Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:10

Himyar schreef:
In Amerika vraagt men hier 20.000 Dollar. Maar transport daar naartoe kost natuurlijk veel geld, dus je kan de markten niet vergelijken.
https://warmblood-sales.com/horse/jamora-cl

Je kan markten niet vergelijken? Maar als ik hier in Nederland een springpaard heb, en een hollander biedt 8000 euro, terwijl hetzelfde paard naar Amerika 40.000 opbrengt? Dan verkoop ik hem toch naar Amerika ;-)
Transport is eigenlijk altijd voor de koper, dus daar heb je als verkoper niks mee van doen.

Daarom zeg ik ook, dat wat een paard opbrengt, ook heel erg afhankelijk is van je eigen netwerk.

Sky_As

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:16

De reden waarom paarden daar duurder zijn, is omdat paarden houden in Amerika heel duur is. Als je ziet wat daar het gemiddelde stalgeld is, het hooi kost, een wedstrijd kost.....
Voor het geld wat een veulen tot 4 jaar daar gekost heeft, kunnen ze hier in Europa al een kant en klare gezond en wel en compleet opgeleid voor kopen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:17

Sky_As schreef:
Himyar schreef:
In Amerika vraagt men hier 20.000 Dollar. Maar transport daar naartoe kost natuurlijk veel geld, dus je kan de markten niet vergelijken.

Je kan markten niet vergelijken? Maar als ik hier in Nederland een springpaard heb, en een hollander biedt 8000 euro, terwijl hetzelfde paard naar Amerika 40.000 opbrengt? Dan verkoop ik hem toch naar Amerika ;-)
Transport is eigenlijk altijd voor de koper, dus daar heb je als verkoper niks mee van doen.

Daarom zeg ik ook, dat wat een paard opbrengt, ook heel erg afhankelijk is van je eigen netwerk.

Dan is het zeker wel te vergelijken natuurlijk, als de verschillen zo groot zijn en een koper na het betalen van het transport goedkoper uit is dan bij aankoop in eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:25

Sky_As schreef:
De reden waarom paarden daar duurder zijn, is omdat paarden houden in Amerika heel duur is. Als je ziet wat daar het gemiddelde stalgeld is, het hooi kost, een wedstrijd kost.....
Voor het geld wat een veulen tot 4 jaar daar gekost heeft, kunnen ze hier in Europa al een kant en klare gezond en wel en compleet opgeleid voor kopen.
Maar ook dan redeneer je weer volledig vanuit sportruiters. Je vindt er namelijk ook zat paarden voor een paar honderd tot een paar duizend dollar die niet op dure sportstallen gehouden worden, alleen dat is een andere markt dan die voor de paarden uit Europa. En die paarden die voor grof geld van hier naar de VS gaan, zijn ook lang niet altijd alleen maar warmbloeden en Friezen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:32

Het gaat er mij alleen maar om dat de waarde van een paard relatief is ;-)
En dat hier op bokt altijd gedaan wordt, dat alleen de markt van hier representatief is, en dat is gewoon niet zo.

Alles valt of staat met het soort paard, en je klantenkring/netwerk, die bepalen de waarde.
Ik redeneer helemaal niet vanuit een sportruiter. Als jij een klant hebt uit het buitenland die een mooie shetlander zoekt, en jij hebt toevallig een apart gekleurde brave staan, kan die goed 10.000 euro opbrengen voor de liefhebber, puur omdat ze hem graag willen/"moeten" hebben......
Ik bedoel juist dat je netwerk de waarde van je paarden bepaalt.....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:35

Mkango schreef:
Himyar schreef:
Ze is daar gefokt zo te zien, dus het argument 'transport' gaat dan al niet meer op. De markt is inderdaad niet te vergelijken, want in de VS betalen ze goudgeld voor "exotische" paarden als warmbloeden, tinkers, tuigers etc.

En een leuke western opgeleid quarter is weer meer waard in EU dan in VS, omdat zulke paarden hier relatief schaars zijn. En al helemaal de Amerikaanse gangenpaarden, tennesee walkers etc. daar kan men in EU een mooit bedrag voor vragen terwijl ze in bepaalde Amerikaanse staten vanaf 1000 dollar op craigslist staan ;) Het is allemaal relatief.

Ik snap de frustratie over "standaard rijpaarden" nie zo, dressuur blijft verreweg de meest populaire discipline in Nederland wat ervoor zorgt dat de vraag naar hobbypaarden sterk beinvloedt is door het ideaalbeeld van een dressuurpaard en aanleg wat betreffend paard voor die discipline toont. En dat zeg ik als iemand die helemaal geen dressuur rijdt en daar niet naar omkijkt :P

Zo kom ik uit een land waar dressuur niemand boeit := en waarde van een paard in meeste gevallen bepaald wordt door hoe die kan springen, daar worden hele andere bedragen afgerekend voor bepaalde rassen. En tuigers worden ook voor leuk geld verkocht als zijnde springpaarden + KWPN labeltje is sowieso exotisch genoeg om te prijs op te drijven. Terwijl het in Nederland "maar een tuiger" is.

Al in al ging ik er van uit dat we het over verkoop van een tuiger in Nederland hadden, aan een Nederlandse particulier die een (hobby) rijpaard zoekt. Dan ligt de prijs van zo'n paard over het algemeen net iets lager dan van een "gewoon" warmbloed, net zoals het geval zou zijn bij een volbloed, pony- of koudbloedras. Mijn ervaring is overigens dat amateurs zonder bijzondere ambities in specifieke discipline sowieso niet meer dan 10K voor een paard over hebben, ongeacht het ras en kwaliteit :o

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:40

@fly_high, mooi samengevat!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:53

Yes ik kan ook op zoek naar een nieuwe aanwinst!
Vanochtend te horen gekregen dat de financiering voor ons nieuwe huis rond is en dat betekent volop ruimte voor paarden aan huis :D
Nu heb ik een paard, maar die kan natuurlijk niet alleen staan. Eerst dacht ik er “gewoon” een shet bij te nemen, maar die zijn ook niet gratis en kosten voor de DA/hoefsmid even veel. Dus dan misschien toch maar een paardje waar je wat aan hebt en waarbij je minder rekening hoeft te houden met afwijkende voedingsbehoeften tov mijn KWPN’er.

Het lastige is alleen dat we niet weten wanneer de stallen precies klaar zijn, waarschijnlijk begin/half november en het paard eigenlijk niet eerder bij ons terecht kan. Ik woon nu namelijk in de randstad waar stalling enorm duur is en ook nog bijna niet aangeboden wordt.

Maar ja, te laat kan ook niet, want dan staat mijn paard alleen. Wordt nog een puzzel dus! Ik kijk nu al een beetje rond, wellicht dat sommige paarden/pony’s nog even kunnen blijven staan, waar ze staan. Maar echt zoeken zal pas later beginnen.

Wat ik zoek:
* grote pony/ klein paard (vanaf D-maat)
* vanaf twee jaar, maar een jaarling die zijn mannetje staat zou ook kunnen
* type rijpaard/pony
* geen merrie
* gunstig geprijsd, ons geld is op door het huis ;)

Dus mocht iemand tzt iets weten, houd ik me zeer aanbevolen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:12

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd, voldoet niet aan de OP regels

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:45

SophievdV schreef:
Fly_high schreef:
Ik heb geen negatieve vooroordelen over tuigpaarden, allesbehalve, vind ze juist helemaal geweldig :) maar bij de verkoop als toekomstige sportpaarden voor onder het zadel zijn ze over het algemeen minder gewild dan "echte" dressuur- of springpaarden, dan liggen de prijzen net wat lager. Vraag en aanbod rekensommetje, niets met kwaliteit te maken :o Zo rekenen mensen ook meer af voor een krom paard met een leuk kleurtje eroverheen dan voor een correct maar saai bruin dier ;)

Jeetje.. zo bied ik dat dier toch helemaal niet aan? Als dressuur of springpaard?

Deze discussie, daar had ik dus geen zin in. Ik was op zoek naar ervaringen van mensen op dit moment die dit type paard kopen of verkopen. Niet meningen van dressuuramazones die niks met tuigpaarden hebben.

En dan kan je dat 'de werking vd markt' noemen, maar als je niet weet wat de vraag of het aanbod is dan valt de markt ook niet te beoordelen.

Dit was mijn laatste bericht hier. Het ga jullie goed :D

Jammer dat je zo op je tenen getrapt bent.Ik had helemaal niet de bedoeling iets negatiefs over tuigpaarden te zeggen.Ik vertelde gewoon wat over hun eigenschappen.Een goed tuigpaard is een schitterend dier.Vroeger veel gevraagd maar tegenwoordig minder,ook wel vanwege het hele drukke gemotoriseerde verkeer en het niet meer gebruiken van paarden in de landbouw.Je moet voor een tuigpaard een liefhebber vinden.Niet iedereen wil een KWPNer,al is dat tegenwoordig inderdaad de standaard.Wat in de mode is,is ook het duurste terwijl het niet voor iedereen het beste is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:13

Ik overweeg een veulen te kopen en zit een beetje de KWPN veulenveiling die nu loopt te volgen. Niet dat ik interesse heb in 1 van die veulens, maar om een beetje gevoel te krijgen wat een reële prijs is voor een veulen. Ik moet zeggen dat ik veel hogere prijzen had verwacht. Prijzen die ik zie op sporthorses bij veulens die mij aanspreken, liggen aanzienlijk hoger. Zijn dat dan fantasie prijzen?? Hoe liggen die prijzen voor veulens tussen de verschillende veilingen? Bij de KWPN Veulenveiling die vanavond om 8 uur afloopt, zijn de duurste nu 4500 maar het overgrote merendeel zit ruim onder de 4k. Zal tegen 8 uur nog wel wat oplopen maar de voorgaande kwpn veulenveiling was de duurste volgens mij rond de 6k. Bij de Borculose veulenveiling is het startbedrag van de veulens al 5k. Nou zit bij beide veilingen niet een veulen waarop ik van plan ben te bieden. Bij de Drenthse veulenveiling vind ik er wel een aantal heel interessant (die wil ik ook proberen in real life te gaan bekijken voor die tijd) maar hoe liggen die prijzen tov de KWPN veulenveilingen en de Borculose?

Ik vind van veulens het zo moeilijk de kwaliteit in te schatten. Ik kijk uiteraard naar een afstamming die me aanspreekt en verder foto's en/of filmpjes. Bij degene die mij aanspreken check ik de merrielijn, of daar geen kastelen tussen zitten maar netjes tussen de 1.60 en 1.70. Maar hoe vergelijk je een merrieveulentje van juni met een hengstveulentje van maart om maar iets te zeggen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:15

Sky_As schreef:

Maar de kans dat je voor je paard van 8000 euro een bod (uit Amerika) van 40.000 krijgt, is vrijwel nihil. Dus dat is toch geen vergelijk?

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:18

oji schreef:
Ik overweeg een veulen te kopen en zit een beetje de KWPN veulenveiling die nu loopt te volgen. Niet dat ik interesse heb in 1 van die veulens, maar om een beetje gevoel te krijgen wat een reële prijs is voor een veulen. Ik moet zeggen dat ik veel hogere prijzen had verwacht. Prijzen die ik zie op sporthorses bij veulens die mij aanspreken, liggen aanzienlijk hoger. Zijn dat dan fantasie prijzen?? Hoe liggen die prijzen voor veulens tussen de verschillende veilingen? Bij de KWPN Veulenveiling die vanavond om 8 uur afloopt, zijn de duurste nu 4500 maar het overgrote merendeel zit ruim onder de 4k. Zal tegen 8 uur nog wel wat oplopen maar de voorgaande kwpn veulenveiling was de duurste volgens mij rond de 6k. Bij de Borculose veulenveiling is het startbedrag van de veulens al 5k. Nou zit bij beide veilingen niet een veulen waarop ik van plan ben te bieden. Bij de Drenthse veulenveiling vind ik er wel een aantal heel interessant (die wil ik ook proberen in real life te gaan bekijken voor die tijd) maar hoe liggen die prijzen tov de KWPN veulenveilingen en de Borculose?

Ik vind van veulens het zo moeilijk de kwaliteit in te schatten. Ik kijk uiteraard naar een afstamming die me aanspreekt en verder foto's en/of filmpjes. Bij degene die mij aanspreken check ik de merrielijn, of daar geen kastelen tussen zitten maar netjes tussen de 1.60 en 1.70. Maar hoe vergelijk je een merrieveulentje van juni met een hengstveulentje van maart om maar iets te zeggen.

De KWPN veulenveiling is een online veiling, je kunt pas iets zeggen van de prijs als het voorbij is, in de laatste 5 minuten komen de meeste biedingen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:21

Mijn indruk van de KWPN veulenveiling is ook wel dat daar vooral veulens heen gaan die nog "over" zijn om het zo te zeggen. De hele goede aparte veulens worden al vaak onderling verkocht, of wacht men op een koper die de juiste prijs wil bieden, en daar krijgt men goede prijzen voor. Wat er over blijft wordt naar de veiling gedaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:29

valori schreef:
oji schreef:

De KWPN veulenveiling is een online veiling, je kunt pas iets zeggen van de prijs als het voorbij is, in de laatste 5 minuten komen de meeste biedingen.

Ja maar volgens mij sloot de vorige kwpn veulenveiling met een topprijs van 6k en de rest eronder, gemiddeld zo 4,5 k. Maar ik blijf het vandaag in de gaten houden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:31

Eef_Bam schreef:
Mijn indruk van de KWPN veulenveiling is ook wel dat daar vooral veulens heen gaan die nog "over" zijn om het zo te zeggen. De hele goede aparte veulens worden al vaak onderling verkocht, of wacht men op een koper die de juiste prijs wil bieden, en daar krijgt men goede prijzen voor. Wat er over blijft wordt naar de veiling gedaan.

Is er bij de kwpn veulenveiling dan geen selectie? zoals wel voor Borculo en de Drentse?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:35

oji schreef:
Eef_Bam schreef:

Is er bij de kwpn veulenveiling dan geen selectie? zoals wel voor Borculo en de Drentse?

Volgens mij kan elk KWPN veulen worden aangemeld voor de KWPN veiling, je meld je aan voor de videodag en dat is het. Daarom hebben ze ook 8 veilingen in een jaar. Ik weet dat andere veilingen selectiever zijn, daar gaan de betere KWPN-ers vaak heen, en zijn de prijzen ook hoger.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:54

Ik zit overigens totaal niet vast aan KWPN, gewoon een goed springveulen en mag ook van andere stamboeken zijn.

Veulen kopen was ook eigenlijk nooit de bedoeling, ik wou zelf een veulen fokken maar dat is helaas jammerlijk mislukt. Vandaar dat ik mij nu pas aan het oriënteren ben op koop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:56

Lieser schreef:
Sky_As schreef:

Maar de kans dat je voor je paard van 8000 euro een bod (uit Amerika) van 40.000 krijgt, is vrijwel nihil. Dus dat is toch geen vergelijk?

dat gaat dan heel anders (vandaar ook afhankelijk van je netwerk). ik heb het nu over paarden die naar Amerika verkocht worden, of omdat je zelf daar mensen kent, of die via tussenpersonen naar daar verkocht worden, die hier in de markt maar 8000 op zouden brengen.

Vandaar ook mijn gezegde: Alles valt of staat, met je eigen netwerk......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:57

Fly_high schreef:
En een leuke western opgeleid quarter is weer meer waard in EU dan in VS, omdat zulke paarden hier relatief schaars zijn. En al helemaal de Amerikaanse gangenpaarden, tennesee walkers etc. daar kan men in EU een mooit bedrag voor vragen terwijl ze in bepaalde Amerikaanse staten vanaf 1000 dollar op craigslist staan ;) Het is allemaal relatief.

Ik snap de frustratie over "standaard rijpaarden" nie zo, dressuur blijft verreweg de meest populaire discipline in Nederland wat ervoor zorgt dat de vraag naar hobbypaarden sterk beinvloedt is door het ideaalbeeld van een dressuurpaard en aanleg wat betreffend paard voor die discipline toont. En dat zeg ik als iemand die helemaal geen dressuur rijdt en daar niet naar omkijkt :P

Zo kom ik uit een land waar dressuur niemand boeit := en waarde van een paard in meeste gevallen bepaald wordt door hoe die kan springen, daar worden hele andere bedragen afgerekend voor bepaalde rassen. En tuigers worden ook voor leuk geld verkocht als zijnde springpaarden + KWPN labeltje is sowieso exotisch genoeg om te prijs op te drijven. Terwijl het in Nederland "maar een tuiger" is.

Al in al ging ik er van uit dat we het over verkoop van een tuiger in Nederland hadden, aan een Nederlandse particulier die een (hobby) rijpaard zoekt. Dan ligt de prijs van zo'n paard over het algemeen net iets lager dan van een "gewoon" warmbloed, net zoals het geval zou zijn bij een volbloed, pony- of koudbloedras. Mijn ervaring is overigens dat amateurs zonder bijzondere ambities in specifieke discipline sowieso niet meer dan 10K voor een paard over hebben, ongeacht het ras en kwaliteit :o
De frustratie komt vooral voort uit het idee hier op Bokt dat rijpaard = KWPN dressuurgefokt paard en dat al het andere daaraan wordt afgemeten om zogenaamd de kwaliteit te beoordelen. Ik kreeg hier ook de opmerking dat mijn paard te neerwaarts gebouwd is voor een rijpaard, "want die krijgt moeite met verzamelen." Ja, nou en? Ik wilde exact wat het woord rijpaard impliceert: een paard waar ik gewoon lekker mee kan rijden, dressuurmatig, maar ik wil ook naar buiten kunnen, hier en daar een sprongetje kunnen maken en what not. Ik heb geen wedstrijdambities en komt ze nooit verder dan drie passen wijken, best, schudt ze over een paar jaar onverwacht de wissels om de pas uit haar mouw, ook prima - ik ben erg van de 'dressuur is er voor het paard' en 'we zien wel,' belangrijkste is om plezier te maken. Daar heb ik geen flashy bewegende langpootmug van 1.75 voor nodig, maar dat maakt mijn teckelvolbloedje niet minder een rijpaard dan een KWPN, en een tinker, Arab, IJslander of fjord ook niet.

En daarnaast ben ik ook van mening dat het niet uit zou moeten maken hoe een paard loopt of gebouwd is, helemáál in de lagere klasses. Als het dier correct gereden wordt, de gangen in balans zijn etc. zou het dier gewoon op de merites van dát dier beoordeeld moeten worden en niet volgens de vraag 'hoeveel lijkt hij op Totilas?'

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:32

oji schreef:
Eef_Bam schreef:

nee geen selectie, er zitten ook echt mindere veulens bij, maar je kan voor heel net geld er ook best een fijn veulentje op de kop tikken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:58

Mkango schreef:
Fly_high schreef:

De frustratie komt vooral voort uit het idee hier op Bokt dat rijpaard = KWPN dressuurgefokt paard en dat al het andere daaraan wordt afgemeten om zogenaamd de kwaliteit te beoordelen. Ik kreeg hier ook de opmerking dat mijn paard te neerwaarts gebouwd is voor een rijpaard, "want die krijgt moeite met verzamelen." Ja, nou en? Ik wilde exact wat het woord rijpaard impliceert: een paard waar ik gewoon lekker mee kan rijden, dressuurmatig, maar ik wil ook naar buiten kunnen, hier en daar een sprongetje kunnen maken en what not. Ik heb geen wedstrijdambities en komt ze nooit verder dan drie passen wijken, best, schudt ze over een paar jaar onverwacht de wissels om de pas uit haar mouw, ook prima - ik ben erg van de 'dressuur is er voor het paard' en 'we zien wel,' belangrijkste is om plezier te maken. Daar heb ik geen flashy bewegende langpootmug van 1.75 voor nodig, maar dat maakt mijn teckelvolbloedje niet minder een rijpaard dan een KWPN, en een tinker, Arab, IJslander of fjord ook niet.

En daarnaast ben ik ook van mening dat het niet uit zou moeten maken hoe een paard loopt of gebouwd is, helemáál in de lagere klasses. Als het dier correct gereden wordt, de gangen in balans zijn etc. zou het dier gewoon op de merites van dát dier beoordeeld moeten worden en niet volgens de vraag 'hoeveel lijkt hij op Totilas?'

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft waardeoordelen over niet-dressuurgefokte rijpaarden op bokt, en heb net zo veel (of eigenlijk zo weinig) behoefte aan een langpootmug die met de hoeven bij d'r oren draaft en in paniek raakt zodra er een bladje teveel in de baan valt :+

Echter gaat deze discussie niet over wat het begrip "rijpaard" wel en niet zou moeten omvatten, noch welke paarden net zo goed (of beter) voor een hobbyruiter geschikt zijn als een dressuurtopper met Totilas in de afstamming en KWPN sticker erop. Deze discussie ging over hoe de Nederlandse rijpaardenmarkt op het moment daadwerkelijk eruitziet - en het feit blijft dat dressuurpaarden meer in trek zijn bij amateurs dan welk ander ras/type dan ook. Of het terecht is, is een heel apart vraagstuk, wat er IMO helemaal niet toe doet als men verkoopprijs van een paard wil inschatten :o

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:02

KWPN Veulenveiling is ook een dienst van het stamboek om een platform te bieden voor de fokkers. Vandaar de vele sessies en de variatie in kwaliteit. Er zitten elk jaar wel een aantal hele leuke tussen maar die gaan dan ook tussen de 5-10k weg.

Stal Brouwer had afgelopen weekend een leuke collectie in hun Borculo editie. De kwaliteit en prijzen vond ik hoger dan voorgaande jaren maar alsnog hele normale prijzen. Ik had daar goed kunnen slagen als ik opzoek was geweest :D
Die hebben meerdere edities door het land, kan je ook eens kijken.

Borculo, Midden-NL, Prinsjesdag...die veilingen zijn van een andere kaliber qua selecties, kwaliteit in de moederlijnen etc. Al zitten daar vaak ook wel een aantal minder goede veulens tussen die dan voor 5-6k gaan. De gemiddelde prijs gaat daar dik over de 10k heen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:19

De markt is veranderd.. maar nog niet bij iedereen. De prijzen en uiteraard fokdoel voor een tuiger/gelders paard, haflinger en Friezen zijn enorm veranderd. Vroeger… toen wij nog in de Friezen zaten… moest ik me alsmaar verdedigen. Ook de Friezen werden als koudbloedig paard neergezet. Als je nu een Fries wil kopen, neem dan ook maar een zak geld mee. Was helaas niet in mijn tijd zo haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:27

Mkango schreef:

Maar zo wordt er ook niet beoordeeld, zeker niet in de lagere klasses. De gangen worden zelfs niet meer los beoordeeld, dus zijn van 3 naar 1 cijfer gegaan. Je hebt helemaal geen totilas nodig om mee te komen. Zeker niet in lagere klasses. Maar als mijn hele simpele dier maar een klein beetje verruimt is het logisch dat ik daar geen 8 voor haal en dat goed bewegende paard dat wel echt verruimt wel. Ook al is het qua bouw moeilijker, want het is gewoon geen hele goede verruiming. Maar ik kan met een goede verruiming wel een 8 halen en die totilas die een 8 haalt heeft misschien wel een veel ruimere, maar beide ongeveer evenveel verschil waardoor je alsnog hetzelfde cijfer hebt.

Maar dan heb je het wel over correct gereden en in balans en dat missen veel combinaties in de lagere klasses juist. Niet erg, als de schuld maar niet steeds bij de jury gelegd wordt.

En ja, er zijn echt wel jury's waarbij het niet klopt, maar niet zoveel als dat je wel eens denkt.

Ik denk trouwens dat een tuigpaard die braaf en gezond is en een beetje goed zit ook echt wel kijker trekt. Ik zou bijna zeggen doe een experiment :') advertentie waarin benoemd wordt dat het een tuiger is en een advertentie waar het een allround paard genoemd wordt := Want sommige mensen zullen zich laten afschrikken doordat het een tuiger is en alle vooroordelen, terwijl paard perfect zou kunnen passen bij eisen.