slachten??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:48

Noetanchamon schreef:
Persoonlijk denk ik dat mijn paard het niet erg zou hebben gevonden om in de vleesverwerking terecht te komen.
Het was een lief, vriendelijk en ook dienstbaar paard en de circel is rond.....

Als je paard wordt opgehaald door de Rendac (zo heet dat toch in NL??) dan wordt hij/ zij ook verwerkt.
(Honden / kattenvoer) en deels voor de cosmetica industrie geloof ik.

Mij maakt het niet uit, alleen was Noetje altijd gek op knoflook, dat vond ie waanzinnig lekker en kreeg hij dan ook ruimschoots over zijn voer heen.
We denken wel dat aan zijn vlees een "luchtje" heeft gezeten en dat beperkt kruiden voldoende was hahaha.

Ik mis hem nog iedere dag, het is al een hele tijd geleden maar we praten nog vrijwel dagelijks over hem.
Maar zoals geschreven, het feit dat andere mensen lekker van hem hebben mogen genieten, het zij cullinair, maakt mij niet zoveel uit Knipoog

Sorry, maar ik kan je met zekerheid vertellen dat geslachte dieren sinds een aantal jaar níet meer in het voer van andere dieren terecht kan en mág komen. Eerder werden paarden die bij de Rendac binnen kwamen nog verwerkt in inderdaad hondenvoer, kattenvoer, maar ook varkensvoer en soms zelfs koeienvoer.

Dit mag echter nu al een aantal jaren niet meer; afval van geslachte dieren of Rendac-afval in het voer van andere dieren verwerken Hierdoor zijn ziekte's als BSE e.d. ontstaan.

Een mooi voorbeeld: in bepaalde gebieden (dacht ook Papua-Nieuw Guineau) aten (en ook tegenwoordig soms nog!) mensen andere mensen op, kannibalisme dus. Dit kwam zowel voor als men indringers tegen kwam en deze eigenhandig af slachtte, en daarvan het vlees eten, als mensen van de eigen stam die ziek of overleden waren.
Bij deze mensen werd toen steeds meer BSE ontdekt Dit kwam omdat zij vlees hadden gegeten van hun eigen 'soort'.

Dus niet alleen paarden kunnen geen paard eten, maar koeien of varkens moeten ook geen paard eten.
Daarom moet je er altijd op letten, als je, zoals mij, je laatste stukje boterham wel eens aan je paarden voert. Voer dit NIET als er vleeswaren op zit, dit kan érg slecht zijn als ze dit binnenkrijgen. Nu is het maar een heel klein deel wat ze binnenkrijgen, dus niet zo heel schadelijk. Doe je dit echter regelmatig, dan kan je paard hier ook echt ziek van worden.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:53

JoyCiej dus de rendac is eigenlijk een massa crematie..... Verward
Ik bedoel dus dat er heel veel dieren in 1x verbrand worden? Of worden zij wel verwerkt tot iets anders....dat moet bijna wel want anders zou de Rendac niet meer bestaan geloof ik.

Zal volgende week Rendac eens bellen met de vraag wat zij doen met een overleden dier. Misschien krijg ik een eerlijk antwoord. Knipoog

Hun website; http://www.rendac.com/nl/welkom.html

Huid, haar, hoeven worden dus gebruikt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:04

je kan ook even kijken in het rendac topic, helaas is deze wel gesloten.
Ik zla hem zo even opzoeken.

Er is namelijk ook een excursie geweest naar de Rendac.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:57

SuusNando schreef:
Ik zou voor slachten gaan want anders moeten ze nog lijden maar het is wel raar om te bedenken dat iemand je paard op je broodje heeft maar dan zou iik er bij na denken dat het beter voor hem/haar is!

raar idee inderdaad, maar aan de andere kant wordt er in elk geval wel nog wat gedaan met het vlees. En vaak gaan hoeven en soms ook schedels naar opleidingen om te bestuderen.

Als je paard naar de rendac gaat, wordt al dat moois niet meer gebruikt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:01

Arabesk schreef:
raar idee inderdaad, maar aan de andere kant wordt er in elk geval wel nog wat gedaan met het vlees. En vaak gaan hoeven en soms ook schedels naar opleidingen om te bestuderen.

Als je paard naar de rendac gaat, wordt al dat moois niet meer gebruikt.

Heel mooi gezegd!!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:03

ik denk dat ik mijn eigen paard ook zou laten slachten. (ik zou ook graag z'n hoeven meenemen om nog te ontleden en te bestuderen, hoe moeilijk ik dat ook zou vinden)

Zelf eet ik ook gewoon paardenvlees. De meeste paarden, mag je van uit gaan, hebben een mooi leven achter de rug. Veel mooier dan al die diertjes uit de bioindustrie.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:20

Arabesk schreef:
ik denk dat ik mijn eigen paard ook zou laten slachten. (ik zou ook graag z'n hoeven meenemen om nog te ontleden en te bestuderen, hoe moeilijk ik dat ook zou vinden)

Zelf eet ik ook gewoon paardenvlees. De meeste paarden, mag je van uit gaan, hebben een mooi leven achter de rug. Veel mooier dan al die diertjes uit de bioindustrie.

Dat is minder moeilijk dan je denkt..... Het is namelijk niet je paard, slechts de oude jas, die je in handen hebt Knipoog Vriend van me heeft dat ook gedaan, was errug leerzaam!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:57

Eerder schreef ik al dat ik, vooral vanwege de stress die vervoer oplevert, niet voor de slacht kies.

Heb gisteren mijn pony laten inslapen. Moet zeggen dat ik er - hoe verdrietig ook - een goed gevoel aan heb overgehouden dat hij met zijn merries aan zijn zijde op vertrouwd terrein zijn laatste adem heeft uitgeblazen.

En aan wat er verder bij de Rendac gebeurt, probeer ik maar niet te hard te denken..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:59

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:04

joy76 schreef:
Eerder schreef ik al dat ik, vooral vanwege de stress die vervoer oplevert, niet voor de slacht kies.

Heb gisteren mijn pony laten inslapen. Moet zeggen dat ik er - hoe verdrietig ook - een goed gevoel aan heb overgehouden dat hij met zijn merries aan zijn zijde op vertrouwd terrein zijn laatste adem heeft uitgeblazen.

En aan wat er verder bij de Rendac gebeurt, probeer ik maar niet te hard te denken..

Heel erg veel sterkte Joy Huilen

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:05

sterkte joy..

x

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:35

Ik heb gister trouwens een veewagen gezien met paarden erin die naar de slacht gingen. De tranen schoten me echt letterlijk in de ogen, ik denk dat als ik later een paard zou kopen dat dat een paard word die misschien geslacht moet worden omdat hij te bijterig etc is. Nu ik dit heb gezien wil ik gewoon vegetariër worden maar aan de andere kant ook niet want wat als een paard of ander dier dood gaat en het gewoon weg ligt te rotten ? ik vind het best moeilijk.. Gestoord

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:37

er zijn teveel paarden in NL, we fokken met z'n allen gewoon teveel veulens.

Voor elk paard dat jij 'redt' van de slacht, gaat er een ander in zijn plaats...

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:51

Klopt, maar ik zal echt niet alle paarden kunnen redden. Maar dat geeft me aan de ene kant een goed gevoel als ik er een 'red' Lachen .

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:34

Arabesk schreef:

Ik heb me laten vertellen dat in Nederland bijna alleen vlees van veulens wordt gegeten, ik weet niet of dit zo is maar het schijnt dat een paard na yijn 4 levensjaar niet echt mals meer is. Wie weet of dit zo is.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:37

BitchyWitchy schreef:
Arabesk schreef:

Dat is minder moeilijk dan je denkt..... Het is namelijk niet je paard, slechts de oude jas, die je in handen hebt Knipoog Vriend van me heeft dat ook gedaan, was errug leerzaam!!!

Soms zou ik ook wel willen dat ik wat harder was en zo iets zou kunnen, maar nee, ik heb pas mijn oude kanjer in laten slapen en hem laten cremeren. Stel je voor dat ik hem moest ontleden, brrrrrr alleen het idee al. Ik ben er ook bijgeweest dat hij opgeladen werd en goed opgelet dat ze hem met respect hebben behandeldt. Maar het is geen verwijt hoor ik heb ook daar respect voor dat je het op een andere manier doet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:51

maatje31 schreef:
ik denk dat een paard recht heeft (indien mogelijk) dat ie sterft in zijn eigen stal, in zijn eigen vertrouwde omgeving met zijn eigen vertrouwde mensen. Ik heb dat wel gedaan met mijn pony. In haar eigen stal, ik en mijn pa erbij. Bij de eerste spuit, zijn ze al zo ver weg dat ze bijna niet beseffen dat er er uberhaupt nog zijn, en de 2 spuit, ja dan vallen ze ter aarde. Een spuitje of laten slachten is niet zo een issue, belangrijker is denk ik de vertrouwde omgeving en de vertrouwde mensen. heel moeilijk om je paard te gaan, maar ze hebben er recht op!!!!!!!! dat het laatste ritje zorgvuldig gebeurd, hoe moeilijk dat voor ons mensen is. maar das mijn mening! De ideale situatie is als ze een pin in hun hoofd konden krijgen op stal maar das helaas niet mogelijk (zover ik weet)!

Zo dacht ik er met mijn oude kanjer ook over, hij is thuis gestorven in zijn eigen stal met veel liefde om hem heen.
Zijn vriendinnetje Lesley stond naast hem in haar eigen stal, omdat ik niet wilde dat ze dit zou zien, en ook op aanraden van de dierenarts hebben we haar toen het voorbij was afscheid laten nemen.
Ik zal je vertellen als ik al mijn twijfels had dat dieren zoiets kunnen voelen, het respect waarmee ze afscheid heeft genomen was ongelovelijk. Ze heeft minutenlang aan hem staan snuffelen en heeft een hele tijd met haar mond in zijn hals gestaan. Heel rustig en teder
Zij wist dat hij er niet meer was, door haar heb ik geleerd dat paarden slimmer zijn en meer gevoelens hwebben dan wij ooit kunnen denken.
Daarna heeft ze het echt moeilijk gehad, het vuur was uit haar ogen vandaan maar niet 1 keer heeft ze om hem gehinnekd, wat ze normaal al deed als hij 2 meter bij haar vandaan was.
Langzaam krijgt ze weer plezier in haar leven maar iedereen op de manege zegt dat Lessie niet meer hetzelde is.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:53

Jeetje.. Verdrietig

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:53

barbara1970 schreef:
Ik heb me laten vertellen dat in Nederland bijna alleen vlees van veulens wordt gegeten, ik weet niet of dit zo is maar het schijnt dat een paard na yijn 4 levensjaar niet echt mals meer is. Wie weet of dit zo is.

wat de slachter mij vertelde is dat de 'bloedpaardjes' goed te eten zijn als biefstuk en andere lapjes vlees.... hoe 'koudbloediger' het ras, des te taaier het vlees en hoe minder het gebruikt kan worden voor lapjes.
de echte koudbloeden worden alleen gebruikt voor oa: worst, saucijzenbroodjes, frikandellen etc
heb je 1000 kilo paard, brengt het geen drol op Knipoog

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:08

Ik denk dat ik wel zal kiezen voor in laten slapen, lijkt me beter voor het paard en eigenlijk ook mezelf, je weet wel rouw proces... Tong uitsteken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 01:29

barbara1970 schreef:
maatje31 schreef:
ik denk dat een paard recht heeft (indien mogelijk) dat ie sterft in zijn eigen stal, in zijn eigen vertrouwde omgeving met zijn eigen vertrouwde mensen. Ik heb dat wel gedaan met mijn pony. In haar eigen stal, ik en mijn pa erbij. Bij de eerste spuit, zijn ze al zo ver weg dat ze bijna niet beseffen dat er er uberhaupt nog zijn, en de 2 spuit, ja dan vallen ze ter aarde. Een spuitje of laten slachten is niet zo een issue, belangrijker is denk ik de vertrouwde omgeving en de vertrouwde mensen. heel moeilijk om je paard te gaan, maar ze hebben er recht op!!!!!!!! dat het laatste ritje zorgvuldig gebeurd, hoe moeilijk dat voor ons mensen is. maar das mijn mening! De ideale situatie is als ze een pin in hun hoofd konden krijgen op stal maar das helaas niet mogelijk (zover ik weet)!

Zo dacht ik er met mijn oude kanjer ook over, hij is thuis gestorven in zijn eigen stal met veel liefde om hem heen.
Zijn vriendinnetje Lesley stond naast hem in haar eigen stal, omdat ik niet wilde dat ze dit zou zien, en ook op aanraden van de dierenarts hebben we haar toen het voorbij was afscheid laten nemen.
Ik zal je vertellen als ik al mijn twijfels had dat dieren zoiets kunnen voelen, het respect waarmee ze afscheid heeft genomen was ongelovelijk. Ze heeft minutenlang aan hem staan snuffelen en heeft een hele tijd met haar mond in zijn hals gestaan. Heel rustig en teder
Zij wist dat hij er niet meer was, door haar heb ik geleerd dat paarden slimmer zijn en meer gevoelens hwebben dan wij ooit kunnen denken.
Daarna heeft ze het echt moeilijk gehad, het vuur was uit haar ogen vandaan maar niet 1 keer heeft ze om hem gehinnekd, wat ze normaal al deed als hij 2 meter bij haar vandaan was.
Langzaam krijgt ze weer plezier in haar leven maar iedereen op de manege zegt dat Lessie niet meer hetzelde is.

kippenvel krijg ik hiervan...
Vriendjes zijn?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 02:06

Ilsex schreef:
Klopt, maar ik zal echt niet alle paarden kunnen redden. Maar dat geeft me aan de ene kant een goed gevoel als ik er een 'red' Lachen .

Ik heb er drie 'gered', die konden het werk op de manege niet meer aan en waren er lichamelijk nogal belabberd aan toe. Allemaal erg bijzondere dieren. Eén ervan is een 'russisch-salami-paard'- ze is mijn allerbeste vriendin. Een ander bleek helemaal niet zo ziek als werd gedacht en is nu van het meisje dat hem jarenlang heeft verzorgd.

Helaas heb ik, zoals ik hierboven al vertelde, van de week mijn bejaarde geredde pony laten inslapen. Die heeft nog zes en half jaar hier op het land rondgelopen. Nog steeds heb ik er een erg goed gevoel over dat hij tot het allerlaatst hier op het erf is geweest. Maar ik moest wel even ontzettend slikken toen ik de volgende dag de Rendac-vrachtwagen vanuit mijn keukenraam zag wegrijden. Verstandelijk gezien zeg ik: ach, het gaat om de kwaliteit van leven tijdens het leven. En wat er daarna gebeurt, gebeurt er met het 'omhulsel'. Maar intussen stond ik daar, met een brok in mijn keel en een twijfelend handje, naar een vrachtwagen te zwaaien.. Verdrietig
Gelukkig heeft dit filmpje http://www.indigo.org/rainbowbridge_ver2.html die beelden aardig van mijn netvlies weten te krijgen.

@Barbara1970: wat een ontroerend, mooi verhaal!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:42

Cyn_ dus beter voor jou,maar niet altijd beter voor je paard. dat geven weinig mensen helaas maar toe.

idd een mooi verhaal barbara1970

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:13

@barbara1970: Oef, wat een zielig maar mooi verhaal, kreeg er kippenvel van. (en doe maar een xtra knuf aan lesley Ach gut ) Heb zoiets een keer gezien bij een fokker die een doodgeboren veulen had. Ze had de merrie er net zolang bij gelaten tot ze het zelf wilde begraven. (mn kat heb ik ook laten kijken naar zn dode maatje, hij heeft niet een keer gezocht) Hoezo stomme beesten? Knipoog

Qua topic: denk dat het dier thuis in laten slapen in zijn eigen omgeving voor het dier de beste optie is, iig de meest rustgevende (voor zover). Zoiets moet natuurlijk wel kunnen, eveneens respecteer ik ieders keuze hoor. Lijkt me uberhaupt al vreselijk genoeg als je je maatje kwijtraakt, om daar dan nog moeilijk over te doen...Alleen die rendac wagen lijkt me tien keer niks. Dan kun je wel zeggen dat dat alleen het omhulsel is, en dat is natuurlijk wel zo, maar toch. Dan zal ik wel heel erg sterk in mn schoenen moeten staan om geen traan te laten ( Huilen Huilen Huilen ).

Van de winter zijn we bijna een van de merries kwijtgeraakt aan koliek. Het scheelde maar een haartje...Ik zie ze nog op de trailer staan naar de kliniek en dat ze achterom keek, enige wat ik kon denken was dit is de laatste keer dat ik ze zie. Goh wat voel je je dan verrot zeg! Iedereen snapt natuurlijk wel hoe blij ik was dat ze weer terug kwam! En dat voor een paardje waar ik eigenlijk nooit iets mee doe (deed haar alleen voeren en buiten zetten, en natuurlijk elke dag een aai over de bol).

Ik wil iig iedereen ontzettend veel sterkte wensen die zn paardje moet laten gaan! Schrale troost: ze hebben vast een goed leventje gehad en de herinneringen zullen nooit verdwijnen... Vriendjes zijn?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:15

meest rustgevend?
hangt totaal van het paard af pluizenbolpum

en ja herrineringen blijven,maar het verdriet moet slijten