En een leuke western opgeleid quarter is weer meer waard in EU dan in VS, omdat zulke paarden hier relatief schaars zijn. En al helemaal de Amerikaanse gangenpaarden, tennesee walkers etc. daar kan men in EU een mooit bedrag voor vragen terwijl ze in bepaalde Amerikaanse staten vanaf 1000 dollar op craigslist staan

Het is allemaal relatief.
Ik snap de frustratie over "standaard rijpaarden" nie zo, dressuur blijft verreweg de meest populaire discipline in Nederland wat ervoor zorgt dat de vraag naar hobbypaarden sterk beinvloedt is door het ideaalbeeld van een dressuurpaard en aanleg wat betreffend paard voor die discipline toont. En dat zeg ik als iemand die helemaal geen dressuur rijdt en daar niet naar omkijkt
Zo kom ik uit een land waar dressuur niemand boeit

en waarde van een paard in meeste gevallen bepaald wordt door hoe die kan springen, daar worden hele andere bedragen afgerekend voor bepaalde rassen. En tuigers worden ook voor leuk geld verkocht als zijnde springpaarden + KWPN labeltje is sowieso exotisch genoeg om te prijs op te drijven. Terwijl het in Nederland "maar een tuiger" is.
Al in al ging ik er van uit dat we het over verkoop van een tuiger in Nederland hadden, aan een Nederlandse particulier die een (hobby) rijpaard zoekt. Dan ligt de prijs van zo'n paard over het algemeen net iets lager dan van een "gewoon" warmbloed, net zoals het geval zou zijn bij een volbloed, pony- of koudbloedras. Mijn ervaring is overigens dat amateurs zonder bijzondere ambities in specifieke discipline sowieso niet meer dan 10K voor een paard over hebben, ongeacht het ras en kwaliteit