Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:23

Sky_As schreef:
Gewoon ergens in training zetten en vanuit daar laten verkopen.
Zelf verkopen zal niet mee vallen. Je zult eerlijk moeten zijn en nu is het gewoon een verpeste 4 jarige die je probeert te verkopen....
Liever onbeleerd dan al geprobeerd en mislukt.
Een project paard brengt echt niks op, tenzij het een mega talent is.

Goed advies. Zou ik ook zo doen. Kans dat je er dan meer voor krijgt dan dat je het zelf doet met het verhaal erbij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:37

Eef_Bam schreef:
Precies. En juist dieren die hard groeien ontwikkelen vaak ocd. Dus een rare reden om niet jong op de foto te zetten. Fotos maken heeft dan juist zin dan weet je waar je staat. Als het een kleine chip op een gunstige plek is kan het zelf oplossen. Dus wachten met opereren is wel zinnig. Maar wachten met foto's niet. Als ze 3/4 zijn en er zijn nog chips,dan gaan die niet meer zomaar weg normaal.

Dat is een misvatting. OCD ontstaat niet door hard groeien maar is op zichzelf een groeistoornis in de ontwikkeling van het bot in de veulentijd.
Deze vorm van OCD zit heel dichtbij of in het gewricht. Daarom gaan veel dresuur- en springveulens vaak al met een jaar op de foto, waar alleen de OCD risicogebieden worden gerontgend. In de opfokstal waar mijn veulen stond (van Baalen) ging alles met een jaar op de foto.

Er zijn ook vormen van OCD die ontstaan door trauma in de opfok. Veulens, enters en twenters spelen niet zuinig met elkaar. OCD vind je dan eerder op de kogel sprong of been aan de buitenkant.
Maar dat heeft weer niet met groeien te maken. Dus altijd verstandig om ook een 3-jarige onbeleerde RX te keuren

https://www.dapdz.nl/ocd/
OCD is een afkorting van het latijnse woord osteochondrosis dissecans. OCD betekent letterlijk loskomen van stukjes been en kraakbeen van het originele bot.
OCD komt uitsluitend voor in gewrichten. Voornamelijk in het spronggewricht, het knie-gewricht en de kogelgewrichten.
De letsels worden gevormd doordat er een stoornis optreedt in de normale ontwikkeling van het bot tijdens de groei. De normale verbening van kraakbeen is verstoord, waardoor er stukken kraakbeen en/of bot op bepaalde plaatsen in een gewricht loskomen. OCD ontstaat dus tijdens de groei tot de leeftijd van minimaal 9 maanden afhankelijk van de locatie. Vanaf een leeftijd van 12 maanden kunnen paarden röntgenologisch worden gecontroleerd op OCD.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:42

Wendy_Komen schreef:
Ik snap je punt inderdaad. Als iemand interesse heeft zal ik ook echt het eerlijke verhaal erbij vertellen! Wil geen ongelukken op mijn geweten hebben.

Ik heb bedacht in ieder geval degene waar ze beleerd is te vragen of die samen met mijn dochter haar weer op kunnen pakken. Als dat mogelijk is, kan ze in ieder door gereden worden en voorgereden worden. Ze waren zo lekker bezig namelijk! Vandaar dat ik ook weet dat het echt der frisheid lag.
https://youtu.be/qZSnXO0RaaI?si=Fr38AYMXIH4zCz9A

Heb je het paard bij aankoop laten keuren? Dat zie ik niet terug in je verhaal.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:48

Op het filmpje vind ik de amazone ook niet een erg onafhankelijke zit hebben. Misschien maar beter, kan erop duiden dat het inderdaad meer aan de ruiters dan aan het paard heeft gelegen. Laten doorrijden en dan verkopen is de beste optie.

Als je nu meteen wil verkopen krijg je er echt niks voor, projectpaard dat niet braaf is wil men niets voor betalen, en terecht. Vaak is dat toch iets fysieks of een kronkel in de kop, dus kans dat het niet goedkomt.

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:51

Heb het idee dat ik de Tinker herken en dat het Ierse handel is. Daar is op zich niets mis mee maar daar gaan ze gewoon anders om met de paarden. En dat matcht vaak ook niet met beginnende ruiters/mensen die hun eerste paard kopen.

Er zit toch vaak een kop op en zo’n 1 moet je gewoon actief rijden en ook voor zijn voor zo’n bok sessie begint.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:16

Ik zou het paardje wel voordat je hem in training zet en te koop aanbiedt even laten keuren, in ieder geval er klinisch naar laten kijken. Ik vind m in het filmpje linksom iets onregelmatig. Kan natuurlijk ook wat balans zijn maar vandaar mijn vraag of er bij aankoop wel gekeurd is geweest.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:29

Paard staat alweer op marktplaats dus gaat vermoedelijk gewoon de handel in...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:50

Eef_Bam schreef:

Stond al op Marktplaats vlak voordat ik het bericht hier plaatste ;)

@Babootje, zal dan inderdaad het onbelans zijn wat je ziet. Ze heeft nog nooit een pas kreupel of onregelmatig gelopen. Maar bedankt voor de tip.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:57

Wendy_Komen schreef:
Eef_Bam schreef:

Stond al op Marktplaats vlak voordat ik het bericht hier plaatste ;)

@Babootje, zal dan inderdaad het onbelans zijn wat je ziet. Ze heeft nog nooit een pas kreupel of onregelmatig gelopen. Maar bedankt voor de tip.

Waarom zou ze trouwens geschikt zijn voor de fokkerij? Afstamming is onbekend en bouw is niet om over naar huis te schrijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:59

De kleur denk ik, maar Wendy hoeft geen verantwoordelijkheid af te leggen voor het te koop zetten van haar paard of wat er in de advertentie staat.

Ook handel hoeft niet perse slecht te zijn als paard dan even een paar weken goed doorgereden wordt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:03

Het is zeker een goede keuze om afscheid te nemen van dit dier en op zoek te gaan naar een beter passende combinatie. Niets mis mee om dat toe te geven en naar te handelen, integendeel. Maar ik vind wel dat je dan de verantwoordelijkheid hebt naar het dier toe er alles aan te doen om dan wel het juiste huisje te vinden. En ik twijfel of dat deze weg via marktplaats is maar hopelijk voor het dier treft ze de juiste en vind TS een ander passend paard :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:09

Capriootje schreef:
Het is zeker een goede keuze om afscheid te nemen van dit dier en op zoek te gaan naar een beter passende combinatie. Niets mis mee om dat toe te geven en naar te handelen, integendeel. Maar ik vind wel dat je dan de verantwoordelijkheid hebt naar het dier toe er alles aan te doen om dan wel het juiste huisje te vinden. En ik twijfel of dat deze weg via marktplaats is maar hopelijk voor het dier treft ze de juiste en vind TS een ander passend paard :j

Hoe zou jij het aanpakken dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:40

Elisa2 schreef:
De kleur denk ik, maar Wendy hoeft geen verantwoordelijkheid af te leggen voor het te koop zetten van haar paard of wat er in de advertentie staat.

Ook handel hoeft niet perse slecht te zijn als paard dan even een paar weken goed doorgereden wordt.

Ik snap ook dat je gezien de verkoopprijs er ook niet veel geld meer in gaat steken om door te laten rijden.
TS je moet dit maar zien als een "ervaring rijker". Er komt vast wel een passende koper voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:59

Precies, dat krijg je er nooit uit bij zo een. En waarschijnlijk gaat dit paard prima bij een iets meer ervaren mens.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:07

Bedankt voor de laatste reacties! Doet me goed!
Dit was zeker geen makkelijke keuze. Toegeven dat ik niet geschikt ben voor haar, en mijn kunde niet genoeg is terwijl het een heerlijk dier is is niet makkelijk...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:49

Wij hebben eindelijk de knoop doorgehakt en gaan maandag de DA bellen om een keuring in te plannen. Het merrietje dat we hadden gezien zou toch te klein blijven vrezen we, ik ben dan zelf niet zo groot maar wel heel lange benen en die zouden er dan onderuit hangen. Deze ruin is nu ongeveer 1m65 en gaat niet veel meer groeien. Hopelijk komt die er volledig goed doorheen!

Ook gisteren mij merrie officieel verkocht, ben ik er tijdens het voorrijden nog afgedonderd ook :+ We reden met de lichten aan voor de eerste keer omdat deze mensen alleen in de avond konden en ik had dat niet meer kunnen oefenen. dus nog geen half rondje gestapt en mevrouw draaide opeens een 360 en ik lag ernaast. Gelukkig konden de kopers er wel door zien en waren ze eigenlijk blij dat ze gezien hadden dat ze niet wegliep of panikeerde maar gewoon bij mij bleef staan. Gelukkig daarna alles dikke prima. Is ook weer typisch dat het net dan gebeurt. Het was al zeker 4 jaar geleden dat ik er nog eens naast lag :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 14:08

Oh nee, je zal het maar voorhebben! Gelukkig hebben de kopers er niet op afgehaakt! Het geeft op die manier ook info, maar toch …

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 14:32

Ik zou die Tinker niet wegbrengen om door te rijden en laten keuren: dan zit je zo op enkele duizenden euro's en dan brengt dat paard nooit meer op :o

Daarnaast, ook als je hem daar laat doorrijden, voor stel 3 maanden. Dan zal die toch nog steeds bij verkoop kunnen rennen bij een onzekere ruiter. Zeker Tinkers hebben een lange 'leerweg' . Wie zegt dat het over 3 maanden niet nog steeds een projectpaard is met dito vraagprijs?

Wegdoen voor weinig met het eerlijke verhaal en je verlies nemen.

Ik heb een opleiding gedaan in paardenvoeding. OCD ontstaat voornamelijk door het verkeerd voeren van de merries. Kan het percentage nog wel opzoeken maar beter je fokmerrie te dun dan te dik :o

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:26

Lukasje schreef:
Oh nee, je zal het maar voorhebben! Gelukkig hebben de kopers er niet op afgehaakt! Het geeft op die manier ook info, maar toch …

Nee inderdaad, ik dacht ook, ja dit geeft ook geen goed beeld, de kans is klein dat ze haar nog willen nu. Maar ze waren al verliefd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:24

Niet mee eens. Te dun is ook niet goed voor de fokmerrie.
Alles waar te voor staat overigens.
En ook goede voeding.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:29

Behalve tevreden;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:30

Oehlala schreef:
Behalve tevreden;)

Das een goeie :))

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:23

Waidida schreef:
Wij hebben eindelijk de knoop doorgehakt en gaan maandag de DA bellen om een keuring in te plannen. Het merrietje dat we hadden gezien zou toch te klein blijven vrezen we, ik ben dan zelf niet zo groot maar wel heel lange benen en die zouden er dan onderuit hangen. Deze ruin is nu ongeveer 1m65 en gaat niet veel meer groeien. Hopelijk komt die er volledig goed doorheen!

Ook gisteren mij merrie officieel verkocht, ben ik er tijdens het voorrijden nog afgedonderd ook :+ We reden met de lichten aan voor de eerste keer omdat deze mensen alleen in de avond konden en ik had dat niet meer kunnen oefenen. dus nog geen half rondje gestapt en mevrouw draaide opeens een 360 en ik lag ernaast. Gelukkig konden de kopers er wel door zien en waren ze eigenlijk blij dat ze gezien hadden dat ze niet wegliep of panikeerde maar gewoon bij mij bleef staan. Gelukkig daarna alles dikke prima. Is ook weer typisch dat het net dan gebeurt. Het was al zeker 4 jaar geleden dat ik er nog eens naast lag :')

Wat spannend zeg! Hoe oud is de ruin en hoe komen ze erbij dat die niet meer groeit?

En wat een pech met je paard. Gelukkig konden ze er doorheen kijken _O-

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:01

mavantos schreef:
Waidida schreef:

Wat spannend zeg! Hoe oud is de ruin en hoe komen ze erbij dat die niet meer groeit?

En wat een pech met je paard. Gelukkig konden ze er doorheen kijken _O-

De ruin 2,5. Het is niet dat hij niet meer zal groeien maar de kans is erg klein dat er opeens nog 10cm bij komt. Afgaande op de grootte van de moeder en vader, en dat hij al best in balans is qua groei.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:06

Wanneer is die gecastreerd?