[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:27

Monique1963 schreef:
Eh, nee ik rijd haar op een gebroken rubber trensje met stangetjes. Maar ik heb maar zo het idee dat ze het heel goed zou kunnen oppakken.

Ik zie ook namelijk dat met het 'mennen' ze enorm in de krul gaat lopen omdat ze dus veel druk ervaart. Dat is absoluut niet wat ik wil, dus ga ik eens kijken hoe het met zo'n hoofdstel zal gaan. Ik ben nu met een Nederlandse vrouw in de mail die zelf van kunststof biotane hoofdstellen maakt. Ook bitloze. Zij kan ze ook custom maken op kleur. Lijkt me leuk!

Met dabo design toevallig? Een aanrader.

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 15:55

Hi Otti, ja Dabo inderdaad. Wat voor spullen heb jij van haar?

En voor Jet, ze stikt niet, is inderdaad nog mooier. Ze werkt wel met popnagels en haar popnagels zijn van RVS net als de ringen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:06

Monique1963 schreef:
Hi Jet, fijn je ervaring te lezen. Qua teugels houd ik wat ik nu heb, dat zijn endurance teugels. Onverwoestbaar en glijden nooit.

Vroegah, toen ik Callas begon te rijden zonder bit, was dat op het halster.

Wat ik begreep van kaakgekruist is dat het voor het paard heel logisch voelt omdat je bijv trekt op links dus dat is 1 hulp en hij voelt dan ook nog aan de rechterkant van zijn gezicht een druk waarvoor hij "weg" gaat, dat is de 2e hulp. Ik lees dat mensen in het begin wat grotere stuurbewegingen maken, grijns aangezien ik dat met Callas nog steeds doe, zal dat voor ons beiden geen probleem zijn.

Monique, ik heb de jongste 2 paarden ingereden met kaakgekruiste hoofdstellen. De ene maakte zich er op een gegeven moment toch wat te sterk op en de andere liep steeds alsof hij op de rem liep. Wat bleek, de ieniemienie druk die het gewicht van de teugels op de kaakgekruiste riempjes was genoeg voor hem om niet vlot door te willen lopen. Voor hem was het in elk geval niet geschikt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 17:12

Hey Henny, dank voor je info. Interessant. Ik ben via een pb getipt op een combi hoofdstel bij Dabo. Ik kan er ook bithangers bij kopen. Dus dan kan ik met dubbele teugels rijden en het bit alleen als noodrem gebruiken. Dus volop aan het overleggen en kiezen wat ik ga doen... spannend!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:23

Oh ik heb een zadeltas van dabo design. Prima service. Heel blij mee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 17:25

Wat leuk dat jullie Dabo kennen en zo positief zijn. Leuk Jet!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:39

Ik heb zelf van Dabo een hackamore (als noodrem voor het buitenrijden) gecombineerd met een kaptoom, halster en met mogelijkheid om er een sidepull van te maken.
Super tevreden over haar service en alle mogelijkheden, ga je echt veel plezier aan hebben! Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 17:43

Ook interessant Cera, die had ik idd ook gezien op haar site.

Ik ga vooralsnog voor kaakgekruist. ik had ook nog kingekruist gezien dat werkt weer anders in, maar is lastig met de baard van het prinsesje }:) dan kunnen de haren ervoor zorgen dat de teugels blijven haken in de ringen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:04

Monique1963 schreef:
Ook interessant Cera, die had ik idd ook gezien op haar site.

Ik ga vooralsnog voor kaakgekruist. ik had ook nog kingekruist gezien dat werkt weer anders in, maar is lastig met de baard van het prinsesje }:) dan kunnen de haren ervoor zorgen dat de teugels blijven haken in de ringen.

Ze heeft tegenwoordig ook een speciale waardoor de release extra goed is, geen idee of je die al had gezien op haar site :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 18:06

Heb je een linkje Cera?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:13

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 18:22

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:42

Oh tof! Ik denk doordat het ook een sidepull is je het liefste een normale neusriem wilt hebben.
Bij die andere zit er nog een stuk extra foam bij de neus zodat hij zichzelf automatisch weer loslaat (maar dat gebeurt natuurlijk bij de standaard ook) maar ik denk dat als je met Ellen overlegd ze je perfect advies kan geven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 18:58

Hi Cera, ik heb met haar overlegd en de optie die ik dan zocht stond nog niet aanklikbaar op de site, maar ik kies daar dan wel voor en dat meld ik dan even bij de bestelling.

Vind het leuk dat veel van jullie haar (werk) kennen en dat jullie positief zijn, dat geeft een goed gevoel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:29

Monique1963 schreef:
Wat leuk dat jullie Dabo kennen en zo positief zijn. Leuk Jet!

Ik ken haar heel goed. Ken veel mensen met spullen van haar. Ik heb zelf 2 teugels voor mijn kinderen van haar. Daar zit je aan goede adres.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 21:00

Leuk Otti, alle contacten zijn in ieder geval heel positief, daar ben ik alvast blij mee. Heb het volle vertrouwen erin dat er een heel mooi hoofdstel uit gaat rollen.

Overigens heb ik vandaag toen ik ze uit het land haalde, op het veldje getraind. Dus de ochtend een eng snuffel traininkje gedaan en vanmiddag, ook weer alleen zonder de shetten even op het veldje. Alleen even alleen maar linksom gewerkt. Alle oefeningen die ik ken, dus bijv ook lijn volgen, om haar leniger te gaan maken op links. Ze vond het allemaal best totdat... ik even ging longeren. En ik een mm mijn lichaam te ver naar haar voorhand had, en ze dat dan meteen maar interpreteerde als moeten omkeren naar de makkelijke rechterkant. Schurkje!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:28

Ik meld me zelf dan ook maar even haha. Wat leuk al die lieve berichtjes!
Yvonne (Otti) ken ik idd persoonlijk :D :D
Ik ga een heel mooi hoofdstel voor je maken. :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 21:39

Hi Dabo, nou welkom in mijn topic dan, hoop dat je nog tijd hebt om het hoofdstel te maken als je het hele topic wilt gaan lezen...

Ik ben reuze benieuwd en vind het keigaaf een hoofdstel op maat en custom op kleur, ook nog van kunststof (top voor een vegan) ook nog bitloos en ook nog een NLs product. Succes met het maken!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:19

Dabo schreef:
Ik meld me zelf dan ook maar even haha. Wat leuk al die lieve berichtjes!
Yvonne (Otti) ken ik idd persoonlijk :D :D
Ik ga een heel mooi hoofdstel voor je maken. :D

Toppertje

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:46

Monique1963 schreef:
Hi Dabo, nou welkom in mijn topic dan, hoop dat je nog tijd hebt om het hoofdstel te maken als je het hele topic wilt gaan lezen...

Ik ben reuze benieuwd en vind het keigaaf een hoofdstel op maat en custom op kleur, ook nog van kunststof (top voor een vegan) ook nog bitloos en ook nog een NLs product. Succes met het maken!

Gat ik ook niet doen, sorry! Heb de 1e pagina gelezen ;-) **\O/** :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:47

Ik moet nog even vertellen waarom ik ineens in een vlaag van verstandsverbetering ;-) weer bitloos wil gaan. Natuurlijk was dat vanaf moment 1 mijn intentie en omdat ik het toen verkeerd aanpakte ben ik 'afgestapt' met alle gevolgen van dien. Ondanks dat het door de jaren heen dan beter leek te gaan, heb ik steeds meer naar een rem in haar mond gezocht. Van niets naar gebroken bitje, van gebroken bitje naar gebroken bitje met schaartjes. Dat is eigenlijk wat je het meest ziet gebeuren als paarden niet doen wat wij willen, we hangen er dan andere dingen in die mogelijk wel zorgen dat er gebeurt wat wij willen. Zo ook ik. En ze gaat prima op een stangetje.

Maar wat me wel opviel met 'mennen' de afgelopen tijd is dat ze op dat bitje enorm in de krul gaat. Logisch ook op een afstand van ik denk bijna 4 meter van mijn handen tot haar mond, is een mm in mijn hand 10cm op haar stang. Je hebt een enorme hefwerking dan. Ook al zou ik het op haar gewone trens doen, dan nog heb je een enorme inwerking. Vond ik al niet prettig voor haar.

En toen kreeg ik dan bij toeval van de week het bit-rapport van dier en recht in mijn mailbox: "Stop pijn en dwang in de paardensport! Het bit als dwangmiddel leidt tot dierenleed". Ik was geïrriteerd. Dat gez... altijd over het bit, het is toch hoe de hand van de ruiter is, hou op. En ik rijd met heel zachte hand. Toch? Tja, ik wilde natuurlijk altijd al naar bitloos en ik heb toch het rapport gelezen. Mijn irritatie sloeg toch wel om naar verbijstering en verontrusting. De cijfers en feiten liegen er niet om. Als je het rapport nog niet gelezen hebt toch wel een aanrader, hier de link:

https://www.dierenrecht.nl/sites/dieren ... nsport.pdf

Dus ik vind dat ik het toch geprobeerd moet hebben Callas bitloos te gaan rijden met als noodrem op een ander stel teugels het bit, zoals ik het heel in het begin deed. Alleen toen deed ik het bitloze halster over haar hoofdstel heen en door het nieuwe hoofdstel dat ik nu ga krijgen hoeft dat niet meer, dat is allemaal combineerbaar.

Vooruitlopend op dit hoofdstel dacht ik vandaag ik kan natuurlijk eens kijken hoe ze gaat zonder het stangetje en dan gewoon op de rubberen trens die ze heeft. Dat verschil is groot. Verontrustend groot. Dat wil zeggen, ze gaat enorm veel beter op het stangetje en daarmee zegt het gelijk hoeveel druk ze dan kennelijk ervaart van dit stangtrensje. Op het gewone trensje neemt ze veel meer aanleuning, of moet ik zeggen gaat ze hangen. Dat zal dan ook wel gaan gebeuren met bitloos, dat moet ik dan gaan ervaren.

Afijn, ik denk ik ga trainen op het veldje, en we hadden afgesproken dat vriendje er dan altijd bij zou zijn als ik onder het zadel ging werken, maar het regende en vriendje had geen zin een kwartier tot een half uur in de regen te gaan staan kijken. Gelukkig ligt daar nog een berg zand die weggeschept moet worden en dat is dan minder erg dan stilstaan.

Maar ja. Het is HET veldje. En de berg zand ligt bij DE hoek. Maar allereerst was daar de baas met een kruiwagen met een rammelende schep erin. Ondanks dat de shetten totaal niet reageerden, voelde ik spanning opbouwen. Ik was al aan het losrijden, dus ipv af te wachten of het misschien goed zou gaan, heb ik haar stil gezet en hebben we gewacht tot de spannende rammelkruiwagen bij ons was gearriveerd. Toen het rammelen was opgehouden weer gaan losrijden, maar ja, toen was de baas aan het scheppen in DE hoek. Tjonge wat moesten we naar die hoek kijken iedere keer. En kwam de schep op iets hards dan was er die brrr. Ik vind het dan moeilijk om niet geïrriteerd te raken, dus zijn we gaan staan kijken naar de baas en de schep. Toen Callas dan uiteindelijk en dan heb ik het echt wel over een minuut of 3 (stilstaan in de zeikregen) besloot dat het ok was, konden we weer verder.

Maarrrrr Callas zou Callas niet zijn als ze niet ineens bang was voor de kruiwagen die op zijn kop bij de ingang was gelegd. Vriendlief riep wordt nou eens kwaad op haar! Dat heb ik maar eens gedaan want inwendig was ik enorm geïrriteerd door dat miepgedrag. Ik weet wel dat ik niet kan oordelen over wat eng is of niet, maar ja, komop een kruiwagen, die staat de hele dag in de stal kan ze naar kijken en ze loopt er tig keer per dag langs en hij komt ook in haar box als zij erin staat en ik moet namesten. Enige is dat hij nooit op zijn kop ligt.

Dus haar een grote mond gegeven, maar ik kan niet zeggen dat dat nou echt helpt. Toch maar weer laten kijken en ze mocht alles doen maar niet wegdeinzen of achterwaarts en zo hebben we daar gestaan en gedraaid tot ze het uiteindelijk opgaf en kauwde, yay! Toen ben ik daar gaan cirkelen bij die kruiwagen vooral veel linksom. Ik vind dat we daar goed gewerkt hebben en uiteindelijk gaf ze haar deinsneiging bij de kruiwagen dan ook wel op en konden we er normaal langs in beide kanten.

Veel overgangen gereden en ook achterwaarts om haar wat van het bit af te krijgen en na een poosje werd ze wat minder zwaar op de hand, hahaha. Er waren zelfs momenten dat ze echt heel fijn droeg op de cirkel in draf. Je moet altijd stoppen op je hoogtepunt, dus alleen nog even aan vriendje gevraagd of hij de krui IN het veldje op zijn kop wilde leggen ipv bij de ingang.

Mwah…. Toevalligerwijs kwam het zo uit dat hij een meter of 2 van het blok af lag en ik wilde gaan cirkelen om die krui. Maar ja, dan moet je dus tussen die enge krui en het blok door. No way! Staken. Brrr eng ding. En dan heb ik er toch echt de P in. Ik verdom het dan toch echt om af te stappen voor zulke flauwekul (in mijn ogen dan, hè). Dus ik heb haar gewoon met hard inkomen met drijven vooruit gewerkt. (ken je dat stripplaatje van dat hele klein stripfiguur shetje met dat meisje erop die met haar beentjes helemaal in de lucht zit om te schoppen/drijven? Nou zo ongeveer, hahaha) En ze ging. Yay, ik heb gewonnen. En pas na de vierde keer ging ze normaal zonder dat ik het gevoel had op een elastiekje te zitten dat kan wegspringen. Toen pas mocht ze van mij er helemaal aan ruiken, ze ging kauwen en daarna ben ik afgestapt en heb haar afgezadeld op het veldje (hoofdstel nog om) en heb alles in die kruiwagen gedaan. Dat was niet spannend.

Breng ik haar met de shetten naar het land, meestal knuf ik dan nog even, heb ik de twee shetjes los, die gaan staan drinken, ik doe haar hoofdstel uit, en er is een megaschrik geen idee waarvan en ze spuit een meter of 30 weg. Niet van vrolijkheid, maar ze schrok ergens van. Ze kwam wel terugdraven maar wat ze nou gezien heeft? Toch kennelijk had ze alweer een enorm englevel 4 opgebouwd door die kruiwagen 1, scheppende baas 2, kruiwagen op zijn kop bij de ingang 3 en in het veldje 4. Dan hoeft er maar dát te gebeuren en ze schrikt heel heftig.

Terugkijkend was ze de eerste momenten met poetsen vandaag al niet 100% lief. Meestal gaat ze zelf netjes parkeren op de poetsplaats, maar nu wilde ze eigenlijk de poetsplaats aflopen. Uiteraard was het meteen over toen ik ho zei, maar toch, het was een voorbode van niet 100% op haar gemak zijn denk ik. Bij Callas weet je nooit wat de onrust veroorzaakt kan hebben, er kan wel een kat onverwacht herrie vlak ervoor gemaakt hebben. Denk je een rustige zondag te hebben ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:00

Qua bitten : trens = zacht en voor beginners is modern denken. Oude meesters vonden trens voor gevorderden ivm teveel ruis, beginners kregen stang in handen ivm stil bit waardoor subtiele hulpen veel beter te geven zijn. Stang heeft ook een bepaalde balans waarin die samen met de juiste hoofd houding heel fijn stil in de mond ligt. Veel paarden worden daarom gelukkiger van een stang waarop ze door die balans aanleuning op het bit kunnen vinden zonder op de ruiterhand te gaan hangen. Wel zal je dan voor een ongebroken mondstuk moeten kiezen, gebroken mondstuk heeft die balans en stilte niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:43

tamary schreef:
Qua bitten : trens = zacht en voor beginners is modern denken. Oude meesters vonden trens voor gevorderden ivm teveel ruis, beginners kregen stang in handen ivm stil bit waardoor subtiele hulpen veel beter te geven zijn. Stang heeft ook een bepaalde balans waarin die samen met de juiste hoofd houding heel fijn stil in de mond ligt. Veel paarden worden daarom gelukkiger van een stang waarop ze door die balans aanleuning op het bit kunnen vinden zonder op de ruiterhand te gaan hangen. Wel zal je dan voor een ongebroken mondstuk moeten kiezen, gebroken mondstuk heeft die balans en stilte niet.

Tamary ik wil nog graag een toevoeging doen :) Een trens is lang niet altijd zacht, een gebroken trens prikt bij menig paard in het gehemelte zodra er spanning op gezet wordt en knijpt dan op de lagen van de onderkaak. Persoonlijk vind ik trensen ondingen maar dat hangt uiteraard ook van de ruiterhand af.

Ik rij met pelhambitten waar mijn echtgenoot het metalen mondstuk uitgeslepen heeft. Door een leerbewerker heb ik er leren mondstukken in laten zetten. Dat is 3 lagen leer. Af en toe een nachtje in de zonnebloemolie qua onderhoud en verder ideaal. De paarden lopen er zeer plezierig mee. Het leer past zich na een paar keer aan aan de vorm van de mond en ik zie ook duidelijk verschil tussen de 4 leren bitten die ik heb en hoe ze gevormd zijn door de 4 paarden. De bitten liggen heel stabiel in de mond.
Ik rij ala western met doorhangende teugels maar mocht het een keer nodig zijn dan heeft een pelhambit hefboomwerking omdat er een kinketting of leren kinriem aan zit.

Ik dacht een paar jaar terug ook op de wat modernere toer te gaan en de 2 jonkies bitloos te gaan beleren maar ben er toch van terug gekomen. Sommige dingen van vroegah zijn echt zo gek niet :D Ik vind de aanleuning die ik met de huidige bitten voor elkaar krijg veel beter dan met bitloos. De paarden lopen veel beter door de rug en dragen duidelijk beter met de achterhand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:01

Dat, maar als je op 2 pinken kan rijden zet je je eigen lijf ook niet vast om kracht te zetten en dat helpt ook weer om je paard niet in de weg te zitten tijdens het rijden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:09

Ik heb er hier ook één die echt gefrustreerd raakt van bitloos. Een stang of ongebroken trens is geen probleem, maar met bitloos (verschillende vormen) wordt hij echt boos en komt hij in verzet omdat hij het niet snapt.