat het helemaal niet zo goed is. Nu dan eindelijk maar weggegooid. Dat spul was ruim 19 jaar oud!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:46

beantsje schreef:
Kunnen jullie ook zo slecht weggooien?
Ik laatst, met mijn laatste kastverhuizing; ik heb er zo'n groen emmertje hoevenvet met laurier uitgehaald, nog voor 3/4 vol omdat ik inmiddels weet dat het helemaal niet zo goed is. Nu dan eindelijk maar weggegooid. Dat spul was ruim 19 jaar oud!

Ja hoor, er staat in mijn kast nog een pot hoevenvet van 10 jaar oud :) , er ligt ook nog een oude zweep en mijn allereerste dekje & halster heb ik ook nog en die gaan niet weg ook al zijn ze verkleurd :D

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:02

Lynn_Nikita schreef:
die handschoentjes van hierboven, maar dan in zwart en alle vingers een andere kleur

Ja! Die had ik ook. En stoer dat ik ze vond! Anky had ze tijdens het EK van 1995 in Mondorf les Bains aan. Dus ik vond ze eindeloos.

__Nathalie__ schreef:
toen ik een jaar of 12 was had iedereen (waaronder ik want stoer dat het was :+ ) bij ons een stoere chapbroek! en dan het liefst met franjes :Y)

ja, die had ik ook gewild. Maar kennelijk geen centjes voor toen. En dan met een Levi's spijkerbroek eronder he?

Van die zwarte velours clubtruien heb ik ook gehad. Hoe lelijk eigenlijk. Met zo'n embleem van de club erop en als je dan die trui vaak gewassen had, trok dat embleem.

En ik had zo'n lila ribrijbroek. En een waxjas.

En een gelpad, heb ik ook gehad en een bontje voor onder het zadel. Maar ook daarmee ben ik back to basic: doe maar gewoon een goed passend zadel. Zonder die onzin ertussen heb je ook veel beter contact met je paard.

Die Goldenstripe dekens vind ik dan wel weer mooi. Het heeft wel wat. De eerste deken die ik kocht was een canvas. Nooit meer, nu zweer ik bij Bucas. Je kon met die canvas deken echt niks meer na een winter: keihard, loodzwaar in en in goor.

Ook paard-rij-kleding kende je vroeger niet, je deed gewoon je oudste spullen aan. Een (zomer of winter)jas werd na twee jaar "paardenjas". En 2 rijbroeken: 1 beige voor de wedstrijden en 1 zwarte voor de rest van de tijd. En dan was het al enorm hip als je een zwarte had, want dan zat je al langer "op paardrijden"!

En wat ook een tijd ultra hip was: een joggingbroek als rijbroek en dan over je rijlaarzen heen.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:21

juf_esther schreef:
kazary schreef:
Geen paarden artikel maar wel uit de gratie:
Parade en 8 tallen.

Het achttal oefent bij ons nog behoorlijk fanatiek geloof ik.... Ze hebben er in elk geval ontzettend veel lol in. Maar je hoort het inderdaad niet echt veel meer.

Ook een beetje in die orde: spelletjes doen met de pony's. Ik hing vroeger regelmatig op m'n kop half naast de pony om dingen uit emmers te vissen, zonder zadel slalommen en nog veeeeel meer van die ongein.
Het zal heus nog wel gebeuren maar ik heb de indruk dat het minder belangrijk wordt gevonden (heb een rijdende dochter, de next generation zogezegd :D )
En of je pony daarbij aan de teugel liep of hoe je tenen stonden, daar had je het even niet over. Je leerde wel zitten als een huis.
Oh ja, de zitlessen. Gebeurt dat nog?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:58

Een lage neusriem is geen modeverschijnsel. Het is een afrischtingssneusriem. Deze is er idd uit omdat mensen ze lelijk vinden(lekker boeiend het gaat om je paard) en omdat ze dus daardoor ook niet echt verkopen bij divoza verkopen ze die trens en lage neusriem nog steeds.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:04

merensje, spelletjes met de pony worden bij ons op ponykamp nog steevast altijd gedaan. Zeker voor wat minder gevorderde of bangere kinderen heeft het echt wel nut; spelenderwijs leren ze wat vaster te zitten en zich niet zo'n zorgen te maken over vallen en of hun tenen wel recht naar voren wijzen. We halen dan altijd een stuk of vijf rustige, brave fjorden van stal die het gepluk en getrek niet zo erg vinden en doen dan het vlaggenspel, vuilnisbakkenspel, annemaria-koekkoek of een estafette. Meestal zonder zadel. Regel is wel dat je de pony niet in de mond trekt of anderszins pijn doet en galopperen is meestal niet toegestaan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:12

Op ponykamp misschien wel. Ponykamp bestond in mijn tijd geloof ik niet. Ik ben er in ieder geval nooit geweest. Wij deden die spelletjes gewoon zo.