Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:18

Meya_ schreef:
Hier vandaag een clinic gereden van R.ien. was voor ons de eerste keer, maar man o man. <3
Wat een kunde en kennis, super fijn kunnen rijden. Nieuwe tips, maar daarnaast ook dingen die we al in de training hadden toegepast. instructrice krijgt er ook wel les van, dus de vergelijkingen waren er wel
Heel veel zijwaartse oefeningen meegenomen, wat werd ze daar fijn van.
Zeker voor herhaling vatbaar :))

enjoy86 schreef:
Gaaf zeg! Heb je ook foto's?

Liever nog een filmpje :D

knollentuin

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 08:52

Babbootje je tekst over de tandarts moet je even als dat nog kan je intramusculair vervangen door intraveneus. En bij mij gaan ook de neusriemen Niet strak, hier elk jaar tandarts controle met de twee die hier staan wordt er om de paar jaar gevijld, m'n oude merrie mocht idd elk jaar, golfgebit, deze hebben keurig rijtje staan zegt ie

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:45

Meya fijn dat de les zo leuk was!

Ik heb meerdere tandartsen bij mijn paard gehad die zelf mochten verdoven. Hele kundige mensen ook. De dierenarts heeft hier ook een keer mogen doen, maar die moet het maar lekker bij andere dingen houden wat mij betreft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:46

knollentuin schreef:
Babbootje je tekst over de tandarts moet je even als dat nog kan je intramusculair vervangen door intraveneus.

Bedoel ik idd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:49

Annetje schreef:
Ik heb meerdere tandartsen bij mijn paard gehad die zelf mochten verdoven. Hele kundige mensen ook. De dierenarts heeft hier ook een keer mogen doen, maar die moet het maar lekker bij andere dingen houden wat mij betreft.

Die mogen dat echt niet al zeggen ze van wel. Intraveneus mag echt alleen een dierenarts doen.
Een intraveneuze misser kan tot ernstige complicaties leiden. En kosten die je verzekering niet vergoedt mocht je verzekerd zijn.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:35

Gaan er van jullie ook mensen naar de trainingweken bij conny? Ik ga in maart ben heel benieuwd..
Ben net begonnen met de online trainingen, maar nog niet beel nieuws/ anders gezien, scheelt dat mijn instructrice ook op zijn manier lesgeeft.. Hoop dat rien me fijn kan hrlpen bij de afstemming naar de m1, ik ben soms nog wat te lief/ laat in de proeven, heb in het najaar 6 x af moeten groeten kmdat madame volledig in de staak ging, dis ben nog wat vlot met akkoordjes gooien soms

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:47

Annetje schreef:
Meya fijn dat de les zo leuk was!

Alleen een DA mag een paard met een injectie verdoven een ieder ander die dat beweerd staat de boel te belazeren.

Meya, gaaf, filmpje?

@ Robbie, nee veels te duur en meekletsen mag uiteraard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:09

Er zijn tandartsen die ook DA zijn dus kan wel dat die mochten verdoven. Is bij mijn tandarts ook het geval.

Even terug komend op paar pagina`s terug met het trage paard, ik heb er hier ook een met ruime bewegingen, maar echt actief nog niet. Dus ik herken veel in beide filmpjes en betrap mezelf ook op dat ik soms teveel met de voorkant bezig wil zijn. Zijn daar nu ook bezig met voorwaarts denken.
Nu door omstandigheden vorig najaar pas 1 les gehad van knollentuin hier op bokt maar wel meteen fijne handvatten gehad. En wil dit jaar zeker fanatieker gaan lessen nu het goed gaat, want weet zeker dat zij ons verder gaat helpen :)

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:27

Ik heb niet echt beeldmateriaal :o Filmpje is vrij donker, heb er 2 stills uit gehaald en die ingezoomd en verlicht..

Die van mij heeft veel energie en go. Kwamen de bak in en eerste wat ie zei: Zo, die heeft er zin in.
Tja, altijd :o

Maar veel van achter naar voor inderdaad, in eigen balans beginnen. Veel zijwaartse oefeningen vooral in stap gelijk mee beginnen, zodat ze achterbenen goed activeert en ik in het zadel blijf zitten :o Sommige zeggen wat een pittig paard.. Ook qua afstamming wel eens.
Hij zei, als je de energie voor je hebt, zijn zulke paarden de beste. :') Vooral werken om hals op lengte te houden en neusje af en toe iets naar voren. En ook al heeft ze veel energie, toch 'gewoon' van achter naar voren rijden. Soms ben je geneigd om te remmen / tegen houden voor je eigen controle, maar goed gaan ze stuwen van achteren en ben je der helemaal kwijt. (Naast het feit dat ze dan chagrijnig wordt :+ :') )
Hadden paar x 3 passen dat hij zei dat ze de draf had van een Grand prix paard op dat moment.. Ik zat op een roze wolk natuurlijk <3 Dat voelde wel érg gaaf!!
Hij vond het een goed paard, was ook mooi om te horen. Ik had me opgegeven in kader van grenzen verleggen en dacht later wat heb ik daar te zoeken. Maar als ie zo positief en complimenteus is, was wel gaaf :D

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn ook foto's gemaakt door een fotograaf, ik zal in de gaten houden of daar iets tussen staat.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:12

Super meya.wat een prachtige complimenten.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:50

Promisse schreef:
Oke daar gaat ie dan.
Allereerst wil ik zeggen dat ik impuls het aller belangrijkste vind. Net als iedereen hier. Dus daar zijn we het over eens.
Dan de vraag hoe je dit bereiken wilt. Hoe bereik je gehoorzaamheid aan het been. Daar zijn verschillende manieren voor.

Eén ervan is: overgangen snel achter elkaar, schijnovergangen, tempo wisselingen binnen de gangen. Allemaal gevraagd met een lichte kuitdruk waarna 1 of meerdere effectieve correcties volgen, indien het paard niet of niet voldoende reageert. Correcties op zo’n manier gegeven dat hij er al snel van overtuigd raakt dat hij maar beter meteen op de lichte kuitdruk kan reageren. Dit resulteert er in dat het paard voorwaarts gaat denken omdat hij uit ervaring weet dat er ieder moment een versnelling aan hem gevraagd kan worden. Plus een paard wat leert reageren op een kleine hulp.
Dan is er nog een manier en dat is een voorwaarts “jagen”. Een manier die indien het past bij de bouw, bij de instelling en bij het karakter van het paard heel goed werkt. Als ik uit zou moeten leggen hoe ik het vind voelen dan stel ik me een horizontale lijn voor die staat voor een steeds oplopend tempo. In het midden zit een hobbel en daarna vervolgt de lijn zich dus verder. Paarden die aan de linkerkant van de hobbel zitten, denken voortdurend aan willen “stoppen”. Paarden die aan de rechterkant zitten, denken voortdurend aan “gaan”. Als je de gerichtheid van denken van zo’n paard wil omzetten van “stoppen” naar “gaan”, dan moet je het tempo opvoeren tot voorbij de hobbel. Plat gezegd jaag je hem naar voren totdat in zijn hoofd en lichaam de knop omgaat en hij in de “gaan” modus gebracht is. Je kan dat omslagpunt, vaak daadwerkelijk voelen, ook in de manier waarop ze hun lichaam ineens gebruiken.

Nu naar hoe ik Gab zie. En ik zeg er bij, ik ben ook maar een simpele ruiter met een visie, dus geen garantie dat ik gelijk heb. Maar ik zou het leuk vinden als jullie er je gedachten eens over zouden laten gaan.
Gab is een groot aandoend paard met grote, trage passen. In alle gangen. Hij is in een paar trage grote galopsprongen aan de overkant. Verder wil hij zich graag lang en strak in zijn lijf maken. Deze grote passen in combinatie met het lang en strak in zijn lichaam willen maken, maakt dat hij het moeilijk vindt om zijn balans te vinden en maakt dat zijn bewegingsafwikkeling traag is. Hij loopt dus qua tempo niet per definitie langzaam maar hij buigt zijn gewrichten heel traag.
Even achter elkaar zetten:
- Hij maakt zich graag lang en strak
- Hij buigt zijn gewrichten traag
- Hij heeft erge moeite met zijn balans.
Alle drie de punten zitten aan elkaar gelinkt. Hoe dit op te lossen?
We hebben meer impuls nodig voor een goede oplossing. Impuls die we nodig hebben, niet om harder te gaan, want hij maakt met zijn grote passen best meters, maar om hem te leren zijn gewrichten sneller te buigen. Hij moet “elektrischer” gemaakt worden, zogezegd.
Maar, omdat hij zich lang en strak maakt, resulteert meer impuls niet automatisch in een elektrischer achterbeen. Hij zal dus moeten leren om zijn lichaam los te laten zodat de inwerking van de kuit ook daadwerkelijk bij het achterbeen terecht komt.
Om deze losgelatenheid te bereiken zijn we bezig gegaan met bochtjes, achtjes, kleine voltes openen voor het binnenbeen met stelling en buiging etc. En allereerst zijn we begonnen met afspraken maken: deze lichte kuitdruk betekend dat je voorwaarts moet gaan en bij geen reactie volgt een correctie.
Dus, als we meer voorwaartse drang hebben, een snellere beenzetting door sneller buigen van de gewrichten, plus een paard wat zich zodanig loslaat dat hij buigingen aan wil nemen, dan maken we het hem veel makkelijker om in balans door de bochten te lopen.
Met behoud van de losgelatenheid, kan je steeds weer werken aan meer reactie op de kuitdruk en leer je het paard zijn passen sneller te maken dan dat hij van nature zou doen.
Ik heb dus gekozen voor de eerste manier van meer impuls verkrijgen in je paard.

Waarom heb ik niet gekozen voor de tweede manier, het “jagen”?
Omdat hij daar niet elektrischer van wordt. Zijn passen worden er alleen maar nog groter van, zijn lijf alleen nog maar langer en strakker en het wordt compleet onmogelijk voor hem om nog balans te vinden. Dus ik bereik in het beste geval maar 1 van de beoogde dingen en dat is dat hij voorwaarts gaat denken.
Het is denk ik ook vanwege zijn trage bewegingsafloop dat dit gedurende het uur geen resultaat had. Hij bleef traag in zijn beweging, ook in het hogere tempo. Daarom heeft iedereen ( ik ook ) denk ik ook nog steeds de neiging om mee te klicken en drijven. Hij ging serieus best hard, maar zijn manier van bewegen veranderde niet. Dat was in mijn ogen ook niet te verwachten. Dit moet hem geleerd worden. De ingrediënten hiervoor moeten allemaal verzameld worden, en dan krijg je resultaat.

Ik heb dus helemaal niets tegen de methode, alleen denk ik niet dat het voor dit paard werken zal.
Daar kwam nog bij dat ik de manier van jagen ernstig verkeerd vond. Ook in het jagen moet je er op letten dat je volgens de afspraak: “lichte kuitdruk en anders correctie” te werk gaat. Nu stompt hij alleen maar af. Ik vind het bovendien ook nog eens heel oneerlijk. Want hoe moet hij nu weten wat jij als ruiter wilt? Het is alsof je tegen een hond “zit” schreeuwt en dit commando door blijft schreeuwen ook als hij zit. Hij liep al hard, alleen niet op de manier die we willen. Hoe kan hij dat ruiken dan? Daar moet je hem in begeleiden. Is mijn mening. Als je nou de afspraken manier erbij had gebruikt, dan was er nog iets voor te zeggen. Dan was er een duidelijker “dit is goed en dit is niet goed” voor hem geweest. Zonder te willen roddelen, ook Romy reed haar 4 jarige zo. Ze zat in stap nog sneller dan zijn beenzetting voortdurend met haar spoor te porren en tijdens het hele rijden letterlijk voortdurend te klikken. Ik denk niet dat dit na 4 keer klikken nog zin had. Maar goed, ook zij kan een rit hebben dat ze achteraf denkt, oliebol dat had ik niet zo moeten doen.

ik weet dat het een post is van een poosje terug, maar wil er toch wel graag iets over kwijt..
Met dit soort grote/ trage/ of balans missende paarden kies ik er voor de training zo veel mogelijk in het bos/ langs de weg te doen, rechtuit stappen, draven galloperen zonder te veel rem.
en dan 1 x per week een lesje in de bak, overgangen en dergelijke kan je perfect buiten oefenen, net als wijken schoudervoor enz, zeker met zo'n grote is de bak vrij snel te klein, je rijd zo'n jonkie maar 1 x kapot.
Moet je natuurlijk wel de mogelijkheden hebben om buiten te kunnen rijden:P

Meya: wat een leuk beestje, waar was je clinic? kon hij je fijn helpen met de zijgangen?

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:33

In slochteren.

Ja, hij kwam er juist mee en vroeg of ik het anders ook mee nam in de training.
Zei dat wel, maar niet zo consequent en in stap helemaal niet zoveel.
Ik kreeg de tip om juist in stap al veel mee te nemen. In draf ook meer zijwaartse oefeningen. (Om haar echt alert te maken van haar achterbenen en zo voorkomen dat ze gaat stuwen. ) Ze was wel atletisch en elektrisch genoeg :')
Voor ons als doel om haar op achter te krijgen (als ik haar wat kwijt ben in draf weer terug naar stap en gelijk weer de oefeningen meenemen), zo krijg ik haar ook rustiger en is goed voor afwisseling, haar bezig houden en dat ik zelf ín het zadel ga zitten.
Was sb, kw, wijken (ook van hoefslag naar binnen) travers, of in draf wijken, tijdens wijken naar stap, door wijken en aanspringen vanuit de stap in de galop.

En handige tips gekregen als ze wel wat aan de loop gaat en ik wil ophouding maken van voren. Eerst de neus eruit en dan ophouding. Anders knikt ze helemaal naar binnen (verkeerde belaste punt van hals+gaat stuwen achter en ben je verder van huis)
En in alles moet haar hals iets meer op lengte, neus er iets meer uit. Maar daar pas aan werken als je de balans goed hebt, tempo controle want waren de puntjes op de 'i'.
Door haar go en looplust wil ik haar ook vaak bij me houden, gevoel van controle. Netjes in aanleuning etc.. Maar ik doe dus (te) veel aan de voorkant. Want eerste rondjes waren ff zoeken, maar zonder puzzelen liep ze net zoals anders. Zelfs nog mooier :') Best wel een eye opener.

Dus begrijp wel van enkele pagina's geleden hoe die les is gegaan wat hun doel is voordat je met nageeflijkheid aan de slag gaat. Voor de clinic had hij ook een stukje theorie van zadelmak tot grand prix. Was ook erg leuk. :j

Kortom, vond het een aanrader. Ga 't in de gaten houden als ie weer eens in de buurt komt :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:39

Meya ging die van jou ook hard rennen toen je niet meer tegen mocht houden? En sterk op de teugels worden?
Als ik die van mij momenteel laat lopen, niet intoom gaan we met topsnelheid door de baan en komen ophoudingen helemaal niet meer door. Is dit ongeveer hetzelfde? Of totaal anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:40

Meya_ schreef:
Hij zei, als je de energie voor je hebt, zijn zulke paarden de beste. :') Vooral werken om hals op lengte te houden en neusje af en toe iets naar voren. En ook al heeft ze veel energie, toch 'gewoon' van achter naar voren rijden. Soms ben je geneigd om te remmen / tegen houden voor je eigen controle, maar goed gaan ze stuwen van achteren en ben je der helemaal kwijt. (Naast het feit dat ze dan chagrijnig wordt :+ :') )
Hadden paar x 3 passen dat hij zei dat ze de draf had van een Grand prix paard op dat moment.. Ik zat op een roze wolk natuurlijk <3 Dat voelde wel érg gaaf!!
Hij vond het een goed paard, was ook mooi om te horen. Ik had me opgegeven in kader van grenzen verleggen en dacht later wat heb ik daar te zoeken. Maar als ie zo positief en complimenteus is, was wel gaaf :D

Klopt! ik vind paarden met veel 'go' ook een groot voordeel.
Wat je wel moet doen is ervoor zorgen dat je paard niet onder je vandaan loopt. Dus wel de controle houden. Dat moet je niet doen door 'tegenhouden' maar wel door ervoor te zorgen dat een ophouding doorkomt en dat belonen, zodra ie ook terugkomt. Ook al is dat dan kort, je kunt van daaruit wel naar voren en dan is ie ook van achteruit naar voren. En kun je je paard meer op lengte houden. Dus niet 'tegenhouden' maar m wel leren op jou wachten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:44

Babootje dat doet die van mij dus momenteel heel erg, volledig onder mij uit lopen en niet reageren op ophoudingen terug. Hoe kouder hoe erger is het nu >;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:50

mirjamalvaro schreef:
Babootje dat doet die van mij dus momenteel heel erg, volledig onder mij uit lopen en niet reageren op ophoudingen terug. Hoe kouder hoe erger is het nu >;)

Kun je longeren voor het rijden? Dan is het eerste scherpe stukje er misschien af. Lukt niet altijd overigens want sommigen raken dat met longeren ook niet kwijt. Maar omdat je zegt dat het in de winter erger is dan s zomers denk ik dat het wel wat effect heeft.

Je paard(en) moeten leren naar jou te luisteren en op jou te wachten. Als ze niet reageren op een ophouding is dat niet goed.
Ze moeten dat wel goed leren en daar moet je consequent mee bezig zijn. Zodra je voelt dat je paard het van je overneemt en het tempo niet meer van jou is, moet je hem terugzetten. Je ophouding moet kort zijn en effect hebben en daar mag je best even streng in zijn.
Het is hard werk maar begin met kleine stukjes terug en als je paard ook maar een klein beetje reageert op je ophouding dan uitgebreid belonen. Dit veel doen zodat hij begrijpt wat de bedoeling is. Je kunt er overigens in stap al mee beginnen
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-01-19 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:53

mirjamalvaro schreef:
Meya ging die van jou ook hard rennen toen je niet meer tegen mocht houden? En sterk op de teugels worden?
Als ik die van mij momenteel laat lopen, niet intoom gaan we met topsnelheid door de baan en komen ophoudingen helemaal niet meer door. Is dit ongeveer hetzelfde? Of totaal anders.

Nee dat valt dus reuze mee :o Ze blijft best wel bij me. Soms gaat ze in galop snel, maar ze wordt niet sterk op de teugels. Maar dan kan ik dus ook ophouding en maken, op een andere manier dan ik snel doe..
Babootje klopt, zo deden we het ook :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:58

Meya_ schreef:
[
Nee dat valt dus reuze mee :o Ze blijft best wel bij me. Soms gaat ze in galop snel, maar ze wordt niet sterk op de teugels. Maar dan kan ik dus ook ophouding en maken, op een andere manier dan ik snel doe..

Dan merk je inderdaad dat als je dat zo doet, je meer op lengte kunt rijden en je paard een langere pas neemt. Meer van achteruit. Als je tegenhoudt van voren worden ze kort en krabbelig.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:04

Babootje schreef:
Meya_ schreef:
[

Dan merk je inderdaad dat als je dat zo doet, je meer op lengte kunt rijden en je paard een langere pas neemt. Meer van achteruit. Als je tegenhoudt van voren worden ze kort en krabbelig.

En chagrijnig :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:47

Ik ga volgende keer inderdaad maar even longeren van te voren, kijken of het drukste eruit is dan. Hij schrikt namelijk ook contineu nu, best irritant. :')
Die stevige ophouding durfde ik niet zo goed te geven, maar moet ik dus wel (consequent) gaan doen.
Erge is dat met deze ZZ-Zwaar start maar hij deze winter dus weer volledig gedraagt als de 4 jarige die hij was. >;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:31

Ik vind dat nog wel een behoorlijke tegenstrijdigheid, wel zz z starten maar geen controle op tempo hebben, dan mist er wel een stukje in je basis opvoeding , niet rot bedoeld hoor.
En als het verschil in zomer en winter zo groot is, de vraag erbij, kan hij z'n energie wel kwijt? Staat hij meer op stal?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:31

Hij loopt de gehele dag los in kudde verband. :+
En nee op dit momebt geef je hem geen ZZ-Zwaar helaas zo ongehoorzaam als hij is. Nu ben ik ook van bit gewisseld paar weken terug, dus ga dit toch ook weer terug verwisselen. Maar hier ben ik ook niet blij mee en ben ik onzeker over, zou hij niet gewoon op alle bitten netjes moeten reageren, zelfs zonder bit bij wijze van spreken.
Maar goed ga er morgen weer op, even longeren van te voren iig.

Edit: vroeger was verschil zomer en winter trouwend ook extreem. 'S-winters was hij amper te rijden zo druk en gooide hij je er meerdere keren per week af, terwijl hij zomers wel te rijden was.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:20

Ik heb er vandaag, sinds m'n zaagongelukje, vandaag voor de derde keer weer opgezeten nadat ze noodgedwongen drie weken hadden stil gestaan. De oudste (20) is nog lekker even soepel als ervoor maar de jongste (14) is weer even stug en stijf als eerst. Draaicirkel van een lijnbus, niet terug willen komen op je zit, super stug en keihard z'n neus naar voren duwen, we gaan rechtsom weer plat door de bocht en linksom springt hij weer in de rechtergalop aan ipv linker. Ik probeer maar gewoon te doen alsof m'n neus bloed en hoop dat hij spoedig weer wat soepeler wordt. Voltes op iedere letter, wijken over de hoefslag, stukjes wijken van de golfslag af en weer terug en veel (schijn)overgangen. Hij heeft wel de hele tijd een mooi schuimrandje op de lippen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:47

Mirjamalvaro, ik denk dat je paard last heeft van de kou, klinkt misschien heel raar, maar ik heb dit verschil vaker meegemaakt en gezien en vaak hielp het om een warmer dek op te leggen. Het is het proberen waard toch?

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:50

Toch is het helemaal niet zo koud. Bedoel dat hij uit zn panty gaat met -10 dat snap ik, maar met 8 graden boven nul?

Maar ja, het is zoals het is en inderdaad een warmer dekentje op, of laagjes.