Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:56

Ja hij doet het op de plastic palletbak voor het hooi. Misschien dat ik wat bedenk om die af te zetten inderdaad. Het is echt extreem hoe snel zijn tanden slijten joh.

Longeren ziet er goed uit! Ik ben ook echt fan van de passoa. Fijn ding.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:29

Renske_W schreef:
Ik heb steeds bijgelezen maar verder niet echt meegeklets de laatste weken door dat het hier privé even niet lekker loopt helaas.
Met Puzzle gaat het nog steeds goed, hij is alleen veel te dik. :=
Dus hij moet langzaam aan toch maar eens aan het werk.
Maar eerst hier maar weer eens alles op orde krijgen en dan kunnen we met hem aan de gang.
Laatst nog wel een keer een topic gemaakt.
[ITP] Puzzle goes 'stout'

Knappe Zilver! Leuk dat ze het allemaal zo goed oppakt.

Dat klinkt niet fijn! Beetje rustig aan doen kan fijn zijn, of juist lekker met Puzzle aan de gang. Hopelijk voel je je gauw beter. Je topic is super leuk, lekker ondeugend maakt het hem.

@_Reneee
Wat ontzettend naar lijkt me dat van het zuigen, omdat je er niet echt wat aan kunt doen. Behandeling voor maagzweren kan nooit kwaad. Wie weet knapt hij er wat van op. Als ze voldoende afleiding hebben en geen pijn/etc. dan zou het wel minder kunnen worden toch?

@Frummels Aah tandloos <3 Grappig om te zien.

@Kabayo Gezellig dat je beide topics bijhoudt dan hoeven we niks te missen. *\o/* Haha een held op sokken die toch best stoer is dus. Ik vind de vlecht er wel knap uitzien! Ik heb ook lekker gewandeld vandaag sinds een lange tijd. Ik krijg alleen scherpe foto's als hij eet haha.
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:40

Ik heb thuis de hele loods overhoop gehaald op zoek naar spulletjes :D En geslaagd. Twee dekens, een hoofdstel (geen bit) en een zadeltje :+ Al is dat laatste straks puur om te oefenen.
Wie weet.. ooit een ruitertje.

De dekens komen van mijn andere pony Kitty af en het hoofdstelletje bleek van mijn verkochte B pony te zijn geweest. Met mooie frontriem met blauwe steentjes. Deze vakantie eens door het vet halen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:42

Zo fijn dat het dit weekend lekker weer is hè? Lekker aan de gang met de puppies.

Miles hals begint te groeien, gelukkig want hij was echt zo'n propje :')
Afbeelding

Nog steeds wel een kilometer overbouwd...

Ik hoop echt dat het minder wordt. Heb weer overal cribbox opgesmeerd dus hij kan het in ieder geval niet. Moet ie maar even een andere hobby zoeken :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 21:55

Rosie is ook nog erg overbouwd. Maar dat komt vast goed. Morgen in het zonnetje maar eens weer wat mooie foto's maken.
Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:17

Renee, echt vervelend dat hij dat doet.
Aan de huisvesting kan het niet liggen toch, lijkt me juist super.
Ziet er wel goed uit, lekkere hoge kont Haha.

Kitty Dylan, dekens en hoofdstel staan echt leuk!

Ilayla, heerlijk op wandeling!
Ga je altijd alleen?
Ziet er wel braaf uit :)

@ frummels, Haha leuk om te zien he!
Dex heeft inmiddels de 2 middelste boven tanden gewisseld en is nu bezig met de onder tanden.
Hoe het met de kiezen is, geen idee. Hij kan wel weer beter kauwen.

Jullie ook zo aan het genieten van het weer?
Hier wel :) ik train 2 x in de maand ongeveer met Dex en tot nu toe kon hij stappen aan de longe.
Vandaag voor het eerst een paar draf pasjes!!
Super trots natuurlijk :)
Is nogal een uitdaging in zon grote wei zonder iets af te zetten oid.
Maar met veel geduld en heel rustig aan snapt hij het al best goed.

Afbeelding

Lekker rollen na het 'werk' :P

Leuk om te zien dat de meesten al bezig zijn met hun paardjes :) je ziet ook echt vooruitgang.

Mijn doel is om nu heel rustig aan Dex wat dingetjes te leren.
Zoals het longeren, elke keer met een singel om zodat dat ook gewoon wordt.
Ik verwacht in februari mijn eerste kindje, dus dan zal Dex even op de tweede plaats staan Haha.
En dan hopelijk in het najaar er een keer op gaan zitten.
Als het goed is zal dat dan heel makkelijk gaan :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:43

De vlecht ziet er nog netjes uit kabayo!
En wat gaat zilver te keer met de pessoa. :=

Ik zou trouwens niet met passoa gaan longeren. O:)

Knappe Dex Noor!
Lekker om zo rustig al wat aan de gang te zijn.

Ik heb Puzzle vandaag gelongeerd, voor het eerst laten galopperen aan de longe, ook dat deed hij braaf!
Het is echt zo'n fijne pony om mee bezig te zijn. <3

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 19:17

Rosie vandaag even een zadel op gehad. Singel losjes vast gemaakt. Alsof ze het al jaren doet. Daarom ook maar een rondje ermee gestapt. Daarna wilde we gaan longeren. Daar was ze het niet mee eens. Donder in haar ogen en kond naar ons toe en flink uithalen. Zo daar schrokken we even van. Ze bleef het meer doen en uiteindelijk maar afgerond met halt en achteruit stappen. :( even onder de indruk hoe we dit gaan aanpakken. Ze heeft het vaker gedaan. We vroegen eigenlijk alleen om voorwaarts te gaan. Afbeelding
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:20

Had ze al vaker een singel om gehad?

Ik begin altijd eerst met een longeersingel. Die ook leren op gewone sterkte aan te singelen.
Gaat dat goed zadel maar met een elastische dekensingel erover zodat de zweetbladen niet klapperen.
Dan daarna die dekensingel weg. En klapper ik met opzadelen en zo al met de zweetbladen dat ze het geluid kennen.
En dan daarna pas de beugels er aan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 19:36

Nee hoor. Dit was de eerste keer. Het zadel heeft er geloof ik 2x eerder opgelegen. Maar dat was al even geleden. Ze gaf er echt niks om. Dat we de singel om deden. En zoals ik zei hij zat losjes. Daar bedoel ik mee net te los als je ermee zou gaan rijden.
Ze geeft echt niks om dat soort dingen dus opdelen in meerdere stappen vond ik niet echt nodig. En het longeren was zonder hè!
Laatst bijgewerkt door kvulden op 15-10-17 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:37

Maar ben je dan niet te snel gegaan door er nu al beugels aan te hangen? :)
Dat vinden ze bijna allemaal wel spannend.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:39

Jeetje wat gaan jullie hard :+ Ik vraag echt nog amper iets van Jack wanneer ik al jullie verhalen zo lees haha.

Wat balen van Miles zijn tanden! Zijn dat nog zijn melktanden? Hij gaat wel nog een flink stuk groeien zo te zien :)

Wat knap dat Zilver al zoveel kan en zo braaf is! Ik zou zelf misschien bang zijn dat je haar dan overvraagt, juist omdat ze alles zo braaf doet.

Jack en ik hebben nu een aantal keer gewandeld door de bossen, wel telkens met een ander paard erbij omdat hij het soms nog spannend kan vinden en dan geneigd is om naar huis te rennen :+ Maar hij leert zo snel, autos en fietsen vindt hij niet eng, vanmiddag een jongetje met een flapperende vlag om zijn schouders. Eventjes raar kijken en weer door :wow: Maar een hertje daarentegen, nee dat was echt te eng. En putdeksels ook haha. Vandaag kwamen we weer een buitenrit van de manege tegen, hij reageerde echt wel pittig, half stijgeren en proberen om te draaien en mee te rennen met die paarden. Op dat soort momenten ben ik blij dat er dan een ander paard bij is.

Daarnaast ben ik nog bezig met leren voetjes geven, ik ben nu zo ver dat hij los stil blijft staan en dat ik dan zijn benen kan aanraken. Eerst wilde hij nog geeneen stilstaan. Clickertraining werkt zo goed en zo snel!
Met van en naar de wei brengen is hij superbraaf, alsof hij nog nooit anders heeft gedaan. Rustig meelopen, wachten bij het hek totdat die open/dicht is. Echt een topper :)

Ik ben er ook achter gekomen dat meneer een sterke eigen wil heeft, wanneer hij iets niet wil doen, dan gebeurt dat ook écht niet. Lijkt op het baasje :+

Trots op mijn ventje <3
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:24

Annikoe. Nee ik denk niet dat ik haar overvraag. En helaas heb ik het op het moment redelijk druk dus ze doet maar 1x per week iets . Natuurlijk wel gewoon poetsen en mijn moeder verzorgt haar goed. Maar longeren? Nee . Dit is de eerste keer weer sinds juli. Wel doe ik soms lange lijnen. Maar ze doet vrij weinig.
Fijn dat jack zo goed gaat! Braaf paard :) leuke fotos!

Kvulden ik raad je toch aan om met longeersingel te beginnen. En gewoon normaal aansingelen. Natuurlijk haald een paard uit ,ze zijn onbeleerd. Zilver ging de eerste 6 x ook uit haar plaat. Kwestie van oefenen. Ik heb ook nog niet gelongeerd met zadel. Is gewoon nog niet van toepassing.

Dankje renske! Moet toch vaker oefenen met vlechten :=
Mag ik vragen waarom geen passoa? Ik heb hem net , heb er persoonlijk ook geen ervaringen mee :o
Leuk dat puzzle zo goed gaat!

Gefeliciteerd met je zwangerschap noor14! En fijn dat hij het longeren begrijpt :)

Renee hij ziet er mooi uit! Al een hele tank :wow:

Leuk hoofdstel en dekens kittydylan!

Haha ilayla ik ben ook gezellig :D haha herkenbaar :p knap paard!

Vandaag weer even in de lange lijnen gehad. Ze wil zo graag werken. Gister in de passoa ook. Ze stopt niet. Ze vind het geweldig. Natuurlijk spaar ik haar en stop ik (in haar ogen :p ) te vroeg. Vandaag ook fanatiek. Eerst even in de bak ,daarna de wei in. Ik moest even checken of het niet te nat was om de paarden er in te zetten.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn vader was bezig om het terras schoon te maken (ligt naast de wei) en daar schrok ze van. Pff ging ze met mij erachter op de kletter. Ik hoooo hoooo . Ja niks he. Vliegt ze de wei uit , glibbert ze onderuit. Gelukkig had ik haar toen weer. Pfff... ze heeft gelukkig niks. Maar ben blij dat ze stopte want ze ging écht hard. En de lijnen waren verstrikt geraakt in mijn benen. Bah moet er niet aan denken.

Uiteindelijk weer de wei in. 1 rondje gestapt en toen klaar.
Afbeelding

Na de tijd lekker op de weide :)
Afbeelding
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:45

Passoa is een drank. :))
Pessoa is de hulpteugel waar je mee longeerd. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:48

Renske_W schreef:

Oh haha sorry
Maar passoa is ook echt heerlijk <<)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:50

Kabayo schreef:
Renske_W schreef:

Oh haha sorry
Maar passoa is ook echt heerlijk <<)

Haha daar hoef je geen sorry voor te zeggen. :))
Zijn veel mensen die die fout maken.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:52

Hier de bijrijder/verzorgster van kvulden ik rijd bij haar de grote bij, maar help ook af en toe met rosie prachtig beestje maar wel een grote diva op zijn tijd!
Ik vind het enorm leuk mee te lezen en te zien wat jullie allemaal doen met de jaargenoten :)

Wat rosie betreft longeren we niet met zadel natuurlijk! Het zadel heb ik er opgelegd omdat ze erg nieuwsgierig is, van daaruit hem overal op haar lichaam aangeraakt en vervolgens ook op de rug gelegd en iets aangesingeld. Toen daar geen reactie op kwam heb ik twee rondjes met haar gelopen waarna het zadel eraf ging voor het longeren :) klapperende stijgbeugels of uberhaubt longeren met zadel zal inderdaad veel later pas aan bod komen!
Qua longeren zijn wij ons er ook van bewust dat het allemaal rustig moet worden opgebouwd en zijn we nu nog bezig dat ze de volte en afstand gaat begrijpen, en hier zullen we dan ook rustig mee verder werken zonder dat ze al vol opgezadeld hoeft. Alles op zijn tijd, maar een rondje een zadel op in stap voelde op dat moment als een goede stap vanwege haar grote nieuwsgierigheid naar alles wat wij aanraken :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:06

kvulden schreef:
Rosie vandaag even een zadel op gehad. Singel losjes vast gemaakt. Alsof ze het al jaren doet. Daarom ook maar een rondje ermee gestapt. Daarna wilde we gaan longeren. Daar was ze het niet mee eens. Donder in haar ogen en kond naar ons toe en flink uithalen. Zo daar schrokken we even van. Ze bleef het meer doen en uiteindelijk maar afgerond met halt en achteruit stappen. :( even onder de indruk hoe we dit gaan aanpakken. Ze heeft het vaker gedaan. We vroegen eigenlijk alleen om voorwaarts te gaan.

Misschien was het allemaal toch spannender dan je aan de buitenkant aan haar kon zien? Tuinkers zijn vaak binnenvetters, volgens mij. Was het longeren net de druppel die de emmer deed overlopen?

Ik dacht ook steeds pessoa..Geen Passoa :o

Kabayo, even spannend moment zo met Zilver. Gelukkig goed afgelopen allemaal.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 22:32

Ja we zullen zien. Ik had haar al vaker gelongeerd, maar nog nooit deze reactie gehad. Dus vandaar mijn verbazing. Ze kwam ook echt op ons af.

Ik zie niet zo goed in waarom ik met een longeersingel zou beginnen als ze het zadel al accepteerd. Al hoewel ze de singel ook nog wel om krijgt als ik wil starten met hulp lijnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:35

Afbeelding

Vandaag lekker in het zonnetje!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:27

Geronimo beleer ik niet met zadel maar we hebben op stal wel andere paarden met zadel beleerd. Die leggen wij eigenlijk altijd gewoon een super oud zadel op (waar je dus echt niet meer mee rijd, en je nog geen €10 aan wil uitgeven) met beugels en goed aansingelen. En dan gooien we ze los in de bak, meestal 3 minuten rodeo, en daarna lopen ze rond alsof het normaal is. Dit doen we een aantal keer totdat ze niet meer afgaan met zadel op en daarna gaan we pas longeren. Werkt goed en zo al veel pony's en (arabo)friezen zadelmak gemaakt :D die daarna dus niet zwaar getraumatiseerd waren ofzo hoor :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:36

Kvulden en verzorger. Natuurlijk moeten jullie gewoon op jullie eigen manier doen. Maar ik vind het altijd fijner voor een jong paard als je bij 0 begint en niet alvast bij 2. Nee ze worden er natuurlijk niet getraumatiseerd van. Maar ik vind persoonlijk dat je het beste bij het begin kan beginnen. En mocht het verkeerd gaan of helemaal uit de plaat , richt een singeltje gewoon minder schade aan. Straks gaat ze er vandoor en blijft ze haken met de beugels ,of valt ze door angst achterover en dan zit er nog een zadel op.
Tis geen aanval. Meer een tip :D

Druppie ik beleer wekelijks friezen ,maar die worden echt eerst 3 weken gelongeerd. Dan pas stapje verder.

Mooie foto fransje!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 08:37

Ik snap wel wat je bedoeld. We hebben al vanalles op haar rug gelegd ze is nergens van onder de indruk. En het zadel ook een keer of 2. Dus dit was voor ons niet echt een stap overslaan of zo. Het leek gewoon op dat moment logisch omdat het zadel op leggen blijkbaar geen leerpuntje meer gaf. En dus eerst de singel dicht gedaan en toen ze daarop ook niet reageerde na een paar minuten een rondje gestapt en klaar.en daar blijft het nu bij. Nu eerst wat verder komen met longeren. Niet echt trainen, maar dat ze op afstand een rondje wil blijven stappen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:13

Als ze bij mij de kont naar mij draaien en uithalen hebben ze een groot probleem. :=
Dan kunnen ze lopen ~~}>

Maar gelukkig zijn de mijne over het algemeen erg braaf. :))
Maar dat hengsten gehad die niet zo lief waren met longeren.
Puzzle longeer ik gewoon op de wei, hij loopt braaf zijn rondjes in stap, draf en galop.
Na de winter ga ik kijken voor een zadeltje voor hem. :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:23

Ik heb hier ook een zadeltje gevonden van mijn andere pony, dus natuurlijk gaat Fflur die ook eens opkrijgen. Misschien deze vakantie nog wel :D
Kan nooit kwaad, gewoon om vreemde dingen aan te leren.
Heb ook totaal geen plannen haar onder het zadel te brengen. (Zeg nooit nooit, als er een klein ruitertje is die haar wil rijden is dat natuurlijk alleen maar leuk)