Urielle schreef:Mijn angsten liggen met name op het gebied van het losrijden. 's Winters met 20 man in een bakje van 20x40 is echt geen uitzondering, net als de taferelen 's zomers op de grote drukke concoursterreinen van paarden die door alle ringen stieren en conflicten door het gebrek aan rijbaanregels omdat er gewoon geen rijbaan is, met Z-ruiters die hun zijgangen oefenen en B-ruiters die even het stuur kwijt zijn in de galop dwars door elkaar.
Als mensen hun paard net als met het bit in kunnen controleren heb ik geen enkel bezwaar tegen bitloos rijden, alleen vertelt de een dat het scherper inwerkt en je je paard zelfs nog eerder op de rem hebt, en de ander zegt dat het gewoon hetzelfde is als een hoofdstel zonder bit. Als dat laatste het geval is, levert dat gewoon gevaarlijke taferelen op, zeker in de B en de L waar het stikt van de jonge paarden die nog niks hebben gezien, maar ook bijv. in combinatie met hengsten en dergelijke. Ik heb geen enkel vertrouwen in de ORS, omdat ik meer dan genoeg paarden ken die met hun neus aan je knie nog steeds gewoon uit hun plaat gaan en ik weet uit ervaring dat paarden die heel braaf zijn thuis, met lessen en op buitenrit, op een indrukwekkend wedstrijdterrein heel anders kunnen reageren dan je verwachtte.
Dus deze taferelen zijn heel gangbaar? Terwijl ze allemaal met bit rijden?! Dat geweldige bit waarmee je lekker scherp kunt inwerken en "controle" hebt?
Wouw wat een rust en harmonie tussen ruiter en paard en wat een geweldig communicatiemiddel, stuur en rem is dat bit dan toch.
Zo zie je maar dat een bit absoluut geen toegevoegde waarde heeft, ook niet wat dit soort wantoestanden betreft.
En dan ben jij bang dat paarden zònder bit nòg heftiger en onbestuurbaarder zijn.
Het geeft wel weer aan hoe de gedachtengang van veel mensen is. Heel typerend.