Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:10

WAt een leukerd! Nu duimen voor de keuring

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:12

Leuk beestje hoor Galuppy !

Een hartruisje hoeft ook helemaal niks voor te stellen. Is meestal onschuldig (ook bij mensen komt het veel voor). Als het hart verder goed klopt en er geen andere symptomen van hartproblemen zijn, hoef je je daar totaal geen zorgen over te maken.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:13

En we hebben ook al besproken
stel dat er toch iets kleins uit de keuring komt, iets wat wel te zien si maar geen belemmering vormt. Dan gaan we spreken (Als ik haar nog wil) over de prijs :). Daar was ze heel duidelijk in, als er toch wat kleins uit komt en ik wil haar toch hebben dan gaf ze zelf al aan dat ze zich heel goed beseft dat ze dan geen volle mep meer kan vragen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:20

Leuk dier Galuppy, duimen dat de keuring goed gaat :) wanneer is de keuring?

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:21

Donderdag middag <3
Dus dat worden wat slapeloze nachten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:25

Spannend!! Maar voor je het weet is het zover :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:27

anjali schreef:
Bij töltende Ijslanders zie je de ruiter meer naar achteren hangen en de benen meer naar voren. Er is toch ook geen sprake van lichtrijden dan en in de krul rijden zie ik dan ook niet,ze dragen hun hoofd juist hoog (het paard bedoel ik!)

Oh jee, ik breek even in hoor.... in 1980 was het inderdaad vaak zo dat er op die manier werd gereden maar dat is echt allang niet meer. We zitten gewoon op z’n ‘dressuurs’, in zadels met lepel en dressuursnit. Verder lopen de meesten gewoon nageefl8jk, dat is iig wel gewenst. Ook in tolt....

En lichtrijden

En ja, ik ben lang en mijn Ijslander is klein..... vast niet het gewenste plaatje. Maar we doen het er mee
Laatst bijgewerkt door dems75 op 28-07-20 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:43

Ik denk niet dat de eigenaresse het wist van het hartruisje, ze had het paard zelf gefokt en nooit iets bijzonders gemerkt en dus ook nooit een DA laten luisteren.
Bij de keuring kwam dit dus wel aan het licht en aangezien de DA heel erg twijfelde over hoe het zou gaan in de toekomst heb ik besloten het paard te laten staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:34

@Dems75: Tja ik ben dus heel erg antiek en in mijn tijd werden Ijslanders dus gereden met een Ijslanderzadel en achteroverleunend met de benen in de speciale Ijslanderbeugels naar voren gestoken. Dus echt heel anders dan jij op de filmpjes doet!Dat kan natuurlijk ook . Leuk paardje trouwens,al vind ik wel dat hij door deze manier van rijden nogal op een Fjord lijkt!Waar overigens ook weer niets mis mee is......Maar goed dit is allemaal wel offtopic tenzij er nog mensen naar Ijslanders zoeken om te kopen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:40

Leuk, twee keuringen. Succes, Galuppy en LiannePuthzy. Kan me voorstellen dat jullie branden van ongeduld.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:45

Jaa enorm haha. Had het liefst vandaag al willen keuren :') kan niet wachten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:32

Hee, daar tref ik Katli aan in dit topic :D . Ik vind het prima kunnen Dems :j :+ .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:56

Zonnebloem92 schreef:
Ik denk niet dat de eigenaresse het wist van het hartruisje, ze had het paard zelf gefokt en nooit iets bijzonders gemerkt en dus ook nooit een DA laten luisteren.
Bij de keuring kwam dit dus wel aan het licht en aangezien de DA heel erg twijfelde over hoe het zou gaan in de toekomst heb ik besloten het paard te laten staan.

Tja het ene hartruisje is het andere niet. Je kunt het laten onderzoeken of het er een is die kwaad kan.
Bijvoorbeeld een 3-year-old squeeze (Als het hart eigenlijk een beetje te sterk klopt en de bloedtoevoer naar de aorta een geluid maakt) kan geen kwaad; paard kan er gewoon mee de sport in en oud worden.
Maar een ruisje doordat er een gaatje in 1 van de kamers zit in hart kan wel kwaad. Het kan maken dat je paard onder je neerstort bij inspanning en dat kan je zomaar je eigen leven kosten.
Dus een paard met een hartruis zou ik nooit kopen, tenzij het onderzocht is en je zeker weet dat het geen kwaad kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:58

Leuk Galuppy. Ik denk dat je heel gelukkig gaat worden met dit paard. Hele leuke uitstraling en braaf zo te zien. Ik duim voor je dat ie goed door de keuring rolt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:02

O spannend Galuppy en LiannePuthzy, ik duim voor jullie dat jullie zoektocht ook ten einde is na de keuring :D .

Zo stond ik vorige week, alle 2 aandachtig luisteren naar de dierenarts. Erg blij met deze brave merrie,ze doet het super!

Afbeelding

Afbeelding

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 02:38

Zamba schreef:
MISTRAL94 schreef:
Een hartruisje kun je horen. Bij controle oid luisteren dierenartsen altijd wel even naar hart en longen is mijn ervaring. Dan zal een dierenarts het ook wel benoemen wanneer ze dat constateren. Het vaststellen van een ruisje is zo moeilijk niet.

Daar kan je je in vergissen! Kruisjes kunnen moeilijk te horen zijn. Soms zijn ze niet constant en de leeftijd van de da speelt ook mee. Het kan namelijk zijn dat een da op leeftijd het ruisje mmist omdat zijn oren achteruit gaan!

Een goede dierenarts kan dat echt wel horen hoor. En er zijn ook speciale stethoscopen voor slechthorenden. Kun je het niet goed meer horen. Door een slecht gehoor, dan kun je misschien als dierenarts geen keuringen meer doen.. Een klant moet toch op je oordeel kunnen vertrouwen.

Babootje schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Tja het ene hartruisje is het andere niet. Je kunt het laten onderzoeken of het er een is die kwaad kan.
Bijvoorbeeld een 3-year-old squeeze (Als het hart eigenlijk een beetje te sterk klopt en de bloedtoevoer naar de aorta een geluid maakt) kan geen kwaad; paard kan er gewoon mee de sport in en oud worden.
Maar een ruisje doordat er een gaatje in 1 van de kamers zit in hart kan wel kwaad. Het kan maken dat je paard onder je neerstort bij inspanning en dat kan je zomaar je eigen leven kosten.
Dus een paard met een hartruis zou ik nooit kopen, tenzij het onderzocht is en je zeker weet dat het geen kwaad kan.

Precies dat dus! Ik vind bepaalde reacties hier in het topic wel makkelijk. Als het allemaal wel mee valt zou het geen onderdeel van een keuring zijn. Zoiets is aan een dierenarts om daar een oordeel over te vellen, of het onschuldig is of niet. Niet omdat men van horen zeggen heeft, dat het onschuldig kan zijn. Vaak zie je bij jonge dieren of mensen dat het nog dicht kan groeien vlak na de geboorte. In principe hoort het gaatje bij de geboorte te sluiten omdat de longen dan gaan werken. Soms heeft dat wat meer tijd nodig en groeit het in de eerste weken dicht. Indien het niet dicht groeit, hoort dat goed onderzocht te worden waarom en waar het precies zit. En nee je krijgt geen enkele garantie. Ik kreeg uit het niets een hartstilstand, relatief jong,wel een sportverleden en een gezond hart en toch overkomt het je. Het hart blijft een raar ding maar toch zeer belangrijk om te kunnen leven :+ Feit is gewoon dat een ruisje niet "hoort" en wel degelijk problemen kan geven. Ik zou niet direct nee zeggen maar zou wel willen weten hoe of wat. Dan kijken wat mogelijk is afhankelijk van leeftijd, en oa behaalde (sport)prestaties.

Galuppy0546 nu duimen op goedkeuren!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:06

Wat zie ik al een leuke foto’s voorbij komen. Gefeliciteerd met jullie nieuwe maatjes dames!

De eigenaresse van het paardje waar ik graag wil kijken appte van de week dat het niet goed gaat met haar gezondheid en als ik haast had ik beter naar een ander paardje op zoek kon gaan. Nu heb ik absoluut geen haast en lijkt het paardje mij het wachten meer dan waard ( al ben ik van mijzelf een ongeduldig typje). Afgesproken contact te houden. Gisteren belde ze me huilend op dat het echt niet goed gaat met haarzelf en zij voorlopig echt niet naar stal kan, en of ik het goed vond als iemand anders haar zou laten zien. Ik ben een gevoelsmens en heb erg met haar te doen.. Haar verzorgster komt zondag terug van vakantie en zij kan dan misschien een keer erbij zijn..

Ach ik heb de tijd, en ze komt aan huis te staan bij mijn andere paard dus ik hoef wat dat betreft ook niks te regelen aan stalling. Ik hoop dat ik volgende week een keer kan kijken haha.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:13

ooh je geduls wordt op de proef gesteld

Al klinkt het wel als goed geduld. Niet dat er ondertussen kapers op se kust komen

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:23

Joltsje schreef:
ooh je geduls wordt op de proef gesteld

Al klinkt het wel als goed geduld. Niet dat er ondertussen kapers op se kust komen

Nee gelukkig niet! Advertentie is er ook af, en we hebben bijna dagelijks app contact. Ze stuurt foto’s en filmpjes. En als het dit paardje toch uiteindelijk toch niet wordt, zoeken we gewoon rustig verder. Maar voor nu heb ik geen interesse in de paarden die ik voorbij zie komen haha.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:33

De mijne is goed door de keuring heen gekomen *\%/* morgen halen we hem op

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:45

Gefeliciteerd!

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:07

Gefeliciteerd!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:15

Proficiat!!!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:15

Wat leuk LiannePuthzy, gefeliciteerd! Foto, foto!! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:45

LiannePuthzy schreef:
De mijne is goed door de keuring heen gekomen *\%/* morgen halen we hem op

Gefeliciteerd!