Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:15

Ik zou ook niet verder gaan met de koop, nee. En bij het volgende paard de keuring plannen bij dierenarts van jouw keuze en als je erbij kan zijn.

Maar voor dat advies is juist waarom je keurt, dus als die zegt niet doen want moet geopereerd, dan zou ik dat volgen. En als verkoper er niet mee akkoord gaat en dus niks met de prijs wil doen, dan laten gaan. Want nu is het paard zonder operatie volgens jouw dierenarts niet geschikt voor jouw doel en de operatie is toch niet niks. Ja, het is een routine klus vaak, maar wel risico's en kosten, terwijl je zo niet de reis met nieuwe paard wilt beginnen.

Je komt wel weer ander paard tegen.

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:49

Ja.Ik hoop dat ik toch een keer een mooi en hopelijk gezond paard ga vinden ,al lijkt die weg steeds verder weg.

Ik heb wel tegen de verkoper gezegd dat ik het raar vond dat hij zelf een second opinion voorstelt en die conclusie dan vervolgens compleet naast zich legt.

Ik heb gezegd dat de koop niet meer doorgaat .

Héél jammer ,want ze was zo mooi,maar ik ben toch blij dat ik die second opinion heb gedaan. Heeft mijn verstand het deze keer misschien beter gedaan dan mijn gevoel

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:03

Maar de verkoper vraagt geen second opinion, hij geeft enkel aan dat je dat gerust mag doen. Waarom zou hij dan ook maar iets met die uitslag moeten doen?

Net als dat jij waarschijnlijk 100% vertrouwen hebt in het advies van jouw arts, zal hij dat in de zijne hebben. En misschien heeft hij wel een enorm goede keuringsarts die er maar zelden naast zit, en is dat chipje toch geen probleem... Het enige wat ze kunnen doen is inschatten, kijken naar hun eigen ervaringen en op basis daarvan adviseren. Wil niet zeggen dat ze wel of niet gelijk hebben want niemand kan in de toekomst kijken.

Ik denk dat het heel slim is om verder te zoeken naar een ander paard. Succes!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:55

MarjanB schreef:
Ik zeg eigen dierenarts volgen. Staan zat leuke paarden te koop. Vooral jonge dieren. En vooral niet akkoord gaan met de vp.

+1

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:58

Bielsje schreef:
Maar de verkoper vraagt geen second opinion, hij geeft enkel aan dat je dat gerust mag doen. Waarom zou hij dan ook maar iets met die uitslag moeten doen?

Net als dat jij waarschijnlijk 100% vertrouwen hebt in het advies van jouw arts, zal hij dat in de zijne hebben. En misschien heeft hij wel een enorm goede keuringsarts die er maar zelden naast zit, en is dat chipje toch geen probleem... Het enige wat ze kunnen doen is inschatten, kijken naar hun eigen ervaringen en op basis daarvan adviseren. Wil niet zeggen dat ze wel of niet gelijk hebben want niemand kan in de toekomst kijken.

Precies

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:46

Sorry dat ik hier zo kom binnen walsen, maar hoop dat jullie mee willen denken.
Situatie is als volgt:
Van de zomer een 4 jarige merrie gekocht, nog helemaal groen. Zelf begonnen met beleren, ging goed met mijn dochter erop. Eerste draf pasjes aan de longe gedaan. Toen ik erop, in stap super, aandraven en vliegles gekregen tot 2x toe. Dus maand weggebracht om te beleren, pakte het super op en dus weer terug gehaald. Dochter er meerdere keren opgehad, zelfs los in galop. Ena laatste keer ik erop om uit te stappen, wat ik wel spannend vond maar ze super deed.
Maar toen bijna week niet kunnen rijden. In volle onwetendheid/ domheid niet goed gelongeerd. En bij aandraven ontplofte de energie en is mijn dochter eraf gevallen. Totaal onze eigen schuld, maar bij mij is het vertrouwen nu dusdanig beschadigd dat ik weet dat ik er nooit meer op durf te stappen. Daarnaast durf ik mijn dochter nu ook niet meer de begeleiding te geven die nodig is. Waardoor ik besloten heb een geschikter huisje voor haar te zoeken, en zelf opzoek te gaan naar een paardje wat al bereden is.

Nu mijn vraag, na dit lange verhaal: Hoe zet ik dit het beste in de advertentie? Wat ik nu had bedacht is: "Begonnen met zadelmak maken, maar helaas toch te pittig voor mij. Daarom voor nu ook niet de mogelijkheid tot voorrijden/ proefrijden."

Als iemand mee wil denken alvast ontzettend bedankt!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:53

Gewoon ergens in training zetten en vanuit daar laten verkopen.
Zelf verkopen zal niet mee vallen. Je zult eerlijk moeten zijn en nu is het gewoon een verpeste 4 jarige die je probeert te verkopen....
Liever onbeleerd dan al geprobeerd en mislukt.
Een project paard brengt echt niks op, tenzij het een mega talent is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:54

Ik zou haar of met het hele verhaal zo verkopen, dus inclusief de vermelding dat jullie er meerdere keren afgevallen zijn. 'Begonnen met zadelmak maken' dekt hier op geen enkele manier de lading en uk zou echt not amused zijn als ik dan later dit verhaal te horen kreeg...Dit kan best een traject zijn om weer goed te krijgen en als je er zo afgaat als ze nog zo kort zadelmak zijn kan een paard daar echt een tijdje een trauma van hebben. Valt op te lossen, maar daar gaat je gemiddelde amateur ruiter niet aan beginnen. Dus reken dan ook op een lage prijs.

Andere optie is terug in training, eventueel waar ze zadelmak is gemaakt, weer rustig op laten pakken en van daaruit laten verkopen. Grotere groep potentiële kopers en meer kans op een fijne blijvende plek, maar ook langer kosten en risico...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:56

Ik zou het paard in training zetten en ook daar laten verlopen.
Want zoals het nu gaat denk ik niet dat het paard meer vertrouwen gaat krijgen en dan is een goede match vinden lastig.
Of je moet haar echt voor weinig met een eerlijk verhaal weg doen. Maar ik zou zelf liever via goede training verkopen, voor het paard zelf.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:02

Bedankt voor jullie reacties.
Paard is het problemen niet maar ikzelf. Vandaar dat ik haar nu niet verder wil oppakken, terwijl ik weet dat ze het wel zou kunnen.
In training zetten en vanuit daar verkopen zou zeker een optie kunnen zijn. Hebben jullie tips voor zo'n adres?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:13

Dat is nog maar af te wachten of het paard nu een probleem is...kan zijn met de juiste ruiter opstappen en wegrijden, kan ook een paar maanden werk inzitten voor ze echt weer vertrouwen heeft. Ik heb er net iets teveel langs zien komen om uit te gaan van komt wel goed...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:17

0000 schreef:
Dat is nog maar af te wachten of het paard nu een probleem is...kan zijn met de juiste ruiter opstappen en wegrijden, kan ook een paar maanden werk inzitten voor ze echt weer vertrouwen heeft. Ik heb er net iets teveel langs zien komen om uit te gaan van komt wel goed...

Dat schrijft ze ook, dat het paard niet het probleem is, maar zij zelf.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:19

c_alsemgeest schreef:
0000 schreef:

Dat schrijft ze ook, dat het paard niet het probleem is, maar zij zelf.

Dat snap ik, maar het kwam op mij over alsof ze ervan uitgaan dat het paard er niks mee geleden heeft zeg maar. En dat is, naar mijn mening, nu niet te zeggen. Die kan er net zo goed een flinke mentale tik van gehad hebben.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:20

Wendy_Komen schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Paard is het problemen niet maar ikzelf. Vandaar dat ik haar nu niet verder wil oppakken, terwijl ik weet dat ze het wel zou kunnen.
In training zetten en vanuit daar verkopen zou zeker een optie kunnen zijn. Hebben jullie tips voor zo'n adres?

Het adres waar je haar door hebt laten rijden? Zij kennen haar...

Zelf oppakken moet je zeker niet doen... Er is al bewezen dat dat niet goed gaat.
En paard is natuurlijk wel een beetje het probleem. Ze heeft jullie er al een paar keer af weten te werken. Dus niet geschikt om zo maar aan iedereen te verkopen onder het motto, ligt niet aan het paard maar aan mij.....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:22

Mmm, ik interpreteer dit als dat 0000 eraan twijfelt of het paard wel niet het probleem is (maw, best wèl een probleem zou kunnen zijn).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:29

Lukasje schreef:
Mmm, ik interpreteer dit als dat 0000 eraan twijfelt of het paard wel niet het probleem is (maw, best wèl een probleem zou kunnen zijn).

Nee, ik denk niet dat het paard het probleem is. Ik denk dat na deze ervaringen het paard mogelijk een probleem hééft, dat is wat anders. Er zijn paarden die het echt niet uitmaakt als je er afvalt, maar er zijn er ook veel die, zeker in de eerste fase tijdens of na het zadelmak maken, daar mentaal echt een klap van krijgen. Die worden bang van de ruiter, bang om het fout te doen etc etc. Dat heb ik al een aantal keren zien gebeuren. En er is absoluut niks mis met die paarden, ze hebben gewoon de pech van een slechte ervaring op een slecht moment. Maar hoe dan ook is het belangrijk dat degene die er mee aan de slag gaat nu, het hele verhaal weet en het dier de tijd en rust geeft om weer vertrouwen te krijgen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:42

Ik snap je punt inderdaad. Als iemand interesse heeft zal ik ook echt het eerlijke verhaal erbij vertellen! Wil geen ongelukken op mijn geweten hebben.

Ik heb bedacht in ieder geval degene waar ze beleerd is te vragen of die samen met mijn dochter haar weer op kunnen pakken. Als dat mogelijk is, kan ze in ieder door gereden worden en voorgereden worden. Ze waren zo lekker bezig namelijk! Vandaar dat ik ook weet dat het echt der frisheid lag.
https://youtu.be/qZSnXO0RaaI?si=Fr38AYMXIH4zCz9A

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:55

Leuk type, ik zou inderdaad als eerste contact opnemen met de plek waar ze toen is geweest. Mochten zij zelf niet kunnen of bijv geen verkoop doen, weten ze misschien wel iemand anders. Dit is wel een type paard wat je echt veel makkelijker verkocht krijgt als ze braaf en betrouwbaar gereden zijn, de meeste ruiters die zo'n paard zoeken, willen geen project maar een betrouwbaar maatje. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk! Maar een iets grotere vijver om uit te vissen, zorgt meestal voor een snellere en passender koper.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 00:17

MyWishMax schreef:
Het dier is al 3 en zal dus volgend jaar 4 worden. Dat sluiten is in de benen juist op 1 en 2. En met die redenatie kan je juist beter eerder foto's maken zodat je weet waar je aan toe bent en of je kan afwachten of juist moet opereren voordat er echr schade ontstaat. Daarom doen veel mensen dat juist ergens tussen 2 en inrijd leeftijd.

Niet alle groeischijven in de benen zijn op tweejarige leeftijd gesloten.

Maar ondertussen is er negatief koopadvies gegeven voor dit paard. Lijkt me verstandig daarnaar te handelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:15

Wendy_Komen schreef:
Ik snap je punt inderdaad. Als iemand interesse heeft zal ik ook echt het eerlijke verhaal erbij vertellen! Wil geen ongelukken op mijn geweten hebben.

Ik heb bedacht in ieder geval degene waar ze beleerd is te vragen of die samen met mijn dochter haar weer op kunnen pakken. Als dat mogelijk is, kan ze in ieder door gereden worden en voorgereden worden. Ze waren zo lekker bezig namelijk! Vandaar dat ik ook weet dat het echt der frisheid lag.
https://youtu.be/qZSnXO0RaaI?si=Fr38AYMXIH4zCz9A

Paard ziet er braaf zat uit op de video maar dat kan vertekenen bij zulke types, willen nog weleens binnenvetters zijn.

In mijn ogen heb je twee keuzes: of te koop zetten met het eerlijke verhaal zonder voorrijden en tegen een lagere prijs.

Of in training zetten en even goed laten doorrijden en bevestigen dan verkopen tegen een normale prijs.

Dit soort dingen gaan helaas vaker fout, daar komt de uitdrukking vandaan: groen + groen = blauw.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:24

Ik zou m door laten rijden en verkopen bij die personen die haar ingereden hebben. Als die daar ervaring mee hebben ( met verkopen).

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:25

Bielsje schreef:

En als ik je nu vertel dat een personeelslid van juist hun dierenarts praktijk ook bij die Stal werkt?
Ik denk dat ik dan alle redenen heb om het e.e.a. met een korreltje zout te nemen.

Maar goed ,ik heb hier veel van geleerd ,ik ga gewoon verder zoeken.Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het meedenken, dat waardeer ik enorm ☺️

hal_lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:41

Citaat:

Onze 3 jarige was met zadelmak maken super braaf. Echt geen pas verkeerd gezet. Eenmaal thuis een paar keer flink ontploft. Weer weggebracht en weer braaf. Advies was verkopen want het paard zou te teveel mans zijn voor de amazone.
Lang verhaal kort, we kwamen er bij toeval achter dat het paard niet tegen een singel zonder elastiek kon. Amazone rijdt nu de sterren van de hemel met het paard.
Iets om in het achterhoofd te houden want daar wordt bijna nooit aan gedacht, ook niet door de professionele zadelmakmaker

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:41

Sentinel1969 schreef:
Bielsje schreef:

En als ik je nu vertel dat een personeelslid van juist hun dierenarts praktijk ook bij die Stal werkt?
Ik denk dat ik dan alle redenen heb om het e.e.a. met een korreltje zout te nemen.

Maar goed ,ik heb hier veel van geleerd ,ik ga gewoon verder zoeken.Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het meedenken, dat waardeer ik enorm ☺️

Dat mag helemaal! Ik wil alleen maar zeggen dat er ook een andere kant is en dat is die van de verkoper, die zich hier niet kan "verdedigen". Zou iemand mij vragen mijn paard te keuren, dan zou ik ook mijn vriendin vragen. Dat werd mijn vriendin mede doordat ik zag hoe enorm goed ze is in haar werk, en die gooit haar reputatie echt niet overboord door mij naar mijn mond te praten. Dat er een overlap is wil niet meteen zeggen dat dat is om "slechte dingen" te doen, het kan ook gewoon zo simpel zijn als de beste mensen in je bedrijf willen hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:14

0000 schreef:
Sentinel1969 schreef:
Ik zit midden in het proces van een aankoop,maar wilde perse dat ze gekeurd zou worden omdat de stal dit niet had gedaan.
Echter pakte dat niet zo goed uit:

"Ze is klinisch helemaal goed. Op de röntgen was er een heel klein fragmentje zichtbaar in een kogel van het voorbeen. Maar volgens onze dierenarts is dat geen bezwaar voor recreatie en de sport."

Het gaat om een Fries van 3 jaar. Super mooie gangen. Nog onbeleerd.

Maar nu weet ik niet of ik hiermee verder moet gaan.
Ik mocht de foto's ook evt aan een andere dierenarts laten zien als second opinion.

Fragmentje aan de voorkant in de kogel is meestal echt geen issue. Ik zou de foto even doorsturen naar een DA die je vertrouwd, maar persoonlijk zou ik als mijn DA er geen risico in ziet ze daarvoor niet laten staan en het fragment ook gewoon laten zitten. Eventueel over een jaar nog een controle foto als je daar zelf meer rust door hebt.

Dat is niet in alle gevallen zo, ligt eraan waar die precies zit aan de voorkant en hoe groot het is. Als het paard de voet neerzet en het chipje zit (waar ze meestal zitten) aan de rand van het gewricht, schuift het alsnog het gewricht in doordat de voet inveert (ervaring mee). En beschadigt dan het kraakbeen. Een chip in het kogelgewricht zou ik er altijd uithalen, waar het ook zit.