Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:00

Citaat:
Ja misschien een 2-jarige maar de tijd en geld die je kwijt bent voordat je een minder paard zo voor elkaar hebt als een talentvol makkelijk te rijden paard, daarmee is die 5000 euro er bij op voor een getalenteerder paard zo bij verdiend.

misschien door jou..Maar door de gemiddelde ruiter echt niet..! En een minder paard hoeft helemaal niet een paard te zijn dat niet fijn is. Mijn paard is gewoon helemaal correct gebouwd alleen zijn gangen zijn niet mega spectaculair maar wel boven gemiddeld. Getalenteerde paarden zijn doorgaans helemaal niet zo gemakkelijk te rijden! Want talent gaat vaak hand in hand met karakter. En die karakters kunnen veel ruiters echt niet mee over weg.

WinBinChes

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:07

Alsof er alleen getalenteerde en geen getalenteerde paarden bestaan....

De gewone basis paarden zijn vaak erg fijne en werkwillige paarden. Dus dat talent zegt mij dus helemaal niks ;) Zonder ruiter heb je niks aan al dat ''talent''

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:31

het paard van vanmiddag was leuk. Goed gereden dus makkelijk na te rijden. het is een kanshebber. Morgen nog ergens anders heen en dinsdag avond voor de 2de keer naar deze.
Alleen hij is ouder dan ik eigenlijk zoek. Maar ja eerst morgen maar eens afwachten.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:32

randie schreef:
Citaat:
Ja misschien een 2-jarige maar de tijd en geld die je kwijt bent voordat je een minder paard zo voor elkaar hebt als een talentvol makkelijk te rijden paard, daarmee is die 5000 euro er bij op voor een getalenteerder paard zo bij verdiend.

misschien door jou..Maar door de gemiddelde ruiter echt niet..! En een minder paard hoeft helemaal niet een paard te zijn dat niet fijn is. Mijn paard is gewoon helemaal correct gebouwd alleen zijn gangen zijn niet mega spectaculair maar wel boven gemiddeld. Getalenteerde paarden zijn doorgaans helemaal niet zo gemakkelijk te rijden! Want talent gaat vaak hand in hand met karakter. En die karakters kunnen veel ruiters echt niet mee over weg.

Ach houd toch op, voor 3000 euro heb je echt geen correct gebouwd paard met boven gemiddelde gangen want daar had het ik het over.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:35

WinBinChes schreef:

De gewone basis paarden zijn vaak erg fijne en werkwillige paarden. Dus dat talent zegt mij dus helemaal niks ;) Zonder ruiter heb je niks aan al dat ''talent''

Dat zeg ik toch niet zucht.. maar voor 3000 euro heb je echt geen fijn, gezond , gemiddeld bewegend paard, ja misschien een te klein gebleven paard, of een paard met een bemerking of iets in die trant. Je bent al meer kwijt om een paard gezond drie jaar te laten worden en aan dekgeld.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:36

Om even duidelijk te zijn als ik aan 3000 euro denk dan denk ik om het even grof te zeggen aan een kneusje qua paard dus niet aan een redelijk bewegend, werkwillig basispaard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:47

equitation schreef:
WinBinChes schreef:

Dat zeg ik toch niet zucht.. maar voor 3000 euro heb je echt geen fijn, gezond , gemiddeld bewegend paard, ja misschien een te klein gebleven paard, of een paard met een bemerking of iets in die trant. Je bent al meer kwijt om een paard gezond drie jaar te laten worden en aan dekgeld.

Ik ben niet op zoek en ben er de laatste 2 maanden al een paar tegen gekomen in de prijsklasse 3-4.

Ja natuurlijk kost een paard meer in die 3 jaar tijd, maar als het weg moet, moet het weg. En dan heb je echt wel fijne paarden voor een leuke lage prijs.

En zoals ik ook al eerder zei, je zal wel even goed moeten zoeken ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:53

Citaat:
Ach houd toch op, voor 3000 euro heb je echt geen correct gebouwd paard met boven gemiddelde gangen want daar had het ik het over.

Staat er toch een bij mij op stal ;) , klinisch en op de foto helemaal goed. Nette correcte gangen, super in stelling en maakt een hele goede sprong. Alleen inderdaad wat klein.. 1.63. Dier was alleen slecht ingereden en wat apart in omgang. Beide nu geen probleem meer.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:55

equitation schreef:
Om even duidelijk te zijn als ik aan 3000 euro denk dan denk ik om het even grof te zeggen aan een kneusje qua paard dus niet aan een redelijk bewegend, werkwillig basispaard.

Paardje in mijn onderschrift. 3 jaar. Ong. 1.60, maar groeit nog door. Röntgen helemaalgoed gekeurd zonder bemerking. Uit een keurmerrie, met vol kwpn papier.Wel nog onbeleerd. €1.750,-voor betaald.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:00

WinBinChes schreef:
Gut, iedereen praat hier alsof het paard de punten rijd. Talent van het paard begint bij de ruiter en niet andersom. Met alle paarden kan je in de B/L dikke punten rijden. ( en in het M en Z ook nog wel )

Voor €3000,- kan je zeker een leuk basispaard vinden. Maar je zal wel even moeten zoeken.

Ben ik absoluut niet met je eens. Het is een combinatie van.
Als mijn paard het super doet op de wedstrijd komt dat omdat ik goede paarden heb.
Als ik eens een slippertje maak met mijn paard tijdens een wedstrijd komt dat door mij en niet door mijn paard.
Tenminste dat is de publieke opinie die ik altijd hoor.
Ik neem aan dat je met basispaard een KWPN DP bedoelt? Want een BP bij KWPN is een GP....
Wij rijden veel paarden voor fokkers naar Z2 ivm keurschap e.d.
Daar waar de een dit binnen 6 maanden bereikt, is er voor de andere (veel) meer tijd nodig.
Een paard heeft nl. zijn beperkingen in halsaanzet, achterbeengebruik, karakter etc. en het is gewoon een feit: kwaliteit wint de strijd...
Met een soepele KWPN lukt dit beter dan met een stijve hark. Ook Friezen gaat wel, maar lang niet elke.
Een Haflinger, Tinker of Fjord daar wagen we ons liever niet aan, dat zijn toch wel speciale rassen met specifieke raseigenschappen.
En idd exterieur (lees mooiheid) is echt veel minder belangrijk want voor mij telt beweging zwaar.
Echter het gros heeft een Totilas in het hoofd voor een budget van het karrepaard van de buurman........ennehhe datte kanne nie...
Tel daar bij op dat velen het nemen van privéles een overbodige luxe vinden en daar ga je al.
Maar goed daar heb ik in dit topic al genoeg overgezegd.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:03

equitation schreef:

Wel leuk dat je zo knetterhard ongenuanceerd oordeelt over paarden die je niet kent. Kan behoorlijk lomp en denigrerend overkomen op mensen die wel voor max 3000 een paard hebben aangeschaft :7
Laatst bijgewerkt door Izie op 17-12-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:03

ik ben niet op zoek, maar lees af en toe wel mee...vind het leuk om te lezen als iemand een paard heeft gevonden! :)
ik zit gelukkig niet in een zoektocht naar een paard, helaas wel naar een zoektocht een nw huisje voor mijn naarling..maar goed dat is een ander verhaal...

maar over die prijzen...het is ook wel een beetje wat de idioot er voor vraagt en de gek ervoor geeft...
ik zal maar niet vertellen wat deze gek voor deze aardworm heeft betaald...en dan nog een paar jaar opfok...

Afbeelding

maar wel uitgegroeid naar een mooie glimworm gelukkig...
Afbeelding

o en ik geloof vast dat er weleens mazzeltjes tussen zitten...alleen ik kom ze dan ook gewoon niet tegen waarschijnlijk op financieel gebied...heb aan aardworm gelukkig wel een topper over gehouden :Y)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:04

WinBinChes schreef:

Zonder goede ruiter heb je niets aan dat talent. En ik denk dat er meer paardencapaciteit in NEderland is dan ruitercapaciteit. Je ziet zelden dat een paard niet goed genoeg is voor de ruiter. Andersom wel!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:04

Torius16 schreef:
WinBinChes schreef:
Gut, iedereen praat hier alsof het paard de punten rijd. Talent van het paard begint bij de ruiter en niet andersom. Met alle paarden kan je in de B/L dikke punten rijden. ( en in het M en Z ook nog wel )

Voor €3000,- kan je zeker een leuk basispaard vinden. Maar je zal wel even moeten zoeken.

Als mijn paard het super doet op de wedstrijd komt dat omdat ik goede paarden heb.
Als ik eens een slippertje maak met mijn paard tijdens een wedstrijd komt dat door mij en niet door mijn paard.
Ik neem aan dat je met basispaard een KWPN DP bedoelt? Want een BP bij KWPN is een GP....
Daar waar de een dit binnen 6 maanden bereikt, is er voor de andere (veel) meer tijd nodig.
Een paard heeft nl. zijn beperkingen in halsaanzet, achterbeengebruik, karakter etc. en het is gewoon een feit: kwaliteit wint de strijd...

Met een soepele KWPN lukt dit beter dan met een stijve hark. Ook Friezen gaat wel, maar lang niet elke.
Een Haflinger, Tinker of Fjord daar wagen we ons liever niet aan, dat zijn toch wel speciale rassen met specifieke raseigenschappen.
En idd exterieur (lees mooiheid) is echt veel minder belangrijk want voor mij telt beweging zwaar.
Echter het gros heeft een Totilas in het hoofd voor een budget van het karrepaard van de buurman........ennehhe datte kanne nie...
Tel daar bij op dat velen het nemen van privéles een overbodige luxe vinden en daar ga je al.

Dit bedoelde ik nou..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:05

Citaat:
Wel leuk dat je zo knetterhard ongenuanceerd oordeelt over paarden die je niet kent. Kan behoorlijk lomp denigrerend overkomen op mensen die wel voor max 3000 een paard hebben aangeschaft

een beetje maar :')

Citaat:

Kwaliteit gaat zoals ik al eerder zei gepaard met karakter. En deze karakters lang niet altijd gepaard met de ruiters die perse een super talentvol paard willen hebben,
Laatst bijgewerkt door vencedor op 17-12-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:06

Rachelll schreef:
ik ben niet op zoek, maar lees af en toe wel mee...vind het leuk om te lezen als iemand een paard heeft gevonden! :)
ik zit gelukkig niet in een zoektocht naar een paard, helaas wel naar een zoektocht een nw huisje voor mijn naarling..maar goed dat is een ander verhaal...

maar over die prijzen...het is ook wel een beetje wat de idioot er voor vraagt en de gek ervoor geeft...
ik zal maar niet vertellen wat deze gek voor deze aardworm heeft betaald...en dan nog een paar jaar opfok...

Afbeelding

maar wel uitgegroeid naar een mooie glimworm gelukkig...
Afbeelding

o en ik geloof vast dat er weleens mazzeltjes tussen zitten...alleen ik kom ze dan ook gewoon niet tegen waarschijnlijk op financieel gebied...heb aan aardworm gelukkig wel een topper over gehouden :Y)

Jij kan daar doorheen kijken, ik gelukkig ook, maar ik denk dat je inmiddels wel gemerkt hebt op dit forum dat velen dat helaas niet kunnen, maar wél fel oordelen.....
Ik weet niet wat de afstamming is en hoe oud en wat deze nu loopt, maar goed je was in ieder geval realistisch en dat helpt al een heel stuk...

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:06

Izie schreef:
equitation schreef:

Wel leuk dat je zo knetterhard ongenuanceerd oordeelt over paarden die je niet kent. Kan behoorlijk lomp denigrerend overkomen op mensen die wel voor max 3000 een paard hebben aangeschaft :7

Nou ik bedoel het in het algemeen, uitzonderingen daargelaten maar in 95% van de gevallen vind ik een "volwassen"paard rond 2000-4000 euro niet aansprekend maarja dat mag ik toch zeker wel vinden. Is gewoon mijn smaak, kan ik het helpen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:07

Ik heb een KWPN paard en dat is een normaal basis paard en niks GP aan.

natuurlijk wint kwaliteit, mits die kwaliteit correct door de baan wordt gestuurd. Aangezien het daar helder aan ontbreekt, blijkbaar, rij ik de meer getalendeerde paarden dan de mijne er makkelijk uit.

Kwaliteit zegt niks over het kunnen van de ruiter en betekend zeker niet dat je altijd met dikke punten thuis komt. En dat is de misverstand die doorgaans geld. Ik koop een getalenteerd paard, dus dan rij ik ook dikke punten. Helaas zo werkt het niet.

Langcara

equitation schreef:

Voor 3000 euro kun je een gezond paard kopen wat licht ingereden is, of wat een jaar of 11 is wat goed zat kan bewegen om in de basissport mee te kunnen.

En dekgeld en opfokgeld staan tot in geen verhouding tot de kosten van een paard. Ik heb een vierjarige voskleurige merrie kunnen kopen van Larino voor slechts 700 euro. Vanwege kleur en te veel wit, wat grove botstructuur. Ze was niet zo chique en ze kon nog niets. Dekgeld Larino is 800 euro, zullen we het maar niet meer hebben over opfok. Voor het gemiddelde paard krijg je helemaal geen redelijke prijs meer tegenwoordig.

WinBinChes

Langcara schreef:
WinBinChes schreef:

Zonder goede ruiter heb je niets aan dat talent. En ik denk dat er meer paardencapaciteit in NEderland is dan ruitercapaciteit. Je ziet zelden dat een paard niet goed genoeg is voor de ruiter. Andersom wel!

Precies wat ik bedoel!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:09

equitation schreef:
Nou ik bedoel het in het algemeen, uitzonderingen daargelaten maar in 95% van de gevallen vind ik een "volwassen"paard rond 2000-4000 euro niet aansprekend maarja dat mag ik toch zeker wel vinden. Is gewoon mijn smaak, kan ik het helpen.

Maar dat is wat anders. Wat jij niet aansprekend vind is voor een ander misschien wel prachtig.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:09

Spaikey schreef:
het paard van vanmiddag was leuk. Goed gereden dus makkelijk na te rijden. het is een kanshebber. Morgen nog ergens anders heen en dinsdag avond voor de 2de keer naar deze.
Alleen hij is ouder dan ik eigenlijk zoek. Maar ja eerst morgen maar eens afwachten.

bij wat voor iets ben je geweest kijken? En waar ga je nog kijken? Zag dat je niet zo heel ver van mij vanddan woont namelijk. Haha

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:10

randie schreef:
Citaat:
Wel leuk dat je zo knetterhard ongenuanceerd oordeelt over paarden die je niet kent. Kan behoorlijk lomp denigrerend overkomen op mensen die wel voor max 3000 een paard hebben aangeschaft

een beetje maar :')

Citaat:

Kwaliteit gaat zoals ik al eerder zei gepaard met karakter. En deze karakters lang niet altijd gepaard met de ruiters die perse een super talentvol paard willen hebben,

Ja daarom worden ook goede paarden maar met een draak van een karakter weleens goedkoop aangeboden. Werkwilligheid betaal je ook voor, dat hoort namelijk ook bij een fijn paard maar jij neemt aan dat hier alleen over exterieur en beweging wordt gesproken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:11

Een goed paard met een draak van karakter is niets waard. Want alleen hele goede ruiters kunnen daarop rijden. en die zijn er veel en veel te weinig.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:12

@ torius, dank je.., DD is een driejarige LL.
maar het heeft ook zeker te maken met wat je wilt en wat je behoeftes zijn. Maar dat heeft wel de nodige investering. niet alleen in aanschaf, al heb je een mazzeltje op financieel gebied gaat daar ook nog veel geld naar de nodige training...etc. ik zal maar niet vertellen wat ik aan priveles heb betaald met mijn vorige paard...voor een half uur was ik 40 euro kwijt voor een half uur! nu is dat inmiddels 45 euro. als ik straks verder ben met deze heb ik dat ook zeker over voor les...
Nu staat hij in training omdat ik erg veel waarde hecht aan een goede basis, daar valt en staat alles mee..kost ook weer wat...dus niet alleen de aanschaf zegt wat.

maar ik kan mij ook voorstellen dat niet alles om wedstrijden gaat. als je een leuk paard zoekt om gewoon plezier mee te hebben door buitenritten, ieder zijn ding! als je maar lol hebt met je knol!