slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:23

Ok heb je gelijk in, maar is het dan niet nog stressvoller als ze eerst een end op de trailer moeten? Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er geen ervaring mee heb (anders dan katten, maar das een ander topic/diersoort) EN er dus geen verstand van heb. Ga een beetje uit van wat ik denk hoe paarden zijn en kan me natuurlijk vreselijk vergissen.
En ja, verdriet moet inderdaad slijten en dat kan heel lang duren, en dat weet ik dan weer wel uit ervaring Knipoog.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:24

Niet ieder paard vind op de trailer gaan erg, ik denk dat je daar ook naar moet kijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:27

dat bedoel ik ook.
voor sommigen is het meer stress,niet voor allen.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:26

@ barbara1970 : Ik vind het een mooie en goede keuze van jou. ik kreeg echt kippenvel toen ik je verhaal leesde. Ach gut

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:55

ik denk dat ik op het grote moment ga kiezen.. Verdrietig
paardje van een kennis gleed van de dijk en brak haar voorbenen paardje is terplekke afgemaakt had haar niet willen zien lijden op een trailer.

als een van mijn paardjes ziek zou worden en thuis zou staan en om de een of andere manier ingeslapen zou moeten worden zou ik dat het liefste in zijn/haar vertrouwde omgeving willen doen.

het ergste is wanneer je je paardje dood in de wei vind.
ik ben 'smorgens om 7 uur gaan voeren en toen stond ze nog vrolijk met haar 4mnd oud veulen in de weide.
om 12 uur werd ik door de buurman gebeld dat er een dood paard in de wei lag.
volgens DA heeft ze een CVA gehad.
heb haar dus niet uit haar lijden kunnen verlossen maar weet ook uberhaupt niet of ze geleden heeft.
volgens DA kan het dat ze een snelle dood heeft gehad maar het tegengestelde kan ook
dit was in 2003 maar denk er soms nog over na Huilen Huilen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:00

ik denk ook niet dat je een keuze kan maken welke voor 10 verschillende paarden hetzelfde kan zijn.

mijn pony had ik prima naar de slacht kunnen brengen, had geen hekel aan trailers of een nieuwe omgeving.

hety paard wat ik nu heb, zou ik zo'n reis nooit aandoen, die heeft een hekel aan trailer/vrachtwagens en vind nieuwe ruimtes niet fijn, daar moet ze rustig aan wennen, zo'n reis erheen en daar aankomen in een vreemde omgeving zou niets voor haar zijn....
de pin daarentegen zou denk ik beter voor haar zijn dan een spuitje, dus mocht het zo zijn dat ze op haar eigen wei geschoten zou kunnen worden, zal dat mijn keuze zijn.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:01

ja ik denk dat het voor mij op de situatie aan zal komen en ook om welk paardje het gaat

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:02

van inslapen voelen ze niks toch? het lijkt me trouwens sterk dat een DA zo weinig zou geven dat een paard na pas 2 uur dood is, ik ben toch echt voor het inslapen van het paard.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:24

Ik ken een mens dat heel traag reageert op pijnstillers, verdovingen en dergelijke. Moeten ze heel lang wachten voor het werkt en ook de dosis verhogen. Nou kan zij dat zelf tegen de dokter vertellen, maar er zullen ook wel dieren zijn die dit "probleem" hebben. Kan me voorstellen dat inslapen dan niet goed gaat, langdurig is.

Voor mijn bejaardje hoop ik juist dat ze een keer dood in de stal of wei ligt, vind het vreselijk om over een anders leven of dood te beslissen. Maar goed, zij is ook al 21. Hoop het voorlopig niet met mijn 4 jarige mee te maken, dat is wel heel heftig ja...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:24

gruwelijk irri avatar Lachen Lachen wil je hem naar me toesturen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:41

PaTriiCiiaa schreef:
van inslapen voelen ze niks toch? het lijkt me trouwens sterk dat een DA zo weinig zou geven dat een paard na pas 2 uur dood is, ik ben toch echt voor het inslapen van het paard.

zou je je mening dan wel toe willen lichten?kan iedereen er weer een beetje van leren

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:39

prints schreef:
ja ik denk dat het voor mij op de situatie aan zal komen en ook om welk paardje het gaat

Goh, wat een geweldige uitspraak! Klopt inderdaad, soms ben gewoon niet in de mogelijkheid om hem/haar te vervoeren en dan heb je ook weinig keuze.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:42

Noetanchamon schreef:
prints schreef:

Goh, wat een geweldige uitspraak! Klopt inderdaad, soms ben gewoon niet in de mogelijkheid om hem/haar te vervoeren en dan heb je ook weinig keuze.

weet niet hoe je dit bedoeld....maar lees ook mijn post daarvoor..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:50

Ik denk dat het helemaal niet uitmaakt voor het paard er is geen doodsgeur bij het slachthuis, als jullie het stukje willen lezen ( vanmorgen is ze geslacht ) deze dame bracht haar verzorgpaard naar het slachthuis Huilen is heel prettig verlopen.

En als een paard wordt ingeslapen ( als de DA ) voldoende doseert gaat dit ook zonder enige stress of pijn.

De enige voor wie de beslissing iets uitmaakt is voor jezelf en echt niet voor het paard.

Dus wees nu allemaal goed voor je paard geen hem / haar de liefde en verzorging die er nodig is.
Knipoog

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:00

Ik ben er 1 keer bijgeweest toen er een lammetje werd ingeslapen. De DA moest tot 2x toe bijspuiten en na een uur was het arme beestje nog niet dood. Volgens mij had het beter afgeweest als het in 1 keer zou zijn afgeschoten. Daarom zou ik als ik ooit zou moeten beslissen over het leven van m'n paard kiezen voor de slacht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:17

ach wat zielig _malu_ wat was er met het lammetje

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:31

ikzelf zou kiezen voor een spuitje.. maar dat ze dan eerst onder nacoze komt zodat ze niet hoeft te vechten Knipoog
ik denk dat dit voor mijn paardje het beste zal zijn, op een vredige manier sterven in een bekende ruimte.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:54

_Malu_ schreef:
Ik ben er 1 keer bijgeweest toen er een lammetje werd ingeslapen. De DA moest tot 2x toe bijspuiten en na een uur was het arme beestje nog niet dood. Volgens mij had het beter afgeweest als het in 1 keer zou zijn afgeschoten. Daarom zou ik als ik ooit zou moeten beslissen over het leven van m'n paard kiezen voor de slacht.

Ik snap dit zeker maar als je nu met je paard ergens rijdt en ze breek iets of ze raakt verstrikt in draad dat ze niet meer kan lopen dan heb je geen keus denk ik.

Ik zou beslissen als het zover is en heel misschien sterft ze vanzelf.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:55

Midasje schreef:
_Malu_ schreef:

Ik snap dit zeker maar als je nu met je paard ergens rijdt en ze breek iets of ze raakt verstrikt in draad dat ze niet meer kan lopen dan heb je geen keus denk ik.

Ik zou beslissen als het zover is en heel misschien sterft ze vanzelf.

maar als het beestje vanzelf sterft heeft ze meschien wel heel veel geleden.. Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:57

nee, ik bedoel gewoon van ouderdom
Ik heb een pony van 32 jaar en ik hoop haar gewoon een keer dood op stal te vinden.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:31

Wij hebben op stal twee weken geleden een oudje (31) moeten laten inslapen. Het duurde heel lang voordat de verdoving goed begon te werken dus spuiten hij nog een zelfde dosis ( volle spuit) in. Toen begon de verdoving pas te werken en ging ze liggen. Ze was echt heel versufd toen de euthanasie spuit kwam alleen het duurde lang heel lang, nog een spuit nog niet opgeven he.. toen maar direct in het hart en toen eidelijk stopte het hart. Al met al duurde dit veel te lang de pony heb er zelf weinig van gemerkt want die blik in de ogen zei al genoeg. Het hart van deze mooie dame klopte al niet zo heel goed meer waardoor het lang duurde voordat de overdosis werkte ze heeft bij elkaar aan 1800 kilo aan verdoving en euthanasie middel gehad.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:35

Bloos! Huilen Wat zielig, en zoveel aan die spuiten!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:28

Snoevie schreef:
ach wat zielig _malu_ wat was er met het lammetje

Ik weet niet meer precies wat hij had, het is alweer een tijdje geleden....maar zielig was het idd wel.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:03

Ik denk dat het afhangt van de situatie en van het paard..
Op dit moment zou ik, wanneer mijn paard door omstandiheden niet meer verder kan leven, kiezen voor slachten. Naar mijn idee is het sneller en ik vermoed dat mijn paard tegen een spuitje gaat ''vechten''. Iets wat me voor zowel paard als mens erger lijkt.
Natuurlijk wil ik wel bevestiging van dat hij er echt niet meer is, en mocht hij door omstandigheden niet meer de trailer op kunnen, dan ga ik wel voor een spuitje...

Hopelijk hoef ik deze moeilijke keuze nooit te maken, en overlijd hij gewoon op een natuurlijke wijze.. (Liever natuurlijk nooit, maar het leven houdt ooit op..)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:25

Na het lezen van het topic over de slachterij in nijkerk denk ik heel anders over slachten. Mijn paard is door een vervelende ervaring heel bang voor de veearts. Vooral als er gespoten moet worden. Ik dacht altijd dat ik haar hier thuis zou laten inslapen maar nu?? Die stress zou ik haar in haar laatste momenten toch niet gunnen. Maar komt een slager aan huis om je paard te schieten?? Dat zou mij nog het meest paardwaardig lijken. Tja, en wat er daarna gebeurt.. Ik eet zelf geen paardenvlees. En dood is dood in mijn beleving. Dus of ze dan gelacht en opgegeten wordt door mensen, of vermalen wordt tot hondenvoer en weet ik het wat voor vieze dingen, dat is in mijn ogen een even vervelende gedachte. Daar wil ik dan niet verder bij nadenken Huilen Ik hoop overigens nog jaren van mijn paard te mogen genieten...