slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linneketeut

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:39

Als ze naar de slacht gaan weet je wat er met ze gebeurt, en wat er van wordt gemaakt, maar al laat je ze inslapen en geef je m mee aan de kadaver of dierenarts e.d., weet je dan ook wat ze er mee gaan doen?
Maar natuurlijk zou ik dan de eerst komende 20 jaar geen vlees gaan halen bij die slager, het idee alleen al dat je je paard op eet. Ook zou ik geen frikandellen meer eten, ook al schijnt het dat daar helemaal geen overig vlees in zit, maar gewoon kalkoen of kippen vlees.
Je paard kom je eerder tegen in een gehaktbal of hamburger, dus die zou ik dan ook niet meer eten. Dus je paard is misschien beter af aan de slager, maar jijzelf?
En inslapen lijkt me ook niet alles, hoe zou je het zelf vinden als je je dood voelt gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:44

Ik was jullie topics al meerdere keren tegengekomen en vandaag voor het eerst bekeken. Voor mij geen nieuwe beelden, maar toch altijd weer indrukwekkend om te zien.

Moet toegeven dat het me nu meer doet dan toen ik een jaar of 14/15 was.

Bij een vriendin van me hebben ze een slachterij, waar ook paarden geslacht worden. Als ik bij haar was kon je achter zo de stallen in lopen waardat de dieren stonden te 'wachten'. We gingen daar eigenlijk altijd kijken wat er stond. En ik kan me niet herinneren dat ik ooit het gevoel heb gehad dat ik de dieren zielig vond. Ze waren daar met een reden (tenminste de meeste)

Ook bij het slachten hebben we regelmatig gekeken, ik ben van mening dat de paarden er niet veel van meekrijgen dat ze in een slachterij zijn (zoals op de filmpjes ook wel te zien is) De meesten komen niet onrustig over.

Ik vond het altijd machtig interessant als er weer een paard was met bv wonden, breuken of andere aandoeningen (begrijp met niet verkeerd, ik vind dit zielig, maar anatomisch vind ik dat zeer interessant) die na het strippen goed te zien waren. Bijvoorbeeld een draadbeen bij een paard, leek van buitenaf niet heel ernstig, maar na het strippen was goed te zien dat het gehele bot kapot was en alle banden gescheurd. Ook heb ik een paar keer 'verse' en oude breuken gezien. Bijzonder leerzaam!

Ik vind dat jullie in de topic's de manieren van werken bij zowel Rendac (ik reed er eerst iedere dag langs naar mijn werk, ik kan er niet bij hoe mensen in die lucht kunnen werken!! of op een vrachtwagen vol kadavers bij 35 graden, bhabha) als bij de slachterij een zeer goed beeld laten zien van hoe het daar in zijn werk gaat!!

Toppie!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:02

Ik denk dat ik zelf voor inslapen zou kiezen, gewoon omdat ik het slachthuis niet zo'n prettig idee vindt.Maar die keuze is ieder voorzich natuurlijk.En ieders keuze moet gerespecteerd worden!IK weet nog wel met mijn hond toen hij ingeslapen moest worden...Eerst kreeg hij een spuitje en ging de dierenarts weg zodat we alleen met hem konden zijn...op den duur is onze hond gaan liggen en gaan slapen, toen is de dierenarts teruggekomen en hebben we hem op de behandeltafel gelegt en heeft de dierenarts het laatste definitieve spuitje gegeven....een overdosis slaapmiddel.Ik vond het erg humaan moet ik eerlijk zeggen, erg vredig.Maar bij de slager kun je er ook bijblijven, maar ik zou er niet tegen kunnen om mijn paard te zien rondkijken en 2 seconden later als een pudding op de grond te zien vallen.Maar dat is mijn mening.Maar het nog altijd beter als je paard niet geslacht of ingeslapen hoeft te worden natuurlijk.Dat iedereen nog maar lang plezier mag hebben van zijn paardenbeesje hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:04

Als mijn paarden niet meer geschikt zijn gaan ze via de verzekering weg, dus dan heb ik geen keuze.

Heb ik wel een keuze dan gaan mijn dieren naar de slager. Maar ik ga hier niet bij kijken, dat durf ik niet bij mijn eigen dier.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:55

mijn paard koop ik dan terug van de verzekering, bij mij op de manege kwamen veel paarden binnen via de verzekering omdat ze nog wel een paar jaartjes door kunnen lopen in de lessen.
daarom wordt de mijne ingeslapen en gecremeerd, ga als hij ouder is een crematie verzekering afsluiten (hij is nu pas 1 jaar)
mijn vorige paard heb ik achter moeten laten bij de DA en dat doe ik ook nooit meer. Ik had het gevoel op dat moment dat het moord was.
Ben zelf voor school naar een slachthuis geweest en gelukkig waren de paarden die ochtend al gedaan. heb alleen runderen gezien. maar vond het erg zielig en heb dus een aantal dagen geen vlees gegeten.
was ook een rund verkeerd geschoten en die mag niet nog een keer geschoten worden. was geen leuk gezicht!
heb wel heel het verhaal gelezen van redac wat wel erg intressant was. maar toch blijft mijn keuze bij inslapen en crematie, zodat ik nog iets van hem heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:57

terugkopen van de verzekering is voor mij geen optie, heb geen idee wat ik met een onbruikbaar paard moet.

Inslapen vind ik ook niet erg humaan, heb weleens gezien dat dat ook niet foutloos gaat.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:04

vonneke schreef:
terugkopen van de verzekering is voor mij geen optie, heb geen idee wat ik met een onbruikbaar paard moet.

Zelf naar de slacht brengen, zodat je zeker weet dat het gebeurt zoals jij wil. Ik geef never nooit mijn paard aan de verzekering mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:05

de verzekering die ik heb staat toe dat je meegaat als ze je paard ophalen,je mag zelf beslissen wat er gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:10

bij de verzekering die ik heb kun je of je paard zelf naar de slager brengen of de betreffende slager komt hem ophalen.

Overigens snap ik niet waarom je je paard verzekerd als je hem daarna toch weer terugkoopt van de verzekering en hem daarna alsnog zelf laat slachten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:15

Nou, als je er zelf bij wilt zijn dus. Bij mijn verzekering kan dat niet voor zover ik weet.

Ik heb mijn paard terug gekocht omdat ze afgekeurd was op artrose, ze heeft nu fijn pensioen en als ze niet meer wil breng ik haar zelf naar de kliniek voor een spuitje.

Verzekering heb ik voor noodgevallen, paard ligt dood in de stal of breekt been ofzo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:21

IKbenEllen schreef:
vonneke schreef:

Zelf naar de slacht brengen, zodat je zeker weet dat het gebeurt zoals jij wil. Ik geef never nooit mijn paard aan de verzekering mee.

Zou ik dus ook niet doen nee!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:57

MamboBeach schreef:
IKbenEllen schreef:

Zou ik dus ook niet doen nee![/quote]

Hier is toen een docu over geweest bij kassa geloof ik, met een paard dat door de verzekeraar werd opgehaald.
Dat paard het geloof ik een hersentumor en zat onder de pijnstillers, paard was verzekerd en de verzekeraar wou het paard ophalen in een wei zetten zonder pijnstillers Huilen voor een bepaalde tijd todat deze geheel uit het lichaam verdwenen waren en het paard geslacht kon worden voor de consument.
Dat paard gaat zonder pijnstillers dus kapot van de pijn, maar deden de eigenaren dit niet dan zou de verzekeraar niet uitkeren.

Ze hebben het paard niet mee gegeven hoor.
Maar als je paard moet afgemaakt moet worden blijf bij het dier want je weet dus nooit of het wel gebeurt ze kunnen zoveel zeggen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:00

mss een beetje off-topic
hoe reageert de verzekering als je in je paspoort hebt staan dat je paard niet voor consumptie geslacht mag worden?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:03

Onze verzekering verzekert je dan niet

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:05

MamboBeach schreef:
IKbenEllen schreef:

Midasje schreef:
Zou ik dus ook niet doen nee!

Hier is toen een docu over geweest bij kassa geloof ik, met een paard dat door de verzekeraar werd opgehaald.
Dat paard het geloof ik een hersentumor en zat onder de pijnstillers, paard was verzekerd en de verzekeraar wou het paard ophalen in een wei zetten zonder pijnstillers Huilen voor een bepaalde tijd todat deze geheel uit het lichaam verdwenen waren en het paard geslacht kon worden voor de consument.
Dat paard gaat zonder pijnstillers dus kapot van de pijn, maar deden de eigenaren dit niet dan zou de verzekeraar niet uitkeren.

Ze hebben het paard niet mee gegeven hoor.
Maar als je paard moet afgemaakt moet worden blijf bij het dier want je weet dus nooit of het wel gebeurt ze kunnen zoveel zeggen.

Ik heb genoeg verhalen gehoord over de verzekering wat niet door de beugel kan.

Vandaar ik de mijn paarden NIET heb verzekerd voor de dood.
Hij zal waardig weg gebracht worden Ik zal tot de einde erbij blijven hoe moeilijk me het ook lijkt
en niet zomaar uit handen geven.
Laatst bijgewerkt door Machonito op 17-10-07 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:05

Ik wel, en teruggekocht dus Knipoog Sterker: dit is het enige waarvoor ik ze verzekerd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:12

beantsje schreef:
mss een beetje off-topic
hoe reageert de verzekering als je in je paspoort hebt staan dat je paard niet voor consumptie geslacht mag worden?

De verzekering waar ik bij verzeker neemt het paard dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:15

Als ik een paard heb wat behandeld moet worden aan een aandoening waar het niet zeker van is of hij het gaat 'overleven' vraag ik eerst aan de veearts of hij medicijnen kan gebruiken waarbij er geen middelen inzitten die de wachttijd voor de slacht vertragen.

Dit niet ten koste van het paard. Maar is er een mogelijkheid hem iets te voeren dat hij niet op wacht komt te staan mocht het mis gaan, dan kies ik zonder twijfel daarvoor.

Ik weet ook niet in hoeverre je dat verplicht bent tegenover de verzekering

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:17

vonneke schreef:
beantsje schreef:
mss een beetje off-topic

De verzekering waar ik bij verzeker neemt het paard dan niet.

Mijn verzekering keert dan gedeeltelijk uit. Je krijgt dus het verzekerde bedrag minus slachtwaarde uitgekeerd.....

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:17

beantsje schreef:
mss een beetje off-topic

pff ik heb geen idee heb mijn paarden niet verzekerd zou niet weten waarom doe er verder eigelijk niks mee.
Ik heb die docu een tijdje geleden gezien heb geen idee wat er in hun paspoort stond Haha!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:19

Mijn ouders vorige paard hebben ze terug gekocht van de verzekering en hebben ze door een goede kennis laten wegbrengen zodat ze zeker wisten dat hij dood was.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:21

BitchyWitchy schreef:
Mijn verzekering keert dan gedeeltelijk uit. Je krijgt dus het verzekerde bedrag minus slachtwaarde uitgekeerd.....

Zo werkte het terugkopen bij mij.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:22

Midasje schreef:
beantsje schreef:
mss een beetje off-topic

pff ik heb geen idee heb mijn paarden niet verzekerd zou niet weten waarom doe er verder eigelijk niks mee.
Ik heb die docu een tijdje geleden gezien heb geen idee wat er in hun paspoort stond Haha!

Als je dat niet weet mag ie vast voor consumptie gebruikt worden Knipoog

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:33

ik heb mijn paard verzekerd voor koliek operaties omdat dat mijn grootste angst is. ook de dood is verzekerd maar dat vind ik een beetje standaard.. dat dien je namelijk bij mijn verzekering te nemen anders kan je geen extra dekkingen erbij nemen.
ik heb tot nu toe altijd ongeluk gehad met paarden dus verzekeren moet ik wel anders worden de schulden te hoog!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:15

Midasje schreef:
beantsje schreef:
mss een beetje off-topic

Als je dat niet weet mag ie vast voor consumptie gebruikt worden Knipoog[/quote]
hoe bedoel je dat?

Wat ik niet weet is wat dat paard uit de docu in zijn /haar paspoort had staan.
Mijn paarden zijn niet verzekerd. Haha!