Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:28

pillow schreef:
Wintu schreef:
Er zijn 5 welpen geboren dit jaar, ouders en jong van vorig jaar (alhoewel ik niet weet of die er nog loopt), maar er zijn volgens de berichten 5 welpen geboren dit jaar.

Maar volgens mij zitten er meer.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159122 ... iese-regio

Dat heb ik dan compleet gemist, wat erg! Mijn excuus Y;(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:29

pillow schreef:
Sanet schreef:
Je moet ook maar net op de juiste plek zijn dan natuurlijk. Die muis etende wolf bij Oude Willem heb ik al even niets meer over gehoord…

Die wolf die op de Veluwe te tam was en met de paintbal beschoten mocht worden is ook "vertrokken". Stond in de krant, toen dacht ik ook waar is doe van de Oude Willem gebleven.

Dat was een jong van 2023 toch, die loopt denk ik nog wel gewoon rond met het gezin -O-

pillow

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:33

Ja misschien wel, maar hij was daar steeds alleen en veel te tam. Wel vreemd dat hij daar helemaal niet meer gezien wordt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:56

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 01:30

Hannanas schreef:
pillow schreef:
Ja misschien wel, maar hij was daar steeds alleen en veel te tam. Wel vreemd dat hij daar helemaal niet meer gezien wordt.

Deze toch?
https://www.gld.nl/amp/nieuws/8066834/d ... chuwe-wolf

Nee hoor, dat is m niet. De spelende wolf zit in het DFW.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 01:35

SusanH schreef:
tienus63 schreef:
Van de plekken waar slachtoffers gevallen zijn, zijn gisteravond zichtmeldingen geweest in de omgeving zie ik op de pagina geen wolf.
Ik zit niet in die alert groep whatsapp.
Maar het lijkt bijna 1 op 1 te zijn; Zichtmelding gevolgt door een aanval.

Ik weet niet wie in de app groep zit van de Veluwe en kan dit bevestigen of aanvullen?

Dit was mij ook al opgevallen. Oa bij Doornspijk. Ze lopen ook gewoon tussen de bebouwing. Echt schuw zien ze er niet uit.

Klopt de wolf heeft hier in de bebouwde kom gelopen en ik heb eergisteren dus onbewust ook de aanval van de wolf gezien s avonds toen ik de hond uitliet. Echt bizar! Doordat het donker was zag ik alleen de ogen en de manier van bewegen hoe die wegrende dat het geen schaap was. Hij heeft mij zo'n 30 seconden staan aanstaren toen ik met de lamp op hem richte. Daarna zag ik een hele kudde schapen bij elkaar in de hoek staan. Maar vanmorgen lag daar dus precies op die plek een dood schaap. Zo triest om overal de schapen te zien liggen. Pas is hier ook al een Shetlander gepakt die vlakbij mijn pony's staat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 06:08

rien10 schreef:
Ik gok dat er veel mensen zijn die het recht in eigen hand gaan nemen. Jagers, boeren.

Daar waar het kan wordt dat echt wel gedaan. Echter heeft het zin/nut rondom de veluwe om zoveel risico te nemen om er 1 te vermoorden terwijl de volgende 20 op wacht staan...waar moet je ze allemaal laten? Men zegt dat varkens alles eten maar doen ze dat ook? Ruimt wel onzichtbaar op :D echter 1x je nek uit steken in afgelegen gebied lukt meestal wel. 2x ook maar 20x wordt lastig. Zo stil is een geweer ook niet en jacht seizoen is volgens mij al weer voorbij op de meeste dieren.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:43

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:56

Dat is ook wel bijzonder ja dat zo'n niet schuwe wolf ineens weg is. Hetzelfde geldt voor die wolf die op de Heuvelrug liep en actief loslopende honden in het losloopgebied benaderde afgelopen voorjaar. Daar hoor je ook niks meer van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:18

@rocky, hoorde je ook geen paniek bij de schapen?
Een schaap is wat betreft wel een dom dier, die geeft zich heel snel over.
Denk maar aan het scheren, je zet ze op de kont en ze spartelen eigenlijk niet meer tegen.

In 2019 liep een wolf bij ons over het erf. Via de camera zag ik toen idd ook van die typische ogen.
Ik dacht eerst aan een hond.
Volgende dag hoorde ik van meerdere mensen in de buurt dat ze hem gezien hadden.
Beest stond zelf bij iemand onder het keukenkraam te inspecteren hoe hij in dr schuur bij de alpaca’s kon komen.

Vorige zomer twee paar ogen zien oplichten in het weiland naast ons.
Ik wel eens ogen van dassen zien oplichten, maar die zitten stukken lager.
In april ‘23 is er wel een wolf hier in de buurt geweest.
Maar geen schade gehoord naar dat twee paar ogen, alleen een waarschijnlijk een pootafdruk gezien in de berm en paar dagen later waren er verschillende mensen die een wolf zagen in het stukje bos achter het dorp.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:37

Mijn opa had vroeger een slachthuis, als er schapen werden gebracht en die werden dan in een omheining gezet, die verstijfden helemaal, geen beweging meer in te krijgen. Mijn opa heeft dat vaak verteld, ik vond het altijd zo zielig. Maar goed in die tijd ging het wat anders dan nu.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:54

sterregoud schreef:
Een beetje off-topic, maar toch ook weer niet. Hoe roofdieren ook al doen ze het niet vaak, wel incidenteel mensen kunnen doden.

https://www.nu.nl/buitenland/6300576/hy ... html#nujij

Niet zo raar dat die niet schuw zijn, ze organiseren rondom diverse steden hyena safari’s in de buitenwijken waarbij toeristen ze stukjes vlees op een stokje mogen voeren. Idee is dat als ze genoeg te eten krijgen ze geen mensen aanvallen… +extra inkomen natuurlijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 12:24

[VN] Politie haalt paarden van het spoor bij station Veenendaal

Nu staat dit dus ook als wolvenaanval beschreven in de FB en de whatsappgroep.
Heb ze al een bericht gedaan met de zeer summiere info die bij het originele bericht stond van 112 Veenendaal.
Zij zeggen dat ze een bron hebben, maar ze gaan het verder uitzoeken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:42

Ik heb ook sterk m'n twijfels bij de melding in Oosterhout. Melder sprak eerst over 2 herders (logisch. Ze zitten hier nog niet dus een wolf is niet het eerste waar je aan denkt).

Melding gepost in de FB groep waar meerdere mensen al reageerde van oke, is het bevestigd door iemand dan? Geen reactie op gekregen. Nu staat er een filmpje in de reactie van 2 herders op ongeveer dezelfde plek en dezelfde dag. Schijnen daar vaker te lopen.

Ik vind het dan jammer dat dit niet opgepakt wordt door het beheer en het veranderd wordt in "mogelijke zichtmelding" bv.

Oké, better safe than sorry. Zeker in een onwetende omgeving zoals hier. Maar onnodig paniek zaaien is ook niet goed.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:08

tienus63 schreef:
@rocky, hoorde je ook geen paniek bij de schapen?
Een schaap is wat betreft wel een dom dier, die geeft zich heel snel over.
Denk maar aan het scheren, je zet ze op de kont en ze spartelen eigenlijk niet meer tegen.

In 2019 liep een wolf bij ons over het erf. Via de camera zag ik toen idd ook van die typische ogen.
Ik dacht eerst aan een hond.
Volgende dag hoorde ik van meerdere mensen in de buurt dat ze hem gezien hadden.
Beest stond zelf bij iemand onder het keukenkraam te inspecteren hoe hij in dr schuur bij de alpaca’s kon komen.

Vorige zomer twee paar ogen zien oplichten in het weiland naast ons.
Ik wel eens ogen van dassen zien oplichten, maar die zitten stukken lager.
In april ‘23 is er wel een wolf hier in de buurt geweest.
Maar geen schade gehoord naar dat twee paar ogen, alleen een waarschijnlijk een pootafdruk gezien in de berm en paar dagen later waren er verschillende mensen die een wolf zagen in het stukje bos achter het dorp.

Nee toen ik er langs liep hoorde ik totaal geen geblaat o.i.d. Ik zag alleen alle schapen achteraan bij elkaar gedrongen staan. Wat ik zag was echt een groep oogjes bij elkaar van geschrokken schapen.
Nu heb ik achteraf dus wel heel kort de ogen van het aangevallen schaap ook gezien. Maar de wolf was denk ik al met dit schaap bezig toen ik langskwam. Ik kon alleen de ogen zien en de contouren als de bewoog gezien dat mijn lamp niet sterk genoeg was om dat deel ook echt te verlichten. Bijzondere was wel dat onze hond heel hard wilde lopen in deze richting. En extreem snuffelde dus ik denk dat hij het spoor al geroken heeft. Maar bij het weiland sloeg hij niet aan o.i.d.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:04

Nyaleti schreef:
Ik heb ook sterk m'n twijfels bij de melding in Oosterhout. Melder sprak eerst over 2 herders (logisch. Ze zitten hier nog niet dus een wolf is niet het eerste waar je aan denkt).

Melding gepost in de FB groep waar meerdere mensen al reageerde van oke, is het bevestigd door iemand dan? Geen reactie op gekregen. Nu staat er een filmpje in de reactie van 2 herders op ongeveer dezelfde plek en dezelfde dag. Schijnen daar vaker te lopen.

Ik vind het dan jammer dat dit niet opgepakt wordt door het beheer en het veranderd wordt in "mogelijke zichtmelding" bv.

Oké, better safe than sorry. Zeker in een onwetende omgeving zoals hier. Maar onnodig paniek zaaien is ook niet goed.

Afbeelding

Wordt dus wel degelijk zo genoemd dat het mogelijk herdershonden waren. Daarnaast was er afgelopen weekend melding wolf Nipsen/Essen. Het had dus absoluut wel zo kunnen zijn.

Ik vermoed dat jonge, zwervende wolven die hun roedel moeten verlaten wel stukken schuwer zijn waardoor ze niet veel gezien worden. Zo was in december ook bijna uit het niets opeens een schaap hier op eiland Tholen gepakt door een wolf. Was binnen 25 kilometer geen zichtmelding geweest. Kennelijk destijds wel rondom Steenbergen maar die heb ik toen nooit ontvangen. 2 dagen later was hij in Steenbergen en dag er na stond hij opeens bij mijn paarden. Daarna vermoedelijk verdronken. Tenminste nooit meer meldingen geweest en tussen Steenbergen en hier is het of over de brug of door water/aanvaar route naar Antwerpen. Niet super breedt wel zeer druk bevaren

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:19

dierenfan schreef:
Nyaleti schreef:

[ [url=m/pkJr1b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wordt dus wel degelijk zo genoemd dat het mogelijk herdershonden waren. Daarnaast was er afgelopen weekend melding wolf Nipsen/Essen. Het had dus absoluut wel zo kunnen zijn.

Ik vermoed dat jonge, zwervende wolven die hun roedel moeten verlaten wel stukken schuwer zijn waardoor ze niet veel gezien worden. Zo was in december ook bijna uit het niets opeens een schaap hier op eiland Tholen gepakt door een wolf. Was binnen 25 kilometer geen zichtmelding geweest. Kennelijk destijds wel rondom Steenbergen maar die heb ik toen nooit ontvangen. 2 dagen later was hij in Steenbergen en dag er na stond hij opeens bij mijn paarden. Daarna vermoedelijk verdronken. Tenminste nooit meer meldingen geweest en tussen Steenbergen en hier is het of over de brug of door water/aanvaar route naar Antwerpen. Niet super breedt wel zeer druk bevaren

Maar is dat al bevestigd een wolf dan of speculatie, Bij12 heeft nog maar tot 29-11-2023 bijgewerkt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:03

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:07

Aanval Speuld:
Aanval, Speuld Gelderland , 07-02-2024.

Update: er liggen 2 schapen dood en open op de grond, daarnaast nog 3 schapen die rondlopen met verwondingen aan de nek, deze zullen het waarschijnlijk niet redden.
Aanval op schapen in Speuld, zeker 1 schaap gedood.

Mocht u aanvullende informatie hebben over deze melding dan kunt u dat sturen naar Wolvenmeldpunt GW via een whatsappbericht op nummer +31617018889.
#geenwolf
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/zFbLXB ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:08

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:10

Aanval ‘t Harde. 2 schapen gedood.

Aanval, 't Harde Gelderland , 07-02-2024.

Afgelopen nacht de 4e aanval geweest bij schapen in 't Harde

Mocht u aanvullende informatie hebben over deze melding dan kunt u dat sturen naar Wolvenmeldpunt GW via een whatsappbericht op nummer +31617018889.
#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/RHzcbd ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:12

Zichtmelding Stadskanaal

7 februari 2024
Zichtmelding: Stadskanaal, gemeente Stadskanaal, provincie Groningen
Tijd: 4.30 uur

Wolf gespot ad Electronicaweg. Ter hoogte van Wedeka en Borgesius.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding
Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/cfoScN ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:15

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:29

Wolvensporen in paarden bak tussen Grolloo en Vredenheim

7 februari 2024
Wolvenspoor Grolloo/ Vredenhiem, gemeente AA en Hunze, provincie Drenthe

Wolvensporen aangetroffen in paardenweiland. De wolven zijn de stal genaderd tot op 20 a 30 meter.
Ook even verderop zijn deze sporen aangetroffen. Betreft met zekerheid 2 wolven.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding
Bron meldingen wolven in Westerveld.
https://www.facebook.com/share/p/CoCZPp ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:08

Nijkerkse partijen willen maatregelen tegen de wolf:

7 februari 2024/Nederland
Nijkerkse partijen willen maatregelen tegen de wolf: ‘Bescherming van vee boven gedogen van wolf’

NIJKERK

De aanwezigheid van de wolf in de gemeente Nijkerk vraagt om maatregelen. Daarover zijn de meeste partijen in de raad het eens. De fractie van de ChristenUnie/SGP sluit zich aan bij het verzoek van de Lokale Partij om, samen met de provincie Gelderland, een informatiebijeenkomst te houden.

door Wijnand Kooijmans

Schapen die doodgebeten werden door vermoedelijk een wolf waren voor Peter Collignon van De Lokale Partij de belangrijkste reden om zo’n bijeenkomst te bepleiten. Daarnaast wil hij dat het college lokaal beleid ontwikkelt over hoe in Nijkerk omgegaan moet worden met de wolf.
BESCHERMEN VAN VEE

Cathy van Manen (Forum voor Democratie) vindt dat de wolf slecht past bij het hedendaagse cultuurlandschap van Nederland en flinke schade aanricht bij veehoudende boeren in de gemeente. Dat vindt ze onwenselijk. De bescherming van vee verdient bij haar de voorkeur boven het gedogen van de wolf. Haar partij wil dan ook bescherming van boeren en veehouders tegen de wolf.

Jaco van Putten (ChristenUnie/SGP) constateert dat de wolf steeds dichterbij komt. Waar de fractie in 2022 nog naar Putten moest om te praten met een gedupeerde bij wie acht schapen waren doodgebeten, hoort men nu vaker van de (mogelijke) aanvallen van de wolf in de eigen gemeente. ,,Het is duidelijk dat dit zorgt voor overlast en schade. Maar ook voor angst bij zowel onze veehouders als andere inwoners. Dat willen wij niet.”

"Het is duidelijk dat de wolf zorgt voor overlast en schade"
INFORMATIEBIJEENKOMST

Hij vindt dan ook dat er heldere informatie beschikbaar moet zijn over de aanwezigheid van de wolf, zoals welke preventieve maatregelen er kunnen worden genomen. Wat Van Putten betreft ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de provincie Gelderland. ,,Maar wij vinden, net als De Lokale Partij, dat het college van burgemeester en wethouders het initiatief moet nemen richting de provincie voor het houden van een informatiebijeenkomst in onze gemeente. Wij moeten weten waar aan toe zijn.”
LEEFGEBIED

Niels Staal (VVD) geeft aan dat de wolf alleen houdbaar is in zeer grote natuurgebieden. In het compacte cultuurlandschap zoals in de gemeente Nijkerk past de wolf niet, is zijn mening. ,,Om verder gevaar en onevenredige schade aan onder meer vee te voorkomen, moet het leefgebied van de wolf zo spoedig mogelijk worden ingeperkt. Het Rijk en de provincie vormen het bevoegde gezag op dit punt. Zij moeten actie ondernemen”, vindt hij.

"Om verder gevaar en onevenredige schade aan vee te voorkomen, moet het leefgebied van de wolf zo spoedig mogelijk worden ingeperkt"

Wat het CDA betreft moeten er volgens Matthias Blankesteijn maatregelen worden genomen. In samenspraak met de provinciale fractie van het CDA wordt ingezet om het blijven verstrekken van subsidies voor wolfwerende maatregelen. Het moet wat Blankesteijn betreft ook gemakkelijker worden gemaakt om wolven af te schieten wanneer ze goed beschermd vee bedreigen.
WOLVENPOPULATIE

De partij wil ook dat er maatregelen worden genomen om de wolvenpopulatie niet verder te laten groeien. ,,In een land als Nederland en in een gemeente als Nijkerk wordt simpelweg geen ruimte gezien om de populatie wolven ongebreideld door te laten doorgroeien.” De partij zegt op te willen komen voor inwoners en veehouders die zich door de opkomst van de wolf onveilig voelen.

De fractie van PRO21 heeft niet gereageerd.
https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/diere ... -beschermi

Bron: stadnijkerk.nl
https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/diere ... -beschermi

En geen wolf in cultuurlandschap:
https://www.facebook.com/share/p/19dwSn ... tid=WC7FNe