Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 10:01

SusanH schreef:
Ik heb ook ergens angst hoor. Niet de hele tijd. Maar gisteren toen ik er over na dacht wat dit voor ons betekent, aanval op paarden hemelsbreed 4 km van onze paarden. Moet er niet denken. Krijg er een knoop van in mijn maag. Toevallig reden we afgelopen zondag nog er langs, lopen ook schaapjes aan weerszijden van het spoor. Mijn dochter zei nog kan dat wel met de wolf in de buurt. Nooit gedacht dat ie voor de paarden zou gaan. Het jonge spul loopt daar 24/7 buiten. Was e jaar terug iig wel zo.

Afgelopen nacht ook slecht geslapen, vriendin stond die dag in de file en moest omrijden vanwege een stilstaande trein in Veenendaal. Nu weten we waarom.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:06

Onali schreef:
Wintu schreef:
Nou horses heeft ook iets op facebook gezet over wolven. Kan het artikel zelf helaas niet openen. Maar sommige reacties zijn weer tenenkrommend en dat zelfs op een paarden pagina.

Ligt eraan, ik lees vooral berichten van mensen die tegen de wolf zijn en die loze woorden van bepaalde "deskundigen" in twijfel brengen.

Ik doel niet op het artikel van de twee enters op het spoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:42

Onali schreef:
Wintu schreef:
Nou horses heeft ook iets op facebook gezet over wolven. Kan het artikel zelf helaas niet openen. Maar sommige reacties zijn weer tenenkrommend en dat zelfs op een paarden pagina.

Ligt eraan, ik lees vooral berichten van mensen die tegen de wolf zijn en die loze woorden van bepaalde "deskundigen" in twijfel brengen.

Maar welke uitspraken van die deskundige kloppen dan nog?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:26

Onali schreef:
SusanH schreef:
Ik heb ook ergens angst hoor. Niet de hele tijd. Maar gisteren toen ik er over na dacht wat dit voor ons betekent, aanval op paarden hemelsbreed 4 km van onze paarden. Moet er niet denken. Krijg er een knoop van in mijn maag. Toevallig reden we afgelopen zondag nog er langs, lopen ook schaapjes aan weerszijden van het spoor. Mijn dochter zei nog kan dat wel met de wolf in de buurt. Nooit gedacht dat ie voor de paarden zou gaan. Het jonge spul loopt daar 24/7 buiten. Was e jaar terug iig wel zo.

Afgelopen nacht ook slecht geslapen, vriendin stond die dag in de file en moest omrijden vanwege een stilstaande trein in Veenendaal. Nu weten we waarom.

Ik deel jullie zorgen. Hoe kun je nog zorgeloos dieren houden met steeds meer wolven om ons heen.

Ik merk het ook als ik met de hond loop. Geen angst maar wel heel waakzaam. Geen fijn gevoel!

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:14

Ik kwam wat interessante cijfers tegen over wolvenschade in Europa 2018-2020:

Via overheidsinstanties zijn er in die periode 39,262 incidentmeldingen verkregen, gecontroleerd en uiteindelijk bestempeld als 'bewezen wolf'.
Daarbij zijn 99,056 dieren gedood, verwond, of vermist geraakt.

Het gaat daarbij om:

Citaat:
schapen (21,301 incidenten, 54.2% van totaal),
grootvee (7672, 19.5% )
geiten (4328, 11% ).
paarden (3125, 8% ),
rendieren(1976, 5% ),
honden (529, 1.4% ),
gedomesticeerde reeën/herten ( 201, 0.5% ),
ezels (166, 0.4% ),
varkens (10, 0.1% )
en lama's/alpaca (8, 0.1% ).

De landen die de meeste aanvallen doorgaven waren Frankrijk (9,840), Griekenland (6,870, veelal schaap) en Spanje (6,856, veelal paard).

Je kan hopelijk al op je klompen aanvoelen dat deze cijfers een onderrepresentatie zijn van de werkelijke aantallen.

Interessant is dat Bij12 namens NL meegewerkt heeft aan dit onderzoek, en toch, blijft roepen dat paarden veelal veilig zijn van wolvenaanvallen. (En lang ook nog, de 1e versie van dit onderzoek was in juli 2022 al af...)

Bron:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006320723001404

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:35

Jessix schreef:
Onali schreef:
SusanH schreef:

Ik deel jullie zorgen. Hoe kun je nog zorgeloos dieren houden met steeds meer wolven om ons heen.

Ik merk het ook als ik met de hond loop. Geen angst maar wel heel waakzaam. Geen fijn gevoel!

Nou dat..met de hond heb ik ook oren en ogen overal. Niet meer ontspannen wandelen zo.

josien_m_

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:52

Dat zijn echt enorme cijfers van de wolvenincidenten in 2 jaar in Europa!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:55

En het gaat alleen maar meer worden....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:58

Het nieuws over het ponykamp dat niet door gaat was trouwens net op het journaal op radio 2

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:08

Wintu schreef:
Het nieuws over het ponykamp dat niet door gaat was trouwens net op het journaal op radio 2

Mooi!

Eindelijk op de grotere media.

Nu bokt nog...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:09

Wintu schreef:

Wat denk je van scouting kampen ed die straks ook niet meer doorgaan..
Het gaat veel verder dan alleen onze dieren.
Hopelijk gaan mensen dat steeds meer beseffen..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:10

gillian schreef:
Wintu schreef:

Wat denk je van scouting kampen ed die straks ook niet meer doorgaan..
Het gaat veel verder dan alleen onze dieren.
Hopelijk gaan mensen dat steeds meer beseffen..

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat iets eindelijk de main stream media haalt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:10

Ja dat het de "gewone" mensen maar gaat treffen.
Dan pas zal men met beetjes gaan beseffen wat er loos is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:25

DuoPenotti schreef:
Wintu schreef:

Mooi!

Eindelijk op de grotere media.

Nu bokt nog...

Grote media zelfs, staat bij de NOS op de website :
https://nos.nl/artikel/2508022-ruiterve ... -voor-wolf

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:26

Top! +:)+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:42

Ik hoorde afgelopen week op een opbouwwerkvergadering dat een huisarts met het signaal kwam dat oudere dorpsbewoners de deur niet meer uitdurven, zeker 's avonds niet. Daar werd tot mijn grote verbazing wat lacherig over gedaan. Ik ben toen wat uit mijn slof gesloten, maar ik was duidelijk de enige met zorgen...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:52

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:03

Waarom niet Wintu? Omdat jou dat niet past?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:09

Benzz schreef:

Dat heeft niets te maken met of het men wel of niet past.
Mensen uit de grote steden die wolf knuffelaars die gaan er vanuit dat deze man gelijk heeft en doen het weer af als aanstellerij. Nog steeds geen idee van wat voor ellende zich afspeelt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:12

Benzz schreef:

Omdat dat wat hij zegt weer gewoon niet waar is.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:16

Ik kom even binnen vallen. Weet iemand of er ook groep, Facebook of whatsapp oid is voor wolf meldingen in noord-brabant?
Ik heb mijn kudde nu nog 24.7 buiten lopen maar er blijkt toch al wel een wolf in de buurt te zitten (doorreis/nieuw).. zou toch wel iets meer op de hoogte willen blijven...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:17

Ja precies, tot nu toe is alles wat ze zeggen niet waar geweest.
Dus waarom zouden er geen wolven achteraan gaan?
Ik zou bijna willen zeggen, pas maar op, op alles wat ze zeggen gebeurt het tegenovergestelde...

Daarnaast gaat hij voorbij aan dat een paard een vluchtdier is.
Meerdere paarden in weilanden zijn al gaan rennen omdat de wolf er omheen liep.
De paarden pikken feilloos op dat deze dieren wat anders in de zin hebben dan een hond waar ze niet op reageren.
Als ecoloog zou hij misschien eens wat meer respect moeten hebben voor het slimme natuurlijke gedrag van dat paard, dat heeft het niet zomaar.

pillow schreef:
Benzz schreef:

Omdat dat wat hij zegt weer gewoon niet waar is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 15:22

Benzz schreef:

Dit:

De vereniging kan naar eigen zeggen niet inschatten wat er gebeurt als ze onderweg een wolf zouden tegenkomen. "De kinderen zitten op paarden en paarden zijn vluchtdieren. Je zult er maar eentje tegenkomen en de pony's slaan allemaal op de vlucht."

Je vergeet voor het gemak even dat deze mensen de verantwoordelijkheid hebben voor de kinderen van een ander.

Nee een wolf of zelfs een roedel zal ze niet ter plaatse vermoorden.
Maar je kan de garantie niet geven dat ze niet op hol slaan met alle gevolgen van dien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:23

MallyBelly schreef:
Ik kom even binnen vallen. Weet iemand of er ook groep, Facebook of whatsapp oid is voor wolf meldingen in noord-brabant?
Ik heb mijn kudde nu nog 24.7 buiten lopen maar er blijkt toch al wel een wolf in de buurt te zitten (doorreis/nieuw).. zou toch wel iets meer op de hoogte willen blijven...

tienus63 schreef:
Je kunt je aanmelden door een whatsapp te sturen naar het nummer wat bij geen wolf staat.
Je naam en woonplaats doorgeven, waarom je in de app groep wilt komen; dierhouder, je maakt je zorgen om huisdieren, en aan welke regio’s je toegevoegd wilt worden.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:25

DuoPenotti schreef:
MallyBelly schreef:

tienus63 schreef:
Je kunt je aanmelden door een whatsapp te sturen naar het nummer wat bij geen wolf staat.
Je naam en woonplaats doorgeven, waarom je in de app groep wilt komen; dierhouder, je maakt je zorgen om huisdieren, en aan welke regio’s je toegevoegd wilt worden.

Dankjewel!