Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:31

KiWiKo schreef:
Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes Lachen

Whehehe, een bitloos hoofdstel is niets anders dan een hoofdstel zonder bit..... Het is natuurlijk kolder dat dat harder inwerkt.
Tenzij je Hulk Hogan op pure spierballenkracht het paard even omver laat trekken met het vriendelijkste bitloze hoofdstel Knipoog Haha!
Alles kan vriendelijk zijn, en alles kan onvriendelijk zijn..... ligt aan de ruiter in kwestie.

'jij bedoelt misschien een hackamore?'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:32

nee hoor ik bedoel ook gewoon een touwhalster Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:35

KiWiKo schreef:
nee hoor ik bedoel ook gewoon een touwhalster Lachen

Goed, dan bedoel je dus touwhalsters en hackamore's?

Je zegt namelijk "bitloze hoofdstellen".... en dan veronderstel je dat die scherpere inwerking voor ieder vorm van bitloze optomingen geldt.
Nu weet ik er ook het fijne niet van, maar wel dat dat natuurlijk onzin is.

"je bent beroemd zag ik!" (reclame) Knipoog Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:46

nee dat bedoel ik niet Haha! ik bedoel ook sidepulls en crossropes Haha! Haha! Haha!

hihihi, in Den Haag en omstreken kan je me regelmatig op de buis vinden Haha! Haha!:D

ik reed 20 jaar geleden op een gewoon hoofdstel met lage neusriem, waar mijn teugels aan vastzaten Lachen bakstukken eraf en je had een bitloos hoofdstel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:34

ok ik rijd dus al ff bitloos, maar ik ben eigenlijk neiuwsgierig, hoe kan het ineens zo hype zijn geworden? Ik zie bbokkers voorbij komen die t over bitloos hebben die t willen gaan proberen waarvan ik dcaht van huh?? die zijn zo traditioneel als wat Lachen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:40

HOe meer goede ervaringen er gegeven worden, hoe meer mensen er voor open staan en het willen leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:44

ja dat is wel weer waar, is eigenlijk wel een goed teken Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:57

Ninx schreef:
Whehehe, een bitloos hoofdstel is niets anders dan een hoofdstel zonder bit..... Het is natuurlijk kolder dat dat harder inwerkt.
Tenzij je Hulk Hogan op pure spierballenkracht het paard even omver laat trekken met het vriendelijkste bitloze hoofdstel Knipoog Haha!

Ho ho ho, nu gaan mensen elkaar tegenspreken en dan snap ik het niet meer Bloos!
Werkt het nu wel of niet scherper in dan een hoofdstel met trensbit? (ik snap dat het aan de soort ligt, maar ik doel dus niet op een hackamore en soortgelijk maar de hoofdstellen die gebruikt gaan worden straks op de wedstrijdterreinen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:35

Arabesk schreef:
tita schreef:
Ik ben er van overtuigd dat vele mensen bitloos gaan rijden er zullen ongelukken gebeuren en het wordt in de toekomst afgeschaft ik weet dat gewoon weg zeker hoe en waarom weet ik niet is mijn gevoel

als dat zo was, was in de endurance allang bekend dat het veiliger mét bit zou zijn dan zonder, maar dat is niet zo

Ik neem aan dat ze wel eisen gaan stellen aan de bitloze optoming, dat je niet met een paars touwhalster mag meedoen, maar dat je een bitloos hoofdstel dat zoveel mogelijk past bij de Engelse rijstijl moet nemen.

Dat denk ik ook.
Boomloze zadels mogen immers ook, maar ze moeten er wel uitzien als "normale" engelse zadels.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:53

Heb het topic in vlagen doorgelezen, en eigenlijks kan ik uit geen enkele bericht opmaken wat nu het probleem zou moeten zijn van het bitloos in de wedstrijden starten?

Als de combinatie een nette proef laat zien dan is het toch klaar lijkt mij?

(moet bekennen, ik ben een leek wat bitloos rijden betreft, echter zie ik wel foto's voorbijkomen van een combinatie die leuk aan het dresuren zijn).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:49

Wat iemand in zijn eigen proef doet, is voor mij geen bezwaar. Als dat twee winstpunten zijn: prima! Als dat een verliespunt is dan komt dat er ook vanzelf uit. Is ieders eigen plan en ik wens alle andere ruiters met en zonder bit veel succes.

Mijn angsten liggen met name op het gebied van het losrijden. 's Winters met 20 man in een bakje van 20x40 is echt geen uitzondering, net als de taferelen 's zomers op de grote drukke concoursterreinen van paarden die door alle ringen stieren en conflicten door het gebrek aan rijbaanregels omdat er gewoon geen rijbaan is, met Z-ruiters die hun zijgangen oefenen en B-ruiters die even het stuur kwijt zijn in de galop dwars door elkaar.
Als mensen hun paard net als met het bit in kunnen controleren heb ik geen enkel bezwaar tegen bitloos rijden, alleen vertelt de een dat het scherper inwerkt en je je paard zelfs nog eerder op de rem hebt, en de ander zegt dat het gewoon hetzelfde is als een hoofdstel zonder bit. Als dat laatste het geval is, levert dat gewoon gevaarlijke taferelen op, zeker in de B en de L waar het stikt van de jonge paarden die nog niks hebben gezien, maar ook bijv. in combinatie met hengsten en dergelijke. Ik heb geen enkel vertrouwen in de ORS, omdat ik meer dan genoeg paarden ken die met hun neus aan je knie nog steeds gewoon uit hun plaat gaan en ik weet uit ervaring dat paarden die heel braaf zijn thuis, met lessen en op buitenrit, op een indrukwekkend wedstrijdterrein heel anders kunnen reageren dan je verwachtte.
Dus vandaar dat ik graag weet welke bitloze omtomingen scherp genoeg zijn om een paard op halt te zetten (ook als ie door wil stieren dus) maar zacht genoeg om toegestaan te worden door de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:40

Urielle schreef:
Mijn angsten liggen met name op het gebied van het losrijden. 's Winters met 20 man in een bakje van 20x40 is echt geen uitzondering, net als de taferelen 's zomers op de grote drukke concoursterreinen van paarden die door alle ringen stieren en conflicten door het gebrek aan rijbaanregels omdat er gewoon geen rijbaan is, met Z-ruiters die hun zijgangen oefenen en B-ruiters die even het stuur kwijt zijn in de galop dwars door elkaar.
Als mensen hun paard net als met het bit in kunnen controleren heb ik geen enkel bezwaar tegen bitloos rijden, alleen vertelt de een dat het scherper inwerkt en je je paard zelfs nog eerder op de rem hebt, en de ander zegt dat het gewoon hetzelfde is als een hoofdstel zonder bit. Als dat laatste het geval is, levert dat gewoon gevaarlijke taferelen op, zeker in de B en de L waar het stikt van de jonge paarden die nog niks hebben gezien, maar ook bijv. in combinatie met hengsten en dergelijke. Ik heb geen enkel vertrouwen in de ORS, omdat ik meer dan genoeg paarden ken die met hun neus aan je knie nog steeds gewoon uit hun plaat gaan en ik weet uit ervaring dat paarden die heel braaf zijn thuis, met lessen en op buitenrit, op een indrukwekkend wedstrijdterrein heel anders kunnen reageren dan je verwachtte.

Dus deze taferelen zijn heel gangbaar? Terwijl ze allemaal met bit rijden?! Dat geweldige bit waarmee je lekker scherp kunt inwerken en "controle" hebt?
Wouw wat een rust en harmonie tussen ruiter en paard en wat een geweldig communicatiemiddel, stuur en rem is dat bit dan toch. Clown

Zo zie je maar dat een bit absoluut geen toegevoegde waarde heeft, ook niet wat dit soort wantoestanden betreft.
En dan ben jij bang dat paarden zònder bit nòg heftiger en onbestuurbaarder zijn.
Het geeft wel weer aan hoe de gedachtengang van veel mensen is. Heel typerend.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:45

Urielle, jij beschrijft nu inderdaad precies waarom het niet nodig is om er een bit in te hangen: als het fout gaat, gaat het toch wel fout, mét of zonder bit.

Ik snap eerlijk gezegd echt jouw redenatie niet, het raakt in mijn hoofd kant noch wal, dat omdat paarden met bit vaak ongelukken veroorzaken, het vast fout zal gaan als er paarden zonder bit gereden worden?

Ligt imo niet aan bit of geen bit, maar gewoon een stukje rust, vertrouwen en opvoeding. En als het geen uitzondering is dat jouw paarden zo reageren op wedstrijdterrein, zou ik daar eerst aan werken, voordat er echt een keer ongelukken gebeuren..
Niet dat ik twijfel aan jouw rijkunst, maar wél aan jouw gedachten over paarden op wedstrijdterrein Nagelbijten / Gniffelen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:50

Haha! Urielle,je maakt daarmee echt geen reclame voor bit-rijden! Clown

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:38

Even een filmpje bitloos, gereden met halsring....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 10:55

Urielle schreef:
Dus vandaar dat ik graag weet welke bitloze omtomingen scherp genoeg zijn om een paard op halt te zetten

jij redeneert nog steeds vanuit het idee dat je een paard stopt als je maar genoeg pijn toebrengt

echter een paard gaat bij pijn nog harder rennen, omdat dat z'n instinct is, pijn betekent meestal dat een roofdier je te pakken heeft en dan kun je maar beter rennen voor je leven

Ik stop mijn paard niet met pijn, en niet alleen omdat ik dat 'sielugh' vind, maar omdat stoppen zonder pijn veel veiliger is. De welbekende ORS blokkeert het paard als het ware, je trapt als het ware de koppeling in en de motor wordt ontkoppeld

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:55

@Urielle: ik heb een paar onderlinge wedstrijdjes gereden, stelt niet veel voor natuurlijk maar daar reed je ook in op een vol inrij veld en dat ging prima hoor. Paardje was gewoon scherp een de hulpen en net zo goed bestuurbaar als paarden die met een bit gereden werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:46

Ook voor Urielle (en anderen Knipoog ):

Op deze website staat een ervaringsverhaal van iemand die bitloos dressuurwedstrijden heeft gereden (toen nog met dispensatie). Het verhaal waar ik nu even naar wil verwijzen (andere paarden stierden er vandoor, ruiters vielen van hun paard en deze bitloze combinatie stond lekker relexad toe te kijken Tong uitsteken ) staat onderin de pagina.

http://www.bitloospaardrijden.info/erva ... lezers.htm

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:58

Visconti schreef:
@Urielle: ik heb een paar onderlinge wedstrijdjes gereden, stelt niet veel voor natuurlijk maar daar reed je ook in op een vol inrij veld en dat ging prima hoor. Paardje was gewoon scherp een de hulpen en net zo goed bestuurbaar als paarden die met een bit gereden werden.

Ik heb officieel al een keer bitloos gesprongen, en ook al oefenparcoursen bitloos gereden. Verder onderling dressuur.
Geen stuurprobleem gehad hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:01

JoviBan, het verhaal waar je de link van plaatst vind ik volledig het doel voorbijschieten. Voor wie niet heeft gekeken, het gaat over een Haflinger. En dan praat je toch over een heel ander karakter dan wat je doorgaans vindt bij het meer gangbare sportpaard. Ongeacht met wat voor optoming maar ik heb nog nooit een paard met Kennedy-, Jazz-, of bijvoorbeeld Krack- of Gribaldibloed in de aderen relaxed zien toekijken. Verder ben ik nog nooit op een wedstrijd geweest waar de paarden er aan de lopende band vandoor stierden en de ruiters er bij bosjes vanaf vielen. Iets te gekleurd, misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:03

suleilitha schreef:
JoviBan, het verhaal waar je de link van plaatst vind ik volledig het doel voorbijschieten. Voor wie niet heeft gekeken, het gaat over een Haflinger.

LEES!
Ik heb erbij gezet het gaat om het verhaal ONDERIN die pagina.
Gaat dus nièt over een haflinger (maar kwpn-er, alsof dat er iets toe doet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:11

Gelezen en plaatjes gezien, al hoef je niet zo virtueel te schreeuwen dat ik moet lezen Haha!
Iedereen kan zien dat het dier in kwestie nou niet echt een bloedkikkertje is. En jij zegt dat het er niks toe doet, nou het doet er wel zeker iets toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:17

suleilitha schreef:
Iedereen kan zien dat het dier in kwestie nou niet echt een bloedkikkertje is. En jij zegt dat het er niks toe doet, nou het doet er wel zeker iets toe.

Hoe kun je dat nou zeggen. Ik weet wel waaròm je het zegt, maar jij kent het paard in kwestie niet eens, laat staan z'n bloedlijn.
En ja, het paard ziet er relaxed uit. Hoe zou dat nou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:18

Kef kef kef, I rest my case en geef jou het woord. Doei! Clown
Het is weer same old song, bitloos is heilig en met bit ben je een dierenbeul. Duivel

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:34

Citaat:
En ja, het paard ziet er relaxed uit. Hoe zou dat nou komen.

Als je hiermee wilt beweren dat dit komt omdat er geen bit gebruikt wordt, dan is dat een manipulatief argument ( de discussie in eigen voordeel proberen te sturen) .. Vork - een foto is een statisch gegeven waarmee je in principe niks aantoont.

Whatever, ik zou iedereen aanraden om het 's uit te proberen, mét en zonder bit. Wat je zelf ervaart is de beste graadmeter. Ik vind mensen die met bit rijden niet per definitie dierenbeulen! Ik vind mensen pas dierenbeulen als ze op hun handen rijden en dat, lieve mensen, kán mét en zonder bit.