Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:24

Prijs word wel anders als het tuigpaard betreft dan kan je niet over de 10k vragen (of ja alles kan natuurlijk, maar die graag is gewoon stuk minder en aantrekkelijk)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:24

He dames, ik was niet op zoek naar een oordeel over tuigpaarden :D Ik weet wat voor paarden het zijn, want ik heb ze in mijn bezit.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:29

Ligt er aan de bewegingen en hoe goed ze beweegt onder het zadel maar 10/12.5.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:29

Klopt maar je vraagt naar prijs maar als het ruiger betreft drukt dit wel in de prijs.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:31

Ik weet inmiddels wel voldoende. Zit helemaal niet te wachten op een discussie over de kwaliteit van het paard. Bedankt!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:31

Ik heb echt mensen op stal gehad die een jaar opzoek zijn geweest naar dat type paard en het niet konden vinden.

Er is ook een hele doelgroep die allround paarden zoekt, die gaan voor een goed karakter en fijn gebruikspaard.

En dan kan een Haflinger of Tuiger een stuk meer waarde hebben dan in dit topic lijkt, puur omdat hier ook meer mensen posten die andere type paarden rijden :)

Bokt is vaak qua paardenprijzen en qua 'wat zou je willen betalen voor een stal' niet helemaal representatief denk ik wel eens :o

Maar het kan ook zijn dat ik net toevallig in een vreemde 'bubbel' zit, dan ben ik gewoon niet representatief :')

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:36

Wat zijn die allrounders dan eventueel wel waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:00

ruitje schreef:
Ik heb echt mensen op stal gehad die een jaar opzoek zijn geweest naar dat type paard en het niet konden vinden.

Er is ook een hele doelgroep die allround paarden zoekt, die gaan voor een goed karakter en fijn gebruikspaard.

En dan kan een Haflinger of Tuiger een stuk meer waarde hebben dan in dit topic lijkt, puur omdat hier ook meer mensen posten die andere type paarden rijden :)

Bokt is vaak qua paardenprijzen en qua 'wat zou je willen betalen voor een stal' niet helemaal representatief denk ik wel eens :o

Maar het kan ook zijn dat ik net toevallig in een vreemde 'bubbel' zit, dan ben ik gewoon niet representatief :')
Ik blijf het ook jammer vinden dat het KWPN dressuurpaard in Nederland nog altijd geldt als de standaard voor wat een 'goed' rijpaard is. :=

Hoezo heeft een haflinger kwalitatief mindere gangen? Wie bepaalt die kwaliteit, de keuringscommissie van het KWPN? De dressuurjury's van de FEI? Ik blijf dat zo'n bekrompen visie vinden. Het gros van de ruiters is niet op zoek naar een spectaculair bewegend paard en een nog veel grotere groep ruiters mag al blij zijn als ze het zelf verder schoppen dan het M, als ze überhaupt al wedstrijden rijden, dus waarom wordt er zo gehamerd op de dressuurwarmbloed als hét voorbeeld van een goed rijpaard? 'Rijden' behelst zoveel meer dan je proefje van 6 minuten doen tussen de witte hekjes.

Ik ga het met de mijne ook nooit schoppen tot de OS, maar dat zocht ik ook niet, ik zocht een rijpaard: eentje met gelijkmatige, stabiele gangen, rond de 1.60m en bij voorkeur een niet al te grote kronkel in de kop, waar ik gewoon lol mee kan maken tussen wat serieuzer werk in. Het feit dat ik gewoon zonder zadel op de mijne kan rondstappen, terwijl haar weidemaatje de boel op stelten zet, is me zoveel meer waard dan een potentiële dressuurscore.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:36

SophievdV schreef:
Ik weet inmiddels wel voldoende. Zit helemaal niet te wachten op een discussie over de kwaliteit van het paard. Bedankt!

Uh maar niemand zegt iets over de kwaliteit toch?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:42

StalNollie schreef:
SophievdV schreef:

Uh maar niemand zegt iets over de kwaliteit toch?

Er kwam ineens een hele reeks aan negatieve eigenschappen van tuigpaarden uit de hoge hoed. Het zijn hele fijne beesten om mee samen te werken, maar als iemand dat nog nooit gedaan heeft dan blijft het lastig oordelen. Geeft niet, alleen vind ik het dan niet fair om allerlei nadelige eigenschappen op te noemen over tuigpaarden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:49

Zo lees is het helemaal niet.
Daarnaast zowel in verkoop als onder het zadel/voor de wagen ervaring, dus vanuit mijn komt het niet zomaar uit de lucht vallen.

Ze zijn gewoon minder waard dat is al jaaaaaren zo.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:56

StalNollie schreef:
Daarnaast zowel in verkoop als onder het zadel/voor de wagen ervaring, dus vanuit mijn komt het niet zomaar uit de lucht vallen.

De valkuil is om te bekijken wat je er zelf voor zou willen geven ;)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:16

Ik heb geen negatieve vooroordelen over tuigpaarden, allesbehalve, vind ze juist helemaal geweldig :) maar bij de verkoop als toekomstige sportpaarden voor onder het zadel zijn ze over het algemeen minder gewild dan "echte" dressuur- of springpaarden, dan liggen de prijzen net wat lager. Vraag en aanbod rekensommetje, niets met kwaliteit te maken :o Zo rekenen mensen ook meer af voor een krom paard met een leuk kleurtje eroverheen dan voor een correct maar saai bruin dier ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:16

SophievdV schreef:
StalNollie schreef:

De valkuil is om te bekijken wat je er zelf voor zou willen geven ;)

Maar als er veel mensen zijn die er niets of minder voor geven dan drukt dat gewoon de prijs. Dan is er minder concurrentie. Zegt verder niets over de kwaliteit van uigpaarden, maar de vraag is gewoon minder. En minder vraag leid tot lagere prijzen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:18

Eef dat dus. Heeft niks met valkuilen te maken maar weten hoe de markt werkt.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:36

oji schreef:
IndianSu schreef:
Waarom zou een haflinger minder mogen kosten dan andere paarden? Zeker de modernere gefokte zijn hartstikke veelzijdige paarden, doen het goed in de sport maar ook lekker nuchter op buitenrit. En het fokken van een haflinger veulen kost ook gewoon geld natuurlijk.

Dekgeld ligt wel echt een heel stuk lager!

En waarom, omdat ze inderdaad hartstikke veelzijdig zijn, maar op een enkeling na niet echt uitblinken in de sport. Je met beperkingen zit met springen en eventing door hun maat en er gewoon een kleinere doelgroep voor is.

Je moet een haflinger niet vergelijken met een warmbloed, maar meer met ponyrassen zoals een connemara, New Forest, Welsh Cob en Fjord. Waarbij een Fjord gemiddeld genomen wel echt mindere gangen heeft en dus naar mijn inschatting ook iets lager in de prijsklasse ligt.

Hier wil ik wel even wat op inhaken, tegenwoordig rijden er echt heel wat subtop en zelfs in de grand prix. Tegenwoordig zijn haflingers veel moderner en zeker de nieuwe generatie uit deze hengsten doen het stuk voor stuk super in de sport.

Vroeger kwam je er nooit 1 tegen in het Z, maar als je nu kijkt is dat heel anders en laten we eerlijk zijn hoeveel mensen die een paard kopen komen daadwerkelijk in de subtop? Ongeacht haflinger of kwpn, met mijn 4 jarige vorig weekend nog 1e geworden op een startlijst van 40 man in het L1. Reden we behoorlijk wat kwpn met duurder dekgeld er uit.

Dekgeld voor een goed hengst ligt inderdaad rond de 400 in Nederland, maar de rest van de kosten blijft hoog.

Haflingers moet je wel altijd pssm1 testen, maar een goede 5 jarige hier gaan ook niet bij onder de 8 weg (alhoewel er dan wel röntgenfotos bij zitten)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:46

Fly_high schreef:
Ik heb geen negatieve vooroordelen over tuigpaarden, allesbehalve, vind ze juist helemaal geweldig :) maar bij de verkoop als toekomstige sportpaarden voor onder het zadel zijn ze over het algemeen minder gewild dan "echte" dressuur- of springpaarden, dan liggen de prijzen net wat lager. Vraag en aanbod rekensommetje, niets met kwaliteit te maken :o Zo rekenen mensen ook meer af voor een krom paard met een leuk kleurtje eroverheen dan voor een correct maar saai bruin dier ;)

Jeetje.. zo bied ik dat dier toch helemaal niet aan? Als dressuur of springpaard?

Deze discussie, daar had ik dus geen zin in. Ik was op zoek naar ervaringen van mensen op dit moment die dit type paard kopen of verkopen. Niet meningen van dressuuramazones die niks met tuigpaarden hebben.

En dan kan je dat 'de werking vd markt' noemen, maar als je niet weet wat de vraag of het aanbod is dan valt de markt ook niet te beoordelen.

Dit was mijn laatste bericht hier. Het ga jullie goed :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 23:01

Nooit geweten dat ik een dressuuramazone was :=

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 00:36

Volgens mij leest je fly highs bericht helemaal vekeerd Sophie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 06:45

Je vraagt naar de prijs voor een merrie met een topbraaf karakter, goed aan de maat, 4 jaar, met wedstrijdervaring, braaf op vreemd terrein, goed bewegen, beleerd voor zowel de wagen als onder het zadel en die goed verkeersmak is.

Als je er dan niet bij zet dat het een tuiger is, ben je niet volledig. Dat snap je zelf toch ook wel? Een Shetlander kan ook goed aan de maat zijn (voor het ras) en een wedstrijdje voor de kar hebben gelopen. Die levert echt geen 20k op.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 06:48

De prijs van een paard hangt ook af van je eigen markt. Hier op bokt is nou niet per se altijd de markt voor ieder paard. Ik ken paarden die voor bedragen naar het buitenland vertrokken zijn die hier op bokt niet meer dan 6000-8000 waard geweest zouden zijn en die voor heel veel meer verkocht zijn.
Puur omdat daar een hele andere markt is een als je daar de juiste klant treft en als je dan het juiste paard hebt, praat je over hele andere bedragen....

Het gemiddelde type bokt mens vist nu eenmaal in een bepaalde vijver, en gaat er dus vanuit dat alleen die groep paarden te verkopen is voor veel geld.

20 jaar geleden werden er al Shetlanders verkocht voor 3000 gulden bijvoorbeeld.

Alleen dan moest je wel de juiste hebben, en nog belangrijker, de juiste klant. Alles valt of staat met je eigen netwerk.

En zo is het in deze tijd met wel meer. Een springpaard die niet voorzichtig genoeg is maar wel heel braaf, kan als braaf amateur paard naar het buitenland soms alsnog veel geld opbrengen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:25

Zo is het Sky_As. Ik heb gisteren naar een veiling zitten kijken waarbij er meerdere paarden voor 2 ton zijn verkocht en de beginprijs op 10k lag. Ik denk dat die hier in dit topic niet meer dan €6000 waard waren geweest :+

Al ben ik het er ook mee eens dat het jammer is dat het 'standaard rijpaard' nog steeds een KWPN'er of soortgelijke warmbloed is. Maar dat ik het jammer vind doet er niks aan af dat het wel zo is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:50

Himyar schreef:
In Amerika vraagt men hier 20.000 Dollar. Maar transport daar naartoe kost natuurlijk veel geld, dus je kan de markten niet vergelijken.
https://warmblood-sales.com/horse/jamora-cl
Ze is daar gefokt zo te zien, dus het argument 'transport' gaat dan al niet meer op. De markt is inderdaad niet te vergelijken, want in de VS betalen ze goudgeld voor "exotische" paarden als warmbloeden, tinkers, tuigers etc.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:06

De markt in Canada/Amerika is sws heel anders. Daar gaan, iig 10 jaar terug toen ik daar nog woonde, kruisingen met Belgen, Percherons en Clydesdales voor grote bedragen weg alszijnde leuke sportpaarden voor de dressuur/springen. Terwijl menig NLer/bokker daar waarschijnlijk nog geen 3000 euro voor over heeft, laat staan bewust zo'n kruising koopt om de sport mee in te gaan.

Kom je idd aanzetten met een (volbloed) Fries, Dutch Harness Horse of KWPN, dan gaan de prijzen nog een keer of 3 over de kop. En dan kan het, ondanks vervoerskosten etc., soms nog steeds wel lucratief zijn om er 1 "goedkoop" uit de Benelux te halen.
Sowieso vond ik vaak de kwaliteit van wat er in Canada stond en voor het geld waarvoor ze weggingen vaak tegenvallen, maargoed, dat vond ik van de Engelse rijkunst van veel ruiters daar ook :o

Verder herken ik wel wat ruitje zegt. Maar ook dat er genoeg paarden online staan die lang hun vraagprijs niet opbrengen. Al lijkt half Bokt soms te geloven van wel. Uiteraard ook wel afhankelijk van opleidingsniveau etc., maar ik denk dat er best veel mensen zijn die hoog inzetten om te proberen het maximale er uit te halen. Heb dat in mijn omgeving ook wel gezien.