[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:10

We koesteren beide!
Ahhoewel bonnie nog net dat ene stukje mist wat layka wel heeft.
Net dat ene stukje vertrouwen.
Maarja ze is nu een jaar bij ons. En dan kun je dat nog niet verwachten.
Of het komt met de tijd, of we moeten accepteren en ermee omgaan zoals het nu is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 21:35

Een jaar is nog best wel kort. Ik ben vier jaar verder en als ik nu zie wat ik allemaal met haar kan, ja behalve dat schrikken dan. Komt vast goed met Bonnie! Of Bontie ;-)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:38

Ohje ik schrok al volg ik dit topic al 4 jaar zonder dat im het doorheb.maar neee slechts 1.5 jaar en dat doorgelezen wat voortijd gebeurd is.
En jaa zekers, het komt ook wel. Geduld is een schone zaak!
Ze is ook echt lief en braaf. Maar ja soms net dat ene stukje vertrouwen. Dat wanneer wij zeggen het is goed, dat het ook goed is

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:29

Fijn om te horen dat het mee viel Mo!

En ook fijn om te horen dat je me gemist hebt :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:52

Monique1963 schreef:
Een jaar is nog best wel kort. Ik ben vier jaar verder en als ik nu zie wat ik allemaal met haar kan, ja behalve dat schrikken dan. Komt vast goed met Bonnie! Of Bontie ;-)

Callas was ook extreem jong. Chico is al 7 jaar en dat scheelt heel veel.
Callas lijkt veel op Polie. Daar ben ik ook zo hard afgevallen, die deed ook zo raar onverwacht, zelfs mijn instructrice is er ooit bijna zo hard afgeknald (180 graden omdraaien vanuit de galop bv :Y) , echt niet grappig) en dat was in de tijd dat ze allang bevestigd was en normaal. Maar Polie was niet dominant en dat vind ik bij Callas een hele lastige combinatie, Polie was wel super en super bang en die is het ook heel erg goed gaan doen ook al is zij nooit zoals Hercule en Chico geschikt geweest om heel vaak alleen mee op stap te nemen. Te bang en dan te heet en te onvoorspelbaar.
Dus die vooruitgang bij Callas die is er echt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:41

Monique1963 schreef:
Hallo allemaal, even algemeen voor ik weer op jullie inga, ja veel spierpijn gehad, ben afgelopen dagen meer gaan bewegen om contrapijn te krijgen zeg maar en ik heb nu alleen nog een heel erg stijve nek, pijnlijk stuitje, (toch weer) en mijn linkerheup is niet erg grappig. Maar verder gaat het goed!

Callas eet haar nieuwe magnesium goed op, dat is altijd weer even afwachten wat ze wel of niet lust. En voor Henny (en anderen geïnteresseerden) het is magnesium met calcium voornamelijk.

....
Joey, inderdaad weet ik nu bijna wel zeker dat er iets gebeurd is. Gisteren zette ik ze in het land, door de deur naar achteren open te zetten. Kunnen ze zelf erheen lopen. Mijn hond liep in de schuur, een normaal iets, maar hij kwam achter de paardentrailer vandaan en Callas kreeg het voor elkaar om IN de stal gang te schrikken en op hol te slaan! Ze liep bijna de shetten ondersteboven. Dat is al in geen jaren meer gebeurd, dus alles bij elkaar opgeteld is er iets vervelends (zoals Jet zegt, voor Callas-begrippen) gebeurd. Ik ben lid geworden van de facebook van dat meisje en heb via de chat contact gelegd en probeer via een omwegje erachter te komen.

En ik had wel gezien (dat wijken twee keer) dat ze raar deed, maar kon niet vermoedden dat dat al invloed had op haar englevel. Ik leer iedere keer bij. Volgende keer moet ik afwijkend gedrag, hoe raar ook, opvatten als een voorteken en inderdaad eerst iets anders doen.

Monique, je schreef eerder dat je zeker wist dat jouw oppassers je zadel niet gebruikt hebben maar wie weet vonden ze Callas wel zo braaf dat ze even op haar blote rug geklommen zijn met ??? gevolgen van dien ?
Callas blijft een paard met wisselend gedrag. Ik denk toch dat het verstandig is dat als je even wat aan haar merkt, iets wat ze normaliter in haar goede doen niet heeft of doet dat je dan even een stukje met haar aan de hand wandelt eer je opstapt om te gaan rijden. Dat heeft niets te maken met dat je té voorzichtig bent of zo. Maar het haalt vaak net even de spanning weg waardoor je escalaties of valpartijen zoals vorige week kunt vermijden. Ik doe dat zelf ook. Na 46 jaar tussen de paarden heb ik de nodige rugblessures opgelopen. De meeste niet eens door mijn eigen paarden. Wel zijn het chronische rugproblemen. Mijn SI gewrichten zijn het ergst, daarnaast chondrose tussen 2 nekwervels en spondylose bij de onderste rugwervels. In het middenstuk zit een oud trauma van een bijna dwarsleasie.

Als ik teveel last krijg van mijn rug ga ik naar een chiropracter. Ondanks het risico eraf te vallen is hij voor doorgaan met paardrijden omdat het mijn rug in betere conditie houd. Vooral de lange rugspieren blijven door paardrijden sterk en houden mijn rug recht :D Ook bij de SI gewrichten blijft het soepeler door het paardrijden :D Ik rijd meestal in het bos en moet er even een stukje heenrijden met de trailer. Als ik tijdens het opzadelen merk dat er wat onrust is ga ik gewoon een paar honderd meter naast het paard lopen in het bos en stap dan pas op via een omgevallen dikke boom. Niet uit angst, gewoon uit voorzorg.

Ik krijg tegenover de rest van mijn gezin best wel een schuldgevoel als zij voor de verzorging van de dieren moeten opdraaien als ik door een val een tijdje uit de roulatie zou zijn. Bovendien doet elke val geen goed aan mijn rug. Gelukkig gaat het al een jaar of 4 goed. De laatste keer was een buiteling van Hjorinn. Die begon opeens op een zandpad vlak bij de trailer voorzichtig te bokken en dan van voren weer iets omhoog te komen. Om en om. Het was net zo'n hobbelpaard, het ging heel gecontroleerd en was heel goed uit te zitten :D
Dat ging een meter of 10 zo tot ze te dicht bij de rand van een droge sloot kwam. Die rand was door het vele herfstblad niet goed te zien. Ze gleed er met haar voorbenen diep in. Het was een sloot met steile kanten en ruim een meter diep. Hjorinn deed alle moeite om niet over de kop er in te rollen maar ik ging er wel voorover af. Zij krabbelde gelukkig terug. Ik viel in een dikke laag herfstblad. Denk je dat dat de val breekt. Nou nee, ik heb nog dagenlang met een blauw stuitje en pijnlijke nek gelopen. :(
Afijn ik heb toen ook een paar honderd meter ernaast gelopen en ben er weer op geklommen. Niets meer aan de hand. Mijn bijrijdster was harder geschrokken dan ik. Die dacht echt dat Hjorinn bovenop mij terecht zou komen maar dat ging gelukkig goed.

Toen we na een fijne bosrit weer bijna terug waren bij de trailer ben ik afgestapt om te kijken of ik een reden kon vinden voor haar onverwachtse gedrag op dat stuk zandpad. Ja dus ... over dat hele stuk zandpad staken constant hele sliertjes jonge muisjes over van de parkeerplaats naar die bewuste sloot en omgekeerd. We zagen honderden muisjes heen en weer lopen. Het gekke 'hobbel' gedrag van Hjorinn was waarschijnlijk omdat ze de muisjes wilde ontwijken :D We zijn toen via een ander pad weer terug gelopen naar de trailer.

Monique, ik ben van jouw leeftijd en in de loop der jaren best wel zuinig op mijn rug geworden. Ik denk dat jij er ook goed aan doet om in bepaalde situaties beter even een stapje terug te doen. Is Callas erg gespannen/gestressed ga er voor de zekerheid gewoon even een stukje naast lopen eer je opstapt ;) En dan ben je echt geen watje :D Ik roep altijd dat ik net als de Engelse queen Elisabeth tot op hoge leeftijd wil blijven paardrijden. Zij schijnt nog steeds wekelijks te paardrijden. Alleen heeft ze haar Engelse volbloeds verruilt voor die stoere Fell pony's :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 14:39

Hi meiden,
@Hagelslag, klopt ik heb Callas ruim 4 jaar.
@Benthe, Yes de Benth is Back
@Pien, ja schandalig hoe jong ze is ingereden. Jammer dat Polie ook zo'n schrikpaard is geweest. En dan ook nog haar blessure erbij. Wel heel fijn dat je nu weer veel meer met haar kan.
@Henny, ik zal braaf naar je luisteren ;-) Als ze anders is dan superlief ga ik eerst grondwerken. En wat een prachtig verhaal van die muisjes! Bizar! En dat zou natuurlijk kunnen dat men zonder zadel op haar heeft gezeten. Ik heb nog geen antwoord op mijn gevis, dus ik vis nog even verder...

Maar vandaag! TOPPERDEPOP! We hadden afgesproken een paardwandeling te gaan doen. Ik op het prinsesje en mijn vriend op Shadow, o nee, ernaast. Vanmorgen veel wind. Ik ben verstandig geweest en we hebben gewacht tot de zon meer scheen en de wind was gaan liggen. Het is vriesachtig weer en dus heel fris paardenweer.

Maar ze was weer haar oude zelf, überbraaf met poetsen, dus gelijk opgestapt. We zijn door het dorpje gaan wandelen en terug door het bos. Vanaf het begin hebben we al dubbel gelegen om Shadow, die met zijn nog niet eens een meter ineens vond dat hij moest laten zien dat hij toch echt wel een ex-hengstje was. Zwiepzwapzwiepzwap. Prinsesje had het niet door natuurlijk. Maar wij hadden mega pret.

Door het dorpje waren waarschijnlijk 100.000 dingen veranderd en Callas had haar hoofd hoog, maar ze is niet een maal verschoten, en is niet een keer in de remmen gegaan. Veel bonne année en bonne santé van mensen, maar geen aaiers dit keer. Grote teleurstelling voor Callas, ja meid toch doorlopen.

De enige keer dat ze echt niet meer verder wilde, was bij John voor zijn huis. Daar kon ze altijd kletsen met Kabir en ze wist zeker dat hij er moest zijn. Kijken, loeren, lonken, oehoe witte prins, maar nee, er kwam uiteraard niemand. Moest flink drijven om haar daar voorwaarts te houden en aan het einde van de straat moest ze ook nog even omkijken en toen was het ok.

Terug door het bos hadden we weer lol, maar eigenlijk waren we Callas aan het uitlachen, oooooh wat gemeen. Er ligt daar een boom diagonaal en schuin over het pad. Dus aan een kant is hij een meter hoog en aan de andere kant alleen de dikte van zijn stam circa een halve meter. Maar hij ligt niet recht dus over het pad, maar diagonaal.

Ik wilde niet springen, geen hoefschoenen aan, wel stenig pad, en mijn vriend gaat met Shadow onder de boom door. Callas wilde in een fractie van een seconde ook duiken, lol, dat kon ik voorkomen. Maar toen moest ze over de stam stappen. Dat is heel erg hoog om eroverheen te stappen, maar ze kan best haar been zo hoog optillen, doet ze ook met de jambette, dus hup met de geit.

Maar omdat die boom diagonaal lag moet je er met je linkerbeen eerst overheen stappen logischerwijs. Net als ik is Callas niet zo goed in wiskunde, hahaha, dus ze wilde met haar rechterbeen eerst. En dat gaat dus echt niet als je linkerbeen dan ook in de weg zit. Zo ontzettend suf! Ze bleef maar met rechts eerst proberen. Ach gut, ze deed zo haar best en dan uitgelachen worden. Ik heb haar een paar keer achteruit gezet, maar iedere keer kwam ze met rechts eerst tegen de stam. Uiteindelijk een rondje gedraaid toen kwam ze wel goed uit en was links eerst eroverheen voor haar logisch. En achter stapte ze ook netjes hoog erover, zonder springhopje, braaf paard!

Heerlijk gereden. Vooral lol met de knol gehad.

En haar oornetje is ook goed blijven zitten. Ik had nu nav jullie suggesties het veiligheidsvlechtje van wat ik lang geleden altijd standaard deed, zelfs zonder netje, weer ingevoerd. Ik heb haar halve maantop áchter haar oren langs gehangen als manen zeg maar en van wat ik aan maantop op haar gezicht over had, heb ik zowel links als rechts een vlecht om het hoofdstel gemaakt. Ik zal er even een foto bij doen.

Edit: Grrr bokt draait ze. Ik weet niet hoe ik dat moet kantelen. Iemand suggesties? Op mijn pc staan ze normaal.

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:10

Callas is wel een plaatje→ wat een mooi karaktervol hoofd!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 15:33

Wat lief Pientje, dank je. Helaas is die tweede foto een beetje onscherp. Ik had haar vanmorgen wel een beetje uitgelachen met haar mutsje en haar twee Pippi langkous staartjes, LOL

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:53

Oh lieve Mo wat vind ik je toch elke keer ontzettend dapper dat je tòch weer op stapt.. haar tòch weer het vertrouwen geeft van jou op haar rug..
Wat goed dat het vandaag zo top ging!

Misschien nog een stomme tip die wel een beetje moeilijk is om buiten uit te proberen maar ik wil hem je toch maar geven omdat ie mij heel erg helpt;
Stoppen op het hoogtepunt. Als het heel fijn gaat stoppen. Ik merk dat ik de neiging kan hebben van: het gaat nu supergoed. Nog even zus en zo. En dat dat dan net niet meer zo lekker gaat. Zonde dus! Al stap je af en ga je aan de hand verder als je buiten bent?? Dan kun je misschien nog vaker positief afsluiten! En dan dus steeds die hoogtepuntjes verder uit proberen te breiden.

Wat een mooi sprekend koppie heeft ze toch <3

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:33

Mo wat fijn om te lezen dat het super is gegaan!

Ik kan me voorstellen dat jullie hebben gelachen bij de boomstam, ze zijn soms een beetje dom := .

Op naar vele van deze ritjes waarbij ze niet is verschoten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:25

Toppie Monique dat het zo goed ging en jullie echt genoten hebben :) Ik vind het idee van die 2 vlechten heel goed. Zo kan ze alles veel beter zien. Door een dichte bos manen wordt iets toch schimmiger en mogelijk reden tot sneller schrikken. De oudste hier heeft ook een behoorlijke manenbos op haar voorhoofd. Bij een bosrit bundelen we het meestal met een elastiekje zodat haar zicht beter is :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 11:38

Benthhh schreef:
Oh lieve Mo wat vind ik je toch elke keer ontzettend dapper dat je tòch weer op stapt.. haar tòch weer het vertrouwen geeft van jou op haar rug..
Wat goed dat het vandaag zo top ging!

Misschien nog een stomme tip die wel een beetje moeilijk is om buiten uit te proberen maar ik wil hem je toch maar geven omdat ie mij heel erg helpt;
Stoppen op het hoogtepunt. Als het heel fijn gaat stoppen. Ik merk dat ik de neiging kan hebben van: het gaat nu supergoed. Nog even zus en zo. En dat dat dan net niet meer zo lekker gaat. Zonde dus! Al stap je af en ga je aan de hand verder als je buiten bent?? Dan kun je misschien nog vaker positief afsluiten! En dan dus steeds die hoogtepuntjes verder uit proberen te breiden.

Wat een mooi sprekend koppie heeft ze toch <3

Hi Benthe, dat zeggen jullie wel vaker dat jullie het zo dapper van me vinden, maar ik vind het zelf gewoon. Niet dapper of zo. Gewoon gewoon. Wat ik eerder ook al zei, ik ben absoluut niet bang voor haar, dus vanuit mij gezien is er niets dappers aan, lol.

En ik vind het helemaal geen stomme tip, je moet altijd stoppen op je hoogtepunt. Eh nou ja, soms net iets erna, hahahahha, sorry. Met trainen op het veldje doe ik dat 9 van de 10 keer ook. Soms train ik dan maar tien minuutjes of zo of nog minder. Als ze het goed gedaan heeft, is het goed. Een enkele keer blijf ik langer doortrainen omdat ze, zeker met de dikke beentjes (gelukkig al minder door alle maatregelen) wel beweging nodig heeft. Nu moet ze bij ons toch wel flink aan de bak om te kunnen grazen op de hellingen, maar recht draven etc kan geen kwaad.
Dus je tip zou ik ook met een ritje kunnen doen. Als het goed gaat, wandelend verder naar huis.

En ja, ondanks de twee Pippi vlechtjes en het suffe mutsje, ben ik wel verliefd op die foto. Nou ja, op het paard in de foto dan.

joey2010 schreef:
Mo wat fijn om te lezen dat het super is gegaan!

Ik kan me voorstellen dat jullie hebben gelachen bij de boomstam, ze zijn soms een beetje dom := .

Op naar vele van deze ritjes waarbij ze niet is verschoten.

Ja Sandra, het was echt zo duf en ik heb haar expres een beetje laten tobben, gewoon omdat het zo humor was. Vond het ook heeeeeeel gemeen van ons, hahaha. Maar het had ook goed gekund dat ze het zelf beter bedacht had en dan had ze een heel slim paard geweest. Ze is iets minder wiskundig gewoon ;-)

henny_w schreef:
Toppie Monique dat het zo goed ging en jullie echt genoten hebben :) Ik vind het idee van die 2 vlechten heel goed. Zo kan ze alles veel beter zien. Door een dichte bos manen wordt iets toch schimmiger en mogelijk reden tot sneller schrikken. De oudste hier heeft ook een behoorlijke manenbos op haar voorhoofd. Bij een bosrit bundelen we het meestal met een elastiekje zodat haar zicht beter is :)

Klopt Henny, ik had het dan gedaan omdat een van de vorige ritten ze haar hoofdstel uitschudde, doordat nu ook nog de dikte van het oornetje erbij kwam. Dus nu met de twee vlechten kan het hoofdstel niet afgeschud worden.
Over of het nu wel of niet helpt een maantop invlecht weet ik nog steeds niet. Ik heb lang juist geen vlecht ingedaan zodat er minder engs bij haar binnen kon komen. Dat leek best goed te helpen. Ik heb ook jarenlang de pluk wel ingevlochten in de hoop dat ze kon relativeren wat voor engs ze zag. Dus voor beide methodes is wat te zeggen. Ik heb ook wel eens een middenweg genomen. Dus een groot gedeelte van de pluk gevlochten en een heel dun gordijntje laten hangen. Ik weet niet wat het beste helpt. Ik kan me wel herinneren dat toch als ze haar haar los had, dat ze dan rustiger leek. Maar dat zijn misschien ook maar fasen waar ze doorheen gaat.

Ik ga in ieder geval vandaag weer 'mennen' en ga ik wat obstakels neerleggen. Dat is weer een andere insteek dan dat ze achter mij aan mag lopen bij een obstakel/eng parcourtje.

Tot weer

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 19:08

Vandaag 'gemend' op het erf met een parcourtje om tussendoor te sturen. We hadden twee groene tuinstoelen, niet eng. Twee rode tuinstoelkussens, niet eng. Twee gele decoratieve kannen, niet eng. Maar we hadden ook twee zwarte emmers. Eentje met grind erin en eentje met water erin, tegen het omwaaien. Nah, die met water erin, daar zat echt een diepzeespook in.

Dus bij de emmers hadden we meerdere slimme ontwijkingen van het prinsesje, toen de domme bediende dan na twee pogingen doorhad hoe ze dat kon voorkomen, hadden we een staking. Toen de bediende bleef aanhouden hadden we een vlucht erdoorheen, waarop die rot bediende het prinsesje gelijk weer draaide om weer ertussendoor te gaan. Maar van die kant was het lang niet zo eng. Ik denk dat het water anders spiegelde en ze zichzelf niet zag, hahaha. Na nog een keer of drie was het ok en ging ze er gewoon tussendoor.

Ben weer tevree.

En ik ga bij de Decathlon een airbag vest kopen van Spark II. Ik ga er natuurlijk niet meer vanaf vallen, hm, maar voor je weet maar nooit. Kan het ook op de motor dragen en mijn vriend kan het ook op de boot dragen en ook op de motor. Lijkt me een goede investering.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:20

Mo goed gedaan!
Callas schrik van zichzelf := .
Fijn dat je bent doorgegaan tot het haar niks meer deed.
Prima afgesloten zo.

Tja en die bediendes , daar denkt Callas zo over _-:( . :D .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 19:25

Hi Sandra, ja hahaha, ik denk echt dat ze van zichzelf schrok, ik denk dat ze iets zag bewegen in die reflectie van die emmer. Zijnde haar spiegelbeeld, maar dat kan zij niet weten natuurlijk en dan lijkt het net of er iets groots en harigs in die emmer zit dat beweegt, brrrrr griezelig.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:49

Je ziet het ook wel eens in de zomer waneer paarden hun eigen schaduw zien dat ze dan effe zoiets hebben van :" wtf is dit naast me wat me ook nog blijft achtervolgen" .
Ik moet dan altijd lachen ..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:15

O ja heerlijk dat voorbeeld, Sandra, heeft Callas ook heel erg!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:32

Top idee Monique : de men positie / teugelen met obstakels voor haar ipv Callas achter jou mee te laten liften.
Kun je gaan uitbouwen zoveel en zo moeilijk als je zelf wilt, met allerlei materiaal van je erf.
Hier komt toch weer jou eigen deskundigheid en jarenlange paarden ervaring naar boven, waarvoor hulde.

Past perfect in het laten groeien van haar zelfvertrouwen !

Hier doen we wel es bakslepen ter afwisseling, is ook goed voor conditie en spieren opbouwen.
Maar bak slepen is bij jou niet echt nodig ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:37

Hi Peetstap, dank je, ze vindt het volgens mij ook leuk. Heb het in de afgelopen jaren altijd wel een paar keer gedaan en dat vonden we altijd leuk. Obstakels erin hadden we echter nog niet gedaan, dus weer iets nieuws. En de kontkriebelbeloning vond ze ook niet te versmaden ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:41

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:12

Op zich heel slim zo'n airvest Mo. Je hebt alleen grote kans dat als je eraf valt en je komt op een steen of boomstammetje o.i.d., dat ding wel scheurt. Tenminste dat was wel zo met de airvesten waar ik van weet. Misschien is het ontwerp inmiddels wel beter geworden hoor, dat zou kunnen, maar misschien is het wel iets om na te vragen hoe dat zit voordat je zo'n dure uitgave doet.

En gaaf dat je gewoon vanuit menpositie zo kunt oefenen met enge dingen. Ik weet niet hoe Elvee daarop zou reageren, misschien moet ik dat ook maar eens proberen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:21

Het lijkt toch weer een stuk beter te gaan Mo. Ik lees tenminste veel lol in je verhalen :D. Ik vind dr vlechtjes aan beide kanten heel schattig! Heb je het idee dat dr oornetje helpt?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:46

Even bijgelezen hoor, wat vervelend dat je er zo afgevallen bent. Lastig is dat, als ze opeens omdraaien kun je echt niks meer. Ik denk dat je methode om met het mennen bezig te gaan een erg goede is! Ze moet toch echt meer op haarzelf leren vertrouwen. Of in ieder geval, de schrikreactie kunnen leren managen. Denk dat je echt lekker veelzijdig met haar bezig bent!

Wandel je eigenlijk ook wel eens met haar buiten? Is ze dan ook zo als onder het zadel alleen of een stuk minder? Met een van de tinkermerries waar ik mee gewerkt heb, is het zo wel gelukt om haar uiteindelijk ontspannen zelf alleen op buitenrit te krijgen. Eerst liep ik ervoor, daarnaast steeds meer ernaast ter hoogte van het zadel. Toen had ze op een gegeven moment door dat ik er ook ben als ik niet op haar zit en haar dan ook nog kan leiden en vertrouwen kan geven. Maar, dit was wel een staker in plaats van dat ze omdraaide en wegrende.

Eefje1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:59

hallo allemaal,ik lees al tijden mee,maar het lukte mij niet om in te loggen! Maar vandaag eindelijk gelukt!
Ha Mo!! :)