De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:42

Even lezen sul, het wordt al negatief omschreven en gaat als negatief op bokt rond. Zijn niet mijn woorden maar die van de bokkers......is ook niet mijn quote. Zei jij zelf niet dat je moe was iedereen alles overnieuw uit te leggen iedere keer en jezelf blijven herhalen en dat mensen dan nog steeds niet willen begrijpen wat je bedoelt of wat er staat ? ;) Gebeurt dat niet op heel bokt ?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:43

Ik denk dat ik een mens met paard ben. Ook pas sinds kort, daarvoor was ik gewoon rijdend-mens-zonder-paard. Heb wel de mazzel onder de hoede te staan van een echt paardenmens (zoeen perfect omschreven onder een citaat hierboven), dat geeft me de mogelijkheid een wat handiger mens met paard te worden. Vind het ook prachtig te zien of lezen hoe deze paardenmensen zo simpel met ieder paard omkunnen gaan. Dàt geeft me echt rillingen. Ik hoop ooit ook in die buurt te komen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:43

Perrokai schreef:
Even lezen sul, het wordt al negatief omschreven en gaat als negatief op bokt rond. Zijn niet mijn woorden maar die van de bokkers......is ook niet mijn quote. Zei jij zelf niet dat je moe was iedereen alles overnieuw uit te leggen iedere keer en jezelf blijven herhalen en dat mensen dan nog steeds niet willen begrijpen wat je bedoelt of wat er staat ? ;) Gebeurt dat niet op heel bokt ?

Jep, helaas wel, zeer irritant...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:46

Ik denk dat daar het probleem zit. Het idee dat een mens met paard automatisch een negatief imago heeft.

Maar als voorbeeld: ik ken legio mensen die na wat zoeken het voor hen ideale paard hebben gevonden. Daar een geweldige band mee opbouwen en zowel paard als eigenaar zijn bijzonder happy met die relatie. Een mens met paard heeft gemiddeld het beste voor met zijn paard. Ik ken mensen met paarden die iedere dag vele kilometers maken om ervoor te zorgen dat hun dier op de wei komt. Vele euro's uitgeven om ervoor te zorgen dat hun dier gezond is en gezond blijft. En die nogmaals een uitstekende band met hun dier hebben. Mensen die trouwens in een aantal gevallen heel goed weten wat hun beperkingen zijn. Die je ook hoort zeggen heel blij te zijn met hun paard, maar niet persé iets hebben met het paard van een ander. Of er bang voor zijn, of er niet mee durven te lopen, of....

Natuurlijk heb je ook mensen me paarden die zich niet of nauwelijks verdiepen in wat een paard nodig heeft, wat een afzonderlijk paard nodig heeft, die met geen enkel paard langer dan een week op kunnen schieten omdat het paard dan de leiding overneemt. Die mensen hebben geen enkel talent om met paarden om te gaan. Of interesseren zich niet voor het dier zelf en zouden beter af zijn met het beroemde boktpaard: bysikkel ;)

Ik heb de indruk dat de laatste categorie de beeldvorming bepaalt. En dat is jammer!

Dan heb je nog de categorie die zichzelf paardenmens vindt en op basis van de eigen bevindingen en (voor)oordelen anderen (al dan niet wel of geen paardenmens) afdoet als geen paardenmens omdat ze niet voldoen aan het eigen setje normen en waarden.

Als voorbeeld: ik heb zelf zo'n setje. En dus vind ik sommige manege-eigenaren mensen met paarden. Omdat ze meer economisch belang zien dan dierenbelang. Dit kunnen dus latente paardenmensen zijn (ze kunnen met de meeste paarden prima overweg, hebben geen dominantieproblemen etcetera). Maar ze handelen er op een paar essentiele punten niet naar. Dus het blijft ingewikkeld een goede definitie te vinden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-02-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:53

*Sluit zich bij Anya's woorden aan*

Iemand die een paardenmens zou kunnen zijn hoeft het inderdaad niet per se te zijn voor andere mensen omdat hij er niet naar handelt. Maar dit maakt de definitie alleen maar moeilijker. Want eigenlijk is die persoon een paardenmens maar stelt andere principes voorop en is daarom geen paardenmens meer....Ehhhhhh :?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:55

Ah, we gaan nog even door :D .

Is het niet zo dat om het fenomeen paardenmens veel te veel romantiek hangt en dat het daardoor al snel als iets positiefs wordt gezien?
Denk dat de realiteit namelijk een stuk minder romantisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:05

LDRD schreef:

Is het niet zo dat om het fenomeen paardenmens veel te veel romantiek hangt en dat het daardoor al snel als iets positiefs wordt gezien?

Helemaal waar, een paardenmens is vaak helemaal niet zo lief.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:06

Dat ben ik helemaal met je eens Anya ! En makkelijk is het ook niet omdat iedereen zijn eigen setje voorwaarden heeft. Als ik naar ieders afzonderlijk setje zou kijken ben ik bij de 1 een paardenmens en bij de ander een mens met paard.

Maar het is niet het negatieve idee wat ik van mens met paard heb anders zou ik mezelf er niet toe rekenen. De stelling of uitspraak wordt hier puu en alleen gebruikt om aan te duiden dat die mensen niets van paarden weten en niet goed voor hun paarden zouden zijn. Wij die logischer nadenken en veelal volwassen zijn weten dat dat onzin is, maar helaas zijn dat er maar een paar. Wij hier in dit Topic komen er wel uit denk ik omdat we elkaar respecteren tenzij men blijft wijzen bijv. naar mij. Ik heb het niet bedacht hoor en ik ben er voor mezelf positief over mens met paard te zijn. Maar de stelling blijft wel op de negatieve wijze op bokt rond waren word weer gebruikt in een discussie (niet tegen mij) en dan kun je daar weer uit gaan leggen of vragen wat er mis mee is constant en dan gaan we weer....ik ben beter voor mijn paarden dan jij, ik weet er meer van, jij praat onzin want je bent geen paardenmens, het was niet georganiseerd door paardenmensen want het liep helemaal fout. Dus niet tegen mij maar in Topics waar ik nog nooit een woord heb geschreven. Dit om aan te duiden dat wij hier er wel iets positiefs aan kunnen knopen maar dat het op bokt gewoon iets negatiefs is. Ik denk dat het beeld van een paardenmens ook volkomen verdraaid word, zo erg dat ik er dan nu geen 1 zou willen zijn. In een discussie over in de bijstand zitten en alles voor je paard over hebben maar het niet kunnen betalen en dan zou je een paardenmens zijn ? Ik zet mn familie opzij voor mn paard ? Paard staat op nr.1 en kind op 2 ? Wie wil dan een paardenmens zijn ? Ik heb me er nooit mee bemoeid want ik dacht hier wil ik niet meelezen want dit gaat me gewoon te ver....

Dus het is ook niet de bedoeling een lijst met tig kriteria te bedenken want dan wordt het steeds moeilijker.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:06

LDRD schreef:

Dat denk ik wel ja. Maar aan de andere kant weet ik niet zo snel een negatieve draai te geven aan dit beeld....

@ Sul...kun je dat verklaren, jouw uitspraak?

Ik zit me namelijk suf te piekeren over een negatieve draai aan dit beeld :o

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:07

Misschien niet altijd lief, maar in mijn optiek wel rechtvaardig. En daar heeft het paardenbeest een hoop meer aan. Toch wel positief dus.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:14

suleilitha schreef:
LDRD schreef:

Helemaal waar, een paardenmens is vaak helemaal niet zo lief.

haha nou dan wordt ik er nooit 1 ben veel te lief :D Grapje he.... ;)

Paardenmens zoals het op bokt rondgaat vind ik eerlijk gezegd niet zo romantisch. Wel mijn uitleg ervan maar niet wat ik lees. Ik vind het minstens zo belangrijk om goed met mensen om te kunnen gaan, mensen vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan paarden. Maar de paardemens op bokt heeft paard op nummer 1 staan ten alle tijden. Dat is bij mij gewoon niet zo......dus ben ik er alleen om die reden al geen 1 en zal het dus nooit worden al zit ik 80 jaar met een bijzondere gave tussen de paarden. Ik zeg niet dat jullie zo zijn hoor ...begrijp me niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:24

Ik kan het wel uitleggen, een paardenmens is eerder geneigd een paard heel paards op zijn plek te zetten, ik vind er zelf niet veel mis aan overigens maar t wordt al snel uitgelegd als dierenkwelling :D

Ik vind het niet raar om een paard waarmee niks te beginnen valt, op rantsoen te zetten bijvoorbeeld. Moet je bij een hoop mensen met paarden niet mee aankomen ;)

Maar goed, wat is de issue..... ik vind alles best zolang iedereen met zijn eigen paarden door 1 deur kan. Ik ga ook niemand de les lezen, nergens voor nodig, maar dat moeten ze bij mij ook niet doen ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:31

suleilitha schreef:
Ik kan het wel uitleggen, een paardenmens is eerder geneigd een paard heel paards op zijn plek te zetten, ik vind er zelf niet veel mis aan overigens maar t wordt al snel uitgelegd als dierenkwelling :D

Ik vind het niet raar om een paard waarmee niks te beginnen valt, op rantsoen te zetten bijvoorbeeld. Moet je bij een hoop mensen met paarden niet mee aankomen ;)

Ahhhh, daar ben je op uit. Daar heb ik gelukkig ook geen last van :'). Laatst las ik in een topic dat iemand zijn shetlandpony in zijn oor of lip kneep als het diertje haar beet of tegen haar op steigerde, waarop ik ook heb gezegd dat zo'n pony van mij ietsje meer kreeg dan alleen dat, ik ze mezelf al in de lip van zo'n dier krijgen...

Ach Sul, ik ben ook zon gemene tante, trek het je niet aan... ;) Die mensen die dat dierenmishandeling vinden zijn vaak de topicstarters met titels als "Help, mijn paard is vals", "Mijn paard laat mij niet in zijn stal", "Mijn paard sleurt me naar de wei toe als ik hem naar buiten wil brengen" etc. etc. ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:40

suleilitha schreef:

Een hoop, maar ook een hoop niet, en een hoop paardenmensen hebben er misschien ook wel een andere manier voor behalve rantsoen en een hoop niet. Het in jouw ogen negatieve ervan bedeel je de mensen met paard toe. Ik heb er geen mening over heb me daar nog nooit in verdiept en nog niet nodig gehad. Dan is jouw beeld van mens met paard dus toch niet zo positief als je dankzij hun dan ook nog je topic op slot gooit of zie ik dat verkeerd omdat ze jouw methode niet begrepen ? Wie zegt dat jouw methode de enige is ? Misschien zijn er wel meer ik weet het niet maar ik sta er wel open voor jij ook ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:42

Ik zeg: een hoop. Ik zeg niet alle, Perrokai. En de meest negatieve reacties op dit soort zaken komen van mensen zonder paarden die ook niet in de categorie paardenmensen vallen.
Het is jammer dat jij jezelf zo snel aangesproken voelt.

Verder zijn mijn methodes zeker ook niet de enigen, ik heb geen standaardacties, het is geheel afhankelijk wat voor vlees ik in de kuip krijg ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:46

Adil18 schreef:
Die mensen die dat dierenmishandeling vinden zijn vaak de topicstarters met titels als "Help, mijn paard is vals", "Mijn paard laat mij niet in zijn stal", "Mijn paard sleurt me naar de wei toe als ik hem naar buiten wil brengen" etc. etc. ;)

Ik merk dat ik op die dingen niet meer reageer. Het is niet te doen om genuanceerd te reageren.
Het genuanceerde antwoord zou zijn: doe zoveel als nodig is om het gedrag af te leren. en nooit zo dat het dier het niet begrijpt of het dierenmishandeling is.

Dat kan dus variëren van 'terugzetten, nee zeggen...... alles daartussen in... tot geef hem een 'rotschop' (wat nog niet 20% zo aankomt als een paard dat een ander paard schopt). Maar als je kiest voor de laatste versie: wees er dan van overtuigd dat je het goed doet en het paard je begrijpt. En bij dat laatste zinnetje zit het probleem. De mensen mét het probleem vinden het sielugh, de mensen die het snappen hebben de tip niet nodig. En meestal kun je het wel af met duidelijk zijn en terugzetten.

Er zijn dan mensen die denken dat ik mijn leven paardenschoppend doorbreng :\ ;)
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-02-09 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:47

Ik voel me helemaal niet aangesproken dat maak jij er van.

De mensen die jouw methode zielig vinden en niet bergijpen zijn meer de penny's en niet de mensen met paarden. Mensen met paarden begrijpen echt wel wat van paarden anders houden ze het geen week uit als je alleen maar knuffelt met je paard en daarmee alles oplost. Dat gaat dus weer niet over mij....dus ik voel me weer niet aangesproken.

Cassidy

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:51

Maar je bent dat topic wel gestart op grond van een opmerking over "mensen met paarden" versus "paardenmensen", en ik vermoed zomaar dat dat in een topic van Sul is geweest.

Jij zegt dat je open staat voor meerdere manieren van aanpak, maar sommige manieren van aanpak staan haaks op elkaar.
En als je beslist voor een manier, moet je die ook konsekwent doorvoeren, anders heeft het nog geen zin.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:53

Anya schreef:
Adil18 schreef:
Die mensen die dat dierenmishandeling vinden zijn vaak de topicstarters met titels als "Help, mijn paard is vals", "Mijn paard laat mij niet in zijn stal", "Mijn paard sleurt me naar de wei toe als ik hem naar buiten wil brengen" etc. etc. ;)

Ik merk dat ik op die dingen niet meer reageer. Het is niet te doen om genuanceerd te reageren.
Het genuanceerde antwoord zou zijn: doe zoveel als nodig is om het gedrag af te leren. en nooit zo dat het dier het niet begrijpt of het dierenmishandeling is.

Dat kan dus variëren van 'terugzetten, nee zeggen...... alles daartussen in... tot geef hem een 'rotschop' (wat nog niet 20% zo aankomt als een paard dat een ander paard schopt). Maar als je kiest voor de laatste versie: wees er dan van overtuigd dat je het goed doet en het paard je begrijpt. En bij dat laatste zinnetje zit het probleem. De mensen mét het probleem vinden het sielugh, de mensen die het snappen hebben de tip niet nodig. En meestal kun je het wel af met duidelijk zijn en terugzetten.

Er zijn dan mensen die denken dat ik mijn leven paardenschoppend doorbreng :\ ;)

I Hear :)

mensen schijnen van mij ook te denken dat ik een of ander paardenmishandelend iemand ben gewoon weg omdat ik wel eens zeg "als het MOET dan pak ik er een eind hout bij" wat men dan niet wil lezen is het woordje MOET :) en men denkt dan al snel dat het eind hout standaard al overal klaar staat :)

Nou, zo is het dus niet :) :) maar als het gevaarlijk word, en alle andere meer vreedzame oplossing resulteren in een dikke vinger van een paard, dan vind ik het OK om wat zwaarder geschut in te zetten. Daar wint de functionaliteit van de emotie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:53

Anya schreef:
Adil18 schreef:

Juist jij omschrijft het inderdaad precies zoals ik het voel.

Bovendien is het zo moeilijk via bokt...Dan heb je van die mensen die beweren alles geprobeerd te hebben en niks werkt, terwijl ik denk dat ze of lang niet alles gedaan hebben of gewoon niet goed genoeg.

Het stomme eraan is, is dat de mensen die zich niet schuwen voor een flinke maar gepaste aanpak dit bijna nooit hoeven te doen omdat ze niet de problemen kennen die mensen hebben die een dergelijke aanpak voor 'zielig' of zelfs dierenmishandeling aanzien....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:55

suleilitha schreef:
Het is maar hoe negatief je het zelf maakt, Perrokai ;)

Dit is eigenlijk ook wel wat ik dacht. Als je weet dat je het goed doet met je paard hoef je het ook niet negatief op te pakken. De persoon die je op de voorpagina voorbij ziet komen omdat zijn dieren graatmager zijn door de slechte verzorging maar dat zelf niet door had, mag het gerust als negatief op nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:56

LDRD schreef:

daar kan je wel vanuit gaan ;) :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:58

KiWiKo schreef:
I Hear :)

mensen schijnen van mij ook te denken dat ik een of ander paardenmishandelend iemand ben gewoon weg omdat ik wel eens zeg "als het MOET dan pak ik er een eind hout bij" wat men dan niet wil lezen is het woordje MOET :) en men denkt dan al snel dat het eind hout standaard al overal klaar staat :)

Nou, zo is het dus niet :) :) maar als het gevaarlijk word, en alle andere meer vreedzame oplossing resulteren in een dikke vinger van een paard, dan vind ik het OK om wat zwaarder geschut in te zetten. Daar wint de functionaliteit van de emotie.

Als het moet, maar zoals hierboven: De mensen die zich niet voor zulke methoden schuwen hebben ze haast nooit nodig, grappig he :')

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:00

Perrokai schreef:
Er gaat een eeuwige dooddoener op bokt rond die in discussies altijd gebruikt word om een iemand of een hele groep uit te schakelen, te betitelen als mensen met minder kennis en ervaring of mensen die er niet voor de volle 100% voor gaan en dus minder of slechter zijn dan de ander groep. De dooddoener is:

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden...

Dit betekent voor mij dat de laatste groep waar ik zelf onder val, denk ik, niet zou kunnen tippen aan de eerste groep namelijk paardenmensen. Ik vraag me af of ik dat juist opgevat heb en of dit idd ook zo is ? Of wordt het puur gezegd om je monddood te maken ?

Wat is de definitie van een paardenmens in jullie ogen en wat is de definitie van een mens met paard ?

Dit om eindelijk eens deze dooddoener uit de wereld te helpen en men er dus niet meer op aangevallen wordt of dat daarmee een hele groep of individueel persoon telken weer schaakmat wordt gezet ermee.

Succes ! ;)

wat grappig, ik zie het anders. paardenmensen zijn in mijn ogen die eeuwige tutjes die alles beter denken te weten, maar eigenlijk vaak geen verstand van mijn zaken hebben... mensen met wie ik niet door 1 deur zou kunnen zonder alles langs me heen te laten gaan wat ze doen of zeggen. mensen met paarden hebben ook wel paarden, maar veranderen daardoor niet van gedrag, en zijn dus gezellige mensen die toevallig ook paarden hebben.

heeft niets met kennis te maken imo.

btw, heb niet alle posts gelezen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:01

Perrokai schreef:
Ik voel me helemaal niet aangesproken dat maak jij er van.

Komt zo wel over, omdat jij er een topic over opent ;)

mij boeit het niet zoveel hoe ze mij noemen, al roept men""Penny, kom hierrrrrrrrrrrr", ik kom toch niet :D

Verder ben ik niet zo snel emotioneel door zwaar geschut ;) en pak liever een eind hout dan dat een paard een gat vreet in mij hamlappen :D