Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:45

Dat SBravour ongelofelijk veel tijd op de grond heeft gespendeerd met haar paard, eerst schoudervoor en zelfs travers heeft aangeleerd waardoor het paard veel kracht heeft gekregen en daarbij gewacht heeft tot haar paard 5 was. En als je nu kijkt naar haar proces zie je dat ze erop is gaan zitten en dat het paard vrijwel meteen alles snapt en dit ook nog eens extreem ontspannen kan uitvoeren.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:48

Ok, denk dat ik er maar niet teveel op ga reageren om discussies te voorkomen

Muronia

Berichten: 19703
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:55

Jullie gaan me weer te snel sorry. Ik merk echt dat ik sinds mijn nieuwe baan in juni meer uren werk en minder tijd heb om bij te posten (ik lees dan vaak tussendoor even op mobiel en een bijleespost op mobiel werkt voor mij totaal niet).

Cera_d welkom terug! Wat een leukerd zeg.

Ti_amo ook welkom, leuk dat je komt meekletsen. Knap van je dochter dat ze er op die leeftijd zelf mee aan de slag gaat! Ik heb een dochter van 9, ze rijdt ook maar ze is wat angstig en zou (nog) niet op een jonge pony stappen. Zij heeft nu een oud-manegepony van 24. :)

Jennanne wauw dat ziet er echt relaxed uit, knap hoor!

Melanie_B ik heb het geluk dat Veronia eigenlijk heel prima op been reageert. Ik heb er nooit met een zweep op gezeten en op zich gaat stap en draf prima zonder hulp. Bij de galop laat ik wel iemand vanaf de grond met een longeerzweep helpen, maar dat is omdat ik niet wil dat ik teveel met mijn been moet doen daarbij. We proberen zo op stem en been en met een beetje hulp van de aandrijver het commando aan te leren. Het komt bij jou ook heus goed hoor, het kwartje moet gewoon even vallen denk ik.

Een paard die naar de zweep trapt zou ik ook negeren en doorvragen (en indien nodig opnieuw een tikje geven). Ik had er 1 die naar mijn been schopte als ik been gaf. In eerste instantie heb ik een tijd met een afstekend been gereden daardoor maar geleerd dat ik juist gewoon het been aan moet leggen en moet normaliseren. schoppen naar het been compleet negeren. Ik denk dat het een beetje hetzelfde idee is.

SBravour wat ziet het er heerlijk ontspannen uit zo!

whahaha xApple leuke uitleg erbij. Ik ben benieuwd of ie er de volgende keer weer eerst doorheen probeert te lopen of dat ie het nu echt snapt.

mirjamalvaro hoe ging je wedstrijd? Wat een donder dat ze hem ook nog klappen geeft.. arm dier heeft net zn best gedaan, wat sneu :(

Nou hier verder nog niet zoveel nieuws. Ik heb nu vakantie (eindelijk!!!) en meer tijd, dus ik ga straks meteen maar eens even met madam aan de slag. Ik heb haar deze week voor het eerst gemeten met een officiele meetstok (geleend) en ze is nu 1.68 ruim. Mooie maat voor een driejarige en dan te bedenken dat ze uit een moeder van 1.61 komt, ik ben meer dan tevreden. Ze mag van mij de 1.70 nog gaan aantikken als ze het redt.

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:08

Trappen naar been inderdaad ook negeren, maar wel been eraan houden. Is alleen soms best lastig als ze flink doortrapoen. :=

Mooi aan de maat komt ze!

Wedstrijd was voor mijn idee nog wat te romnelig. Eerste keer ZZ-Zwaar en best spannend zo subtop. Tich een mooie 63.71%, alleen jammer de bammer dat het niet officieel was dus telt mijn prachtige winstpunt niet. :')

Nou die trut ging echt flink te keer, schrok mij rot. Snap niet waar ze last van had, zoiets nog nooit gedaan. -O-

Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:32

Poeh dat ziet er echt heftig uit! Is dat hele stuk nou een wond?

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:43

Ja, gelukkig wel oppervlakkig, dus geen diepe wond. Wel flink gekoeld, antibiotica erop en koelgel eromheen.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:05

Mirjam hoe ging je wedstrijd?

Ziet er netjes uit Jeanne!

Melanie lijkt me geen probleem toch om nog wat hulp van de grond te hebben. Heb ik ook wel een tijdje gehad. Nu ze het been goed snapt en het uibreken er (zo goed als) vanaf is kunnen we het zonder hulp :)
Denk zeker wel dat het goed komt! Ze zijn nog jong he, merk bij Ken ook wel dat we soms 2 stappen vooruit gaan en dan ook wel weer even een stapje terug.
En denk dat wat tempowisselingen ook goed is, doe ik ook wel wat. En niet dat ze zozeer hoeft te verruimen maar wel reactie geven op mijn been. Ze snap dat steeds beter

Sbravour weer heerlijk ontspannen kunnen rondlopen, top!

Haha lars moest even goed nadenken wat de bedoeling is van een balkje. Rissa weer mooi strak erbij!

Ohoh mirjam, Kyara heeft dus last van energie teveel :P

Murosch heerlijk vakantie! Geniet ervan!
Dat is al een mooie maat!

Mirjam dat ziet er niet zo fijn uit..

Ken vandaag even weer gedaan met een lesje. Voor mijn gevoel doen we even weer een stapje terug maar volgens instructrice heel normaal. Waar ze voor 2 weken terug het nageven heel goed ging snappen maar ook het uitbreken had ontdekt was het nageven nu even wat minder. Maar ze blijft wel wat rechter nu en zonder uitbreken, ze blijft er ook wel mooi overheen lopen en verbinding houden. Vanuit hier gaf ze later ook wel weer fijn na. Dus eigenlijk helemaal niet echt een stap terug maar voor het gevoel wel :P

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:48

@mirjam: heftige wond hee! Tenminste zo lijkt het. Goed smeren voor een goede/mooie genezing.
@melissa: stom he, dat je soms voor je gevoel minder presteerd als combinatie dan dat je daadwerkelijk doet. Ik heb soms ook wel eens zo'n dag of training dat ik gevoel heb dat het mibder goed ging.. Maar je doet er weinig aan. Als het gros van de dagen maar positief zijn!

Afbeelding
Dit is mijn blubberpoot... :') paardsn hebben een poel in hun weide waar de mijne graag in afkoelt en rondstruint. Die modder is er niet af te krijgen en afspoelen vindt ie 'eng'.
Hij doet het zo stoer buiten!
Hij is nu bijna 4,5 jaar en heeft hwel weinig hoeven doen deze zomer. Sinds afgelopen dinsdag hebben we ons nieuwe zadel en zijn hem nu aan het uitproberen. Vandaag met de beugels een gaatje langer maar had nu het gevoel dat ik op mn tenen moest rijden. Dus even gaatje korter proberen. Of de riem om de beugel heen draaien.

Paardlief doet het echt stoer. Vreemd gebied doet hij super braaf in zn eentje. Bijna niet van zn stuk te brengen en super in het verkeer. Nu nog leren poepen in de berm ipv midden op straat.. Zucht.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:05

Sorry Melanie, mijn enige intentie was om te vertellen hoe ik hier soortgelijke dingen oplos of tegen aan kijk. Het was ook niet mijn bedoeling om echt een discussie aan te gaan, maar meer elkaars visie op dingen met elkaar uit te wisselen! :) Als het je lukt kleine stukjes het wel voorelkaar te krijgen zal het vast goed komen. Nogmaals: Mijn intentie is noooooit om mensen belerend toe te spreken of wil zeggen dat jou methode niet de juiste is, ik vind het zelf altijd fijn om elkaar mogelijke oplossingen aan te bieden! En ik vind het overigens enorm leerzaam om een leuke discussie met elkaar te voeren!

Apple: Wij hebben twee bakken, een winter en zomerbak. De winterbak is zomers top, lijkt dan wel een Agterberg :D Maar die wordt zomers weer zwaarder, de zomerbak daarentegen is swinters nat en zomers de Agterberg van de twee :) Ideaal dus, zo is er altijd een goede bak tot onze beschikking! En in de herfst en voorjaar zijn ze vaak allebei te gebruiken, lekker rustig.

Oh rissa, wat wordt ze een knappe dame! Ben zo benieuwd hoe ze gaat worden onder het zadel. Volgend jaar is het haar turn toch?
Knappe Lars begint ook mooi in zijn lijf te worden!

Oei mirjam, dat is altijd schrikken als je kindjes gewond zijn. Gelukkig oppervlakkig, ik hoop dat het mooi geneest! Mooie punten voor een eerste keer hoor.

Mooie maat geworden Murosh! De 170 is prachtig maar je past nu ook al mooi op haar toch?

Melissa: mooi dat je inziet dat het geen stap terug is. Grote kans dat het nageven wat ze deed geen nageven was :) Nu het moment om echt te gaan leren nageven, maar dat gaat helemaal de goede kant op als ik het zo hoor!

Gaaf royce! Wat voor zadel hebben jullie? Heb je al een magicbrush geprobeerd, die werken ook heel fijn? Afspuiten zou ik toch wel proberen te oefenen, hoe heb je dat met de warmte gedaan?
Wat ontzettend fijn dat hij braaf is!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:39

Murosch; Weer lekker gereden, en zonder de verzorgsters erbij. Toch weer een stapje voor jezelf!
Bevalt je nieuwe baan goed? :). Fijn dat je vakantie hebt! Mooie maat heeft Veronia al, hoop dat Krisje ook rond die doen gaat zijn uiteindelijk.

Quir; Wat enorm zonde dat je de keus ‘moet’ maken om je hengstenkind weg te gaan doen. Maar als het voor je gezondheid niet in je bereik ligt om er zelf mee aan de slag te gaan wel een goede keuze denk ik.

Melanie_B; Wat heerlijk dat je jonkie al zo braaf is op buitenrit :D Genieten! Vind jou dier echt leuk!
Hier bij beide niemand erbij gehad met zweep. Krisje alleen de eerste aantal keren in de longeerring bij mijn weten. Krisje dacht eerst ook absoluut niet voorwaarts, maar dat is opgelost door de ruiter zelf. En daar werd nog wel eens flink bij geschopt omdat dat nodig was. Ook zweepje erbij gehad. Maar vriendin die haar rijd wil liefst zonder zweep en puur op been. Toen had ze ook gauw zat in de gaten dat been naar voren hoor te zijn. Wil niet zeggen dat dat ook altijd zo gebeurt ;). ‘Geluk’ is wel dat je Krisje een flinke schop kan geven en ze dan geen uitbarsting krijgt. Dat zou ik bij Baby niet hoeven doen, die geeft vliegles dan.
Hier met beide paarden bijna geen grondwerk gedaan vooraf. Wat longeren, en algemeen respect, that’s it.

Melissa_93; Zusje nog tijd gehad om Ken mee naar buiten te nemen?
Hihi apart is dat he dat het voor je gevoel geen stap vooruit is maar in logica wel :P
Alles goed gegaan met jullie concours? Is de Regio bij jullie al geweest?

Mirjamalvaro; Spannend met de PROK keuring, hopelijk wordt het voorlopige oordeel bevestigd!
Oeh damn, stoute Kyra! Balen zeg…
Merkte bij Baby wel ook al dat die wat vinniger en onredelijker werd naar de andere. Die kan er ooit ook flink op los gaan. Gelukkig rennen de andere wel goed weg en durven ze wat terug te doen. Misschien wat te maken met het weer/gras?
Jammer dat je wedstrijd niet officieel was hihi, maar dat bied wel wat moois voor het echie toch :).

Nouklime; Leuk dat je een lesje gereden hebt en het zo goed ging! :D Hihi, kin op de borst gebeurt hier per ongeluk ook nog wel eens :+.

SBravour; Dankje! Ze is al zo veel leuker geworden en gaat alleen maar leuker worden denk ik :D
Super dat Fien het allemaal zo goed oppakt op deze manier! Leuk om te lezen hoe jij er in staat en over nadenkt.
Enige wat ik me wel af vraag is hoe je weet dat bijv. een Gert van het Hof haar fratsen ook niet uit zou kunnen zitten? Dat ze uberhaupt zo zou gaan doen? Uit interesse :).

K_M; Dankje! Leuk die 1e keer erop he, heel speciaal! Krisje hebben we wel even de goede weg op moeten zetten maar dat ging heel simpel. Liep eerst meer als een giraffe haha. Toen het zo ontzettend warm was in stap een keer wat meer contact gepakt en wat meer been erbij en toen begon ze te snappen dat ze ook anders kon lopen haha.
Grappigste was nog wel dat ze daarna in vrijheid ook anders ging lopen! Met haar hoofd/hals lager.
Was het goed gegaan met de osteo? Wat kwam er uit? Mooi hoofdstel!
Brrr.. paardenbeulen e.d. wil ik niet aan denken. Onbegrijpelijk.

Miesjex; Fijn dat het rijden lekker ging!

xApple; Haha Lars goed moe gemaakt. Top dat het zo goed ging! Galopperen komt wel als je je er zelf goed bij voelt. Wat tof naar het strand!!
Haha mooi beredenatie van Lars met die balk :') Lissa ziet er weer knap uit als allways!

Cera_D; Welkom

Ti_Amo; Wat een schattige combi!! <3

Jennanne; Ziet er al gecontroleerd uit. Hihi die honden! Hond van de buurman deed dat laatst ook toen ik een proefje aan het oefenen was. Heel blij mee dat ze al wat meer gewend zijn aan de honden hier. Maar laat ze met rijden toch nog niet erbij. Paarden vinden hondjes bespringen nog iets te leuk :+.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:29

Uitgebreide bijleespost!! :D Om antwoord te geven op jou vraag: het is niet zo dat ik echt weet uit praktijk dat ze heel gek zou gaan doen als iemand volgens de methode ‘paarden breken’ een dier inrijd. Met het paarden breken bedoel ik niets negatiefs, maar dat is de letterlijke vertaling uit het Engels, in mijn opinie is dat wat bijvoorbeeld een Gert van het Hof doet. Zadel erop, laten rennen en springen, als ze moe zijn ruiter er op, overdonderen en goed voorwaarts rijden.
En daar komen we bij het stukje overdonderen, dit is iets dat totaal niet bij Fien past. Zij is namelijk een uitstekend voorbeeld van de paarden die onzekerheid uitten in dominantie.
Eerste dag na haar 4,5 jaar weide bestaan, verhuisd naar een stal in de vrachtwagen, paard heeft geen pas gedraafd maar ging rustig staan eten. Menigeen beschreef haar na een ontmoeting als een dominant paard, terwijl zij in de kern niet dominant is, maar onzeker. Deze onzekerheid uit zich in dit geval in dominantie, in de vorm van willen overmeesteren. Bij te veel druk, of eigenlijk maar enige vorm van druk, was het antwoord: omhoog. En of ze nu voor je staat op 10 cm of 2 meter, maaien was niet uitgesloten. Vanwege haar prachtige aanleg voor een dressuurpaard met enorm veel power bezat zij ook over de natuurlijke kracht om gerust 10 seconde kaarsrecht overeind te kunnen staan zonder maar te hoeven verstappen. Winnen op mankracht hoef je ook niet aan te denken bij een 5 jarige die de eerste 4,5 jr praktisch wild gehouden is (in de wei, nooit in de hand geweest of een smid gezien). Iedere ruiter valt weleens, een onzeker dier zal dit, na een snelle poging van de ruiter om leiding te nemen, als trauma kunnen verwerken.
Dan de volgende factor, het eenkennig zijn, als bij mij alles koek en ei was, waarna iedereen natuurlijk zegt oh wat is ze braaf en makkelijk. Hoeft dat niet te betekenen dat een stalgenootje haar ook maar uit de stal kreeg...

Kort samengevat: een onzeker paard, die uit dmv dominantie en bezit over meer dan voldoende kracht en eenkennigheid, zal zich niet laten overdonderen door een ruiter die werkt volgens het ‘breken’. (Breaking a horse)

En weer wil ik herhalen, niets tegen Gert vhH of die methode, maar ik heb een ‘alternatief’ paard, die anders aangepakt dient te worden. Momenteel is ze een stuk stabieler door al het voorbereidende werk, ze kan nu steeds meer zonder vooruitgedacht plan getraind worden, maar dat was ze in de tijd dat ik de keuze heb gemaakt om het zelf te doen of uit te besteden niet.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:41

Melanie_B schreef:




Ik lees nog steeds mee met jullie!

Ik wilde ook even zeggen dat je het snelst kan stoppen met zweep gebruiken als je ook beloont voor voorwaarts. Natuurlijk als die trapt naar de zweep, niet belonen, maar zodra die reageert op been of zweep zonder protest zou ik zelf onmiddellijk een suikerklontje geven vanuit het zadel.

Ik weet dat veel mensen daar tegen zijn, maar zeker als er bepaalde dingen wat lastig zijn om te aanvaarden voor het paard, kan je het leerproces er enorm mee versnellen en zo dus een hoop 'confrontaties' vermijden.

Probeer daarbij versnellingen zoveel mogelijk op rechte stukken te vragen en op het moment dat hij stabiel voelt. Maak het hem gemakkelijk om snel en voldoende op je hulp te reageren en geef jezelf daarmee de beste kans om goed gedrag in één training zoveel mogelijk te belonen, dan ga je het snelste een bevestigde hulp hebben. Ik doe hetzelfde met reageren op de hulp voor vertragen (wat die ook is). Als de start en stop er goed opstaat ga je je een stuk comfortabeler voelen in het zadel :).

Ik geef momenteel per training nog maar een 2/3 klontjes, maar bij het aanleren van iets nieuw vind ik ze van onschatbare waarde en ze maken je trainingen een stuk positiever.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 12-08-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:48

Krisje heeft hier vrij gehad deze week. Komende week weer een keer erop.

Deze week nog een keer een lesje met Baby gehad, proefje nog een keer gereden.
En vrijdag op voor de eerste keer op wedstrijd geweest. Zó trots op Baby!! Ze gedroeg zich echt voorbeeldig! *\o/*
Ze was geen eens gespannen en helemaal niet nerveus, terwijl ze dat áltijd is als ze ook maar op een meter nieuw terrein komt haha.
Losrijden ging ook prima met af en toe wat gebrul. Maar kon haar wel bij de les houden.
Hekjes van de 1e ring vond ze even spannend, wou ze omdraaien maar met wat been eraan ging het. Toen wou ze over de hekjes heen :').

Ze was wat terughoudend in de ring dus er voor gekozen om dan maar over tempo te rijden maar iig wel goed voorwaarts. Dat ze zelf voorwaarts ging ipv dat ik haar voorwaarts moest duwen.
Tijdens de proef was een paard op de trailer aan het brullen en daar reageerde ze af en toe op. Reageerde niet helemaal lekker op de 1e hulpen, duurde dan 1 of 2 passenlanger. Ging een keer overkuist in galop, maar was wel heel braaf en liep best ontspannen rond. Ik zelf reed alleen een beetje slordig. In dat hogere tempo kan je natuurlijk ook niet optimaal voorbereiden en afwerken maar dit leek mij de slimste keuze.

Bedacht dat ik de 2e proef iig directe reactie op de hulpen wou en tempo iets lager als ze voorwaarts voelde. Ze vond eerst wat containers die in de buur stonden eng maar ook daar liep ze met wat aanmoediging langs en keek ze vervolgens niet eens meer naar! Én ging zelf voorwaarts + reageerde direct op de hulpen.
2e proefje ging stuk beter al maar ik moet echt leren om proefjes netjes te rijden :o.
Hadden uiteindelijk 183,5 -2 (met proef uit hoofd rijden een verkeerde lijn gereden, doos dat ik ben) en 2e proef 206,5!! Beetje jammer dat die nogal overrated was alleen :+.

Al met al over Baby meer dan tevreden :D Over mezelf wat minder maar wel blij dat ik wat gedaan heb met de mindere puntjes van de 1e proef ipv hetzelfde verder gereden.

Babyspam O:) Blackie is een beetje verkleurd door de zon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2e proefje

Afbeelding

Ze begint een klein pasje te verruimen!
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog goed aan mijn houding werken en netjes gaan rijden, echt een proefje leren rijden :).

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:03

@sbravour, begrijpelijk dat je dan voor zonder zadel kiest. mooi dat je zo naar je paard luisterd! Je ziet dat het werkt in ieder geval.

@melanieb, wat een mooie!! en ja heel naar van die beul.. echt ongeloofelijk

@miesje! fijn dat hij weer wat voorwaartser is. en je hand opzoeken ook mooi begin!!

@apple Wat fijn dat het zo goed ging met lars!! Ben je nu zelf ook minder gespannen? Ik ben echt zelf een brok spanning en wil er graag vanaf :p
Ook super herkenbaar van die balans!! Ik wil het ook nog even zo laten tot ik me in draf zeker en stabiel genoeg voel. Terwijl ik het met andere paarden zonder problemen doe hoor, maar toch even voorzichtig zijn

@CeraD, welkom! Mooi paard heb je! Grappig valt me op dat vlekken terug helemaal 'in' zijn. Worden ook meer spring gefokte gevlekte geboren heb ik het idee!

@tiamo, ah wat een leuke combinatie! Echt een lief dier ziet het er uit

@jennane, zo dat ziet er al goed uit! Lijkt altijd alsof ze hun eigen benen voorbij lopen vind ik bij ijslanders haha. maar super braaf!

Over de zwepen kwestie, mijne liep in het begin voor geen meter. Die heeft eerlijk gezegd gewoon een paar keer flink wat harder been gehad, heeft ze wel 2 weken vol gehouden maar nu doet ze het heel braaf. Ze was ook bang van de zweep en ging er ook op bokken, dus dan liever zo met iets minder stress. Nu heeft ze het helemaal niet meer nodig gelukkig. Ook longeren doen wij zonder zweep..

@apple, ik zag op insta lars al bezig, zo grappig haha. en Risa is ook eht wel mooi zeg!! Is lars zijn exeem beetje onder controle??

@murosch, ah heerlijk vakantie!! En ook nog lekker paardenweer. kan je even paar keer goed doorwerken dat helpt je gelijk weer heel wat stappen vooruit.

@mirjamalvaro, zo dat is echt een gemene wond!! Hopelijk geneest het mooi zullen vast veel vliegen op afkomen zo.

@melissa, ach nee geen stapje terug! Mijne liep ook nageefelijk en vandaag ineens niet meer. Komt vanzelf weer ze bieden het wel aan wanneer het goed gaat. Nagefen in combinatie met uitbreken kan ook gewoon het idee zijn dat ze door na te geven makkelijker kan uitbreken. Mijne deed ook kop omlaag en bokken, wij waren met nageven bang dat ze dat ook zou misbruiken. Komt helemaal goed.

@roycemack, zo die benen :+ lijkt ook of die heeft hele ferme sokken of valt dat wel mee?

@sinne J, helemaal eens met jou manier! Mijne reageerde bijna niet, maar als ze het dan wel deed gelijk belonen, ook al was het een sprongetje vooruit oid, als ze daarna normaal door liep kreeg ze een klopje en een lief woordje erbij. Nu doet ze het ook gewoonb raaf

@pattypaard, zo baby ziet er niet meer zo baby uit!! Hoe lang rijd je haar nu al? Ziet er echt al helemaal volwassen uit.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:06

Vandaag eerste keer alleen met callista gereden!!! Ik was echt zenuwachtig maar het ging goed. Eerste drafje aanrijden had ik speciaal in de hoek gedaan omdat ik al voelde dat ze even wou testen. Deed ze dus ook maar gelijk de hoek in gestuurd en dan was het ook weer klaar. Verder heel braaf! Nog 1 keer geschrokken van mijn beugel tegen de rand van de piste maar dat was echt schrik reactie en niet stout doen gelukkig.

Heb ook een stukje gefilmd! Ik mis naar mijn gevoel heel veel balans en soms voel ik mezelf weer even in het zadel ploffen zeg maar. Hier probeer ik nu heel goed op te letten. Vanaf nu wil ik graag samen met mijn instructrice werken. Eerst haar een kwartiertje laten rijden, en dan daarna kwartiertje les voor mij erbij.

Opbouwende tips zijn zeker welkom, maar hou er rekening mee dat dit de eerste keer helemaal alleen los op haar was na 2 keer zwaar te zijn gevallen :+


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:13

Wat glimt baby mooi zeg! Let je op je binnenhand? Dit is of veel foto’s best wel streng!

Km, misschien bij jou ook een optie om wat balans te ontwikkelen op een ander paard? Je wilt je groene paard zo veel mogelijk ondersteunen ipv uit balans halen. Het kan een boel als jij een stabiele zit hebt! Gewoon lekker actief houden en voor een beetje begrenzen, dan gaan ze gauw het nageven aanbieden!
Laatst bijgewerkt door SBravour op 12-08-18 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:16

@sbravour, ja ik was dat oorspronkelijk vanplan met de fjord van mijn zus. Mijn zus had toen een breuk in haar rug en ik wou dan graag met hem wat extra lessen nemen op balans, maar toen moest het paard geopereerd worden voor koliek dus is er niet meer van gekomen. Ik ga even aankijken hoe het nu de komende tijd gaat met callista. Als het nodig is overweeg ik dit wel inderdaad.

Amado
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:51

P. 153

@jennanne
Ziet er goed en ontspannen uit!
Leuk dat ze dingen zelf aanbiedt

@Melanie_B
Over het met de zweep erachter,
Dat komt vast wel goed! Lekker op jullie eigen tempo

Zelf wil ik het gaan doen zonder iemand erachteraan. Een paard wilt heus wel lopen als ie t snapt!

@SBravour
Ik vind het er bij jullie echt zo fijn uit zien telkens!
Leuk dat je ook bitloos rijdt :D
Volgend jaar gaat Amado onder het zadel en dan ook bitloos

@xApple
Hahaha ja balkjes, ze zien niet snel het nut ervan in

P. 154

@murosch
Dat is zeker een mooie hoogte!

@mirjamalvaro
Jeetje! Gelukkig is het oppervlakkig. Lijkt op de foto best diep.

@RoyceMack
Leuk diertje!
Persoonlijk zou ik wel het afspuiten gaan oefenen, je weet maar nooit waar je her voor nodig hebt!

@SBravour
Kan me heel goed vinden in jouw idee hierin! Sluit me er ook zeker bij aan en fijn dat je goed kijkt naar je paard

@Pattypaard
Wat super! Ziet er heel goed uit. Mag je idd heel trots op zijn en de mindere puntjes komen vast wel goed

@k_m
Ziet er goed uit voor de eerste keer los! Goed dat je zelf verbeteringen ziet :D

_

Vandaag heb ik Amado weg gebracht naar Stal Hulkesteijn. De trailer vond ie weer wat spannend door een trauma van 2 jaar terug.
Hij heeft zich super gedragen! Normaal staan de paarden daar gewoon op stal, maar heb voor Amado gelukkig kunnen regelen dat ie er lekker 24/7 buiten mag staan net als thuis.
Nadat hij wat rond heeft gerend, hebben we hem kennis laten maken met een andere ruin en dat ging super zoals verwacht! Gelijk samen eten.

Morgen gaat Wito kijken wat Amado allemaal kan (wat veel is haha) en dan gaan we echt aan de slag! Aan het eind van de week heeft hij hopelijk al een keer voor de kar gestaan!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:59

@SBravour: we hebben een Kent en masters s-line low profile op advies van de zadelpasser. Begin volgend jaar zal ik hem even goed bij laten vullen. Kussens (en zitting) zijn echt zoo fijn zacht!

@k_m: paard heeft normaal beschaafde friezen sokjes die ik netjes bijtrim en in toom houd. Ik haat grote sokken brrrr. Niet mooi. Maar nu zat er zoveel modder nog in zn vacht. Ik heb geprobeerd het te poetsen maar hier heb ik echt een hoge drukspuit voor nodig :')
Afspuiten lukt wel als ik hem echt voor het blok zet. Bij ons op stal wordt nog een poetsplaats gebouwd waar je je paard even goed vast kan zetten. Paardlief vind het een sport om heen en weer te gaan rennen met zijn achterhand om onder de straal uit te komen. Als ie goed vaststaat (dus met een schot aan de zijkant) dan accepteert hij zijn lot en k aan ik rustig wassen en afspuiten.
Maar goed ik dacht laat ik even uitleggen waarom die pootjes zo vies zijn :')

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:09

Afbeelding
Afbeelding

Nog 2 foto’s van ons solo avontuur vandaag, echt trots 8-)

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:37

Wow baby al mee op wedstrijd, jullie gaan snel!

K-m spannend zo alleen.

Amado fijn dat hij zich gedroeg.

Wonden Zorro zagen er goed uit. Enkel die in zijn hak is wat dieper.
Kyara aan de longe gehad, maar helaas nog kreupel na helikopter avontuur van defensie. Denk dat het ritje kliniek gaat worden, zucht.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:06

Royemack dat klopt inderdaad.
Heerlijk dat je zo relaxt kunt buitenrijden!

Patty nee zijn we helaas nog niet mee overgekomen, ze werkt momenteel veel nu ze vakantie heeft van school en is dan vaak pas rond 2200 uur thuis. We hebben de bak tegenover het huis liggen waardoor we een klein stukje over straat moeten, heb nu wel 3x na hetrijden erop terug gestapt en dan ook een klein stukje verder. Dat deed ze echt heel braaf

Ja de eerste 2 dagen concors zijn goed geslaagd. Veel deelname, en natuurlijk heerlijk concoursweer. Vanaf dinsdag middag begint de paarden dresuur
Regio is inderdaad vorige week geweest

Patty dat is toch een debuut waar je heel trots op mag zijn! Dat gaat strakst door km's maken alleen maar makkelijker!
Fotos van de 2e proef lijkt ze ook al wat meer te ontspannen!

KM dat klopt zeker als ze nageeft en loslaat is ze heel sensibel/soepel waardoor ze inderdaad ook makkelijker kan uitbreken. Nu ze wat rechter blijft zal dat straks in het hand opzoeken nageven ook beter recht blijft. Soms moet je zelf die knop even omzetten he.
En ag ze is ook nog maar ruim 3 maand onder het zadel, dus je kan en mag er natuurlijk ook nog niet veel van verwachten. (doe ik ook niet hoor, maar soms moet je toch even logish bij jezelf nadenken :') )

KM het beeld ziet er netjes ontspannen uit, zou allemaal nog net een beetje actiever mogen

Spannend Amado!

Mirjam wat rot, beide paarden in de lappenmand.. Hopen dat het bij Kyara meevalt! en de wonden van zorro gauwe genezen!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:44

@Pattypaard, wat spannend zeg z'n eerste wedstrijd! Maar fijn dat ze zo braaf bleef. Is toch altijd afwachten met de eerste keer rijden in z'n situatie.

@K_m, wat heb je toch ook een draakje zeg! Je balans zal vanzelf terug komen als je haar ritme vindt, gooit ze hoog op? Anders kan je misschien beter doorzitten. Dat doe ik ook meestal op die van mij, hij kan dan veel beter z'n balans bewaren.

@Amando, spannend zeg, op z'n nieuwe stal en dan ook meteen om hem te laten beleren. Enig idee hoelang hij daar blijft staan?

Amado
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:51

@Cera_D
Amado blijft er ongeveer 3/4 weken.
Langer dan dat vind ik zelf persoonlijk ook niet nodig, we hebben afgelopen maanden alles rustig opgebouwd, van lange lijnen, naar de bak slepen. Dus hij kan alles al behalve de kar erachter. Nouja hoop wel dat daar niet langer dan een maand voor nodig is hihi

Zodra het andere paardje bij hem kwam staan was ie meteen rustig en vond ie t helemaal prima! Hoop dat ie niet al te erg uit zn doen is morgen want dan hebben ze meteen een euhh minder goed beeld van m

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:57

@Amando, dat is dan inderdaad lang zat, je wilt natuurlijk ook niet dat het gehaast gaat