Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:39

Ik lees even mee.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:00

Ja dat keuren is wel een dingetje. Ik merk dat veel mensen zeggen jij wilt keuren dus jij betaald, maar als er dan 3 worden afgekeurd gaat het snel met het extra potje.

Kopen zonder keuren begin ik niet aan. Dan maar weer doorsparen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:08

Esther_r20 schreef:
Ja dat keuren is wel een dingetje. Ik merk dat veel mensen zeggen jij wilt keuren dus jij betaald, maar als er dan 3 worden afgekeurd gaat het snel met het extra potje.

Wellicht moet je dan betere assistentie mee nemen?
Een hoop negatieve adviezen zie je op voorhand al aankomen als je weet waar je op moet letten.

Zie het daarnaast als een "verzekeringspremie" die je potentieel behoed voor een hoop ellende.

De laatste die ik gekocht heb, heb ik zo mee genomen.
De problemen die ik daarmee gehad heb, waren uit geen enkele keuring naar voren gekomen. Zelfs de verkoper was stomverbaast.
Paard heeft er namelijk 3/4 jaar over gedaan voordat ze weer geland was en gewoon rijdbaar werd.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:08

Als het paard wordt afgekeurd, verkoop je als verkoper toch iets wat niet goed is? Ik vind het niet zo gek dat de kosten dan voor de verkoper zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:14

Marlies1 schreef:
Als het paard wordt afgekeurd, verkoop je als verkoper toch iets wat niet goed is? Ik vind het niet zo gek dat de kosten dan voor de verkoper zijn.

De paardenwereld is de enige die daar zo over denkt.

Koop je een huis en wil je een bouwkundige keuring; koper betaald; vindt iedereen normaal.
Koop je een auto, wil je 'm laten inspecteren, koper betaald, vindt iedereen normaal.

Koop je een paard, moet de verkoper er opeens voor opdraaien! Leg uit!

Je kunt namelijk elk paard een negatief aankoopadvies (want dat is wat het is!) meegeven.
Elk paard kun je negatief uit de buigproef laten komen! Moet ik als verkoper dan opdraaien voor 3 dierenartsen die alles afkeuren omdat ze de ballen niet hebben om hun eigen kennis en kunde te vertrouwen?

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:16

Ik ga dinsdag bij een pony kijken. Heel leuk beestje, ben er al een beetje fan van. Hij is recent klinisch gekeurd. Hopen dat ie niet opeens verkocht is, die pech heb ik de laatste tijd een beetje..

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:21

ikke schreef:
Esther_r20 schreef:

Wellicht moet je dan betere assistentie mee nemen?
Een hoop negatieve adviezen zie je op voorhand al aankomen als je weet waar je op moet letten.

Zie het daarnaast als een "verzekeringspremie" die je potentieel behoed voor een hoop ellende.

De laatste die ik gekocht heb, heb ik zo mee genomen.
De problemen die ik daarmee gehad heb, waren uit geen enkele keuring naar voren gekomen. Zelfs de verkoper was stomverbaast.
Paard heeft er namelijk 3/4 jaar over gedaan voordat ze weer geland was en gewoon rijdbaar werd.

Het was slechts een voorbeeld.
Helaas bij mij 1x een paard afgekeurd, dat was bij proefrijden niet te zien geweest.

Ik heb er op voorhand ook al een paar laten staan die ik medisch niet vertrouwde dus er is wel wat kennis aanwezig maar ook ik kan niet van binnen kijken

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:22

Binkie_Eline schreef:
Ik ga dinsdag bij een pony kijken. Heel leuk beestje, ben er al een beetje fan van. Hij is recent klinisch gekeurd. Hopen dat ie niet opeens verkocht is, die pech heb ik de laatste tijd een beetje..

Leuk, succes!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:24

@ Ikke, wie hebben de ballen niet om hun eigen kennis en kunde te vertrouwen? Wij als kopers?
Dat slaat nergens op.
Het eerste paard dat ik tijdens mijn zoektocht kocht, kwam goed door de klinische keuring, maar bij de rontgenfoto's bleken zijn knieen niet goed te zijn. Omdat er altijd zo goed voor hem gezorgd is en hij altijd met beleid en nog op een laag niveau getraind is, is dat nog geen probleem geworden. Ga je hem echter zwaarder belasten, het gewicht meer naar achteren brengen en hem als sportpaard gebruiken dan gaat hij daar vroeg of laat kreupel op lopen. Mijn gebruiksdoel is sportpaard. Dus gaf de dierenarts een negatief aankoopadvies.

Dit was volkomen onverwacht voor alle partijen, want niemand heeft rontgenogen. Maar dit paard is dus niet geschikt als sportpaard. Als hij dan wel als sportpaard verkocht wordt, kun je als verkoper niet leveren wat je beloofd hebt. Dan vind ik het normaal dat de verkoper ook voor de keuringskosten betaalt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:31

Galuppy0546 schreef:
Mag ik even komen fangirlen?

IK HEB DINSDAG ALS EERSTE EEN BEZICHTIGING BIJ EEN TINKERMERRIE
WOO-HOO

*\o/* Succes!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:57

Woensdag word het paard dat ik wil kopen gekeurd, als daar niets geks uit komt halen we hem donderdag op *\o/*

Kimren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:12

Mijn zusje heeft afgelopen jaar ook een paard gekocht, wij hadden toen ook de afspraak met de verkoper dat als het paard afgekeurd zou worden, hij de kosten van de keuring zou betalen, dit vind ik ook normaal en hier is nooit moeilijk over gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:44

Marlies1 schreef:

Een paard wordt nooit afgekeurd door een dierenarts, er wordt een koopadvies gegeven.
Bij een paard is het ook niet zo zwart-wit te stellen of iets goed is of niet. Veel mensen die een recreatiepaard zoeken die toch alleen maar 0 bemerkingen aandurven. En genoeg goede dressuurruiters die een paard met een kleine bemerking wel gewoon meepakken omdat ze weten dat met goede training veel te behalen valt.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:53

Ik denk dat het ook afhankelijk is van waar die bemerking zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:56

Ook, en wat het doel met het paard is. Bij paarden kan je echt niet altijd zomaar een stempel 'goed' of 'niet goed' opplakken. Kan wel, maar (meestal) niet altijd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:12

Gini schreef:
Marlies1 schreef:

Een paard wordt nooit afgekeurd door een dierenarts, er wordt een koopadvies gegeven.
Bij een paard is het ook niet zo zwart-wit te stellen of iets goed is of niet. Veel mensen die een recreatiepaard zoeken die toch alleen maar 0 bemerkingen aandurven. En genoeg goede dressuurruiters die een paard met een kleine bemerking wel gewoon meepakken omdat ze weten dat met goede training veel te behalen valt.

Mijn dierenarts heeft ooit een paard volledig afgekeurd en dit groot in het paspoort gezet. Dit paard kwam van een beruchte stal. Uiteindelijk mocht dit paardna een hoop gedreig terug. Weet niet hoe het verder afgelopen is met het beestje. Maar deze dierenarts was redelijk drastisch toen. Ook om nog meer leed voor mens en dier te voorkomen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:23

Wat heb ik het dan getroffen met de aankoop van mijn paard. De verkoper stelde zelf voor dat bij afkeur van mijn paard de kosten voor haar waren, was helemaal verbaasd. Bijna niemand die er nog zo over denkt tegenwoordig.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:34

Ik pis al ongeveer in m'n broek voor morgen :')
Hoop zo dar het toch een keer gegund is

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:47

Succes alle mensne die gaan kijken.

Als ik mijn laard zou verkopen zou ik hem zelf al laten keuren denk ik. Dan weet je waar je aan toe bent. Eventueel herkeuren is dan ten alle tijde voor de koper

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:20

Galuppy0546 schreef:
Ik pis al ongeveer in m'n broek voor morgen :')
Hoop zo dar het toch een keer gegund is

Zal voor je duimen :j

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:51

Gini schreef:
Marlies1 schreef:

Het is maar hoe je het wilt noemen. De dierenarts vraagt waar je het paard voor wil gaan gebruiken en met dat doel voor ogen gaat hij keuren. Als je een negatief aankoopadvies krijgt voor jouw doel, noem ik dat afkeuren.

Als het paard een bemerking heeft, hoeft dat niet tot afkeuring, of zo je wilt, een negatief aankoopadvies te leiden. Daarom schakel je die dierenarts in, die weet of die bemerking een belemmering is om het paard voor jouw doel te gaan gebruiken of niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:58

dit vind ik wel een interessante discussie.

wanneer is een bemerking een afkeur?
ik hoor ook wel eens bemerking, maar wel goedgekeurd voor de sport.
wat verwacht je dan wat er in de advertentie staat? goedgekeurd? of goedgekeurd met bemerking?
blijft vaag hoor

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:00

Zoiets, of afgekeurd voor de sport

Zie vaak wel iets staan in de trant van: heeft een bemerking op het... Been rug nek noem het maar op

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:09

maar ook, bemerking, maar goedgekeurd voor de sport? bestaat dat uberhaupt? of is het dan geen bemerking?

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:14

Je kunt goedkeuren voor de sport als ze toch iets gezien hebben. Als het er wel zit maar niet hinderlijk is is het nog steeds een bemerking.
Het hindert alleen niet.