[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:45

Er is een bewering dat de manen naar 1 kant vallen het gevolg is van ongelijke bespiering van de hals, maar ivm wedstrijden worden de manen ook graag naar 1 specifieke kant gekamd/gevlochten/etc., dus het kan.

Beide kanten makkelijk inbuigen is redelijk basisvoorwaarde voor rijden ook omdat stuur en one-rein-stop zonder inbuigen lastig zijn. Volgende rit als Callas op Shadow wacht juist vragen om via moeilijke kant te kijken waar hij blijft?

Sintara

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:30

Als die manen echt zo dik zijn, kan je dan niet een poging wagen om ze te splitsen en dus aan elke kant wat te hangen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 13:55

Hey Waratje, Tamary en Sintara, De manen zijn echt lang en zwaar op links. Op rechts hangen een paar vergeten plukken. Splitsen heb ik wel eens geprobeerd omdat het me mooi leek om op rechts ook manen te zien, maar dat werkt maar even. Zodra ze gerold had, zat het alweer allemaal op links. Overigens toen ze bij me kwam had ze aan beide kanten manen. Ik zou wel het kunnen splitsen en op rechts kunnen invlechten.

Het belangrijkste is denk ik om veel linksom te gaan cirkelen. Ik deed inderdaad vandaag toen ik de opvallende lijn erin ontdekte wat oefeningen linksom maar ik ontdekte het te laat eigenlijk op de rit. Nu ik het zeker weet ga ik veel die kant om longeren en op die kant werken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:41

Was het niet ook zo dat ze linksom zoveel verzet toont bij het werken vanaf de grond?
Misschien eens iemand laten voelen naar de spieren?
Tis allemaal niet zo vanzelfsprekend hé, het werken met paarden.
Observeren is de sleutel. Ik vind het wel weer prachtig dat je dit nu weer ontdekt hebt en dat ik mee mag leren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 15:47

Hi Balance, klopt wat je zegt en ik heb een dierenarts die op hoog niveau springt, ik zal haar eens vragen of ze Callas eens zou willen rijden om te voelen wat ik voel. Kijken of zij hetzelfde zegt.

Lief dat je mee wilt leren, dat is het mooie van bokt, ervaringen mogen delen is heel waardevol.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 13:57

Lekker achter de kont van 't peerd, en dus vandaag weer eens lopend gemend. Dit keer voor het eerst meer echt mennen omdat ik nu het schoffie dat ik van Pien gehad heb, nogmaals dank Pien, op Callas gelegd heb. Dus nu zijn de teugel- of eigenlijk leidselhulpen zonder grote bewegingen. (nadeel is dat je niet meer lange longe kunt werken, maar dat doen we dan weer een andere keer) Bizar genoeg merk ik nog steeds aan Callas dat ik haar kennelijk vaak help met grote bewegingen want ze vindt het best moeilijk om te begrijpen wat ik bedoel.

Het mooie van mennen is dat je kunt zien of je paard recht is. Mwah. Ze kan best keurig recht lopen, maar dat kost mij best veel concentratie om haar zo recht te houden. Deze conclusie sluit mooi aan bij haar vastzitten op links. Dus heb ik veel linksom gedraaid en gecirkeld om een blok heen. En weten jullie nog dat het een paar jaar geleden zo'n hype was om te 'planken'. Nou, Callas is daar heel goed in. Je kunt best kaarsrecht door een bocht gaan... Ook hier weer is het een groot voordeel om achter je paard te lopen, want je kunt perfect zien waar ze buigt of niet, en dat vind ik ohz toch veel moeilijker om te voelen.

Telkens tussendoor veel beloond met kontkriebels (als je mijn nagels nu ziet :)) ) En ze heeft het verschrikkelijk braaf gedaan. Vaak was haar hoofd netjes laag of eigenlijk meer aan de teugel, ook goed en af en toe even koppie omhoog, maar als ik dan een afleidende oefening vroeg dan zakte het hoofd ook meteen.

Dus dit mennen is erg goed voor mijn en haar stuurkunsten, het rechtrichten en het soepel worden linksom. En ik bedacht me ook ineens dat als we ooit een huis buiten de bergen hebben, dat écht mennen dan weer terug op het menu kan komen, misschien ook nog wel met Shadow. Behalve een karretje heb ik alles nog voor hem.

Maar helaas nog steeds niets gehoord over die tweede bezichtiging. Ik vrees dat dat niet meer doorgaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:21

Klinkt leuk en goed Mo het oppakken van het mennen en achter Callas aanlopen, en jammer van je bezichtiging. Hopelijk hebben de mensen meer tijd nodig.
Enne men spullen waren en zijn je heel erg gegund en beiden hebben we er een leuk weekend aan over gehouden met onze Bokt meeting.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:51

Wat leuk dat callas er ook plezier aan beleeft aan het " mennen" .
En als jij erachter loopt dan zal ze toch zelf de dingen moeten oplossen. Zo word Callas zelfverzekerder.
Althans dat zou mooi meegenomen zijn ;) .
Lief dat je van Pien spulletjes hebt gekregen +:)+ .

Jammer dat je niets meer hebt gehoord van n 2de bezichtiging. Het kan alsnog komen.
De moed erin houden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 14:54

Ja Pien dat was leuk de bbm (Buitenland Bokt Meeting)

En Sandra, er staan nog 2 bezichtigingen voor eerste en tweede week februari op de planning, dus keep fingers crossed.

En ik denk dat de mentraining voor Callas heel goed is voor haar spieren wat ik al noemde, maar ook wat Peetstap en Sandra zeiden, voor haar zelfvertrouwen. Zij moet nu voorop. En ik vind het erg leuk om te doen. Vond mennen altijd heul erg leuk. Shadow en ik zijn niet voor niets 3x clubkampioen samengesteld mennen geweest.
LOL, Callas wordt nog veelzijdig, want springen vindt ze ook erg leuk. Moet ik weer eens filmen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:13

Lange lijnen of lange teugelen is zo leuk! Heb het jaren gedaan en heel fanatiek dagelijks 5 kilometer op buitenrit gelangelijnt. Fly heeft een trauma voor de kar, vandaar dan maar zo op pad!

Superleuk om te lezen dat jij er ook plezier aan hebt. Wel goed uitkijken voor eventuele bokken naar achter. Ik liep en loop er altijd recht achter, maar je ziet vaak dat mensen er schuin achter lopen. Helaas vindt Fly het langelijnen buiten niet meer leuk (op het erf wel) en vind ik het moeilijk om te beoordelen wat nog wel en niet kan. Gezien haar ouderdom ben ik een softi geworden dus Fly luistert ook minder goed en daardoor weet ik niet of het eigenwijsheid is of ouderdom :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 18:24

Hi Mainat, leuk dat jij het ook gedaan hebt en leuk vond/vindt. Ik denk dat het bij Fly ouderdoms eigenwijsheid is :+

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:27

Hahaha ja dat denk ik ook _O-

ardressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:30

Even wat anders
Nu heb ik zelf een pony van 80-90 cm en wil graag met haar enkelspan mennen!
Niet zomaar met een recreatiewagen of sulky want ben echt iemand van de wedstrijden hihi. Nu vroeg ik me af of er met enkelspan wel een marathon wagen achter kan!

Zoja als iemand een heeft staan....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 12:34

Hi Adressage, welkom in het topic en leuk dat je mennen ook leuk vindt. Ik had achter Shadow, dus een shet van 1m een vierwielertje staan. Geen marathon, maar gewoon een houten bolderkarretje. Ik heb helaas niets meer voor je staan, alles verkocht met de vorige verhuizing. Ik zie dat dit je eerste bericht is op bokt, er is een hele forumcategorie over mennen, misschien dat je daar wat meer info kunt krijgen. Succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:45

[AR] Aangespannen rijden
Is de link van het AR gedeelte van Bokt adressage. Welkom op Bokt.

Ik denk ook dat mentraining goed is voor Callas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 19:23

Dank Pien voor de link, dat was wat ik zocht voor adressage.

Ik was aan het wandelen met een vriendin, niet met paarden, maar met onze honden. (ik wilde wel met die vriendin gaan paardwandelen, misschien dat dat er ooit nog wel van komt, maar ze heeft haar schouder gebroken en kan dus al een tijd en voorlopig nog niet autorijden. En ik kan niet met Callas naar haar)

We hadden op het recreatiepad waar we liepen al hoefsporen gezien en mijn vriendin zei, dat is van de bakker. Dat is dus die bakker die ik van de dierenarts aangeraden kreeg om mee te gaan rijden samen, maar ik heb haar nooit gecontact omdat er mogelijk een verhuizing aan zit te komen van ons en ik me niet wil hechten aan een nieuw contact, ook niet voor Callas.

En even later kwamen we de bakster ook tegen. Grappig genoeg bleek haar (V)paard te staan bij de pensionhoudster waar B-A weer naar toe teruggegaan is. En het blijkt dat haar paard en B-A dikke maatjes waren en nog steeds zijn. Haar vp is 22 dus het waren twee oudjes gezellig samen en ze had het al zo sneu gevonden dat B-A gescheiden werd van haar vp, maar ja, daar kon ze niets aan doen natuurlijk.

Het blijkt dat B-A ten tijde van vertrek naar 'John' een typische gezette haflinger was die nog gewoon gereden werd en nog in ritten van 3 uur per dag (hier in de bergen!!!) meeliep en dan was ze nog de fanatiekste van allemaal. Dus de bakker was zich kapotgeschrokken toen B-A voor de kerst terugkwam bij de pensionhoudster.

Wat ik wel begreep was dat B-A nu op een dermate groot terrein loopt, wild te zijn, dat het vp van de bakker dus een band met gps trekker aan heeft omdat ze anders niet weet waar ze het paard moet gaan zoeken als ze wil gaan rijden. Maar B-A krijgt dus (waar ik al bang voor was) geen bijvoer. Ik denk zelf dat dat voor dat diertje niet goed is. Uiteraard is natuurlijk terrein het beste wat ze kan hebben, maar ik denk niet dat ze daar vetter van gaat worden.

Afijn, ik had al gehinnik gehoord al een tijdje en ineens heeel in de verte verscheen B-A! Ze had het paard van de bakster dus al geroken of gehoord en riep hem om thuis te komen voor het eten ;-) Wat heel grappig was toen ze in de verte langsdraafde naar kennelijk een hek, riep ik haar naam en tijdens het draven en hinniken keek ze onze kant op, dus óf ze herkende mijn stem, óf ze herkende haar naam. Ik kon wel zien dat het nog steeds een heel slanke haflinger is, ze lijkt daardoor heel slank en jong, maar ze heeft in ieder geval een enorm stuk land en een vriendje waarvan ze dus kennelijk was 'weggerukt'.

Afijn, dat wilde ik even met jullie delen. Fijne avond.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:05

Wat gezellig dat jullie toevallig de bakker tegen kwamen op n paardje.
En ook nog bij B-A in de wei staat. Jammer dat B-A niet bijgevoerd wordt.
Maar gelukkig loopt ze op zo'n groot stuk land dat ze altijd wel wat te knabbelen heeft, in elk geval beter als bij john ( hoe goed hij het ook bedoelde).
Wel leuk dat je haar nog effe hebt gezien en dat ze haar vriendjes daar heeft gevonden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 13:23

Hi all, ja Joey, ja dat was een leuk toeval. Misschien dat ik maandag dan ook wat over Kabir te weten kom want de vrouw van John belde gisteren of ik zin had haar wortelcake te proberen die ze maandag gaat bakken. En nee, het was niet voor de paarden bedoeld ;-)

Ondertussen vandaag weer eens een snuffel-en-angst-weg-kauw-training gedaan. We hadden balkjes, plastic zeil, een schuur waar een vriend in aan het werk was met heel spannende geluiden en een huis dat open stond waarin van alles te zien viel. Het was voor mij een geduldstraining, dank je Callas en voor Callas was veel spannend, maar alles mocht gesnuffeld worden en regelmatig kauwde ze erna. Dat is het beste, zelf ontdekken dat het niet eng is. Uiteraard waren er wel enge dingen...

Ja, nu moeten jullie eens naar me luisteren, ik moest al over plastic stappen, ok dat ken ik wel maar het was wel heeeeel erg lang dit keer, maar ik vond dat ik het braaf deed. Sta ik lekker relaxed in de schuur naar de baas te staren die veel lawaai maakt, is het stil, neemt ie ineens een foto van me. whaaa SCHRIK! Ja mijn bediende dacht dat het was omdat ik schrok van het harde klikgeluid, maar het was omdat zij mij nog niet gepoetst had, en ik er niet uit zag. Mijn mooie manen nog helemaal door de war van het slapen. Ging hij gewoon door met klikken van die telefoon en toen had ik zoiets van nou vooruit dan maar. Maar ja, gingen we de schuur uit doet ie het nog een keer! Stond ik van schrik ineens weer op dat plastic. Ik kan best ver springen vind ik zelf. Toen wist ik erna ook wel wat het was, maar waarom moet ie dat nu zo onverwacht doen, hè, ik schrik altijd zo. En mijn bediende die straft hem dan niet, nee moppert ze op mij! Op mij! Het prinsesje. Het leven van een paard is niet eerlijk...

Afijn, inmiddels heb ik besloten om weer met 2 hoofdstellen te gaan rijden. 1 met stang voor nood (degene waar ik nu mee rijd, dus met rubber gebroken trens met stangetje) en een bitloos kaakgekruist hoofdstel er over heen voor normaal. Ik wil het ook nog van kunststof, dus ik denk nu aan deze

https://bitlessbridle.com/product/beta- ... ht-colors/

Of misschien zelfs aan deze custom made. Ik zou hem dan turquois doen met paarse accenten. https://bitlessbridle.com/product/beta- ... ial-order/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:40

Ik heb volgens mij nog een kaakgekruisd betaspul hoofdstel in zwart liggen. Maat cob. Zou even moeten kijken. (verder via pb dan, gratis zal het niet worden echter)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 13:44

Ik pb je even Tamary

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:33

Beta-biothane is ( vind ik tenminste) heel fijn materiaal. Ik heb er halsterhoofdstellen van waar ik mee buitenrijd, ik heb er alleen geen teugels van, want met het zweten van een paard op de hals ( of met natgooien met endurance), worden ze toch wel glad is de ervaring van anderen.
Wat ik zo op de site zie die je aangeeft, zijn deze heel mooi gestikt, daar zit ook nog wel verschil in. Het enige dat ik me afvraag: Was je vorige bitloze hoofdstel ook kaakgekruist/kingekruist? Ik denkd at het bij mij en bij mijn paard nogal wat verwarring zou scheppen omdat je naar mijn idee anders met je teugelhulpen om moet gaan dan "normaal".

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 14:45

Hi Jet, fijn je ervaring te lezen. Qua teugels houd ik wat ik nu heb, dat zijn endurance teugels. Onverwoestbaar en glijden nooit.

Vroegah, toen ik Callas begon te rijden zonder bit, was dat op het halster.

Wat ik begreep van kaakgekruist is dat het voor het paard heel logisch voelt omdat je bijv trekt op links dus dat is 1 hulp en hij voelt dan ook nog aan de rechterkant van zijn gezicht een druk waarvoor hij "weg" gaat, dat is de 2e hulp. Ik lees dat mensen in het begin wat grotere stuurbewegingen maken, grijns aangezien ik dat met Callas nog steeds doe, zal dat voor ons beiden geen probleem zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:06

Dat is dan wel duidelijk inderdaad. En je rijdt Callas al met een ongebroken trens, dan heb je ook al wat meer druk aan de buitenzijde als je een bocht maakt dan bij een gebroken trens. Dus ze is zoiets al wel gewend, dat zal schelen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 15:10

Eh, nee ik rijd haar op een gebroken rubber trensje met stangetjes. Maar ik heb maar zo het idee dat ze het heel goed zou kunnen oppakken.

Ik zie ook namelijk dat met het 'mennen' ze enorm in de krul gaat lopen omdat ze dus veel druk ervaart. Dat is absoluut niet wat ik wil, dus ga ik eens kijken hoe het met zo'n hoofdstel zal gaan. Ik ben nu met een Nederlandse vrouw in de mail die zelf van kunststof biotane hoofdstellen maakt. Ook bitloze. Zij kan ze ook custom maken op kleur. Lijkt me leuk!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:14

O, dan begreep ik dat verkeerd, van dat bit. Let er wel op dat ze beta-biothane gebruikt en stikt en niet met popnagels werkt, gewoon biothane is niet zo zacht en buigzaam voor zover ik weet en popnagels roesten vaak is mijn ervaring. Bovendien vind ik gestikt er veel mooier uitzien :o .