Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Spookje29 schreef:LuffB schreef:ik vind het paarden uitzoeken en kijk gedeelte altijd heel leukHet minder leuke is als je er dan een echt geschikt vind, zorgen dat je het ook kan kopen zonder dat er dingen gebeuren waardoor het niet door kan gaan.
Hoe is het kijken van het veulen gegaan Spookje?
Heel goed gegaan! Echt super fijne mensen, harstikke mak alle dieren daar, je kon er alles mee en hele open paarden goed opgevoed, en fijn leven, wat een rust in de kudde.
blijft nog bij mams staat tot half oktober, ze wilt 'm zelfs naar de opfok brengen. En nou ja ik ben geslaagd, en mag officieel Nander als de mijne noemen.![]()
[ [url=m/JkWSn1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vfiuHU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/F9uF54.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ikq70q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z080X9.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de foto's
dat mij deed smelten voor ik hem live zag :
[ [url=m/GCPt4R.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RlGTwm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Spookje29 schreef:Marigo schreef:Leuk! Eentje van de jonge hengst Nachtwind. Heel aansprekend dier. Ben benieuwd hoe Nander opdroogt!
Citaat:dit bericht is verwijderd ivm niet voldoen aan OP regels
Spookje29 schreef:De opfok waar ik ga staan, echt top! Goed hooi.. maar ze krijgen een kilo zelf samengesteld brok per dag, voor de te kort komingen in het hooi,
Nu kreeg ik altijd meteen antwoord op mijn vragen, nu sta ik al ander halve dag te wachten op antwoord
Ik vind een kilo per dag wel heftig hoor, zo ver mijn kennis gaat is een beetje extra met voer analyse echt niet slecht, maar een paard maakt zijn vitamines en mineralen toch aan in de darm (behalve vit e, en vit D ) of ben ik nou weer mezelf aan het opfokken
StalNollie schreef:Nee ben ik het niet mee eens goed onbeperkt hooi, weidegang/ beweging meer hebben ze niet nodig.
Lieser schreef:Kent iemand Crisil/Le Franches-Montagnes? Ze hebben een leuke (eigenlijk iets te jonge) Freiberger staan, geimporteerd uit Zwitserland. Maar omdat het ruim 3,5 uur reizen is, enkele reis, zou ik graag eerst meer ervaringen over die mensen horen.
Brainless schreef:StalNollie schreef:Nee ben ik het niet mee eens goed onbeperkt hooi, weidegang/ beweging meer hebben ze niet nodig.
En toch is het belangrijk dat jonge paarden genoeg voedingsstoffen binnen krijgen om pezen/botten goed genoeg te laten ontwikkelen.
Mijn DA (Wolvega) zei nog: zoveel kleinere ponies met oa peesblessures omdat ze tijdens hun groei alleen maar (beperkt) hooi/gras krijgen, daarna (kleine) kindjes laten rijden.. allemaal zonder problemen.
Totdat moeders (als de kindjes eruit gegroeid zijn) ze voor de kar gaan zetten en volledig gaan belasten, dan blijken ze sneller een (pees)blessure op te lopen dan paarden die wel genoeg gekregen hebben als jonkie.
Dit geld ook voor koudbloeden die als jonkie te weinig hebben gekregen om een goede basis te hebben qua opbouw.
Brainless schreef:StalNollie schreef:Nee ben ik het niet mee eens goed onbeperkt hooi, weidegang/ beweging meer hebben ze niet nodig.
En toch is het belangrijk dat jonge paarden genoeg voedingsstoffen binnen krijgen om pezen/botten goed genoeg te laten ontwikkelen.
Mijn DA (Wolvega) zei nog: zoveel kleinere ponies met oa peesblessures omdat ze tijdens hun groei alleen maar (beperkt) hooi/gras krijgen, daarna (kleine) kindjes laten rijden.. allemaal zonder problemen.
Totdat moeders (als de kindjes eruit gegroeid zijn) ze voor de kar gaan zetten en volledig gaan belasten, dan blijken ze sneller een (pees)blessure op te lopen dan paarden die wel genoeg gekregen hebben als jonkie.
Dit geld ook voor koudbloeden die als jonkie te weinig hebben gekregen om een goede basis te hebben qua opbouw.
Padoertje"
[quote="Brainless schreef:StalNollie schreef:Nee ben ik het niet mee eens goed onbeperkt hooi, weidegang/ beweging meer hebben ze niet nodig.
Lukasje schreef:Lieser schreef:Kent iemand Crisil/Le Franches-Montagnes? Ze hebben een leuke (eigenlijk iets te jonge) Freiberger staan, geimporteerd uit Zwitserland. Maar omdat het ruim 3,5 uur reizen is, enkele reis, zou ik graag eerst meer ervaringen over die mensen horen.
En zelf importeren vanuit Zwitserland? Daar ken ik wel een betrouwbaar adres.
Brainless schreef:Een paard maakt zelf geen mineralen/vitamines aan hoor, die zal hij echt uit zijn voeding moeten halen.
Het ligt er aan wat de vulling van die kilo is, als het veel grasbrok is aangevuld met vitamies/mineralen dan is dat niet veel.
Mijn arabier krijgt ook zeker een kilo per dag bij anders krijgt hij tekorten.
MyWishMax schreef:Maar je hebt het nu alleen over vitamines, er zijn een hoop mineralen die paarden uit voer horen te halen en die in ruwvoer te weinig zitten. Afhankelijk van de bodem, want dat kan enorm wisselen per land (zelfs regio) waardoor onderzoek uit de VS hier bijvoorbeeld niet van toepassing is, maar in het wild eten ze niet alleen maar gras. Plus, heel hard gezegd, daar boeit het niet als de botten of pezen niet goed ontwikkelen, dan gaan ze gewoon dood als ze te kreupel worden. Wij stellen hele andere eisen aan paarden. Er vanuit gaan dat hooi alles bevat is ook niet handig, helemaal niet als zij dus een brok geven die de tekorten van het hooi aanvult
Bij een volwassen paard is een te kort alweer wat anders als bij een opgroeiend paard.