slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tamara

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:02

Ind BW Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:03

misschien had je pony gewoon geen trek in een lekker sate'tje!
Of misschien vind ze vlees gewoon niet zo lekker.

Wordt ze ook al helemaal wild als je met een broodje ham bij haar stal staat?

Kom op, een bbq ruikt naar brand, en bij de vleesafdeling en de slager(waar je je vlees koopt) ruik je ook geen vieze dingen.

Dat ze bang zijn voor een dood dier dat langs de weg ligt snap ik heel goed, die ruik je ook wel degelijk, maar die ligt er dus al een tijdje.

Een goede slachter werk eerst het ene dier af, voordat het andere dier wordt geschoten.
Ook zorgt een goede slachter ervoor dat de ruimtes die gebruikt worden goed schoon gespoeld worden. Zowel tijdens het bewerken van het kadaver (want dat is het eigenlijk gewoon) als wanneer hij helemaal klaar is, en de stukken de vriezer in gaan.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:04

ma_rie_tje schreef:
misschien had je pony gewoon geen trek in een lekker sate'tje!
Of misschien vind ze vlees gewoon niet zo lekker.

Wordt ze ook al helemaal wild als je met een broodje ham bij haar stal staat?

Kom op, een bbq ruikt naar brand, en bij de vleesafdeling en de slager(waar je je vlees koopt) ruik je ook geen vieze dingen.

Dat ze bang zijn voor een dood dier dat langs de weg ligt snap ik heel goed, die ruik je ook wel degelijk, maar die ligt er dus al een tijdje.

Een goede slachter werk eerst het ene dier af, voordat het andere dier wordt geschoten.
Ook zorgt een goede slachter ervoor dat de ruimtes die gebruikt worden goed schoon gespoeld worden. Zowel tijdens het bewerken van het kadaver (want dat is het eigenlijk gewoon) als wanneer hij helemaal klaar is, en de stukken de vriezer in gaan.

Ja Afgod

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:12

ik zou hem/haar zeker weten naar de slager heen doen,
omdat het 1 kanl is en hij is weg.
het paard merkt er zelf vrij weing van en ik weet dat hij dan gewoon niet hoeft te lijden

en ik weet dit al helemaal zeker na een topic dat hier heeft gestaan met een verslagje van iemand die zijn paard liet slachten en er zelf bij mocht zijn

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:27

Sandra_Horse schreef:
het paard merkt er zelf vrij weing van en ik weet dat hij dan gewoon niet hoeft te lijden

en ik weet dit al helemaal zeker na een topic dat hier heeft gestaan met een verslagje van iemand die zijn paard liet slachten en er zelf bij mocht zijn

Maar dat geldt ook voor inslapen, 1 spuitje en hij is weg. Klopt het dat het ook wel met een grote ijzeren speer (ik weet niet hoe je het beter kan omschrijven) gebeurt?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:30

nee dat klopt niet.

Er is een topic (bij bokt meeting verslagen) waar in een filmpje is. dat filmpje laat heel duidelijk zien hyoe het gaat, en waarmee het gedaan wordt.

INslapen is niet altijd 1 spuitje enweg, dat zijn er namelijk 3....
Bij het inslapen kan het ook zijn dat het paard er tegen gaat vechten, omdat het voelt dat zijn/haar benen niet meer werken.
dan duurt het dus veel langer.

Maar kijk voor vat "pistool" is naar het 1e filmpje

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:36

kun je de link van het filmje heer even neerzetten?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:45

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:49

in de openingspost staat de links.
Als je de onderste FOTO link bekijkt, staat er in dat album een foto van het schiet ding, namelijk deze:

Afbeelding

Absoluut geen ijzeren speer dus

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:12

famkeY schreef:
Sandra_Horse schreef:

Maar dat geldt ook voor inslapen, 1 spuitje en hij is weg. Klopt het dat het ook wel met een grote ijzeren speer (ik weet niet hoe je het beter kan omschrijven) gebeurt?

dat is niet waar, sommige vechten tegen het spuitje en dan kan het lang duren ipv BOEM! weg..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:07

maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Drie spuitjes worden wel aangeraden (roesje, narcose, laatste spuit)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:55

Ik vind het eigenlijk een beetje krom allemaal. Een paard dat ingeslapen word vecht tegen het spuitje puur uit instinct en niet omdat hij niet dood wil , zo denkt hij immers niet. Alleen zijn instinct zegt : overleven !!! En paard dat geschoten word idem dito, is ook niet dood, alleen hersendood en hier ook, het instinct doet het nog even en zegt: wegrennen nu !!!! Dus ligt je paard in beide gevallen te even na te galoperen op de grond of "vecht" zoals jullie dat noemen.....
Wat is dan eigenlijk het punt ??
Een lichamelijk heel ziek paard zal je minder zien vechten als een paard dat zn been gebroken heeft op verschillende plaatsen tenzij het in schock verkeert zoals de mijne, die vecht dan echt niet meer. Wie wil er nou dood eigenlijk ? Je paard liever ook niet, maar als je op 1 van beide manieren uit je lijden verlost kan worden omdat het niet meer houdbaar is dan is dat eigenlijk toch een heel mooi gebaar van de mens ten opzichte van je kameraad ???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:11

Bij een hersendood paard is er geen instinct meer want er is geen hersenactiviteit meer. Maar ik heb onze Trammelant zien 'vechten' tegen de narcose en het omvallen, en dat was absoluut akelig. Er was voor hem geen andere optie en daar heb ik ook vrede mee maar ik ben wel bevestigd in mijn 'voorkeur' voor de slacht, mits dat mogelijk is.

En dat laatste ben ik helemaal met je eens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:14

even gekopieerd van de Engelse wikipedia. Het gaat weliswaar om hersendood bij mensen maar het principe is hetzelfde.

Citaat:
A brain-dead individual has no electrical activity in the brain and no clinical evidence of brain function upon physical examination. This includes no response to pain and no cranial nerve reflexes. Reflexes include pupillary response (fixed pupils), oculocephalic reflex, corneal reflex, no response to the caloric reflex test and no spontaneous respirations.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:28

_Tamara schreef:
@ Barbara; Heb je je paard naar Van den Berg gebracht? Omdat je in Garderen woont.

hoi Tamara Robin is geslacht bij de noodslachter genaamd Koud in Hoorn was dat geloof ik, ik woonde toen nog in Amsterdam, oude Kanjer is in Rotterdam gecremeerd, super lieve mensen die hem echt met heel veel respect hebben behandeld, is van de Berg hier uit de buurt dan.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:32

ma_rie_tje schreef:
in de openingspost staat de links.
Als je de onderste FOTO link bekijkt, staat er in dat album een foto van het schiet ding, namelijk deze:

Afbeelding

Absoluut geen ijzeren speer dus

ziet er een beetje vaag uit maar stiekem vraag ik me toch af hoe veel dieren heeft dat ding al vermoord, ik weet het is krom, nee ik ben geen vegetarier dus ja meschien ook wel erg schijnheilig, ik wil wel vlees eten maar er mogen geen paarden voor gedood worden maar toch ik krijg de kriebels van dat ding vooral die bloedspatten op de deur erachter.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:13

dat bloed op de deur komt omdat het paard nog vlak naast hem hing te bloeden (of net uitgebloed was).
Dus nog voordat alles uitgebreid werd schoongespoeld

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:56

Ik zelf ben absoluut tegen slachterij,, Ik weet niet waarom maar dat voelt gewoon niet goed.. En ik vind het ook echt raar hoe mensen daar ook maar naar kunnen kijken,, kzou allang flauw zijn gevallen.. Maar dit is mijn mening he..
+ daar komt nog bij dat er ook paarden naar de slacht worden gebracht terwijl dat helemaal niet nodig is en ze nog een goed leven kunnen hebben,, zoals bij mij! (voor info lees: viewtopic.php?f=1&t=830052&hilit=)
En ook om die reden eet ik absoluut geen paardenvlees.. Dit klinkt hypocriet omdat ik wel gewoon vlees eet maar dat doe ik tegen mijn zin ik mag geen vegetarier worden want ben te jong volgens mijn moeder.. Maar ik ga het zeker nog worden..

Om deze redenen ben ik dus voor het spuitje.. Het kan zijn dat het paard nog vecht dan maar dat doet hij ook bij het slachten heb ik dan het idee.. Dus spuitjes vind ik de beste oplossing.. Het is wel duurder en het paard vecht meer,, maar het gaat ook rustiger en veer minder ruw..

Liefs,,

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:21

JenniiCelest schreef:
Om deze redenen ben ik dus voor het spuitje.. Het kan zijn dat het paard nog vecht dan maar dat doet hij ook bij het slachten heb ik dan het idee.. Dus spuitjes vind ik de beste oplossing.. Het is wel duurder en het paard vecht meer,, maar het gaat ook rustiger en veer minder ruw..
Liefs,,

Je spreekt jezelf wel tegen...... Haha!

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:46

beetje raar verwoord zie ik nu.. Whaha ik ben best dom..
Ik bedoel bij de slacht zijn er allerlei mensen bij enzo die staan te kijken en het paard staat in een klein hokje en dan bam dood.. njaa hij vecht nog wel ff maar is wel sneller dood als bij het spuitje..

Maar bij het spuitje gaat het langzamer waardoor het paard meer kan gaan vechten maar het gaat vrediger,, in een stal en met alleen een paar mensen erbij..

Liefs,,

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:56

JenniiCelest schreef:
beetje raar verwoord zie ik nu.. Whaha ik ben best dom..
Ik bedoel bij de slacht zijn er allerlei mensen bij enzo die staan te kijken en het paard staat in een klein hokje en dan bam dood.. njaa hij vecht nog wel ff maar is wel sneller dood als bij het spuitje..

Maar bij het spuitje gaat het langzamer waardoor het paard meer kan gaan vechten maar het gaat vrediger,, in een stal en met alleen een paar mensen erbij..

Liefs,,

Hahaha..... het is je dag niet hè....... Spreekt jezelf weer tegen Clown

Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor. Voor jou gevoel is het voor het paard fijner om in een bekende omgeving te gaan....

Ieder zijn keuze toch? Mijn eerste keuze is slacht, mits de situatie het toelaat.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:00

Lielle, dat klopt wel maar dan nog ligt een paard soms nog te galoperen op de grond. Het is nml niet op slag hersendood, er gaan een aantal seconden voorbij voordat alles uitgeschakeld is. Zo ook bij een spuitje. Niets om dramatisch over te doen het kan gewoon niet anders......Maar een van de twee manieren mooier doen lijken dan het is heeft ook geen zin. Beide manieren zijn niet helemaal zaligmakend en het blijft in beide gevallen een vreselijk iets......

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:03

Perrokai schreef:
Lielle, dat klopt wel maar dan nog ligt een paard soms nog te galoperen op de grond. Het is nml niet op slag hersendood, er gaan een aantal seconden voorbij voordat alles uitgeschakeld is. Zo ook bij een spuitje. Niets om dramatisch over te doen het kan gewoon niet anders......Maar een van de twee manieren mooier doen lijken dan het is heeft ook geen zin. Beide manieren zijn niet helemaal zaligmakend en het blijft in beide gevallen een vreselijk iets......

Precies.......... De enige juiste manier is de manier waarop het voor jouw paard in zijn/haar omstandigeheden het snelste voorbij is........ Ongeacht wat je eigen gevoelens zijn Knipoog

utara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:11

ik heb mijn paard naar de slacht gebracht . daar ik het alle 2 niet fijn vind ( gewoon poedersuiker eigenlijk) heb ik om de volgende reden hier voor gekozen:
als je je paard laat inslapen dan kan dat goed en vredig. het probleem zit bij mij er na.
hij moet vervoert worden en dus worden opgehaald.
hij wordt dus in een vracht auto op een hoop gegooid en naar een distubutie bedrijf gebracht.
vervolgens daar weer uit de vrachtauto op een hoop gegooid en verwerkt.
ook naar mijn idee geen fijn eind . dus waar je ook voor kiest : HET IS EN BLIJFT EEN ERVARING DIE NIEMAND VERDIENT . SPECIAAL ONZE PAARDEN NIET>
dus doen waar je een goed gevoel over hebt. ieder die dit mee maakt heel veel sterkte.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:12

BitchyWitchy schreef:
Precies.......... De enige juiste manier is de manier waarop het voor jouw paard in zijn/haar omstandigeheden het snelste voorbij is........ Ongeacht wat je eigen gevoelens zijn Knipoog

Idd, dat is een betere omschrijving dan de mijne, en lekker kort maar duidelijk....
Zo is het en niet anders, jammer dat velen dat niet begrijpen of niet kunnen overzien.
Maar aan de andere kant gelukkig omdat dan velen het dan ook nog niet heofden mee te maken.....
dat gun je echt geen mens..... Huilen