Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:41

PSvanLot schreef:
Ik denk dat als je echt een lel moet geven met de zweep voor een reactie dat je dan je doel al heel ver voorbij bent...

Dat denk ik ook maar er zijn mensen die denken dat je juist hard moet slaan anders heeft het geen effect.
Paard is stout en moet gestraft.

Vind het sowieso altijd bijzonder wat mensen denken wat hun paard bedacht zou hebben om hun dwars te zitten. Wat vervolgens bestraft moet worden.

Malenka

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:09

Ik heb als kind onder begeleiding van zogenaamd kundige volwassenen zwepen stuk geslagen op ons eerste paard. Vreselijk om je te bedenken dat het gebeurt onder het mom van "hij moet weten wie de baas is".

Toen we uit dat wereldje weg waren zijn we begonnen met Natural Horsemanship. Ook daar ben ik vervelende technieken tegen gekomen. En tegelijkertijd mensen die echt over zich heen lieten lopen en alles zielig vonden en overal een soort mystiek in zagen.

Ik denk dat ik inmiddels een aardige middenweg heb gevonden.

Een zweepje is inmiddels een gereedschap om op de juiste afstand te kunnen werken. De hulp helder te houden. En zeker niet om te straffen. De enige keer dat ik een flinke mep uit zal delen is als de situatie gevaarlijk is omdat een paard mij of een andere gevaarlijke situatie niet meer ziet in zijn vlucht. Dus echt om de weg te 'blokkeren'.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:29

Ik heb ooit een in de buurt bekende instructeur een zweep kapot zien slaan op een paard.
Hoofd met slof strak naar beneden en slaan om het voorwaarts te krijgen..

Na afloop zei hij:"is maar goed dat de dierenbescherming het niet gezien heeft hahaha".

Ik zat toen met mijn eigen paard die hysterisch was door het geluid van de klappen..
Maar er waren genoeg omstanders, inclusief de eigenaar van het paard, en niemand deed wat.
Achteraf had ik mijn paard moeten afzadelen en ingrijpen.
Heb ik nog spijt van dat ik dat niet gedaan heb.

Deze meneer geeft al sinds jaar en dag les en er zijn mensen die met hem weglopen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:40

Tsjah er is helaas een hoop leed in de paardenwereld, helaas op alle niveau's en veel vanuit onkunde. Maar ook mensen die echt beter (zouden moeten) weten. Lastig om mee om te gaan soms...

Vandaag heerlijk in het bos geweest, het ging zó goed! Heerlijk relaxed gestapt, gedraafd en gegaloppeerd. Hij bouwde af en toe wat spanning op maar dat vloeide snel genoeg weer af. Zo blij met mijn kleine man <3 Dapper alleen in het bos :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:48

Sterkte nog met Pinda Vientje :knuffel:

Wat leuk om te zien Kruimel, en leuk dat die van jou flinker was dan de 19-jarige _O-

Knappe foto Sizzle!

Ook slecht nieuws voor Joya, vervelend, veel beterschap!

Wat fijn dat het goed ging met Koda! En dan mogen leuke boswandelingen (stoer hoor!) ook niet ontbreken!

Heel veel stekte Candalisa :knuffel: Y;(

Knap paard Geryon!

Marie is bij wijze van spreken ook zadelmak geboren, die had meteen alles onder de knie. Nu vooral die souplesse en kracht nog.
Ik heb ooit ook een lesgeefster gehad die uit het niets een hele harde mep kon geven. Ik heb daarna een hele tijd les gehad van een Franse internationale ruiter die zijn hele trainingsmethode omgeslagen heeft. Daar heb ik zo bizar veel van geleerd - namelijk ook; een paard voelt een vlieg zitten, ze voelen dus heus ook je zweep. Een zweep is een verlengde van je been, als ze niet reageren op je been tik je bij, maar slagen? Nooit. Jammer genoeg zie ik nog steeds een heleboel mensen die echt meppen.

Hier nog wat fototjes van de wedstrijd ontvangen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schattige baby <3

Helaas vandaag minder nieuws gehad: Maandag moet ik terug naar de dokter voor een second opinion. HA vond de RX-foto's van mijn schouder meevallen en dus wss geen operatie maar enkel intensieve fysio, tot ik zei dat mijn sleutelbeen er dus uitsteekt; want dat hoort dus helemaal niet zo erg te zijn.

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie, zoals je kan zien zie je op mijn linkerschouder er echt een deel uitsteken. Dat mag dus helemaal niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:49

Malenka schreef:
Ik heb als kind onder begeleiding van zogenaamd kundige volwassenen zwepen stuk geslagen op ons eerste paard. Vreselijk om je te bedenken dat het gebeurt onder het mom van "hij moet weten wie de baas is".

Toen we uit dat wereldje weg waren zijn we begonnen met Natural Horsemanship. Ook daar ben ik vervelende technieken tegen gekomen. En tegelijkertijd mensen die echt over zich heen lieten lopen en alles zielig vonden en overal een soort mystiek in zagen.

Ja vreselijk is dat. Ik ken ze ook hoor, maar volgens mij is er wel degelijk een kentering gaande en worden dit soort instructeurs wel de minderheid.
De wereld van NH ken ik niet zo goed. Ik heb er wel dingen van gezien die mij wel passen (die overigens ook niet erg verschillen van dingen die ik al doe, bijvoorbeeld bij mijn longeerwerk) maar ook dingen die mij helemaal niet aanspreken. Inderdaad de wat zweverige, jarenlang grondwerken kant.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:53

Ik kom hier precies op een moment binnen met wat discussies. := Wel fijn dat het netjes blijft! Zelf ben ik niet tegen sporen, zwepen, bit en slof etc. Zolang er maar goed mee om wordt gegaan. Het ene paard is het andere ook niet. Dat merk ik nu ook weer. Ik heb een 4 jarige die enorm sensibel is en waar ik het echt maar hoef te denken en hij doet het. En dan heb ik nu mijn 3 jarige hengst thuis die is zó anders. Tja, die heb ik wel de eerste paar dagen met zweep uit stal moeten halen om langs de andere paarden te lopen. Leuk is anders, maar na een paar dagen duidelijk en consequent zijn loopt hij nu braaf aan een los touwtje mee.

Calipsolover, balen van je schouder! Hopelijk valt het mee maandag..
Marie is nog wel echt puppie hoor! Lijkt een laatbloeiertje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:56

CalipsoLover schreef:

Wat leuk om te zien Kruimel, en leuk dat die van jou flinker was dan de 19-jarige _O-

Knappe foto Sizzle!

Wat fijn dat het goed ging met Koda! En dan mogen leuke boswandelingen (stoer hoor!) ook niet ontbreken!

Knap paard Geryon!

Marie is bij wijze van spreken ook zadelmak geboren, die had meteen alles onder de knie. Nu vooral die souplesse en kracht nog.
Ik heb ooit ook een lesgeefster gehad die uit het niets een hele harde mep kon geven. Ik heb daarna een hele tijd les gehad van een Franse internationale ruiter die zijn hele trainingsmethode omgeslagen heeft. Daar heb ik zo bizar veel van geleerd - namelijk ook; een paard voelt een vlieg zitten, ze voelen dus heus ook je zweep. Een zweep is een verlengde van je been, als ze niet reageren op je been tik je bij, maar slagen? Nooit. Jammer genoeg zie ik nog steeds een heleboel mensen die echt meppen.

[ [url=m/JZSIwh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zxCLK5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/31hhxM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schattige baby <3

Wat een prachtige foto's CL! Zo te zien heeft je instructrice haar netjes aan het lopen.
1 vraagje. Hoewel ik het haar mooi vind staan, vind je de neusriem niet wat te breed? Vaak zie je als er weinig ruimte is dat het paardenvelletje knel komt te zitten en er zo'n klein wondje/kaal plekje komt boven de mondhoek. Daar geen last van?

CalipsoLover schreef:
Helaas vandaag minder nieuws gehad: Maandag moet ik terug naar de dokter voor een second opinion. HA vond de RX-foto's van mijn schouder meevallen en dus wss geen operatie maar enkel intensieve fysio, tot ik zei dat mijn sleutelbeen er dus uitsteekt; want dat hoort dus helemaal niet zo erg te zijn.

[ [url=m/1X0S9y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Afbeelding ter illustratie, zoals je kan zien zie je op mijn linkerschouder er echt een deel uitsteken. Dat mag dus helemaal niet.

Dat ziet er niet heel goed uit inderdaad. Ik kan me herinneren dat mijn broer ook zn sleutelbeen had gebroken. Dat zag er ook zo uit. Dat hebben ze wel zo laten zitten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:16

Ai niet fijn Calipso, maar ik hoor vaker dat ze er niets aan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:43

Wat een vervelende blessure zo Calypse, ik hoop echt dat je er pijnvrij vanaf komt.
Wat een fijn achterbeengebruik heeft Marie zo.
De neusriem vind ik persoonlijk ook wat veel voor dat prachtige chique koppie, de verdwijnt bijna erin.

Candalisa, sterkte Y;(

Wij zijn nu een soort van in NL, maar net niet _O-
We wisten niet zeker of NL op de risicolijst zou komen deze week (kwa aantal besmettingen namelijk wel) dus we zitten letterlijk aan de grens en gaan vanuit daar op bezoek bij familie. Zal deze week eens door de foto‘s van gisteren gaan en er nog een paar neerzetten.

Babootje, ja die molshopen is niet zo tof maar ik heb eerst goed verkend en er dan omheen gestuurd (al heb ik ook een stuur blooper foto zag ik _O- )
Onze bak is heel glad op sommige plekken, daar durf ik sowieso niet echt goed in te galopperen en daarnaast echt enorm stoffig. Dus het was even niet anders, anders kom ik nooit aan fatsoenlijke foto‘s :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:57

Babootje schreef:
Malenka schreef:

Ja vreselijk is dat. Ik ken ze ook hoor, maar volgens mij is er wel degelijk een kentering gaande en worden dit soort instructeurs wel de minderheid.
De wereld van NH ken ik niet zo goed. Ik heb er wel dingen van gezien die mij wel passen (die overigens ook niet erg verschillen van dingen die ik al doe, bijvoorbeeld bij mijn longeerwerk) maar ook dingen die mij helemaal niet aanspreken. Inderdaad de wat zweverige, jarenlang grondwerken kant.

Die kentering is zeker gaande. Al heel lang. Het gaat gewoon allemaal niet zo hard. Datzelfde zie je in het bekappen. De oude slag, de zweverige en iets er tussen in. En die er tussen in noemen zichzelf zowel traditioneel als natural.

Ik denk dat goed met paarden omgaan gewoon goed met paarden omgaan is. En dat er meer overlap is tussen de verschillende groepen dan je op het eerste oog zou denken. Zo hier ook. We doen het in ieder geval omdat we 'iets met paarden hebben'.

Wat ik leuk vind is dat er steeds meer wetenschappelijk onderzoek naar het trainen en houden van paarden wordt gedaan. Hierdoor ga je zien waarom bepaalde dingen werken. En die onderbouwing is voor mij heel belangrijk. Daar kunnen we wat mee. Want dan kun je zeggen waarom iets niet verstandig is en wat je dan beter kunt doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:53

Er is zeker een kentering gaande :j

Ik denk niet zo in hokjes, althans dat probeer ik ;)
Pak van alles mee, ben in veel dingen geïnteresseerd en maak mijn eigen mix.

Hopelijk snel meer duidelijkheid CL.
Marie is prachtig! Denk ook dat met een wat dunnere neuriën haar mooie koppie nog beter uitkomt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:56

MightyJoe schreef:
Calipsolover, balen van je schouder! Hopelijk valt het mee maandag..
Marie is nog wel echt puppie hoor! Lijkt een laatbloeiertje.

Normaal gaat het hier met veel minder discussie aan toe hoor :D
Marie is idd nog puppy én een laatbloeier. Daarom geef ik haar nog veel rust en pas ik heel erg op dat ik haar niet overvraag. Ze heeft nu ook weer een weekje rust, 3 weken daarvoor heeft ze 5 weken in de wei gestaan. Ze wordt in oktober 3,5 jaar.

Babootje schreef:
CalipsoLover schreef:

Knappe foto Sizzle!

Knap paard Geryon!

[ [url=m/JZSIwh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zxCLK5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/31hhxM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schattige baby <3

Wat een prachtige foto's CL! Zo te zien heeft je instructrice haar netjes aan het lopen.
1 vraagje. Hoewel ik het haar mooi vind staan, vind je de neusriem niet wat te breed? Vaak zie je als er weinig ruimte is dat het paardenvelletje knel komt te zitten en er zo'n klein wondje/kaal plekje komt boven de mondhoek. Daar geen last van?

CalipsoLover schreef:

[ [url=m/1X0S9y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er niet heel goed uit inderdaad. Ik kan me herinneren dat mijn broer ook zn sleutelbeen had gebroken. Dat zag er ook zo uit. Dat hebben ze wel zo laten zitten.

Nee, daar heb ik nog niks van gemerkt. Dit hoofdstel is eigenlijk nog van mijn ander paard :+ maar die heeft er ook nooit wondjes van gehad. Ik snoer ook nooit strak aan...
Ik weet dat ze vrouwen sneller opereren dan mannen. Maar ik wil absoluut geen operatie, wil alleen ook niet met een pijnlijke blessure blijven zitten en dan toch geopereerd moeten worden en dan nog eens 6-8 weken revalideren...

Sizzle schreef:
Wat een vervelende blessure zo Calypse, ik hoop echt dat je er pijnvrij vanaf komt.
Wat een fijn achterbeengebruik heeft Marie zo.
De neusriem vind ik persoonlijk ook wat veel voor dat prachtige chique koppie, de verdwijnt bijna erin.

Ik hoop het ook! Dankjewel! Ja ik weet zelf ook nog niet of ik dit hoofdstel voor haar hou, maar momenteel werkt het prima :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:32

Best interessant om te lezen wat ieders inzicht is. :j

In mijn paarden leven ook heel erg veel gezien, ook op veel grote stallen achter gesloten deuren (en dat is echt niet altijd leuk of oké helaas. Zodra er (veel) geld bij komt kijken, wordt het paard vaak vergeten). Dat heeft wel ervoor gezorgd dat ik mijn eigen "maniertjes" ontwikkeld heb, dus eigenlijk gewoon een mix van alles en nog wat, waar ik zelf dan achtersta.

Zelf train ik nu veel vooral op de academische manier (en toch ook wel veel met clicker training) en heb echt compleet andere paarden met een heel andere instelling, ook veel werkwilligere paarden die veel sneller leren en eigenlijk alles zelf aanbieden. Het begin is misschien iets langzamer en het duurt wat langer, maar daarna gaat het eigenlijk weer veel sneller en makkelijker. Echt NH heb ik dan weer niet zo veel mee, al zijn er ook best wat dingen die ik wel toepas en mee neem.

Mijn kleine baby begint nu echt een waanzinnig fijne eigen balans te vinden, mentaal en fysiek.

Afbeelding
Mooiste vind ik nog dat ze er zelf onwijs trots op is en ze vind zelf ook dat ze het heeeeeeel erg goed doet. :))

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:05

Mooi beeld Quir!

Ff ego post: ik heb gisteren met Timmie een rondje buiten gewandeld!!! Ik wilde eerst alleen het doodlopende weggetje uit bij ons, dan even grazen en weer terug, maar tijdens het grazen werd hij zo relaxed dat we er een klein rondje van zo'n 250 meter aan vast hebben geplakt. Paard tegengekomen, motorfiets, trekker in de verte, koeien naast het pad, hij keek maar gaf er geen fluit om!!! Zooooo trots op ons!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:47

Quir schreef:
Mooiste vind ik nog dat ze er zelf onwijs trots op is en ze vind zelf ook dat ze het heeeeeeel erg goed doet. :))

En juist dat moet je hebben *D

Dan heb je leren leuk gemaakt en dan kan je op een plezierige manier heel ver komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:58

Ze ziet er met die zelfhouding gelijk een stuk groter uit zo Quir. Leuk dat je ook zo van stijlen combineren bent, dan heb je een hoop tools als het gaat omverschillende soorten paarden. Heb je eigenlijk nog steeds zo veel pijn dat je regelmatig niet uit bed kan of heb je nu een soort leefbaar niveau gevonden?

MsMidnight, wat fijn. Dat klinkt alsof hij al een stuk beter op z‘n plek is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:18

Leuk Quir! Ik train ook veel op basis van de academische rijkunst :j
Wilde beginnen met een basis van dressuurmatig werken aan de hand en dan kom je snel bij de academische rijkunst of de klassieke dressuur uit.
Je paard loopt prachtig in een fijne zelfhouding :)

Mrs_M h *\o/*
Goed bezig!
Mooi toch als je boven verwachting iets verder gaat dan in de eerste instantie de bedoeling was. Waren belangrijke meters!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:42

Quir schreef:
Best interessant om te lezen wat ieders inzicht is. :j

In mijn paarden leven ook heel erg veel gezien, ook op veel grote stallen achter gesloten deuren (en dat is echt niet altijd leuk of oké helaas. Zodra er (veel) geld bij komt kijken, wordt het paard vaak vergeten). Dat heeft wel ervoor gezorgd dat ik mijn eigen "maniertjes" ontwikkeld heb, dus eigenlijk gewoon een mix van alles en nog wat, waar ik zelf dan achtersta.

Dus dat.
Ik heb het precies hetzelfde gezien/meegemaakt. Voor de buitenwereld alles pais en vree maar als niemand keek werd er rustig even flink gebareerd of afgeslagen achter een muurtje. Zo werd mijn tere penny zieltje gelijk gehard en vielen mijn idolen van hun voetstuk.

Tegenwoordig pak ik van iedereen iets mee als het mijn paard en mij past. Dingen uit Engels, Academisch en Western. Uiteraard voert Western de boventoon maar dat lijkt me duidelijk :D
Ik heb net van Dressagepro het programma effectief en duurzaam trainen gekocht. Het leek mij een goede investering en ik moet zeggen, tot nog toe valt het niet tegen wat ik voor geschoteld krijg :) Veel leerzame informatie +:)+

Pinda weer aan de wissel.
Lastige situatie op jouw stal, lees ik. Ik snap wel dat ze zeggen ze moet er maar aan wennen maar een béétje rekening houden met elkaar is wel zo sociaal. Ik geloof dat ik mijn dekens maar eens naast de bak ging uitkloppen als ze aan het rijden zijn. Ze moeten er tenslotte maar aan wennen ~~}>

Mrs_ Midnight, dat klinkt als dat de wisseling van stal een goede keuze was. Fijn dat het zo goed ging +:)+

CL, balen van je schouder zeg. Hoop dat ze er wat aan doen.

Joya een zweer. Meestal als de zweer in het toongebied van de hoef zit kreupelen ze erg, althans, dat is mijn ervaring. Als hij aan de achterkant zit veel minder.

Ik heb ook weer les gehad en het ging zo goed! Ons eerste fatsoenlijke rollbackje waar we ook echt, met een beetje aanmoediging, uit weggaloppeerden :):)
Rudi was lekker voorwaarts en deed heel erg zijn best. Heerlijk beest <3

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:40

Laten we het zó zeggen: alles waar té voor staat is niet goed, en ieder mens heeft daarin zijn valkuilen :) Van de mensen waar té zorgt dat dierenwelzijn in het gedrang komt aangezien het echt doorslaat naar mishandeling vind ik wat van/doe ik wat aan als ik kan, en bij al het andere ga ik ervanuit dat ze het beste met hun dier voorhebben en elke combinatie heeft daarin andere specifieke behoeften :)

Wat een super stoere Bliss 8-) Heerlijk dat jullie zo fijn samen op stap kunnen!

Dat ziet er fijn uit Sizzle, mooie foto ook zo met die groene achtergrond! Ben benieuwd naar de rest :)

Koda gaat ook lekker zo te lezen, fijn +:)+ :)

Ach wat sneu Candalisa...heel veel sterkte :knuffel:

Wat balen van Joya's hoefzweer :(:) Hopelijk trekt het snel bij nu hij open ligt!

Leuke Spaanse Geryon! Nog niet zo lang in Nederland, dat ze zo schuw was? Ik zie ze vaak net vanuit Spanje zo sensibel en bang zijn.

Knappe Marie met haar puppysnuitje in volwassen outfit! Ze loopt fijn zo :) Maar jouw schouder ziet er echt niet tof uit :oo Wat vervelend!!

Mooi op lengte zo Quir, fijn om te zien :) Altijd leuk als ze zo blij met zichzelf zijn :))

Dappere Timmie buiten aan de wandel, wat goed! *\o/*

Ik hou Berdien's stal in mijn achterhoofd, dat klinkt evt. best passend voor Pinda tzt :j Miep gaat écht niet meer verhuizen dus ik probeer permanente verhuizing te voorkomen zolang zij er nog is, tenzij ik echt geen kant meer op kan met Pinda op de huidige stal...vooralsnog is de balans nog steeds in positieve voor huidige stal en verwacht ik niet dat dat om gaat slaan, maar je weet nooit :) Bomproof worden ze bij ons iig uiteindelijk wel- we werden gisteren getrakteerd op een paintballende zoon van de staleigenaar in de tuin bij de bak :)) Je kunt het zo gek niet verzinnen of we maken het mee :') Ik was met Miep op het erf, mijn olle bolle moeke veranderde spontaan in een driejarige snurkende volbloed hengst vers uit de opfok :wow: Als we een jaar of wat verder zijn kan Pinda zo door voor politiepaard iig :P

Dikke muppet zit nog steeds met haar kies-bult en begint nu toch wat knorrig te worden ervan lijkt het -O- Dus ik denk dat ik begin volgende week toch echt de veearts erbij moet gaan halen om haar een handje te helpen ermee. Maar de andere bulten zijn gelukkig wel al weg :) Enige wat er op het moment om kan is een stalhalster dus ze is nu echt volledig vrijgesteld van werk buiten een heel klein beetje loswerken (maar dat zien we niet als werk, dat is speelkwartier voor madam :+ ). Voor de rest geen nieuws, bitfitter is uitgesteld en Pinda geniet van haar luizenleven in de groep in de wei zolang het nog kan :+

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:19

Ah die schouder ziet er inderdaad niet lekker uit CL, hopelijk herstelt het zonder operatie.

Wat goed dat Timmie zo stoer mee wandelt! Goeie keuze die stalwissel denk ik.

En wat leuk dat jullie zo lekker vooruit gaan Noisy!

Gaat lekker met jouw dame zo te zien, Quir.

Wat sneu dat Pinda zo’n last heeft van haar tanden. Ook wel lekker om even rustig aan te doen trouwens, maar liever als je dat moment zelf uit kunt kiezen denk ik.

Fransje, hoe is het met Joya?

Sorry als ik iemand overgeslagen heb, nachtdienst.. Dan ben ik niet zo helder overdag.

Ik heb net even met Bliss in de bak bij de buren gereden. Wij hebben zelf geen bak namelijk. We moeten daar ongeveer 10 minuutjes heen wandelen. Dus vandaag het eerste stuk erop gedaan om het alleen buiten rijden ook weer op te bouwen na m’n val. Sindsdien vindt ze dat erg spannend. Tussen de bomen in het bos ging het heel goed, maar we moeten ook een stuk tussen de weilanden door en daar voelde ik haar spanning opbouwen. Ze is me dan kwijt denk ik, als ik erop zit. Dus afgestapt, laatste stukje gewandeld en toen kwam ik met een relaxed paard aan. Dat is net nog het beetje vertrouwen wat ze mist als ik erop zit denk ik.

In de bak was heel veel te zien, dus ik heb hard moeten werken, maar er zaten wel hele lekkere stukken tussen. Paar leuke stopjes, onze ‘spin’-beginselen, en vooral een lekker nageeflijk paard wat steeds langer aanhoudt ondanks dat ze van alles ziet.
Op de terugweg het eerste stuk weer gewandeld, dat was ook goed, want dan heeft ze die steun echt nog nodig merk ik. Bij de bosrand kwam er een kennis aan die haar even vastgehouden heeft, zodat ik erop kon klimmen (zonder krukje ben ik niet vlug genoeg als ze weg zou schieten. Door m’n val van Guinness, heb ik nog steeds vrij veel last van mijn linkerheup) . En het laatste stuk hebben we dus weer gereden door het bos. Ze deed het heel goed en ontspande op het laatste stuk ook echt helemaal.
Maar ik ben dus weer heel trots.

Heb ook wat leuke foto’s gemaakt onderweg.

Afbeelding
Knappie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze was een beetje overbouwd en begint nu weer een beetje in proportie te groeien heb ik het idee.

Afbeelding
Op de terugweg naar huis met m’n dappere meisje

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:31

Wat heerlijk positief kruimellover. Soms is aan de hand nemen gewoon de beste oplossing. Waarschijnlijk maak je haar zo een stuk zekerder.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:16

Lekker dat het goed gaat Kruimellover.
Niks mis met aan de hand nemen als ze het een beetje spannend vinden, beter dan wachten tot het ze echt te veel wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:29

Hoe gaat het met je nieuwe paardje Sosha?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:08

Ik moet nog 2 weken geduld hebben voordat ze komt. :=
Ze komt rechtstreeks bij de fokker vandaan en wordt nu op rustig wijze een beetje meer 'menswijs' gemaakt.
Ze is superbraaf en laat het allemaal wel gebeuren, maar ik wil het rustig aan doen.