Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:53

Dat is ook het proberen waard ja, rijd al los met zo'n uitrijdeken.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:03

Mirjam ik rijd mijn zwarte als ze te gek wordt ook gewoon met uitrijddeken. Dat scheelt heel veel spatjes

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:09

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:25

Ik zou m er een laag bijgeven of een dikker dek doen, en met rijden eenmaal los en warm met deze temperaturen de deken eraf, en in koudere temperaturen de deken erover laten .
Op het filmpje dat je hier laat zien oogt hij me nog niet lekker los.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:27

Ok thanks, ga ik dat eens proberen. Hekel aan dekens heeft hij toch al. :')

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:33

knollentuin schreef:
Ik zou m er een laag bijgeven of een dikker dek doen, en met rijden eenmaal los en warm met deze temperaturen de deken eraf, en in koudere temperaturen de deken erover laten .
Op het filmpje dat je hier laat zien oogt hij me nog niet lekker los.

Vind hem ook wel erg vet.

Maar ik heb vaker filmpjes van je gezien Mirjam en ik bedoel het niet banketstaaf, maar ik zie er wat aan. Rijtechnisch moet er ook nog een hoop verbeteren vooral als je ZZ zwaar wil gaan rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:40

mirjamalvaro schreef:
Ok thanks, ga ik dat eens proberen. Hekel aan dekens heeft hij toch al. :')

Als de koudere weer op zn spieren slaat is het misschien een idee om een Bucas Recuptex te gebruiken ca een al 1,5 uur voor je gaat rijden. Of m voor het rijden even onder de thermolampen zetten als je die op stal hebt.
Het is meestal niet echt zozeer de kou waar ze las van hebben maar kunnen ook wat stijver zijn op de spieren waardoor ze anders reageren. Met zo'n recuptex zijn ze meteen warm en los (in ieder geval die van ons).
Wij hebben zo'n deken en ik vind m echt fantastisch. Paard is meteen los en de spieren opgewarmd. Maakt echt veel uit.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:45

Recuptex heeft hij al :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:53

mirjamalvaro schreef:
Recuptex heeft hij al :=

Dan is ie gewoon niet gehoorzaam (denk ik) :D :D :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:55

Zou zomaar kunnen :=
Daarom vond ik les verhaal van.meya ook interessant, weer wat om te proberen hem bij de les te krijgen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:20

ahh en merk je ook verschil met of zonder recuptex voor het rijden?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:38

Ja, met is hij minder stijf. Maar qua drukte merk ik niets. :)
Over het ZZ-Zwaar niet waardig, ik zeg nergens dat ik een topruiter met toppaard ben. We hebben nu 1x ZZ-Zwaar gestart en gaan in april weer. Doen dit voor ons plezier en draaien vast en zeker niet mee in de top nee. Ieder zijn eigen ding. :)
Mijn 4 jarige heeft het veel meer in zich en hoop alles wat ik met Zorro leer straks beter in de praktijk te kunnen brengen met haar.
Helaas voor Zorro is hij mijn proef/oefen/leerpaard. :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:04

Als ik nou even op het filmpje terug kom wat je hierboven gepost hebt, heb ik een paar vragen, ik zie dat je wisselt in tempo daar lijk je bewust mee bezig te zijn, wat vind jij hier van z'n spanning en aanspanning? Ik vind m in het werk spanning opbouwen en jij zit niet makkelijk, mede daardoor, hoe train je dit in je lessen? Ik begin hierover omdat hij gespannen en rennerig is ,wat jij post .
Ik heb ook een ander beeld bij een zz z combinatie , eerlijk is eerlijk. Ik mis een stuk basis , losheid negeeflijkheid souplesse . Maar je bent leergierig en werkt er hard voor denk ik :)
Ik zou willen weten waar die strakheid /spanning vandaan komt, spieren? Mentale stress , fysiek onvermogen of gaten in de basis. Ik denk graag met je mee

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:48

Ik moet toegeven dat het is heel erg interessant en leerzaam om jullie te lezen.
Ik heb een tracker met camera aangeschaft en binnenkort zal ik ook mijn video uploaden. *-:) ~~}>

Tussendoor toch een vraag.. wie gebruikt regelmatig stapmolen in zijn training ? Voor en nadelen? Het gaat natuurlijk om stapmolen als extra te gebruiken, niet ipv training.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:20

Ik zal binnenkort ook een een stukhje training laten filmen. Zie mooi en leerzaam commentaar voorbij komen..
Dit zijn wij:
Afbeelding
Afbeelding

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:26

Ziet mooi voorwaarts, robbie88!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:37

Ik lees ook nog steeds met jullie mee en vind filmpjes & de bespreking daarvan heel interessant :j

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:57

Robbie, wat een fijne foto's, daar krijg ik zin van om te gaan rijden! En mijn motivatie is even ver te zoeken :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:10

Knollentuin, Zorro bouwt razendsnel spanning op, zie je ook in dat filmpje. De nek en rug worden dan te gespannen. Voornamelijk mentale stress bij hem, met lichtrijden gaat dat stuk beter.
De overgangen was ik daar bewust mee bezig omdat dat het moeilijke stuk is waar hij extra spanning in opbouwd.
Ik probeer dus tussendoor hem weer te laten zakken, de spanning weer kwijt te raken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:38

Ziet er zeker fijn uit Robbie! Ik heb ook een zwaarder type koudbloed (met zwaar hoofd vind ie zelf) dus leuk om te zien dat je hem zo lekker in de oprichting rijdt!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:50

Skogan schreef:
Ik moet toegeven dat het is heel erg interessant en leerzaam om jullie te lezen.
Ik heb een tracker met camera aangeschaft en binnenkort zal ik ook mijn video uploaden. *-:) ~~}>

Tussendoor toch een vraag.. wie gebruikt regelmatig stapmolen in zijn training ? Voor en nadelen? Het gaat natuurlijk om stapmolen als extra te gebruiken, niet ipv training.

Ik gebruik de stapmolen veel. Als ik getraind heb doe ik het uitstappen in de stapmolen, ongeveer een kwartier meestal. Dan ga ik tussendoor hooinetten vullen en stallen mesten. Scheelt me een hoop tijd sochtends vroeg en weet ik ook zeker dat ze echt goed uitgestapt zijn.
De paarden gaan bij mij in de paddock een halve dag, worden onder het zadel getraind 5 x per wk en altijd savonds stappen ze nog ongeveer 45 min in de molen. Zodat ze nog even lekker de benen kunnen strekken en om eventuele spierpijn er nog wat uit te kunnen lopen.
Ideaal vind ik het.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:51

Ik heb geen stapmolen :D

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:54

Ohh jongens, dank je wel.. sta hier trots te wezen.. ja die oprichting komt nu steeds mooier, maar voor paar maand terug was het hoog laag, en vooral zoeken om maar niet aan het werk te hoeven ( lees gas er op rem weg en loeren) weinig aanleuning heb echt heel vaak het is een fase tegen mijzelf geroepen.. nu weer in de goede flow..
Als ik nu de foto.s bekijk van waar we begonnen kan ik dat gedrag tussendoor ook wel begrijpen, lichamelijk en mentaal een ander paard..
Zo begonnen we
Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:13

Mijn paard staat de hele dag in de stapmolen :+ Hij loopt dag en nacht buiten, heuvel op, heuvel af :P
Zonder gekheid, we merken hier dus echt veel profijt van. Onze paarden zijn zelfs na een periode vakantie nog heel erg fit en lekker gespierd van achter!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:32

Stapmolen hebben wij niet, winter overdag buiten zomer bij mooi weer 24-7 buiten. We hebben op het terrein een eigen bosje met vennetje, dat is bultje op bultje af, daar rij ik veel met de jonkies