Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.Marlies1 schreef:Gini schreef:Een paard wordt nooit afgekeurd door een dierenarts, er wordt een koopadvies gegeven.
Bij een paard is het ook niet zo zwart-wit te stellen of iets goed is of niet. Veel mensen die een recreatiepaard zoeken die toch alleen maar 0 bemerkingen aandurven. En genoeg goede dressuurruiters die een paard met een kleine bemerking wel gewoon meepakken omdat ze weten dat met goede training veel te behalen valt.
Het is maar hoe je het wilt noemen. De dierenarts vraagt waar je het paard voor wil gaan gebruiken en met dat doel voor ogen gaat hij keuren. Als je een negatief aankoopadvies krijgt voor jouw doel, noem ik dat afkeuren.
Als het paard een bemerking heeft, hoeft dat niet tot afkeuring, of zo je wilt, een negatief aankoopadvies te leiden. Daarom schakel je die dierenarts in, die weet of die bemerking een belemmering is om het paard voor jouw doel te gaan gebruiken of niet.
Omdat afgekeurd meteen gelinkt wordt aan 'iets niet goed verkopen'. En dat klopt niet, het is niet omdat 1 dierenarts na 1 keuring een negatief koopadvies geeft, dat het paard meteen als 'niet goed' bestempeld kan worden. Dat hangt heel erg af van waarop het advies gebaseerd is en wat het doel is van het paard.
ikke schreef:Als je ballen hebt als eigenaar, laat je een paard met artrose gaan; die probeer je niet te verkopen als weide-ornament.
Het punt met keuren is niet zelden gebaseerd op gebrek aan kennis. Maar het voordeel is wel als het paard glansrijk door de keuring komt en na een paar jaar toch stuk is, je dat echt zelf gedaan hebt. Kun je niemand anders de schuld van geven......

Nobel01 schreef:ittakesmore schreef:Ik wilde eigenlijk pas effectief op zoek gaan naar een paard per Oktober.. Nu in het informatie vergaren ben ik toch op 2 paarden gestoten die mij er bevielen. Eentje is echt qua karakter en doorgereden zijn het perfecte paardje (9 jaar). Echter is hij 1.62, ik zelf ben 1.80 dus dat maakt het wel wat lastiger voor mij om overtuigd te zijn. Ik wil wel zeker gaan kijken. Nu kwam er vandaag echter nog een andere PRE op mijn pad. Deze is 4 jarig en 1.69, merk wel dat hij nog moet uitzwaren sowieso. Deze zal minder doorgereden zijn, maar op papier en volgens de eigenaar (moeten we beide dus nog maar echt bevinden in persoon) hele koele fijne paarden die compleet op de foto mogen. Nu ga ik dus alsnog bij de twee paardjes kijken deze maand terwijl ik eigenlijk echt pas in oktober wilde gaan aankopen.![]()
Optie is wel om de vierjarige tot oktober door te laten rijden.. Hij staat op een africhtingsstal. De andere staat niet eens echt te koop, de eigenaresse doet hem alleen weg bij een echte match.Dus we gaan zien hoe het gaat!
ik heb het precies andersom, leuk paard gezien, maar die is 1.87 m., en ik ben maar 1.66 m.
is echt wel een fors (mannen) paard
mijn stalgenoot stond vrijdagavond te lachen toen ik op mijn merrie stapte. Wie koopt er nou zo'n groot paard zei ze
terwijl mijn paard echt niet enorm is 1.69 maar. Ik ben zelf maar 1.64 dus een kleiner paard zou ook heel prima kunnen. Maar ik vind het gewoon mooi niet altijd praktisch overigens
hopelijk straks je onderschrift veranderen en mee kletsen in het show je nieuwe aanwinst topic
spannend!!
Zonnebloem92 schreef:Spannend Galuppy en LiannePuthzy, ik duim!
Ik zou als eigenaar niet betalen voor afkeur eerlijk gezegd. Ik heb destijds ook zelf een Haflinger laten keuren die niet goed door de keuring heen kwam, heb er ook geen seconde aan gedacht dat die eigenaresse dat zou moeten betalen... zij verkoopt haar paard niet, dat is al zuur genoeg.
Babootje schreef:Zonnebloem92 schreef:Spannend Galuppy en LiannePuthzy, ik duim!
Ik zou als eigenaar niet betalen voor afkeur eerlijk gezegd. Ik heb destijds ook zelf een Haflinger laten keuren die niet goed door de keuring heen kwam, heb er ook geen seconde aan gedacht dat die eigenaresse dat zou moeten betalen... zij verkoopt haar paard niet, dat is al zuur genoeg.
Heb je er al aan gedacht dat als je dat iedere keer doet je wel eens een tweede paard naast kwijt kan zijn?
De enige die nog wat aan zo'n keuring heeft is de eigenaar (ook al is het niet de uitslag waar ze op hopen).
In veel gevallen weten eigenaren ook best dat hun paard niet door de keuring komt. En proberen dan gewoon het paard weer te slijten aan de volgende. Geen medelijden mee hoor.

MISTRAL94 schreef:Een hartruisje kun je horen. Bij controle oid luisteren dierenartsen altijd wel even naar hart en longen is mijn ervaring. Dan zal een dierenarts het ook wel benoemen wanneer ze dat constateren. Het vaststellen van een ruisje is zo moeilijk niet.
. MISTRAL94 schreef:Een hartruisje kun je horen. Bij controle oid luisteren dierenartsen altijd wel even naar hart en longen is mijn ervaring. Dan zal een dierenarts het ook wel benoemen wanneer ze dat constateren. Het vaststellen van een ruisje is zo moeilijk niet.