Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:12

mirjamalvaro schreef:
Ja vanochtend slobber op, biks, hooi. Ook even rondgescharreld los. Tussendoor mandarijn. Net nog verwend met banaan.
Zelijkt zich wat beter te voelen vandaag.

Gelukkig... Heps was trouwens gek op de metacam, was tractatie op zich, als ik met flesje ging lopen schudden kwam ze al aangespurt, hi hi. (Vreetbeer)

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:23

Zorro ook :j
Maar Sterre wantrouwd alles wat er gebeurd met haar hoofd, dus spuit krijg je ook amper in de mond.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:25

mirjamalvaro schreef:
Zorro ook :j
Maar Sterre wantrouwd alles wat er gebeurd met haar hoofd, dus spuit krijg je ook amper in de mond.

Die moet nog doorkrijgen dat het misschien lekker is, al vind niet ieder paard het lekker natuurlijk.
Bij Heps hoefde het niet in een spuit of die vrat ze er bij op.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:41

Zor ging op de spuit sabbelen en zoog het er zelf zowat uit. :')
Eli vond het niet vies, ook niet heel erg jammie. :P

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:02

Naar aanleiding van de discussie vorige week heb ook ik weer eens iemand gevraagd te filmen.
Ben erg benieuwd wat jullie vinden, ben ik zo goed op weg met van achter naar voor rijden? Waar kan ik op dit moment het beste mee aan de slag?

Ik laat op het filmpje juist zien waar we veel moeite mee hebben en dat is de overgang terug van draf naar stap. Zoals je ziet duurt die heel lang en hebben we beide spanning hierin.

De overgangen maar galop waren niet de bedoeling maar rechtsom liet ik haar maar even doorgalopperen omdat ze wel een reactie op me voorwaartse hulp gaf.

https://youtu.be/kOwApWWZopU

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:24

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:19

proven02: ze geeft heel mooi draf, af en toe mist beetje regelmaat, maar dat komt door spanning van de overgangen. Ik zou misschien met wat bredere handen rijden en opletten dat ze laag blijven en niet de kans geven voor je paard om te 'vluchten' (hoofd omhoog, rug wegdrukken)
Eerst even dat regelen en als het beter wordt, dan proberen om overgangen wat korter maken.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:22

Proven je rijdt heel vriendelijk en het is een mooi begin van de contactteugel. Je mag van mij nu meer het achterbeen gaan activeren om te zorgen dat deze de juiste richting op gaat bewegen. Daar ben je met de overgangen al mee bezig. Alleen zou ik echt de tijd nemen om een goede overgang naar stap te maken en als je paard begint weg te drukken dan door draven en als de draf weer goed is opnieuw gaan voorbereiden. Na een goede overgang een duidelijk stuk stappen en dan van daaruit weer een goede overgang. Nu kom je met een matige overgang in stap en draaft meteen weer aan, maar als je met een matige overgang in stap komt dan heb je dat niet binnen 1 meter gerepareerd en door zo snel weer weg te draven vanuit een nog matige stap, krijg je daar ook weer een matige overgang. Dat is niet nodig gewoon de tijd nemen om iedere overgang voor te bereiden.

Daarnaast denk ik dat je je overgangen het best in schoudervoor kan rijden om het binnenachterbeen te blijven activeren en daarmee verbinding te kunnen behouden.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:37

@Aine dankje! Dat klopt inderdaad ik heb heel erg de neiging om te gaan staan bij die overgangen terug. Centered riding les is een goede dat kan ik eens proberen!

Top die ga ik meepakken meer tijd voor de overgang nemen en als ze rug wegdrukt eerst weer doordraven en opnieuw proberen. Schoudervoor de overgangen doen ga ik ook proberen dankje!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 03:15

Ziet er keurig uit Proven ik zou de overgang juist op een volte maken van een meter of 15 dan heb je al wat meer buiging in het lijf! En idd zitten ho is ho

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:18

Wat een leerzaam topic is dit zeg! Ik ben ook blij om te zien dat ondanks het soms pittige commentaar mensen toch filmpjes blijven posten.

Naar aanleiding van de filmpjes van BravoT ben ik zelf ook toch weer wat meer op het voorwaartse gaan letten. Jammer voor Bravo dat de les tegenviel. Ik ben het echter wel met de meeste mensen hier eens. Ik denk dat je al met een verkeerd gevoel opstapte door wat je op het terrein had gezien.

Proven wat een leuke combinatie zijn jullie. Ik ben het eens met Joki, pas weer aandraven als de stap weer gerepareerd is. Ik zou ook stoppen met zoveel overgangen maken als je aanleuning onrustig begint te worden. Gewoon een stukje voorruit blijven draven totdat je aanleuning weer stabiel is.

Hier gaat het rijden wel lekker de laatste tijd. Ben nog steeds in een opbouwschema na 1,5jr blessure. Mag nu 2x 8 minuten draven en eerlijk gezegd biedt dat wel perspectieven. Elke keer na 3min weer stappen schiet niet op. Ook kan zijn energie nu wat makkelijker afvloeien waardoor ie wat minder kijkerig en rennerig is in de bak.

Merk wel bij mezelf een enorme mentale blokkade doordat ik ontzettend bang ben dat zijn been weer slecht gaat. Als ie 1x struikelt ben ik gelijk bang dat er iets mis is. Z'n been wil ook nog redelijk gevuld blijven maar de pees is goed gescand. Langs de dierenarts geweest en die geeft ook wel aan dat ik nu gewoon moet durven doorpakken alleen soms durf ik dat dus niet zo goed. Ben nooit zo paranoide geweest op blessures maar nu heb ik het ineens.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:02

Ook ik val aardig door de mand en ben sinds deze week nog veel kritischer naar voor mezelf gaan kijken dat sluipt er dan langzaam aan steeds meer in! Ideaal dat filmen tegenwoordig ook hoe confronterend ook :Y)

Voorwaarts is die bv best aardig aan mijn been moet nog veel beter ( kan altijd beter) Maar zijwaarts is een heel ander verhaal ga ik opzij hangen duwen maar daar hebben we allebei niks aan dus daar nu flink op voort aan het borduren!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:29

proven02 schreef:
Naar aanleiding van de discussie vorige week heb ook ik weer eens iemand gevraagd te filmen.
Ben erg benieuwd wat jullie vinden, ben ik zo goed op weg met van achter naar voor rijden? Waar kan ik op dit moment het beste mee aan de slag?

Ik laat op het filmpje juist zien waar we veel moeite mee hebben en dat is de overgang terug van draf naar stap. Zoals je ziet duurt die heel lang en hebben we beide spanning hierin.

De overgangen maar galop waren niet de bedoeling maar rechtsom liet ik haar maar even doorgalopperen omdat ze wel een reactie op me voorwaartse hulp gaf.

https://youtu.be/kOwApWWZopU

Die moest ik echt op mijn laptop doen, dus wat later commentaar, die zwarte paarden ook altijd :+

Vriendelijk gereden, overgang terug naar stap, misschien niet al moeten maken, maar eerst weer wat meer actief houden en dan pas terug zonder dat ie iets gaat duiken en zich lang gaat maken. Zou dan eerder kiezen voor schijnovergang als je al merkt hem kwijt te raken en toch door te draven. Nu maak je het jezelf moeilijker. En proberen dan te blijven zitten.

@Nelleke, dat is lastig inderdaad, snap best dat je dan bij een misstap denkt o je!!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:36

Proven fijn dier! Ik heb het idee dat hij makkelijk wat af wil slaan in de overgangen (en misschien ook wel als je een kleinere wending rijd, dat hij het gewicht naar het binnenvoorbeen laat vallen?). Het lijkt dat als het wat lastig word, hij steun wil zoeken in je hand in plaats van eraan blijven trekken vanuit het (binnen)achterbeen. Ik denk dat jij dan net wat sneller met je been mag zijn zodat hij leert die onbalans zelf op te vangen in plaats van hulp te zoeken in je hand. Niet te voorzichtig worden in het vriendelijke rijden dus eigenlijk, vind ik zelf altijd een lastig puntje hoor. Om doortastend en duidelijk te blijven en niet te lief te gaan worden.

Ik vind hem verder nog wat onrustig in de staart en met het hoofd, ik ken jullie verder niet dus geen idee of dat iets is wat een beetje bij je paard hoort maar ik zou zeggen hou het wel in de gaten, blijf voelen of hij ook echt voorwaarts kan en wil zodat je op tijd ingrijpt mocht hem toch iets dwarszitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:24

Hallo allemaal. Ik zie dit topic regelmatig langs schuiven. Nu ben ik wel fan van Rien v.d. Schaft, maar ik denk niet dat een online training veel toevoegt aan de training van mijn dochter op dit ogenblik.
Doen alle deelnemers hier mee aan de cursus en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:29

0000 schreef:
Proven fijn dier! Ik heb het idee dat hij makkelijk wat af wil slaan in de overgangen (en misschien ook wel als je een kleinere wending rijd, dat hij het gewicht naar het binnenvoorbeen laat vallen?). Het lijkt dat als het wat lastig word, hij steun wil zoeken in je hand in plaats van eraan blijven trekken vanuit het (binnen)achterbeen. Ik denk dat jij dan net wat sneller met je been mag zijn zodat hij leert die onbalans zelf op te vangen in plaats van hulp te zoeken in je hand. Niet te voorzichtig worden in het vriendelijke rijden dus eigenlijk, vind ik zelf altijd een lastig puntje hoor. Om doortastend en duidelijk te blijven en niet te lief te gaan worden.

Ik vind hem verder nog wat onrustig in de staart en met het hoofd, ik ken jullie verder niet dus geen idee of dat iets is wat een beetje bij je paard hoort maar ik zou zeggen hou het wel in de gaten, blijf voelen of hij ook echt voorwaarts kan en wil zodat je op tijd ingrijpt mocht hem toch iets dwarszitten.

Toevallig ook even naar t filmpje gekeken. Ik zie hetzelfde als 0000. Ik kan me herinneren Proven02 - toen je je paard net had - dat je je nog afvroeg of er medisch misschien wat aan de hand was omdat ze lastig was in de aanleuning en het aan elkaar rijden. Heb je daar nog wat mee gedaan destijds?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:51

Bedankt allemaal voor de tips ik ga ze meepakken!

@0000 Klopt inderdaad dat ze dan gaat steunen in mijn hand als het moeilijk word. Is heel lastig ja om vriendelijk te blijven, maar wel consequent en doortastend, lastig om te bepalen waar die grens ligt en ik neig al gauw naar te lief blijven dan.

@Babootje, klopt inderdaad ik had toen heel veel problemen met de aanleuning. Dit heb ik eigenlijk opgelost door de online training van Rien te volgen en een nieuwe instructeur en op een heel andere manier te gaan rijden. Het gaat nu echt al stukken beter zoals je ziet, aanleuning is al bijna stabiel zeker binnen een gang (wat voorheen helemaal niet zo was).
Heb aantal x een osteophaat laten komen en natuurlijk zadelmaker, maar verder niks. Als ze pijn heeft reageert ze daar heel heftig op (een keer meegemaakt met een verkeerd zadel dat erop werd gelegd en een keer een bontje onder het zadel gelegd). Beide keren liet ze heel duidelijk merken dat ze dat niet accepteert en ben ik eraf gesprongen omdat ze niet stopte met bokken (terwijl ze verder altijd super braaf en rustig is). Dit in combinatie met hoe haar aanleuning is verbeterd door het rijden verwacht ik dat er verder niks dwars zit in haar rug, anders had ze het me wel duidelijk laten weten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:49

Ik heb ook je filmpje gekeken Proven en er vallen mij een aantal zaken op. als eerste de zwiepende staart en toch het stugge beeld dat ik krijg, je paard ziet eruit als een fijn dier maar het oogt niet vloeiend genoeg.
Jij bent hard aan het werk maar je paard komt er meer op terug dan dat het vrij en los naar voren beweegt. Je paard gaat aan jou 'plakken'.
De combinatie naar voren oplossen en los in het lijf is hier nog niet gemaakt, jij loopt dan denk ik ook het risico dat als jij je paard nageeflijk wil houden tijdens schakelen of overgang dat je of nooit in de overgang of schakel komt of zelf heel strak gaat worden om het voor elkaar te krijgen dan wel met druk.
Ik vind het dan heel lastig om van dit beeldmateriaal een inschatting te doen hoe kundig jij bent maar als je al meld dat het bij je instructeur wel lukt vraag ik ? Hoe doet ze dat? Zie jij dat?
Mijn advies zou zijn dat je gaat werken aan de nageeflijk aan je hand en aan je been, gehoorzaamheid . En dan jezelf goed laten begeleiden in het zelf ook nageven en behoud van eigen balans en losheid.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:25

Ik sluit mij bij knollentuin aan Proven. En ik denk daarbovenop dat als je gaat werken aan een betere respons op je zit, dat je daar ook veel profijt van gaat hebben.
Ik zie vooral dat je half uit het zadel komt in de overgangen terug, maar zou graag zien dat jij daar echt op je billen gaat zitten en heel duidelijk met je kont aangeeft dat je terug wilt. Nu is het maar half half en ik denk dat daar door je overgangen ook heel erg uitgerekt worden, waardoor ze uit elkaar gaat vallen.
Als je haar straks met je zit terug kan rijden, kun je met af en toe been erbij haar toch actief en voorwaarts denkend houden in de overgang.

Verder mis ik ook de voorwaartse drang bij haar nog, maar vind wel dat jij ontzettend fijn en vriendelijk zit! Af en toe dus iets minder vriendelijk mee gaan en gewoon duidelijk zijn, meer reactie eisen.
Focus je op een fijne overgang rijden, waarbij jij je handen voor je kunt houden, maar met je zit haar terug kan laten komen terwijl je zelf een stille aanleuning houdt en haar achterbeen actief blijft. Als ze daarin omhoog blijft komen is dat ook een kwestie van balans en komt het met de tijd wel dat ze daarin ook rond blijft.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:27

@knollentuin Dankje voor je tips. Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik mezelf niet heel kundig vind. Ik vind het moeilijk om zelf kleine dingen te voelen zodat ik direct kan reageren. Het gaat wel steeds beter en als ik les heb dan reageert mijn instructrice hier heel snel op zodat ik ook direct reageer, daarom gaat het dan veel beter.
Als ik alleen rij heb ik te laat door wat er gebeurd en dan is het moment al voorbij om te reageren.. Ook vraag ik tijdens mijn les met aanvulling van mijn been vaak net iets meer door met lichte weerstand in mijn hand (niet dat ze achter de loodlijn komt dat zeker niet, maar ze wordt dan wel lichter in mijn hand). Bedoel je dit met nageeflijkheid aan mijn hand en been of bedoel je wat anders?

Daarnaast snap ik wat je zegt met het naar voren oplossen. Als ze iets moeilijk vind wordt ze rennerig en ik heb er best even over gedaan om haar in het tempo te krijgen en houden waar ik wil dat ze loopt (met behulp van tips hier op bokt en me instructrice). Maar het kan dus best kloppen dat ik haar niet genoeg naar voren rij omdat ik bang ben dat ze weer rennerig wordt.
Wat bedoel je precies met naar voren oplossen? Mag het tempo wat vlotter? Of bedoel je in de momenten dat ze zich strak maakt dat ik haar meer naar voren moet rijden? Of moet ze sneller reageren op mijn been maar niet harder? Voor mijn gevoel reageert ze daar best snel op maar misschien kan dat nog beter?

Sorry heel veel vragen maar ik probeer het allemaal goed te begrijpen zodat ik ook weet waarom ik bepaalde dingen het beste kan doen :)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:32

Iriscope schreef:
Ik sluit mij bij knollentuin aan Proven. En ik denk daarbovenop dat als je gaat werken aan een betere respons op je zit, dat je daar ook veel profijt van gaat hebben.
Ik zie vooral dat je half uit het zadel komt in de overgangen terug, maar zou graag zien dat jij daar echt op je billen gaat zitten en heel duidelijk met je kont aangeeft dat je terug wilt. Nu is het maar half half en ik denk dat daar door je overgangen ook heel erg uitgerekt worden, waardoor ze uit elkaar gaat vallen.
Als je haar straks met je zit terug kan rijden, kun je met af en toe been erbij haar toch actief en voorwaarts denkend houden in de overgang.

Verder mis ik ook de voorwaartse drang bij haar nog, maar vind wel dat jij ontzettend fijn en vriendelijk zit! Af en toe dus iets minder vriendelijk mee gaan en gewoon duidelijk zijn, meer reactie eisen.
Focus je op een fijne overgang rijden, waarbij jij je handen voor je kunt houden, maar met je zit haar terug kan laten komen terwijl je zelf een stille aanleuning houdt en haar achterbeen actief blijft. Als ze daarin omhoog blijft komen is dat ook een kwestie van balans en komt het met de tijd wel dat ze daarin ook rond blijft.

Poeh daar zeg je me wat Iris haha. Ik probeer juist met me zit haar terug te rijden maar dan gebeurd er dus wat je steeds ziet dat ik half ga staan. Ik probeer namelijk langzamer te gaan lichtrijden maar omdat dat niet echt werkt blijf ik een beetje zo half staan in het zadel.
En dan ook nog dat achterbeen actief houden maar wel zorgen dat ze terug komt. Laat ik dat anders als doel voor komend jaar stellen haha! Afgelopen jaar was mijn doel om haar ontspannen rond te kunnen sturen zonder dat ze de hele tijd tegen de hand komt in de wendingen( ja voor de meeste waarschijnlijk een doel waarvan je denkt waar gaat het over, maar ik dacht begin vorig jaar echt dat het nooit ging lukken :P )
Dus vind dit wel een mooi doel voor komend jaar, Actief een overgang terug kunnen rijden op mijn zit terwijl ze nageeflijk blijft. Lijkt weer onmogelijk maar wie weet :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:44

Ik heb denk ik beetje hetzelfde met Eliana Proven.
Kan haar op het moment of voorwaarts, maar geen rem en slecgte stuur. Of rem en stuur maar te weinig voorwaarts denken. Best lastig om op te lossen vind ik. :=

De 3 of euhh nu 4 jarige lijkt over de schrik heen van de slechte tandarts behandeling. Vandaag dacht ze perfect voorwaarts (moest haar zelfs wat intomen :') ) en zicht van zichzelf weer heel fijn de hand op naar beneden. Heel blij mee dus.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:46

Proven, ga op je kont zitten in je overgang terug :D En strek je been niet, probeer juist je hak en je knie naar beneden te drukken en echt met je billen in het zadel te zitten daarbij moet je iets je buikspieren aantrekken, mocht je merken dat ze daarbij teveel terugkomt kun je het iets met je binnenbeen onderhouden, dan doe je maar 3 rondjes over de overgang naar stap, liever dat en dat ie van achter naar voor blijft denken dan dat ie zo stilvalt als in het filmpje.

Moeilijk he :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:49

Bij mij werkt het ook heel goed om heeeel bewust diep uit te ademen en mijn kuit lang te maken om te gaan zitten.
Langzamer lichtrijden is natuurlijk goed, maar probeer dan vooral langer te blijven zitten en minder ver uit je zadel te komen, dus dichterbij je zadel blijven als je even staat!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:56

Haha @Malle en of het moeilijk is maar oh zo leuk als het dan uiteindelijk wel lukt *\o/*
Ga ik allemaal proberen kan nu al niet wachten om weer te rijden morgen :D