Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:21

SBravour; Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :) Zou je dan ook kunnen stellen dat ze te lang als jong paard op de wei gestaan heeft en haar ding heeft kunnen doen? En de onzekerheid met nieuwe dingen daardoor juist groter gegroeid is en dominantie in een kudde veelal de oplossing is?
Geen aanval, puur beredenatie. Stel, ze zou eerder uit de weide gehaald worden en meer in de hand geweest zijn, dan zou het een heel ander paard geweest zijn. Meer (menselijke) opvoeding gehad.
Zonder dat er persee al wat richting rijtechnisch mee gedaan zou moeten zijn dan uiteraard.

Overdonderen ben ik ook niet geheel van overigens. Een stukje overdonderen kan ooit, ligt aan het paard. Maar geheel overdonderen met zoiets zie ik iets meer als onrespectvol naar het individu toe. Maar ook dat ligt er weer aan hoe er vervolgens verder mee omgegaan wordt.
Goed dat je iig de onderliggende oorzaak van de dominantie gevonden hebt. Zó belangrijk om dat niet te missen. En er dan verder op handelen natuurlijk.

Dankje, binnenhand is idd een dingetje. Ziet er vaak strenger uit dan het is gelukkig maar probeer er echt op te letten en mijn handen ook gelijk te houden.

K_m; Dankje! Ze is ook een beetje te dik dat helpt wel mee in er volwassener uit zien :').
Ze is dit jaar 4 geworden, dat jaar doet ook al veel.
Eind februari dit jaar is ze ingereden, ik heb haar sinds midden/eind april. Toen ben ik er de 3e x dat ik erop zat al goed afgevallen.
Tussendoor heeft ze veel vakantie gehad, al vanaf dat ze zadelmak is, omdat ze het allemaal zo makkelijk deed. En bij mij wordt ze gemiddeld 2 x per week gereden.

Hihi lekker rollen na het werk! Goed dat je lekker met haar aan de slag bent gegaan. Ik heb zo niet echt tips. Af en toe zou ze misschien wat voorwaartser mogen maar dat gaat over het algemeen vast prima?

Amado; Dankje! Spannend dat je Amado weggebracht hebt! Fijn dat hij daar toch ook 24/7 buiten kan staan. Ben benieuwd hoe hij het daar gaat doen.

Mirjam; Ja het ging wel oke dus dacht why not.
Helikopter avontuur?? Volgens mij heb ik wat gemist? :o
Wat balen zeg!! Hopelijk valt alles uiteindelijk toch nog mee...

Melissa; Jammer, maar dat stukje gaat dus al prima :D.
Goed gegaan op de regio? Je deed met een ander paard mee toch. Of heb ik dat ook gemist :o.
Fijn dat er zo veel deelnemers zijn met het concours. Echt groot concours dus als het nu weer verder gaat!
2e proef zakte ze er inderdaad iets meer in. Vaker weg gaan dan gaan we nog wel wat leuke puntjes rijden denk ik.

Cera_D; Dankje! Idd blijft dan toch spannend wat ze gaan doen, blijft een verrassing.

mirjamalvaro

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:59

Patty helicopter van defensie heel laag door de wei gekomen, paarden voor zich uit jagend. Zijn gelukkig niet door het hek gegaan, maar dus wel aan de kletter. Sindsdien loopt Kya niet helemaal lekker.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:51

@Pattypaard, wat het paardje van SBravour heeft is exact hetzelfde als wat die van mij heeft/had. Echt aanvallen op de momenten dat hij onzeker werd, dat is mede de reden dat hij al dik een jaar te koop stond toen ik hem tegen kwam, hij heeft langzamerhand geleerd dat hij rustig mag vertellen als hij onzeker wordt van iets ipv het in m'n oor te schreeuwen ;)
Bij Fien kan het natuurlijk ook door het leven in de kudde, maar het kan ook heel goed in het karakter van het paard zitten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:53

mirjamalvaro ah gets dat is een beste jaap zeg! Gaat het alweer iets beter?

melissa dat het met stapjes vooruit en achteruit gaat herken ik wel. Is de jouwe een merrie? Ik vind vaak dat ruinen geleidelijker vooruit gaan en bij merries vaker stapjes terug, sprongetjes vooruit enzovoort.

RoyceMack wat een heerlijke blubberpoot, en fijn dat hij zo flink is buiten!

SBravour dank je, ja als ze zo blijft als nu ben ik al superblij hoor. Had het niet eens durven hopen dat ze deze maat zou krijgen. Haar moeder is niet groot en oma ook niet.

Pattypaard ja zo doen we elke keer kleine stapjes. Gisteren voor het eerst gegaloppeerd zonder iemand vanaf de grond erbij. Weer een kleine stap gezet!

SinneJ ik ben het met je eens dat je veel bereikt door goed te belonen in plaats van slecht af te straffen bij een jong paard (sowieso algemeen elk paard/dier). Negatief gedrag zo mogelijk negeren, positief gedrag bekrachtigen. Dat kan met een klontje of brokje, maar ook met stem of een aai. Mijn paard reageert heel goed op stem en die gebruik ik nu in het rijden dan ook nog veel. Ik klets heel wat af tegen haar en als ze bijvoorbeeld ergens langs moet wat ze spannend vindt, dan merk ik dat ik haar met mijn stem er goed doorheen kan praten.

Pattypaard sjee wat knap, nu al een proefje gereden! Prima ervaring zo voor Baby toch? Mag je trots op zijn!

Nou k_m dat ziet er toch al heel netjes uit zo! Knap gereden. Tuurlijk mag het wat actiever, maar eerst gewoon braaf doen wat je vraagt en dan komt de rest vanzelf straks.

Amado leuk, voor de kar beleren. Ik ben erg benieuwd hoe hij het oppakt! Fijn dat de rit er naartoe en de kennismaking goed verlopen is.

mirjamalvaro potver, wat balen zeg! Hopelijk valt het mee met Kyara!

Hier gisteravond weer gereden en weer eens wat filmpjes laten maken. Hoe krijgen jullie het voor elkaar om van die mooie stille filmpjes te maken? Bij mij is het altijd net of er windkracht 10 staat en de filmer dronken is.. We gebruiken mijn spiegelreflex camera ervoor en ik denk dat die te gevoelig is ofzo. Misschien de volgende keer eens op een paal zetten in plaats van in de hand houden. Nou ja, het is in elk geval iets :)

Dit was de eerste keer galop zonder iemand vanaf de grond met longeerzweep erbij en de tweede keer überhaupt. Ze springt links nog verkeerd aan, maar dat vind ik voor nu niet erg. Ik vraag galop en ze doet galop, prima zo. Aan de longe springt ze altijd keurig in de goede galop aan uit zichzelf dus dat komt vanzelf goed.

Ik weet niet of hij zichtbaar is zo?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:02

@Ti_amo wat een leuke pony! Lijkt me geweldig om je dovhter met haar pony te zien gaan groeien!

@Melissa_93 ja opeens vielt het kwartje nageven haha zo schattig om te zien hoe hij zijn best doet! soms nog een beetje overdreven soms een half rondje nagevelijk en soms ook weer 2 rondjes niet en dan weer een heel rondje wel. Heel erg zoekende.

@Melanie_13 ik zou me nog geen zorgen maken ik dacht eerst ook wat een trapzak waar zit mn rempendaal? Hoe krijg ik hem vooruit? heb ik een lui paard gekocht? Maar opeens begreep hij het!

@pattypaard wat een onwijs fijn beel en zo braaf op een eerste wedstrijd! had je al vaker op vreemd terrein gereden?

Ik moest veel bijlezen zeg! Ben heel het weekend druk geweest met het schilderen van de buitenkant van mijn appartement dus heb geen 1x op bokt gekeken.

Woensdag avond ben ik eraf gevallen door mijn eigen stomme fout! Tijdens het opstappen verloor ik mijn evenwicht en kwam met mijn been op zijn kont waardoor hij schrok en naar voren sprong en ik achter het zadel belanden! Dit moet er mega grappig hebben uitgezien! 2x bokken en ik lag er natuurlijk naast, duh! Daarna opgestap niks aan de hand en gereden. Gisteren voor het eerst knotjes gemaakt even stiekem kijken hoe het hem staat voor als we op wedstrijd gaan. ooit. januari 2019? Met knotten in is hij nog wel onwijs puppy met dat puppy nekje maar hij vond het heerlijk dat gefrummel aan hem stond helemaal te snoozen.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:04

Afbeelding

Hij vond het volgens mij wel voor herhaling vatbaar?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:08

Cera_D schreef:
Welkom Ti_amo, leuke pony ook. Hebben jullie hem al lang?

Dankjewel, nu bijna 2 maandjes dus nog niet zo lang, echt een geweldig dier

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:37

@murosch
Ziet er goed uit hoor! Lekker ontspannen

@nouklime
Ohjee haha, gelukkig reageerde je paardje er later niet bang op! Wat een leuk diertje.

Vandaag zijn we voor het eerst bij Wito aan het werk geweest. Tijdens het optuigen was alles ineens heel eng, het borsttuig om doen duurde even, schoftje was eng, staartriem al helemaal. Na het optuigen gingen we eerst met dubbele longe.
Ik mocht alles zelf doen! Heel fijn.
Daarna de band erachter gedaan. Hij vond de strengen tegen zijn benen in de bocht best spannend maar wel okey. Nouja toen moest ie doorlopen en hij reageerde niet, dus zweepje tegen zijn kont aan, toen gaf ie voor het eerst in zijn leven een bok terug.
Denk dat het de opgebouwde spanning was want daarna heeft ie zich geweldig gedragen! Als het morgen weer zo goed gaat gaan we hem morgen ook inspannen!
Hij moet zn plekje nog ff vinden hier, vandaar dat alles een beetje eng is
Afbeelding
Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:47

@Amando, ook niet zo gek natuurlijk dat hij echt moet wennen aan de nieuwe omgeving, en dat kan toch flink wat spanning meebrengen

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:00

Jaa dat zeker! We nemen hem het ook echt niet kwalijk en geven hem verder de tijd om te zien dat het niet zo spannend is

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:23

Pattypaard schreef:
SBravour; Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :) Zou je dan ook kunnen stellen dat ze te lang als jong paard op de wei gestaan heeft en haar ding heeft kunnen doen? En de onzekerheid met nieuwe dingen daardoor juist groter gegroeid is en dominantie in een kudde veelal de oplossing is?
Geen aanval, puur beredenatie. Stel, ze zou eerder uit de weide gehaald worden en meer in de hand geweest zijn, dan zou het een heel ander paard geweest zijn. Meer (menselijke) opvoeding gehad.
Zonder dat er persee al wat richting rijtechnisch mee gedaan zou moeten zijn dan uiteraard.

Goed dat je iig de onderliggende oorzaak van de dominantie gevonden hebt. Zó belangrijk om dat niet te missen. En er dan verder op handelen natuurlijk.

Exact, onderliggende oorzaken van bepaalde uittingen zijn de sleutel naar het success. Vanaf het moment dat ik mijzelf heb afgesloten van de mensen die mij vertelde haar karakter onder duim te moeten houden, en begonnen ben met haar de wijde wereld te laten zien, verloopt alles op rolletjes.

Over het ontstaan van haar manier van denken en reageren ben je natuurlijk nooit zeker, maar erover nadenken is altijd goed. Wat jij noemt, is inderdaad een mogelijke factor geweest. Toen ik haar aankocht werd er mij verteld 'Slim paard met karakter die het op de heupen heeft gekregen in de kudde'. Met andere woorden, ze heeft ontdekt dat ze als puppy zijnde, zelfs de oudere paarden weg kreeg door maar dominant verdrag te gaan vertonen. Aka: wegmeppen van de rest. Een jong paard, dat eigenlijk onderaan in de orde hoorde te staan, was ineens de leider van de kudde. Dat kan natuurlijk een mooi begin geweest zijn van het vormen van haar karakter en gedrag. (Waar zij blijkbaar gevoelig voor is geweest)

Als Fien in haar jongere jaren, al was het maar het omkrijgen van een halster of eens een voetje geven, in handen was geweest, had ze kunnen leren dat ze mensen niet als competitie hoeft te zien, maar naast trainer ook als partner dient. Het beleer process had dan een stuk sneller kunnen gaan, doordat ze eerder haar positie en reactie onder controle zou kunnen hebben. Ik heb in het afgelopen jaar dus uren en uren bij haar in de stal, paddock en weide gezeten. Gewoon om haar het gevoel te geven dat ik ook haar maatje ben. En dan komt het stukje karakter naar boven, want hierdoor is ze nu ook weer eenkennig geworden.
Zo kom je weer in diezelfde cirkel terecht. Namelijk, door haar onzekerheid heeft ze geen vertrouwen in de andere mensen dan 'haar mens', dominantie is haar 'natuurlijke' reactie geworden, ze zal dan dus weer dominant naar de andere mensen reageren. Het doel is dan dus om het paard makkelijk te maken, zulke gekke dingen doen dus dat andere mensen je voor gek verklaren. (Bijvoorbeeld in je eentje langs een snelweg wandelen met enkel een halstertje :D)
Laatst bijgewerkt door SBravour op 13-08-18 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:39

Balen Nouk dat je bent gevallen :( Maar jullie hebben er gelukkig beide niets aan over gehouden, vaak denken we er heftiger over dan de paarden zelf. Het staat hem beeldig dat knotje.

Murosch: Inderdaad, of een stille hand of op een paal zetten. Met een automatische stabilisatie in het beeld helpt ook mee, ik weet niet of een spiegelreflex dat heeft. Je hebt iig wel scherp beeld. Ik vind dat ze al mooi je hand opzoekt! Als tip zou ik geven om als ze tegen je hand komt, haar eerder te vragen iets meer haar rug te bollen dus je kuit wat aanleggen en met je zit wat te verzamelen, dan dat je direct met je hand begrenst. Ik vind het prima als ze op die leeftijd soms wat omhoog komen, laat dat dan ook gebeuren en hen daarna weer zelf te laten zoeken naar de fijne houding. Hiermee leer je ze zelf na te denken over waar het beste te lopen in welke houding. Voor later, wil je namelijk dat ze weten dat ze gerust wat mogen stijgen in de halshouding, dat komt mooi van pas in het verzamelen en oprichten. Als je ze nu 'de kop in drukt' als ze iets omhoog trachten te komen, kunnen enkele gevallen geen echte verbinding meer durven te nemen of in de oprichting durven te gaan. Zou zonde zijn als je oprichting moet gaan vragen zoals je het bij veel dressuurruiters ziet gebeuren: hoofd omhoog sjorren. :) Ik vind jullie een fijn en vriendelijk beeld hebben, ga zeker zo door!

Amando: Je kan zeker trots op hem zijn! Spanning is natuurlijk zo gek nog niet op dag 1, maar het klinkt alsof hij heel braaf is geweest. Op naar de kar! :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:02

Ohh nouklime dat was een vergelijkbare stunt met de mijne een tijdje geleden. Niet goed genoeg aangesingeld en het zadel ging aan de glij bij het opstappen. Dat ging natuurlijk mooi mis. Heb je er geen pijn aan overgehouden? Hij kijkt helemaal tuttig met zn knotjes :). Je brengt me op ideeen, ga ik binnenkort ook eens doen bij veroon.

Amado, het zal inderdaad met alle nieuwe indrukken te maken hebben. Gelukkig dat hij het na de bok goed oppakte, positief kunnen afsluiten dus.

SBravour daar zeg je iets, mijn lens heeft beeldstabilisatie maar het zou goed kunnen dat dit alleen voor foto's geldt en niet voor filmen. Anders de volgende keer maar gewoon met de mobiele, ik vind dit wel irritant kijken zo haha. Dank je ook voor je tip, vond ik wel een hele goeie en ik neem het mee.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:28

Oh fiets… wat is dat klote zeg Mirjam! Kan je daar nog iets mee doen qua kosten als je naar de kliniek moet o.d. ? Blijft het alsnog klote dat paard en jij er mee gezeten hebben en tijd mee kwijt geweest natuurlijk.

Cera_D; Ah jij hebt er ook zo een! Toch fijn dat ze wel zo leergierig zijn, die paarden.
Uiteraard zal het zeker ook in het karakter van het paard zitten. Maar karakter wordt toch ook voor een groot deel gevormd door de opvoeding die mens of dier krijgt vandaar mijn denkwijze ook.

Murosch; Kijk aan, kleine grote stappen toch :D.
Dankje! Ja was zeker een prima ervaring zo. Echt top! Toen ik afstapte op wedstrijd hinnikte ze weer naar me, zó schattig!!
Gewoon altijd het beeld stil houden dan is het met welk apparaat ook goed :P Ik zet vaak mijn ellebogen in mijn zijen en klem ze een beetje om mijn lijf om het beeld hetzelfde te houden ipv te gaan zwabberen.
Beeld ziet er fijn uit! Ze zou van mij wel nog actiever mogen en als ze omhoog komt been en dan begrenzen met hand, dat ze leert om op je been na te gaan geven ipv je hand :) Niet dat je er veel met je hand aan zit maar je snapt het idee denk ik wel.
Ze lijkt zo af en toe ook niet helemaal goed te lopen? Misschien balansdingetje nog? Of misschien dat ze zich net wat blokkeert in haar lijf soms?

Nouklime; Dankje! 1 x bij de buren gaan rijden pasgeleden in de binnenbak daar, toen was ze ook alleen. En bij mij wel een keer met de ponys van de buren samen gereden. Verder niets.
Oeh, balen dat je gevallen bent! Kan me voorstellen dat dat er vast wel hilarisch uitgezien heeft ja O:) Geen pijn? Hihi vlechten levert hem dus geen stress op! Schattig hoofd!

Amado; Hij ziet er goed uit! Hihi een spanningsbokje, kan gebeuren. Dat moest er dus duidelijk even uit. Fijn dat hij het vervolgens zo goed deed!

SBravour; Gelukkig heb je die keus dus gemaakt! Grappig dat je dat verteld. Dit is nu precies een stukje wat ik bij Baby zie gebeuren. Die was eerst vrij onderdanig naar die 2 andere terroristen die hier staan, maar uiteindelijk blijkt zij de grootste terrorist te zijn. Die heeft heel snel geleerd dat als zij aanvalt, bijt en slaat zij het voor het zeggen heeft i.p.v. iemand anders en ze zo zekerheid krijg in haar plaats. Ben er juist net over aan het nadenken wat ik daarmee ga doen. Of ik moet gaan ingrijpen of nog even aankijken.
Ik heb op mijn paarden altijd alles en iedereen gezet zodat ze niet eenkennig werden. Al was het maar om een rondje te stappen maar gewoon dat dat soort dingen ook normaal waren. Begrijp dat je waarschijnlijk nog niet in die fase zit, maar als jij op de grond erbij blijft vertrouwd ze straks iemand anders op haar rug waarschijnlijk ook erg snel. Niet om die andere persoon maar omdat jij erbij bent en zegt dat het goed is. Dat is het voordeel dan ook weer.
Hihi dat gekke dingen doen heb ik hier ook vaker gehoord. Vertrouwen krijg is ook vertrouwen geven toch :D

Vandaag nog foto's gezien van de fotografe die er ook was vrijdag. (Andere foto's zijn door moeders gemaakt)
Afbeelding
<3
Afbeelding
Nu zal ik ophouden :P

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:22

nouklime schreef:
[ [url=m/GDgrfd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij vond het volgens mij wel voor herhaling vatbaar?

Zon gave is dit! Nog wel echt puppy zo, zeer benieuwd hoe die uitgroeid!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:34

Wat gaan jullie hard zeg! Hier even te druk om bij te lezen, doe ik volgende keer weer hoor ! :Y)

Hier vanavond nog even gereden na bijna week stil gestaan.
Hij was best even pittig, en aangezien ik door mn rug ben gegaan was dat niet heel erg fijn.
Hij begint een beetje meer balans te krijgen en gaat wat meer uitproberen. Voordeel dat hij wel lekker voorwaards was.
Al met al niet lang gereden ivm mijn rug. Hopelijk is dat gauw weer beter! Morgen maar gewoon even longeren.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:42

Sbravour ik was helaas op mn heup gevallen moet zeggen dat het op in 20ste wat soepeler ging dan nu ik 28 ben haha! Maar had dus verschrikkelijk spierpijn! Gelukkig over nu!

@murosch haha dat moet er ook vast heel knullig hebben uitgezien! Ik he er een beeld bij!

@pattypaars wat onwijs stoer dat ze zo rondloopt ondanks dat ze niet vaak op een andere locatie is geweest! Mega spierpijn dat was het enige gelukkig maar!

@melanie_B dankje! Ben ook zo benieuwd hoe hij er over 2 jaar bij staat!

Ben er vandaag weer afgevlogen haha sjonguhjonguh... ik ben ieder geval niet de nieuwe Gert van den hof laten we alvast voorop stellen. Even wat tips gevraagd bij degene die mij geholpen heeft met zadelmak maken zij is helaas vanaf morgen 11 dagen op vakantie dus ga eerst zelf even aan de slag met hem. Voelt het top dan stap ik erop. Zelf zadelmak gemaakt laat me nu niet uit het veld slaan door die kleine druiloor. 2 mannen zagen het gebeuren die waren helemaal van slag dat ik weer opstond en naar mn paard liep, dat doen voetballers niet gok ik.... haha!

Vind het echt onwijs leuk om te zien hoe iedereen met zijn paard bezig is en hoe het zadelmak maken verloopt!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:58

Soms moet je inderdaad even een stapje terug doen. Alleen op de fijne dagen erop. Dan een keertje op een spannende dag maar bv tevreden zijn met enkel stap, dan een keer draf, en voor je het weet ben je weer volledig aan het rijden.
Hoe ben je gisteren gevallen? Ging hij gek doen?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:48

Hij ging bokken en ik kon het niet uitzitten... Nou moet ik toegeven dat ik altijd al degene was die er in een springles 3 a 4 keer vanaf viel. Met mijn eigen paard. dus ik zit vrij los er op

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:53

Haha je zit er los op :+ Je moet maar zo denken, je zit iig niet te knijpen :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:00

@Murosch: zo die is mooi aan de maat inderdaad :j Je hebt geluk hoor :D Ik verwachtte een stokmaat Rond de 1.45 en Lars is blijven steken op 1.36 :') Je filmpje is goed zichtbaar hoor, het ziet er super braaf uit! Hier en daar een beetje té braaf? Mis wat impuls het 1e gedeelte vooral.
@Mirjamalvaro: Nohh dat ziet er heftig uit, wat een doos >;)
@Melissa93; Misschien wat minder denken in stappen vooruit/terug? Jonge paarden ontwikkelen niet in vakjes. Die vinken niks af en gedragen zich zoals op dat moment de dag/het moment/de omgeving/hun lichaam en jijzelf aanvoelt. De ene keer gaat dit heel goed en andere keer gaat dat heel goed. Als je nu terugkijkt naar 3 maanden terug heb je waarschijnlijk een enorme ontwikkeling doorgemaakt met je paard :j Wees daar trots op :D
@Sbravour; Ja Rissa ga ik volgend voorjaar mee beginnen. :):) Leuk stukje om te lezen hoe jij het doet, alle paarden zijn anders inderdaad. Super om te lezen dat je dat serieus neemt.
@Roycemack; Nou mooie uitdaging om daarmee te gaan oefenen toch :D Benen afspuiten is toch wel iets normaals.
@pattypaard; Wauw! Ze ziet er goed uit !! Mooie foto’s hoor. :j Zit je altijd zo kort met je beugels? Gefeliciteerd met je wp :)F
@k-m; Het gaat steeds iets beter maar ik zit de eerste paar minuten nog wel gespannen erop hoor. En dat ligt 100% aan mij en niet aan Lars want hij is echt een topper. Ik merk dat ik er wel in vooruit ga. Gewoon blijven DOEN en gaan. Ademen en gewoon rijden. Klinkt makkelijk maar is súper moeilijk :') Oh en ik heb een keer een flinke borrel genomen voor het rijden. Dat hielp ook _O- Én als laatste; alleen doen waar je achter staat. Niet iets doen wat je echt niet wilt omdat anderen het wel doen of van je verlangen.

Wat goed dat je zelf bent gaan rijden! Ik zie bij jou ook nog best veel onbalans. Net als bij mijzelf! Lastig he.. Ik zou ook wel op een ander paard een tijdje willen rijden voor mijn eigen balans maar die kan ik zo niet vinden.
@Amado; Wat spannend! Ben benieuwd hoe hij ‘t gaat doen! Las je post erna en zou zeg het even gelaten hebben bij lange lijnen met alleen tuig omdat hij dat blijkbaar al zo spannend vond. Zonde van het bokken met slepen, dat is niet wenselijk natuurlijk. Hopelijk 1 malig.
@Nouklime; Neee oh wat stom, niet bezeerd ? :(:) Wat een beauty zo in de knotten <3 oliebol weer gevallen.. Wat was er gebeurd? Slim om het even uit handen te geven denk ik ja. (Ik lees net wat er gebeurde maar schrok ze, of was het zomaar?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:47

Xapple nee er was niks aan de hand met opstappen wat lastig gok door mijn vorige stunt... En was al zeker 6 rondjes gestapt door de baan en van hand veranderd en wilde aandraven en hij schoot weg. Zo zonde dat ik niet bleef zitten. Dubbelzijdig tape er maar op volgende keer.... ga nu vanaf de grond de komende dagen even aan de slag en van het weekend er weer op.

Morgen komt ook de zadelmaker die afspraak stond al. Even kijken of het zadel goed ligt.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:57

Murosch, ik weet niet of je rijtechnisch commentaar erop wilt?
Ik zou je als tip mee willen geven om zoveel mogelijk op de binnen hoefslag te rijden. Zo krijgen ze een betere balans, worden ze rechter, en kunnen ze niet gaan "plakken" aan de bakrand. Ook zou ik iets minder bezig zijn van voren, daar het feit je impuls nog niet voldoende is en hij niet van achteren naar voren komt, hij maakt zn pas niet echt af. Verder vind ik hem super ontspannen en braaf..en die manen zijn toch echt wel bijzonder gaaf!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:02

Pattypaard schreef:
Oh fiets… wat is dat klote zeg Mirjam! Kan je daar nog iets mee doen qua kosten als je naar de kliniek moet o.d. ? Blijft het alsnog klote dat paard en jij er mee gezeten hebben en tijd mee kwijt geweest natuurlijk.

Cera_D; Ah jij hebt er ook zo een! Toch fijn dat ze wel zo leergierig zijn, die paarden.
Uiteraard zal het zeker ook in het karakter van het paard zitten. Maar karakter wordt toch ook voor een groot deel gevormd door de opvoeding die mens of dier krijgt vandaar mijn denkwijze ook.

Murosch; Kijk aan, kleine grote stappen toch :D.
Dankje! Ja was zeker een prima ervaring zo. Echt top! Toen ik afstapte op wedstrijd hinnikte ze weer naar me, zó schattig!!
Gewoon altijd het beeld stil houden dan is het met welk apparaat ook goed :P Ik zet vaak mijn ellebogen in mijn zijen en klem ze een beetje om mijn lijf om het beeld hetzelfde te houden ipv te gaan zwabberen.
Beeld ziet er fijn uit! Ze zou van mij wel nog actiever mogen en als ze omhoog komt been en dan begrenzen met hand, dat ze leert om op je been na te gaan geven ipv je hand :) Niet dat je er veel met je hand aan zit maar je snapt het idee denk ik wel.
Ze lijkt zo af en toe ook niet helemaal goed te lopen? Misschien balansdingetje nog? Of misschien dat ze zich net wat blokkeert in haar lijf soms?

Nouklime; Dankje! 1 x bij de buren gaan rijden pasgeleden in de binnenbak daar, toen was ze ook alleen. En bij mij wel een keer met de ponys van de buren samen gereden. Verder niets.
Oeh, balen dat je gevallen bent! Kan me voorstellen dat dat er vast wel hilarisch uitgezien heeft ja O:) Geen pijn? Hihi vlechten levert hem dus geen stress op! Schattig hoofd!

Amado; Hij ziet er goed uit! Hihi een spanningsbokje, kan gebeuren. Dat moest er dus duidelijk even uit. Fijn dat hij het vervolgens zo goed deed!

SBravour; Gelukkig heb je die keus dus gemaakt! Grappig dat je dat verteld. Dit is nu precies een stukje wat ik bij Baby zie gebeuren. Die was eerst vrij onderdanig naar die 2 andere terroristen die hier staan, maar uiteindelijk blijkt zij de grootste terrorist te zijn. Die heeft heel snel geleerd dat als zij aanvalt, bijt en slaat zij het voor het zeggen heeft i.p.v. iemand anders en ze zo zekerheid krijg in haar plaats. Ben er juist net over aan het nadenken wat ik daarmee ga doen. Of ik moet gaan ingrijpen of nog even aankijken.
Ik heb op mijn paarden altijd alles en iedereen gezet zodat ze niet eenkennig werden. Al was het maar om een rondje te stappen maar gewoon dat dat soort dingen ook normaal waren. Begrijp dat je waarschijnlijk nog niet in die fase zit, maar als jij op de grond erbij blijft vertrouwd ze straks iemand anders op haar rug waarschijnlijk ook erg snel. Niet om die andere persoon maar omdat jij erbij bent en zegt dat het goed is. Dat is het voordeel dan ook weer.
Hihi dat gekke dingen doen heb ik hier ook vaker gehoord. Vertrouwen krijg is ook vertrouwen geven toch :D

Vandaag nog foto's gezien van de fotografe die er ook was vrijdag. (Andere foto's zijn door moeders gemaakt)
[ [url=m/4Vp5mp.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3
[ [url=m/j1xFb8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu zal ik ophouden :P

Wauw, al op CC geweest!! Wanneer is ze zadelmak gemaakt? Goede fotos, toch altijd bijzonder dan he!

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:36

Patty ja klopt heb inderdaad met het andere paard regio gereden. Was zelf tevreden, wel paar kleine slingertjes nog maar geen grote fouten oid. Had 184 en 186,5 en ergens rond het midden geindigd. Had wel iets meer punten verwacht maar dat geeft niet.

Murosch fijn om te lezen dat het bij jouw ook zo gaat met stapjes. Ken is inderdaad een merrie.
Fijn ontspannend beeld, netjes!

Noulime dat zoekende en soms een paar rondjes wel dan weer even niet herken ik inderdaad wel. Zal hoe verder ze zijn alleen maar makkelijker worden
Wat balen dat je gevallen bent, fijn dat hij niet de schrik daardoor heeft en je daarna gewoon weer normaal kon opstappen.
Ik zag je foto voorbij komen, stond m goed!

Amado nog even wennen dus, maar dat komt goed!

Leuke plaatje Patty!

Ohoh nouklime. was ie gewooon vrolijk of?

Xapple ja trots ben ik zeker, had me geen fijner paard kunnen wensen <3 Ligt ook zeker niet aan het paard hoor, zit echt bij mij tussen de oren :')

Ken gisteren even gelongeerd, ze liep er heerlijk overheen te sjouwen <3