Noetanchamon schreef:Persoonlijk denk ik dat mijn paard het niet erg zou hebben gevonden om in de vleesverwerking terecht te komen.
Het was een lief, vriendelijk en ook dienstbaar paard en de circel is rond.....
Als je paard wordt opgehaald door de Rendac (zo heet dat toch in NL??) dan wordt hij/ zij ook verwerkt.
(Honden / kattenvoer) en deels voor de cosmetica industrie geloof ik.
Mij maakt het niet uit, alleen was Noetje altijd gek op knoflook, dat vond ie waanzinnig lekker en kreeg hij dan ook ruimschoots over zijn voer heen.
We denken wel dat aan zijn vlees een "luchtje" heeft gezeten en dat beperkt kruiden voldoende was hahaha.
Ik mis hem nog iedere dag, het is al een hele tijd geleden maar we praten nog vrijwel dagelijks over hem.
Maar zoals geschreven, het feit dat andere mensen lekker van hem hebben mogen genieten, het zij cullinair, maakt mij niet zoveel uit
Sorry, maar ik kan je met zekerheid vertellen dat geslachte dieren sinds een aantal jaar níet meer in het voer van andere dieren terecht kan en mág komen. Eerder werden paarden die bij de Rendac binnen kwamen nog verwerkt in inderdaad hondenvoer, kattenvoer, maar ook varkensvoer en soms zelfs koeienvoer.
Dit mag echter nu al een aantal jaren niet meer; afval van geslachte dieren of Rendac-afval in het voer van andere dieren verwerken Hierdoor zijn ziekte's als BSE e.d. ontstaan.
Een mooi voorbeeld: in bepaalde gebieden (dacht ook Papua-Nieuw Guineau) aten (en ook tegenwoordig soms nog!) mensen andere mensen op, kannibalisme dus. Dit kwam zowel voor als men indringers tegen kwam en deze eigenhandig af slachtte, en daarvan het vlees eten, als mensen van de eigen stam die ziek of overleden waren.
Bij deze mensen werd toen steeds meer BSE ontdekt Dit kwam omdat zij vlees hadden gegeten van hun eigen 'soort'.
Dus niet alleen paarden kunnen geen paard eten, maar koeien of varkens moeten ook geen paard eten.
Daarom moet je er altijd op letten, als je, zoals mij, je laatste stukje boterham wel eens aan je paarden voert. Voer dit NIET als er vleeswaren op zit, dit kan érg slecht zijn als ze dit binnenkrijgen. Nu is het maar een heel klein deel wat ze binnenkrijgen, dus niet zo heel schadelijk. Doe je dit echter regelmatig, dan kan je paard hier ook echt ziek van worden.