Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
ruitje schreef:Ik blijf het ook jammer vinden dat het KWPN dressuurpaard in Nederland nog altijd geldt als de standaard voor wat een 'goed' rijpaard is.Ik heb echt mensen op stal gehad die een jaar opzoek zijn geweest naar dat type paard en het niet konden vinden.
Er is ook een hele doelgroep die allround paarden zoekt, die gaan voor een goed karakter en fijn gebruikspaard.
En dan kan een Haflinger of Tuiger een stuk meer waarde hebben dan in dit topic lijkt, puur omdat hier ook meer mensen posten die andere type paarden rijden
Bokt is vaak qua paardenprijzen en qua 'wat zou je willen betalen voor een stal' niet helemaal representatief denk ik wel eens![]()
Maar het kan ook zijn dat ik net toevallig in een vreemde 'bubbel' zit, dan ben ik gewoon niet representatief
StalNollie schreef:SophievdV schreef:Ik weet inmiddels wel voldoende. Zit helemaal niet te wachten op een discussie over de kwaliteit van het paard. Bedankt!
Uh maar niemand zegt iets over de kwaliteit toch?
SophievdV schreef:StalNollie schreef:Zo lees is het helemaal niet.
Daarnaast zowel in verkoop als onder het zadel/voor de wagen ervaring, dus vanuit mijn komt het niet zomaar uit de lucht vallen.
Ze zijn gewoon minder waard dat is al jaaaaaren zo.
De valkuil is om te bekijken wat je er zelf voor zou willen geven
oji schreef:IndianSu schreef:Waarom zou een haflinger minder mogen kosten dan andere paarden? Zeker de modernere gefokte zijn hartstikke veelzijdige paarden, doen het goed in de sport maar ook lekker nuchter op buitenrit. En het fokken van een haflinger veulen kost ook gewoon geld natuurlijk.
Dekgeld ligt wel echt een heel stuk lager!
En waarom, omdat ze inderdaad hartstikke veelzijdig zijn, maar op een enkeling na niet echt uitblinken in de sport. Je met beperkingen zit met springen en eventing door hun maat en er gewoon een kleinere doelgroep voor is.
Je moet een haflinger niet vergelijken met een warmbloed, maar meer met ponyrassen zoals een connemara, New Forest, Welsh Cob en Fjord. Waarbij een Fjord gemiddeld genomen wel echt mindere gangen heeft en dus naar mijn inschatting ook iets lager in de prijsklasse ligt.
Fly_high schreef:Ik heb geen negatieve vooroordelen over tuigpaarden, allesbehalve, vind ze juist helemaal geweldigmaar bij de verkoop als toekomstige sportpaarden voor onder het zadel zijn ze over het algemeen minder gewild dan "echte" dressuur- of springpaarden, dan liggen de prijzen net wat lager. Vraag en aanbod rekensommetje, niets met kwaliteit te maken
Zo rekenen mensen ook meer af voor een krom paard met een leuk kleurtje eroverheen dan voor een correct maar saai bruin dier
Himyar schreef:Ze is daar gefokt zo te zien, dus het argument 'transport' gaat dan al niet meer op. De markt is inderdaad niet te vergelijken, want in de VS betalen ze goudgeld voor "exotische" paarden als warmbloeden, tinkers, tuigers etc.In Amerika vraagt men hier 20.000 Dollar. Maar transport daar naartoe kost natuurlijk veel geld, dus je kan de markten niet vergelijken.
https://warmblood-sales.com/horse/jamora-cl