Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anjali schreef:Bij töltende Ijslanders zie je de ruiter meer naar achteren hangen en de benen meer naar voren. Er is toch ook geen sprake van lichtrijden dan en in de krul rijden zie ik dan ook niet,ze dragen hun hoofd juist hoog (het paard bedoel ik!)
Zonnebloem92 schreef:Ik denk niet dat de eigenaresse het wist van het hartruisje, ze had het paard zelf gefokt en nooit iets bijzonders gemerkt en dus ook nooit een DA laten luisteren.
Bij de keuring kwam dit dus wel aan het licht en aangezien de DA heel erg twijfelde over hoe het zou gaan in de toekomst heb ik besloten het paard te laten staan.
Zamba schreef:MISTRAL94 schreef:Een hartruisje kun je horen. Bij controle oid luisteren dierenartsen altijd wel even naar hart en longen is mijn ervaring. Dan zal een dierenarts het ook wel benoemen wanneer ze dat constateren. Het vaststellen van een ruisje is zo moeilijk niet.
Daar kan je je in vergissen! Kruisjes kunnen moeilijk te horen zijn. Soms zijn ze niet constant en de leeftijd van de da speelt ook mee. Het kan namelijk zijn dat een da op leeftijd het ruisje mmist omdat zijn oren achteruit gaan!
Babootje schreef:Zonnebloem92 schreef:Ik denk niet dat de eigenaresse het wist van het hartruisje, ze had het paard zelf gefokt en nooit iets bijzonders gemerkt en dus ook nooit een DA laten luisteren.
Bij de keuring kwam dit dus wel aan het licht en aangezien de DA heel erg twijfelde over hoe het zou gaan in de toekomst heb ik besloten het paard te laten staan.
Tja het ene hartruisje is het andere niet. Je kunt het laten onderzoeken of het er een is die kwaad kan.
Bijvoorbeeld een 3-year-old squeeze (Als het hart eigenlijk een beetje te sterk klopt en de bloedtoevoer naar de aorta een geluid maakt) kan geen kwaad; paard kan er gewoon mee de sport in en oud worden.
Maar een ruisje doordat er een gaatje in 1 van de kamers zit in hart kan wel kwaad. Het kan maken dat je paard onder je neerstort bij inspanning en dat kan je zomaar je eigen leven kosten.
Dus een paard met een hartruis zou ik nooit kopen, tenzij het onderzocht is en je zeker weet dat het geen kwaad kan.
Joltsje schreef:ooh je geduls wordt op de proef gesteld
Al klinkt het wel als goed geduld. Niet dat er ondertussen kapers op se kust komen