Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:03

Ik rij met en zonder bit. Met bit kan ik zeer zeker de fijne dressuurhulpjes veel beter vertellen. Bitloos rij ik naast het rijden met bit. Zowel met als zonder bit kan veel mis gaan. Zoals Anya al zei beide optomingen zijn zo hard of zacht als de ruiterhand.

@ Cinnepin, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe goed de release van je optoming is? Veel kruiselinge optomingen laten moeilijk los, waardoor je onbedoeld druk blijft houden.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 06-02-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:03

Jeuh, die deed ik ook. Eén keertje mét een emmer voederbieten onder de arm trouwens. Waardoor ik uiteindelijk steeds verder naar achteren schoof (ik had zo'n pony waarbij je niet mocht klemmen, dan ging ik harder) en uiteindelijk net bij de laatste galopsprongen niet meer kon blijven zitten en op mijn kont in het gras eindigde. Met de emmer nog onder de arm en de voederbieten overal. Zeer stuitje gehad weken. Maar het was wel bitloos :D :D :D

Ik heb het jaren moeten horen :j

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:05

Authentic schreef:
Naar een land vertrekken waar ze wat beter zijn in prioriteiten stellen.

Zou je voor paardrijden verhuizen?
Mij niet gezien, ik zou dan een bitloos hoofdstel kopen en gewoon verder rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:06

Anya schreef:
Jeuh, die deed ik ook. Eén keertje mét een emmer voederbieten onder de arm trouwens. Waardoor ik uiteindelijk steeds verder naar achteren schoof (ik had zo'n pony waarbij je niet mocht klemmen, dan ging ik harder) en uiteindelijk net bij de laatste galopsprongen niet meer kon blijven zitten en op mijn kont in het gras eindigde. Met de emmer nog onder de arm en de voederbieten overal. Zeer stuitje gehad weken. Maar het was wel bitloos :D :D :D

Ik heb het jaren moeten horen :j

hihihi geweldig :) :) :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:06

De goede oude tijden ;)

Maar Kiwiko rijdt dus ook bitloos, leuk :)

Ayasha
Blogger

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:10

oude tijden? Ik herinner me dat ik als lui persoon ook met allerhande dingen onder de armen op mijn welsh pony hupste die dan zonder nadenken richting stal racete :') Zo stout als hij is als je hem zo rijd, zo betrouwbaar was hij dan :') Dier zette me netjes voor stal af, en als ik aan de stal op hem sprong, zette die me netjes aan het andere end van de weide af (vlak bij het huis dus)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:17

Daan_Ordeal schreef:
De goede oude tijden ;)

als het moet wel :) geen probleem........... sommige paarden raad ik bitloos aan ......... maar dat zijn over het algemeen meer de rotzakken :D
die niet sensibel zijn........... een sensibel paard moet je nooit op een bitloos hoofdstel willen rijden, dat word je dood want die gaat flikflakken van de druk.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:19

@ sleeper, dat is dus wat ik nooit gemerkt heb dat mijn hoofdstel *vast* blijft zitten, misschien omdat ik de steugels ook niet zo strak aantrek dat de kruisriempjes strak gaan zitten ofzo? Als ik de teugels los laat, blijft er niks *vast * zitten dus :)
Zowel niet als bij mn oude als bij mn nieuwe, al is de nieuwe uieraard nog wel wat stugger, kan je ook op de foto zien :D hij zit nog nie helemaal soepel hahaha maja komt nog wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:21

@ Kwiko, ik debn er toch nie mee eens. Ikd enk echt niet dat een bitloos hoofdstel meer druk geeft!
Dat ijzeren ding lijtk mij veel *vervelender * .
mijn paard vind t bit ook echt niet fijn en dat geeft ze duidelijk aan.
ook is zij trouwens zonder enige optoming te sturen en te stappen,draven en galoperen enzo :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:22

KiWiKo schreef:
Daan_Ordeal schreef:
De goede oude tijden ;)

als het moet wel :) geen probleem........... sommige paarden raad ik bitloos aan ......... maar dat zijn over het algemeen meer de rotzakken :D
die niet sensibel zijn........... een sensibel paard moet je nooit op een bitloos hoofdstel willen rijden, dat word je dood want die gaat flikflakken van de druk.........

Dus voor Prettewet zou bitloos geen optie zijn? :(:)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:24

Hmm denk dat ik als eerste protest indien.
Daarbij, zou het de grootste onzin vinden, Iemand die goed rijd, richt geen schade aan.
Bitloos heb ik geen ervaring mee dus kan er niks over zeggen, en heb er ook geen intressen in om over te gaan naar bitloos. Dan maar geen wedstrijden, en toch fijn kunnen rijden (zal beslist ook wel met bitloos zijn)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:24

@ cinnepin wat je lijkt is niet altijd waarheid......... kijk nou eens nuchter objectief naar een bitloos hoofdstel en waar het allemaal inwerkt...... echt, kouwe kermis thuiskomen verhaal. :) :)

zonder optoming is helemaal gaaf natuurlijk :D dan doe je dingen echt goed :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:27

pharagirlke schreef:
KiWiKo schreef:

Dus voor Prettewet zou bitloos geen optie zijn? :(:)

het ligt eraan hoe graag je uit het leven wil stappen :D............. maar nee, zou het met pret niet doen........... stalhalster wel, das weinig probleem...... maar met die pretletter zou ik niet aan de huidige mode van bitloze hoofdstellen beginnen...... tenzij je levensmoe bent

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:28

Ik ben sowieso een beetje levensmoe gezien ik er elke keer weer op stap denk ik :') Maar ik heb ook geen zin om bij de buren in de tuin te eindigen dus ik zal het maar uit mijn hoofd laten :')

Pret straft me toch meedogenloos af als te hard met mijn hand ben dus.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:30

Ik heb me altijd fel uitgesproken tegen bitloze optomingen, vanwege de vele drukpunten die ik als oncontroleerbaar beschouw.
Maar ik zou ik niet zijn, als ik het niet ging uitproberen, en dat heb ik dus twee weken terug gedaan. Van iemand op de rijvereniging heb ik een bitloos hoofdstel geleend, zelfde als op de foto met de fjord in dit topic en ik ben overtuigd!
:D niet van de milde werking ahum, maar van het feit dat een bit paardvriendelijker is.
Wat gebeurde er namelijk, mijn doorgaans zo brave en correct ingereden paard reageerde alsof hij met een pistool werd bedreigd toen ik iets meer verzameling vroeg en het had een haartje gescheeld of ik was op mijn rug op de bakrand neergekomen.
Overtuigd dus, genoeg overtuigd om het noooooit meer te doen. Ja, en bitloos geeft inderdaad vele malen meer druk....

O ja, wat ik zou doen als bitten verboden zouden worden? De overheid nog meer in twijfel nemen dan dat ik nu al doe :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:31

heeei daar is sul weer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:33

Ja, maar als ik weer dat hoofdstel om mijn paard ga knuppen zie je me vast niet meer terug, of ergens zielig in een revalidatiecentrum |(
Ik hoop dat ik dan wel kaartjes krijg van Bokt :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:34

Kath is ook overtuigd :') Pret word niet bitloos gereden!

Suleilitha (volgens mij hebk jouw naam nooit goed geschreven :?) ik zal eentje sturen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:39

Ik zeg er nog wel even bij dat ik wel eens zonder zadel, met een stalhalster het bos in ga en hem daar een beetje laat slenteren, maar een bitloos hoofdstel hoeft ie van mij nooit meer om, hij wordt staatsgevaarlijk en behalve dat ik makkelijk dood had kunnen vallen, had er met mijn trouwe knol ook vanalles kunnen gebeuren en dat laatste, daar moet ik niet aan denken, is ie me veel te dierbaar voor!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:41

KiWiKo schreef:
Daan_Ordeal schreef:
De goede oude tijden ;)

Ik heb zeer zeker een sensibel paard, gelukkig gaat ze niet flikflakken van de druk, ik rij namelijk met heel weinig druk :) Flikflakken doet ze gewoon als ze er zin in heeft :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:43

bgen je lekker mee Daan!!

zou ik niet echt heel fijn vinden......:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:49

En ik weet wat ik moet doen als ik een regelrechte rotzak moet corrigeren, bitloos met zo'n Dr. Cook geval. Voor mij is het nu wel duidelijk dat je een sensibel paard er finaal mee over de emmer kunt krijgen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:56

ik reed een echte rotzak op halster met een touw over de neus :) :) heb je de mogelijkheid om het hoofd naar je teen te helpen en druk op het hele hoofd........... staan ze echwel stil ;)

dat touwtje trekt heel het halster samen op een heel onaangename manier........

is overigens een don't try this at home iets............. dan moet een paard wel hele rare fratsen bedenken bij zichzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:58

suleilitha schreef:
Ik heb me altijd fel uitgesproken tegen bitloze optomingen, vanwege de vele drukpunten die ik als oncontroleerbaar beschouw.
Maar ik zou ik niet zijn, als ik het niet ging uitproberen, en dat heb ik dus twee weken terug gedaan. Van iemand op de rijvereniging heb ik een bitloos hoofdstel geleend, zelfde als op de foto met de fjord in dit topic en ik ben overtuigd!
:D niet van de milde werking ahum, maar van het feit dat een bit paardvriendelijker is.
Wat gebeurde er namelijk, mijn doorgaans zo brave en correct ingereden paard reageerde alsof hij met een pistool werd bedreigd toen ik iets meer verzameling vroeg en het had een haartje gescheeld of ik was op mijn rug op de bakrand neergekomen.
Overtuigd dus, genoeg overtuigd om het noooooit meer te doen. Ja, en bitloos geeft inderdaad vele malen meer druk....

O ja, wat ik zou doen als bitten verboden zouden worden? De overheid nog meer in twijfel nemen dan dat ik nu al doe :+

hmm wel vreemd dan dat mijn paard t bit absoluut niet fijn vind he? Ik merk t aan alles, kom schudden, bit proberen door te kouwen, en het bit zelfs niet fijn willen aannemen, met biytloos hoofdstel niks aan de hand, dus hoe jouw paard zou reageren is geen feit maarw at misschin beterw erkt bij jouw paard! En ik ben dus nog steeds van mening dat een bitloos hoofdstel fijner is iig voor mijn paard ;)
En hoezo kan je aan de foto's van de fjord zien dan dan t niet mild is? Zie je een paard pijnlijden?
En waarom hoor ik dan dat ze t zo lekker doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:00

suleilitha schreef:
Ik zeg er nog wel even bij dat ik wel eens zonder zadel, met een stalhalster het bos in ga en hem daar een beetje laat slenteren, maar een bitloos hoofdstel hoeft ie van mij nooit meer om, hij wordt staatsgevaarlijk en behalve dat ik makkelijk dood had kunnen vallen, had er met mijn trouwe knol ook vanalles kunnen gebeuren en dat laatste, daar moet ik niet aan denken, is ie me veel te dierbaar voor!

Misschien word ie wel gevaarlijker zonder bit omdat ie geen rot gevoel heeft in zijn mond? en dat ie met bit juist braaf is om de *pijn* of druk of wat je ook wilt noemen probeert te onderukken?