Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:14

Een negatief advies kan ook komen door een verhoogd risico (en is denk ik vaker het geval dan een niet hinderlijke bemerking, dat is in mijn ogen meer een schoonheidsfout).
Bijv. toontredend hoeft geen problemen te geven, maar als je van plan bent om zwaar werk te gaan doen, is het risico op een blessure misschien wel hoog. Dan is het de vraag of je bereid bent dat risico te nemen.
Voor chipjes geldt dat ook. Geeft geen problemen, tòt het losschiet.
Oude peesblessure, hoeft niet erg te zijn, maar grotere kans op (terugkeer van) de peesblessure.
Etc.

Omdat het (meestal) gaat om risico's en geen vaststaande feiten, is het dus ook een advies en geen goed/afgekeurd. Aan de koper de keus of een eventuele bemerking teveel risico (of aangepast management) geeft.
En als er op ècht geen enkele manier iets valt op te merken, dan zou goedgekeurd misschien een juiste term zijn, maar ik gok dat je die niet vindt in de prijsklasse van de meeste amateursportpaarden. Want een scheef beentje, te steile of weke koten, te strakke of weke rug, ongelijk hoefje etc zijn in principe ook allemaal bemerkingen die een verhoogd risico om blessures of onvermogen tot presteren geven.

Anderzijds, bij een echt afgekeurd sportpaard zou ik denken aan bijvoorbeeld een paard dat kreupel is door artrose, dat is simpelweg geen optie om wedstrijden mee te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:19

Als je ballen hebt als eigenaar, laat je een paard met artrose gaan; die probeer je niet te verkopen als weide-ornament.

Het punt met keuren is niet zelden gebaseerd op gebrek aan kennis. Maar het voordeel is wel als het paard glansrijk door de keuring komt en na een paar jaar toch stuk is, je dat echt zelf gedaan hebt. Kun je niemand anders de schuld van geven......

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:30

Nou sorry maar een paard met artrose zou voor mij ook een no go zijn en ik rijd geen wedstrijden :').

Überhaupt, als er een bemerking uit zou komen zou het voor mij ook nog heel erg uitmaken wat die bemerking is en waar die zit. Hals en rug is altijd no dat sowieso.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:55

Marlies1 schreef:
Gini schreef:
Een paard wordt nooit afgekeurd door een dierenarts, er wordt een koopadvies gegeven.
Bij een paard is het ook niet zo zwart-wit te stellen of iets goed is of niet. Veel mensen die een recreatiepaard zoeken die toch alleen maar 0 bemerkingen aandurven. En genoeg goede dressuurruiters die een paard met een kleine bemerking wel gewoon meepakken omdat ze weten dat met goede training veel te behalen valt.

Het is maar hoe je het wilt noemen. De dierenarts vraagt waar je het paard voor wil gaan gebruiken en met dat doel voor ogen gaat hij keuren. Als je een negatief aankoopadvies krijgt voor jouw doel, noem ik dat afkeuren.

Als het paard een bemerking heeft, hoeft dat niet tot afkeuring, of zo je wilt, een negatief aankoopadvies te leiden. Daarom schakel je die dierenarts in, die weet of die bemerking een belemmering is om het paard voor jouw doel te gaan gebruiken of niet.

Ik vind de benoeming van iets inderdaad best wel belangrijk.

Edit: te vroeg op verzenden geklikt. :D Omdat afgekeurd meteen gelinkt wordt aan 'iets niet goed verkopen'. En dat klopt niet, het is niet omdat 1 dierenarts na 1 keuring een negatief koopadvies geeft, dat het paard meteen als 'niet goed' bestempeld kan worden. Dat hangt heel erg af van waarop het advies gebaseerd is en wat het doel is van het paard. :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:00

ikke schreef:
Als je ballen hebt als eigenaar, laat je een paard met artrose gaan; die probeer je niet te verkopen als weide-ornament.

Het punt met keuren is niet zelden gebaseerd op gebrek aan kennis. Maar het voordeel is wel als het paard glansrijk door de keuring komt en na een paar jaar toch stuk is, je dat echt zelf gedaan hebt. Kun je niemand anders de schuld van geven......

wat een klets, hoeft maar een keer een flinke klap of uitglijder in het land/paddock op te lopen of een keer vies vast komen te liggen en ook een paard zonder enige bemerking kan dan zomaar kapot zijn.

Uitgebreid keuren is van groot belang als je gaat fokken, je wilt geen erfelijke dingen zien.
Voor de rest is het maar een moment opname en beperkt.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:21

Ik zag een keer een keuringsrapport waar op stond 'acceptabel voor de basissport'. Die had dus allemaal bemerkingen maar daar verwachtte de da dat die nog wel basissport mee kon doen maar niet hogere sport. Dat is voor mij genoeg info want dan krijg je heb je dus sowieso groter risico op problemen in de toekomst ook al rij je er alleen recreatief mee.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:57

Soweiso vind ik dat soms vreemd
Een buitenrit van 2.5 uur vind ik belastender dan een half uur dressuurtraining.
Ik keur een paard dan ook voor de sport ookal wil ik voornamelijk buitenritten maken

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:31

--
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:56

WE GAAN VOOR DE KEURING!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:02

Succes galuppy hij is bevallen begrijp ik

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:03

Galuppy0546 schreef:
WE GAAN VOOR DE KEURING!!

Heel veel succes!!

Gini

Spannend!

MISTRAL94

Nobel01 schreef:
ittakesmore schreef:
Ik wilde eigenlijk pas effectief op zoek gaan naar een paard per Oktober.. Nu in het informatie vergaren ben ik toch op 2 paarden gestoten die mij er bevielen. Eentje is echt qua karakter en doorgereden zijn het perfecte paardje (9 jaar). Echter is hij 1.62, ik zelf ben 1.80 dus dat maakt het wel wat lastiger voor mij om overtuigd te zijn. Ik wil wel zeker gaan kijken. Nu kwam er vandaag echter nog een andere PRE op mijn pad. Deze is 4 jarig en 1.69, merk wel dat hij nog moet uitzwaren sowieso. Deze zal minder doorgereden zijn, maar op papier en volgens de eigenaar (moeten we beide dus nog maar echt bevinden in persoon) hele koele fijne paarden die compleet op de foto mogen. Nu ga ik dus alsnog bij de twee paardjes kijken deze maand terwijl ik eigenlijk echt pas in oktober wilde gaan aankopen. _O-

Optie is wel om de vierjarige tot oktober door te laten rijden.. Hij staat op een africhtingsstal. De andere staat niet eens echt te koop, de eigenaresse doet hem alleen weg bij een echte match. :D Dus we gaan zien hoe het gaat!

ik heb het precies andersom, leuk paard gezien, maar die is 1.87 m., en ik ben maar 1.66 m.
is echt wel een fors (mannen) paard

Gaaf toch? Ik hou van grote paarden <3 mijn stalgenoot stond vrijdagavond te lachen toen ik op mijn merrie stapte. Wie koopt er nou zo'n groot paard zei ze :') terwijl mijn paard echt niet enorm is 1.69 maar. Ik ben zelf maar 1.64 dus een kleiner paard zou ook heel prima kunnen. Maar ik vind het gewoon mooi niet altijd praktisch overigens

Galuppy0546 jaaaaaaa *\o/* hopelijk straks je onderschrift veranderen en mee kletsen in het show je nieuwe aanwinst topic :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:07

Ik ga voor je duimen Galuppy

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:17

Hier draaien de duimen ook Galuppy! :D spannend!!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:06

Morgen word het paardje wat ik wil kopen gekeurd. Ben nu al ontzettend zenuwwachtig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:15

Spannend Galuppy en LiannePuthzy, ik duim!

Ik zou als eigenaar niet betalen voor afkeur eerlijk gezegd. Ik heb destijds ook zelf een Haflinger laten keuren die niet goed door de keuring heen kwam, heb er ook geen seconde aan gedacht dat die eigenaresse dat zou moeten betalen... zij verkoopt haar paard niet, dat is al zuur genoeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:15

Succes Galuppy en Lianne Puthzy!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:18

Zonnebloem92 schreef:

Ik zou als eigenaar niet betalen voor afkeur eerlijk gezegd. Ik heb destijds ook zelf een Haflinger laten keuren die niet goed door de keuring heen kwam, heb er ook geen seconde aan gedacht dat die eigenaresse dat zou moeten betalen... zij verkoopt haar paard niet, dat is al zuur genoeg.

Heb je er al aan gedacht dat als je dat iedere keer doet je wel eens een tweede paard naast kwijt kan zijn?
De enige die nog wat aan zo'n keuring heeft is de eigenaar (ook al is het niet de uitslag waar ze op hopen).
In veel gevallen weten eigenaren ook best dat hun paard niet door de keuring komt. En proberen dan gewoon het paard weer te slijten aan de volgende. Geen medelijden mee hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:33

Babootje schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Heb je er al aan gedacht dat als je dat iedere keer doet je wel eens een tweede paard naast kwijt kan zijn?
De enige die nog wat aan zo'n keuring heeft is de eigenaar (ook al is het niet de uitslag waar ze op hopen).
In veel gevallen weten eigenaren ook best dat hun paard niet door de keuring komt. En proberen dan gewoon het paard weer te slijten aan de volgende. Geen medelijden mee hoor.

Nouja dat zijn dan wel heel veel keuringen voordat ik er een heel paard uit heb gehaald.
Het paard wat ik destijds wilde kopen had last van een hartruisje en ik betwijfel of de eigenaresse dit wist.
Ik heb ook ooit 1 pony gekocht die een plekje in zijn oog had, dit had ik al door meerdere DA's na laten kijken en het was (nog) niets, maar wat was ik bang dat hij hierdoor niet door de keuring zou komen en ik die vervolgens ook nog zelf had moeten betalen.
Ik heb het hier over particulieren, want bij een beetje stal wordt het paard standaard al op hun kosten gekeurd.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:58

We zijn zelfs al even de weg op geweest ^^
Ben helemaal verliefd

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:46

Een hartruisje kun je horen. Bij controle oid luisteren dierenartsen altijd wel even naar hart en longen is mijn ervaring. Dan zal een dierenarts het ook wel benoemen wanneer ze dat constateren. Het vaststellen van een ruisje is zo moeilijk niet.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:47

MISTRAL94 schreef:
Een hartruisje kun je horen. Bij controle oid luisteren dierenartsen altijd wel even naar hart en longen is mijn ervaring. Dan zal een dierenarts het ook wel benoemen wanneer ze dat constateren. Het vaststellen van een ruisje is zo moeilijk niet.

Daar kan je je in vergissen! Kruisjes kunnen moeilijk te horen zijn. Soms zijn ze niet constant en de leeftijd van de da speelt ook mee. Het kan namelijk zijn dat een da op leeftijd het ruisje mmist omdat zijn oren achteruit gaan!

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:51

Voor wie er nieuwsgierig zijn :'D

En voor de azijnzijkers die er vast weer zullen zijn, Ja ik weet dat dit zadel te klein voor mij is, nee we hoeven er geen discussie over te starten :) .

De merrie heet Pepsi, heb haar eerst in de bak gereden (En even gekeken bij het longeren op mijn eigen verzoek omdat ik wilde zien hoe ze los liep zonder ruiter)
En toen het rijden goed ging, we hadden echt een hele leuke klik! Toen zei de eigenaresse van; Nou volgens mij wilde jij er ook buitenritten mee rijden toch? Zal ik de fiets even pakken, dan gaan we lekker een stuk langs de weg. En toen zijn we nog 20 minuutjes lekker naar buiten geweest.
Heel braaf, schrok wel van een tuinslang en dan vliegt ze weg maar wel terug te halen. Wat ik wel ga doen als we naar buiten gaan is even een martegaal erom, want ze gooit dan haar hoofd heel hoog op. Beetje extra zekerheid.

Anyway ziet u hier AANSCHOUW KOMT DAT ZIEN KOMT DAT ZIEN

https://imgur.com/hh4hBRz
https://imgur.com/GANfRTw
https://imgur.com/uj8f1qM

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:56

MISTRAL94 schreef:

Ja, maar als ze dan doen alsof de wereld vergaat omdat een 27-jarige een hartruis heeft... Joh, dat heeft ze al zeker vijf jaar, dat zal allemaal wel los lopen; en dan kijkt die dierenarts je aan alsof je 'm voor de gek houdt!

Als je een paard koopt is het goed om daar naar te laten luisteren maar dit paard had ik al 15 jaar; who cares....