Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:20

Gefeliciteerd Spookje <3

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:09

Leuk! Eentje van de jonge hengst Nachtwind. Heel aansprekend dier. Ben benieuwd hoe Nander opdroogt!

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:34

Marigo schreef:
Leuk! Eentje van de jonge hengst Nachtwind. Heel aansprekend dier. Ben benieuwd hoe Nander opdroogt!

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd ivm niet voldoen aan OP regels

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:55

Zocht er hier iemand eigenlijk ook nog een koudbloed met hogere schoft hoogte?

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:22

Gefeliciteerd!
Wat een knapperd, snap dat je verliefd bent geworden op hem ;-) <3
Spookje29 schreef:
LuffB schreef:
ik vind het paarden uitzoeken en kijk gedeelte altijd heel leuk :D Het minder leuke is als je er dan een echt geschikt vind, zorgen dat je het ook kan kopen zonder dat er dingen gebeuren waardoor het niet door kan gaan.

Hoe is het kijken van het veulen gegaan Spookje?

Heel goed gegaan! Echt super fijne mensen, harstikke mak alle dieren daar, je kon er alles mee en hele open paarden goed opgevoed, en fijn leven, wat een rust in de kudde.

blijft nog bij mams staat tot half oktober, ze wilt 'm zelfs naar de opfok brengen. En nou ja ik ben geslaagd, en mag officieel Nander als de mijne noemen. *\o/*

[ [url=m/JkWSn1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vfiuHU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/F9uF54.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ikq70q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z080X9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de foto's

dat mij deed smelten voor ik hem live zag :

[ [url=m/GCPt4R.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RlGTwm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:18

Spookje29 schreef:
Marigo schreef:

Citaat:
dit bericht is verwijderd ivm niet voldoen aan OP regels

@Marigo
Ja ben ik ook benieuwd naar hoe hij opdroogt!

ze hebben mijn bericht met de paarden die wel leuk zouden zijn verwijderd, die ik had gezien voor een aantal die hier bericht hadden gedaan naar zoektocht..mijn reactie op jou ook achja.. nog eens dan :z

@Dees90 jaah he hihi <3 hellemaal smittens *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:37

Gefeliciteerd Spookje29! Leuk veulen!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:19

Kent iemand Crisil/Le Franches-Montagnes? Ze hebben een leuke (eigenlijk iets te jonge) Freiberger staan, geimporteerd uit Zwitserland. Maar omdat het ruim 3,5 uur reizen is, enkele reis, zou ik graag eerst meer ervaringen over die mensen horen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 03:32

Na een hele tijd de zoektocht te hebben stilgelegd wegens medische redenen van mijn paard, kan ik nu we alles op de rit hebben weer verder zoeken... Ik ga maar weer eens op zoek naar een leuk rijpaardje erbij, beleerd of onbeleerd, warm/koudbloed, als het maar klikt. Puur voor recreatie, vind tot nu toe alleen maar topsporters, beloftes voor de toekomst etc, dan word er ook al snel met dubbel krijt geschreven. dus mocht iemand iets zien, weten, horen :wave:... Ondertussen lees ik lekker mee, zie leuke dieren voorbij komen!

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:53

De opfok waar ik ga staan, echt top! Goed hooi.. maar ze krijgen een kilo zelf samengesteld brok per dag, voor de te kort komingen in het hooi,
Nu kreeg ik altijd meteen antwoord op mijn vragen, nu sta ik al ander halve dag te wachten op antwoord :?
Ik vind een kilo per dag wel heftig hoor, zo ver mijn kennis gaat is een beetje extra met voer analyse echt niet slecht, maar een paard maakt zijn vitamines en mineralen toch aan in de darm (behalve vit e, en vit D ) of ben ik nou weer mezelf aan het opfokken {:)-:(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:04

Een paard maakt zelf geen mineralen/vitamines aan hoor, die zal hij echt uit zijn voeding moeten halen.
Het ligt er aan wat de vulling van die kilo is, als het veel grasbrok is aangevuld met vitamies/mineralen dan is dat niet veel.
Mijn arabier krijgt ook zeker een kilo per dag bij anders krijgt hij tekorten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:36

Ik voer nooit geen brok bij alleen die hoog in training staan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:37

Juist bijvoeren in de opfok. Goede brok draagt ook bij aan verminderd OCD e.d. Voor groei en ontwikkeling hebben ze het echt nodig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:47

Nee ben ik het niet mee eens goed onbeperkt hooi, weidegang/ beweging meer hebben ze niet nodig.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:49

Spookje29 schreef:
De opfok waar ik ga staan, echt top! Goed hooi.. maar ze krijgen een kilo zelf samengesteld brok per dag, voor de te kort komingen in het hooi,
Nu kreeg ik altijd meteen antwoord op mijn vragen, nu sta ik al ander halve dag te wachten op antwoord :?
Ik vind een kilo per dag wel heftig hoor, zo ver mijn kennis gaat is een beetje extra met voer analyse echt niet slecht, maar een paard maakt zijn vitamines en mineralen toch aan in de darm (behalve vit e, en vit D ) of ben ik nou weer mezelf aan het opfokken {:)-:(

Een kilo of kilo schep? Is nog al een verschil :) buiten dat zou ik het ook teveel vinden hoor. Zeker een sober ras... op oog bij voeren zou mijn voorkeur hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:07

StalNollie schreef:
Nee ben ik het niet mee eens goed onbeperkt hooi, weidegang/ beweging meer hebben ze niet nodig.

En toch is het belangrijk dat jonge paarden genoeg voedingsstoffen binnen krijgen om pezen/botten goed genoeg te laten ontwikkelen.

Mijn DA (Wolvega) zei nog: zoveel kleinere ponies met oa peesblessures omdat ze tijdens hun groei alleen maar (beperkt) hooi/gras krijgen, daarna (kleine) kindjes laten rijden.. allemaal zonder problemen.
Totdat moeders (als de kindjes eruit gegroeid zijn) ze voor de kar gaan zetten en volledig gaan belasten, dan blijken ze sneller een (pees)blessure op te lopen dan paarden die wel genoeg gekregen hebben als jonkie.
Dit geld ook voor koudbloeden die als jonkie te weinig hebben gekregen om een goede basis te hebben qua opbouw.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:10

Lieser schreef:
Kent iemand Crisil/Le Franches-Montagnes? Ze hebben een leuke (eigenlijk iets te jonge) Freiberger staan, geimporteerd uit Zwitserland. Maar omdat het ruim 3,5 uur reizen is, enkele reis, zou ik graag eerst meer ervaringen over die mensen horen.

En zelf importeren vanuit Zwitserland? Daar ken ik wel een betrouwbaar adres.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:17

Brainless schreef:
StalNollie schreef:

En toch is het belangrijk dat jonge paarden genoeg voedingsstoffen binnen krijgen om pezen/botten goed genoeg te laten ontwikkelen.

Mijn DA (Wolvega) zei nog: zoveel kleinere ponies met oa peesblessures omdat ze tijdens hun groei alleen maar (beperkt) hooi/gras krijgen, daarna (kleine) kindjes laten rijden.. allemaal zonder problemen.
Totdat moeders (als de kindjes eruit gegroeid zijn) ze voor de kar gaan zetten en volledig gaan belasten, dan blijken ze sneller een (pees)blessure op te lopen dan paarden die wel genoeg gekregen hebben als jonkie.
Dit geld ook voor koudbloeden die als jonkie te weinig hebben gekregen om een goede basis te hebben qua opbouw.

Zeker in de winter bijvoeren vind ik een vereiste. Meeste opfok komen ze beperkter buiten, bij sommige opfokkers staan ze zelfs 5 mnd binnen in een grote stal tijdens de natte maanden (zou mijn keuze niet zijn). Zelfs al krijgen ze de beste kwaliteit aan ruwvoer, dan nog halen ze niet voldoende vitamines en mineralen eruit voor een goede ontwikkeling. Tel dat op met minder beweging en je krijgt ellende.

Als een kilo per dag teveel vindt, dan kun je dat vast bespreken. Al ben ik van mening dat een opfokker echt wel voert naar wat hij ziet en je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:28

Brainless schreef:
StalNollie schreef:

Best knap dat je da weet wat er toendertijd gevoerd is. Daarnaast ben ik van mening dat menig karreponytje minder word belast dan gestuiter op de rug, dus ook dat vind ik rare vergelijking die je zo niet kunt maken.

En je omschrijft tussen haakjes beperkt dat is denk waar het veel misgaat in de jongere jaren horen ze niet beperkt eten te krijgen.

Maar goed dat is een andere discussies (wel interessante), maar als je er niet fijn bij voelt ga even in overleg wat opties zijn

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:12

Padoertje"
[quote="Brainless schreef:
StalNollie schreef:

Zeker in de winter bijvoeren vind ik een vereiste. Meeste opfok komen ze beperkter buiten, bij sommige opfokkers staan ze zelfs 5 mnd binnen in een grote stal tijdens de natte maanden (zou mijn keuze niet zijn). Zelfs al krijgen ze de beste kwaliteit aan ruwvoer, dan nog halen ze niet voldoende vitamines en mineralen eruit voor een goede ontwikkeling. Tel dat op met minder beweging en je krijgt ellende.

Als een kilo per dag teveel vindt, dan kun je dat vast bespreken. Al ben ik van mening dat een opfokker echt wel voert naar wat hij ziet en je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken.[/quote]

Ben ik zeker van plan, en alle veulens/jaarlingen zien er top uit in de opfok, en ze bekijkt per paard hoe die in de groep zit, anders gaan ze naar een andere groep.
Mijn opfok staan ze 24/7 buiten ook in de winter (goed gedraineerde paddock) hele grote uitloop stal.
Dat was wel mijn grootste eis, buiten kunnen lopen en kiezen wat ze willen, goed ruwvoer en dat krijgen ze, ze hebben via analyse de brok op maat gemaakt, dus daar heb ik ook wel vertrouwen in, maar ben altijd wel benieuwd wat er dan in zit, vind ik zelf ook interessant, en ik denk een kilo schep hoor!. Maak mij weer druk natuurlijk omdat ik niet meteen antwoord krijg :')

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:16

Deel van binnen stal waar ze kunnen eten, als het regent en er zijn watjes in de groep (dan staat er ook een kist met hooi in de loopstal)
Afbeelding

Andere deel loopstal
Afbeelding

Hengsten groep, echt de grootste rust met elkaar lekker eten
Afbeelding

Deel van paddock, en wei die je ziet
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:42

Lukasje schreef:
Lieser schreef:

En zelf importeren vanuit Zwitserland? Daar ken ik wel een betrouwbaar adres.

Zwitserland is nog veel verder weg om er eentje uit te proberen ...

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:27

Brainless schreef:
Een paard maakt zelf geen mineralen/vitamines aan hoor, die zal hij echt uit zijn voeding moeten halen.
Het ligt er aan wat de vulling van die kilo is, als het veel grasbrok is aangevuld met vitamies/mineralen dan is dat niet veel.
Mijn arabier krijgt ook zeker een kilo per dag bij anders krijgt hij tekorten.

Goed ruwvoer haalt voldoende vitamines en mineralen naar binnen, dat maakt een paard zelf aan in de darmen, granen is enkel in het wild niet bewerkt en wordt hier en daar een hapje van gegeten, wat goed is, meeste geven kilo's muesli/graan
hoe zouden ze dat in het wild moeten doen dan....zonder ons zorgvuldig tekorten bij te werken, paarden bestaan wat langer, dan wij mens er brokken aan geven.
ik maak mij enkel zorgen en wil weten wat nou de ingrediënten zijn, want veel 'sportbrok' en 'veulenbrok' en wat voor een brok je je kan bedenken... is veelal gemaakt uit vul producten,soja schroot, zonnebloemschroot, zetmeel, en melasses als bindmiddel wat vaak van suikerbiet wordt gemaakt, en daarom paarden het lekker vinden.

Ze gaat het navragen aan de leverancier dus ik ben benieuwd!

Vitamine A maakt het paard zelf uit caroteen, een stof die in overvloed in ruwvoeder voorkomt. Vitamine A-tekort is dan ook praktisch onmogelijk bij paarden.
Vitamine B wordt gemaakt door de micro-organismen in de darmen van het paard (en sommigen maakt hij zelf in de lever), en dit is daarmee een belangrijke bron voor zijn vitaminen.
Vitamine B12 komt bijvoorbeeld niet eens in planten voor, en het paard is voor zijn B12 dan ook volledig afhankelijk van de productie door de darmflora, die hier doorgaans meer dan voldoende van produceert.
Vitamine C maakt het paard zelf. De eigen aanmaak dekt de behoefte volledig.
Vitamine D wordt gemaakt door de huid onder invloed van zonlicht. Paarden die veel buiten zijn hebben dus veel minder vitamine D uit het voedsel nodig.

Vitamine E is eigenlijk de enige vitamine waarbij het paard afhankelijk is van het aanbod via het voedsel. In hooi dat minder dan een jaar oud is zit doorgaans voldoende Vitamine E.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:35

Maar je hebt het nu alleen over vitamines, er zijn een hoop mineralen die paarden uit voer horen te halen en die in ruwvoer te weinig zitten. Afhankelijk van de bodem, want dat kan enorm wisselen per land (zelfs regio) waardoor onderzoek uit de VS hier bijvoorbeeld niet van toepassing is, maar in het wild eten ze niet alleen maar gras. Plus, heel hard gezegd, daar boeit het niet als de botten of pezen niet goed ontwikkelen, dan gaan ze gewoon dood als ze te kreupel worden. Wij stellen hele andere eisen aan paarden. Er vanuit gaan dat hooi alles bevat is ook niet handig, helemaal niet als zij dus een brok geven die de tekorten van het hooi aanvult

Bij een volwassen paard is een te kort alweer wat anders als bij een opgroeiend paard.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:48

MyWishMax schreef:
Maar je hebt het nu alleen over vitamines, er zijn een hoop mineralen die paarden uit voer horen te halen en die in ruwvoer te weinig zitten. Afhankelijk van de bodem, want dat kan enorm wisselen per land (zelfs regio) waardoor onderzoek uit de VS hier bijvoorbeeld niet van toepassing is, maar in het wild eten ze niet alleen maar gras. Plus, heel hard gezegd, daar boeit het niet als de botten of pezen niet goed ontwikkelen, dan gaan ze gewoon dood als ze te kreupel worden. Wij stellen hele andere eisen aan paarden. Er vanuit gaan dat hooi alles bevat is ook niet handig, helemaal niet als zij dus een brok geven die de tekorten van het hooi aanvult

Bij een volwassen paard is een te kort alweer wat anders als bij een opgroeiend paard.

Precies! Er wordt gezegt aanvulling op wat het ruwvoer niet aanbied, is ook van eigen land, ben benieuwd wat er in zit :j maak mij alweer veel te druk... je wilt het beste voor je dier toch! Denk dat we het daar allemaal mee eens zijn _/-\o_