Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:17

Wat ik zou doen? Persoonlijke keuze natuurlijk. Lekker verder blijven rijden op de 19-jarige en wachten tot je veulen oud genoeg is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:58

Hoe meer hoe beter? :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:16

Elisa2 schreef:
Ik denk dat de markt wel weer gaat instorten tzt als steeds minder mensen nog paarden en hun onderhoud kunnen betalen.

Denise, lijkt me wel zo fair dat de famillie dan mee betaald aan een famillie paard. :-)

Ha, ja dat zei ik ook. Reageerden ze gepikeerd op :')

Ik zou ook niet aan zo'n dier beginnen, Sentir. Zitten teveel twijfels aan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:27

Sentir schreef:
Ik dacht dat ik het hier beter kon vragen.

Ik heb nu 2 paarden. 1 die 19 wordt en een veulen van 9 maanden (niet mama en veulen)

Nu ben ik twijfelende of ik de moeder van het veulen er ook bijkoop. Ik ben helemaal verliefd gewordeN. Ik had moeite met keuzes maken en wou geen paarden wegdoen. En nu ook niet. Het klikte goed en ik kon alles vragen en we verstonden elkaar. Ook op de grond. Ze is lief en ik vertrouw haar. Ook is ze nog maar 4.

Alleen, ik vermoed dat ze in de zomer door haar benen is gegaan door teveel rijden. (Ze is niet mijn paard of eigenaarspaard. Ze is een manegepaard.) maar daar ben ik niet zeker van. Nu twijfel ik of ik ze erbij neem. Is 3 paarden te veel? Ze vragen ook een hele som geld. Ik heb het veulen al die wss hetzelfde zal gaan uitzien, en hetzelfde karakter is. Is het de moeite dan nog ? Wat denken jullie? Keuren zowiezo, ik vertrouw het niet. Osteopaat ook als ik ze zou kopen...

Wat zijn de gevaren, waar moet ik op letten, wat zou ik nu al kunnen zien?

Op zich ben ik wel te vinden voor emotionele koop. Maar dan doe je het echt voor het dier, omdat je ervan houdt en je juist dát paard een goed leven wilt geven. In dat geval maakt het bij wijze van spreken niet uit als het paard worst case geen goed bot in zijn lijf meer heeft steken.

Wil je een goedgekeurd rijpaard dan moet je de verliefdheid even van je aanzetten en zo objectief mogelijk kijken naar jouw huidige situatie en of daar een derde paard in past en zo ja, of dit dan het meest geschikte paard is voor jouw doelen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:30

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je denkt dat ze door de benen gegaan is en waarom je denkt dat er wat mee is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:42

Sentir schreef:
Ik dacht dat ik het hier beter kon vragen.

Ik heb nu 2 paarden. 1 die 19 wordt en een veulen van 9 maanden (niet mama en veulen)

Nu ben ik twijfelende of ik de moeder van het veulen er ook bijkoop. Ik ben helemaal verliefd gewordeN. Ik had moeite met keuzes maken en wou geen paarden wegdoen. En nu ook niet. Het klikte goed en ik kon alles vragen en we verstonden elkaar. Ook op de grond. Ze is lief en ik vertrouw haar. Ook is ze nog maar 4.

Alleen, ik vermoed dat ze in de zomer door haar benen is gegaan door teveel rijden. (Ze is niet mijn paard of eigenaarspaard. Ze is een manegepaard.) maar daar ben ik niet zeker van. Nu twijfel ik of ik ze erbij neem. Is 3 paarden te veel? Ze vragen ook een hele som geld. Ik heb het veulen al die wss hetzelfde zal gaan uitzien, en hetzelfde karakter is. Is het de moeite dan nog ? Wat denken jullie? Keuren zowiezo, ik vertrouw het niet. Osteopaat ook als ik ze zou kopen...

Wat zijn de gevaren, waar moet ik op letten, wat zou ik nu al kunnen zien?

De eerste vraag is of je drie paarden kunt betalen? Dan of je tijd en energie hebt voor minstens twee verzorgen en rijden.

Wat bedoel je met door haar benen te zijn gegaan? Is ze overbelast door het gebruik in de manege? Loopt ze kreupel? Wat je nu zou kunnen zien is of haar benen er gaaf uitzien of dat er ergens verdikkingen zitten. De ruggegraat nalopen en indrukken en kijken of ze rugpijn heeft. Uitproberen ohz om te kijken of er wel echt een klik is. En inderdaad, goed laten keuren bij aankoop.
Zou sowieso iemand meenemen die ervaren is.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:37

Kreupel niet, ze had wondes aan de buitenkant van de kogel en schenen. Ik denk niet dat een paard dit zomaar kan krijgen? Daarom de vermoeden, ik ga het ook niet vragen als ik nog twijfel over vanalles :')

Rugpijn wel. Maar ik denk dat dat eerder niet passende zadels zijn. Want jiet elk paard daar heeft een bijhorend zadel
En sommige mensen pakken een zadel dat goed zit voor hun, en kijken niet naar hoe het zit opt paard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:29

3 paarden kost een hoop geld. Ik zou lekker met de 19 jarige blijven rijden en over 2,5 jaar kan je al met je jonge paard aan de slag.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:39

Begrijp ik goed dat de moeder van je veulen nu vier is en ook op de manege als rijpaard wordt ingezet? Pittige belasting voor zo’n jong dier

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:14

loulou schreef:
3 paarden kost een hoop geld. Ik zou lekker met de 19 jarige blijven rijden en over 2,5 jaar kan je al met je jonge paard aan de slag.

Ik wacht liever tot 3, 3,5 omdat het veulen een achterstand heeft opgelopen ;(

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:15

pantarhei schreef:
Begrijp ik goed dat de moeder van je veulen nu vier is en ook op de manege als rijpaard wordt ingezet? Pittige belasting voor zo’n jong dier

Yep, en dat weet ik. Ik praat die keuze niet goed...

Dankjewel voor jullie antwoorden tot nu toe :D het helpt echt wel als je het even aan meerdere mensen vraagt na lang wikken en wegen en afzien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:52

Ik ben nog altijd op zoek naar een kleine kinderpony, nou dat vind ik wel lastig :+

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:10

Cioccolato schreef:
Ik ben nog altijd op zoek naar een kleine kinderpony, nou dat vind ik wel lastig :+

Ik weet nog een b pony te koop. Maar is niet geschikt voor de allerkleinste. Want is wel een beetje het sporttype. En weet niet wat je budget is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:02

Ik ben wel het type dooie trapzak nodig zowel met ritje erop als er naast. Karakter is belangrijker dan looks. Echt een 1e kleine pony maar geen typische oliebol (edit shetlander dus) -O-
Geld naar kwaliteit? Of braafheid? Genoeg budget iig

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:05

Heb het een en ander zien staan op mp, zal morgen eens kijken voor je

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 01:28

Mag ik hier ook meelezen. Ik heb jaren paarden gehad. Waarmee ik gemend en gereden heb. Na de geboorte van onze tweede ben ik gestopt mede omdat beide kids allergisch bleken. Inmiddels lijken ze erover heen gegroeid en rijden beide kids op de manege. Nu ga ik rustig op zoek naar een paardje. Geschikt voor mij om te mennen en in later stadium ook te rijden. Waar mijn kids ook op kunnen rijden. Nu ben ik geen beginner, maar de kids wel dat maakt de zoektocht wel wat lastiger.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:13

Cioccolato schreef:
Ik ben wel het type dooie trapzak nodig zowel met ritje erop als er naast. Karakter is belangrijker dan looks. Echt een 1e kleine pony maar geen typische oliebol (edit shetlander dus) -O-

Maar die worden toch genoeg op Facebook aangeboden?
Of heb je geen Facebook?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:29

Cioccolato schreef:

Ik weet wel een super brave luxe kleinere haflinger te staan. Braaf gereden door kinderen en in het verleden ook betuigd geweest. 11 jaar. Bij meer info kan er gebpt worden ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:45

1e kleine pony lijkt me geen haflinger?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:46

Elisa2 schreef:
Ik denk dat de markt wel weer gaat instorten tzt als steeds minder mensen nog paarden en hun onderhoud kunnen betalen.

Denise, lijkt me wel zo fair dat de famillie dan mee betaald aan een famillie paard. :-)

Logisch gevolg is ook dat er minder gedekt gaat worden waardoor het aanbod beperkter is (op termijn).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:48

Sentir schreef:
Kreupel niet, ze had wondes aan de buitenkant van de kogel en schenen. Ik denk niet dat een paard dit zomaar kan krijgen? Daarom de vermoeden, ik ga het ook niet vragen als ik nog twijfel over vanalles :')

Rugpijn wel. Maar ik denk dat dat eerder niet passende zadels zijn. Want jiet elk paard daar heeft een bijhorend zadel
En sommige mensen pakken een zadel dat goed zit voor hun, en kijken niet naar hoe het zit opt paard.

Nouja dat weet je niet..ze kan ook vastgelegen hebben in de stal? Of ruzie in de kudde? Van rijden krijgen ze meestal geen wonden aan de buitenkant van de kogels of pijpbenen.

Ja, dus rugpijn..dus dat wordt sowieso de osteo er bij halen.

Voor jou is het gewoon, hoe graag wil je het dier en is de prijs redelijk?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:49

Umeo schreef:
Elisa2 schreef:

Logisch gevolg is ook dat er minder gedekt gaat worden waardoor het aanbod beperkter is (op termijn).

Dit denk ik ook, maar volgens mij zal dit wel een positief effect hebben op de bloedlijnen. Aangezien er minder zal gefokt worden zonder er goed over na te denken of je merrie laten dekken door de hengst van iemand een paar straten verderop omdat een veulentje je leuk lijkt

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:50

Dat denk ik ook Waidida :j Is ook niet persé slecht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:54

Alja schreef:
Cioccolato schreef:

Maar die worden toch genoeg op Facebook aangeboden?
Of heb je geen Facebook?

Ik volg die kanalen blijkbaar niet. Enkel de sportpaarden, die zie ik heel veel voorbij komen. Kinderponys is een hele nieuwe tak

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:55

Denk dat het overgrote deel van de mensen geen top gefokt paard zoekt. Eerder een fijn gebyuiks dier. Daarvoor zijn juist vaak die mengelmoesjes leuk. In verhouding zijn de recreatie paarden best duur op het moment.