Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:43

Hier ook helaas geen stapmolen.
Mijn paard komt in de winter uurtje of 4 met 3 andere paarden op het paddock. In de zomer Overdag op de wei met kudde. Ik zou hem graag meer buiten hebben, maar die mogelijkheid bestaat hier helaas niet. Voorheen (op een andere stal) kwam hij in de zomer langer buiten, maar op hele kleine stukjes wei, alleen. Ik merk dat de huidige situatie veel prettiger voor hem is. Liever iets korter buiten , maar wel lekker spelen met andere (jonge) paarden. Ik zorg er zelf dan nog voor dat hij tijdens stal box-uren ook nog een uurtje of 2 eruit komt.
Als we een stapmolen hadden, zou ik er zeker gebruik van maken, maar ik mis hem niet direct

_Nelleke_

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:58

Hier wel een stapmolen, gebruik hem eigenlijk alleen om hem een beetje droog te stappen. Echt uitstappen na het werken doe ik aan de hand of onder het zadel op het terrein. Hij staat nu nog in wintervacht dus soms is ie nog kletsnat en dan gaat ie nog even een kwartiertje in de molen. Hij vind er geen reet aan :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:05

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:06

Hartstikke bedankt allemaal voor antwoorden. Ik weet wel dat 24/24 buiten is de beste, maar hier, in de winter, is dat niet erg mogelijk, omdat weilanden all zijn veel te nat en ik kan niet paarden de heleboel laten omploegen, anders hebben wij te weinig gras later. Paarden gaan du alleen overdag naar buiten op één stukje en ik doe de rotatie in het middag. (Eerst 5 merries/ruinen en later 1hengst)
Voor deze die de stapmolen hebben, nog een vraag, please. Hebben jullie verschil gezien in kwaliteit van het stap?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:12

Skogan schreef:
Hartstikke bedankt allemaal voor antwoorden. Ik weet wel dat 24/24 buiten is de beste, maar hier, in de winter, is dat niet erg mogelijk, omdat weilanden all zijn veel te nat en ik kan niet paarden de heleboel laten omploegen, anders hebben wij te weinig gras later. Paarden gaan du alleen overdag naar buiten op één stukje en ik doe de rotatie in het middag. (Eerst 5 merries/ruinen en later 1hengst)
Voor deze die de stapmolen hebben, nog een vraag, please. Hebben jullie verschil gezien in kwaliteit van het stap?

Je bedoeld of de stapkwaliteit van je paard beter wordt door een stapmolen? Nee. Ze mogen natuurlijk lopen zoals ze willen, hoofd hoog laag links rechts. Als je stapkwaliteit wil verbeteren moet je ze toch met training beter door het lijf leren bewegen, dat doen paarden meestal niet zomaar uit zichzelf.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:18

Wauw robbie dat ziet er echt gaaf uit! Ik heb zelf niet heel veel met koudbloeden maar als je hem zo rijdt wordt hij toch wel heel gaaf zeg!
Dit zijn precies de fotos en de houding die Rien wil zien volgens mij. Mooie verbinding van arm naar mond en achterbeen komt lekker mee. Jaloerss! Knap gedaan!

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:40

Skogan schreef:

Ik ben niet zo'n fan van 24-7 buiten. Vooral niet voor een sportpaard, die moet ook enige rust hebben en vaak hebben ze dat niet in een groep. Hier staan ze 8 uur gemiddeld per dag buiten en ook in de winter lopen ze nog op de wei.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:44

Sorry, maar dat vind ik echt grote onzin. De paarden hebben hier rust wanneer ze willen. De groepen wisselen niet, er is geen gedonder onderling en ze hebben 30 hectare waar ze ook gewoon alleen kunnen gaan staan als ze dat willen. Dat doen ze overigens ook gewoon!

Een paard moet gewoon paard kunnen zijn. Ik zeg niet dat ik geen begrip heb voor deels binnen en deels buiten, zeker niet waar je niet de luxe hebt, maar dat een sportpaard beter een stal kan hebben waar hij geen kant in op kan, dan een wei waar hij kan doen en laten wat hij wil, dat gaat er bij mij niet in.

Die van mij loopt 24/7 dus als hij een keer wat spierpijn heeft van een flinke training loopt hij het er vanzelf weer uit.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:55

Ook hier een groot voorstander van 24/7 buiten.
Nu sta ik op een stal waar ze van 9 tot 4 buiten staat en de rest op stal. Ik zie aan haar deken dat ze wel ligt of rolt, maar ik heb dit nog nooit gezien, terwijl ik er altijd op verschillende tijdstippen ben. Haar stal is ruim genoeg om te slapen maar ook hier heb ik haar nog nooit zien liggen.

De stal waar ik hiervoor stond stond ze 24/7 buiten en lag ze standaard elke ochtend languit minimaal 2 uurtjes te slapen met haar kuddegenootjes, altijd hetzelfde tijdstip. Ook smiddags waren er genoeg momenten dat ze met ze allen op een stukje gingen staan en aan het rusten waren.
Waarschijnlijk rust ze nu ook wel, alleen heb ik het nog niet gezien ze wordt meer gelongeerd door haar paddockgenootje, en omdat het relatief klein is vergeleken met een groot stuk land kan ze haar paddockgenootje ook niet ontwijken.
Dus ik zeg niet dat 7 uurtjes naar buiten ipv 24/7 verkeerd is, want aan energielevel met rijden merk ik geen verschil nu of toen, maar mijn eigen gevoel geeft de voorkeur aan 24/7 op het land in een kudde voor haar welzijn. Het is meer voor mijn eigen welzijn dat ik nu hier sta want elke dag verplicht moeten voeren en checken of ze er nog goed bij staat etc. werkt voor mij niet. Nu wordt ze 5x per dag gevoerd, binnen en buiten gezet en de staleigenaren zijn 24/7 thuis om de paarden in de gaten te houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:07

Hier staan ze 's-nachts wel op stal, eens geprobeerd buiten te laten maar merkte dat ze dat niet fijn vonden. Ze liggen op stal ook vaak lekker te slapen. :))
Maar ik heb ook (helaas) geen 30 ha :))

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:38

Toen ik ze nog aan huis had, kwamen ze ook snachts op stal, dat vond ik ideaal. stonden dan van 6.00 tot 20.00-22.00 buiten. Stonden naar mijn idee genoeg buiten en toch had ik zelf in de hand wat welk paard aan krachtvoer kreeg .

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:45

Onze paarden staan in de stal wanneer ze willen, meestal om wat schaduw te zoeken of als ze willen drinken. Verder komen ze 2x per dag naar binnen om krachtvoer te voeren.

Ik ben echt totaal niet anti hoor, maar hier zijn er ook mensen met sportpaarden die hun paarden niet buiten willen hebben en daar kan ik echt niet bij. Paarden die alleen in paddockjes van 5x5 staan in een land met ruimte aan overvloed :n. Dat sportpaarden anders zijn dan andere paarden is iets wat wij onszelf aanpraten!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:53

Iriscope schreef:
Onze paarden staan in de stal wanneer ze willen, meestal om wat schaduw te zoeken of als ze willen drinken. Verder komen ze 2x per dag naar binnen om krachtvoer te voeren.

Ik ben echt totaal niet anti hoor, maar hier zijn er ook mensen met sportpaarden die hun paarden niet buiten willen hebben en daar kan ik echt niet bij. Paarden die alleen in paddockjes van 5x5 staan in een land met ruimte aan overvloed :n. Dat sportpaarden anders zijn dan andere paarden is iets wat wij onszelf aanpraten!

Wat heerlijk voor ze iris! Ben ik het inderdaad mee eens. Ook veel beter voor de spiertjes als ze lekker de hele dag kunnen lopen. Ik heb ook nog heel kort op een stal gestaan waar ze echt in een hele kleine paddock stond en ze werd compleet stijf daardoor met rijden :( Nu in ieder geval een wat grotere paddock en van de zomer lekker op een groot land.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:56

Denk dat jij dan zelfde hebt als wij Iris? Binnenruimte, buitenruimte en weide. Alleen hebben wij dan veel minder weide. :P
Hier kiezen ze dus ook tussen binnen en buiten, alles staat gehele dag open. Ze lopen dan ook wat af haha.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:04

Wij hebben eigenlijk stallen die 4 palen zijn, met palen ertussen en een golfplaat erover. Verder lopen ze gewoon over het hele terrein waar ze maar willen. Gras hebben we maar 6-8 weken per jaar, dus het is meer een grote zand/steen paddock te noemen.
Maar ze lopen inderdaad heel veel!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:42

Hier ook geen stampmolen maar paarden 24/7 buiten in zandpaddock, onbeperkt ruwvoer uit netten en schuilopties. Blije paarden, zelden spierpijn.
Uitstappen doe ik vaak aan de hand en dan het zadel alvast af. Laat ze ook regelmatig even rollen na het rijden, heerlijk vinden ze dat.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:51

Ik laat ze standaard rollen na het rijden, ze weten niet beter. :D
Kunnen ze dan ook zo heerlijk uitgebreid doen met gekreun en alles. :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 08:54

Ik heb mijn pony 9jr 24/7 buiten gehad met schuilstal en slowfeeders. Helaas door een dubbele peesblessure uiteindelijk besloten hem uit de kudde te halen omdat hij daar altijd de aanstichter van het geren en gespeel en gedoe was en geen rust nam. De DA had het meerdere keren aangegeven en wilde niet tegen dat advies in gaan.

Nu heeft ie een stal met uitloop, beide kanten contact met paarden, gaat dagelijk in de paddock en in de zomer wei. Ik heb wel een soepeler paard die meer energie overheeft voor het rijden dan toen ie nog in de paddock stond. Ook merk ik dat ie rustiger eet en iets gemakkelijker op gewicht te krijgen is.

Zolang z'n pees nog oploopt als ie een keer gek doet in z'n huidige paddock gaat ie sowieso niet terug in een groep. Hij is 13 en heb liever een heel paard die een half jaartje wat beperkter is in z'n vrijheid dan nog een keer een peesblessure en dat het dan einde verhaal is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:29

Malle1970 schreef:
Skogan schreef:

Ik ben niet zo'n fan van 24-7 buiten. Vooral niet voor een sportpaard, die moet ook enige rust hebben en vaak hebben ze dat niet in een groep. Hier staan ze 8 uur gemiddeld per dag buiten en ook in de winter lopen ze nog op de wei.

Dat vind ik dan weer onzin.
1. Rust is erg relatief. Stilstaan/liggen is maar voor heel korte periodes goed voor een paard. Ook voor een sportpaard. Dat doen ze vrijwillig zelden langer dan 1-2 uur achter elkaar.
2. het ligt nogal aan hóe je ze 24/7 buiten houd. Want als het ontwerp van het verblijf/ de groepsgrootte in orde zijn is er juist heel veel rust.

Sluit mij helemaal aan bij Iris.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:02

Ik denk dat het verschillend is per paard. Mijn paard meent altijd de leider te moeten zijn en is daar als ze niet zulke meegaande paarden in de groep heeft staan heel erg druk mee. Ze was in die 24/7 tijd duidelijk vermoeid.
Daarnaast hangt het er ook vanaf of ze zich veilig voelen. Ik ken enkele paarden, maar een paar hoor, die uit een 24/7 in een groep staan situatie verhuisd zijn naar een lange stal vol paarden aan weerszijde van de gang. Ze mochten wel nog overdag naar buiten. Die paarden bloeiden helemaal op en kwamen tot rust.
Als ik de staatsloterij zou winnen dan zou ik hele grote stallen maken met ieder een uitloop zodat ze zelf in en uit konden lopen. En daarbij dan nog tig hectare prachtig gebied waar ze overdag in konden lopen. Met water, bos heuvels etc. Oh ja en om het hele terrein een galoppeerbaan, en ergens een crossterrein. En grote heuvels waar je krachttraining tegenaan kon doen. En een eigen bos zodat ik de pony los mee zou kunnen nemen als ik ging rijden. En natuurlijk een 20x60 binnen- en buitenbak. Nou doe er dan ook maar een overdekte longeercirkel bij met daaromheen een trainingsmolen. Oh ja en natuurlijk een prachtige spuitplaats met warm water.
Laatst bijgewerkt door Promisse op 08-01-19 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:15

mirjamalvaro schreef:
Denk dat jij dan zelfde hebt als wij Iris? Binnenruimte, buitenruimte en weide. Alleen hebben wij dan veel minder weide. :P
Hier kiezen ze dus ook tussen binnen en buiten, alles staat gehele dag open. Ze lopen dan ook wat af haha.

Ik vind jouw paard wel wat aan de zware kant mirjamalvaro. Dat lijkt me met rijden ook niet zo fijn.
Een van mijn paarden kan echt niet de hele dag de wei op. De kilo's vliegen er dan aan.
Ook al staat hij flink in het werk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:21

Haha ja daar heb je een punt, teveel eten is ook niet goed! Maar, als je een wei hebt die 24/7 begraasd wordt, dan is op ook wel een keer op, dus vaak is de hoeveelheid gras dan al minder natuurlijk!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:31

Jaja Zorro is te dik volgens zowat iedereen. I'm sorry, hij lijkt gewoon op zijn baasje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:39

Iriscope schreef:
Haha ja daar heb je een punt, teveel eten is ook niet goed! Maar, als je een wei hebt die 24/7 begraasd wordt, dan is op ook wel een keer op, dus vaak is de hoeveelheid gras dan al minder natuurlijk!

Klopt, maar dan krijg je weer een groter risico op zand in de darmen.
Kort gras (het gras is dan wat je noemt: gestresst) bevat overigens meer suiker dan lang gras.
Hoe kort of lang het gras is maakt voor de mijne dus geen verschil. De stukjes die we hebben worden flink begraasd, edoch vliegen nog de kilo's eraan. Hij krijgt ook weinig krachtvoer.
Van nature een heet paard met veel go dus hij gaat erg economisch met zn energiehuishouding om denk ik :D :D

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:07

Iriscope schreef:

Mee eens, wat dat betreft doet de mijne het nu beter nu ze 5x per dag hooi krijgt en dus deels op stal staat. Toen ze 24/7 buiten stond kregen ze 1 pluk hooi per dag bijgevoerd naast het kleine beetje gras en dat was veel te weinig voor haar in de winter ze viel erg af. Nu heeft ze een mooi gewicht gelukkig.

Maar helaas geen een stal is perfect alleen als je het zelf zou doen zoals Promisse zegt haha. Helaas is die droom voor de meesten van ons niet mogelijk.