Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:12

Ik vind het een apart verhaal. Niet keuren omdat ze hard groeit? :=
Chipjes kunnen verschillende oorzaken hebben. Trauma, erfelijkheid, manier van opgroeien.

Maar goed, mocht dit paard niet doorgaan, bij een volgend paard het liefst de keuring door een andere dierenarts laten uitvoeren en er zelf bij zijn. Dan kan je dus ook meteen alles overleggen als er iets gevonden wordt en kan je zelf ook zien hoe het dier zich gedraagt. Je zoekt gewoon een datum dat verkoper en jij kunnen en de dierenarts. Dat duurt wel vaker wat langer en maak je gewoon afspraken met de verkoper over. Een goede verkoper snapt dat je dat niet altijd binnen 2 dagen oid voor elkaar krijgt.
De paardenwereld is regelmatig gewoon niet netjes en er zijn echt zat voorbeelden van keuringen die niet netjes verlopen en waarbij de koper de dupe is. Net als dat er ook zat kopers niet eerlijk zijn.

Change3x

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:16

Waarom het paard nog niet gekeurd is doet er niet toe toch? Op basis van de eerste beoordeling van de foto’s zit er een goede keuring bij dus niks aan de hand so far.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:23

Het is gewoon een rare reden. Waarom zou hard groeien een reden zijn om niet te keuren als je weet dat je later het dier alsnog moet laten keuren met koper. Het niet laten keuren is niet raar, al kan je discussiëren over of het juist wel slim is voor de verkoop, maar dit als reden geven vind ik wel apart. Ik zou er meer begrip voor hebben als verkoper gewoon niet keurt voor verkoop dan wanneer ze dit als excuus gebruiken.

En nee, ik zou niet zomaar vertrouwen op keuring van hun eigen dierenarts waar ik zelf niet bij was en dus ook niet het oordeel zelf hoor van de da, maar via de verkoper. Helemaal niet als ik dan ook nog iets zou horen over een chip. Dat wil ik dan of van eigen da horen dat het isd geen kwaad kan of bij dierenarts die ik uit heb gekozen en waar ik bij de keuring ben zodat hij meteen alles uit kan leggen. Na keuring hoor je imo geen vragen meer te hebben.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:27

Daarom zeg ik ook dat ik de foto’s door mijn eigen DA zou laten bekijken. Lezen. :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:34

Ik laat ook niet al t jonge spul gelijk keuren :+
Soms met 2 jaar, soms 3. Soms verkoop ik zonder keuring (koper keurt dan). Net hoe t uit komt en loopt. Heeft verder geen bijzondere reden.

Maar nog maals.
Denk aan alle andere veelvoorkomende problemen bij een Fries!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:44

Misschien zelf beter lezen.
Jij vindt de reden er niet toe doen, ik wel. Jij vindt het prima hoe het gegaan is, ik vind het twijfelachtig en zou het nooit zo doen. Want ik zou mijn twijfels erbij hebben door die reden voor niet keuren en, zoals ik al geschreven heb, dus ook bij de gehele keuring door hun eigen da zonder de koper erbij, die vervolgens de uitslag van de verkoper hoort.

Cioccolato, maar dat vind ik dus normaal. Niet keuren omdat het paard zogenaamd te hard groeit niet. Jij geeft gewoon aan niet gekeurd, deze verkoper geeft juist een reden die ik apart vind.
Wel goede nog over de rastyische aandoeningen. Dat zou ik dus bij de keuring ook willen overleggen idd.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-12-24 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:51

MyWishMax schreef:
En nee, ik zou niet zomaar vertrouwen op keuring van hun eigen dierenarts waar ik zelf niet bij was en dus ook niet het oordeel zelf hoor van de da, maar via de verkoper. Helemaal niet als ik dan ook nog iets zou horen over een chip. Dat wil ik dan of van eigen da horen dat het isd geen kwaad kan of bij dierenarts die ik uit heb gekozen en waar ik bij de keuring ben zodat hij meteen alles uit kan leggen. Na keuring hoor je imo geen vragen meer te hebben.

Dit!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:54

MyWishMax schreef:
Misschien zelf beter lezen.
Jij vindt de reden er niet toe doen, ik wel. Jij vindt het prima hoe het gegaan is, ik vind het twijfelachtig en zou het nooit zo doen. Want ik zou mijn twijfels erbij hebben door die reden voor niet keuren en, zoals ik al geschreven heb, dus ook bij de gehele keuring door hun eigen da zonder de koper erbij, die vervolgens de uitslag van de verkoper hoort.

Cioccolato, maar dat vind ik dus normaal. Niet keuren omdat het paard zogenaamd te hard groeit niet. Jij geeft gewoon aan niet gekeurd, deze verkoper geeft juist een reden die ik apart vind.

Ik lees heel goed. Ik zie het probleem gewoon niet zo, paard was ongekeurd; je kunt heel veel over de reden vinden maar dat zegt toch niks over het paard, kan het dier toch niks aan doen? Paard blijkt nu op basis van 1e beoordeling goed op de foto’s, dus er is toch niks aan de hand?

Foto’s laten nakijken door je eigen arts en je hebt een definitief oordeel. :j En bij twijfel laat je hem klinisch nog eens nakijken.

Problemen moet je niet groter maken dan dat ze zijn.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:02

Ik snap wel waarom ze een probleem ziet. Ongekeurd is prima. Ongekeurd met een kulsmoes betekend vaak wel gekeurd, maar we zeggen van niet omdat we dan moeten zeggen dat er een bemerking is. Ik zou sowieso de foto's door eigen DA laten beoordelen. Maar met een onzinreden voor geen keuring zou ik al bang zijn dat het wel een risicovolle chip is.

Dierenarts van de verkoper vertouwen moet je nooit doen, helaas door schade en schande geleerd. Helaas te veel dierenartsen die beperkingen minder erg inschatten of zelfs geheel weglaten voor hun vaste klanten...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:09

Vandaar dat je ook altijd foto’s laat nakijken door je eigen veearts, zoals ik hierboven benoem. Als diegene dan zegt niet doen, doe je het niet. Dus dan is er geen probleem.

Sketchy verkopers zijn er overigens heel veel, ik heb er ook wel eens één gekocht bij zo iemand. Heeft veel moeite gekost om dat paard überhaupt gekeurd te krijgen, nu wel heel erg blij mee, is echt een paard naar mijn hart. Als je écht iets in een dier ziet, zou ik niet afhaken als het niet direct gaat volgens je eigen ideeën. Wel altijd dicht bij jezelf blijven uiteraard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:11

Change3x schreef:
Vandaar dat je ook altijd foto’s laat nakijken door je eigen veearts, zoals ik hierboven benoem. Als diegene dan zegt niet doen, doe je het niet. Dus dan is er geen probleem.

Sketchy verkopers zijn er overigens heel veel, ik heb er ook wel eens één gekocht bij zo iemand. Heeft veel moeite gekost om dat paard überhaupt gekeurd te krijgen, nu wel heel erg blij mee, is echt een paard naar mijn hart. Als je écht iets in een dier ziet, zou ik niet afhaken als het niet direct gaat volgens je eigen ideeën. Wel altijd dicht bij jezelf blijven uiteraard.

Ik zou juist altijd je verstand de boventoon laten voeren in plaats van je gevoel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:13

Als ze te hard groeien kan er ook nog OCD ontwikkeling zijn, ik vind de reden niet direct alarmerend. Maar wel wat verschillende mensen hier al aangeven dat een eigen dierenarts soms wat minder objectief is qua keuring. Dus gewoon voor die second opinion gaan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:20

Gulpje schreef:
Change3x schreef:

Ik zou juist altijd je verstand de boventoon laten voeren in plaats van je gevoel.

Dit vul je nu natuurlijk in voor mij. Je eigen gezonde verstand gebruiken lijkt me logisch.

In mijn geval was het zo dat de verkoper in eerste instantie niet wilde keuren, daarna vond verkoper dat als zijn DA dan zou keuren en het goed was; het paard ook goed was en wij moesten kopen. Uiteraard is het door júist zelf bij eigen standpunt te blijven, gegaan zoals wij wilden. Anders ging de hele verkoop ook gewoon niet door. Maar desbetreffende verkoper heeft aardig wat trucs uit de doos gehaald om het te laten gaan op zijn manier. Zal achteraf wel bang zijn geweest dat dier niet goed was.

Mijn punt is; je moet wel om kunnen gaan met zulke mensen en er een beetje makkelijk in staan; je niet laten afschrikken. Normaal zou ik ook wel snel weglopen bij zulke verkopers maar paard kon er ook niks aan doen en was echt een fijn dier. Dan wil ik best buiten mijn eigen comfortzone gaan. En soms moet dat sowieso in de handel.

Dus zo’n verhaal als die van de Bokker hierboven schrik ik niet zo van. Ze heeft in principe akkoord gegeven voor de manier zoals het nu gegaan is.. Ik hoop dat ze de foto’s zelf nog even na laat kijken. Maar zoals al eerder gezegd hoeft een fragment vaak geen probleem te geven. Je eigen DA kan dat voor je beoordelen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:24

Maar in dit geval heeft ze zelf opdracht gegeven aan verkoper om paard te laten keuren. Eigen keus dat ze er niet bij was. Er wordt niks gezegd over keuze van va. Dus daar is ze dan ook (stilzwijgend) mee akkoord gegaan. Verkoper geeft nu aan dat paard een positief advies heeft gekregen, met op/bemerking over het fragmentje. Neem aan dat de uitslag op papier staat. M.i. is hier juridisch dan een koopovereenkomst gesloten. En gaat het nu dus enkel nog om levering.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:17

Eef_Bam schreef:
Ik snap wel waarom ze een probleem ziet. Ongekeurd is prima. Ongekeurd met een kulsmoes betekend vaak wel gekeurd, maar we zeggen van niet omdat we dan moeten zeggen dat er een bemerking is. Ik zou sowieso de foto's door eigen DA laten beoordelen. Maar met een onzinreden voor geen keuring zou ik al bang zijn dat het wel een risicovolle chip is.

Dierenarts van de verkoper vertouwen moet je nooit doen, helaas door schade en schande geleerd. Helaas te veel dierenartsen die beperkingen minder erg inschatten of zelfs geheel weglaten voor hun vaste klanten...

Ik vind dat er vrij hard geoordeeld wordt over de verkoper, over het algemeen. Misschien keurt de verkoper de jonge dieren nooit voor verkoop, dat kan. Maar als een (onervaren) koper daarop doorgaat en wil weten waarom niet, en je zegt iets over omdat ze nog zo hard groeien, is dat dan meteen een smoes?

De koper heeft niet gezegd, ik wil haar kopen maar eerst laten keuren van wat ik eruit haal, maar eerder dat ze wilde dat de verkoper haar liet keuren. Dat is niet de standaard imo en dan kun je dit ook niet met een standaard situatie vergelijken. Ik zie hier echt geen rode vlaggen door en zou de foto's naar eigen da doorsturen. Als daaruit komt dat de foto's an sich niet goed zijn dan zul je misschien nóg een keuring moeten doen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:55

Ik snap de 'smoes' eigenlijk wel. Zolang de groeischijven niet gesloten zijn kunnen OC(D)'tjes zich nog vanzelf oplossen. Omdat het een paard is dat blijkbaar snel de hoogte in ging, kan ik me voorstellen dat ze nog even wilden afwachten tot het paard wat meer 'uitgegroeid' was. Het kan dan misschien ietwat onhandig verwoord zijn richting de koper of de koper typt het hier gewoon kort in 1 zin neer, maar ik vind de gedachtegang niet totaal van de pot gerukt als de rest van het verhaal en buikgevoel gewoon nog klopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:50

Het dier is al 3 en zal dus volgend jaar 4 worden. Dat sluiten is in de benen juist op 1 en 2. En met die redenatie kan je juist beter eerder foto's maken zodat je weet waar je aan toe bent en of je kan afwachten of juist moet opereren voordat er echr schade ontstaat. Daarom doen veel mensen dat juist ergens tussen 2 en inrijd leeftijd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:59

Precies. En juist dieren die hard groeien ontwikkelen vaak ocd. Dus een rare reden om niet jong op de foto te zetten. Fotos maken heeft dan juist zin dan weet je waar je staat. Als het een kleine chip op een gunstige plek is kan het zelf oplossen. Dus wachten met opereren is wel zinnig. Maar wachten met foto's niet. Als ze 3/4 zijn en er zijn nog chips,dan gaan die niet meer zomaar weg normaal.

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:21

Nou,helaas pindakaas . .
Van de second opinion dierenarts dus een negatief koopadvies gekregen.
Het fragment zit volgens hem op een punt waar het riskant is en de kans groot is dat dit problemen gaat geven en dat het fragment eigenlijk zsm moet worden verwijderd.

Ook zat er ergens ook iets kleins ergens op het achterbeen ,maar dat was volgens die dierenarts niet echt van betekenis.

Dus ik heb de bal weer bij de verkoper gelegd hoe we nu verder gaan.
Maar ik denk dat ik waarschijnlijk verder moet gaan zoeken

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:16

Sentinel1969 schreef:
Nou,helaas pindakaas . .
Van de second opinion dierenarts dus een negatief koopadvies gekregen.
Het fragment zit volgens hem op een punt waar het riskant is en de kans groot is dat dit problemen gaat geven en dat het fragment eigenlijk zsm moet worden verwijderd.

Ook zat er ergens ook iets kleins ergens op het achterbeen ,maar dat was volgens die dierenarts niet echt van betekenis.

Dus ik heb de bal weer bij de verkoper gelegd hoe we nu verder gaan.
Maar ik denk dat ik waarschijnlijk verder moet gaan zoeken

Je kan altijd overwegen om het op risico en kosten van de verkoper te laten verwijderen, of minimaal de kosten van de operatie van de koopprijs af te halen.

Maar goed. Je kan natuurlijk ook verder kijken. Ligt eraan hoe leuk je deze vind.

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:33

Verkoper legt zich niet neer bij de bevindingen van mijn dierenarts, heeft 100 procent vertrouwen in zijn eigen arts en is dus ook niet van plan om enige concessies te doen.
Hij heeft de bal weer nu bij mij gelegd.
Hij heeft de merrie wél van de homepage afgehaald.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:35

Dan zou ik de koop ontbinden, of je moet de operatie kosten van de vraagprijs af kunnen krijgen. Maar als er niks mogelijk is dan zou ik het risico niet nemen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:35

Sentinel1969 schreef:
Verkoper legt zich niet neer bij de bevindingen van mijn dierenarts, heeft 100 procent vertrouwen in zijn eigen arts en is dus ook niet van plan om enige concessies te doen.
Hij heeft de bal weer nu bij mij gelegd.
Hij heeft de merrie wél van de homepage afgehaald.

Ik ben nu ook nog een bleutje op vlak van verkoop. Maar ik zou het niet doen, een beetje een rare reactie. Hoewel ik wel snap dat het niet fijn is als je paard wordt afgekeurd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:37

Ik zeg eigen dierenarts volgen. Staan zat leuke paarden te koop. Vooral jonge dieren. En vooral niet akkoord gaan met de vp.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:47

Ik heb een paard met OCD gekocht en het fragment laten verwijderen, vond het een heftig traject. Het was duurder dan wat ik van de vraagprijs af had gekregen.
Zou het niet weer kopen, maar ben blij dat ik het gedaan heb en ook heel blij met het paard :D