Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:57

Verwerpen of kritische noot plaatsen dat er nu al erg veel!! erg veel!! niet met een nekbeet gedood worden.
Dat deelt lelieveld niet nee, maar de foto's op de facebook pagina's spreken voor zich.

Ik vind het idee mooi, maar ja ik ben dan kritisch ja.

En buitenlans is leuk, daar zal sowieso veel meer wild zitten minder mac Donalds fastfoot in een kleine wei. Ja ik denk heel kritisch dat je hier de ouders de jongen leer nog meer leed toe te brengen en niet in de nek te bijten.
Dier kan toch niet weg, dus nekbeet is ook helemaal zo'n belangrijk doel niet meer.
Die nekbeet is vooral in het wild belangrijk om niet weet ik hoe ver achter je prooi aan te moeten rennen en zo energie te verspillen.
Is in een wei veel minder van toepassing. Dat leren ze hier al.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:02

Loretta schreef:
Happinez schreef:
Onderin vind je een filmpje erover.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/149848 ... -zn-ouders

Vanaf 21:20. Een bioloog die het eerlijke verhaal verteld. De wolf kan wel degelijk mensen aan vallen. Ook weerlegt hij openlijk de leugen van Glen Lelieveld dat de wolf zo schuw is.

Ik zou deze bioloog weleens aan tafel willen zien met Glenn lelieveld en Jantje Loos.hij praat beide heren met gemak onder tafel.

Het zou fijn als die Lelieveld eens wat tegenstand krijgt. Hij blijft maar doen alsof dierenhouders de wolf makkelijk kunnen weren, maar zijn geadviseerde wolfwerende hekken houden de wolf niet tegen.
In Drenthe bij 1 schapenhouder 7 of 8 keer wolven over het hek heen.

Lelieveld heeft ook gezegd als een koe haar kop omdraait, rent de wolf al weg.
Nee hoor, hier in 1 weekend 3 koeien verwond .

Het verbaast mij ook dat de media aan een leibandje lijkt te lopen van zelfbenoemde experts.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:14

Waar zijn we verdorie mee bezig!!!!!
Dit maakt mij boos en verdrietig!!
(is een video)

FrNo

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:33

Dat willen ze toch?

Zo sneu voor alle dieren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:33

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:49

Bedankt voor het plaatsen.

Precies. Je leert ze niet aan niet te doden. Maar alleen nog maar via buik of kont.

Deze test had ik niet eens gelezen maar met een keer nadenken wist ik gewoon die uitkomst al.
Teveel doden al zonder keelbeet.
Zouden ze echt alleen maar aan keelbeten doen dan zou het echt omschakeling zijn geweest voor een wolf. Tegen zijn natuurlijk gedrag in. Dan was zoiets wel een kanshebber geweest als effectief.
Maar op een andere manier doden deed hij al. Dit is alleen een extra aanmoediging daartoe.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:52

Werkt iets niet, dan moet er verder gezocht worden uiteraard. Of verder gekeken of iets wel werkend kan worden gemaakt. En dat doen onderzoekers natuurlijk ook. Een vraagstuk is nooit simpel, kost tijd en experiment. Een vraagstuk op meerdere manieren aanvliegen, geeft een grotere kans op een werkend antwoord. Dus ja, kritisch blijven is prima, vooral als er nieuwe ideeen uit volgen. Want de wolf is op dit moment nog niet legaal bejaagbaar... Maar ik ben geen expert wolvengedrag en waarschijnlijk hier op bokt (bijna?) niemand.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 30-09-22 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:54

Dat ben ik met je eens :j

Maar van sommige dingen weet je al een uitkomst voordat de dieren als proefkonijn worden ingezet.

En op je edit:
Lijkt we op dat bokkers met gezond verstand meer lijken te begrijpen van een wolf zijn gedrag dan iemand als lelieveld met een roze brilletje op denkend aan zijn knuffel diertje.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-09-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:56

Nee, je weet de uitkomst niet van te voren. Wat er hier wordt geschreven over de halsband is heel beperkt, staat niet alleen en alle ins en outs van het onderzoek missen wij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:59

josien_m_ schreef:
Nee, je weet de uitkomst niet van te voren. Wat er hier wordt geschreven over de halsband is heel beperkt, staat niet alleen en alle ins en outs van het onderzoek missen wij.

Ja je weet daar wel de uitkomst van te voren.
Behalve als je lelieveld geloofd en niet in wilt zien dat de helft nu al zonder nekbeet word gedood.

Daar hoef je verder geen in en outs voor te hebben.

Prooi staat in een wei.
Halsbeet is niet noodzakelijk om een prooi snel te doen stoppen en zo energie te besparen.

Het is gewoon een buffet waar hij langs loopt.

En zelfs in het wild zie je ze ook in de buik aanvallen.

Waarom denk jij dat het helpt een steigerend paard eens onder de buik te tikken? Juist ja...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:05

Afbeelding
Misschien moeten ze ze zoiets omdoen en dan incl buik.
Dat zou ik een kans geven... :=

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:04

Goed, dan weet jij het wel van tevoren.
Wat ik eerder zei richt de etholoog zich op 3 fases: het jagen, het bijten en het eten. In al die fases moet de wolf een sterke negatieve prikkel krijgen. Dat wordt bedoeld met samenhang.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:21

Ik denk niet alleen ik...
Dit was gewoon te verwachten.
Gewoon kijken wat doet de wolf, hoe dood een wolf.

En wel "toevallig" dat dit dus ook uit de test komt.

Mensen denken wel eens te moeilijk denk ik dan. Bedrijfsblind of zo?
Maar ze daarop wijzen dat dan zijn ze op de teentjes getrapt. (daarmee bedoel ik niet jou) Want zo'n etholoog die weet het wel.... ja...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:25

Die etholoog heeft veel meer kennis van wolven dan jij of ik. En dat er toch schapen met halsband worden gepakt is geen bewijs dat het niet werkt. Ze moeten eerst wel bijten om een schok te krijgen uiteraard. En na een aantal keer (roofdieren leren langzamer dan prooidieren zoals paarden) is het nadeel van schapen bijten wellicht groter dan het voordeel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:27

tja, denk ik anders over...en blijkbaar ook over de kunde van die persoon

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:28

josien_m_ schreef:
Die etholoog heeft veel meer kennis van wolven dan jij of ik. En dat er toch schapen met halsband worden gepakt is geen bewijs dat het niet werkt. Ze moeten eerst wel bijten om een schok te krijgen uiteraard. En na een aantal keer (roofdieren leren langzamer dan prooidieren zoals paarden) is het nadeel van schapen bijten wellicht groter dan het voordeel.

En met een halsband leren ze van achteren te beginnen.

Heftig beeld, helaas, bijna dagelijks in Drenthe…

https://www.facebook.com/photo/?fbid=57 ... tn__=*bH-R

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:32

precies sterregoud
Toen dat beest hier vorig jaar zou huishield kwam de ene foto na de andere van drachtige, nog levende schapen met gaten in de buik.
Gewoon geen uitzondering.
Dus hoe kun je dan in hemelsnaam verwachten dat die halsband gaat helpen??
Dan ben je de naam van kenner of etholoog toch niet waard? Een schande voor het beroep zou ik eerder zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:32

josien_m_ schreef:

Universitair beroep valt voor mij toch lichtelijk onder kamergeleerden en dat zijn niet de mensen met hun laarzen in de modder die de rommel van hun theorieën mogen opruimen. Geef mij maar meer practisch geschoolde mensen voor voordragen oplossingen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:35

Nee, dit zijn wel degelijk veldwerkers!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:16

Er bekruipt mij bij de wolf in dichtbevolkte gebieden toch lichtelijk het gevoel van "zoals de geschiedenis leert, leert de mens niks van de geschiedenis". Hoe lang wil je nog blijven experimenteren met allerlei vergezochte oplossingen ten koste van de weidedieren die op deze manier als kanonnenvoer voor de wolf worden gebruikt?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:51

josien_m_ schreef:

Waarom zou je dat willen doen? Wolven zijn met veel te veel, dus je kunt ze gewoon afschieten als ze boerderij/hobbydieren pakken. De wolf die zich wel bezig houdt met wild en uit de bewoonde wereld wegblijft, blijft vanzelf buiten schot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:06

Precies. Zo simpel is het.
Niet moeilijker doen dan het is.
Bedreigd in zijn soort is hij ook niet. Dus dat kan ook geen reden zijn.
Kan het overschot aan netten ook weer weg en de reetjes veilig eten in het grasland tegen de boerderijen aan

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:05

Nou, ga je gang, schiet ze af! Nee? mag niet momenteel. Toch fijn dat mensen ook zoeken naar acties die wel mogelijk zijn. Alleen maar roepen wat moet terwijl dat nu niet kan, draagt niet echt bij. Maar goed, mijn boodschap heb ik afgegeven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:24

Ik heb niet alles even goed doorgelezen hierboven maar de schapen en de pony waarvan ik weet heb omdat de aanval door de wolf(ven) gebeurd is op enkele 100 meter van mijn deur, leefden nog op het moment dat hun eigenaar hun trof. Enkel waren de ingewanden uit de buik gescheurd.
Welke nekbeet ???

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:33

Ik zie ook alleen maar foto's voorbij komen waar de buik compleet is leeggevreten. Het zijn sprookjesverhalen dat de wolf de prooi met een nekbeet doodt voordat ie gaat eten. Het zal wellicht gebeuren bij lastige prooien in de wildernis (die onbestaand is in dichtbevolkte gebieden als West Europa) maar hier is het gewoon even langs de McDrive voor die beesten.