Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skogan schreef:Iedereen zegt goed doorzitten in overgangen.. ik heb dat vroeger ook geleerd en was ook altijd zo mee bezig. Sinds laatste zomer neem ik een les en het was heel verbazend dat de instructeur vroeg om door te blijven licht rijden tot letterlijk stappen. Ik vond het heel raar, maar.. ik moet wel aangegeven dat op mijn jonge paard hét werkt wel en is minder moeilijk voor hem. En voor mijn oudere paard die heel erg soepel rug geeft en makkelijk die wegdrukt in overgangen, het maakt moeilijker om weg te duiken van het werk.
Dus toch maar doorzitten of lichtrijden in overgangen ?
Skogan schreef:Iedereen zegt goed doorzitten in overgangen.. ik heb dat vroeger ook geleerd en was ook altijd zo mee bezig. Sinds laatste zomer neem ik een les en het was heel verbazend dat de instructeur vroeg om door te blijven licht rijden tot letterlijk stappen. Ik vond het heel raar, maar.. ik moet wel aangegeven dat op mijn jonge paard hét werkt wel en is minder moeilijk voor hem. En voor mijn oudere paard die heel erg soepel rug geeft en makkelijk die wegdrukt in overgangen, het maakt moeilijker om weg te duiken van het werk.
Dus toch maar doorzitten of lichtrijden in overgangen ?
proven02 schreef:Jullie gaan het niet geloven, nou ja waarschijnlijk wel want jullie gaven de tips haha.
Maar ik heb vandaag geoefend ermee. En we hebben echt de mooiste overgang van stap naar halt ooit gemaakt hierdoor! Een paar x achter elkaar zelfs echt bizar! Halthouden is echt een dingetje namelijk dat gaat net als de overgang draf-stap gepaard met heel veel spanning, tegen de hand komen en mij gewoon negeren en doorlopen.
Nu heb ik gedaan wat jullie zeiden, navel iets naar binnen door me buikspieren aan te spannen. Verder erop gelet dat ik me handen op dezelfde plek laat staan en mijn benen op dezelfde plek. Niet alleen reageerde ze super snel maar ook super braaf, hoofdje bleef ontspannen nageeflijk en ze ging gewoon stilstaan en bleef wachten tot we weer gingen stappen. Ik was helemaal verbaasd had verwacht dat ze het zou negeren maar het ging beter dan ooit! Paar x achter elkaar gedaan om te checken dat het geen toeval was haha maar ze bleef zo braaf reageren.
Zelfde met van galop naar draf! In galop heel erg erop gelet dat ik op me kont blijf zitten en mee ga met de beweging. Zodra ik naar draf wilde navel weer iets naar binnen door me buik aan te spannen en echt waar ze reageerde binnen een milliseconde! Zonder iets met me handen te doen ofzo.. Deze overgang was nog verre van perfect want volgens mij is het iets met voorbereiding zodat de overgang soepel gaat toch? Dit was echt buik spannen en hup ze zat in draf, ging niet echt soepelMaar goed ik was vooral verbaasd op de snelle reactie alleen op deze lichte hulp.
Van draf naar stap wilde het nog niet lukken, het lukt me niet om dit te doen en ondertussen mee te blijven in de beweging. Als ik ga doorzitten stuiter ik teveel en als ik blijf lichtrijden strek ik automatisch me benen steeds. Nog even verder oefenen hiermee, maar ik was al heel blij met de overgang stap naar halt
Sjolvir schreef:Ja, mits ook dierenarts, bij ons op stal paard met extra kies ontdekt, dat paardengebitsverzorger nooit had gezien en de dierenarts wel, aangezien die met verdoving werkt en dan het mondje net even verder open gaat....
(was niet mijn paard overigens)
Meya_ schreef:Hier vandaag een clinic gereden van R.ien. was voor ons de eerste keer, maar man o man.![]()
Wat een kunde en kennis, super fijn kunnen rijden. Nieuwe tips, maar daarnaast ook dingen die we al in de training hadden toegepast. instructrice krijgt er ook wel les van, dus de vergelijkingen waren er wel
Heel veel zijwaartse oefeningen meegenomen, wat werd ze daar fijn van.
Zeker voor herhaling vatbaar
Babootje schreef:Weten jullie waarom de (paarden)tandarts zo belangrijk is?