Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:58

Ga dat van buikspieren aanspannen ook eens goed op letten. :P

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:02

mirjamalvaro schreef:
Ga dat van buikspieren aanspannen ook eens goed op letten. :P

Navel iets naar je toe halen, dat gevoel moet je hebben :D Maar niet je navel naar te toe halen door je rug bol te maken, dus blijf je zitbeen knobbels in dat zadel houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:29

Ga ik doen. Heb bij zowel Zorro als Eliana problemen met de rem momenteel. :')

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:59

Iedereen zegt goed doorzitten in overgangen.. ik heb dat vroeger ook geleerd en was ook altijd zo mee bezig. Sinds laatste zomer neem ik een les en het was heel verbazend dat de instructeur vroeg om door te blijven licht rijden tot letterlijk stappen. Ik vond het heel raar, maar.. ik moet wel aangegeven dat op mijn jonge paard hét werkt wel en is minder moeilijk voor hem. En voor mijn oudere paard die heel erg soepel rug geeft en makkelijk die wegdrukt in overgangen, het maakt moeilijker om weg te duiken van het werk.

Dus toch maar doorzitten of lichtrijden in overgangen ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:00

Ik blijf eigenlijk meestal lichtrijden. :P

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:05

Skogan schreef:
Iedereen zegt goed doorzitten in overgangen.. ik heb dat vroeger ook geleerd en was ook altijd zo mee bezig. Sinds laatste zomer neem ik een les en het was heel verbazend dat de instructeur vroeg om door te blijven licht rijden tot letterlijk stappen. Ik vond het heel raar, maar.. ik moet wel aangegeven dat op mijn jonge paard hét werkt wel en is minder moeilijk voor hem. En voor mijn oudere paard die heel erg soepel rug geeft en makkelijk die wegdrukt in overgangen, het maakt moeilijker om weg te duiken van het werk.

Jong paard he, das een ander verhaal.

Tenminste, wat vind jij een jong paard :D

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:37

Skogan schreef:

Ook in het lichtrijden kan je met je zit goed beinvloeden. Je kan trager gaan lichtrijden, en meestal volgt je paard dan. Ik zeg altijd tegen lesklanten langzamer lichtrijden, maak jezelf lang en zwaarder en adem uit. Navel naar je rug toe. Dit kan ook allemaal in het lichtrijden. Als je dit onder de knie hebt kan je hele mooie overgangen rijden op je zit zonder met je hand in te hoeven werken. Zeker als je wat moeite hebt soms met ontspannen doorzitten werkt dit veel fijner voor je paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:41

Het hangt ervan af. Ook met een jong paard kun je best al wat doorzitten, mits het de rug geeft natuurlijk, en niet te lang.

Maar als het doorzitten leidt tot het teveel terugkomen dan moet je je paard afleren dat dus juist niet doen.
Mogelijk heeft het paard het doorzitten ter voorbereiding op de overgang naar stap met elkaar verbonden en komt het ook terug op 'normaal' gaan doorzitten. Dat is dus niet de bedoeling.
Daarom snap ik het licht rijden tot het paard stapt ook best.

Je paard moet niet terugkomen op het doorzitten maar op het sluiten met je zit.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:16

En diep uitademen met overgangen terug helpt ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:53

Met naar voren oplossen bedoel ik dat je in elke schakel of overgang terug je paard er ieder moment weer uit kan rijden maar ook je eigen lijf wil ik meer naar voren zien, neem het stukje een overgang terug rijden levert jou veel spanning op dat je gaat staan, die spanning in je lijf is erop gericht je paard tegen te houden naar voren te gaan en te laten stoppen. Echter gaan de paarden juist tegen deze spanning aan afzetten en vaak tegen de hand of duwen nog een paar passen door. Op het moment dat je in je overgang mee blijft bewegen- lichtrijden wordt hier genoemd en dat is idd een simpele manier om jezelf te blijven meebewegen met je paard zonder jezelf te blokkeren.
Ben je een stap verder kan je blijven doorzitten maar verlicht je je zit iets en blijft mee in de beweging.
Het allerbelangrijkste is dat je zelf los blijft abs systeem rem-ontspan -rem- ontspan, niet je benen uitduwen, als je dat te overdreven doet schuif je je zelf onderuit. Je navel naar binnen halen ok, maar blijf adem halen ,de spanning moet uit je lijf, heb je hier wat aan?
En ja je tempo mag over wat ik zie nog vlotter, het toerental en tempo, beide, maar wel met aandacht voor je contactteugel- je paard moet meer in de hand gesteld zijn, nageven.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:53

Ja ik snap wat je bedoeld. Dankje! Ik ga hiermee aan de slag !

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:52

Jullie gaan het niet geloven, nou ja waarschijnlijk wel want jullie gaven de tips haha.

Maar ik heb vandaag geoefend ermee. En we hebben echt de mooiste overgang van stap naar halt ooit gemaakt hierdoor! Een paar x achter elkaar zelfs echt bizar! Halthouden is echt een dingetje namelijk dat gaat net als de overgang draf-stap gepaard met heel veel spanning, tegen de hand komen en mij gewoon negeren en doorlopen.
Nu heb ik gedaan wat jullie zeiden, navel iets naar binnen door me buikspieren aan te spannen. Verder erop gelet dat ik me handen op dezelfde plek laat staan en mijn benen op dezelfde plek. Niet alleen reageerde ze super snel maar ook super braaf, hoofdje bleef ontspannen nageeflijk en ze ging gewoon stilstaan en bleef wachten tot we weer gingen stappen. Ik was helemaal verbaasd had verwacht dat ze het zou negeren maar het ging beter dan ooit! Paar x achter elkaar gedaan om te checken dat het geen toeval was haha maar ze bleef zo braaf reageren.

Zelfde met van galop naar draf! In galop heel erg erop gelet dat ik op me kont blijf zitten en mee ga met de beweging. Zodra ik naar draf wilde navel weer iets naar binnen door me buik aan te spannen en echt waar ze reageerde binnen een milliseconde! Zonder iets met me handen te doen ofzo.. Deze overgang was nog verre van perfect want volgens mij is het iets met voorbereiding zodat de overgang soepel gaat toch? Dit was echt buik spannen en hup ze zat in draf, ging niet echt soepel :P Maar goed ik was vooral verbaasd op de snelle reactie alleen op deze lichte hulp.

Van draf naar stap wilde het nog niet lukken, het lukt me niet om dit te doen en ondertussen mee te blijven in de beweging. Als ik ga doorzitten stuiter ik teveel en als ik blijf lichtrijden strek ik automatisch me benen steeds. Nog even verder oefenen hiermee, maar ik was al heel blij met de overgang stap naar halt :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:02

Wow meid, wat heerlijk om te horen dat je zo'n groot verschil hebt gemerkt zeg! Fijn dat je hier lekker mee door kan!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:23

Geweldig :D

Ik zat vandaag op een cross monster die niet van plan was de rem te gebruiken. Zelfs na 20min flink galoperen gingen we nog met flinke snelheid door de baan. :roll:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:18

Ha, kijk, goed te lezen :)
Waarom blijft je paard dan zo snel Mirjam alvaro?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:41

Knollentuin, die is momenteel gewoon erg druk met de winter. :') volgende keer maar ff longeren kijken of dat helpt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:52

proven02 schreef:
Jullie gaan het niet geloven, nou ja waarschijnlijk wel want jullie gaven de tips haha.

Maar ik heb vandaag geoefend ermee. En we hebben echt de mooiste overgang van stap naar halt ooit gemaakt hierdoor! Een paar x achter elkaar zelfs echt bizar! Halthouden is echt een dingetje namelijk dat gaat net als de overgang draf-stap gepaard met heel veel spanning, tegen de hand komen en mij gewoon negeren en doorlopen.
Nu heb ik gedaan wat jullie zeiden, navel iets naar binnen door me buikspieren aan te spannen. Verder erop gelet dat ik me handen op dezelfde plek laat staan en mijn benen op dezelfde plek. Niet alleen reageerde ze super snel maar ook super braaf, hoofdje bleef ontspannen nageeflijk en ze ging gewoon stilstaan en bleef wachten tot we weer gingen stappen. Ik was helemaal verbaasd had verwacht dat ze het zou negeren maar het ging beter dan ooit! Paar x achter elkaar gedaan om te checken dat het geen toeval was haha maar ze bleef zo braaf reageren.

Zelfde met van galop naar draf! In galop heel erg erop gelet dat ik op me kont blijf zitten en mee ga met de beweging. Zodra ik naar draf wilde navel weer iets naar binnen door me buik aan te spannen en echt waar ze reageerde binnen een milliseconde! Zonder iets met me handen te doen ofzo.. Deze overgang was nog verre van perfect want volgens mij is het iets met voorbereiding zodat de overgang soepel gaat toch? Dit was echt buik spannen en hup ze zat in draf, ging niet echt soepel :P Maar goed ik was vooral verbaasd op de snelle reactie alleen op deze lichte hulp.

Van draf naar stap wilde het nog niet lukken, het lukt me niet om dit te doen en ondertussen mee te blijven in de beweging. Als ik ga doorzitten stuiter ik teveel en als ik blijf lichtrijden strek ik automatisch me benen steeds. Nog even verder oefenen hiermee, maar ik was al heel blij met de overgang stap naar halt :D

Wat fijn dat je ineens zo lekker hebt gereden en het zoveel beter ging, zalig soms he!?

Ik vandaag na mijn achtelijke uitspatting van afgelopen zondag, voor het eerst weer gereden (zwarte had ik mee vandaag en die is al langer dan vorige week zondag niet op gereden), in stap rondje polder in de hoop dat mijn vastzittende onderdelen zouden losrammelen. Helaas.. weet nu helemaal niet meer hoe ik moet zitten, liggen of staan, maar het rondje was heerlijk! Gelukkig zijn mijn paarden niet zo als die van Mirjamalvaro :D :+ }> :Y) , die van mij kan je gewoon laten staan en dan er weer op gaan zitten voor rondje stap aan lange teugel, loop wel eens te knotteren op die zwarte, omdat ie niet altijd de snelste is met dressuur, maar hoe zalig is het niet dat je er wel zo op kan stappen en kan rondtuffen als je lijf vind dat je vooral niet fanatiek moet rijden (blij dat ik geen paard heb dat elke dag fanatiek aan het werk moet worden gezet.. dan hadden ze allebei allang niet meer door mij gereden kunnen worden.)
Bijrijder was ook ge

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:59

Weten jullie waarom de (paarden)tandarts zo belangrijk is? :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:05

Ja, mits ook dierenarts, bij ons op stal paard met extra kies ontdekt, dat paardengebitsverzorger nooit had gezien en de dierenarts wel, aangezien die met verdoving werkt en dan het mondje net even verder open gaat....
(was niet mijn paard overigens)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:07

Mits de goede tandarts, ja heel belangrijk, kijk maar naar Kyara :P

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:09

Sjolvir schreef:
Ja, mits ook dierenarts, bij ons op stal paard met extra kies ontdekt, dat paardengebitsverzorger nooit had gezien en de dierenarts wel, aangezien die met verdoving werkt en dan het mondje net even verder open gaat....
(was niet mijn paard overigens)

Hier juist de tandarts die tevens DA was het verprutst (met verdoving). Andere tandarts heeft het toen op moeten knappen (zonder verdoving). :P

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:22

Hier vandaag een clinic gereden van R.ien. was voor ons de eerste keer, maar man o man. <3
Wat een kunde en kennis, super fijn kunnen rijden. Nieuwe tips, maar daarnaast ook dingen die we al in de training hadden toegepast. instructrice krijgt er ook wel les van, dus de vergelijkingen waren er wel
Heel veel zijwaartse oefeningen meegenomen, wat werd ze daar fijn van.
Zeker voor herhaling vatbaar :))

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:32

Meya_ schreef:
Hier vandaag een clinic gereden van R.ien. was voor ons de eerste keer, maar man o man. <3
Wat een kunde en kennis, super fijn kunnen rijden. Nieuwe tips, maar daarnaast ook dingen die we al in de training hadden toegepast. instructrice krijgt er ook wel les van, dus de vergelijkingen waren er wel
Heel veel zijwaartse oefeningen meegenomen, wat werd ze daar fijn van.
Zeker voor herhaling vatbaar :))

Gaaf zeg! Heb je ook foto's?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:04

Babootje schreef:
Weten jullie waarom de (paarden)tandarts zo belangrijk is? :D

Uiteraard ook dierenarts! (Intermusculair) verdoven mag alleen de dierenarts doen.

Als een paard nageeft (dus het kaakgewricht loslaat) dan schuift de onderkaak iets naar voren t.o.v. de bovenkaak. Maar dat moet ook kunnen.

Ons paard 'moet'(vanwege een overbeet) ongeveer ieder half jaar naar de tandarts, want als de voortanden van de bovenkaak (ook maar iets) over de ondertanden van de onderkaak komen kan hij niet meer de kaak goed loslaten.
Vandaar dus ook uberhaupt nooit de sperriem strak doen en ieder half jaar naar de tandarts.
Niet ieder paard heeft een perfect gebit (meesten niet) Andere hebben weer en meer 'golvend' gebit omdat kiezen niet helemaal recht t.o.v. elkaar staan waardoor ze niet gelijkmatig afslijten. En het 'mechaniek' dus niet soepel 'glijdt'.
Dus voelt je paard wat stug aan en laat het moeilijk de kaak los dan is het mogelijk (weer) tijd voor de tandarts.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:16

Hoi allemaal,
Ik heb een heel stuk terug gelezen en wil erg graag meekletsen als dat mag