Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:53

Mnk1407 Wat vervelend dat jij een slechte ervaring hebt met Agaath. Ik ben zelf super tevreden en blij met mijn nieuwe aanwinst! Zelfs als ik haar nu nog sms krijg ik meteen een spontane reactie terug. Wat was er mis met het paard dan?

linda_hans

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:16

ik lees hier ook nog steeds mee!
Zag de discussie over Agaath, heb daar ook goede ervaringen mee.
Onze nieuwe aanwinst komt daar namelijk vandaan. Superfijn en braaf paard! En ook heel goed contact gehad.

Zag dat er een aantal mensen weer gingen keuren of voor een 2e x gingen kijken, succes allemaal!

Met onze nieuwe aanwinst gaat het dus super, vorige week heeft mijn zusje debuut gehad in de B voor de ervaring, maar gelijk 2 eerste plaatsen en 3 winstputen, maar vooral was ze superbraaf! Helemaal goed dus!
Nog steeds echt heel erg blij met haar!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:16

gisteren het filmpje aan wat mensen bij de manege laten zien van het paard, en die waren helaas wat minder enthousiast dan wij..... zwiepen met de staart zou op een rugprobleem duiden.... houden ze er dan ook rekening mee dat het paard pas 5 minuten bezig is? Aangezien eigenaar een spierprobleem heeft zet ze m meteen aan het werk (met mate natuurlijk ;) ) dacht dat dit dan ook verzet kan zijn?
pff ff wat over lezen danmaar..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:26

Calypso84 schreef:
gisteren het filmpje aan wat mensen bij de manege laten zien van het paard, en die waren helaas wat minder enthousiast dan wij..... zwiepen met de staart zou op een rugprobleem duiden.... houden ze er dan ook rekening mee dat het paard pas 5 minuten bezig is? Aangezien eigenaar een spierprobleem heeft zet ze m meteen aan het werk (met mate natuurlijk ;) ) dacht dat dit dan ook verzet kan zijn?
pff ff wat over lezen danmaar..

Sunrise van Imke deed niets anders :+ volgens mij liep die voorraan mee in de wereldtop :D

Je hebt ook paarden die dat uit gewoonte doen en niet uit verzet of door een medische oorzaak.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:27

komt dit ook naar voren in een klinische keuring denk je? (medisch dan ;) )
Ze hebben foto's van 1 jaar geleden nog, denk dat het verstandig is om deze op te vragen..

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:36

ik heb er vorig jaar een paard voor laten staan...

wordt meestal niet geapprecieerd in de wedstrijdring

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:38

nathe schreef:
ik heb er vorig jaar een paard voor laten staan...

wordt meestal niet geapprecieerd in de wedstrijdring

ik ben een recreatieruiter ;)
lekker door de bossen, langs de dijken en 1 keer in de week een dressuurles, want moet het wel bijhouden he ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:45

Heb je een filmpje Calypso? Hangt er vanaf hoe het staartzwiepen eriut ziet ook vind ik...

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:47

Ympi schreef:
Heb je een filmpje Calypso? Hangt er vanaf hoe het staartzwiepen eriut ziet ook vind ik...

heb een filmpje. ik stuur je een pb ;)
Het paard doet het ook in stap als je niets van 'm vraagt..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:52

Mijn merrie zwiepte ook altijd iets meer met haar staart tijdens het rijden dan andere paarden. Ik heb er meerdere keren een osteopaat bij gehad en ze werd in orde bevonden, er waren geen noemenswaardige blokkades of iets dergelijks te vinden. Ze is twee keer behandeld, tevens is er acupunctuur toegepast.

Na de aanschaf van een nieuw zadel ging ze steeds fijner lopen, maar het zwiepen bleef. Maargoed, wel meer merries geven wat reactie op het been en dergelijke en aangezien ze verder prima liep, zocht ik er niets achter. Het was ook niet extreem of constant hoor, maar met name in de galop deed ze het wel vrij frequent.

Begin februari kwam ze stil te staan met, zo bleek na een bezoek aan de kliniek, een dubbele peesblessure. We kregen acht weken staptherapie geadviseerd, vervolgens zouden we een nieuwe scan laten maken. De acht weken stappen hebben we niet eens gehaald ;( Na ongeveer drie weken liep ze tijdens het stappen zo slecht dat we alweer in de kliniek stonden voor verder onderzoek. Ze bleek ook twee slechte spronggewrichten en heel slechte rug te hebben: kissing spines. Behoorlijke kissing spines, met botoplossing tussen de spinaaluitsteeksels.

We hebben haar nog mee terug naar huis genomen, maar ook buiten liep ze zichtbaar kreupel en ze was erg stijf. Rust roest in dit soort gevallen, maar met een paard met beenproblemen kun je nogal moeilijk de rugspieren blijven trainen. Het was dus einde oefening ;( Ik had haar graag een pensioen gegund, maar een paard met pijn is niet blij op de wei. In slechts zeven week tijd was ze zichtbaar verslechterd, behoorlijk verslechterd.

Kortom, zwiepen hoeft niet altijd wat te betekenen, maar ik ben er in het vervolg wel héél alert op. Het kan een kenmerk van rugproblemen zijn, maar het kan ook gewoon een uiting van lichte irritatie zijn (bijvoorbeeld op het been, of tijdens een voor het paard moeilijke oefening). Mijn merrie bleek echt bikkelhard voor zichzelf, ze heeft zich nooit verzet tijdens het opstappen bijvoorbeeld (stond braaf stil naast een krukje) en liep de laatste maanden zelfs steeds beter onder het zadel. De osteopaat zag ook niets aan haar :n

Zwiepen is dus voor mij zeker wel een punt van aandacht! Zou ik het filmpje misschien mogen zien?

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:09

Calypso, mijn paard zwiept ook veel met zijn staart. Is klinisch en rontgen goedgekeurd. Mijn paard is behoorlijk sensibel en irriteert zich weleens aan hulpen van de ruiter als die niet gegeven worden zoals hij het wil hebben. Aan de longe zie je hem overigens niet zoveel zwiepen. Hij draagt wel zijn staart ietsje hoger volgens de fysio. Maar ook hij kon geen reden vinden waarom hij zwiept. Kan ook een gewoonte zijn geworden, bijv na langdurig gebruik van een slecht zadel etc. Je hoeft er een paard niet direct voor te laten staan denk ik. Mijn paard zwiept overigens ook bij het aansingelen. Hoewel ik niet weet hoe er in de wedstrijdringen op gereageerd wordt door de jury..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:12

Het paard op jou filmpjes calypso doet het in mijn mening meer tegen de ruiterhand en hulpen dan uit lichamelijke klachten, je ziet duidelijk in elke overgang dat het dier tegen de hand in komt en het zwiepen word daarin enkel erger.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:15

Ik ben het met seven eens, ik zie niets verontrustend bij het paard er zit gewoon niet dé ruiter op... Ze draagt ook spoortjes zie ik en ik meen ook te zien dat het zwiepje telkens komt na aandrijven of een handbeweging. Vind het ook niet zooo heel erg overdreven zwiepen, zou gewoon eens gaan proefrijden en filmen natuurlijk he voor ons!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:29

Van jullie opmerkingen word ik blij van :)
hij wordt ook vaak niet goed ingereden, misschien dat het daaraan ligt? Dit is dan ook de reden van verkoop zegt de eigenaar. Zolang het maar niet medisch is, dan vind ik het niet erg ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:31

't Was nog een jong paard ook zeker, of ben ik nu mis? Ik denk dat hier heel veel kan spelen maar lijkt mij op't eerste zicht niet echt medisch, ga je zelf nog rijden en filmen?
Goed opwarmen is eigenlijk altijd nodig dus daar maakt zij al een fout maar misschien kan je voor de zekerheid toch helemaal laten keuren?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:35

Als je echt heel geïnteresseerd bent in dit paard, kun je rugfoto's overwegen. Ik was toen voor een set rugfoto's en een echo van het SI-gewricht rond de 250 Euro kwijt bij de kliniek, dit was inclusief sedatie (in verband met het héél stil moeten staan voor de foto's).

Heb je het paard zelf al gereden :)?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:42

mnk1407 schreef:
_URIA_ schreef:
Heb eergister gereageerd op deze merrie: http://www.bokt.nl/markt/ad/35190/chiqu ... ie-te-koop

Klinkt alllemaal leuk en wellicht echt iets voor mij, ze gaan van het weekend filmpjes maken en dan ga ik denk ik volgend weekend kijken :)

Zeker leuk! Volgens mij vroeg ze er 7.500 voor. Deze prijs vind ik wel wat logischer.

Ik zag inderdaad dat ze al langer te koop staat maar dat ze eerst 7500 vroeg wist ik niet, bedankt voor de info! Wat is je mening over de prijs die ze nu vraagt (mag via PB).

Burella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:11

Zwiepen met de staart hoeft inderdaad geen medische oorzaak te hebben :)
Succes voor de mensen die nog een tweede keer gaan kijken/keuren!
Ik ga vanavond weer bij een paard hier in de buurt kijken. Voor volgende week ook nog een afspraak bij een leuke merrie gemaakt. Daarnaast ook nog een keer met mijn instructrice naar die leuke 10 jarige ruin. Ben zeer benieuwd :) Opties genoeg in ieder geval!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:38

succes Burella!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:12

Mijn paard zwiept ook wel eens, beetje nijdig is hij dan. Het bij aankoop rugfoto's laten maken en die zagen er prima uit.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:57

ja idd. bedankt voor alle adviezen!

Ik ga vanavond eens een goed filmpje maken. Ik heb altijd recrea gereden op een paard wat altijd hard liep. Heb dus in geen 10 jaar been gegeven. ik merk dat dit wel essentieel is, en was hierop met Jasmijn aan het oefenen.. helaas heeft dit niet lang mogen duren.

We nemen daarom een vriendin mee die kan wel een potje rijden, dus als we dan ook wat 'obstakels' zien in de beweging rug/nek dan denken we er nog even over na :j

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:26

Evi is goedgekeurd! *\o/*
klinisch helemaal in orde, en ook röntgenologisch perfect, alleen maar 1-tjes op het keurigsrapport :D
Dus ik heb weer een paard :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:27

Gefeliciteerd!

Hummingbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:53

Gefeliciteerd! Wat fijn!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:17